X

بایگانی آبان 22, 1399

دفتر سینمایی

فراخوان ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرآیند گام به گام برگزاری ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی به صورت مجازی با انتشار فراخوان بخش مسابقه این رویداد فرهنگی آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، این جشنواره قرار است امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم توجه به شیوه‌نامه های بهداشتی در جامعه، به‌صورت مجازی و فرآیندی و در چند مرحله به‌شکل گام به گام برگزار ‌شود.
بر این اساس دبیرخانه جشنواره با انتشار فراخوان بخش مسابقه از تولیدکنندگان و طراحانی که محصول آن‌ها در بازه زمانی مهرماه ۱۳۹۸ تا مهرماه ۱۳۹۹ تولید شده، دعوت کرده است با مراجعه به تارنمای جشنواره به نشانی irantoyfestival.ir و تکمیل فرم‌های مربوط، اسباب‌بازی‌های خود را از تاریخ ۲۰ آبان تا روز ۲۰ آذر برای شرکت در بخش رقابتی این جشنواره ثبت و معرفی کنند.
اسباب‌بازی‌های معرفی‌شده به دبیرخانه قرار است در دو مرحله انتخاب و داوری شود، همچنین این اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌ها از منظر کیفیت تولید، طراحی، بسته‌بندی، گرافیک و تصویرسازی و دارا بودن ویژگی‌های شناختی داوری خواهد شد و از اسباب‌بازی‌های راه یافته به مرحله داوری نهایی نیز تقدیر خواهد شد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی، شورای نظارت بر اسباب‌بازی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی را برگزار خواهند کرد.
در این زمینه مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون توضیح داد: بخش رقابتی، بخش علمی شامل برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی، نمایشگاه‌های تخصصی و بازار اسباب‌بازی، بخش‌های متنوع ششمین جشنواره اسباب بازی است که به ترتیب در بازه زمانی آبان تا پایان سال ۱۳۹۹ برگزار می‌شود و فراخوان بخش های دیگر جشنواره به‌تدریج اعلام خواهد شد.
محسن حموله با اعلام تغییراتی که در بخش رقابتی این رویداد بر اساس بررسی و تحلیل‌های دقیق و کارشناسی صورت گرفته است، افزود: در نظرگرفتن پیش شرط تولیدی‌بودن اسباب‌بازی‌ها و توجه به جنبه‌های مختلف آن اعم از طراحی، کیفیت تولید، بسته‌بندی و گرافیک و تصویرسازی؛ ایجاد زیرساخت داوری مجازی، ارایه رده‌بندی سنی دقیق‌تر و دسته‌بندی شش‌گانه روش و فناوری تولید برای داوری کیفیت تولید از مهم‌ترین تغییرات این بخش، نسبت به دوره‌های گذشته است.
به‌گفته‌ی دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، در این جشنواره، با توجه به اعلام آمادگی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جایزه‌هایی نیز به محصولات دارای ویژگی‌های شناختی تعلق خواهد گرفت و در نهایت آثار برتر هم‌زمان با مرحله نهایی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی معرفی و به نحو ویژه از طراحان و تولیدکنندگان برتر قدردانی خواهد شد.
حموله در پایان گفت: دبیرخانه ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با درنظر گرفتن امکانات و قابلیت‌های فضای مجازی به توسعه‌ کمی و کیفی این جشنواره در گام ششم اندیشیده است. داوری آنلاین و تشکیل پرونده‌های مجازی ویژه برای بخش رقابتی، اجرای برون‌مرزی و مشارکت حداکثری علاقه‌مندان مباحث علمی با کمک زیرساخت مجازی، ترسیم درخت فناوری و دسترسی به آمارهای دقیق از توانمندی‌های صنعت اسباب‌بازی از طریق فناوری اطلاعات بخش تخصصی، از مهم‌ترین بسترهایی است که با کمک فضای مجازی در ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی محقق خواهد شد.
یادآوری می‌شود جشنواره ملی اسباب‌بازی با هدف کمک به ساماندهی و رونق صنعت اسباب‌بازی از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرده است و فرآیند برگزاری ششمین دوره آن نیز در پاییز سال ۱۳۹۹ سال جهش تولید، با رویکردی نو در فضای مجازی و با هدف حمایت از کالای ایرانی و کمک به رونق تولید و با هدف برقراری ارتباط میان طراحان، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در حوزه اسباب‌بازی با همراهی شورای نظارت بر اسباب‌بازی و انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران آغاز شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار چهار گزارش‌ مالی از جشنواره‌های مختلف فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:چهار گزارش‌ مالی از جشنواره‌های فجر، آیینی سنتی و تئاتر کودک و نوجوان در سامانه شفاف‌سازی منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، در راستای سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر شفاف‌سازی اطلاعات، هزینه‌های انجام‌شده برگزاری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی، بیست‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان و کمک‌هزینه گروه‌های نمایشی سی‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و بیست‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در سامانه شفاف‌سازی سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد. منتشر شد.

پیش از این هزینه‌های انجام‌شده برگزاری سی‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و بیست‌ودومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در سامانه شفاف‌سازی سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده بود.

گزارش‌های شفاف‌سازی حوزه‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتشار، ابتدا از سوی معاونت‌ها به کمیته شفاف‌سازی وزارتخانه ارائه و پس از بررسی و تایید در کمیته، توسط مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می‌شود.

فایل پی‌دی‌اف گزارش مالی هزینه‌های انجام‌شده برگزاری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی را اینجا، بیست‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را اینجا، کمک‌هزینه گروه‌های نمایشی سی‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را اینجا و بیست‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را اینجا ببینید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام ۱۲ فیلم بخش مسابقه اصلی جشنواره «مقاومت» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسامی ۱۲ فیلم سینمایی بخش مسابقه اصلی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» اعلام شد.

دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» اسامی ۱۲ فیلم سینمایی راه‌یافته به بخش مسابقه اصلی این دوره از جشنواره را اعلام کرد.

فیلم‌های سینمایی «آبادان یازده ۶۰» ساخته مهرداد خوشبخت، «پینوکیو، عاموسـَــردار و رئیسعلی» ساخته سیدرضا صافی، «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، «دختر ایران» ساخته سیدجلال اشکذری، «روز بلوا» ساخته بهروز شعیبی، «سلفی با دموکراسی» ساخته علی عطشانی، «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار، «لباس شخصی» ساخته امیر عباس ربیعی، «مستطیل قرمز» ساخته حسن و حسین صیدخانی، «منطقه پرواز ممنوع» ساخته امیر داسارگر، «۲۳ نفر» ساخته مهدی جعفری و «Palms Blood» (خون نخل) ساخته Najdat Ismail Anzour  دوازده اثری هستند که در این بخش به رقابت می پردازند.

مرحله دوم شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت»، یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک بازیگر جوان خیلی حق انتخاب ندارد و گزینه‌های زیادی هم در مقابلش موجود نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رحیم نوروزی گفت: «فرخ» در «پس از باران» تشنه محبت بود؛ او نمی‌توانست ببیند کسی در جلب توجه ارباب سالاری با او شریک شود.

به گزارش سینماپرس، رحیم نوروزی با سریال «پس از باران» شناخته شد و به شهرت رسید، هر چند که سابقه سال‌ها فعالیت در عرصه تئاتر را داشت. پس از باران مقدمه‌ای شد تا این بازیگر در سریال‌های دیگری همچون خانه‌ای در تاریکی، مدار صفر درجه، روز حسرت، یوسف پیامبر، معمای شاه و وارش به ایفای نقش بپردازد. به نظر می‌رسد بخش وسیعی از مخاطبان تلویزیون، نوروزی را با وجود نقش آفرینی‌های متعددش همچنان با نقش فرخ گلابدره‌ای به یاد می‌آورند. این بازیگر می‌گوید که نقش فرخ را زمانی بازی کرده که در آغاز راه بازیگری بوده و امروز که به تماشای پس از باران می‌نشیند احساس می‌کند که می‌توانسته نقش آفرینی بهتری داشته باشد. او اذعان دارد که کاراکتر فرخ، کارنامه بازیگری اش را تحت تأثیر خود قرار داده و تا مدت‌ها نقش‌های منفی به او پیشنهاد شده است. نوروزی کاراکتر فرخ را علیرغم منفی بودنش چندان منفور نمی‌داند و تاکید می‌کند که او توجه دیگران و به خصوص ارباب عزت سالاری را می‌طلبیده است. به باور این بازیگر، کینه فرخ به شهربانو هم از همین عقده و کمبود ناشی می‌شد. او قصه جذاب و دراماتیک سریال پس از باران را عامل اصلی موفقیت و ماندگاری اش می‌داند و تاکید می‌کند که این سریال به زیبایی توانسته گذشته و حال را به هم پیوند بزند.

سریال ماندگار سعید سلطانی این شب‌ها روی آنتن شبکه آی فیلم است. به همین بهانه، گفت و گویی داشته ایم با رحیم نوروزی، بازیگر نقش فرخ گلابدره‌ای در این اثر نمایشی جذاب.

_سریال پس از باران به نوعی اولین تجربه جدی تان در تلویزیون است و جالب آن که هنوز بسیاری از مردم شما را با نفش فرخ گلابدره‌ای در این سریال می‌شناسند. خودتان فکر می‌کردید این نقش تا این حد ماندگار شود؟

فیلمنامه را که می‌خواندم احساس می‌کردم کار متفاوتی است و اگر درست ساخته شود با استقبال مواجه خواهد شد. اما درباره نقش فرخ با اطمینان نمی‌توانستم چنین تصوری داشته باشم. ضمن اینکه در زمان خوانش فیلمنامه خیلی مطمئن نبودم که بازیگر نقش فرخ من هستم.

_ چطور؟ قرار بود نقش دیگری را بازی کنید؟

به خاطر جوان بودنم برای چند نقش در نظر گرفته شده بودم که یکی از آن‌ها فرخ بود. برای نقش غلام هم کاندیدا بودند که به امیر آتشانی رسید.

_ خودتان کدام نقش را ترجیح می‌دادید؟

آن سال‌ها جوان بودم و در آغاز راه بازیگری. بیشتر برایم مهم بود که یک نقش تاثیرگذار بازی کنم تا دیده شوم.

_ نگران نبودید که حضور جدی تان در سریال‌های تلویزیونی را با یک نقش منفی و حتی منفور مثل فرخ آغاز کنید و مثلاً در قالب این نوع نقش‌ها کلیشه شوید؟

آن زمان بیشتر به دیده شدن فکر می‌کردم و خیلی نگران این گونه مسائل نبودم. به هر حال، یک بازیگر جوان خیلی حق انتخاب ندارد و گزینه‌های زیادی هم در مقابلش موجود نیست. نقش فرخ برای شروع خیلی مناسب به نظر می‌رسید و باعث شد در میان مردم شناخته شوم. هر چند من پیش از این سریال سال‌ها در تئاتر، نویسندگی و کارگردانی و بازیگری کرده بودم، اما در میان مخاطبان عام شناخته شده نبودم.

_ آیا بعد از پخش سریال پس از باران نقش‌های مشابه فرخ به شما پیشنهاد شد؟

بله، تا مدت‌ها هر چه پیشنهاد می‌رسید فقط به نقش‌های منفی ختم می‌شد. همه می‌خواستند فرخ گلابدره‌ای را در شکل و شمایل دیگری تکرار کنم. این موضوع حتی تا همین حالا هم ادامه دارد.

_ با این تفاسیر، نقش فرخ را یک فرصت در کارنامه بازیگری تان می‌دانید یا یک تهدید؟ اگر به ۲۰ سال قبل برگردید باز هم این نقش را بازی می‌کنید؟

قطعا در آن زمان یک فرصت بود. به هر حال من جوان بودم و این نقش باعث شد که شناخته شوم. البته اگر به ۲۰ سال قبل برگردم حتماً این نقش را خیلی بهتر بازی خواهم کرد. گاهی که بازپخش این سریال را می‌بینم احساس می‌کنم که بازی ام چقدر خام و ضعیف است و با خودم می‌گویم‌ای کاش پس از باران دوباره ساخته می‌شد تا با تجربه امروزم نقش فرخ را بازی می‌کردم. اما این نقش از یک جنبه، تهدیدی برای روند بازیگری ام است؛ چرا که خیلی از مردم همچنان مرا با نقش فرخ می‌شناسند و بسیاری از نقش آفرینی‌های دیگرم آنچنان که باید و شاید دیده نشده است.

_ کاراکتر فرخ هرچند در نگاه اول منفی و حتی منفور به نظر می‌رسد، اما او هم دلایل خودش را برای کارهایش دارد. حتی در سکانس‌هایی مظلوم و درمانده است و حس همذات پنداری مخاطب را با خود دارد.

فرخ تشنه محبت بود و اصولاً مشکلات از زمانی شروع شد که احساس کرد دیگر توجه خواهرش و به خصوص ارباب عزت را از دست داده است. او ارباب عزت را مثل پدرش دوست می‌داشت و نمی‌توانست ببیند که کسی در جلب توجه ارباب با او شریک شود. کینه او نسبت به شهربانو هم بیشتر از همین دغدغه می‌آمد تا مثلاً نگرانی برای زندگی خواهرش.

_ چقدر با فرخ همذات پنداری داشتید؟

نگاهم به فرخ همانی است که در پرسش بالا پاسخ دادم. فرخ را یک موجود بی رحم نمی‌دیدم که دیوانه وار به دیگران ضربه می‌زند. اتفاقا او بیشتر به خودش آسیب وارد می‌کند و در نهایت، دست به یک خودویرانی می‌زند. شاید اگر اطرافیان فرخ در مواجهه با او مدیریت بهتری داشتند کار او به سقوط منتهی نمی‌شد. سعی کردم فرخ را همانگونه که هست نشان دهم.

_ دلایل ماندگاری و جذابیت بدون تاریخ انقضای سریال پس از باران را در چه می‌بینید؟

پس از باران به طرز زیبایی گذشته و حال را به هم پیوند می‌داد. قصه جذاب و دراماتیکی داشت که قادر بود مخاطب را تا پایان با خود نگه دارد. از سوی دیگر، این قصه جذاب و دراماتیک در فضای زیبای شمال کشور به مخاطب ارائه می‌شد و همه این‌ها سریال را برای مخاطبان جذاب و ماندگار کرد.

_ مخاطب شبکه آی فیلم هستید؟

سریال‌های قدیمی را از این شبکه می‌بینم.

_ این روزها چه می‌کنید؟

مشغول بازی در فیلم «شهری که با تو دیدم» به کارگردانی نیما جوادی هستم.

_ سریال جدیدی ندارید؟

سریال «روزهای ابدی» جواد شمقدری را دارم که در مرحله تدوین است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ساز ناکوک گالری‌ها در روزگار کرونا


در روزگاری که روز به روز شمار مبتلایان و قربانی‌های ویروس کرونا در کشور رکورد می زند، بسیاری از شهرهای کشور در وضعیت قرمز قرار دارند و اغلب مراکز فرهنگی و هنری تعطیل هستند، برخی از گالری‌ها همچنان با برگزاری نمایشگاه‌های هنری به فعالیتشان ادامه می‌دهند و البته برخی هم ترجیح داده‌اند که در شرایط فعلی، تعطیل بمانند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نخستین تصویر از «تک‌تیرانداز» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیررضا دلاوری، علیرضا کمالی و انوش معظمی به‌ عنوان بازیگران جدید فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، اولین تصاویر از فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری کاری از انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی «روایت فتح» منتشر شد. در این فیلم سینمایی کامبیز دیرباز ایفاگر نقش شهید عب الرسول زرین بزرگ‌ترین تک‌تیرانداز جنگ‌های معاصر است.

همچنین امیررضا دلاوری، علیرضا کمالی و انوش معظمی به‌عنوان بازیگران جدید این فیلم سینمایی معرفی شدند.

ابراهیم اصغری تهیه‌کننده فیلم درباره روند تولید فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» گفت: پس از گذشت ۲ ماه پیش‌تولید، فیلمبرداری فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» یک ماه پیش در شهرک سینمایی دفاع مقدس آغاز شد و تاکنون ٣٠ درصد از سکانس ها فیلمبرداری شده است. گروه سازنده به کارگردانی علی غفاری در حال فیلمبرداری صحنه‌های نبرد فیلم هستند.

«تک‌تیرانداز» فیلمی قهرمان محور است و برشی کوتاه از حضور حماسی بهترین تک‌تیرانداز دوران دفاع مقدس را در قالب یک داستان اکشن روایت می‌کند.

سایر عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از کارگردان: علی غفاری، تهیه‌کننده: ابراهیم اصغری، نویسندگان: رضا خمسه، بهنام علیزاده، مدیر فیلمبرداری: سعید براتی، تدوین: حسن ایوبی، مدیر تولید: عباس دقاقی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: مجید کرباسیان، مدیر صدابرداری: شهرام متولی باشی، طراح گریم: محسن ملکی، مدیر طراحی صحنه و لباس: عباس بلوندی، طراح صحنه: حبیب کریم زاده، طراح لباس: بهزاد آقابیگی، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، طراح بدلکاری: امیرحسین خنجری، عکاس: آرش شاه‌محمدی، عکاس پشت‌صحنه: مانی رئیسی، منشی صحنه: ساناز فراهانی، مدیر تدارکات: رامین بهزادی، مدیر مالی: ثریا سپاسی، روابط عمومی: جواد اصغری.

از دیگر عوامل این فیلم می‌توان به مهدی قیصری فیلمبردار، بهرام مشایی سرپرست گروه فیلمبرداری، جواد اصغری دستیار تولید، نیما خورشیدی دستیار برنامه‌ریز، سید احمد حسینی دستیار دوم کارگردان، بهنام نوروزی و فریبرز خان محمدی مجریان گریم، مجید قربانی و بابک مرادی دستیاران صدا، جلال عالی فکر، حسن کیا، مهدی افروغ، حمیدرضا رضایی، علی عبدالهی، نرسا بهلولی، عباس قاسمی، فتاح نظریان دستیاران نور و فیلمبرداری، جواد داودی، محمد اشتیاقی، ولی خزایی، پژمان الیاسی، یونس عرب گری، حسین حبیبی فر دستیاران صحنه و دکور، میثم کرمی، مجتبی طهماسب، محمدباقر شفیعی، نسرین جلالی زاده دستیاران لباس، محمدرضا اسماعیل نژاد، حمید بیاتی، بهزاد سلیمی، مرتضی رمضانی دستیاران جلوه‌های ویژه میدانی، هومن کیایی فرد و سیامک راشدی دستیاران کارگردان اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از این تابلو نقاشی چه می‌دانید؟


«کلود مونه» استاد چیره دست امپرسیونیسم علاقه بسیاری به خلق تابلوهای نقاشی در قالب مجموعه‌های مختلف داشت و «کومه علف خشک» یکی از همین مجموعه‌ها بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمید شاه آبادی: باید میان رسانه‌ای تجاری با رسانه‌ای جریان ساز همچون صداوسیما تفاوت قائل شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در اولین جلسه معاون جدید سیما با تهیه کنندگان سریال‌های تلویزیون به پرداخت‌های مالی اشاره شد و بیشتر تهیه‌کنندگان مسائل مالی را به‌عنوان دغدغه اصلی خود مطرح کردند.

به گزارش سینماپرس، حمید شاه آبادی معاون سیما در نشست با تهیه کنندگان این معاونت با تأکید بر پیگیری دغدغه‌های به حق در حوزه تولید آثار نمایشی وعده داد تحولات ساختاری در سیما برای روان شدن روند تولید آثار تلویزیونی بر مبنای برنامه‌ای مدون و پیگیری شود.

شاه‌آبادی که حدود یک ماهی است سکان معاونت سیما را در رسانه ملی به دست گرفته، ۲۰ آبان تهیه‌کنندگان پیشکسوت، باسابقه و پرکار تلویزیونی را به نشستی دعوت کرد تا ضمن طرح دغدغه‌های خود و ترسیم چشم‌انداز مطلوب برای رسانه‌ای که در سال حدود ۱۲۰۰ قسمت سریال تولید می‌کند، شنونده دیدگاه‌ها و پیشنهادهای آن‌ها برای برداشتن گامی در جهت بهبود کمی و کیفی تولیدات آثار نمایشی رسانه ملی باشد.

رسانه ملی؛ مسئول ترویج سبک زندگی

شاه‌آبادی در این نشست یکی از اشتباهاتی را که در ایجاد انتظارات از رسانه ملی نقش‌آفرین است، مقایسه آن با رسانه‌های تجاری دانست و گفت: رسانه‌ای که مسئولیت ترویج سبک زندگی برای مردم را دارد، نمی‌تواند پیام خنثی به جامعه بدهد و مقایسه آن با رسانه‌ای که فقط کارکردش سرگرمی و درآمدزایی است، درست نیست.

معاون سیما با تشریح چشم‌انداز و افق مد نظر برای تقویت تولیدات نمایشی در آنتن رسانه ملی گفت: تمرکز بر نظارت، تصویب فیلمنامه و برآورد و قراردادها را برای کمک به بهبود تولیدات نمایشی اجتناب‌ناپذیر می‌دانم و بر این باورم که برای تولید آثار جریان‌ساز، باید موانع را برطرف کنیم.

وی با تأکید بر اینکه صداوسیما رسانه‌ای جریان‌ساز است، تصریح کرد: یکی از علت‌های مشکلات موجود در راه تولید آثار تلویزیونی آن است که دنیای نویسندگان با نیاز آنتن متفاوت است، درحالی‌که باید میان رسانه‌ای تجاری با رسانه‌ای جریان ساز همچون صداوسیما تفاوت قائل شد.

معاون سیما با تأکید بر اینکه سریال‌سازی در سازمان نیازمند برخورداری از سند و نقشه راه دستکم پنج ساله است، گفت: در این صورت شورای متولی سریال‌سازی موظف خواهد بود تا بر مبنای این افق و اهداف آن اقدام و از دچار شدن به روزمرگی جلوگیری کند.

اثر منفی پرداخت‌های نامتعارف در رسانه‌های تجاری

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رسانه‌های تجاری که در سریال‌سازی و برنامه‌سازی ورود کرده‌اند، گفت: پرداختی‌های نامتعارف دراین رسانه‌ها نرخ تولید را به شکل ناهنجاری تحت تأثیر قرار داده و امروز به دغدغه تهیه کنندگان سریال‌های تلویزیون تبدیل شده است.

معاون سیما با بیان اینکه رسانه ملی نمی‌تواند در فضای متفاوت ازآنچه مردم از این رسانه در حوزه سریال و نمایش انتظار دارند، سیر کند، گفت: با وجود محدویت‌های منابع مالی اما این انتظار وجود دارد که تهیه‌کنندگان بهترین عملکرد را داشته باشند و سیما نیز انتخاب‌گر بهترین آثار خواهد بود.

وی با اشاره به تولید حدود ۱۲۰۰ قسمت سریال تلویزیونی در سال تصریح کرد: تهیه‌کنندگان مجموعه‌های نمایشی به عنوان عناصر فرهنگی کشور باید صاحب اعتبار و توانایی باشند و با به‌کارگیری خلاقیت، آثار فاخر و جذاب برای بینندگان تدارک ببینند.

شاه‌آبادی بر تولید آثار جریان‌ساز، تأثیرگذار و فرهنگ‌ساز در رسانه ملی به‌عنوان یک اولویت تأکید کرد و گفت: خلاقیت در اثر بسیار اهمیت دارد و نیاز است تا ده‌ها و بلکه صدها طرح را بیاوریم و از هر امکاناتی کمک بگیریم، زیرا هم نیاز شدید است و هم تولیدکننده به تعداد کافی داریم؛ لذا باید این حجم از عرضه و تقاضا را به‌خوبی مدیریت کنیم.

معاون سیما از تهیه‌کنندگان تلویزیون خواست تا برای سال ۱۴۰۰ تولید آثار تأثیرگذار در حوزه سبک زندگی و جامعه آرمانی را در دستور کار قرار دهند و گفت: با انرژی و تمام توان به همه دوستان کمک می‌کنم تا در این مسیر گام بردارند و با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و رفع موانع و فرآیندها به جهش تولید در این حوزه یاری خواهم رساند.

وی با تأکید بر اصلاح فرآیندهایی که به‌عنوان مانع تولید در سیما شناخته شود، گفت: رئیس رسانه ملی هم دغدغه جدی برای افزایش کمی و کیفی سریال‌ها دارد و اطمینان دارم با در کنار هم قرار گرفتن ظرفیت‌ها حتماً تولیدات بهتری خواهیم داشت.

آنتن در دوران کرونا خالی نماند

جواد رمضان نژاد، رئیس مرکز سیما فیلم در این نشست با قدردانی از تهیه‌کنندگانی که اجازه ندادند آنتن رسانه ملی در ایام کرونا خالی بماند، گفت: در همین ایام آثار موفقی به آنتن رسید که امیدواریم جلسه با معاون سیما امکانی برای تقویت تولیدات آثار نمایشی در رسانه ملی فراهم آورد.

در ادامه این نشست، تهیه‌کنندگان تلویزیون دیدگاه‌های خود را برای بهبود کمی و کیفی آثار نمایشی ارائه دادند.

حسین طاهری، تهیه‌کننده سریال «سلمان فارسی» هم با تأکید بر اینکه سازمان از سرمایه‌ای چهل‌ساله در حوزه تولید برخوردار است، گفت: سینمای ایران اگر اندوخته‌ای در سال‌های پس از انقلاب داشته، مدیون مجموعه تلویزیون است زیرا رسانه ملی دانشگاهی برای دیگر بخش‌های فرهنگی بوده است.

محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده پرکار سیما هم در این نشست با تأکید بر ضرورت پیشرفت اساسی در تولید آثار نمایشی در تلویزیون تأکید کرد برای جهش تولید در این حوزه نیاز است ساختارهای روان‌تری در روند تائید و تصویب تولیدات نمایشی ایجاد شود.

الهام غفوری، تهیه‌کننده سریال «پایتخت» نیز کمبود نویسندگان خوب را یکی از مشکلات فراروی تولیدکنندگان آثار نمایشی دانست و گفت: پرداختی‌ها در رسانه‌های رقیب در حوزه آثار نمایشی سبب شده تا بازیگران حرفه‌ای به دلایل مالی و اختلافات فاحش در پرداخت دستمزدها انگیزه لازم را برای همکاری مجموعه‌های تلویزیونی نداشته باشند.

رضا جودی، تهیه‌کننده مجموعه «لیسانسه‌ها» هم در این نشست بر ضرورت حمایت مدیران از تولیدات تأکید کرد و در همین حال خواستار توجه بهتر به پرداختی‌ها در حوزه آثار نمایشی شد.

محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده باسابقه سیما در این نشست با تأکید بر اینکه برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت نمی‌تواند نتایج ماندگاری در حوزه تولید فرهنگی داشته باشد، گفت: برای نمونه نیاز است در حوزه کودک و نوجوان، برنامه میان‌مدت و طولانی‌مدت طراحی شود تا به جواب مناسب برسیم.

مهدی فرجی، تهیه‌کننده «نون خ» نیز با تأکید بر اینکه باید بیشتر از تهیه‌کنندگان حمایت شود، گفت: در شرایط سخت مالی کنونی، نیاز است تا کمک بیشتری به تهیه‌کنندگان شود.

زینب تقوایی، تهیه‌کننده مجموعه‌های تلویزیونی همچون «دودکش» و «مدینه» نیز گفت: ارتباط نزدیک‌تر مدیران، شرایط بهتری برای تولید یک اثر ایجاد می‌کند و به تسریع کارها می‌انجامد.

جلوگیری از تکرار کلیشه‌ها در سریال سازی

مجید مولایی، تهیه‌کننده سریال‌هایی ازجمله «بانوی عمارت» نیز با تأکید بر آنکه نیاز است تا شناخت بهتری از مخاطبان حاصل شود، تصریح کرد: حتماً نیاز است از تکرار کلیشه‌ها در سریال سازی خودداری کرد و طرح‌های جدید و تولیدات بهتری داشت.

مجید عباسی، تهیه‌کننده سریال «ساعت شنی» هم در این نشست بر ضرورت پیگیری رویکرد فعالانه در تولید سریال در تلویزیون تأکید کرد و گفت: برای تولید بیشتر در تلویزیون باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد.

سعید سعدی، تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» نیز بیان برخی مشکلات ازجمله اظهارنظرها و مداخلات خارج از سازمان در روند تولید مجموعه‌های نمایشی، بر حمایت هرچه بیشتر سازمان از تولیدکنندگان و اداره امور بر مبنای برنامه‌ریزی‌های مدون تأکید کرد.

سید احمد میرعلایی، تهیه‌کننده سریال «موسی (ع)» هم با تأکید بر آنکه نیازمند برنامه‌ریزی مدون در حوزه تولیدات نمایشی هستیم، تأکید کرد: می‌بایست سیاست‌های ثابتی در این حوزه تعریف شود تا با آمدن و رفتن اشخاص سیاست‌ها تغییر نکند.

محمد خزاعی، تهیه‌کننده سریال «دادستان» هم با تأکید بر ضرورت اعتماد به تهیه‌کنندگان، گفت: با چنین حمایتی است که تهیه‌کننده می‌تواند آثاری تولید کند که از جسارت لازم برخوردار باشند. تهیه کننده باید بر اساس ارزش گذاری آثار در سود و ضرر کار نیز سهیم باشد.

فرامرزی، از دیگر تهیه‌کنندگان سیما بر ضرورت آینده‌نگری در تولیدات نمایشی تأکید کرد و گفت: می‌بایست در تولیدات فرهنگی تکثر فرهنگی را مدنظر داشت.

حسن نجاریان، تهیه‌کننده «جشن سربرون» نیز تأکید کرد: تولید آثار نمایشی در حوزه تاریخی نیازمند حمایت ویژه مالی و مدیریتی است، زیرا این کارها هم زمان‌بر و هم پرهزینه هستند.

علیرضا سبط احمدی، تهیه‌کننده سریال «ایلدا» نیز گفت: با توجه به تغییرات اقتصادی شدید در کشور حتماً نیازمند آن هستیم تا در حوزه برآورد هزینه‌ها تجدیدنظر جدی کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع