نمایش «جنایت علیه بشریت» در فرهنگستان هنر
نمایشگاه نقاشیهای حبیبالله صادقی با عنوان «جنایت علیه بشریت» به مناسبت ۱۳ آبان در رواق فرهنگستان هنر به نمایش در خواهد آمد.
نمایشگاه نقاشیهای حبیبالله صادقی با عنوان «جنایت علیه بشریت» به مناسبت ۱۳ آبان در رواق فرهنگستان هنر به نمایش در خواهد آمد.
سینماپرس: تصویربرداری سریال «بیگانهای با من است» به کارگردانی احمد امینی و آرش معیریان به پایان رسید.
به گزارش سینماپرس، تصویربرداری سریال «بیگانه ای با من است» به تهیه کنندگی بهروز مفید به پایان رسید.
این سریال که از ابتدای تابستان سال گذشته وارد مرحله تولید شد، به دلیل شیوع کرونا دو ماه توقف بود و دوباره از اردیبهشت سال جاری ضبط خود را از سر گرفت
آرش معیریان کارگردانی فصل دو احمد امینی کارگردانی فصل یک این سریال را به عهده داشتند.
زمان پخش این سریال قطعی نیست و یا در اواخر پاییز و یا زمستان امسال بروی آنتن خواهد رفت.
به گزارش فارس، فصل ابتدایی مجموعه تلویزیونی «بیگانه ای با من است» در لوکیشن هایی نظیر خیابان جمهوری، بیمارستان عمل، خانهای واقع در کرج، خانهای حوالی میدان هروی، لوکیشنهای داخلی و خارجی و شهرک سینمایی غزالی و بوشهر و شیراز مقابل دوربین رفت.
این سریال در دو فصل تولید شده است. فصل اول به کارگردانی احمد امینی در ۳۵ قسمت و فصل دو به کارگردانی آرش معیریان در ۱۵ قسمت مقابل دوربین رفته است.
از بازیگران فصل اول این سریال می توان به: شبنم قلیخانی، پژمان بازغی، پوراندخت مهیمن، مهران رجبی، میلاد میرزایی، پرویز پورحسینی، نگار عابدی، ایوب آقاخانی، سوگلطهماسبی، دنیا مدنی، شیوا ابراهیمی، نسرین بابایی، لیلی فرهادپور، فرهاد شهریزی، فریبا ترکاشوند، مهرداد ضیایی، امیریل ارجمند و مهدی فقیه، ونوس کانلی و … اشاره کرد.
داستان این سریال به تهیه کنندگی بهروز مفید، کارگردانی احمد امینی و نویسندگی فروغ فروهیده در سال ۷۰-۶۹ میگذرد و درباره جابجایی یک زن خدمتکار با عروس یک خانواده است که یک درام خانوادگی را تشکیل میدهد.
«پاییز پارسی» عنوان آلبومی با هنرمندی هرمز فرهت و امیر مهیار تفرشی پور ۲ آهنگساز شناخته شده موسیقی کشورمان است که به تازگی توسط یک ناشر خارجی منتشر شد.
سینماپرس: شفیع آقامحمدیان گفت: بی تردید هر عقل سلیمی می داند که در این روزهای کرونایی باید جلوی برگزاری جشنواره های سینمایی بی خاصیت و فاقد استراتژی مشخص گرفته شود؛ اصلاً پرسش اساسی این است که جشنواره هایی که هیچ خاصیتی نداشته و ندارند و تأثیری در جامعه نمی گذارند چرا باید برگزار شوند؟
کارگردان فیلم سینمایی «فرار از جهنم» و «راننده سفیر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به عقیده بنده نیاز است هرچه سریع تر فکری درست اندیشه شود تا جلوی برخی تجمعات و اقدامات زائد و خطرآفرین در سینما گرفته شود. در این راستا نیاز است در وهله اول مراکز قانونی و دولتی قدم جلو بگذارند. دولت باید مردم را تشویق به رفتارهایی برای مقابله با کرونا کند تا کرونا دفع شود، همچنین مراکز وابسته به دولت نیز باید این مسأله را رعایت کنند.
وی سپس با بیان اینکه مراکز دولتی نباید جشنواره برگزار کنند تصریح کرد: وقتی هر روز آمار متوفیان اینقدر بالا می رود و آمارها نشان می دهد که ویروس منحوس کرونا روزانه تا ۳ برابر جنگ تحمیلی جان هم میهنان مان را می گیرد چرا باید ریسک کرد و با برگزاری جشنواره های بی خاصیت این آمار را صعودی نمود؟ دولتمردان باید فکر اساسی کنند برای این جشنواره ها؛ همه ما به خوبی می دانیم که اغلب این جشنواره ها یک شوی بی خاصیت هستند و به خصوص وقتی مردم در این روزهای کرونایی از آن ها استقبال نمی کنند برگزاری شان هیچ معنایی ندارد.
این سینماگر خاطرنشان کرد: پر واضح است وقتی چنین مشکلی به صورت اپیدمی پیدا می شود باید یک فکر درست برای برون رفت از آن بشود، باید اندیشه ای هوشمندانه سینما را از این وضعیت نجات دهد. بنده معتقدم مدیران سینمایی باید اکران آنلاین را جدی بگیرند! ما در وهله اول باید برای این سیستم فکر درست و حسابی بکنیم و چاره ای بیندیشیم تا ارتباط مردم با فضای آنلاین بیشتر شود.
آقامحمدیان با تأکید بر اینکه مهمترین نکته این است که باید قوانین جدی برای استفاده از این سیستم ها وضع شود اظهارداشت: مدیران فرهنگی و سینمایی باید سینما را ورشکستگی نجات دهند؛ یکی از اقدامات اساسی در این راستا آن است که باید بخش آنلاین گسترش پیدا کند. ما تجربه ها را پشت سر گذاشته ایم و حالا باید قانون مند عمل کنیم. دنیا در حال حاضر درگیر ویروس کرونا است اما کشورهای پیشرفته مشکل ما را ندارند و حساب شده پیش می روند. چرا که در این کشورها سلیقه مدیران اعمال نمی شود و همه برنامه ریزی برای نجات یک بخش دارند اما ما جزیره ای عمل می کنیم و عملکرد جزیره ای خسارت جدی به همراه دارد.
مدیرکل هنرهای تجسمی تاکید کرد دوسالانه ملی سرامیک پایان راه نیست بلکه آغاز راهی است تا بینالهای هنری و بینالهای هنرهای تجسمی در کشور شکل بگیرد و احیا شوند.
سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «آبادان یازده۶۰» میگوید: فیلم جنگی هم میتواند به خوبی دیده شود و لازم نیست این ژانر را حذف کنیم. ما باید به ناگفتههای جنگ بیشتر بپردازیم. باید از شکستهایمان هم صحبت کنیم. به سراغ قهرمانهای واقعیمان هم برویم و بدون اینکه شعار بدهیم از آنها هم بگوییم.
به گزارش سینماپرس، مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم سینمایی «آبادان یازده۶۰» که به تازگی اکران آنلاین خود را آغاز کرده است؛ با اشاره به اینکه عنصر صدا در فیلم کارکرد دراماتیک دارد، درباره پرداخت این قصه گفت: قصه فیلم درباره رادیو است و از همان روز اول به امکاناتی که رادیو و صدا به فیلم میدهد، فکر میکردیم و برای همین در طول نگارش فیلمنامه و ساخت فیلم به تحقیقات تکیه کردیم. فکر میکنم اقبال مخاطب نسبت به فیلم هم به دلیل همین تحقیقاتی است که انجام دادیم. عموما فیلمهایی مثل «آبادان یازده ۶۰» که بر اساس یک داستان واقعی شکل میگیرد خیلی متکی به تحقیق و پژوهش است و اگر تحقیقات فیلم ضعیف باشد خروجی کار هم مطلوب نمیشود. در این فیلم هم سعی کردیم از کارکردهای رادیو و چگونگی خلق اتفاقهای مهم در آن بازه زمانی بهره ببریم. حتی از صداهایی که از آن مقطع باقی مانده بود در فیلم استفاده کردیم تا بیشتر به واقعیت نزدیک شویم.
وی افزود: آبادان یازده ۶۰ اساسا فیلمی است که باید روی پرده سینما دیده شود. بعضی فیلمها به داستانی که تعریف میکنند متکی هستند و برخی فیلمها به فضاسازی درون فیلم تکیه میکنند. فیلم ما هم متکی به فضاسازی است و چون با عنصر صدا سر و کار داریم باید در فضایی مانند سینما که صدا در سالن میچرخد و جریان دارد، دیده شود. از طرفی چون عمده فیلم در یک لوکیشن بسته اتاق رادیو میگذرد، صدا میتواند بخشی از درام قصه را به دوش بکشد و به فضای فیلم بُعد بدهد.
شخصیتهای واقعی و تحقیقات گسترده
وی با اشاره به مراحل تحقیق فیلم گفت: ما در دو بخش تحقیقات خود را پیش میبردیم. یک بخشی به ماجرای رادیو و استفاده از امکانات فنی رادیو مربوط بود که درباره آن تحقیق کردیم، بخش دیگر تحقیقات هم مربوط به داستانی بود که تعریف کردیم و بر اساس واقعیت بود. حدود یک سال و نیم تحقیق فیلم طول کشید و در آن مقطع علیرضا اسلامی به ما کمک کرد و تینا میرکریمی محقق فیلم بودند که تحقیقات را کامل کردند. آقای صابری کارمند رادیو آبادان در همان مقطع جنگ هم در مراحل تحقیق به ما کمک کردند و یک مجموعه مصاحبه با بچههای رادیو در زمان جنگ داشتند که به صورت pdf بود و آن را در اختیار ما قرار داد که با مصاحبههای تکمیلی که خودمان گرفتیم با بچههای رادیو آبادان مثل آقای صدرهاشمی رئیس وقت رادیو نفت، تحقیقاتمان را تکمیل کردیم. ضمن اینکه در این مسیر از مشورت بچههای آبادان مثل آقای حبیب احمدزاده، بنادری و… نیز کمک گرفتیم و درباره تاثیر رادیو نفت در زمان جنگ اطلاعات خوبی کسب کردیم. برای نگارش فیلمنامه دنبال آدمهای جدید بودم که بتوانیم فکرهای جدیدتری بیاوریم. ابتدا با دو تا از بچههای جوان تئاتر کار کردم و یک قصه نوشتند که خوب نشد. نسیم خراشادیزاده را دعوت کردم و تا بخش سقوط خرمشهر را با ایشان کار کردیم، که از جایی به بعد همکاری ما قطع شد. برگشتیم دوباره روی همان طرح اولی و با آقای حسین ترابنژاد کار را پیش بردیم.
وی با اشاره به گستردگی افراد و شخصیتها در تحقیقات گفت: ما در فیلمنامه مجبور بودیم به علت کثرت حضور شخصیتها و کاراکترها، برای اینکه به یک شکل نمایشی و دراماتیک برسیم، چند شخصیت را در قالب یک نفر تعریف کنیم. مثلا شخصیت بهمن در فیلم ترکیبی از چند شخصیت واقعی است که در آن زمان در رادیو کار میکردند. یا کاراکتر ادیک که ارمنی است برگرفته از شخصیت واقعی آقای خاچاطوریان است که در زمان جنگ خانوادهاش را به شهر دیگری منتقل میکند و خودش در آبادان میماند و با اینکه دیگر در شرکت نفت کار نمیکرده در کنار دوستانش میماند و کمک میکند و در روز سوم جنگ با اصابت خمپاره شهید میشود. اما ادیک در فیلم ترکیبی از چند شخصیت است که تا پایان فیلم هم باقی میماند و جزو قهرمانهای قصه هم هست. در واقع رادیو شخصیت اصلی فیلم است و تمامی کاراکترها اعضای بدن این شخصیت هستند.
تاریخ را تحریف نکردیم
وی در ادامه گفت: «آبادان یازده ۶۰» بیشتر از آنکه قصه محور باشد شخصیت محور است. یعنی فیلم را بر اساس شخصیتها و اتفاقات واقعی پیش بردیم. برخی اتفاقات را تا جایی که تاریخ تحریف نشود جابجا کردیم و برخی از ماجراهای واقعی را زمانش را تغییر دادیم و به چهل روز ابتدای جنگ آوردیم که در داستان فیلم گنجانده شود تا داستانی را خلق کنیم که بتواند تاثیر رادیو را در روزهای ابتدای جنگ به خوبی نشان دهد.
وی با اشاره به برخی تغییرات زمانی در نشان دادن واقعیات گفت: مثلا جایی که زن بهمن از تهران به آبادان میآید و گیر میافتد به شکل دیگری برای آقای صدرهاشمی و همسرش اتفاق افتاده است اما از لحاظ زمانی در آن بازهای که فیلم را تعریف میکنیم نبود و ما زمان این اتفاق را جابجا کردیم. در واقع داستان واقعی است اما زمانش را جابجا کردیم. خیلی از اتفاقات را هم به دلیل تایم ۹۵ دقیقهای فیلم از قصه حذف کردیم. مثلا در مقطعی بچههای رادیو به دلیل قطع آب و نداشتن آب کافی برای زندگی در کنار ساختمان رادیو چاه آب حفر میکنند. یا مثلا سپاه بالای ساختمان یک تیربار برای حفاظت از ساختمان رادیو میگذارد که هیچ وقت هم از آن استفاده نمیکنند. یا ۵-۶ تا بز در آبادان رها بودند و بچههای رادیو بزها را در محوطه ساختمان رادیو نگهداری میکنند و از شیر بز استفاده میکنند و حتی یکی از بزها زخمی میشود و یکی از بچههای رادیو بز را بخیه میزند. این قصهها که داستانهای جالبی هم هستند به دلیل زمانبندی فیلم و جلوگیری از طولانی شدن قصه، در فیلم نیامده است.
سه سال و نیم دنبال سرمایهگذار بودم
خوشبخت با اشاره به روند تولید فیلم و حمایت اوج برای ساخت آن گفت: من مدتها دنبال ساخت این فیلم بودم. یعنی از روزی که تصمیم گرفتم این فیلمنامه را بسازم حدود سه سال و نیم دنبال سرمایهگذار بودم و با مراکز مختلفی صحبت کردم. تا اینکه در پروژه «به وقت شام» که تدوینگر فیلم بودم با دوستان موسسه اوج آشنا شدم و آقای حاتمیکیا هم طرح را خواندند و خیلی از آن خوششان آمد و بعد جلساتی با موسسه اوج گذاشتیم و قرار شد از فیلم حمایت کنند. چندین تهیهکننده برای فیلم معرفی شدند که به خاطر حجم کار و سختی کار تهیه کار را قبول نکردند تا اینکه آقای کلامی که دغدغههای زیادی درباره آبادان و جنگ داشتند پای کار ایستادند و انصافا هم آقای کلامی و هم موسسه اوج خیلی خوب تا زمان اکران فیلم از آن حمایت کردند.
وی با اشاره به ترکیب بازیگران فیلم گفت: از ابتدا تصمیم بر این داشتم که از طیفی از بازیگران توانمند استفاده کنم و به سراغ سوپراستارها نروم. دوست داشتم بازیگران از جنس واقعیت داستان باشند و یکهو آن وسط یک سوپراستار بیرون نزند. حضور ستاره در این فیلم به روند واقعی داستان لطمه میزد.
دوران سید و حاجی فیلمهای دفاع مقدسی گذشته است
خوشبخت با انتقاد از نبود توجه به تولید آثار دفاع مقدس گفت: ما در چهلمین سالگرد دفاع مقدس و در سال ۹۹ تنها یک فیلم پیرامون این موضوع در اکران داریم و این نشان میدهد کمکاریهای بسیاری در این حوزه صورت گرفته است. این در حالی است که ارگانهای بسیاری حدود ۷-۸ ارگان به صورت مستقیم کارشان تولید فیلم و سریال و تئاتر درباره دفاع مقدس است. یعنی پول و بودجه میگیرند که فیلم بسازند. ولی متاسفانه کاری در این زمینه نمیکنند. یکی از دلایلش این است که سال به سال فیلمسازی سختتر از قبل میشود و تولید فیلم جنگی به مراتب سختتر هم میشود و برای همین فیلمسازان کمتر به سراغ چنین فیلمهایی میروند. دلیل دیگرش هم این است که سینمای ایران هم متاثر از شرایط کشور حال و روز خوبی ندارد. وقتی تولید و صنعت در کشور وضعیت خوبی ندارند و از طرفی به دلیل تحریمها ارتباطات ما با دنیا با مشکل روبرو میشود، این خودبهخود تاثیرش را روی تمامی اجزای کشور میگذارد و فیلمسازی هم از این قائده مستثنی نیست. فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس پرهزینه و پر دردسر و سخت است. برای همین فیلمسازان دنبال تولید آثار راحتتری هستند که سودآوری بهتری هم دارد و به سراغ فیلمهای اجتماعی و یا کمدی میروند.
وی با اشاره به استقبال مخاطب از فیلم «آبادان یازده۶۰» گفت: تجربه شخصی من چه در زمان جشنواره و چه در زمان اکران فیلم نشان میدهد مخاطبان دهه هفتاد و هشتاد که هیچ سنخیتی با فیلمهای جنگی ندارند وقتی پای این فیلم نشستند از اینکه ابعاد تازهای از جنگ را میدیدند تعجب میکردند و به آن اقبال نشان میدادند. پس نشان میدهد اگر به سراغ موضوعاتی برویم که برای مخاطب تازگی داشته باشد، فیلم جنگی هم میتواند به خوبی دیده شود و لازم نیست این ژانر را حذف کنیم. ما باید به ناگفتههای جنگ بیشتر بپردازیم. باید از شکستهایمان هم صحبت کنیم. به سراغ قهرمانهای واقعیمان هم برویم و بدون اینکه شعار بدهیم از آنها هم بگوییم. دیگر فرمول حاجی و سید که نه خطا میکنند نه گناه میکنند و همیشه یک حالت تقدس به شخصیتها میدهیم برای ساخت فیلمهای دفاع مقدس جواب نمیدهد.
در اکران ضرر نکردیم
وی با اشاره به اکران فیلم در شرایط کرونا گفت: اگر کرونا نبود فیلم به راحتی میتوانست در اکران خرج خودش را دربیاورد و ضرر نکند. «آبادان یازده۶۰» از آن دست فیلمهایی است که خیلی متکی به تبلیغات دهان به دهان است. چون مخاطب راضی از سالن بیرون میآید و برای دیدن فیلم تبلیغ میکند و همین باعث میشود به مرور در زمان اکران به مخاطبان فیلم اضافه شود. الان هم با توجه به شرایط اکران آنلاین و فرصت محدود اکران در سینماها به صورت کلی میتواند خرج خودش را دربیاورد. ما نسبت به فیلمهای جنگی، فیلم ارزان قیمتی تولید کردیم و فکر میکنم در مجموع فروشهای فیلم در اکران سینما و آنلاین فیلم ضرر نکند.
انحصار در VOD ها
وی با اشاره به وضعیت اکران آنلاین و فرصتی که در اختیار سینمای ایران قرار داده است، گفت: یک زمانی از اینکه سینماداران تبدیل به مافیا شده و انحصار اکران در اختیار عدهای معدود بود گلایه میکردیم، امروز باید حواسمان باشد که VOD ها تبدیل به مافیای اکران آنلاین نشوند. انحصار در این حوزه باعث شده است پلتفرمها روی فیلمها قیمتگذاری کنند و چون میدانند که صاحبان آثار چارهای جز اکران در این پلتفرمها ندارند هر طور که میخواهند رفتار میکنند. بنابراین به نظر میرسد باید یک جایی جلوی این انحصار گرفته شود تا اکران آنلاین و ظرفیت خوبی که برای سینمای ایران ایجاد کرده است به بیراهه نرود.
*ایلنا
سینماپرس: علیرضا داودنژاد کارگردان سینما گفت: جشنواره فیلم فجر بدون حضور مردم برگزار نشود، بهتر است.
به گزارش سینماپرس، علیرضا داودنژاد تهیه کننده و کارگردان سینما، درباره برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر به خبرنگاران جوان، گفت: اول باید دید وضعیت اپیدمی ویروس کرونا به کجا میرسد؛ از طرفی اگر سالنهای سینما بسته باشند، صحیح نیست به خاطر جشنواره باز شوند؛ چون فیلمها میسوزند. مگر اینکه شرایط به نحوی باشد که سالنها باز و منعی برای رفتن به سالنها وجود نداشته باشد. در این صورت میتوان جشنواره فیلم فجر را برگزار کرد. اگر سالنها بسته باشند منطقی نیست به خاطر جشنواره سالنها باز شوند، چون کسی نمیآید فیلمها را ببیند.
وی درباره برگزاری جشنواره بدون حضور مردم هم اظهار کرد: به نظر من برگزاری جشنواره بدون حضور مردم هم یعنی سوزاندن فیلم ها؛ چون آثار فقط در جشنواره نمایش داده میشوند بدون اینکه دیده شوند. در این شرایط جشنواره برگزار نشود، بهتر است.
این کارگردان با اشاره به آخرین وضعیت اکران «مصائب شیرین ۲» بیان کرد: وقتی سالنها به طور دائم باز و بسته میشوند و در زمان باز بودن هم شاهد استقبال خوبی نیستیم، پس نمیتوان فیلم را اکران کرد. اکران آنلاین هم هنوز سر و سامانی پیدا نکرده است؛ یعنی ارشاد، اصناف سینمایی، خانه سینما و اتحادیه تهیه کنندگان هیچ کار جدی برای تبلیغ و امنیت سینمای آنلاین انجام نداده اند.
داود نژاد عنوان کرد: سه عنصر تبلیغات خوب، اطلاع رسانی و امنیت باید وجود داشته باشد تا سینمای آنلاین معنا پیدا کند وگرنه این هم امکانی میشود که حرامش میکنیم.
فراخوان مرحله سوم فصل جدید لیگ سرود با محوریت ولادت پیامبر اکرم (ص) و انتخاب چند سرود بهعنوان آثار محوری در این زمینه منتشر شد.
سینماپرس: بازیگر سریال «دل» گفت: در قبال نقدهای وارد شده بر سریال «دل» این را باید بگویم که این مجموعه در کل دچار تکرارهایی بود که به شخصه دلخواه من نبود، البته این تکرارها نظر سازندگان اثر بوده تا بتوانند به هر نحوی تعداد قسمتهای سریال را بالا ببرند.
به گزارش سینماپرس، کوروش تهامی در گفتوگو با میزان، پیرامون فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر درگیر کار خاصی نیستم، البته برای حضور در چندین پروژه سینمایی صحبتهای اولیه صورت گرفته منتها تمامی آنها به دلیل شرایط تازه اوج گیری کرونا متوقف شدهاند.
وی درباره نقدهای وارد شده بر سریال «دل» افزود: تا جایی که به من مربوط میشود تمام سعیام را برای حضور مثبت در این پروژه انجام دادم، من تمام تلاشم را کردم تا به بهترین شکل ممکن نقش نکیسا را به خوبی بازی کنم. با وجود اینکه نقش منفی بود، اما بازخوردهای بسیار خوبی را از ایفای این نقش دریافت کردم.
بازیگر سریال «دل» با اشاره به سختیهای ایفای نقش نکیسا در این سریال اضافه کرد: مردم طی گفتگوهای مستقیمی که با من داشتند از ایفای این کاراکتر توسط شخص بنده راضی بودند و این یعنی من کارم را در یک اثر به خوبی انجام دادم.
وی در همین رابطه ادامه داد: در قبال نقدها هم این را بگویم که اثر در کل دچار تکرارهایی بود که به شخصه دلخواه من نبود، البته این تکرارها نظر سازندگان اثر بوده تا بتوانند به هر نحوی تعداد قسمتهای سریال را بالا ببرند، اینکه چه سیاستی پشت این افزایش تعداد قسمتها بوده نمیدانم و طبیعتا آنها را تایید نمیکنم.
بازیگر سریال «زیر تیغ» با اشاره به لزوم نقدپذیری از سوی سازندگان آثار شبکه نمایش خانگی افزود: هنر امری نقدپذیر است، زیرا با سلیقههای متفاوتی روبرو میشود، هنر همواره مخاطبان فراوانی دارد و طبیعتا با سلایق مختلفی هم برخورد میکند، شاید سخت باشد که یک هنرمند همه سلیقهها را پاسخگو باشد، اما برخی اتفاقات در برخی آثار هنری میافتد که به طور مشهود اشتباه است و باید از آن نوع از اتفاق جلوگیری شود، تکرارهای بی مورد در سریال «دل» هم از جمله اتفاقاتی است که نباید دیگر اتفاق بیفتد. وی در همین راستا تاکید کرد: وقتی انتقادی به طور وسیع به یک اثر هنری وارد میشود باید آن را جدی گرفت، زیرا اگر بخواهیم با بی اعتنایی از آن بگذریم در آثار بعدی دیگر مخاطبان به ما اعتماد نکرده و آثارمان را نگاه نمیکنند. اگر بر سریال «دل» انتقادی وارد شده که شخصی نبوده و در قبال اثر رخ داده باید آن را پذیرفت. وقتی نقدی به تعالی یک اثر هنری کمک کند باید به آنها توجه و از آنها استفاده کرد.
تهامی با اشاره به اینکه بازیگران نمیتوانند در کیفیت کلی اثر دخالتی داشته باشند افزود: نقد در قبال پایان آثار شبکه نمایش خانگی و یا به قول معروف کش دار شدن آن در مورد تعداد زیادی از آثار اتفاق افتاده است. ما باید بر سازندگان این نقد را وارد کنیم که اگر میخواهید مخاطبان تا پایان همراهتان باشند باید اصولی را رعایت کنید، وقتی کسی ادعای ساخت اثری هنری دارد باید در قبال نقدها هم انتقادپذیر باشد.
وی در همین راستا افزود: به نظر من این مخاطبان هستند که ادامه یک اثر را ممکن میسازند، وقتی یک اثر با نقدهای فراوان روبرو میشود و باز هم مخاطبان آن را خریداری میکنند، به نوعی به سازنده اجازه میدهند تا اثر را با هر کیفیتی که دوست داشت بسازد.
بازیگر فیلم «کروکودیل» با اشاره به اینکه بازیگران تا چه حد میتوانند بر کلیت یک اثر تاثیر داشته باشند اضافه کرد: به طور معمول بازیگر با فیلمنامه روبرو میشود، اگر سازندگان یک اثر هنر کنند در ابتدا فیلمنامه را به طور کامل به بازیگر میرسانند، در این شرایط بازیگر میتواند برخی نکات را به سازندگان گوشزد کند و در نهایت هم صرفا به درست بودن بازی خودش دقت داشته باشد.
وی با تاکید بر اتفاقاتی که در میانههای روند تولید آثار شبکه نمایش خانگی رخ میدهد، افزود: به طور معمول یک سریال در روند تولید تغییرات فراوانی را تجربه میکند و این تغییرات به هیچ وجه دست بازیگران نیست، در ابتدای هر پروژه به بازیگران وعدههای فراوانی در قبال کیفیت یک اثر داده میشود، اما وقتی یک بازیگر در میانههای راه متوجه اشتباه سازندگان میشود نمیتواند به راحتی پروژه را ترک کند، زیرا توهین به مخاطب بوده و به هیچ وجه اخلاقی نیست، به همین بازیگر دلیل مجبور میشود تا حداقل نقش خودش را به بهترین نحو بازی کند تا مخاطبان از ان لذت ببرند.
تهامی در همین رابطه خاطرنشان کرد: از نظر من مخاطبان باید خودشان به سازندگان بفهمانند که یک اثر را دوست دارند یا نه. نخریدن یک اثر هنری که مورد نقد قرار گرفته احترام گذاشتن به خود است، مخاطب میتواند به سازندگان بفهماند که باید از خط فعلی تولید آثار خارج شوند و آثاری با مضمون درست و استاندارد تولید کنند.
سینماپرس: کشور استونی فیلم سینمایی «آخرین اخرین افراد» را برای نمایندگی در اسکار ۲۰۲۱ انتخاب کرد.
به نقل از ورایتی، استونی با فیلم وسترن شمالی «آخرین افراد» به کارگردانی ویکو اوونپو جدیدترین کشوری است که نماینده خود را برای بخش بین المللی اسکار انتخاب کرده است.
این فیلم به عنوان بخشی از برنامه رقابتی بالتیک در جشنواره شبهای سیاه تالین که از ۱۳ تا ۲۹ نوامبر برگزار خواهد شد، اولین اکران جهانی خود را رقم میزند.
یک گروه از کارشناسان که انجمن فیلم استونی نامیده میشوند، این فیلم را انتخاب کرده اند. در این انجمن تانل توم کارگردان، ایوو فلت و اولین پنتیلا تهیه کننده، تونو کارجاتسه و تعدادی دیگر که در زمینه سینمایی فعالیت میکنند، حضور داشتند.
داستان این فیلم در منطقه توندرا در لاپلند روایت میشود که یک معدنچی جوان در تلاش است، برای جمع آوری مبلغ لازم برای ترک این دهکده حفاری کند. اما کار حفاری متوقف میشود؛ چرا که پدر این معدنچی جوان از فروش زمین خود امتناع میکند. هرچه زمان میگذرد، شخصیت اصلی فیلم باید تصمیم بگیرد که به چه کسی و به کجا تعلق دارد.
این دوره از اسکار دومین سالی است که عنوان بخش فیلمهای خارجی به بخش فیلمهای بین المللی تغییر پیدا کرده است. در اسکار ۲۰۲۰، ۹۲ فیلم برای رقابت در بخش بهترین فیلمهای بین المللی به آکادمی ارسال شدند. برای اسکار ۲۰۲۱ تاکنون ۲۷ کشور نمایندگان خود را مشخص کردهاند.