X

بایگانی آبان 7, 1399

دفتر سینمایی

در این آشفته بازار هنر کشور، شاهد ساخت فیلم‌های سینمایی با مضامین روز جامعه هستیم که سر و ته ندارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «نربام آسمان»، با بیان اینکه سریال تاریخی باب مطالعه را نمی‌بندد، ساخت سریال تاریخی معمولا با هدف عبرت آموزی از گذشتگان و نقشه راه برای آیندگان است.

به گزارش سینماپرس، داریوش کاردان از مجریان و بازیگران سینما و تلویزیون به تازگی در دو سریال جشن سربرون و ۸۷ متر به ایفای نقش پرداخته است. او که پیش در سریال های تاریخی از جمله کلاه پهلوی، معمای شاه به ایفای نقش پرداخته است درباره نقش‌اش در سریال جشن سربرون، به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: در سریال جشن سربرون نقش «قوام» کلانتر فارس را بازی می کنم، کلانتر فارس مردی بسیار قدرتمند، سیاس و بسیار مدیر و مدبر است که در واقعیت چنین فردی وجود داشته و ما به ازای بیرونی دارد و زاییده ذهن نویسنده نبوده است که فردی قدرتمند و سیاس است.

«قوام»  شخصیت قدرتمند و سیاس

بازیگر سریال نربام آسمان درباره چگونگی نزدیک شدن به نقش «قوام» گفت: این که «قوام» مابه‌ازای بیرونی داشته است اطمینان کامل دارم اما مانند شخصیت «هویدا» این قدر معروف نبوده که از او فیلم و عکس در اختیار داشته باشم تا بتوانم نوع رفتار و گفتارم را به آن شخصیت نزدیک کنم. من به شخصه در زمان دانشجویی امیرعباس هویدا را از نزدیک دیدم و با فیلم هایی که در اختیار داشتم سعی کردم رفتار، منش، گفتار و نوع آکسان گذاری لحنم را نیز به او نزدیک کنم اما درباره قوام چون مدارک تصویری در اختیار نیست من به فیلمنامه و راهنمایی کارگردان اتکا کردم.

برای بازی اتودهای زیادی می‌زنم، تایید کارگردان مهم است

وی در ادامه تاکید کرد: بازیگر در ارائه نقش هر قدر هم نقش ملموس و مابه ازای بیرونی داشته باشد باید به خواسته کارگردان توجه داشته باشد زیرا نقشه اصلی راه در اختیار کارگردان است و اوست که از قصه کلی اطلاع دارد. بازیگر تنها از نقش خود مطلع است و باید آن را به خوبی بازی کند. تنها کارگردان است که از چند و چون قصه خبر دارد. در میان بازیگر و کارگردان تعامل باید شکل گیرد تا نقش از کار درآید.

این بازیگر ادامه داد: من به شخصه با کارگردان‌هایی که کار کردم از نقش اتودهای مختلفی را ارائه می‌دهم و با تعامل با کارگردان به یک لحن و منش و رفتار می‌رسیم. بازیگر تنها می‌تواند به نقش نزدیک شود و کارگردان است که نحوه ارائه بازی را مدیریت می‌کند و اوست که از بازیگر می‌خواهد در ارائه نقش چگونه باشد. در آثار نمایشی یک ناخدا هست که کارگردان است؛ اگر کار خوب از آب درآید برای کارگردان موفقیت فراهم می‌آورد زیرا تکیه کارگردان به بازیگران خلاق و موفق است اما هدایت اصلی دست کارگردان است.

تعامل میان بازیگر و کارگردان مهم است

کاردان تاکید کرد: نکته قابل اهمیت در ارائه نقش این است که بازیگر می‌تواند نظر و پیشنهاد بدهد اما در نهایت کارگردان باید آن را تایید کند؛ یک تعامل دوطرفه میان کارگردان و بازیگر است و نهایت این است که پیشنهادات بازیگر باید توسط کارگردان پذیرفته و اجرا شود. تکیه کارگردان به بداهه بازیگر و اتودهایی است که ارائه می‌دهد و تکیه بازیگر به نقشه راهی است که کارگردان آن را کشیده است.

سریال‌های تاریخی جنبه عبرت آموزی و سرگرمی دارد/ سریال تاریخی باب مطالعه را نمی‌بندد

بازیگر سریال «سال‌های مشروطه» درباره لزوم ساخت سریال‌های تاریخی توضیح داد: ساخت سریال تاریخی معمولا با هدف عبرت آموزی از گذشتگان و نقشه راه برای آیندگان است. نسل جوان به خوبی با گذشتگان و رفتار و منش آن‌ها آشنا بشنوند و در زندگی خود از تجربیات آن‌ها استفاده کنند همچنین جنبه سرگرمی هم در این نوع آثار لحاظ می‌شود اما این که چقدر سریال با تاریخ مطابقت دارد یا ندارد قابل مطالعه است. سریال‌های تاریخی ادعای این را ندارند که مطابق با تاریخ ساخته شده‌اند، مخاطب می‌تواند درباره سریال مطالعه کند و راه تحقیق و مطالعه بسته نشده است. مخصوصا امروز که با جست‌وجویی کوتاه می‌توانند بسیاری از وقایع تاریخی را مطالعه کنند و نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و درباره سریال گفت‌وگو و نقد کنند.

 با شرایط شیوع کرونا همچنان گروه با جان و دل کار می‌کنند

کاردان درباره تولید در شرایط شیوع کرونا گفت: عوامل پشت صحنه همگی امکان استفاده از ماسک را دارند اما تنها بازیگرها مجبور به عدم استفاده از ماسک سر صحنه هستند و در واقع در مقابل بیماری بی‌دفاع هستند البته بسیاری از مسائل بهداشتی رعایت می‌شود و همه عزیزان هم با دل و جان کار می کنند.  

وی درباره تولید آثار روز و لزوم تولید آن برای تلویزیون گفت: معتقدم سریال های روز، سریال های سرگرم کننده و تاریخی هیچ یک بر دیگری ارجحیت ندارند و همه لازمه  تلویزیون است و هر کدام جای خود را دارد. در این آشفته بازار هنر کشور که امروز گرفتارش هستیم، شاهد ساخت فیلم‌های سینمایی با مضامین  روز جامعه هستیم که سر و ته ندارند و این نوع فیلمسازی رایج شده و ما را گرفتار کرده که برای مخاطب سودی ندارد.

کاردان درباره میزان باقی مانده از ایفای نقش در سریال «جشن سربرون» گفت: تقریبا نیمی از کار من باقی مانده که لوکیشن مربوطه باید آماده شود و امیدواریم بعد از اتمام کار دوستان در امامزاده داود بخش‌های مربوطه آماده شود و جلوی دوربین بروم.

۸۷ متر طنزی اجتماعی و دیدنی است

بازیگر موفق سینما و تلویزیون درباره حضور در کارهای دیگر گفت: دو فیلم سینمایی و سریال پیشنهاد شد اما احساس کردم بعد از این همه سال حضور در عرصه اجرا، دوبله و بازیگری نباید این کارها را بپذیرم و امتناع کردم. تنها در سریال ۸۷ متر بازی دارم که به دلیل بودجه با توجه به این که در کنداکتور هم قرار گرفت هنوز آماده نشده است.  سریال آقای عیاری یک قصه طنز درباره مسایل روز جامعه است. ذهن خلاق عیاری در این مجموعه علاوه بر اینکه مخاطب را با مسایل و مشکلات روزمره مواجه می‌کند خنده بر لبان بیننده می‌نشاند که برای شرایط امروز که مردم با مشکلات عدیده اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، بی‌تدبیری‌ها،  کمبود دارو و کرونا مواجه هستند بسیار مناسب است.  

*ایرنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری دومین سمپوزیوم «مجسمه و طبیعت»


دومین سمپوزیوم «مجسمه و طبیعت» در جزیره کیش آغاز شده و در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داوری بخش موسیقی نواحی تمام شد/ لطفا جدی باشید!


داوری مرحله نهایی بخش موسیقی نواحی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی به اتمام رسید که مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره روز جمعه نهم آبان به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری «کن ۲۰۲۱» قطعی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رویداد ویژه کن از روز گذشته آغاز به کار کرده و رئیس این جشنواره، از برگزاری قطعی جشنواره کن در سال ۲۰۲۱ خبر داده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از رویترز، بعد از آنکه جشنواره فیلم کن اوایل امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانست برگزار شود و لغو شد، اکنون دوستداران سینما در رویدادی سه روزه که چندین فیلم و فیلم کوتاه را به نمایش می‌گذارد، پا روی فرش قرمز کن می‌گذارند.

رویداد ویژه کن که در ماه می‌ و به مدت دو هفته برگزار می‌شود، بسیار آرام و به دور از زرق و برق سال‌های گذشته است؛ چرا که بسیاری از هتل‌های منطقه برگزاری آن تعطیل هستند. با این حال برگزارکنندگان این رویداد می‌گویند که می‌خواهند آن را با وجود محدودیت‌های مسافرتی برگزار کنند تا به فیلم‌ها توجه بیشتری شود و به صنعت سینما که با تعطیلی‌های ناشی از ویروس کرونا به شدت آسیب دیده، کمک کنند.

پیر لسکیور رئیس جشنواره کن می‌گوید که این رویداد ابزاری برای اتحاد و دیدار مجدد سینمادوستان است. جشنواره کن بزرگترین جشنواره سینمایی جهان و همچنین یک بازار مهم برای فیلم‌های سینمایی به شمار می‌رود. در رویداد ۳ روزه کن، چهار فیلم که بین فیلم‌های بخش رقابتی این جشنواره در ماه می‌ بوده اند، نمایش داده خواهند شد و چند فیلم کوتاه نیز برای جوایز رقابت خواهند کرد.

لسکیور همچنین می‌گوید که در صورت برگزار نشدن رویداد ویژه کن در ماه می‌ سال آینده، برگزارکنندگان کن از همین حالا به فکر تعویق انداختن آن هستند. او گفت: ما برای یک یا دو تاریخ احتمالی برگزاری کن برنامه ریزی کرده ایم که امکان دارد ماه ژوئن و یا ژوئیه باشد؛ اما کن ۲۰۲۱ قطعاً برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشارات کانون «ساختمان‌ها و سازه‌ها» را منتشر کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «ساختمان‌ها و سازه‌ها»، یک جلد از مجموعه چهارجلدی «علوم عصر حجری» است که بچه‌ها را در قالب داستان با جاده، سطح شیب‌دارو آسمان‌خراش آشنا می‌کند.

به گزارش سینماپرس، «ساختمان‌ها و سازه‌ها» یک جلد از مجموعه چهار جلدی «علوم عصر حجری» است که به تازگی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

مجموعه «علوم عصر حجری» را فلیسیا لاو و جری بایلی نوشته‌اند. مایک فیلیپس تصویرگر و علی خاکبازان هم مترجم این کتاب‌ها هستند.
این مجموعه در قالب مستند- داستانی نوشته شده؛ شخصیت اصلی هر کدام از کتاب‌های «علوم عصر حجری»، نابغه‌ای به اسم «لئو» است که همه چیز را می‌داند و مدام در حال یاد گرفتن و تجربه اندوختن است و هر چه یاد می‌گیرد را به گربه دست‌آموز خود «پالاس» آموزش می‌دهد.
راستی ممکن است درباره عصر حجر بپرسید؟ عصر حجر، دوره‌ای از زندگی انسان است که به ۳۰هزار سال قبل برمی‌گردد. از آن زمان تاکنون آدم‌ها جاده می‌ساخته‌اند. برای مثال، رومی‌های باستان همیشه جاده‌هاشان را در مسیر مستقیم می‌ساخته‌اند و به جای آن‌که تپه‌ها و کوه‌ها را دور بزنند از دل آن عبور می‌کرده‌اند.
در این کتاب بچه‌ها یاد می‌گیرند آسمان‌خراش و جاده رومی بسازند. همچنین با فرانک لویدرایت، بزرگ‌ترین معمار تاریخ آمریکا آشنا می‌شوند. او ساختمان‌هایی طراحی کرده که میراث بشری لقب گرفته‌اند.
کتاب ۳۶ صفحه‌ای «ساختمان‌ها و سازه‌ها» با قطع رحلی سه بار هم‌زمان به چاپ رسیده و شمارگان آن ۷هزار و ۵۰۰ نسخه شده است.
یادآوری می‌شود این کتاب‌ با قیمت ۱۳هزار تومان در فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور و فروشگاه‌های محصولات فرهنگی هنری در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز پیش تولید «دختری با لباس ارغوانی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جدیدترین فیلم بلند سینمایی خداداد جلالی از امروز رسما وارد مرحله پیش تولید می‌شود.

به گزارش سینماپرس، خداداد جلالی درباره آخرین وضعیت تولید «دختری با لباس ارغوانی» به خبرنگاران جوان، گفت: قرار است هفتم آبان ماه رسماً پیش تولید را آغاز کنیم.

وی با اشاره به برخی جزئیات جدیدترین فیلمش بیان کرد: بازدید لوکیشن‌ها از هفته آینده شروع خواهد شد. بخشی از فیلم در شمال ایران و بخشی هم در کویر می‌گذرد.

جلالی ادامه داد: حدود ۹۰ جلسه فیلمبرداری در نظر گرفته ایم. بدین علت بعید می‌دانم به جشنواره فجر امسال برسیم، پس باید برای حضور در جشنواره‌های معتبر خارجی و احتمالا «کن» و یا جشنواره فجر سال آینده برنامه ریزی کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران یک هفته‌ای «درخت گردو» در کردستان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حیدر مرادی مدیر امور سینمایی موسسه «بهمن سبز» در استان کردستان درباره شرایط اکران یک هفته‌ای فیلم سینمایی «درخت گردو» در کردستان که از فردا آغاز می‌شود، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، حیدر مرادی مدیر امور سینمایی موسسه «بهمن سبز» حوزه هنری در استان کردستان درباره شرایط اکران یک هفته‌ای فیلم سینمایی «درخت گردو» به مهر گفت: این اکران به صورت یک هفته نمایش از پنجشنبه ۸ آبان در پردیس سینمایی بهمن سنندج آغاز خواهد شد و تا ۱۳ آبان ادامه دارد. نمایش فیلم به صورت ۴ سانس در هر روز است.

مدیر پردیس سینمایی «بهمن سنندج» ادامه داد: این اکران با توجه به تقاضای عوامل این فیلم برای شرکت در اسکار به عنوان نماینده ایران انجام می‌شود. چراکه طبق قانون اسکار لازم است آثار حداقل به مدت یک هفته اکران عمومی شده باشند.

وی درباره حضور عوامل فیلم سینمایی «درخت گردو» در این اکران گفت: برای حضور عوامل فیلم هم علی‌رغم محدودیت‌های کرونایی آمادگی کامل داریم و مردم کردستان از این حضور استقبال خواهند کرد. همچنین موسسه بهمن سبز این اطمینان خاطر را می‌دهد که پروتکل‌های بهداشتی به شکل کامل در این سینما و سایر سینماهای خود مطابق دستورالعمل‌ها در حال اجراست و مخاطبان می‌توانند با خیال راحت به تماشای این فیلم انسان‌دوستانه بنشینند.

مرادی در پایان عنوان کرد: مردم فرهیخته و سینمادوست کردستان را دعوت می‌کنم از این فرصت به وجود آمده در همکاری عوامل این فیلم با بهمن سبز استفاده کنند و به تماشای این اثر دوست داشتنی که یکی از تراژدی‌های تاریخ معاصر ما و ماجرای ظلم بزرگ رژیم بعث به مردم مظلوم سردشت است، بنشینند و به نوعی خاطرات گذشته خود را مرور کنند. تعداد سالن و صندلی اختصاص یافته به گونه‌ای هست که امکان حضور با فاصله برای مخاطبان فراهم شود.

مهران مدیری، پیمان معادی، مینا ساداتی، مینو شریفی و… در فیلم سینمایی «درخت گردو» ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه داستان این فیلم به تهیه کنندگی سیدمصطفی احمدی آمده است: «سردشت بمباران شیمیایی شده، شهر گرفتار فاجعه شده، قادر باید خانواده‌اش را نجات دهد».

محمدحسین مهدویان سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و پیمان معادی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای این فیلم از آن خود کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عذرخواهی سخنگوی«سینماداران»از تهیه‌کنندگان معترض – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر انجمن سینماداران با اشاره به اعتراض برخی از تهیه‌کنندگان مبنی‌بر پرداخت نشدن مطالباتشان تأکید کرد وام پیشنهادی سازمان سینمایی به سینماداران برای این امر هنوز پرداخت نشده است.

به گزارش سینماپرس، به‌تازگی هفت نفر از تهیه‌کنندگان سینما بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند که تا امروز طلب‌های آن‌ها پرداخت نشده است. به عنوان دبیر انجمن سینماداران ضمن عذرخواهی از این دوستان باید بگویم، بارها به رییس سازمان سینمایی و دوستان خوبمان در اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما اعلام کرده‌ایم که این حق طبیعی دوستان تهیه کننده است که پول اکران فیلم‌های خود را دریافت کنند، سازمان سینمایی در همین راستا به سینماداران پیشنهاد پرداخت وام برای پرداخت طلب تهیه‌کنندگان را داد اما متاسفانه این وام‌ها هنوز پرداخت نشده است و به هیچ عنوان قرار نیست که حق تهیه‌کنندگان را پرداخت نکنیم.

صابری ادامه داد: هفته گذشته روز چهارشنبه ۳۰ مهر ماه، با دوستانی که از سینماداران طلب دارند در حضور مدیرعامل خانه سینما جلسه‌ای داشتیم تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم، امیدواریم طی ۲ هفته آینده این وام به سینماها پرداخت شود تا بتوانیم طلب‌های تهیه‌کنندگان را پرداخت کنیم.

تدوین بسته حمایتی برای اکران در دوران کرونا

سخنگوی انجمن سینماداران در ادامه با اشاره به استمرار تعطیلی سینماها در کشور گفت: پیشنهادی از سوی شورای صنفی نمایش به سازمان سینمایی ارائه شده است که براساس آن جلسه‌ای برگزار شد و در آن جلسه به کارگروهی رسیدیم. اعضای این کارگروه تا امروز ۲ جلسه برگزار کرده‌اند و همه هدف این کارگروه این است که بسته حمایتی را که به نفع سینماها و فیلم‌های خوب باشد آماده و ارائه کنیم.

وی بیان کرد: متاسفانه ۹ ماه است که سالن‌های سینما به صورت نیمه تعطیل هستند و اتفاق بدی که برای فیلم «شنای پروانه» و «خوب بد جلف ۲» رخ داد، سبب شد تا هیچ‌کدام از صاحبان فیلم‌ها حاضر نباشند فیلم خود را برای اکران ارائه کنند. مگر اینکه تدابیری در نظر گرفته شود که بتوان از اکران فیلم‌ها حمایت کرد.

سخنگوی انجمن سینماداران تاکید کرد: در بسته پیشنهادی که به سازمان سینمایی ارائه شده است، همه موارد موردنظر پیش‌بینی شده است. معتقدم تنها راهی که می‌تواند سینماها باز بماند این است که فیلم خوب اکران شود تا مخاطب به نوعی مجاب شود تا از منزل بیرون آمده و برای فیلم دیدن به سینما برود.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر در حق سینما ظلم می‌شود، چرا که یکی از بهترین مکان‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، سالن‌های سینما هستند، که بازرس‌های سازمان سینمایی و دوستانی که در ستاد ملی کرونا هستند، این امر را تایید می‌کنند، چرا که هیچ نکته مبهم و یا نکته‌ای که باعث تذکر برای سینماها در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود، وجود ندارد.

سینماداران به‌دنبال سود نیستند

صابری با تأکید بر اینکه سازمان سینمایی می‌خواهد که این بسته پیشنهادی را مورد توجه قرار دهد، توضیح داد: این مساله را باید یادآور شوم که سینماداران در حال حاضر به دنبال سود نیستند، اما این را هم باید بدانیم که هرکسی یک توانی دارد، ۹ ماه است که تمام تلاش خود را کرده‌ایم که مجبور به تعدیل کارمندان و یا بسته شدن سینماها نشویم. واقعاً ما سینماداران به دنبال سود نیستیم و به دنبال این هستیم که حداقل سالن سینماها بتوانند هزینه‌های پرسنلی و آب و برق خود را تامین کنند.

دبیر انجمن سینماداران بیان کرد: از سازمان سینمایی می‌خواهیم که در این زمینه ما را یاری کند، در حال حاضر ۶ هزار و ۲۰۰ کارمند مستقیم سینماها وجود دارند که باید تامین هزینه شوند.

وی در پایان در پاسخ به اینکه وقتی اولین مکانی که ستاد کرونا  تعطیل می‌کند، سالن‌های سینما است و در چنین شرایطی تهیه‌کنندگان راضی به اکران فیلم‌های خود نمی‌شوند، توضیح داد: در همین راستا با تعدادی از استانداران استان‌های مختلف صحبت کرده‌ایم و آن‌ها پذیرفته‌اند که سینماها هیچ مشکلی ندارد و آن ۱۵ بندی که ستاد ملی کرونا به عنوان پیش شرط برای ما در نظر گرفته بود اجرا می‌شود. طی بررسی‌های انجام شده سینما کمترین خطر و آسیب را برای مردم دارد. اگر یک درصد می‌دانستیم که سینما یک درصد هم برای مردم خطر دارد، به دنبال باز شدن سینماها نبودیم. البته این را هم باید بگویم در صورت باز شدن سینماها با اکران چنین فیلم‌هایی نمی‌توان چراغ سینماها را روشن نگه داشت. این فیلم‌ها در شرایط عادی نیز مخاطب نداشتند. متاسفانه به این دلیل که فیلم‌های پرمخاطب و گیشه برای اکران اعلام آمادگی نمی‌کنند، مجبور به اکران این فیلم‌ها هستیم. باید انگیزه‌ای باشد که مخاطب به سینما بیاید و این انگیزه تنها با همکاری و همراهی تهیه کنندگان و البته سازمان سینمایی امکان‌پذیر است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مخالفت اداره کل هنرهای نمایشی باادامه تعطیلی تئاتر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ضمن اعتراض به استمرار تعطیلی فعالیت‌های تئاتری ذیل محدودیت‌های کرونایی، تصریح کرد اداره کل مخالف تعطیلی تئاتر و سالن‌های تئاتری است.

به گزارش سینماپرس، تعطیلی‌های سالن‌های تئاتر به صورت هفته به هفته ادامه دارد و هر هفته شرایط معیشتی هنرمندان تئاتر وخیم‌تر می‌شود. ستاد مقابله با کرونا بدون توجه به اینکه فعالیت‌های تئاتری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی یکی از کم‌خطرترین فعالیت‌های جامعه بودند، مهر تعطیلی را بر نام «تئاتر» زده است.

محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد درباره موضع این اداره کل نسبت به تمدید تعطیلی فعالیت‌های تئاتری، به مهر گفت: به جد پیگیر موضوع هستیم و معتقدیم که سالن‌های تئاتر باید بازگشایی شوند و اصرار داریم که این نگاه باید در ارکان کلی جامعه تسری پیدا کند که تئاتر یک شغل است و تفنن نیست.

وی با بیان اینکه معتقدیم از شرایط فعالیت بهداشتی سالن‌های تئاتر در ۴ ماه گذشته می‌شد به‌عنوان یک الگوی جهانی استفاده کرد، متذکر شد: وزارت بهداشت و کارشناسانش می‌توانستند از این موقعیت بهره‌برداری و آن را به‌عنوان یک الگو معرفی کنند. ما به راحتی از این دستاورد که با همت هنرمندان به ویژه هنرمندان جوان به دست آمد، گذشتیم.

حسن‌زاده یادآور شد: زمانی که اراده بر بازگشایی تئاتر شد و اداره کل هنرهای نمایشی از ابتدای سال پیگیر آن بود، به رونق تئاتر بسیار امیدوار بودیم و تمام تلاش و برنامه‌مان در این راستا بود و این اتفاق داشت رخ می‌داد، حتی بسیاری از هنرمندان منتقد که به بازگشایی سالن‌ها انتقاد داشتند خودشان ترغیب به شروع فعالیت و تولید اثر هنری شدند.

مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی تأکید کرد: معتقدیم هنر تئاتر فعال‌ترین هنر در ۴ ماه شروع فعالیت بود و با توجه به شرایط خاصی که نسبت به سایر هنرها داشت مانند حضور زنده عوامل و مخاطبان، به بهترین شکل توسط هنرمندان و مدیران تماشاخانه‌ها مدیریت شد و سالن‌های تئاتر می‌توانست به عنوان یک الگو در رابطه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقابله با کرونا معرفی شود و به تثبیت جایگاه تئاتر کمک کند.

وی تصریح کرد: متأسفانه فقدان نظارت و نگاه کارشناسانه به موضوع تعطیلی‌های اصناف و مشاغل درگیر کرونا باعث شده تا هنرمندان نجیب تئاتر ضربه بزرگی ببینند. ما هم اعتقاد داریم که باید نگاه کارشناسانه برگردد و باید سالن‌های تئاتر به فعالیت خود ادامه دهند. بازگشایی مجدد سالن‌های تئاتر و فعالیت‌های تئاتری از سوی معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد پیگیری می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیدصادق موسوی: حال و هوای جوانان فیلمساز ممکن است چندان امیدبخش نباشد! – اخبار سینمای ایران و جهان

رضا پورزارعی از روزنامه هنرمند:

سوال: چطور می‌خواهید در فضای مجازی این جشنواره را برگزار کنید و به فیلم‌ها هیچ آسیبی نرسد و دزدیده نشوند؟

آیا از سطح برگزاری در دورانی که دبیر جشنواره بوده‌اید، راضی هستید یا نه؟ و چه نمره‌ای به عملکرد خود می‌دهید؟

پاسخ: به همین دلیل نگرانی از انتشار آثار و قاچاق شدن فیلم‌ها بنا نداریم آثار را در بستر اینترنت یا پلتفرم‌های داخلی پخش کنیم. حفظ امنیت‌ فیلم‌های ایرانی بسیار برای ما مهم است و با فعالان این حوزه صحبت کردیم و فهمیدیم که هیچ مکانیزمی برای حفظ امنیت وجود دارد. به همین دلیل جشنواره را به تاخیر انداختیم و پخش فیلم‌های ایرانی منوط به بازگشایی سینماست و هر زمان ستاد ملی کرونا اعلام کرد سالن های سینما باز هستند و مردم می توانند با ظرفیت ۵۰ درصد به سینماها مراجعه کنند، آن زمان جشنواره را در بخش ایرانی و خارجی برگزار خواهیم کرد. نمی دانم چه زمانی است اما امیدوارم هرچه زودتر باشد.
در خصوص پرسش دوم باید دیگران قضاوت کنند اما در این سه سال تلاش کردیم فیلم کوتاه که همیشه پیشرو و متشخص بود از محل برگزاری اختتامیه، فعالیت های جنبی جشنواره، آداب برگزاری جشنواره و سطح برگزاری جشنواره تا یک گام جشنواره پیش تر رود. به جز فجر، اولین جشنواره ای بودیم که در حوزه بلیت فروشی پیشگام شدیم تا به مخاطب برای داشتن صندلی احترام بگذاریم، این مسئله به افزایش فضای حرفه‌ای جشنواره فیلم کوتاه تهران کمک کرد و پس از آن جشنواره‌های دیگر هم به بلیت فروشی و احترام به مخاطب جشنواره توجه ویژه کردند.
همچنین استقبال بی‌نظیر از این جشنواره در سال‌های اخیر مثال زدنی است، تا نیمه‌های شب شاهد بودیم که هر ساله جمعیت چند هزار نفری در کاخ جشنواره حضور دارد. به نظر می رسد فیلم کوتاه وضعیت خوبی دارد و اگر من هم نبودم و دیگران هم مدیریت می کردند، در جایگاه خوبی از نظر توجه و اقبال عمومی به فیلم کوتاه قرار داشت.
امیدواریم دوستان و مخاطبان همراهمان از نحوه برگزاری جشنواره راضی باشند، به هر ترتیب یک نکته‌ای وجود دارد، حدود ۱۷۰۰ فیلم به دبیرخانه می رسد که نزدیک به ۱۰ درصد به جشنواره راه پیدا می کنند و ۹۰ درصد آثار بیرون می مانند. در مجموع خودم از نحوه برگزاری جشنواره در سه سال گذشته ناراضی نیستم.

فرزاد جمشید دانایی از پایگاه خبری- تحلیلی «گیتی آنلاین» :

سوال: سال پیش به دلیل مسائل و شرایط اقتصادی ۵۰ درصد بودجه جشنواره کاهش پیدا کرد، با توجه به شرایط بیماری کرونا، امسال هم شاهد کاهش بودجه خواهیم بود؟ (سال پیش اعلام شد قرار است حدود دو میلیارد از سازمان سینمایی گرفته شده و شهرداری هم از این رویداد حمایت کند.)

پاسخ: سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوانان ایران هر سال تفاهم نامه‌ای باهم عقد می‌کنند و ماموریت‌هایی که به انجمن سینمای جوانان ایران تفویض می شود برای هرکدام اعتباری اختصاص پیدا می‌کند. این تفاهم نامه‌ها را هم منتشر می‌کنیم و سازمان سینمایی پیشرو در شفاف سازی است. برای امسال سازمان سینمایی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار از ابتدای سال برای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در نظر گرفته است. امسال اگر جشنواره را پیش ببریم و برگزار کنیم و نتایج و هزینه های آن روشن شود حتما مانند سال گذشته اسناد و صورت هزینه ها را منتشر خواهیم کرد.

محمد سلیمانی از مجله «جهان سینما» :

سوال: جشنواره‌ها علاوه بر نمایش تولیدات یکساله سینما، به ارتقای سطح دانش مخاطبان نیز کمک می‌کنند. با توجه به برگزاری آنلاین جشنواره، برای کمرنگ نشدن برنامه‌های جنبی و کاربردی چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

باتوجه به برگزاری جشنواره به صورت آنلاین چه‌قدر می‌شود از این فرصت برای نمایش فیلم‌ها به صورت گسترده استفاده کرد؟

آیا صرفا برای نمایش فیلم‌ها به پلتفرم‌های رایج بسنده یا امکانات دیگر هم تدارک دیده شده است؟

پاسخ: اتفاقا شرایط جدید ما کمک کرد تا فعالیت های جنبی توسعه پیدا کند، بخش آموزش و نشست های تخصصی ملی و بین المللی امسال فراگیرتر از قبل است زیرا از ظرفیت آنلاین استفاده می‌کنیم.
در خصوص پخش فیلم ها اصلا این امکان وجود ندارد در پلتفرم هایی که وجود دارد فیلم های ایرانی را پخش کنیم چون امکان حفظ امنیت وجود ندارد اما از صاحبان آثار خارجی اجازه گرفتیم تا در بسترهایی داخلی که تعریف می‌کنیم، فیلم ها را نمایش دهیم.

مهدی سلیمانی از سایت خبری سلام سینما:

سوال: درباره اسپانسر جشنواره و میزان بودجه این رویداد در صورت برگزاری آنلاین و همچنین برگزاری حضوری توضیح دهید.

پاسخ: فقط بخش آموزشی جشنواره برگزاری آنلاین خواهد داشت و اگر شرایط به نحوی پیش رفت که سینماها بازگشایی شد و توانستیم در حداقل سه نقطه از تهران که باعث کاهش تراکم جمعیت شود، جشنواره را برگزار کنیم، اخبار حمایت های جشنواره را نیز منتشر خواهیم کرد. در حال مذاکره با بخش‌های مختلف هستیم اما موکول به برگزاری جشنواره است و حامیان مالی جشنواره امیدوار هستند جشنواره در شرایطی برگزار شود که بتوانیم در سینماها حضور داشته باشیم و صاحبان آثار بتوانند به تماشای فیلم‌ها در سالن‌های سینما بنشینند. بعدها حتما اخبار و اطلاعات آن منتشر خواهد شد اما مانند همیشه فیلم کوتاه نیاز به حمایت گسترده تر حوزه فرهنگ و هنر دارد، آنچه تا به امروز محقق شده است حمایت شهرداری تهران نظیر سال گذشته است. خوشبختانه تا امروز هم این حمایت تداوم داشته و شهرداری همچنان از فعالیت های انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره حمایت می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع