X

بایگانی آبان 22, 1399

دفتر سینمایی

برای حفظ و صیانت از آثار در اکران آنلاین پلتفرم‌ها هنوز مشکل داریم/امکان سرقت فرهنگی آثار بسیار بالاست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان با اشاره به ظرفیت‌های استراتژیک جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت»، درباره تجربه برگزاری آنلاین جشنواره‌های سینمایی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که بخش نخست آن به‌صورت آنلاین برگزار شد در گفتگو با مهر درباره تجربه برگزاری آنلاین جشنواره‌های سینمایی و تاثیراتی که کرونا روی آن‌ها می‌گذارد، اظهار کرد: در شرایط فعلی برای برگزاری بخش‌های جنبی جشنواره‌ها به شکل آنلاین مشکل نداریم، اما برای حفظ و صیانت از آثار در اکران آنلاین پلتفرم‌ها هنوز مشکل داریم.

وی ادامه داد: می‌توان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد و آثاری را که نمایش پرده‌ای آن‌ها به پایان رسیده در این چرخه انداخت کمااینکه فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی کیا نخستین گام را در این عرصه برداشت و برای اولین بار روی پلتفرم‌ها به شکل آنلاین اکران شد. اما امیدوارم سال آینده بعد از بازگشت به چرخه طبیعی بتوان از این ظرفیت استفاده کرد و آثار را روی پلتفرم‌ها هم به نمایش درآورد.

این مدیر سینمایی تأکید کرد: متاسفانه در بخش جشنواره‌ای به دلیل اینکه آثار برای نخستین بار به نمایش در می‌آیند، هنوز زیرساخت‌ها فراهم نشده است و در جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز شاهد بودیم که این امکان ایجاد نشد تا بتوان از ظرفیت فنی که در جهان وجود دارد برای نمایش آثار بهره‌مند شویم و امنیت آثار را تامین کنیم، چرا که امکان سرقت فرهنگی آثار بسیار بالاست. بنابراین از این ظرفیت تنها می‌توان در بخش‌های جنبی جشنواره که شامل مباحث علمی، فعالیت‌های پژوهشی، ویدئولایبرری، مسابقات پوستر و عکس می‌شود، استفاده بهینه کرد.

موسوی در ادامه و به‌صورت مصداقی درباره برگزاری جشنواره فیلم «مقاومت» گفت: به نظر می‌رسد برگزاری جشنواره فیلم «مقاومت» مهم‌ترین رخداد سینمایی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس است. ضمن اینکه خود موضوع مقاومت نیز یک امر استراتژیک است، چرا که کشور ما از هر حیث در این چهل سال در حال مقاومت در حوزه‌های مختلف بوده که حفظ و توسعه آن کار مهم و تعیین‌کننده‌ای است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان افزود: امیدوارم که همکاران من بتوانند با قوت و جدیت این راه را ادامه دهند و به حیات فرهنگی آثار مقاومت کمک کنند. کشف و شناسایی استعدادها و معرفی آن‌ها به مردم از جمله اهدافی است که جشنواره می‌تواند آن را دنبال کند. معتقدم جشنواره باید به حیات خود ادامه دهد.

وی در ادامه درباره تولیدات سینمای دفاع مقدس و پرداختن به موضوع مقاومت نیز بیان کرد: به نظرم پرداختن به تاریخ دفاع مقدس یک اهمیت ویژه دارد و پیامدهای جنگ را نیز به نوعی دیگر می‌توان مدنظر قرار داد. علاوه بر این در سال‌های اخیر بحث مدافعان حرم را نیز داشتیم و هنوز هم در خارج از مرزهای کشور نیروهای رزمنده در حال دفاع هستند که هرکدام می‌توانند قصه‌های گوناگونی در این ژانر داشته باشند.

هنوز می‌توان درباره «مشروطه» فیلم ساخت

این مدیر سینمایی افزود: خود جنگ همچنان روایت‌های مطرح نشده فراوانی دارد و می‌توان سال‌ها از این ظرفیت دراماتیک استفاده کرد. همانطور که هنوز می‌توان درباره اتفاق مشروطه که صدسال پیش رقم خورده است، فیلم ساخت به طریق اولی به امری که بسیار به ما نزدیک است و اثراتش را در زندگی‌مان همچنان وجود دارد نیز می‌توان پرداخت. ما هنوز رزمندگان، جانبازان و آزادگان را در مقابل دیدگان خود داریم و امیدوارم که دستگاه‌ها حمایت کنند و با رویکردهای مختلف فیلمسازان به این امر بپردازند.

موسوی همچنین درباره تاثیر جشنواره در روند پیشرفت و جریان سازی این ژانر نیز اظهار کرد: جشنواره در خدمت این ارتقاست و به تنهایی نمی‌تواند بار را به دوش بکشد. باید تولید باشد تا جشنواره کمک به معرفی بهتر آن کند. برای ارتباط گرفتن با مخاطب و قدردانی از عواملی که تولید اثر می‌کنند، جشنواره فیلم مقاومت یک بازوی کمک‌کننده توانمند در حوزه فیلم دفاع مقدس است و برای حفظ و اشاعه و استعدادیابی در این حوزه فعالیت می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تازه ترین فعالیت های نوازنده جوان/ ۲ قطعه جدید منتشر می کنم


یکی از نوازندگان جوان کشورمان در تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود از انتشار ۲ تک آهنگ با حال و هوایی متفاوت تر از آثار قبلی اش خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از مجموعه «تهران از منظر هنرمندان»


به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی از شش کتاب درباره سرمایه‌های نمادین تهران با عنوان «تهران از منظر هنرمندان» رونمایی می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«برف و خاکستر» به شبکه چهار سیما می آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال جنگی «برف و خاکستر» محصول ۲۰۱۵ روسیه از ۲۲ آبان هر شب ۳۰ دقیقه بامداد روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

به گزارش سینماپرس، مینی سریال چهار قسمتی «برف و خاکستر» به کارگردانی الکساندر کرینکو محصول روسیه است.

در خلاصه فیلم آمده است:بخش زیادی از نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۴۲ تقریبا در محاصره نیروهای آلمان هستند و تنها راه اتصال آنها به ارتش و نیروهای روسی، روستایی کوچک و منطقه باتلاقی وسیع اطراف آن است. آلمان درصدد حمله به این منطقه و ارسال تانک به این روستا هستند و برای این کار جاسوسانی را به آنجا ارسال می کنند.

گفتنی است دوبله این سریال به مدیریت علیرضا باشکندی در واحد دوبلاژ صدا و سیما صورت گرفته است و دانیال الیاسی – علی جلیلی باله – ارسلان جولایی – حسین خداداد بیگی – وحید منوچهری – مریم رادپور – شیرین روستایی – منوچهر زنده دل – زهرا سوهانی – پریا شفیعیان – امیر محمد صمصامی – فاطمه عباسی – امیر بهرام کاویان پور – علی منصوری زاد – شهروز ملک آرایی – علی همت مومیوند – بهمن هاشمی – عباس نباتی – آزیتا یاراحمدی از گویندگان این سریال هستند.

سریال برف و خاکستر به کوشش واحد تامین برنامه شبکه چهار سیما از پنجشنبه، هر شب ۳۰ دقیقه بامداد پخش و در ساعت ۱۸ بازپخش می شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باید یک فکر جدی و اساسی برای سرمایه‌های معطل مانده در سینمای ایران کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حبیب اسماعیلی با اشاره به ترافیک فیلم‌های اکران نشده در سال جاری ضمن ابراز امیدواری برای کنترل ویروس کرونا بر لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای جهت جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های سینماگران تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، حبیب اسماعیلی (تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما) با اشاره به حجم آثار سینمایی که در نوبت اکران باقی مانده‌اند و ترافیک فیلم‌ها در شرایط شیوع ویروس کرونا گفت: ما همه آرزو می‌کنیم که هیچ یک از هموطنانمان سلامتی‌اش به خطر نیفتد و همه مردم سالم باشند. اگر هم گاهی صحبتی پیرامون تعطیلی سینماها و گلایه از وضعیت پیش آمده برای سینماها می‌شود، نیت سینماگران این نیست که سلامتی مردم را نادیده بگیرند. اما از طرفی ثابت شده کرونا حالا حالاها با ما هست و باید زندگی و کسب و کارهایمان را با توجه به وجود این ویروس برنامه‌ریزی کنیم و ادامه بدیم. درباره شرایط سینما و اکران سینماها هم باید با توجه به همین وضعیت تصمیم‌گیری کرد. بالاخره یک حجم بسیاری فیلم در نوبت اکران باقی ماندند و هر چه به جلو می‌رویم زمان و فرصت برای نمایش فیلم‌ها از بین می‌رود. از طرفی با تمام قدرشناسی از زحمات وزارت بهداشت به نظر می‌رسد در جلسات تصمیم گیری برای تعیین تکلیف مشاغل هیچ متخصصی در حوزه سینما و فرهنگ حضور ندارد که نسبت به شرایط شغلی این حرفه اظهارنظر کند. برای همین شاهد هستیم در طول ماه‌های گذشته با وجود باز بودن تمامی مراکز عمومی اعم از مترو و پاساژها و رستوران‌ها و حتی رفت و آمد و سفر به شهرها؛ تنها جایی که تعطیل بود سینما بود. این نشان می‌دهد نگاهی که برای تعطیلی مراکز مختلف وجود ندارد، کارشناسی شده نیست.  

وی در ادامه گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ فیلم در نوبت اکران هستند. از طرفی فرصت اکران در سال ۹۹ تمام شده است و تقریبا دیگر نمی‌توان به ادامه سال برای نمایش فیلم‌ها امیدوار بود. در طول این مدت هم به غیر از فیلم‌های حاضر در اکران آنلاین شاید روی هم رفته حدود ۱۰ فیلم اکران شدند. باید یک فکر جدی و اساسی برای سرمایه‌های معطل مانده در سینمای ایران کرد. اکران نشدن فیلم‌ها هم به صاحبان آثار و سرمایه‌هایشان که تلف شده آسیب می‌رساند و هم سینماداران نمی‌توانند در این وضعیت و بدون هیچ عایدی به فعالیت ادامه دهند. نتیجه اینکه تعداد بسیار زیادی کارمند و کارگر سینماها بیکار می‌شوند و همین بیکاری باعث می‌شود حجم زیادی متقاضی بیمه بیکاری به سمت سازمان تامین اجتماعی بروند که در اوضاع فعلی فکر نمی‌کنم دولت بودجه تامین بیمه بیکاری این حجم از بیکار را داشته باشد.  

وی در ادامه با توجه به تورم و گرانی موجود در کشور گفت: در چنین شرایطی که کشور با تورم بسیار شدیدی روبرو است هرکسی که در حوزه فرهنگ و هنر سرمایه‌گذاری کرده است، سرمایه‌اش از بین رفته است. این حجم از سرمایه تلف شده در سینمای ایران باعث می‌شود دیگر جانی برای ادامه فعالیت باقی نماند و تولید فیلم هم افت کند. در شرایط فعلی هم تولید فیلم با توجه به این میزان فیلم در نوبت اکران هیچ توجیهی ندارد. به نظر می‌رسد یک تعداد فیلم تنها برای حضور در جشنواره در حال آماده‌سازی هستند.  

وی با انتقاد از تصمیم تعطیلی سینماها از ساعت ۱۸ گفت: این تصمیم از روی ناآگاهی نسبت به فعالیت‌های هنری گرفته شده است. معلومه که کسی صبح به سینما نمی‌رود. دولت باید در کسب و کارها تقسیم‌بندی می‌کرد و مراکز فرهنگی و رستوران‌ها را شب‌ها باز می‌کرد و بقیه مشاغل و فروشگاه‌ها را صبح اجازه فعالیت می‌داد. با این روش عملا سینماها هیچ فرقی با تعطیلی ندارند.  

اسماعیلی با اشاره به شکل‌گیری اکران آنلاین گفت: یک زمانی در همین مملکت حمل ویدئو و نوار VHS جرم بود ولی بعد از مدتی جامعه آن را پذیرفت. اکران آنلاین هم یک ظرفیت بالقوه برای سینمای ایران است که کسی نمی‌تواند منکر آن شود. نمی‌توان جلوی تکنولوژی را گرفت ولی از طرفی معتقدم اکران آنلاین در موقعیت بدی وارد چرخه سینمای ایران شد. ویروس کرونا و دستپاچگی برای استفاده از ظرفیت اکران آنلاین باعث شد برنامه‌ریزی درستی برای چگونگی اکران فیلم‌ها در پلتفرم‌ها شکل نگیرد. اگر یک تقسیم‌بندی صورت بگیرد و از ظرفیت اکران آنلاین برای نمایش فیلم‌هایی که مناسب پرده عریض سینما نیستند استفاده کنند، می‌توان این تقسیم‌بندی به نظم بیشتر فیلم‌ها تعمیم داد. از طرفی اکران آنلاین در بیشتر کشورها همزمان با نمایش فیلم روی پرده هم صورت می‌گیرد. در ایران تنها ۵/۲ میلیون نفر سالانه به سینما می‌روند و این نشان می‌دهد جمعیت بسیار زیادی اصلا به سینما نمی‌روند و اکران آنلاین می‌تواند این ظرفیت را پوشش دهد. ضمن اینکه به دلیل عجله‌ای که در اجرای اکران آنلاین وجود داشت زیر ساخت‌های لازم برای جلوگیری از قاچاق و دانلود غیرقانونی فیلم‌ها شکل نگرفت و الان شاهد هستیم فیلم‌ها به فاصله چند ساعت در شبکه‌های ماهواره‌ای به صورت غیرقانونی پخش می‌شوند.  

اسماعیلی که سابقه داوری در جشنواره کودک امسال را در شرایط کرونا دارد، با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: تجربه من در داوری جشنواره فیلم کودک به دلیل اینکه از نزدیک شاهد بودم این تجربه جدید برگزاری جشنواره در دوران کرونا تا چه میزان با موفقیت همراه بود؛ نشان داد می‌توان در این شرایط هم جشنواره‌ای برگزار کرد که آسیبی هم به کسی نرسد. همواره تجربه‌های اول با آزمون و خطا روبرو است اما در مجموع به نظر می‌رسد می‌توان از الگوی برگزاری جشنواره کودک برای برگزاری جشنواره فجر استفاده کرد. در جشنواره کودک تعداد سالن‌های نمایش فیلم را به حداقل رساندند و برای تعداد محدودی نمایش فیلم گذاشتند. با همین الگو هم می‌توان فیلم‌های جشنواره فجر را اکران محدود کرد. با توجه به نبود امکان نمایش آنلاین این گزینه برای جشنواره فجر به دلیل حجم بالای سرمایه فیلم‌ها غیرممکن است. البته برگزاری جشنواره فجر هم مشروط به این است که وضعیت کشور را از لحاظ کنترل بیماری کرونا بسنجند. شاید بهترین تصمیم این باشد که با توجه به موج بیماری در زمستان؛ برگزاری جشنواره را به بهار سال آینده موکول کنند. همه اینها به روزها و ماه‌های آینده و شرایط کشور بستگی دارد.

* ایلنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری جشنواره فیلم فجر همچنان در برزخ شدن یا نشدن! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر یکی از چالش‌های مهم پیش روی سینما و اهالی آن در زمانه‌ای است که سینمای کشور در بدترین شرایط خود طی دهه های گذشته قرار گرفته است، سینمایی که جشنواره فیلم فجر می تواند آن را از رکود فعلی خارج کند.

به گزارش سینماپرس، برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر یکی از چالش‌های مهم پیش روی سینما و اهالی آن در زمانه‌ای است که سینمای کشور در بدترین شرایط خود طی دهه های گذشته قرار گرفته است، سینمایی که جشنواره فیلم فجر می تواند آن را از رکود فعلی خارج کند.  

از سویی شاید برگزاری بدون برنامه ریزی این جشنواره خطری دوباره برای اهالی سینما و همین طور تماشاگران آن باشد، از سویی برگزاری بزرگترین رویداد سینمایی کشور به صورت مجازی چندان مناسب نیست، از سویی قاچاق آثار سینمایی امکان آنلاین برگزار کردن این فستیوال را گرفته است، امکانی که البته پیشتر از آن چرخه اکران آنلاین را با ورشکستگی روبرو کرد.  

برگزاری جشنواره فیلم فجر به نوعی دو سویه متفاوت از خود بروز می دهد، شاید برگزاری جشنواره فیلم فجر در دوره سی و نهم بتواند بار دیگر شور از دست رفته این هنر را برگرداند، اما شاید از سوی دیگر با نقدهای فراوانی نسبت به سلامت سینماگران و همچنین تماشاگران آن روبرو شود.  

البته با توجه به موفقیت های اخیر در قبال واکسن بیماری کرونا، امیدهایی برای برگزاری این جشنواره به وجود آمده و اگر به فرض مثال این واکسن تا دی ماه به مرحله عملیاتی برسد شاید بتوان این جشنواره را برگزار کرد، البته در این صورت هم چالش بزرگ حضور آثار و همچنین رساندن آنها در زمان کم باقی مانده اتفاقی است که نمی توان به راحتی از آن عبور کرد.  

برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در سال جاری امکانی سخت اما شاید شدنی باشد، البته مسئولین سینمایی طی ماه های گذشته از بیماری کرونا تصمیم گیری‌های درستی برای نجات سینما در بحران از خود بروز نداده اند و باید دید آیا می توانند برای برگزاری این جشنواره راهکار درستی ارائه دهند یا خیر.

سینمای کشور طی سال اخیر با چالشی عجیب به نام کرونا روبرو شده است، چالشی که نه تنها در سطح سلامت جامعه بلکه در عرصه فرهنگ هم لطمات جبران ناپذیری را وارد آورده است.

با تعطیلی طولانی مدت سینماها از اسفند ماه گذشته تمامی معادلات سینمایی بر هم خورد، از دست دادن اکران نوروزی، از دست دادن اکران بهار سینمای سال ۹۹، لغو جشنواره جهانی فیلم فجر، شکست اکران سینما ماشین و اکران آنلاین، شکست اکران تابستانه با وجود بازگشایی سینماها و حالا بار دیگر تعطیلی سینماها از جمله اتفاقاتی است که سینما در سال ۹۹ با آن‌ها روبرو بوده است.

از سویی در این میان برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر یکی از دغدغه‌های مهم عرصه هنر هفتم محسوب می‌شود، برگزاری جشنواره‌های که موافق و مخالفان فراوانی دارد، برخی برگزاری جشنواره فیلم فجر را راه نجاتی برای سینما از دست رفته سال ۹۹ می‌دانند و برخی نیز این اتفاق را با توجه به تعطیلی سینماها و خطرات احتمالی از شیوع بیشتر بیماری کرونا رد می‌کنند.

حال با گذشت از مهر ماه و نزدیک شدن به نیمه‌های آبان ماه هنوز خبری از انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر نیست، فراخوانی که به طور معمول باید در این زمان منتشر می‌شد، در ابتدای سال و عوض شدن دبیر جشنواره، مسئولین شورای سیاست گذاری و دبیر جشنواره از برگزاری قطعی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر خبر می‌دادند.

با ادامه دار شدن شیوع بیماری کرونا، اما همه چیز تغییر کرد تا حدی که سید مهدی طباطبایی نژاد دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر از احتمال برگزاری جشنواره فیلم فجر در بهار سال ۱۴۰۰ و احتمال تلفیق آن با جشنواره جهانی فیلم فجر خبر داد. اتفاقی که آن هم همچنان در هاله‌ای از ابهام است، به همین دلیل به سراغ دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رفتیم تا آخرین اخبار از زمان برگزاری جشنواره فیلم را از زبان وی جویا شویم.

*میزان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر اثری محترم نباشد، مخاطب برای صاحب اثر هم احترام قائل نمی شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بیژن بیرنگ کارگردان «خانه سبز» گفت: بعضی ها می گویند مغز آدم از سن ۷۰ سالگی تازه راه می افتد و من هم هر وقت کار باشد به سمتش می دوم. هر وقت نازمان را کشیدند حتما کار می کنیم.

به گزارش سینماپرس، منصور ضابطیان در برنامه «پنجشنبه جمعه» رادیو ایران میزبان بیژن بیرنگ نویسنده، تهیه کننده و کارگردان بود.

بیرنگ در ابتدا گفت: من همیشه از صدای خودم بدم می آمد و فکر می کردم یک صدای تودماغی مزخرف دارم تا اینکه یک برنامه تاکشو با نام «باز هم زندگی» اجرا کردم و همه چیز برعکس شد! به من می گفتند چقدر صدایت خوب و آرامش بخش و مهربان است. اینطوری بالای سرم شاخ درآمد!
وی افزود: این برنامه در ۱۵ قسمت ساخته و سه بار پشت هم روی آنتن تکرار شد!

ضابطیان نیز به گفتگوی بیرنگ با نجف دریابندری و فهیمه راستکار در این برنامه اشاره کرد و بیرنگ پاسخ داد: من فکر می کنم تنها کار تصویری و صوتی که از آقای دریابندری وجود دارد همان بخش لذت غذا در آن برنامه است.

کارگردان «خانه سبز» درباره دلیل ادامه پیدا نکردن تاک شوی خود توضیح داد: ما سالها خواستیم ادامه این برنامه را بسازیم؛ موقعی که ما خواستیم تلویزیون شرایطش را نداشت و گویا دوره ما تمام شده است.

بیرنگ در پاسخ به ضابطیان که به کارهای ماندگار او اشاره و درباره جادوی کارهایش در جذب مخاطب سوال می کرد، اظهار کرد: من به این موضوع خیلی فکر کرده ام. اول این را بگویم که دوره ما به این خاطر نگذشته که دیگر کار نمی کنیم، امثال اسپیلبرگ با سن بالای ۷۰ هنوز دارند کار می کنند، ولی شرایط به گونه ای رقم خورد که دیگر حوصله ما را ندارند، حوصله آدمهای سخت گیر. شاید هم دوره مثبت اندیشی دیگر گذشته است و باید وارد وادی های تلخ زندگی شویم که الان همه برنامه ها دچار آن هستند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهم به سوال شما جواب بدهم باید بگویم آن چیزی که باعث می شود یک برنامه با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و ماندگار شود، یک فرمول کلی دارد، اگر اثری محترم نباشد، مخاطب برای صاحب اثر هم احترام قائل نمی شود و تمام آثاری که در دنیا ماندگارند آثار محترمی هستند.

بیرنگ اذعان کرد: راز ماندگاری این است که به نیاز مخاطب جواب بدهید، نیاز هم آن چیزی نیست که امروز به آن سلیقه و خواست مخاطب می گوییم، بلکه چیزی است که جامعه در شرایطی به آن نیاز دارد. وقتی شما دچار خلق یک اثر ادبی شدید، به آن نیاز پاسخ دادید. این ماحصل تحقیق است که ما بفهمیم نیاز جامعه چیست؟ برخی از این نیازها همیشگی است و برخی به دوره ها برخورد می کنند. اگر اینگونه جلو بروید، مخاطب احساس می کند شما به او احترام گذاشته اید، در نتیجه حرفتان به دلش می نشیند و شما برای او آدم با ارزشی می شوید.

تهیه کننده «دنیای شیرین» یادآور شد: یقینا دوره داستایفسکی هیچوقت نمیگذرد چون آثار او محترم است، همینطور شکسپیر، مولانا، سعدی و فردوسی. شاهنامه خیلی خیلی محترم است. یک بار با دوست فیلسوفی صحبت می کردم و از او پرسیدم چطور می شود که ما زنده باقی بمانیم؟ گفت شما یک اثر خلق می کنید، مثل فردوسی که زندگی اش را برای شاهنامه می گذارد و آن را به یک موجود زنده و جاویدان تبدیل می کند. یا فیلم ای تی همیشه ماندگار است، چون خیلی محترم است. آقای اسپیلبرگ را هم من خیلی دوست دارم، او ناز و محترم است.

وی در پایان گفت: بعضی ها می گویند مغز آدم از سن ۷۰ سالگی تازه راه می افتد و من هم هر وقت کار باشد به سمتش می دوم. هر وقت نازمان را کشیدند حتما کار می کنیم.

«پنجشنبه جمعه» با اجرای منصور ضابطیان و به تهیه کنندگی زهرا قائدی هر هفته پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۲ همزمان با پخش صوتی از رادیو ایران به صورت تصویری نیز از سایت این شبکه رادیویی پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مهدی سلطانی» در نقش «حاج محمود» جلوی دوربین «افرا» رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نقش آفرینی مهدی سلطانی در مجموعه تلویزیونی «افرا» آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، تصویربرداری سریال درام اجتماعی و خانوادگی «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی مشترک مجید مولایی و محمدکامبیز دارابی همچنان در شمال کشور ادامه دارد.

به تازگی مهدی سلطانی در نقش مردی متنفذ به نام «حاج محمود» که در روایت پدر روزبه حصاری شناخته می شود، جلوی دوربین سریال رفته است.

پیش از این حضور مهدی هاشمی، علیرضا آرا و پژمان بازغی در این سریال قطعی شده بود. ضمن اینکه بازی مینا وحید، محمد صادقی، سارا باقری و روزبه حصاری از مدتی پیش در لوکیشنهای شهر لاهیجان آغاز شده است. در آینده بازیگران شناخته شده دیگری به سریال خواهند پیوست. تدوین همزمان سریال نیز بزودی آغاز خواهد شد.

سازندگان این روزها در لوکیشنهای چشم نواز شمال کشور از جمله شهرهای لنگرود، رشت، کیاشهر، زیبا کنار، لشت نشا، پارک جنگلی بوجاق مشغول تصویربرداری هستند.
این مجموعه تلویزیونی که قصه آن در فضای معاصر می گذرد، محصول گروه فیلم و سریال شبکه اول سیماست.

طراحان قصه سریال پدرام پور امیری و حسین دوماری هستند.
سازندگان به جای خلاصه داستان این متن را ارائه داده اند: «در پگاه مه آلود یک روز پاییزی، در زیر شاخه های پرشکوه افرا، فرزندی زاده می شود؛ حاصلِ وصلتِ شومِ اخلاق و منفعت. چشمانِ پیرِ افرا، یگانه شاهدِ این راز در اعماق جنگل است. شاهدی که آموخت در نگاه عاشقانه به زندگی، فقط صاحب تنهایی خویشی. هیچکس نبودن، اولین و آخرین قانون کتاب عشق است… ت.».
دیگر عوامل اصلی سریال «افرا» عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: مجید گل سفیدی، صدابردار: بابک نیازی، طراح صحنه: محمد صادقی، طراح گریم: زهره سیه پوش، طراح لباس: مهشید صادقی، مدیرتولید: رحیم بیابانی، دستیار یک کارگردان و مدیربرنامه ریزی: حبیب قلی زاده، منشی صحنه: تهمینه مرتضوی، عکاس: محمد دارایی، مدیرتدارکات: محمد عسگری، فیلمبردار: عطا قنبری، مشاور رسانه ای: هادی اعتمادی مجد، پشت صحنه: مهران بی پروا.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میزان تسهیلات چهاردرصدی سازمان سینمایی به سینماداران به ۲۴۰ میلیارد ریال رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینماهای حوزه هنری هم برای دریافت وام جهت پرداخت بدهی دفاتر پخش از اکران ۹۸ به صندوق کارآفرین امید معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، بدهی سینماهای حوزه هنری به دفاتر پخش از اکران ۹۸ مبلغ ۱۰۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال است که با تکمیل مدارک در صندوق اعتباری هنر، جهت دریافت وام ۴ درصدی به صندوق کارآفرین امید معرفی شدند.

پیش از این نیز فهرست ۳۰ سینما مجموعا به مبلغ ۱۳۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال منتشر شده بود.

مبلغ بدهی سینماهای کشور به دفاتر پخش از اکران ۹۸ مبلغ ۲۹۳ میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال است که سایر سینماهای متقاضی نیز با رفع نقص و ارائه مدارک و وثایق معرفی می شوند.    

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیدا کردن قصه سخت شده و تولید فیلم به لحاظ اقتصادی گران است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ساداتیان که اخیرا به کرونا مبتلا شده بود گفت: من دچار عذاب وجدان زیاد شدم که چرا بیشتر رعایت نکردم تا اطرافیانم هم دچار این بیماری نشوند.

به گزارش سینماپرس، سیدجمال ساداتیان تهیه کننده و عضو هیئت انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار، درباره انتخاب فیلم «خورشید» مجید مجیدی به عنوان نماینده کشورمان در اسکار با برنامه «پشت صحنه» رادیو تهران گفتگو کرد.

ساداتیان در گفتگو با این برنامه رادیویی گفت:  ساداتیان در گفتگو با این برنامه رادیویی گفت:  من کرونا گرفتم و متاسفانه  چون نمی دانستم به تمام اعضای خانواده و دفتر منتقل کردم. فکر میکنم ۲۰ نفر بخاطر من کرونا گرفتند اما خوشبختانه خفیف بود و به خیر گذشت. واقعا عذاب وجدان گرفتم که چرا رعایت نکردم و باعث شدم اطرافیان نیز درگیر شوند.

ساداتیان عضوهیات انتخاب برترین فیلم سینمای ایران برای حضور در اسکار گفت: برای انتخاب این فیلم‌ها دستورالعملی توسط آکادمی اسکار به کشورهای مختلف ارسال می شود که طبق آن پروتکل‌ها فیلم‌ها انتخاب می شوند که امسال به خاطر کرونا نمایش آنلاین فیلم در شبکه‌های vod هم در آن گنجانده شده است. در گزینش فیلم‌های واجد شرایط تمامی فاکتورهایی که منجر به ساخت این فیلم شده باید طوری باشد که بتواند در عرصه جهانی به خوبی رقابت کرده و برای کشور افتخارآفرین باشد.

دلایل انتخاب «خورشید» برای اسکار

وی با اشاره به رقابت تنگاتنگ سه فیلم یلدا، درخت گردو و خورشید برای حضور در اسکار اظهار داشت: هیات انتخاب برترین فیلم سینمای ایران برای حضور در اسکار با بررسی مزایای این سه فیلم به این نتیجه رسیدند تا «خورشید» مجید مجیدی به لحاظ موضوعی به عنوان یک فیلمساز بین المللی به اسکار برود.

وی در واکنش به اظهارات مصطفی امامی به احتمال برخی توصیه‌ها به جهت انتخاب فیلم‌های خاص در جشنواره فیلم فجر و اسکار گفت: من نمی‌دانم در مورد بقیه دوستان چه اتفاقی افتاده ولی من برای انتخابم هیچ توصیه‌ای نداشته‌ام.

ساداتیان در ادامه افزود: با توجه به پتانسیل‌های موجود، ابتدا ۱۲ فیلم انتخاب شد که پس از بررسی‌های نهایی فیلم خورشید مجید مجیدی به عنوان نماینده ایران راهی اسکار می‌شود. شرایط جهانی در حال حاضر نرمال نیست اما به هر ترتیب تمامی کشورها بهترین فیلم‌های خود را به اسکار می‌فرستند باید منتظر بمانیم بببینم دیگر کشورها چه فیلم‌هایی ارائه می‌دهند اما بالطبع ما خواستار این هستیم که فیلم ما برگزیده شود.

وی با اشاره به حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های مختلف بین المللی گفت: فیلم‌های ما در بسیاری از جشنواره‌ها درخشیده اند. امیدواریم خورشید بتواند جایگاه مناسبی را در اسکار به خود اختصاص دهد.

فیلمساز را خسته می کنند

ساداتیان با اشاره به اینکه دوست دارم فیلم‌هایی با موضوع اجتماعی بسازم گفت: پیدا کردن قصه سخت شده و تولید فیلم به لحاظ اقتصادی گران است. ضمن اینکه به تصویرکشیدن ثانیه به ثانیه اندیشه کار سختی است. ممیزی‌ها، نقدها و توبیخ ظالمانه و سانسورها از عواملی است که فیلمساز را خسته می‌کند و انگیزه اش را می‌گیرد. فیلم‌هایی مثل دایره زنگی، چهارشنبه سوری، برف روی کاج‌ها و متری شش و نیم همین حواشی را داشتند.

وی با اشاره به فیلم متری شش و نیم به عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران گفت: این فیلم، فیلم سختی بود. در بهترین شرایط، ما پول را با پول عوض کردیم. نرخ تورم در ایران به شدت بالا است. قطعا نمی‌توانیم با پول این فیلم دوباره فیلمی جدید بسازیم. پتانسیل اقتصاد سینمای ایران به دلایل مختلف ضعیف شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع