X

بایگانی آبان 17, 1399

دفتر سینمایی

آغاز هشتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هشتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران ۲۱ آذرماه به مدت ۲ ماه در پهنه رودکی آغاز به کار می‌کند.

به گزارش سینماپرس، هشتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران در تاریخ ۲۱ آذرماه سال جاری در مکان پهنه رودکی به مدت ۲ ماه و تا ۲۱ بهمن ماه ۹۹ برگزار می‌شود.

مکان نمایشگاه شامل پیاده گذر استاد شهریار، فضای بیرونی تالار وحدت، طبقات و نیم طبقه‌های تالار وحدت است.

دوسالانه هشتم با تکیه بر اهداف و رویکردهای خود به نمایش آثار هنرمندان در حوزه‌های مرتبط با مجسمه‌سازی، پروژه‌های میان رشته‌ای و نیز ارائه پروژه‌های کیوریتوری، کیوریتورال و آرشیوی می‌پردازد.

پروژه پژوهشی مستندنگاری دوسالانه که کار خود را از مهر ماه سال جاری با معرفی هنرمندان در پلتفرم اینستاگرام آغاز کرده است، تا پایان برگزاری دوسالانه با تمرکز بر تجربه هنرمندان و ارائه چگونگی روند شکل گیری ایده و آثار کار خود را ادامه خواهد داد.

برنامه همایش و مجموعه نشست‌های دوسالانه به دلیل محدودیت‌های موجود و برگزاری غیرحضوری به صورت ضبط سخنرانی پژوهشگران و بدون حضور مخاطبان پیش بینی می‌ شود که در طول برگزاری دوسالانه در فضای مجازی و پس از آن در کتاب پژوهشی دوسالانه منتشر خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره تهران-مبارک تا ۱۴ دی‌ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهلت ارسال آثار برای شرکت در ارزیابی نهاییِ ۲ بخش «نمایش‌های خیابانی و محیطی» و «نمایش‌های عروسکی سنتی» هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، طبق اعلام ستاد برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک مهلت ارسال آثار برای شرکت در ارزیابی نهاییِ ۲ بخش «نمایش‌های خیابانی و محیطی» و «نمایش‌های عروسکی سنتی» هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک تا ۱۴ دی‌ است.

پیش از این اسامی ۲۵ طرح و ایده پذیرفته‌ شده در بخش «نمایش‌های خیابانی و محیطی» و ۱۴ طرح و ایده پذیرفته‌ شده در بخش «نمایش‌های عروسکی سنتی» اعلام شد و گروه‌های نمایشی پذیرفته‌ شده تا تاریخ ۱۴ دی‌ فرصت دارند برای شرکت در ارزیابی نهایی اقدام کنند.

گروه‌های منتخب می‌بایست جهت حضور در مرحله ارزیابی نهایی پنج نسخه تصویری از اثرشان را روی DVD تا تاریخ اعلام‌ شده به دبیرخانه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک ارسال کنند.

دبیرخانه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک در تهران، خیابان استاد شهریار، خیابان هانری کربن، کوچه مهبد، پلاک ۱۰، طبقه دوم قرار دارد.

بخش «نمایش‌های خیابانی و محیطی» با مدیریت سامان خلیلیان و بخش «نمایش‌های عروسکی سنتی» با مدیریت سیاوش ستاری برگزار می‌شود.

در راستای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و صیانت از سلامت گروه‌های نمایشی و مخاطبان، بیشتر بخش‌های هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران -مبارک در اسفندماه سال جاری به صورت مجازی برگزار خواهد شد.   

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هیو لوری» و «امیلیا کلارک» صداپیشه «موریس شگفت‌انگیز» می شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در اقتباسی که از کتابی مشهور از تری پرچت به عمل می‌آید هیو لوری و امیلیا کلارک صداپیشگی می‌کنند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، هیو لوری بازیگر بریتانیایی برنده سه جایزه گلدن گلوب از جمله برای «خانه» و امیلیا کلارک بازیگر «بازی تاج و تخت» از صداپیشگان یک انیمیشن بلند با عنوان «موریس شگفت‌انگیز» خواهند بود.

در گروه صداپیشگان این انیمیشن که با اقتباس از اثری به همین نام نوشته تری پرچت فقید نویسنده مشهور بریتانیایی تهیه می‌شود، دیوید تولیس (از فیلم «زن شگفت‌انگیز»)، همیش پاتل (از فیلم «دیروز»)، جما آرترتون (بازیگر «ویتا و ویرجینیا») و هیو بونِویل (بازیگر «دانتون ابی») نیز حضور خواهند داشت.

کارگردانی این فیلم را توبی جنکیل و فلورین وسترمان برعهده دارند.

این فیلم اقتباسی از یک کتاب پرفروش است که سال ۲۰۱۱ منتشر شد و بخشی از داستان مجموعه کتاب‌های مشهور «دیسک‌ورلد» است. این کتاب که داستانی فولکلوریک را روایت می‌کند برنده مدال کارنگی شده و به عنوان بهترین کتاب کودک بریتانیا شناخته می‌شود.

داستان کتاب درباره یک گربه زنجبیلی خیابانی است که یک روش عالی برای کلاهبرداری بلد است. او با بچه‌ای آشنا می‌شود که نی می‌زند و با گروه موش‌های سخنگو دوست می‌شود. وقتی آنها به شهر بلینتز می‌رسند بازی به ضررشان تمام می‌شود.

این فیلم محصول مشترک شبکه اسکای بریتانیا، کمپانی اولیس آلمان و استودیو راکت مستقر در هامبورگ و کمپانی جنتیل‌اور میدیا بریتانیا خواهد بود. این انیمیشن با حمایت بنیاد پرچت ساخته می‌شود.

این فیلم قرار است سال ۲۰۲۲ در بریتانیا توسط «اسکای سینما» اکران شود.

پرچت که سال ۲۰۱۵ درگذشت نویسنده ۴۱ رمان برای کودکان بود. از آثار وی بیش از ۹۰ میلیون نسخه به فروش رفته و به ۳۷ زبان ترجمه شده است. او سال ۲۰۰۹ مقام شوالیه دریافت کرد و جایزه فانتزی جهانی برای یک عمر دستاورد نویسندگی سال ۲۰۱۰ به او اهدا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حسام اینانلو از بداهه نوازی جدیدش رونمایی کرد


آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در تازه ترین فعالیت موسیقایی خود ویدئویی از بداهه نوازی خود در گوشه های «شوشتری»، «بختیاری» و «بیداد» را منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نجلا» با جذب ۳۵ درصد مخاطبان پربیننده ترین سریال تلویزیون شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال‌های پربیننده تلویزیون در مدت اخیر به ترتیب «نجلا» با ۳۵ درصد، «زمین گرم» با ۲۸ درصد، «ایلدا» با ۲۷ درصد، «سرزده» با ۱۸.۵ درصد و «بوم و بانو» با ۱۶ درصد بوده است.

به گزارش سینماپرس، بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما از سریال‌های تلویزیونی شبکه‌های مختلف در نیمه دوم شهریور و مهرماه ۹۹ سریال «نجلا» از شبکه سه سیما با ۳۵.۵ درصد مخاطب و ۸۳.۶ درصد رضایت در حد زیاد، بهترین سریال تلویزیونی در این مدت شد.

بر اساس این نظرسنجی بیش از ۷۹ درصد از مردم بیننده برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران اعم از سریال، فیلم سینمایی، مسابقه، سخنرانی، گفتگومحور، ورزشی، اخبار و… بوده‌اند.

بعد از سریال تلویزیونی «نجلا»، سریال «زمین گرم» با ۲۸.۷ درصد مخاطب و ۷۱.۱ درصد رضایت در حد زیاد از شبکه سه سیما در جایگاه دوم سریال‌های تلویزیونی در نیمه دوم شهریور و مهرماه قرار گرفت.

«ایلدا» از شبکه یک سیما هم با ۲۷.۶ درصد مخاطب و ۷۵.۲ درصد رضایت در حد زیاد، سومین سریال پرمخاطب تلویزیون در این مدت بوده است.

سریال کوتاه «سرزده» از شبکه یک سیما هم که یکی از تولیدات مرکز خراسان رضوی بود با ۱۸.۵ درصد مخاطب و رضایت ۶۳.۱ درصدی در حد زیاد چهارمین سریال تلویزیونی بود که در این یک ماه و نیم نظر مخاطبان را به خود جلب کرد.

«بوم و بانو» از شبکه دو سیما هم با ۱۶.۶ درصد مخاطب و رضایت ۶۰.۶ درصدی در حد زیاد، در میان پنج سریال تلویزیونی قرار گرفت که در نیمه دوم شهریور و مهر ۹۹ موردتوجه مخاطبان قرار گرفته است.

بر اساس این نظرسنجی در میان سریال‌های تکراری هم که از شبکه‌های مختلف سیما در نیمه دوم شهریور و مهر ۹۹ پخش شده است «کیمیا» و «پایتخت یک»، هر دو از «آی‌فیلم» به ترتیب با ۱۵.۴ و ۱۳ درصد مخاطب بیشترین مخاطبان را داشته‌اند.

نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی همچنین نشان می‌دهد بیش از ۲۷ درصد از پاسخگویان غیرتهرانی بیننده سریال‌های مختلف تکراری از شبکه‌های استانی سازمان صداوسیما بوده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی و نصب سردیس محمدعلی اسلامی ندوشن در خیابانی به نام او


معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران از رونمایی سردیس محمدعلی اسلامی ندوشن در خیابان شاهد که به اسم او نامگذاری شده است، خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران برگزار می‌شود


هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران در پهنه رودکی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا مکاتبات بین الوزیرین غیر از شو رسانه ای برای کتاب و کتابخوان هم عایدی خواهد داشت!؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزارت کشور در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور، برنامه‌ریزی در راستای هرچه بهتر برگزار شدن برنامه‌های بیست و هشتمین دوره هفته کتاب را خواستار شد.

به گزارش سینماپرس، نظر به برگزاری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در هفته آخر آبان ماه سال جاری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با  وزیر کشور در خصوص برگزاری این رویداد ملی در استان‌ها مکاتبه کرد.

بر همین اساس، رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور، برنامه‌ریزی در راستای هرچه بهتر برگزار شدن برنامه‌های بیست و هشتمین دوره هفته کتاب را خواستار شد.

در نامه جلال درخشه به استانداران سراسر کشور آمده است: «با توجه به شرایط کرونایی کشور و امکان ایجاد محدودیت در شیوه اجرای برخی آیین‌های حضوری، می‌توان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و با تغییر شیوه‌ها و استفاده از روش‌های خلاقانه غیرحضوری، همچنان در جهت تقویت فرهنگ کتابخوانی و تشویق قشر کتابخوان در هفته کتاب در استان‌ها گام برداشت.»

بر این اساس استانداران سراسر کشور موظف شدند تا در راستای هماهنگی و تعامل سازنده با سایر سازمان‌ها، نهادها، مراکز فرهنگی، دولتی و غیردولتی استان در راستای هرچه بهتر برگزار شدن برنامه‌های بیست و هشتمین دوره هفته کتاب، اقدام کنند.

بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار آهنگی جدید از حمید هیراد


حمید هیراد ـ خواننده موسیقی پاپ ـ آهنگ «مجنون» را به عنوان تازه‌ترین اثرش، منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بودجه فرهنگ و هنر هیچگاه خیلی جدی موردتوجه قرار نگرفت/ جایگاه فرهنگ و هنر برای مسئولان امر مشخص نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس هیأت مدیره «خانه تئاتر» ضمن انتقاد از نبود شناخت نسبت به مقوله‌های فرهنگی و هنری در میان سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کلان در حوزه بودجه، تأکید کرد در این زمینه گوش شنوایی هم وجود ندارد!

به گزارش سینماپرس، ایرج راد از هنرمندان باسابقه تئاتر و رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر و رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران درباره وضعیت بودجه فرهنگ و هنر در حوزه تئاتر، به مهر گفت: مسأله بودجه فرهنگ و هنر به طور کلی هیچگاه خیلی جدی موردتوجه قرار نگرفته و تعریف و جایگاه فرهنگ و هنر برای مسئولان امر مشخص نیست و حتی آن‌ها هم تعریفی در این زمینه نمی‌دهند.

وی متذکر شد: اینکه مسأله فرهنگ و هنر چقدر می‌تواند در جامعه مؤثر باشد برای مسئولان مشخص نیست زیرا بسیاری از کسانی که مسئولیت فرهنگ و هنر بر دوششان بوده است با این مقوله و رشته‌های گوناگون هنر آشنایی کامل نداشته و ندارند و از این رو فرهنگ و هنر را جدی نمی‌گیرند.

راد با بیان اینکه شاید در مقاطعی و با حضور فردی دغدغه‌مند این قضیه تکان مختصری خورده باشد، یادآور شد: ولی به‌طور کلی به فرهنگ و هنر به‌عنوان یک اصل و فعالیت زیربنایی و ساختاری توجه و دقت نشده در نتیجه بودجه لازم برای گسترش فرهنگ و هنر و فضاهای فرهنگ و هنری در نظر گرفته نشده است. این یکی از اشکالات اصلی و اساسی است چون واقعیت قضیه مشخص نیست طبیعتاً اعتنای به قضیه هم مشخص نیست.

حمایت‌های مادی و معنوی باید همسو باشد

رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران معتقد است حمایت‌های مادی و معنوی باید همسوی یکدیگر برای حمایت از فرهنگ و هنر در نظر گرفته شود تا بتوانیم در جامعه‌ای فرهنگی، با گسترش فضاهای فرهنگی و هنری مواجه باشیم و افراد جامعه احساس این را داشته باشند که به سوی گستردگی و گسترش فضاها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشیده می‌شوند.

تأثیرات، ارزش‌ها و جایگاه فرهنگ و هنر باید شناخته شود تا بر اساس این شناخت بتوان بودجه واقعی را برای گسترش فضاهای فرهنگی و هنری و کل فرهنگ و هنر جامعه در نظر گرفت وی ادامه داد: تأثیرات، ارزش‌ها و جایگاه فرهنگ و هنر باید شناخته شود تا بر اساس این شناخت بتوان بودجه واقعی را برای گسترش فضاهای فرهنگی و هنری و کل فرهنگ و هنر جامعه در نظر گرفت. این امر مستلزم گرفتن آمار است. ما باید آمار تعداد فعالان هنر در هر کدام از شاخه‌های هنری را داشته باشیم و با بررسی هر کدام از شاخه‌ها و جایگاه ویژه هر کدام ببینیم چه نیازهایی برای تکامل، بهتر شدن و گسترش شان دارند.

راد در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه مسائل و پرسش‌های مطرح شده در تئاتر در زمینه برنامه‌ریزی و تعیین بودجه پرداخت و گفت: در ارتباط با تئاتر آیا آمار دقیقی از اینکه هر سال چه تعداد فارغ‌التحصیل هنرهای نمایشی داریم وجود دارد؟ آیا امکان اشتغال‌زایی برای این افراد و جوان‌هایی که چهار سال از عمر خود را صرف این رشته در دانشگاه می‌کنند، فراهم است؟ اگر نیازی به این تعداد نیست برای هر ساله این تعداد پذیرش دانشجو می‌کنیم و فارغ‌التحصیل تئاتر داریم؟ آیا امکان اشتغال و فعالیت برای کسانی که در حال حاضر فعالان و حرفه‌ای‌های رشته تئاتر هستند و از این طریق امرار معاش و گذران زندگی می‌کنند، فراهم هست؟ حمایت‌هایی که باید از این فعالان شود در چه زمینه‌هایی قرار دارد؟ در چه زمینه‌هایی از این فعالان حمایت مادی و معنوی می‌شود؟ آیا امکانات اجرایی برای اینها وجود دارد؟ آیا تئاتر خصوصی که به عقیده من هنوز نداریم، جایگاه و تعریفی دارد؟ جایگاه و تعریف تئاتر دولتی کجاست و آیا مشخص است؟

ما یک گروه پایدار و پابرجا هم در تئاتر نداریم چه برسد به کمپانی!

این بازیگر و کارگردان تئاتر تأکید کرد: باید ببینیم جوامع دیگر چگونه برای گسترش فضاها و فعالیت‌های تئاتری‌شان کار می‌کنند. اعتبار تئاتر در گروه و فراتر از گروه، کمپانی‌های تئاتر است. آیا ما در کشورمان کمپانی‌های تئاتر داریم که از کارگردان‌ها، بازیگران و عوامل مختلف در آن کمپانی‌ها کار کنند و کمپانی‌ها برای فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کنند و دولت نیز از آنها حمایت کند؟ آیا امکانات و سالن‌های اجرایی برای فعالیت کمپانی‌ها وجود دارد؟ هیچ‌کدام وجود ندارد و همه چیز آشفته و در یک آشفته بازار وجود دارد. واقعیت این است که ما یک گروه پایدار و پابرجا در تئاتر نداریم چه برسد به یک کمپانی؛ یک گروه برای اینکه بتواند عوامل خود را نگه دارد باید برنامه و بودجه سالانه خود را داشته باشد و وقتی هیچ چیزی مشخص نیست گروه هم نداریم.

وی افزود: یک گروه تئاتر هم که قصد تولید یک نمایش را دارد مشخص نیست که آیا این اثر روی صحنه خواهد رفت یا نه. چه حمایت‌های مادی و معنوی، چه حمایت‌هایی به لحاظ سالن از گروه می‌شود؟ هزینه‌های تولید یک اثر را چگونه تأمین خواهد کرد؟ هزینه‌های زندگی اعضای درگیر تولید و اجرای یک نمایش چگونه تأمین خواهد شد؟ همه اینها سؤال است که به آنها توجهی نشده است.

رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر یادآور شد: ما در خانه تئاتر درباره تک‌تک این سؤال‌ها و مسائل به گونه‌های مختلف بحث، گفتگو و مصاحبه کرده‌ایم ولی واقعیت قضیه این است که گوش شنوایی که به مقوله فرهنگ و هنر اهمیت بدهد وجود نداشته است. تا این مسائل مشخص نشود بودجه لازم نمی‌تواند در نظر گرفت شود. اینکه این بودجه چگونه باید صرف شود و چه بخشی از آن مربوط به تولید، پرسنل و مسائل عمرانی، ساخت و سازهای سالن‌های تئاتری است، باید مشخص شود. جایگاه هر کدام از این‌ها و بودجه‌شان، نیازها، امکانات بالقوه انسانی و امکانات بالفعل باید معلوم شود.

راد تصریح کرد: هیچکدام از مسائل مورد بحث فقط مختص محدوده تهران نیست که اینگونه در آن سردرگم شده‌ایم، ایران فقط تهران نیست و ایران تمام ایران است.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: این مسائل نیازمند نگاه دقیق و بحث و بررسی است تا بودجه بر اساس برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در نظر گرفته شود و زمینه‌ها و عنوان‌های بودجه مشخص باشد تا در همان زمینه‌ها صرف شود. اگر در زمینه‌هایی جذب بودجه انجام و صرف نشد باید چرایی این امر بررسی و مشکلاتش مشخص شود تا تنظیم درست انجام شود.

مشاهده خبر از سایت منبع