X

بایگانی آبان 19, 1399

دفتر سینمایی

هیچ فیلمی در تراز فرهنگی نمی‌تواند با آثاری که با موضوع دفاع مقدس ساخته می‌شوند رقابت کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن عباسی معتقد است: سینمای استراتژیک ایران در سینمای دینی و سینمای دفاع مقدس خلاصه می‌شود، و الا سینمای عمومی ایران امروز به اذعان سینماگران ایرانی، یک سینمای ابزورد است؛ ابزورد یعنی مهمل!

به گزارش سینماپرس، «هیچ فیلمی در تراز فرهنگی نمی‌تواند با آثاری که با موضوع دفاع مقدس ساخته می‌شوند رقابت کند.» این را «حسن عباسی» سخنران و تحلیلگر مسائل سیاسی و نظامی می‌گوید که در مقطعی عضو شورای پروانه نمایش بود. او امسال داور بخش  «فیلم به معنای مطلق» در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت است. به همین بهانه با او گفت‌وگو کردیم.

مرحله دوم شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «مسابقه اصلی»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد، پژوهش، تحلیل» «فیلم به معنای مطلق» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی برگزار می‌شود.

* اهمیت و ضرورت حمایت بیشتر از سینمای دفاع مقدس به عنوان سینمای ملی کشور را در چه چیز می‌دانید؟

سه طیف سینمایی در ۴۰ ساله اخیر در سپهر هنری و فرهنگی ایران پدید آمده که به ترتیب سینمای انقلاب اسلامی، سینمای دفاع مقدس و سینمای مقاومت اسلامی در برابر استکبار جهانی است. این سه طیف سینمایی که شاید حتی در قالب ژانر هم نگنجد، به سه دلیل رکن هنری سینمای ایران قرن جدید است که در پنج ماه آینده در بهار ۱۴۰۰ این قرن آغاز می‌شود.

اولاً، به دلیل برآمدن این سینما از متن و بطن فرهنگ ملی و اسلامی، که موجب شده است تا این سینما، عملا به سینمای ملی و اسلامی نزدیک شود و در ویترین فرهنگی ایران، این سینما نماد سینمای ملی و اسلامی محسوب شود. ملی و اسلامی بودن آن به دلیل روایت وقایع انقلاب و دفاع مقدس نیست، زیرا در این صورت، صرفاً یک سینمای تاریخی درحوزه تاریخ معاصر بود. بلکه از این روست که این سینما در وجه هنری و مایه‌شناسی آن درحوزه درام، عمدتاً به دیرین‌گونه (آرخیاتایپ) بومی ملی و اسلامی تکیه دارد؛ دیرین‌گونه‌هایی مانند واقعه کربلا، یا جنگ صفین، یا جنگ احزاب و هم چنین دیرین‌گونه‌ای مانند غیبت کبری و انتظار ظهور منجی.  

روایت جنگ تحمیلی به عنوان دفاع مقدس مردم ایران مبتنی بر دیرین‌گونه‌های رزم‌آوری هومری یونان باستان، فاقد وجاهت و اصالت است

دستمایه هر اثر هنری، برگرفته از یک یا چند دیرین‌گونه است، و این دیرین‌گونه‌ها اگر اصالت داشته باشند، دستمایه‌ای که هنرمند به آن متوسل شده است، اصالت دارد. اگر دستمایه هنرمند ایرانی، همان دیرین‌گونه‌های هومری در یونان باستان، برای روایت دفاع مقدس باشد ـ مانند ایلیاد و ادیسه هومر ـ برای ایرانیان مسلمان اصالت ندارد، پس روایت جنگ تحمیلی به عنوان دفاع مقدس مردم ایران مبتنی بر دیرین‌گونه‌های رزم‌آوری هومری یونان باستان، فاقد وجاهت و اصالت است.  

در بخش سینمای انقلاب اسلامی هم همین گونه است؛ دیرین‌گونه وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، انقلاب فرانسه یا انقلاب اکتبر روسیه نبود، بلکه دستمایه انقلابیون مسلمان، همان آیه معروف «ان الله لایغیروا بقوم، حتی یغیروا ما بانفسهم» بود. لذا درسینمای انقلاب هم سینماگر انقلابی نمی‌تواند از دیرین‌گونه‌های غیربومی بهره ببرد. درنتیجه سینمای انقلاب و دفاع مقدس و مقاومت عملا اصلی‌ترین وجه سینمای ایران امروز است که نام سینمای ملی و بومی آن برخاسته از دستمایه‌ها و دیرین‌گونه‌های اصیل اسلامی در آن است.

ثانیاً، به دلیل اصیل بودن دیرین‌گونه‌های هنری آن، عملاً سینمای دفاع مقدس تنها حوزه سینمایی است که مبین و مروج «رؤیای ایرانی ـ اسلامی» است.

ثالثاً، چون سینمای دفاع مقدس، نمایه رؤیای ایرانی ـ اسلامی است، پس نماینده سینمای استراتژیک ایران امروز است.

سینمای عمومی ایران امروز به اذعان سینماگران ایرانی، یک سینمای ابزورد است؛ ابزورد یعنی مهمل!

سینمای استراتژیک، آن حوزه ی سینمایی است که رؤیای ملی و اعتقادی یک ملت را می نمایاند. سوای از هالیوود که رؤیای آمریکایی را می‌نمایاند و آمریکا را صاحب سینمای استراتژیک کرده است، هند با بالیوود و کره جنوبی و چین و ترکیه هم در دهه اخیر با تعریف رؤیای هندی، رؤیای چینی، رؤیای کره‌ای و رؤیای عثمانی ترکیه، در حال ایجاد سینمای استراتژیک خود هستند. رؤیای ایرانی اسلامی در سینما تنها از طریق سینمای دفاع مقدس نمایانده شده است، لذا سینمای استراتژیک ایران در سینمای دینی و سینمای دفاع مقدس خلاصه می‌شود، و الا سینمای عمومی ایران امروز به اذعان سینماگران ایرانی، یک سینمای ابزورد است؛ ابزورد یعنی مهمل! هیچ گاه سینمای ابزورد، نه تنها سینمای استراتژیک نیست، بلکه سینمای ملی هم نیست، زیرا اساسا هنر ابزورد یک هنر ضد رؤیای ملی است. لذا، سینمای دفاع مقدس، سینمای بومی ـ ملی و استراتژیک است و بستر تبیین و تشریح رؤیای ایرانی اسلامی است.

* به جایگاه ویژه سینمای دفاع مقدس اشاره کردید. لزوم برگزاری جشنواره ی فیلم مقاومت به صورت بین‌المللی و نقش آن در ترویج فرهنگ دفاع مقدسی را در چه می‌دانید؟  

مقاومت دربرابر نظام استکبار و نظام سلطه درجهان، منحصر به ایران نیست بلکه یک خیزش جهانی علیه کاپیتالیسم یا سرمایه‌گرایی و صهیونیسم جهانی پدید آمده است که از آمریکای لاتین در غرب تا این سو در جنوب شرق آسیا این میدان مقاومت جهانی گسترده شده است. پس چون ملت‌های گوناگون درگیر مبارزه با سلطه‌طلبی استکبار جهانی هستند، مقاومت جهانی مزبور باید در سینما هم تبلور داشته باشد.  

گرد هم آمدن هنرمندان کشورهای مختلف که در برابر سلطه استکبار مقاومت می‌کنند، درجشنواره مقاومت، به هم‌افزایی صدای این هنرمندان، و به هم‌افزایی هنری و فنی آنان منتج می‌شود

گرد هم آمدن هنرمندان کشورهای مختلف که در برابر سلطه استکبار مقاومت می‌کنند، در جشنواره مقاومت، به هم‌افزایی صدای این هنرمندان، و به هم‌افزایی هنری و فنی آنان منتج می‌شود.  جشنواره فیلم مقاومت، بازخوانی و بازبینی هنری و فرهنگی دفاع مقدس و مقاومت جهانی در برابر نظام سلطه و هژمون در دوره‌های زمانی مشخص است، لذا در هر دوره،  بخشی از دفاع مقدس و مقاومت جهانی روایت می‌شود، و در نتیجه این روایت‌ها، بخشی از فرهنگ دفاع مقدس تبیین و تشریح می‌شود، که بسیار حائز اهمیت است، زیرا مروج سبک زندگی و هم چنین رؤیای ایرانی اسلامی است.

* در این دوره از جشنواره، شما داور بخش «فیلم به معنای مطلق» هستید. ظاهراً مهمترین موضوع در این بخش، نسبت بهره‌وری به هزینه‌های فیلم است. در واقع، این بخش به دنبال معرفی فیلمی اعم از کوتاه، مستند یا سینمایی است که «نسبت بهره‌وری به اقتصاد» بیشتری داشته و توانسته باشد با توجه به هزینه‌های انجام‌شده، بیشترین اثرگذاری را در مخاطب به جا بگذارد.  نظرتان درباره طراحی این بخش و توجه آن به سینما در حوزه مقاومت، از منظر «بهره‌وری مطلوب» چیست؟

اصطلاح «اقتصاد مقاومتی» به معنی سازوکار مقاوم‌سازی اقتصاد، الگویی است برای بخش فیلم به معنای مطلق فیلم سینمایی. در واقع در جشنواره مقاومت، مفهوم «سینمای مقاومتی» یا «هنر مقاومتی» به معنی سازوکار مقاوم‌سازی هنر و مقاوم‌سازی سینما، مدنظر است، که جزء کوچکی از آن همین مقوله بهره‌وری مطلوب است. بهره‌وری در مدیریت، در دو حوزه کارآمدی و اثربخشی ارزیابی می‌شود.

در بخش  «فیلم به معنای مطلق»  نباید به سازوکار «هزینه ـ فایده» در سینمای رایج هالیوودی که مبتنی بر سنجه‌های نظام سرمایه‌داری است، استناد کرد

در فرهنگ نیز بهره‌وری فرهنگی، ابتدا در کارآمدی فرهنگی و سپس در اثربخشی محصولات فرهنگی و هنری دیده می‌شود. در سینمای مقاومت و دفاع مقدس هم، مقوله هنرمقاومتی در بخش بهره‌وری درحوزه اثربخشی مطلوب بررسی می‌شود که مشتمل بر کیفیت و جذابیت و محتوای مناسب، به نسبت هزینه کلی آن محصول هنری خواهد بود. البته در این بخش نباید به سازوکار «هزینه ـ فایده» در سینمای رایج هالیوودی که مبتنی بر سنجه‌های نظام سرمایه‌داری است، استناد کرد، زیرا بهره‌وری در تلقی اسلامی با بهره‌وری نظام سرمایه‌داری کاملا متفاوت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ناقوسی که با مرگ هر هنرمند صدا می‌کند!


موسیقی نواحی همواره از سرمایه‌های بزرگ فرهنگی کشور محسوب شده است؛ هنری که نشان از جایگاه والای موسیقی در تاریخ ایران زمین دارد. در هر منطقه افرادی، سرآمدان شاخه ای از موسیقی نواحی هستند که هنر خود را سینه به سینه از گذشتگان فرا گرفته‌ و به آیندگان منتقل می کنند. اما این چرخه گاه به درستی عمل نمی کند؛ چراکه در سال‌های اخیر درگذشت برخی از این هنرمندان، به منزله پایانی بر پیشینه غنی شاخه ای از موسیقی نواحی بوده است که جایگزینی برای آن به میراث نمانده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش سیاوش خیرابی به حواشی مهاجرت برخی هنرمندان!


سیاوش خیرابی در لایو اینستاگرامی با فرزاد فرزین در خصوص مهاجرت برخی از هنرمندان صحبت کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

این نحوه محدودیت‌گذاری صرفاً رفع تکلیف و شانه خالی کردن از مسئولیت است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» با انتقاد از محدودیت زمانی تعیین شده برای سالن‌های سینمایی می‌گوید اگر سینماهای‌مان را به رستوران یا مرکز خرید تبدیل کنیم، احتمالاً ادامه فعالیتمان بلامانع می‌شود!

به گزارش سینماپرس، سیدمصطفی حسینی مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» در گفتگو با مهر درباره بازگشایی سینماها و امکان فعالیت آن‌ها تا ساعت ۱۸ بیان کرد: تعطیل کردن سینما در تایم عصر درست شبیه تعطیل کردن ادارات، فروشگاه‌ها، بازارهای مختلف و وسایل حمل و نقل در تایم روزانه و بلامانع دانستن بازگشایی آن‌ها از ساعت ۱۸ به بعد است!

مدیر سینماهای حوزه هنری افزود: اینکه پس از اتمام کارِ اکثریت مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ دستور به تعطیلی آن‌ها بدهید و فردا مجدد از صبح فعالیت آن‌ها بلامانع باشد، محدودیت نیست بلکه اعلام برنامه کاری روزانه آن‌هاست. در این میان تنها سینما و تئاترند که ذات فعالیت آن‌ها عصرانه و شبانه است و شما با این کار عملاً دستور به تعطیلی مداوم آن‌ها داده‌اید.

حسینی ادامه داد: این نحوه محدودیت‌گذاری صرفاً رفع تکلیف و شانه خالی کردن از مسئولیت است و این سیاستی است که در تمام ۹ ماه اخیر از سوی مسئولان و ستاد ملی کرونا دیده‌ایم. اگر واقعاً به دنبال بازگشایی محدود هستید، اجازه فعالیت عصر تا پایان شب را صادر کنید. در غیر این صورت شما باید تبعات این تعطیلی و خسارات آن را بپردازید.

این مدیر سینمایی بیان کرد: متاسفانه اساساً نسبتی میان محدویت‌ها و ازدحام جمعیت در اماکن مختلف دیده نمی‌شود. کل مخاطبان سینما در نیم سال اول امسال به اندازه یک روز متروی تهران نبوده است. به نظر می‌رسد اگر سینماها را به رستوران یا مرکز خرید تغییر کاربری دهیم، ادامه فعالیت بلامانع شود. گویی یکی از راه‌های انتقال کرونا، فیلم دیدن است! امروز شما یک سر به تفرجگاه‌های تهران بزنید وضعیت عجیبی است. مطمئن می‌شوید کرونا تنها به سینما رسیده است!

وی در پایان اظهار کرد: اصولاً در سینما سانس‌های تا پیش از ساعت ۱۸، سانس‌هایی مرده و کم‌مخاطب به حساب می‌آیند. همه اینها نشان می‌دهد دوستان تصمیم‌گیر شناخت کافی نسبت به سینما ندارند و این موضوع نیاز به بازنگری دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر کنگره کاری نکند سینماهای آمریکا ورشکسته می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس انجمن سینمادارهای آمریکا گفت آنها همین حالا به کمک نیاز دارند چون دارند با باز نگهداشتن سالن‌های سینماها ضرر می‌کنند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، سالن‌های زنجیره‌ای سینما در آمریکا نمی‌توانند منتظر ورود جو بایدن به کاخ سفید بمانند و همین حالا به کمک نیاز دارند.

این پیغامی است که جان فیتین رییس انجمن مالکان سالن‌های سینمای ملی آمریکا اخیراً داده و به نیابت از سینماهایی که سازمانش را تشکیل می‌دهند به دولت هشدار داده است.

او گفته کنگره باید در نخستین فرصت لایحه «صحنه‌های‌مان را نجات دهید» را تصویب کند. این تلاشی ۲ حزبی برای اهدای میلیاردها دلار کمک مالی به مکان‌های برگزاری کنسرت‌ها و سالن‌های سینما است که ضربه‌های عظیمی از قرنطینه‌های مرتبط با کووید -۱۹ خورده‌اند.

فیتین می‌گوید اگر این لایحه تصویب نشود، صنعت نمایش دچار موجی نابودکننده از ورشکستگی و انحلال شرکت‌ها می‌شود. او می‌گوید زمان بسیار مهم است و در جلساتی که بین نوامبر و به قدرت رسیدن بایدن در ژانویه برگزار می‌شود، او دوباره خواستار تصویب آن خواهد شد.

حتی با وجود اینکه این لایحه هم از سوی جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها مورد حمایت قرار گرفته، تصویب آن ممکن است سخت باشد. دلیلش این است که این لایحه بخشی از یک لایحه بزرگ‌تر است که هنوز ۲ حزب سر جزییات آن مشغول بحث هستند و موضع‌شان به هیچ وجه به یکدیگر نزدیک نشده است.

فیتین گفت: ما امیدوار هستیم که از این ایده پشتیبانی بیشتری شود. ما خواستار یک برنامه کمکی ۱۵ میلیارد دلاری برای کسب‌وکارهایی هستیم که به خاطر بحران کرونا ضربه بزرگی خورده‌اند. این شامل صحنه‌های نمایش، کنسرت‌ها و سالن‌های سینما می شود.

او اضافه کرد: تحت این قانون، اگر شما در سال ۲۰۱۹ مشغول کار بودید و وضع‌تان خوب بود و بعد در سال ۲۰۲۰ تعطیل شدید یا به شدت تحت تاثیر قرار گرفتید، می‌توانید مقداری کمتر از نصف سودتان در سال ۲۰۱۹ کمک مالی دریافت کنید.

به گفته او این مبلغ می‌تواند نقدینگی کوتاه مدت مورد نیاز شرکت‌ها را تامین کند تا به آن سوی پاندمی برسند.

فیتین اضافه کرد: حتی با وجود اینکه در ۴۸ ایالت اجازه افتتاح دریافت کرده‌ایم، بدون مجموعه‌ای قابل توجه از فیلم‌های بزرگ و با توجه به اینکه مردم هنوز نگران ویروس هستند، سودهای‌مان نابود شده هستند. ما داریم با باز نگهداشتن کسب‌وکارمان ضرر می‌کنیم. این وضعیت برای خیلی خیلی از شرکت‌ها مرگ یا زندگی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معصومی: کفگیر هنرمندان پیشکسوت به ته دیگ خورده و هیچ کس به فکر معضلات متعدد ما نیست/ سازمان سینمایی چه کاری برای ما انجام داده؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: کفگیر هنرمندان پیشکسوت به ته دیگ خورده و هیچ کس به فکر معضلات متعدد ما نیست! این باعث شرم است که نسل بنده که جزو پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر کشور محسوب می شویم تنها ماهانه مبلغ ۱۵۰ هزارتومان به عنوان حقوق دریافت می کنیم و حتی بیمه جامعی نداریم که هزینه های درمان مان را پرداخت کند!

بازیگر فیلم های سینمایی «ناخدا خورشید» و «ناصرالدین شاه آکتور سینما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آیا این باعث بهت و حیرت مردم نمی شود که بدانند بنده به عنوان یک بازیگر پیشکسوت حتی بیمه نیستم!؟ مردم همیشه فکر می کنند هنرمندان در پول و ثروت غرق هستند اما متأسفانه این چنین نیست و وضعیت زندگی ما بسیار بغرنج تر از چیزی است که بتوان تصور کرد!

وی یادآور شد: بنده سال های سال اصلاً از طرف خانه سینما بیمه نشده بودم تا اینکه زمانی که زنده یاد داود رشیدی ریاست انجمن بازیگران سینمای ایران را بر عهده گرفتند به خانم مریلا زارعی گفتند که به بنده کارت طلایی بدهند که آن هم تنها برای مدتی محدود استفاده شد و دیگر تمدید نشد!

این سینماگر سپس با طرح این پرسش که سازمان سینمایی، موسسه هنرمندان پیشکسوت و… چه کاری برای ما انجام داده اند؟ اظهار داشت: بعد از سال ها موسسه هنرمندان پیشکسوت بنده را بیمه کرد اما آن بیمه هم فاقد کارآیی لازم است. به عنوان مثال بنده حدود ۵-۶ ماه قبل عمل آنژیوپلاستی انجام دادم که هنوز هزینه آن را به من برنگردانده اند! چند وقت پیش هم که برای انجام کاری به بیمارستان مراجعه کرده بودم به من گفتند بیمه شما هنوز با ما قرارداد امضا نکرده است و من مجبور شدم برای ۴ شب بستری شدن رقم سرسام آور و هنگفتی را از جیب پرداخت کنم!

معصومی سپس خطاب به مدیران فرهنگی و هنری دولت اظهار داشت: آقایان شما اصلاً ما را بیمه نکنید! این بهتر است تا اینکه بیایید و در ظاهر ما را بیمه کنید اما در باطن این بیمه تان نه تنها هیچ دردی از ما درمان نکند بلکه گره ای به گره های زندگی مان اضافه کند و مجبور باشیم ماه ها برای گرفتن حق و طلب مان از اینجا به آنجا برویم و دست آخر هم چیزی نصیب مان نشود!

بازیگر فیلم های سینمایی «گل های داودی» و «جهیزیه ای برای رباب» متذکر شد: مسئولان هیچ از خود سوأل می کنند که ما باید چطور زندگی کرده و روزگار بگذرانیم؟ اگر کسی دستش به دهنش نرسد چه باید بکند؟ خیلی این اتفاقات تلخ است. بی شک اولین درخواست ما از مسئولان فرهنگی و هنری دولت سیزدهم بیمه است. من اگر ارث پدر نداشتم باید چه کنم؟ آن بدبختی که ندارد چه باید بکند؟ همانطور که عرض کردم ما همین حالا هم کفیگرمان به ته دیگ خورده است!

این بازیگر پیشکسوت در خاتمه اظهاراتش با قدردانی از مردم که همیشه به هنرمندان مهر می ورزند گفت: خوشبختانه ما مردم شریفی داریم که قدرمان را می دانند اما متأسفانه کسانی که باید قدرمان را بداند نمی داند. متأسفم، متأسفم از اینکه خیلی از هنرمندان هستند که نیاز به کمک های فوری مالی دارند و در تأمین معاش روزانه شان دچار مشکلات جدی هستند اما هیچ تدبیر و اهتمامی برای برون رفت از این وضعیت اسفبار و بغرنج از سوی مسئولان فرهنگی و هنری و دستگاه های دولتی صورت نمی گیرد!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دومین سمپوزیوم مجسمه و طبیعت در جزیره کیش


دومین سمپوزیوم مجسمه در جزیره کیش که با عنوان «مجسمه و طبیعت» از ۲۸ مهر آغاز به کار کرده بود، دوشنبه۱۹ آبان با تقدیر و اهدا لوح به شرکت کنندگان پایان یافت. این سمپوزیوم با هدف تلفیق مفهوم عام طبیعت و مجسمه برای بازنگری به طبیعت از سوی هنرمندان با حمایت شرکت عمران، آب و خدمات جزیره کیش شکل گرفت. عموم کارهای هنری از جنس فلز، سه کار فایبرگلاس و یک کار تلفیق فلز و چوب ساخته شد و مبنای نظری کار بر اساس زیست، جامعه و طبیعت کیش طراحی شده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فعالیت تا ساعت ۱۸ برای سالن‌های سینما هیچ فرقی با تعطیلی دائم ندارد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عضو کارگروه کرونای سازمان سینمایی گفت: ما از تمامی همکاران و تهیه کنندگان سینمایی درخواست کردیم تا دستورالعمل‌های بهداشتی و پروتکل‌ها را به درستی رعایت کنند، خوشبختانه تا امروز هم گزارشی مبنی بر ابتلا به کرونا دریافت نکرده ایم. در این بین رعایت تمامی عوامل هم می‌تواند در کاهش خطر در تولیدات کمک کننده باشد.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا موسوی در گفت‌وگو با میزان، در قبال محدودیت‌های جدید اعمال شده برای فعالیت سینماها تا ساعت ۱۸ گفت: طبیعتا با فعالیت تا ساعت ۱۸ می‌توان از یک روز کامل استفاده کرد منتها مشکل آنجاست که سالن‌های سینما اکثرا تعطیل هستند و وضعیت فعلی فعالیت تا این ساعت برای آن‌ها هیچ فرقی با تعطیلی دائم ندارد.   

وی در همین راستا ادامه داد: کارگروه کرونای معاونت سینمایی عملا یکسری از دستورالعمل‌ها را برای افرادی که می‌خواهند به تولید فیلم بپردازند اعمال کرد، طبیعتا عمل به این اتفاق باعث شد تا ما در آثار سینمایی با مشکلی به نام کرونا روبرو نباشیم. در قبال سالن‌های سینما هم پنجاه درصد ظرفیت لحاظ شد و خوشبختانه گزارشی از ابتلا به ما نرسید.

عضو کارگروه کرونا معاونت سینمایی در همین راستا ادامه داد: در بخش تولید و اکران خوشبختانه در تابستان سال جاری مشکل خاصی مبنی بر ابتلا به کرونا گزارش نشد و خوشبختانه همه چیز تا حد ممکن به صورت عادی پیش رفت، از نظر من قرارگیری سینما در رده بندی محدودیت‌ها کار درستی نبود، اما با قرارگرفتن این هنر در این رده ما هم مجبور به تبعیت از دستورالعمل‌ها و تعطیلات شدیم.  

وی با اشاره کوتاه بودن مدت تولید آثار سینمایی اضافه کرد: در آثار سینمایی کوتاه و بلند با توجه به مدت زمان محدود و کم پروسه تولید ما کمتر با مشکلاتی از قبیل ابتلا عوامل به کرونا روبرو بودیم و اکثریت بحث‌هایی که امروز در قبال تولیدات به وجود آمده در مورد آثار سریالی است، زیرا در این آثار افراد بیشتری حضور دارند و همینطور پروسه تولید و فیلمبرداری زمان بسیار بیشتری را می‌طلبد که طبیعتا میزان خطر را بالا می‌برد.  

این تهیه کننده سینما و تلویزیون در همین رابطه ادامه داد: ما از تمامی همکاران و تهیه کنندگان سینمایی درخواست کردیم تا دستورالعمل‌های بهداشتی و پروتکل‌ها را به درستی رعایت کنند، خوشبختانه تا امروز هم گزارشی مبنی بر ابتلا به کرونا دریافت نکرده ایم. در این بین رعایت تمامی عوامل هم می‌تواند در کاهش خطر در تولیدات کمک کننده باشد.  

وی در قبال درخواست ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی تولیدات تصویری افزود: من مخالف تعطیلی تولیدات البته به صورت کوتاه و محدود نیستم، اگر این تعطیلات بتواند در کاهش تعداد مبتلایان کمکی کند شخصا با آن موافقم، طبیعتا این تصمیم برای سلامت مردم گرفته شده است، اما این اتفاق در کوتاه مدت ممکن است، اما اگر این تعطیلات طولانی مدت شود بدون شک در معیشت همکاران سینمایی مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند.  

موسوی ادامه داد: عوامل پشت صحنه سینما به این شغل نیاز دارند و باید با درآمد حاصل از آن خرج زندگی و خانواده خود را بدهند، اگر ما بخواهیم تولیدات تصویری را به صورت بلند مدت تعطیل کنیم باید به فکر حمایت از این صنف باشیم. اگر حمایتی وجود ندارد این تعطیلات صرفا می‌تواند کوتاه مدت باشد، صنف سینما نزدیک به ۵ هزار عضو دارد که اگر هر خانواده را ۴ نفر تصور کنیم حداقل بیست هزار نفر خانواده سینما را تشکیل می‌دهند، ما نمی‌توانیم بدون در نظر گرفتن کمک هزینه تولیدات را به مدتی طولانی تعطیل کنیم.  

وی با اشاره به نبود شرایط مالی مناسب از سوی خانه سینما برای حمایت از اهالی سینما خاطرنشان کرد: خانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هزینه حمایت از این تعداد فعال در صنف سینما را ندارد، از نظر من بخش دولتی در صورتی که می‌خواهد تعطیلی بلند مدت را لحاظ کند باید به فکر جبران خسارت حاصله از این تعطیلی هم باشد. مسئولین فرهنگی باید به صورت جدی فکری به حال معیشت اهالی سینما بکنند، زیرا این تعطیلات خسارات فراوانی به بدنه سینما وارد خواهد کرد.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تهران از منظر هنرمندان» به نمایش عمومی گذاشته می‌شود


معاون مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران گفت: نمایشگاه «تهران از منظر هنرمندان» با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی ایام کرونا در خانه هنرمندان به نمایش عمومی گذاشته است. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خورشید» نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۱ شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیات معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار، در پی چند جلسه مستمر، فیلم «خورشید» به کارگردانی «مجید مجیدی» را به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار ۲۰۲۱ انتخاب کردند.

به گزارش سینماپرس، «رائد فریدزاده» دبیر و سخنگوی هیأت معرفی فیلم ایرانی به اسکار گفت: کار این هیأت با توجه به تغییر قوانین اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان و تغییر مهلت زمانی شرکت در این دوره به دلیل شیوع ویروس کووید۱۹، با بررسی ۹۰ فیلم اکران شده ایرانی آغاز شد و سپس اعضای هیات انتخاب به یک فهرست متشکل از ۱۲ فیلم رسیدند.

به گفته فریدزاده، در ادامه  هیات معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار با بازخوانی مقررات به بازبینی و بررسی تخصصی فیلم‌ها پرداختند و پس از رأی‌گیری و تجمیع نظرات، از میان ۳ فیلم  «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان و «یلدا» ساخته مسعود بخشی، فیلم «خورشید» به کارگردانی «مجید مجیدی» به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد و با امضای اعضای این هیأت، به عنوان نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار سال ۲۰۲۱ معرفی خواهد شد.

فیلم‌های جهان با من برقص (سروش صحت)، خانه پدری (کیانوش عیاری)، شنای پروانه (محمد کارت)، روزهای نارنجی (آرش لاهوتی)، تومان (مرتضی فرشباف)،   مسخره باز (همایون غنی زاده)، مردن در آب مطهر (نوید محمودی)، یلدا (مسعود بخشی)، کشتارگاه (عباس امینی)، حمال طلا (تورج اصلانی)، درخت گردو (محمدحسین مهدویان) و خورشید (مجید مجیدی) فهرست اولیه هیات انتخاب برای معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار را تشکیل داده بودند.

هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی اسکار ۲۰۲۱ از هنرمندان پیشنهادی خانه سینما، محمدعلی نجفی (کارگردان)، سیدجمال ساداتیان (تهیه کننده)، آتیلا پسیانی (بازیگر)، کمال تبریزی (کارگردان)، سیدمحمد داودی (فیلمبردار)، نرگس آبیار (کارگردان)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه‌نویس) و آنتونیا شرکاء (منتقد) تشکیل شد و رائد فریدزاده (دبیر شورای بین‌الملل ومعاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) به عنوان عضو حقوقی این جمع را همراهی می‌کرد

مشاهده خبر از سایت منبع