X

بایگانی آبان 19, 1399

دفتر سینمایی

«شرم» به پایان تصویربرداری رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با پایان تصویربرداری سریال شرم، تدوین و سایر مراحل فنی این سریال برای پخش از شبکه سه سیما ادامه دارد.

به گزارش سینماپرس، تصویربرداری سریال «شرم» بعد از هفت ماه در لوکیشن پردیس تئاتر خاوران تهران به پایان رسید.

این سریال بر اساس داستانی از سعید فرهادی، به تهیه کنندگی امیرپوروزیری و کارگردانی احمد کاوری تیر ماه جلوی دوربین رفت و پنجشنبه‌ی هفته گذشته در پردیس تئاتر خاوران تهران به پایان تصویربرداری رسید.

تدوین و سایر مراحل فنی این سریال به طور همزمان آغاز شده و قسمت‌های ابتدایی نیز آماده پخش شده است.

سریال شرم یک ملودرام اجتماعی است که با حضور بازیگرانی، چون ابوالفضل پورعرب، فاطمه گودرزی، فریبا متخصص، نسیم ادبی، سید مهرداد ضیایی، آشا محرابی، الهام طهموری، میلاد میرزایی، نیما نادری، مرحوم سیروس گرجستانی و سیاوش طهمورث جلوی دوربین سریال شرم رفت و قرار است به زودی روی شبکه سه سیما برود.

سایر عوامل این سریال نیز عبارتند از: تهیه کننده: امیرمهدی پوروزیری، کارگردان: احمد کاوری، نویسنده: سعید فرهادی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا رجایی مقدم، مدیر صدابرداری: فرخ فدایی، مجری طرح: وحید معدنی، مدیر برنامه ریزی و مشاور پروژه: حسن لفافیان، تدوین: رضا کردبچه، طراح صحنه و لباس: فرامرز بادرام پور، مدیر صداگذاری: مهدی جمشیدیان، موسیقی: مسعود سخاوت دوست، مدیر تولید: داوود معدنی، عکاس: معین باقری، مشاور رسانه ای: علی مرادخانی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت حماسه دلاوران خلیج فارس در «مردان نادر» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «مردان نادر» در ۲۶ قسمت و با محوریت رشادت های شهید نادر مهدوی در معاونت امور استان های صدا و سیما ساخته می شود.

به گزارش سینماپرس، در نشستی با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رئیس مرکز سیمای استان‌های صدا و سیما تفاهم نامه همکاری برای تولید سریال «مردان نادر» درباره دلاورمردان نیروی دریایی امضا شد.

سیدعباس فاطمی رئیس مرکز سیمای استان‌ها در این نشست با اشاره به رشادت شهید نادر مهدوی از شهدای نامی‌ بوشهر و دلاورمردان سپاه در نیروی دریایی گفت: شهید نادر مهدوی یکی از قهرمانان دفاع مقدس در حوزه نبرد دریایی است و این حوزه مردان نادر متعددی دارد که از گذشته و زمان رئیس علی دلواری تا کنون امنیت را برای کشور به ارمغان آورده اند تا جائی که دشمن هرگز جرأت تعدی نیافته است.   

وی با بیان اینکه معرفی این عظمت و تربیت مؤمنانه وظیفه رسانه ملی است گفت: برای معرفی مردان نادر این خطه ابتدا یک مینی سریال در نظر گرفته شده بود اما شکوه حماسه آنان ما را بر آن داشت تا سریالی در ۲۶ قسمت برای این امر در نظر بگیریم تا با مبنای روایت رشادت شهید نادر مهدوی سیر تکامل نیروی دریایی تا امروز، عظمت و اقتدار این نیرو و افق پیش روی آن را به تصویر بکشد.

فاطمی‌ از آمادگی معاونت فرهنگی و اجتماعی نیروی دریایی سپاه برای تأمین تجهیزات و امکانات لازم و استفاده از جزایر و سواحل جنوب کشور در تولید این سریال خبر داد و ابراز امیدواری کرد اقدامات برای تولید این سریال هرچه سریعتر به انجام برسد تا در سالگرد شهادت شهید نادر مهدوی در پاییز  سال آینده آماده پخش شود.

سرهنگ غلامرضا جمالی رئیس اداره هنر و ادبیات معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران نیز در این نشست با قدردانی از رسانه ملی برای تولید آثاری در زمینه دفاع مقدس و اهتمام برای معرفی قهرمانان این عرصه گفت: روح معنوی و انقلابی در روح تولیدات استان‌های رسانه ملی جاری و ساری است و امیدواریم حرکتی که این معاونت برای معرفی قهرمانان و شهدای دفاع مقدس آغاز کرده تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به ویژگی‌هایی که برای روایت داستان «مردان نادر» در نظر گرفته شده گفت: این سریال تلفیقی از روند تحولی نیروی دریایی از  پیروزی انقلاب تا کنون و روایتی از زندگی شخصیت جذاب شهید نادر مهدوی است  که شخصیتی خاص داشت و شناخت او برای جوانان امروز بسیار جذاب خواهدبود.

سریال «مردان نادر» با مشارکت معاونت امور استان‌های رسانه ملی، معاونت فرهنگی اجتماعی نیرو دریایی سپاه انقلاب اسلامی و صداوسیمای مرکز بوشهر در ۲۶ قسمت تولید خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«اُپاتان» در آبادان کلید خورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم تلویزیونی «اُپاتان» محصول صدا و سیمای آبادان و به سفارش معاونت امور استان های سازمان صدا و سیما، در آبادان کلید خورد.

به گزارش سینماپرس، تله فیلم ۹۰ دقیقه ای «اُپاتان» به تهیه کنندگی سعید مرادی و نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا لبافی به روایتی متفاوت از روزهای اول جنگ در سال ۵۹ می پردازد.

 داستان فیلم تلویزیونی «اُپاتان» به روایت روزهای اول جنگ در سال ۵۹ می پردازد که در روز عروسی طیبه و یاسر؛ داماد برای حفظ خاک و ناموس به ناگاه عروسی را ترک می کند و طیبه در جستجوی همسر، تن به کوچ و جستجوی اجباری می دهد.

این پروژه با حضور بازیگرانی چون احمد نجفی، مهدی امینی خواه، شراره رخام، طیبه نیک زاد، ابتسام بغلانی، بدر السادات برنجانی، صادق حسنی، سعید حران اف، صادق مقدس، ملیکا عبدالهی و صباح جوان پور تولید می شود.

همچنین سایر عوامل این تله فیلم عبارتند از مجری طرح و مدیر هنری: شهرام قدیری، سرپرست گروه کارگردانی و دستیار اول کارگردان: سعید حران اف، مدیر برنامه ریزی: محمد عفراوی، منشی صحنه: لیلا مربی، مدیر تصویربرداری: پویان آقابابایی، مدیر تدارکات: محمد وطنچی، طراح چهره های ویژه رایانه ای: مهرداد علی پور، تدوین: فرشاد معتمدی، طراح جلوه های ویژه میدانی: محمد رضایی، عکاس: بهزاد عباسی و ناظر کیفی: سید فرزاد توفیقی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یکی از مشکلات اساسی که با آن مواجهیم، تامین هزینه برنامه‌هاست که فعالیت‌های‌مان را دچار مشکل می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس انجمن قلم ایران از تقدیر از معلمان، استادان و فعالان حوزه داستان‌نویسی در بیست و هشتمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران توسط این انجمن خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محسن پرویز، رئیس انجمن قلم ایران با اشاره به اهمیت و تاثیر «هفته کتاب» بر فرهنگ کتابخوانی در کشور گفت: در دوره‌های مختلف نوع رویکرد فعالیت در هفته کتاب متفاوت بوده است، در برخی ایام برنامه‌های مفصل و موثرتری را شاهد بودیم و در برخی دوره‌ها هم این رویداد کم‌رونق‌تر برگزار شده است. اما در مجموع این اقدام، فعالیت پایدار و ماندگاری است که به عنوان یک اقدام مثبت و ارزشمند قابل تقدیر است.

او ادامه داد: در هر حال، طبیعی است که تاثیرگذاری فعالیت‌های مرتبط با این مناسبت در گسترش فرهنگ کتابخوانی به مقدار زیادی وابسته به نوع فعالیتی است که در این ایام اتفاق می‌افتد. چنان‌چه در مواردی که فعالیت‌های مفیدی صورت گرفته شاهد آن بوده‌ایم که رویکرد کلی جامعه به سمت کتاب و کتابخوانی حرکت کرده و اشتیاق و علاقه‌ای در بین مخاطبان موضوع و به ویژه جوانان و نوجوانان و گروه نخبگان جامعه پیش آمده است.

پرویز با تاکید بر این‌که پتانسیل‌های نهفته مثبت و خوبی در برخی تشکل‌ها مانند انجمن قلم وجود دارد، تصریح کرد: تعداد زیادی از نویسندگان در رده‌های سنی مختلف عضو این انجمن هستند و این آمادگی را دارند که در گسترش و رونق کتابخوانی در سطح جامعه فعالیت کنند. از این روست که طرح و برنامه‌های بسیاری در انجمن مطرح می‌شود که این نشان‌دهنده پتانسیل‌های موجود در چنین انجمن‌هایی است. اما یکی از مشکلات اساسی که با آن مواجهیم، تامین هزینه برنامه‌هاست که فعالیت‌های‌مان را دچار مشکل می‌کند.

او همچنین درباره برنامه‌های انجمن قلم ایران در «هفته کتاب» گفت: در جلساتی که پیرامون فعالیت‌های قابل اجرا در «هفته کتاب» برگزار کردیم، در رابطه با چند مقوله صحبت و چند طرح مختلف برای هفته کتاب در نظر گرفته شد. برخی از این برنامه‌ها برای اجرایی شدن نیاز به زمان بیشتری دارند که تصمیم گرفته شد کلید آغاز کار آن‌ها در هفته کتاب زده شود و برخی دیگر که طرح‌های اجرایی هستند نیز در این هفته برگزار خواهد شد.

پرویز در پایان بیان کرد: به همین مناسبت، دو برنامه مشخص که تاکنون کمتر به آن‌ها پرداخته شده در دستور کار قرار گرفت؛ یکی بحث تجلیل از منتقدان و دیگری بحث تجلیل از مدرسان حوزه داستان‌نویسی است. در حوزه داستان‌نویسی در سال‌های گذشته فعالیت‌های ارزشمندی انجام شده و شاگردان برجسته‌ای در این حوزه تربیت شده‌اند، اما در بسیاری مواقع این فعالیت‌ها دیده نشده است. از این رو، در نظر داریم در هفته کتاب با تقدیر از معلمان، استادان و فعالان این حوزه، مشوق آن‌ها برای ادامه مسیرشان باشیم و همچنین، در ترغیب دیگر افراد مستعد به قدم گذاشتن در این مسیر بکوشیم.

بنا بر اعلام، بیست و هشتمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان‌ماه ۱۳۹۹ با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌هایی که به تقلید از سینمای غرب ساخته می‌شوند تناسبی با نیاز کودک و نوجوان ایرانی ندارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سال‌هاست یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگی در کشورمان یعنی بخش تولید فیلم و سریال برای کودکان و نوجوانان، کم کار شده است. اغلب همان اندک تولیدات این بخش نیز تناسب، جذابیت و قدرت تأثیرگذاری فرهنگی را ندارند. با توجه به اهمیت فیلم و سریال‌سازی برای کودکان در فرهنگسازی برای نسل آینده و به مناسبت برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با «مریم پوریامین» نویسنده و منتقد ادبی و کارشناس فرهنگی به گفت وگو پرداختیم.

به گزارش سینماپرس، از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که برگزاری سی‌وسومین دوره آن به تازگی به پایان رسیده شروع کنیم؛ برگزاری این جشنواره چه اهمیتی دارد؟
به‌طور کلی، برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با ارزش است، به این دلیل که همه آثار حوزه سینمای کودک و نوجوان دیده می‌شوند و تجارب مختلف در این حوزه به معرض نمایش درمی‌آید. ضمن اینکه سازندگان این آثار می‌توانند در جشنواره، تماس مستقیم با مخاطب خود پیدا کنند و با سنجش بازخوردها، به شناخت بیشتری از ذائقه‌ها و نیازهای مخاطب دست پیدا کنند و هم اینکه آثار دیگر سازندگان حوزه کودک و نوجوان را مشاهده می‌کنند و از کم و کیف فیلم‌سازی در این حوزه طی یک سال مطلع می‌شوند. با این حال من اعتقاد دارم که امسال با توجه به شیوه گسترده ویروس کرونا، ضرورتی برای برگزاری این جشنواره نبود، همچنان که مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی ما امسال برگزار نشدند. با توجه به محدودیت‌هایی که هست و نمی‌توان از برنامه‌های جشنواره استفاده شایسته‌ای کرد، جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نتیجه مطلوبی نرسید و در این وضعیت اقتصادی فقط یک بودجه‌ای خرج شد! سینمای کودک در اکران سال جاری طی ۶ ماهه اول سال، بسیار ضعیف بوده، در ۶ ماهه آینده هم که به ‌نظر می‌آید به همین صورت باشد؛ بنابراین سطح کیفی این جشنواره بسیار پایین آمد؛ می‌شد بودجه برگزاری جشنواره امسال را ذخیره کرد تا درساخت یک اثر ارزشمند استفاده شود.
– معیار سنجش جشنواره فیلم کودک و نوجوان از نظر شما چیست؟
من فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش این است که مخاطب  فیلم کودک ونوجوان تا چه حد امکان حضور برای دیدن فیلم و احساس همزاد پنداری و تأثیرپذیری از پیام فیلم ساخته شده را پیدا می‌کند. مهم‌ترین وجه آموزشی یک فیلم در ژانر کودک و نوجوان این است که می‌خواهد به مخاطب بگوید که دنیای فردای تو باید با انگیزه‌هایی که ما در فیلم مطرح می‌کنیم، شکل بگیرد. به طور مثال، اگر موضوع یک فیلم «امید» و نقش آن در زندگی یک فرد باشد – یا هر پیام آموزشی دیگر که در فیلم هست – یکی از معیارهای ما در سنجش کیفیت این است که ببینیم مخاطب چگونه این پیام را دریافت می‌کند.
– به ‌نظرتان فیلم‌هایی که در جشنواره کودک به نمایش در می‌آیند، متناسب با این گروه سنی هستند؟
بسیاری از فیلم‌هایی که من در دوره قبل دیدم اصلا مخاطب‌شان کودک ونوجوان نبود بلکه به بهانه کودک و نوجوان بود و مخاطبان بزرگ‌ترها بودند، ماباید فاصله بگذاریم بین این مسئله، یعنی به بهانه کودک را به کودک ارائه ندهیم، چون با دنیای او فاصله دارد و فهمش از دیدن این فیلم کامل نمی‌شود، دنیای کودک و باورهای او تعریف خاص خودش را دارد و باید درهمان متر، سبک و سیاق برای او ساخته شود.
– مشکل عمده فیلم‌های سینمای کودک در سال‌های اخیر چیست؟
سینمای کودک و نوجوان ما تا نگاه خودش را اصلاح نکند و به ریشه و فرهنگ ایرانی نگاه نکند موفق نخواهد بود؛ متأسفانه برداشت‌های ما از سینمای غرب باعث شده تا فرزندان ما با فیلم‌های ساخته شده در این حوزه، همزادپنداری نکنند. مضامین و داستان‌هایی که طی سال‌های اخیر در فیلم‌های ژانر کودک ارائه شده‌اند، به‌گونه‌ای نبوده‌اند که کودک و نوجوان ایرانی به آنها مبتلا باشد. وقتی موضوع و داستان فیلم‌ها از سینمای غرب گرفته می‌شود یا برای بچه‌های ما قابل درک نیستند و دور از ذهن هستند و یا قهرمان داستان برایشان باورپذیر نیست. پدر و مادر اگر بخواهند فرزندانشان را به سینما ببرند علاقمند هستند که بچه چیزی را روی پرده سینما آموزش ببیند که به درد زندگیش بخورد، اما فیلم‌هایی که به تقلید از سینمای غرب ساخته می‌شوند تناسبی با نیاز کودک و نوجوان ایرانی ندارند؛ درنتیجه نه پدر و مادر و نه اولیای مدرسه برای بردن بچه‌ها به سینما تمایل ندارند و حتی انتخاب شایسته‌ای از بین فیلم‌ها صورت نمی‌گیرد. بنابراین تا مضامین فیلم‌ها با فرهنگ و باورهای ایرانی و یا حتی شرقی همخوانی پیدا نکند نمی‌توانیم بگوییم که به دنیای کودک نزدیک شده است.
– فکر می‌کنید چرا سینمای کودک در یک دهه اخیر ضعیف شده است و آن طراوت سابق را ندارد؟
چیزی که مایلم روی آن تأکید کنم این است که سینمای کودک ونوجوان یک سینمای دم دستی نیست بلکه سینمایی کاملاً تخصصی است و فردی که تصمیم می‌گیرد برای کودک و نوجوان فیلم بسازد از نویسنده تا کارگردان تا طراح صحنه و همه عوامل ساخت فیلم، همه باید کسانی باشند که تخصص کافی داشته باشند تا فضاسازی مناسب برای فیلم کودک و نوجوان شکل بگیرد.
متأسفانه در یک دهه اخیرا شاهد هستیم که تازه کارها برای آغاز کار خود در سینما، فیلم کودک و نوجوان می‌سازند، در نتیجه اصلا فضای این نوع فیلم‌ها فضای کودکانه نیست؛ موسیقی مناسب کودک نیست، فیلمنامه گره‌هایی دارد که با ذهن کودک همخوانی ندارد و هیچ نشانه‌ای از سینمای کودک و نوجوان در آن دیده نمی‌شود و… اینها همه آسیب‌هایی ایجاد می‌کند؛ ازجمله اینکه باعث می‌شود فاصله بین مخاطب و سازنده اثر بیشتر شود. چون ‌که می‌بینند فیلم‌شان گیشه آنچنانی ندارد و فروش خوبی هم ندارد، بنابراین دیگر فیلم کودک و نوجوان نمی‌سازند و این ژانر عقب می‌افتد.
یک‌جور افراط و تفریط  در ساخت فیلم کودک و نوجوان وجود دارد؛ یک‌سری فقط به گیشه می‌اندیشند و فیلم‌های سطحی و مبتذل می‌سازند. دسته دیگر هم به ساخت فیلم مفهومی، فلسفی و خیلی پیچیده می‌پردازند.
– در فرایند تولید آثار کودک و نوجوان باید به چه باید و نبایدهایی باید توجه شود؟
آنچه باید در تولید فیلم وسریال برای کودکان و نوجوانان رعایت شود اولا فیلمنامه مناسب است. چه فیلمنامه‌ای برای کودک ونوجوان مناسب است؟ اول، درجه‌بندی سنی کودک و نوجوان باید رعایت شود؛ دنیای کودک و نوجوان دارای تفاوت‌های بسیاری است، کودک می‌خواهد همه چیز را کشف کند، اما نوجوان کشف کرده  و بیشتر دنبال ماجراجویی است و از حل معماها لذت می‌برد. بنابراین ما باید فیلمنامه‌ای داشته باشیم که تفاوت‌های سن و سال بچه‌ها را درک کند؛ هر بچه‌ای در یک سنی شایسته دانستن چیزهای مقتضی سن و سال خودش است، حتی تفاوت دنیای دخترها و پسران هم در ساخت فیلم و سریال باید کاملاً شناسایی شود.
دوم اینکه آدم‌های متخصص و آشنا به روانشناسی کودک و ادبیات کودک و نوجوان باید ساخت این‌گونه فیلم‌ها را به عهده بگیرند. ادبیات کودک و نوجوان هم یک نوع ادبیات خاص است. شما در داستان‌نویسی کودک و نوجوان ببینید نوع نوشتن یک کتاب داستان با ادبیات بزرگسال کاملاً متفاوت است، پس توجه به تمایزهای سنی و جنسی بچه‌ها برای نوشتن یک فیلمنامه خیلی موثر است. همین‌طور فیلم‌نامه نویس باید در حوزه ادبیات کودک ونوجوان تخصص داشته باشد. با توجه به شناخت این ادبیات و آشنا بودن به زبان کودک و نوجوان و همچنین ماجراهایی  که مربوط به کودک نوجوان باشد، باید حتما این شاخصه‌ها را داشته باشه، یک فیلمنامه موثر در حوزه کودک و نوجوان، روزآمد است.
چرا که کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان با مسائل روز درگیر، آشنا و علاقمندند هستند.
نسل ما در کودکی ونوجوانی خودمان با گردو و فندق بازی می‌کردیم اما بچه‌های امروز ما با آی پد بازی می‌کنند، ابزار کارهای آنها کامپیوتر است و با تلفن همراه هوشمند آشنایی دارند. پس دنیای کودکی فرق کرده، فرض کنید بنده به‌عنوان یک فیلمنامه‌نویس نمی‌توانم دنیای نوستالوژی خودم را به خورد کودک ونوجوان امروز بدهم و یک نوجوان را بگذارم که با گردو بازی می‌کند و محورهای داستان خودم را بر اساس شخصیت آن بچه طراحی کنم؛ طبیعی است که آن وقت بچه نسل امروز نمی‌تواند با داستان فیلمنامه من ارتباط خوبی برقرار کند.
نبایدها در حوزه فیلم‌سازی برای کودک و نوجوان تقلید کورکورانه از مسائل زندگی دنیای غرب است، مثلا یکی ازچیزهایی که بر آن  اصرار است و امروز متأسفانه دارند سینمای کودک و نوجوان را به آن آلوده می‌کنند مسائل جنسی خارج از عرف و فرهنگ عمومی ماست. مثلا الان مسئله خیانت، عشق، جنس مخالف، کودک‌آزاری و… اینها اصلا در فرهنگ عمومی کشور ما شایع نیست و یک فیلم‌ساز وطن  دوست، عاقل و منصف هیچ‌وقت نباید دنبال مضامینی برود که در فرهنگ ما، ضد ارزش محسوب می‌شود یا اینکه جزو تربیت کودک ما محسوب نمی‌شود.
یکی دیگر از نبایدها در فیلمسازی کودک و نوجوان، نمایش دنیای سیاه و بی‌امید و آزاردهنده است. مثلا نمایش پدر خائن و مادر معتاد و یا بالعکس در فیلم کودک، باعث می‌شود بچه نسبت به پدر و مادرش بی‌احترام بشود و به دنیای فردای خودش اعتماد نکند.
ما در حوزه فیلم‌سازی کودک و نوجوان باید فردا را برای بچه‌هایمان روشن معرفی کنیم، به بچه اعتماد به نفس بدهیم، از اینکه در سرزمین خودش، کنارمردم خودش زندگی می‌کند احساس خوبی داشته باشد، حب وطن را به او آموزش دهیم و به او یاد بدهیم که مردمش را دوست داشته باشد، به کشورش عشق بورزد و به‌طور خلاصه آماده‌اش کنیم برای اینکه یک فرد سازنده در جامعه فردای بشود.

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حریم سبز» به تدوین رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلمبرداری مستند کوتاه «حریم سبز» به کارگردانی بهنام بهادری و تهیه کنندگی حوزه هنری کودک و نوجوان، با موضوع زندگی و سیره اخلاقی شهید حاج قاسم سلیمانی به پایان رسید.

به گزارش سینماپرس، مستند «حریم سبز» به بخشی از زندگی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فارغ از مسائل نظامی می‌پردازد و گوشه‌ای از سجایای اخلاقی ایشان در خصوص کودکان را روایت می‌کند.

بهنام بهادری ساخت چندین فیلم کوتاه و نیمه بلند را در کارنامه خود دارد و در چندین جشنواره داخلی و بین المللی برگزیده شده است. از مهمترین فیلم‌های او می‌توان به: «آیفون»، «سایه و درخت» و «راهی برای یافتن یک بازیگر» اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تابلوهای «جوآن میچل» حراج می‌شوند


دو تابلو نقاشی چند میلیون دلاری از «جوآن میچل» حراج می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم / گزارش خبری سیما از سریال «روزهای ابدی»


سینماپرس : گزارش خبری شبکه اول سیما در خصوص سریال «روزهای ابدی» منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از سفرهایی که کرونا را دور می‌زند تا تعرض به چغازنبیل


وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره سفر در دوران کرونا، تعرض کارخانه قند به حریم چغازنبیل و بیمه هنرمندان صنایع دستی اظهارنظر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به لحاظ تزریق پول دچار مشکل نشدیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمید نیلی، دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس عنوان کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، فاصله‌ای بین نسل دوران جنگ و نسل جدیدی که امروز وارد دانشگاه می‌شوند ، وجود دارد این فاصله باید شناخته شود و مفاهیم عرصه دفاع مقدس در عمق جان نسل جوان ما بنشیند.

به گزارش سینماپرس، هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی نیمه نخست آذر ماه سال جاری قرار است در تهران برگزار خواهد شد. مدیران این جشنواره با همه شرایط کرونایی و با رعایت پروتکل های بهداشتی، تلاش زیادی دارند تا بتوانند جشنواره را به صورت حضوری برگزار کنند منتها به تازگی از سوی مدیریت جشنواره اعلام شد که به خاطر شرایط کرونایی و بحرانی شدن وضعیت با حفظ سلامتی مردم و هنرمندان تصمیم بر این شده که جشنواره به صورت آنلاین برگزار شود.

«حمید نیلی» آذر ماه سال گذشته به ‌عنوان مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس منصوب و پس از آن در اسفند ماه نیز به عنوان دبیر جشنواره تئاتر مقاومت انتخاب شد. نیلی فارغ‌التحصیل مدیریت برنامه‌ریزی فرهنگی در مقطع کارشناسی ارشد است. از جمله سوابق مدیریتی وی می‌توان به مدیرعاملی انجمن هنرهای نمایشی ایران، مشاور عالی دبیر شورای فرهنگ عمومی، مدیرعامل مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری بسیج اشاره کرد. همچنین در حوزه تهیه‌کنندگی هنرهای نمایشی نیز می‌توان به نمایش‌های چون: پرواز ۷۲، زمهریر، سکوت سرخ، نقل کوثر، اروند خون و بسیاری دیگر اشاره کرد.

در ارتباط با نحوه برپایی جشنواره به صورت آنلاین با حمید نیلی گفت‌وگو کردیم اما وی مطرح کرد که در این رابطه بهتر است مدتی دست نگه داریم تا جزئیات کار مشخص شود، در ارتباط با شرایط بازبینی آثار در شرایط کرونایی، استقبال از جشنواره و بودجه مطالبی بیان شد که در ادامه می‌خوانیم: 

*به عنوان سوال نخست درباره وضعیت برپایی آنلاین جشنواره پیشتر یک خبری از سوی روابط عمومی برای رسانه‌ها ارسال شد که البته مباحثی کلی مطرح شد ما به صورت جزئی بفرمایید قرار است چه بخش‌هایی از جشنواره آنلاین و به چه صورتی انجام شود. با توجه به اینکه این جشنواره نخستین جشنواره تئاتری است که به صورت آنلاین در کشور و در شرایط کرونایی برپا می‌شود قطعا دغدغه‌های زیادی در این راستا وجود دارد…

بله همینطور است. با این تفاوت که ما از همان ابتدایی راه اندازی دبیرخانه دوره هفدهمین پلن (ب) را برای جشنواره به صورت آنلاین متصور بودیم بنابراین برایمان دور از ذهن نبود و نسبت به آن فکر کرده بودیم منتها درباره جزئیات کار اجازه دهید چند روز دیگری بگذرد و یک مرتبه آن را اعلام کنیم.

وگرنه شرایط کار برای ما مشخص است منتها جزئیاتش نیز باید مشخص شود. برخی از دوستان از ابتدا هم دغدغه کار آنلاین را داشتند و تصور می‌کردند که نباید جشنواره آنلاین برگزار شد و استدلالشان هم این بود که شاید منزلت تئاتر صدمه ببیند و نباید این کار را انجام دهیم منتها ما امیدوار هستیم که یک فضای جدیدی را بتوانیم در عرصه تئاتر با این جشنواره به صورت آنلاین راه بیاندازیم که با نگاه متفاوت است، بنابراین نظر خود من همیشه این بود که با کار انلاین نه تنها خدشه ای به تئاتر وارد نمی‌شود و منزلت تئاتر پایین نمی‌آید بلکه همه تلاشمان را می‌کنیم تا کارها بیشتر دیده شود و اتفاقات خوبی در جشنواره مقاومت رخ بدهد.

بنابراین برای انتشار جزئیات برپایی جشنواره آنلاین قدری دیگر نیز تأمل بفرمایید.

*پس درباره بازبینی‌های هیئت انتخاب آثار برایمان بگویید چون می‌دانم که این روزها در حال بازبینی و انتخاب کارها هیئت انتخاب هستند، شرایط در این راستا به چه صورت است؟

بله در این رابطه باید عرض کنم که تمام تلاشمان را کردیم تا بازبینی‌ها به صورت زنده صورت بگیرد، حتی تا روزهای آخر هم امیدوار بودیم که این اتفاق بیافتد اما با توجه به تأکیدی بر سلامت گروه‌ها و بحران کرونا داشتیم که خب بالاخره جدی است، بازبینی‌های زنده تبدیل به آنلاین شد و در حال حاضر گروه‌ها به صورت آنلاین با هیئت بازبین جلسه دارند، نکات را دریافت می‌کنند و کارها دیده می‌شود، بعد از چند دقیقه هم نکاتی که بازبین‌ها فکر می‌کنند گروه‌ها باید در جریان قرار بگیرند، مطرح می‌شود و امتیازات داده و کارها دیده می‌شوند.

بازبینی‌های زنده تبدیل به آنلاین شد و در حال حاضر گروه‌ها به صورت آنلاین با هیئت بازبین جلسه دارند، نکات را دریافت می‌کنند و کارها دیده می‌شود، بعد از چند دقیقه هم نکاتی که بازبین‌ها فکر می‌کنند گروه‌ها باید در جریان قرار بگیرند، مطرح می‌شود 

بنابراین خدا را شکر می‌کنیم که تا اینجای کار اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است، امیواریم ما بتوانیم یک جشنواره خوب به لحاظ کمی و کیفی برگزار کنیم.

*آقای نیلی درباره شرایط مشارکت نهادها  و سازمان‌ها هم برایمان بگویید تا به حال همکاری نهادی قطعی شده است که بخواهید اعلام کنید؟

ببینید ما امیدوار هستیم که این اتفاق بیافتد با خیلی نهادها هم صحبت کردیم و موافقت‌هایی هم بعضا گرفتیم اما هنوز به اجرا نرسیده است. بنابراین منتظر هستیم و فعلا چیزی اعلام نمی‌کنیم. ما تلاش داریم امسال فضای جشنواره را از تمرکز صرف بر پایتخت جدا کنیم، یعنی استان هایی که برخوردار هستند و دوست دارند در این ایونت شرکت کنند را درگیر کنیم و من اعتقاد دارم که ظرفیت ما در عرصه فرهنگ و هنر آنقدر زیاد است که می‌توانیم با تمرکز زدایی از پایتخت، این ظرفیت را در دیگر شهرها هم فعال و ایجاد کنیم. بنابراین تمام تلاشمان این بود که این نوع جشنواره‌های ملی را در کل کشور تسری دهیم و امیدار هستیم که این کار را در جشنواره تئاتر مقاومت هم بتوانیم انجام دهیم.

برای مشارکت نهادها و سازمان‌ها هم امیدوار هستیم که تا نهایی شدن به سرعت به رسانه‌ها اعلام کنیم فعلا در حال جمع بندی و مذاکره در این رابطه هستیم.

*امسال نسبت به سال‌های گذشته که خب بالاخره نه کرونا و نه بحرانی وجود داشت، استقبال گروه ها و هنرمندان از جشنواره به چه صورت بود؟ خودتان پیش بینی تان نسبت به جشنواره آن هم به شکل آنلاین مثبت است؟

به نظر من درست است که تئاتر این روزها نفسی می‌کشد اما خود نفس تئاتر با تحرکش زنده است، بهرحال ما چون از اول تکلیفمان مشخص بود و تصور این را داشتیم که ممکن است شرایط به این صورت بشود، بنابراین تمام تمهیدات را اندیشیدم و خوشبختانه از ابتدا می‌دانستیم چه کار می‌کنیم و با قدرت پیش رفتیم، زمانبندی طبق برنامه انجام دادیم و همه اتفاقات سر وقت انجام شد، بنابراین به نوعی جدیت ما برای برگزاری جشنواره ثابت شده بود و خدا را شکر می‌کنیم که بچه‌ها و هنرمندان تئاتر هم به ما اعتماد کردند و همینجا از همه مشارکت کنندگان تشکر می‌کنم.

امیدوارم ما هم بتوانیم نتیجه اعتماد بچه‌های تئاتر را به خوبی جوابگو باشیم. به نظر من مدیران عرصه تئاتر نباید اجازه بدهند که این حوزه کم فروغ شود، ما از خیلی فضاها می‌توانیم استفاده کنیم که کار را پررونق سازیم. ما فضایی را می‌شناسیم که با یک نفر هم می‌تواند اجرایش را داشته باشد و مخاطب را هم می‌توانیم به نوعی به سمت کارهای آنلاین سوق دهیم بنابراین از اینکه شرایط تئاتر به گونه‌ای شده که با یک نفر و دو نفر و کمترین پرسوناژ کارها به صحنه بروند، می‌توانیم آن را تبدیل به بیشترین مخاطب با حضور پلتفرم‌های جدید و زیاد کنیم.

در چارچوب حاشیه‌های دفاع مقدس کارها وسیع‌تر شده، مدافعان سلامت، شهید حاج قاسم سلیمانی، عرصه‌های مقاومت همه موضوعات ما شده است، اینها قدری ذائقه‌های هنرمندان را برای ورود به این عرصه نزدیک می‌کند.

یکی از دلائلی که فکر می‌کنم خانواده تئاتر برای حضور در این جشنواره به ما اعتماد کرد، همین امر بود که ما سعی کردیم تنور تئاتر را داغ نگه داریم. دلیل دیگر هم شاید این باشد که اولا مفاهیم مقاومت گسترده شده است، یعنی اگر ما قبلا در عرصه مقاومت تنها چیزی که به ذهن هنرمندانمان می‌رسید خود عرصه جنگ و دفاع بود، الان در چارچوب حاشیه‌های دفاع مقدس کارها وسیع‌تر شده، مدافعان سلامت، شهید حاج قاسم سلیمانی، عرصه‌های مقاومت همه موضوعات ما شده است، اینها قدری ذائقه‌های هنرمندان را برای ورود به این عرصه نزدیک می‌کند.

مفاهیم مقاومت تنها سنگر، دفاع مقدس، عملیات‌ها و خود جنگ هشت ساله با عراق نیست، بلکه مقاومت مفاهیم فراتری از اینها پیدا کرده است. خیلی هنرمندان الان با این رویکرده به این سمت آمده‌اند کسانی که شاید سالها بود در این عرصه دیگر کار نمی‌کردند، نگاه‌ها اگر سلیقه‌ای نباشد رویکردها هم گسترده‌تر می‌شود و مطالبات هم که دراین زمینه وجود دارد و فکر می‌کنم کارهای خیلی بهتری از گذشته را شاهد باشیم.

*حضور دانشجویان به چه صورت بوده است؟

بهرحال یک بخش از جشنواره ما هم هر ساله دانشجویان هستند، ‌ چه ما بخواهیم و چه نخواهیم فاصله‌ای بین نسل دوران جنگ و نسل جدید که وارد دانشگاه می‌شوند، ایجاد شده است این فاصله باید شناخته شود و مفاهیم عرصه دفاع مقدس را گسترده کند شاید یک ذره مسئولان هنر تئاتر در عرصه دفاع مقدس سلیقه‌هایشان با نگاه‌های جدید و نو متفاوت باشد اما ما باید تمام تلاشمان را بکنیم که این سیل عظیمی که در عرصه تئاتر وارد دانشگاه می‌شوند، از نگاه، قلم و ایده‌هایشان استفاده  کنند.

وظیفه ما این است که نسل جدید را با معارف دفاع آشنا کنیم. خدا را شکر من خودم احساس می‌کردم که تعطیلی دانشگاه و نبود فضای مشخص برای دانشجویان باعث کمرنگ شدن این بخش می شود، اما حتی در بخش دانشجویی هم استقبال زیاد داشتیم.

خوشبختانه من با هیئت بازبین که صحبت می‌کردم، آنها هم می‌گفتند که روزهای سختی را برای داوران نهایی پیش بینی می‌کنند چرا که کارهای خیلی خوب و با کیفیتی به جشنواره رسیده و در این زمینه شاید انتخاب از بینشان کار سختی باشد.

*آقای نیلی در ارتباط با بودجه جشنواره برایمان بگویید با توجه به این هزینه‌ها و اینکه بالاخره شرایط بودجه از نسل قبل درباره‌اش برنامه ریزی شده است، دچار مشکلی نشده‌اید یا اینکه بحث آنلاین شده جشنواره شرایط را بهتر کرده است؟

قطعا ما با بودجه جشنواره خیلی مشکل داریم چرا که همانطور که گفتید اولین صحبت‌ها و گفت وگوها برای سال ۹۸ بوده است، حتی شاید کوچکترین چیزی که بخواهم اشاره کنم هزینه تندیس‌های جشنواره است که الان باید آنها را با چند برابر قیمت تهیه کنیم.

البته من در اینجا یک تشکر ویژه از یاشار نادری به عنوان کسی که واقعا از ما حمایت کرد، دارم. خدا راشکر ما به لحاظ تزریق پول دچار مشکل نشدیم، دغدغه بالا رفتن هزینه‌ها البته وجود دارد و کماکان هم هست اما امیدواریم این مشکل هم با کمک آقای نادری حل شود، بهرحال ما طبق زمانبندی پرداختی‌هایمان را داشتیم و تا به الان به نظرم در این فضا سربلند بودیم و امیدوارم بقیه‌اش نیز با کمک خدا حل شود.

در حال حاضر ما دو مشکل داریم نخست قیمت‌هایی که روز به روز بالاتر می‌رود و الان هم نسبت به پارسال چندین برابر شده و دوم اینکه ما یک جریان و فضایی در عرصه تئاتر راه انداخته ایم که اولین بار است و تا به حال نشده بنابراین نیاز به یاری داریم

منتها من عاجزانه از مسئولان جشنواره درخواست می‌کنم که ما در زمینه هزینه‌های جاری جشنواره کمک حال ما باشند بهرحال ما تا به حال با اجراهای زنده روبه رو بودیم شاید الان یک عده بگویم که دیگر هزینه‌های اسکان از شهرهای دیگر نیست اما درست است منتها در کار آنلاین هم هزینه‌ها به مراتب متفاوت و بیشتر می‌شود چرا که کیفیت برای ما حرف اول را می‌زند. امیدوارم که مسئولان جناب آقای نادری خودشان پیگیر شوند، بقیه دوستان و تصمیم گیرندگان نیز این ها را مدنظر قرار دهند.

در حال حاضر ما دو مشکل داریم نخست قیمت‌هایی که روز به روز بالاتر می‌رود و الان هم نسبت به پارسال چندین برابر شده و دوم اینکه ما یک جریان و فضایی در عرصه تئاتر راه انداخته ایم که اولین بار است و تا به حال نشده، با توجه به اینکه کیفیت حرف اول را در مجموعه می‌زند، این هزینه‌ها هم باید متفاوت شود. امیدوارم با نگاه مثبت به جشنواره و کمک مسئولان بتوانیم یک کار نو و خوب در عرصه دفاع مقدس را رقم بزنیم و بودجه خوبی به جشنواره تزریق شود.

*نکته پایانی؟

در نهایت من فکر می‌کنم که اگر این دوره پساکرونا به خیر بگذرد، جدا از اینکه تئاتر زنده می‌ماند و مخاطبش منتظر می‌مانند اتفاقات خوبی هم در عرصه کارهای آنلاین رخ می‌دهد هرچند تئاتر به روش سنتی غایت همه ما هست منتها باز هم می‌توانیم در این شرایط اتفاقات خوبی رقم بزنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع