X

بایگانی آبان 17, 1399

دفتر سینمایی

سندهای ملی هنری چرا و چگونه تهیه می شوند؟


از سال‌ها پیش بحث تدوین سندهای ملی برخی از حوزه‌های هنری همانند موسیقی و تجسمی مطرح شده بود که به نظر می‌رسد در چند ماه اخیر به شکل جدی‌تری در حال پیگیری است. از اسناد هنری به عنوان عاملی برای هماهنگی با نقشه مهندسی فرهنگی کشور یاد می شود؛ هرچند تهیه این سندهای ملی با انتقادهایی از سوی برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه نیز همراه بوده است که معتقدند این سندها سایه تصمیمات دولتی را بر سر هنر سنگین‌تر می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بودجه فرهنگ و هنر هیچگاه خیلی جدی موردتوجه قرار نگرفت/هجایگاه فرهنگ و هنر برای مسئولان امر مشخص نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس هیأت مدیره «خانه تئاتر» ضمن انتقاد از نبود شناخت نسبت به مقوله‌های فرهنگی و هنری در میان سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کلان در حوزه بودجه، تأکید کرد در این زمینه گوش شنوایی هم وجود ندارد!

به گزارش سینماپرس، ایرج راد از هنرمندان باسابقه تئاتر و رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر و رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران درباره وضعیت بودجه فرهنگ و هنر در حوزه تئاتر، به مهر گفت: مسأله بودجه فرهنگ و هنر به طور کلی هیچگاه خیلی جدی موردتوجه قرار نگرفته و تعریف و جایگاه فرهنگ و هنر برای مسئولان امر مشخص نیست و حتی آن‌ها هم تعریفی در این زمینه نمی‌دهند.

وی متذکر شد: اینکه مسأله فرهنگ و هنر چقدر می‌تواند در جامعه مؤثر باشد برای مسئولان مشخص نیست زیرا بسیاری از کسانی که مسئولیت فرهنگ و هنر بر دوششان بوده است با این مقوله و رشته‌های گوناگون هنر آشنایی کامل نداشته و ندارند و از این رو فرهنگ و هنر را جدی نمی‌گیرند.

راد با بیان اینکه شاید در مقاطعی و با حضور فردی دغدغه‌مند این قضیه تکان مختصری خورده باشد، یادآور شد: ولی به‌طور کلی به فرهنگ و هنر به‌عنوان یک اصل و فعالیت زیربنایی و ساختاری توجه و دقت نشده در نتیجه بودجه لازم برای گسترش فرهنگ و هنر و فضاهای فرهنگ و هنری در نظر گرفته نشده است. این یکی از اشکالات اصلی و اساسی است چون واقعیت قضیه مشخص نیست طبیعتاً اعتنای به قضیه هم مشخص نیست.

حمایت‌های مادی و معنوی باید همسو باشد

رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران معتقد است حمایت‌های مادی و معنوی باید همسوی یکدیگر برای حمایت از فرهنگ و هنر در نظر گرفته شود تا بتوانیم در جامعه‌ای فرهنگی، با گسترش فضاهای فرهنگی و هنری مواجه باشیم و افراد جامعه احساس این را داشته باشند که به سوی گستردگی و گسترش فضاها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشیده می‌شوند.

تأثیرات، ارزش‌ها و جایگاه فرهنگ و هنر باید شناخته شود تا بر اساس این شناخت بتوان بودجه واقعی را برای گسترش فضاهای فرهنگی و هنری و کل فرهنگ و هنر جامعه در نظر گرفت وی ادامه داد: تأثیرات، ارزش‌ها و جایگاه فرهنگ و هنر باید شناخته شود تا بر اساس این شناخت بتوان بودجه واقعی را برای گسترش فضاهای فرهنگی و هنری و کل فرهنگ و هنر جامعه در نظر گرفت. این امر مستلزم گرفتن آمار است. ما باید آمار تعداد فعالان هنر در هر کدام از شاخه‌های هنری را داشته باشیم و با بررسی هر کدام از شاخه‌ها و جایگاه ویژه هر کدام ببینیم چه نیازهایی برای تکامل، بهتر شدن و گسترش شان دارند.

راد در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه مسائل و پرسش‌های مطرح شده در تئاتر در زمینه برنامه‌ریزی و تعیین بودجه پرداخت و گفت: در ارتباط با تئاتر آیا آمار دقیقی از اینکه هر سال چه تعداد فارغ‌التحصیل هنرهای نمایشی داریم وجود دارد؟ آیا امکان اشتغال‌زایی برای این افراد و جوان‌هایی که چهار سال از عمر خود را صرف این رشته در دانشگاه می‌کنند، فراهم است؟ اگر نیازی به این تعداد نیست برای هر ساله این تعداد پذیرش دانشجو می‌کنیم و فارغ‌التحصیل تئاتر داریم؟ آیا امکان اشتغال و فعالیت برای کسانی که در حال حاضر فعالان و حرفه‌ای‌های رشته تئاتر هستند و از این طریق امرار معاش و گذران زندگی می‌کنند، فراهم هست؟ حمایت‌هایی که باید از این فعالان شود در چه زمینه‌هایی قرار دارد؟ در چه زمینه‌هایی از این فعالان حمایت مادی و معنوی می‌شود؟ آیا امکانات اجرایی برای اینها وجود دارد؟ آیا تئاتر خصوصی که به عقیده من هنوز نداریم، جایگاه و تعریفی دارد؟ جایگاه و تعریف تئاتر دولتی کجاست و آیا مشخص است؟

ما یک گروه پایدار و پابرجا هم در تئاتر نداریم چه برسد به کمپانی!

این بازیگر و کارگردان تئاتر تأکید کرد: باید ببینیم جوامع دیگر چگونه برای گسترش فضاها و فعالیت‌های تئاتری‌شان کار می‌کنند. اعتبار تئاتر در گروه و فراتر از گروه، کمپانی‌های تئاتر است. آیا ما در کشورمان کمپانی‌های تئاتر داریم که از کارگردان‌ها، بازیگران و عوامل مختلف در آن کمپانی‌ها کار کنند و کمپانی‌ها برای فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کنند و دولت نیز از آنها حمایت کند؟ آیا امکانات و سالن‌های اجرایی برای فعالیت کمپانی‌ها وجود دارد؟ هیچ‌کدام وجود ندارد و همه چیز آشفته و در یک آشفته بازار وجود دارد. واقعیت این است که ما یک گروه پایدار و پابرجا در تئاتر نداریم چه برسد به یک کمپانی؛ یک گروه برای اینکه بتواند عوامل خود را نگه دارد باید برنامه و بودجه سالانه خود را داشته باشد و وقتی هیچ چیزی مشخص نیست گروه هم نداریم.

وی افزود: یک گروه تئاتر هم که قصد تولید یک نمایش را دارد مشخص نیست که آیا این اثر روی صحنه خواهد رفت یا نه. چه حمایت‌های مادی و معنوی، چه حمایت‌هایی به لحاظ سالن از گروه می‌شود؟ هزینه‌های تولید یک اثر را چگونه تأمین خواهد کرد؟ هزینه‌های زندگی اعضای درگیر تولید و اجرای یک نمایش چگونه تأمین خواهد شد؟ همه اینها سؤال است که به آنها توجهی نشده است.

رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر یادآور شد: ما در خانه تئاتر درباره تک‌تک این سؤال‌ها و مسائل به گونه‌های مختلف بحث، گفتگو و مصاحبه کرده‌ایم ولی واقعیت قضیه این است که گوش شنوایی که به مقوله فرهنگ و هنر اهمیت بدهد وجود نداشته است. تا این مسائل مشخص نشود بودجه لازم نمی‌تواند در نظر گرفت شود. اینکه این بودجه چگونه باید صرف شود و چه بخشی از آن مربوط به تولید، پرسنل و مسائل عمرانی، ساخت و سازهای سالن‌های تئاتری است، باید مشخص شود. جایگاه هر کدام از این‌ها و بودجه‌شان، نیازها، امکانات بالقوه انسانی و امکانات بالفعل باید معلوم شود.

راد تصریح کرد: هیچکدام از مسائل مورد بحث فقط مختص محدوده تهران نیست که اینگونه در آن سردرگم شده‌ایم، ایران فقط تهران نیست و ایران تمام ایران است.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: این مسائل نیازمند نگاه دقیق و بحث و بررسی است تا بودجه بر اساس برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در نظر گرفته شود و زمینه‌ها و عنوان‌های بودجه مشخص باشد تا در همان زمینه‌ها صرف شود. اگر در زمینه‌هایی جذب بودجه انجام و صرف نشد باید چرایی این امر بررسی و مشکلاتش مشخص شود تا تنظیم درست انجام شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آمان دای» به دیار باقی شتافت/ خاموشی یک «دوزله‌نواز» ماهر


امان الله طاهری معروف به «آمان دای» از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی سنقر و کلیایی در منطقه کرمانشاه دارفانی را وداع گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی «عملیات فریب» در شبکه چهار سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هشتمین قسمت از فصل سوم برنامه تلویزیونی چراغ مطالعه؛ شنبه ۱۷ آبان ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، چراغ مطالعه در این قسمت کتاب «عملیات فریب» را با حضور مرتضی قاضی به‌عنوان مؤلف آن بررسی خواهد کرد.
عملیات فریب عملیاتی بود که برای گمراه کردن دشمن طراحی و اجرا شد و  پس از انجام آن دشمن فکر کرد که عملیات اصلی انجام شده است و از نبرد سرنوشت‌ساز واقعی غافل شد. همین اتفاق به پیروزی ایران در این جنگ کمک بزرگی کرد. «والفجر ۸» دسترسی عراق به آب‌های خلیج‌فارس را  قطع کرد و در نتیجه عراق دیگر نمی‌توانست از طریق خلیج‌فارس به آب‌های آزاد جهان  نفت صادر کند.
شهید اسدالله قاضی که در عملیات فریب حضور داشته، چند ماه قبل از شهادتش، خاطرات خود را از عملیات والفجر ۸ در ۱۲۰ برگ نوشته است. برادرش مرتضی قاضی، خاطرات او را مدون و تنظیم کرده و کتابی به نام «عملیات فریب» پدید آورده است. مرتضی قاضی پژوهشگر مرکز تحقیقات جنگ و اسناد دفاع مقدس است و چند کتاب دیگر نیز در این حیطه نوشته است.
برنامه تلویزیونی «چراغ مطالعه» به تهیه‌کنندگی مرتضی روحانی، شنبه‌ها ساعت ۲۱، روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعطیلی موزه‌ها و سینماها در هلند


دولت هلند در راستای افزایش محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، موزه‌ها و سینماها را در کنار سایر مکان‌های عمومی تعطیل می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از سرگیری فعالیت‌های فرهنگی و هنری از ۲۰ آبان تا ساعت ۱۸


رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رفع محدودیت‌ فعالیت‌های فرهنگی و هنری و بازگشایی سالن‌های سینما و تئاتر خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از تولید و عرضه توسط سریال «حامد عنقا» تا کشف حجاب و ازدواج سفید و نهایتا برهنگی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «ریحانه پارسا» دختر ۲۲ ساله‌ای که تاکنون یک سریال و یک فیلم سینمایی از او پخش شده است، به خارج از کشور رفت و کشف حجاب کرد؛ بعد هم با خبرنگار ضدایرانی هم‌صحبت شد، حالا هم به دنبال سودای شهرت، به عریانی پناه آورده است.

به گزارش سینماپرس، همه چیز از سریال «پدر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا شروع شد. دختری ۱۹-۱۸ ساله‌ای که پیش‌تر سابقه بازیگری نداشت، در این سریال یکی از نقش‌های اصلی را بازی کرد و به سرعت مشهور شد. بلافاصلا پس از پخش قسمت آخر سریال، او تصاویری از خود در اینستاگرام منتشر کرد که با نقشش در سریال به عنوان یک دختر چادری تفاوت بسیاری داشت.

او درباره تصاویرش با پوشش و آرایش غیرمتعارف نوشت: «اگر این روزها عکسی دیده شده که فرق زیادی با تصویر این ماه‌های اخیر داره، بی‌هیچ جبهه‌گیری خاصی و موضع داشتن بوده و هست… این عکس‌ها صرفا توجیهی است که ریحانه هیچ شباهتی به لیلای دیده شده نداره.»

*  «آقازاده» با حضور یک نابازیگر جدید

این حاشیه به سرعت با واکنش تهیه‌کننده سریال مواجه شد و تأکید کرد در فصل دوم سریال بر نقش شخصیت پدر با حضور مهدی سلطانی تاکید می‌شود و قصه به دیگر بازیگرها وابستگی ندارد. فصل دومی که البته هیچ‌وقت مقابل دوربین نرفت و با تغییراتی در فیلمنامه به «آقازاده» تبدیل شد.

مهدی سلطانی ـ بازیگر سریال پدر ـ هم به عکس‌های نامتعارف پارسا اشاره‌ای تلویحی داشت اما سهیلی کارگردان «گشت ارشاد» و پدر سینا سهیلی ـ همبازی پارسا در سریال پدر ـ او را مورد خطاب قرار دارد و در توصیه‌هایی پدرانه نوشت: «… از محبت‌ها غره و از بی‌مهری‌ها مأیوس مشو…». سهیلی بعدتر در فیلم  «گشت۳» پارسا را به بازی گرفت تا نشان دهد همچنان به این بازیگر جوان توجه دارد.

* ادعای دروغین ممنوع‌الفعالیتی

پس از این اتفاقات و در شهریور ۹۷، او عکس‌های نامتعارف خود را حذف کرد و صفحه‌اش را به حالت خصوصی درآوردو مدعی شد ۶ ماه ممنوع‌الفعالیت شده است! ادعایی که بی‌اساس بودن آن، ۵ ماه بعد و با حضور او در برنامه تلویزیونی «خیابان جام جم» محرز شد.

اما او دست بردار نبود. این بار با لباس‌هایی عجیب در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور یافت و همین سوژه خوبی برای عکاسان و فضای مجازی بود. او نوروز ۹۸ را هم مهمان رامبد جوان در «خندوانه» شد تا پله‌های شهرت را دو تا یکی طی کند. اوایل اردیبهشت ۹۸ هم با اینکه فیلمی بازی نکرده بود، در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور می‌یافت و اکثر اوقات را در کافه کنار پله‌برقی پردیس چارسو می‌گذراند.

* از کارگری در کافه‌ تا رسیدن به شهرت

 لیلا بوشهری هنرپیشه سینما و تلویزیون آذرماه ۹۷ مدعی شده بود ریحانه پارسا پیش از بازیگری در کافه کار می‌کرده است.

بلافاصله پس از پایان جشنواره جهانی فیلم فجر، حامد عنقا در اظهار نظری پیرامون حاشیه‌های پارسا گفت:  «ریحانه پارسا بچه بود و بچگی کرد. دختر ۱۸ساله و شهرتی که ظرف کمتر از یک‌ماه برایش به وجود آمد، هرکسی این ظرفیت را ندارد.»

این بازیگر کم‌تجربه و غیرآکادمیک، خردادماه ۹۸ برای حضور در  «خوب، بد، جلف ۲» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی دعوت شد و این نخستین حضور سینمایی او بود. البته بهمن همان سال وقتی در نشست رسانه‌ای فیلم در پردیس اهالی رسانه حضور یافت، با حرکات عجیب و ژست‌های زننده مقابل دوربین عکاسان نشان داد که هنوز ظرفیت حضور در سینمای ایران را ندارد.

*  فصل مشترکی به نام  «تئاتر»

هنوز یک ماه از پایان جشنواره فیلم فجر نگذشته بود که اعلام خبر ازدواج ریحانه پارسا ۲۱ ساله با مهدی کوشکی ۳۸ ساله بار دیگر او را به صدر اخبار زرد باز گرداند. گفته می‌شود پارسا در هنرستان سوره، تئاتر خوانده است و «تئاتر» فصل مشترک او با کوشکی است.

آن‌ها نوروز امسال در یک برنامه اینترنتی گفت‌وگومحور با اجرای اشکان خطیبی و اسپانسری یکی از اپراتورها حضور یافتند تا از تجارب زندگی مشترک بگویند؛ زندگی مشترکی که فقط یک ماه از آغاز آن می‌گذشت!

* تعدیل نظر عنقا درباره پارسا

کوشکی که در سریال جدید حامد عنقا نقش الکس (مردی که دختران جوان را برای تجارت سکس به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قاچاق می‌کند) را بازی می‌کند، در یکی از حضورهای خود سر سریال، ریحانه پارسا را هم همراه خود برد. شاید این دیدار دوباره پارسا و عنقا باعث شد او نظر پیشین خود درباره این هنرپیشه را تعدیل کند.  حامد عنقا مرداد ۹۹ در این باره گفت: «خانم پارسا همکار خوب ما در پدر بوده و همچنان برای او آرزوی موفقیت دارم… و اگر هنوز حق پدری نسبت به او داشته باشم و بخواهم به او چیزی بگویم این است که با این همه هوش و استعدادی که دارد اگر تمرکزش را روی استعداد خودش بگذارد و حواسش را پرت چیزهای دیگر نکند، مطمئناً آینده بسیار بسیار درخشانی خواهد داشت.»

* طلاق پدرومادر پارسا در ۹ سالگی

اما پارسا هنرپیشه‌ای نبود که بدون حاشیه بتواند زندگی کند. او یک ماه بعد از این اظهار نظر عنقا، از کوشکی جدا شد. او البته قبل از جدایی، واقعیتی از زندگی خود را علنی کرد و گفت که فرزند طلاق است و از ۹ سالگی در محله‌ای پایین شهر تهران در خانه مادربزرگ پدری‌اش بزرگ شده است. پارسا موضوع دیگری را هم مدعی شد؛ اینکه ازدواج او با کوشکی رسمی و شرعی نبوده و فقط با او همخانه بوده است!

یک ماه از خبر طلاق پارسا گذشته بود که با یک خبر زرد دیگر حاشیه‌ساز شد؛ مهاجرت از ایران به ترکیه.

او البته مدعی بود که برای ساخت فیلم افشاگرایانه زندگی‌اش با نام «زمان» توسط یک تهیه‌کننده فرانسوی به ترکیه سفر کرده است، اما برخی معتقدند پارسا جدیدترین صید سایت‌های شرط‌بندی در ترکیه است؛ سایت‌هایی که درگاه‌های پرداخت ریالی دارند! همانطور که قبل‌تر هم برخی چهره‌های جنجالی اینستاگرام در این مسیر وارد شده‌اند.  

او در همین مدت، حاشیه‌های بسیار دیگری را هم رقم زد، از ادعاهایی درباره مهریه تا انتشار فیلم‌هایش با دیگران و جدال لفظی با یکی دیگر از بازیگران زن.

* گفت‌وگو با مروج بی‌حجابی در ایران

او بلافاصله پس از خروج، خیلی زود وارد فضای سیاسی‌کاری شد؛ از علینژاد خبرنگار ضدایرانی و پایه‌گذار و مروج کمپین  «چهارشنبه‌های سفید»   تقاضای مصاحبه کرد و در این گفت‌وگو تاکید کرد که بعد از کمپین ضد حجاب علینژاد چندین بار تلاش کرده تا در خیابان و مترو بی‌حجاب باشد. درباره زندگی‌اش با کوشکی نیز تاکید کرد که ازدواجی صورت نگرفته. او همچنین تصریح کرد به ایران برنمی‌گردد!

این اظهارنظرها درحالی صورت گرفته که این هنرپیشه فیلم‌های «گشت۳» و «کوسه» را در نوبت اکران دارد و باید دید با این موضع‌گیری‌ها، چه سرنوشتی دچار این فیلم‌ها می‌شود.

او همچنین در همین فرآیند، کشف حجاب کرد؛ هرچند خودش مدعی بود اندازه موهای سرش کمتر از دو سانتی‌متر است، بنابراین قوانین جمهوری اسلامی را زیر پا نگذاشته!

* زدن به سیم آخر برای گرفتن اقامت 

پارسا به سرعت پل‌های پشت سرش را خراب کرد و در جدیدترین مصاحبه خود با رسانه معاند رادیو فردا مدعی شد که پس از انتشار تصاویر متفاوتش با سریال پدر، به نهادهای امنیتی احضار شده و آنجا با برخوردهای روانی و فیزیکی روبه‌رو شده بود! او در ادامه هم مدعی شده که در جریان این احضار متوجه شده بود که تلفنش شنود شده است!

این هنرپیشه حاشیه‌ساز، در مصاحبه اخیرش با رادیو فردا مدعی شده که در ترکیه تحت فشار قرار گرفته، در عین حال فردای مصاحبه ـ یعنی امروز ـ تصویری نیمه‌عریان از خود منتشر کرده که ناقض سخنانش است.  

در میان دست و پا زدن های ریحانه پارسا و از این شاخه به آن شاخه پریدنش، اما واکنش مخاطبان جالب توجه است، آن‌ها با انتشار نظرات خود زیر پست اینستاگرامی رادیوفردا نوشته‌اند که این کارها برای دیده‌شدن و گرفتن اقامت و پناهندگی است و برایشان اهمیتی ندارد.

ریحانه پارسا به سرعت در حال پیمودن مسیر زوال است. او نشان داد که ظرفیت شهرت را نداشته و حالا با در فروافتادن در منجلاب فساد هر روز بیشتر از پیش غرق خواهد شد. او با پناه آوردن به رسانه ها و افراد معاند جمهوری اسلامی مدت کوتاهی در مرکز توجه قرار خواهد داشت و باید دید پس از عریانی برای دیده شدن بیشتر، به چه کاری روی می‌آورد!؟

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرسش‌های بی‌پاسخ درباره «بودجه فرهنگی»/ گوش شنوایی نیست!


رئیس هیأت مدیره «خانه تئاتر» ضمن انتقاد از نبود شناخت نسبت به مقوله‌های فرهنگی و هنری در میان سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کلان در حوزه بودجه، تأکید کرد در این زمینه گوش شنوایی هم وجود ندارد!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عذرخواهی بازیگر فیلم «جادوگران» از معلولان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پس از کمپانی برادران وارنر، آن هاتوی بازیگر فیلم «جادوگران» نیز به دلیل نوع نمایش معلولیت در این فیلم عذرخواهی کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، آن هاتوی بازیگر فیلم سینمایی «جادوگران» برای به تصویر کشیدن معلولیت با شیوه‌ای نامناسب در این فیلم، از مخاطبان عذرخواهی کرد.

او در صفحه شخصی خود نوشت:

به تازگی متوجه شدم که معلولان زیادی از نحوه نمایش جادوگر اصلی فیلم سینمایی «جادوگران» رنجیده اند. بگذارید با این شروع کنم که من هرکاری از دستم بر می‌آید انجام می‌دهم که نسبت به احساس و تجربه دیگران حساس باشم؛ نه به خاطر ترس بلکه به این خاطر که آسیب نرساندن به دیگران مرحله ابتدایی نجابت است و همه ما باید برای آن تلاش کنیم. به عنوان کسی که واقعا از ظلم و نفرت بیزار است، به همه شما یک عذرخواهی برای این نقش بدهکارم.

او ادامه داد: مخصوصا می خواهم از کودکان معلول عذرخواهی کنم. قول می‌دهم از این به بعد بهتر رفتار کنم.

گفتنی است مدتی پیش هم کمپانی برادران وارنر عذرخواهی خود را از این موضوع اعلام کرده بود.

فیلم سینمایی «جادوگران» به کارگردانی رابرت زمکیس در ماه اکتبر در سرویس نمایش آنلاین HBO Max به نمایش گذاشته شد. این دومین فیلمی است که از یک کتاب کودکانه محبوب اقتباس می‌شود. داستان فیلم روی پسر جوانی متمرکز است که هنگام اقامت با مادربزرگش در یک هتل، با جمعی از جادوگران برخورد می‌کند. او پس از فهمیدن نقشه شیطانی آن‌ها تلاش می‌کند به همراه مادربزرگش نقشه آن‌ها را خنثی کند.

در این فیلم جادوگر اصلی فیلم با یک معلولیت جسمی که تنها سه انگشت در هر دست دارد به تصویر کشیده می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هدایت: بی تدبیری دولت فقط شامل حال سینما نیست و متأسفانه اوضاع سایر حرفه ها و مشاغل هم بحرانی است/ خانه سینما نهادی دکوری و ناکارآمد است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما در خصوص دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت گفت: بی تدبیری دولت فقط شامل حال سینما نیست و متأسفانه اوضاع سایر حرفه ها و مشاغل هم بحرانی است!‌ اگر ما سینماگران بی تدبیری ها در سینما را بیشتر لمس می کنیم به دلیل آن است که خانه ما سینما است و با سینما درگیر هستیم و محل کار و تأمین معیشت مان از این هنر-صنعت است!

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین بندر» و «چشم شیطان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده از سال ها قبل گفته و باز هم تکرار می کنم دولت اگر واقعا دغدغه هنر و رشد سینما دارد باید سینما را به حال خود رها کند که اگر این اتفاق بیفتد سینما راه خودش را برای تعالی و رشد پیدا خواهد کرد. ما باید آگاه باشیم که مدیریت غلط جلوی رشد و تعالی سینما را می گیرد و قطعا اگر دخالت نابجا و نامسئولانه مدیران سینمایی نبود تاکنون بخش اعظمی از مشکلات سینما به دست خود سینماگران برطرف شده بود.

وی ادامه داد: ما نه سندیکایی داریم که از حقوق صنفی و برحق مان دفاع کند، نه بیمه درست و درمانی داریم، نه امیدی به آینده!؛ متأسفانه در سینما تنها تعداد انگشت شماری افراد هستند که وضعیت مالی خوبی دارند و جالب آنجا است که اگر مواهبی هم هست به همین افراد تعلق می گیرد! ‌ سوأل ما این است که چرا مواهب به همه یکسان اعطا نمی شود؟ چرا با ندانم کاری میان اهالی سینما فرق گذاشته می شود و این تفاوت قائل شدن باعث بحران و تشتت می گردد!

هدایت سپس در پاسخ به این سوأل که نقش خانه سینما را برای حمایت از حقوق صنفی اهالی سینما تا چه میزان موثر می دانید اظهار داشت: خانه سینما نهادی دکوری و ناکارآمد است!؛ خانه سینما از همان بدو تأسیس اش تاکنون هیچ کار اجرایی جدی برای اهالی سینما انجام نداده و متأسفانه طی همه این سال ها مدیرانی که در خانه سینما حضور پیدا کرده اند تنها به فکر مسائل و دغدغه های شخصی شان بوده اند و بس!

این سینماگر تأکید کرد: این در حالی است که اهالی سینما باید هویت حقوقی پیدا کنند؛ ما نیاز به آن داریم تا مدیرانی بر سر کار بیایند که به جای دستورالعمل و جلسات بیهوده به فکر این باشند که سر و سامان جدی سندیکایی به اهالی سینما بدهند. صنوف خانه سینما هیچ حمایتی از اعضای شان ندارند و وقتی صنف واقعی نباشد امیدی به جایی نیست! اما وقتی صنف درست و درمانی وجود داشته باشد امید به حمایت در دل اهالی سینما زنده می شود.

وی متذکر شد: من تصورم بر این است که اگر سیستم سندیکایی به طور دقیق اجرا شود مسائل و بحران ها کم می شود. این باعث تأسف است که مسئولان نه تنها در سینما که در اغلب حوزه های دیگر به صورت «باری به هر جهت» پیش می روند و تا بحرانی در حوزه ای رخ ندهد برای آن حوزه تدبیری اندیشه نمی کنند. این بسیار دردآور است که ما بدون فکر و اندیشه جلو می رویم.

کارگردان فیلم های سینمایی «پیک جنگل» و «دلاوران کوچه دلگشا» تصریح کرد: تا تدبیر نباشد، اندیشه نباشد، دغدغه نباشد هیچ اتفاق مثبتی در سینما رخ نخواهد داد و اوضاع روز به روز بدتر هم می شود. مدیران ما دست روی دست گذاشته اند و انتظار دارند که خداوند معضلات ما را حل کند این در حالی است که پروردگار در قرآن کریم گفته ما همه امور انسان ها را به خودشان واگذار می کنیم!

این کارگردان پیشکسوت خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک مدیریت بی توجه و بدون دغدغه و انگیزه و ناکارآمد در خانه سینما و سایر نهادهای سینمایی مانند سازمان سینمایی حاکم است و همین باعث شده اوضاع بیمه هنرمندان از همیشه بحرانی تر باشد و اغلب هنرمندان در هراس تأمین معاش روزانه شان باشند.

وی در همین راستا افزود: سیستم فرهنگی ما از اساس غلط است. دولت ها معمولاً روش های شان شبیه هم است از این رو من امیدی ندارم در دولت بعدی وزیری که می آید و یا رئیس سازمان سینمایی که می آید تحول مثبتی ایجاد کند. وقتی این سیستم فشل وجود دارد نمی توان کاری انجام داد و هر مدیری در این سیستم فشل ناتوان است!

هدایت در بخش دیگری از این گفتگو رفتن به سوی ابتذال را به دلیل فقر و بیکاری هنرمندان دانست و در این باره گفت: هنرمندان محتاج نان شب هستند وقتی اقناع نمی شوند باید دست به سمت بیگانه دراز کنند. ابتذال از اینجا شکل می گیرد.

وی در خاتمه اظهاراتش افزود: هنرمند مجبور است برای گذران زندگی دست به تولید آثار فاقد ارزش و اندیشه بزند! این کار باعث می شود تا مردم از فرهنگ بومی گریزان شوند و به سمت ماهواره ها بروند. متولیان فرهنگ در فقر مادی و معنوی هستند و نمی توانند آثار شایسته و ارزشمند تولید کنند و مردم از این رو به سمت بیگانه ها می روند و همین می شود که سریال های مشمئزکننده شبکه های ماهواره ای نظیر «جم» پرمخاطب می شوند!

مشاهده خبر از سایت منبع