X

بایگانی آبان 23, 1399

دفتر سینمایی

«ساعت سینما» به تلویزیون می آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «ساعت سینما» نام برنامه سینمایی شبکه چهار است که از این هفته، هر پنجشنبه شب از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، این مجله سینمایی با طراحی و رویکرد جدیدی به سینمای جهان هر هفته ساعت ۲۰:۳۰ تقدیم علاقمندان هنر هفتم خواهد شد.

اولین برنامه از این مجله سینمایی ۵شنبه ۲۲ آبان با حضور نادر طالب زاده به پخش و بررسی فیلم سینمایی «معاون» با نام اصلی «vice» اختصاص خواهد داشت.

معاون، فیلم زندگینامه‌ای و کمدی-درام به کارگردانی و نویسندگی آدام مک‌کی است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. در این فیلم کریستین بیل (در نقش دیک چینی) به همراه ایمی آدامز، استیو کارل، سم راکول، الیسون پیل، جسی پلمونس و تایلر پری به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم صعود سیاسی چنی را تا تبدیل شدن به معاون رئیس‌جمهور در تاریخ ایالات متحده آمریکا، به تصویر می‌کشد. بازی هنرمندانه کریستین بیل در این فیلم ستایش منتقدان را برانگیخت.

این دومین فیلم سینمایی پس از فیلم دبلیو اثر الیور استون است که در آن دوران حکومت جرج دابلیو بوش به تصویر کشیده شده‌است. این فیلم در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۸ از سوی آناپورنا پیکچرز در آمریکا اکران شد و توانست در گیشه فروش ۷۲ میلیون دلاری را داشته باشد.

گفتگوی کوتاهی با یوسف منصوری، تهیه کننده و کارگردان ساعت سینما صورت گرفته که به شرح ذیل است: 

ساعت سینما برنامه سینمایی است که فصل اول آن در ۲۶ قسمت در گروه اجتماعی شبکه چهار سیما تولید می شود و  ۵شنبه شب ها ساعت ۲۰:۳۰ روی آنتن می رود.

حدود ۶۰ دقیقه داخل استودیو خواهیم بود همراه با پخش آیتم های متنوع، گفتگو درخصوص فیلم، سپس پخش فیلمی که درخصوص آن صحبت شد.

محمدرضا مقدسیان مجری کارشناس که از مجریان سیما و نیز از منتقدین سینما هستند، در هر برنامه میزبان یک مهمان و یا به اقتضای برنامه دو مهمان خواهد بود.  

از لحاظ مضمون، این برنامه به فیلم های خوب جهان که حرفی برای گفتن فراتر از سینما دارند، اختصاص دارد.

منصوری ادامه داد: این برنامه به بهانه پخش یک فیلم به مباحث سینما و روانشناسی، سینما و سیاست، سینما و اقتصاد، سینما و رسانه و … می پردازد.

پلی بک های تولید شده بدلیل پژوهش بسیار قوی و غنی متفاوت از پلی بک های سایر برنامه های روتین تلویزیون است و برابر با تولید یک اثر مستند برای آن تحقیق و پژوهش شده است.

پلی بک ها درخصوص خود فیلمها، بازیگری ها، کارگردانی هاو… خواهد بود که به اقتضای هر فیلم به بازنمایی سیاست در سینما، بازنمایی تصویر سیاستمداران مختلف در طول تاریخ سینما، رابطه سیاستمداران با سینما و نظیر آن خواهد پرداخت.

وی افزود : در واقع در برنامه ساعت سینما، نسبت سینما با سایر عرصه های علوم انسانی و علوم شناختی ذیل مفاهیم و مباحث سینمایی بررسی می شود و البته اولویت ما دیدن یک فیلم خوب است.

مهمان اولین برنامه ما جناب نادر طالب زاده خواهند بود و اولین فیلم، سینمایی معاون.

منصوری در انتها برخی از عوامل تولید و تهیه را معرفی کرد.

یوسف منصوری: تهیه کننده و کارگردان

محمدرضا مقدسیان: مجری کارشناس

مهدی مافی: سرپرست نویسندگان

رضا ترقی طرف: سرپرست تدوین 

پیمان قانع: اجرای دکور

حسین حاتمی: طراح و مجری نور و سرپرست تیم تصویربرداری

حسام پوراسماعیلی جانشین تهیه کننده و مدیر تولید

مهمان اول: نادر طالب زاده 

لازم به ذکر است فیلم سینمایی جمعه نیز «آگهی ترحیم» است که ساعت ۲۰:۳۰ از این شبکه پخش خواهد شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طراحی ماسک برای آنها که دوست ندارند چهره شان پوشیده شود


یک هنرمند برزیلی روزهای کرونایی خود را صرف خلق ماسک‌هایی با شباهت زیاد به چهره افراد مختلف می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیگر دوست نداشتم کار بازیگری کنم/پس از «مرگ تدریجی یک رویا» قهرمانانه با بازیگری خداحافظی کردم – اخبار سینمای ایران و جهان

مهناز انصاریان بازیگر میانسالی نقش شیرین در «پس از باران» به بهانه بازپخش این سریال از قصه آن و فعالیت‌های این روزهایش سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، مهناز انصاریان از بازیگران سریال «پس از باران» به کارگردانی سعید سلطانی که نقش میانسالی کاراکتر شیرین را ایفا می‌کرد، درباره اینکه چرا یک باره بازیگری را کنار گذاشت به مهر گفت: این یک تصمیم شخصی بود. راستش دیگر دوست نداشتم کار بازیگری کنم. پس از سریال «مرگ تدریجی یک رویا» قهرمانانه با بازیگری خداحافظی کردم.

وی درباره اینکه دلش برای بازیگری تنگ می‌شود یا خیر؟ عنوان کرد: تنگ نمی‌شود چون این تصمیم را با همه جوانب آن گرفته‌ام.

انصاریان درباره فعالیت‌های پس از بازیگری ادامه داد: بعد از آن بیشتر به نویسندگی مشغول شدم قبلاً هم نوشتن را دنبال می‌کردم اما حالا به شکل جدی روی این کار متمرکز شده‌ام.

بازیگر «مرگ تدریجی یک رویا» درباره اینکه چگونه به عنوان بازیگر نقش شیرین در سریال «پس از باران» انتخاب شده است، یادآور شد: سعید سلطانی بازی مرا در فیلم «می خواهم زنده بمانم» مرحوم ایرج قادری دیده و پسندیده بودند و برای نقش شیرین از من دعوت کردند.

وی درباره این کاراکتر توضیح داد: شیرین خیلی مظلوم بود و البته به نوعی تسلیم در برابر سرنوشت. او با زندگی و مشکلاتش کنار آمده و همه چیز را آنگونه که هست پذیرفته بود. او در کودکی زندگی سختی داشته و بعد هم که به زور به عقد غلام درمی‌آید. شاید تنها دوران خوش زندگی شیرین مقطع کوتاهی است که با شهربانو زندگی می‌کند و خدمتکار اوست. بقیه زندگی این زن، فقط دردسر است و آزار دیدن. نکته جالب توجه در شخصیت شیرین، تسلیم بودن او در برابر مشکلات است. او با کسی سر جنگ ندارد و به تقدیر و سرنوشتش راضی است و شورش نمی‌کند. من نقش میانسالی شیرین را بازی می‌کردم و برایم جالب بود که او همچنان با غلام زندگی می‌کند.

انصاریان اضافه کرد: شیرین زندگی را در تسلیم بودن می‌بیند و همه مشکلات را تحمل می‌کند. زنانی مثل شیرین در همه دوران‌ها بوده‌اند و هنوز هم هستند. حالا شاید تعدادشان به فراوانی گذشته‌ها نباشد.

این بازیگر درباره بازخوردهای نقش خود بیان کرد: من آن زمان ۳۵ سل داشتم و به مدد یک گریم سنگین بر روی چهره‌ام زنی میانسال را بازی کردم. با این حال پس از گذشت سال‌ها همچنان گاهی مرا در خیابان به اسم شیرین مورد خطاب قرار می‌دهند. همه اینها نشان می‌دهد که این کاراکتر توانسته با مخاطبان سریال ارتباط برقرار کند.

وی درباره راز پرمخاطب بودن این سریال اظهار کرد: نقطه قوت اصلی پس از باران را روایت یک قصه خوب در بستری جذاب می‌دانم. قصه خوب پس از باران در فضای جذاب ارباب _ رعیتی آن هم در طبیعت فوق‌العاده شمال کشور روایت شده بود و همین نکته، از عوامل جذابیت سریال به شمار می‌رفت.

بازیگر «پس از باران» اضافه کرد: آدم‌های این قصه واقعی هستند و همین عامل، سبب ساز ارتباط مخاطب با آنها می‌شود. کاراکترهای سریال همگی برای بیننده ملموس و باورپذیر هستند. فضاسازی‌ها هم واقعی و منطقی است.

وی با اشاره به بازپخش «پس از باران» از شبکه آی‌فیلم نیز عنوان کرد: گاهی آی‌فیلم را می‌بینم. شبکه خوبی است، چرا که فیلم‌ها و سریال‌هایی را که مردم دوست دارند بازپخش می‌کند و چنین عملکردی باعث زنده شدن خاطرات می‌شود.

انصاریان در پایان درباره فعالیت این روزهایش نیز گفت: دست به قلم دارم. رمان «مروارید کیش» به تازگی منتشر شده است. دو رمان دیگرم را هم به پایان رسانده‌ام و احتمالاً به زودی به ناشر خواهم سپرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای تدوین بودجه فرهنگی یک بارهم شده سیاسی نباشیم/ هنر بودجه‌بندی


یک خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی معتقد است ارتقا جایگاه تخصیص بودجه در فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور نیازمند تغییر اولویت‌بندی در دیدگاه‌های افراد موثر در این زمینه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یکی از آفت‌ها قراردادهای سفت و سختی است که پلتفرم‌ها می‌بندند و اجازه هر گونه ارائه فیلم توسط صاحب آثار را سلب می‌کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدضیا هاشمی به تحلیل و بررسی گسترش پلتفرم‌ها و احتمال به وجود آمدن انحصار و لزون جلوگیری از این اتفاق، پرداخت.

به گزارش سینماپرس، سید ضیاء هاشمی تهیه کننده سینما در گفت و گو با خبرنگاران جوان، درباره افزایش پلتفرم‌ها با توجه به عدم بازگشایی و جذب مخاطب در سالن‌های سینما گفت: در دنیا پلتفرم‌های زیادی وجود دارد، اما دو یا سه پلتفرم به شهرت رسیدند این بدین معنی نیست که تنها این پلتفرم‌ها مشغول فعالیت هستند. در کنار این اکران‌های آنلاین، پلتفرم یوتیوب تعبیه شده که به شکل دیگری فعال و درآمدزا و آف لاین است. باید با گسترش پلتفرم‌ها جلوی انحصار را بگیریم این که یک یا دو پلتفرم فعالیت کرده و قیمت‌ها را کنترل کنند که افزایش پیدا نکند امیدی به سازندگی و کیفیت بالا و تولید در سینما به وجود نمی‌آید.

وی ادامه داد: برای ایجاد پلتفرم‌های قوی نیاز به تولید سریال با کیفیت است. متاسفانه در ابتدای تولید سریال نمایش خانگی با آثار بسیار ضعیف مواجه شدیم و هم اینک هم شاهد آن هستیم. این دست آثار مخاطب گریز در نمایش خانگی باعث ریزش مخاطب می‌شود و صاحبان آثار و پلتفرم‌ها را دچار آسیب‌های جدی می‌کند. پس ابتدا باید تلاش کنیم تا سریال‌های نمایش خانگی با کیفیت روانه بازار کنیم تا بتوانیم مخاطبان بالقوه و فعال پلتفرم‌ها را نگه داریم و با ارائه آثار سینمایی با کیفیت مخاطبان جدید سینما را هم به این سمت سوق دهیم.

او ادامه داد: متاسفانه شاهدیم در این روزگار بهترین فیلم سینمایی تنها ۲۰۰ هزار مخاطب دنبال کننده در پلتفرم‌های آنلاین دارد که ضعف بزرگی است.

تهیه کننده فیلم «شوکران» تاکید کرد: این ضعف را باید علت یابی کرد. اول این که هزینه به موقع و درستی در ارتباط با ساخت سریال و فیلم در نمایش خانگی صورت نگرفته یا اگر هزینه مناسب پرداخت شده انتخاب عوامل و مهم‌تر فیلمنامه مناسب برای تولید نبوده و تولیدات ناشیانه و عجولانه انجام شده است. باید در این حوزه حساب شده کار ساخته شود. سرمایه گذاران شبکه نمایش خانگی هزینه‌های گزافی در جلوی دوربین و پشت دوربین (برخی صاحبان پلتفرم‌ها هستند) انجام می‌دهند، اما دقت نظر در انتخاب فیلمنامه مناسب و عوامل مناسب ندارند و به سینما و شبکه نمایش خانگی ضربه می‌زنند. این آفت‌ها دست به دست هم می‌دهد و باعث می‌شود مخاطب سینما در اکران آنلاین آنچنان که شایسته است، نباشد.

وی در ادامه به آفت دیگر این حوزه یعنی اختلاف میان صدا و سیما و ارشاد در ارائه مجوز اشاره کرد و گفت: از دیگر آفت‌هایی که گریبان نمایش خانگی را این روزها گرفته است اختلاف بین تلویزیون و ارشاد است که باعث شده خیلی از فعالان نمایش خانگی‌ها در دریافت مجوز معطل بمانند. ساترا مسئولیت این امر را عهده دار است و  به قدری سازو کار و سیستم پیچیده‌ای برای خود در نظر گرفته که ورود به آن سخت است و به راحتی پروانه نمی‌دهند. همین امر باعث سرمایه گذاری نامنظم و به تبع آن عدم تولید را به همراه دارد. البته که از ابتدا هم برنامه ریزی درستی برای ارائه مجوز وجود نداشت در یک زمان سه یا چهار سریال نمایش خانگی وارد شبکه می‌شود و در یک فصل از سال سریال مناسبی برای مخاطب وجود ندارد.

هاشمی درباره عدم ایجاد انحصار درپلتفرم‌ها گفت: ۵۰ مجوز ایجاد ساختار پلتفرم برای نمایش خانگی و اکران آنلاین ارائه شده، اما تنها ایجاد زیرساخت برای ایجاد پلتفرم کافی نیست. صاحبان پلتفرم‌ها باید نظارت درست و دقیقی در سرمایه گذاری تولید داشته باشند تا بتوانند در این حوزه موفق عمل کنند. هم اینک ۲ پلتفرم فعال داریم و ۵ پلتفرم دیگر نیمه فعال هستند از این دو هم یکی قوی است. بایدصاحبان پلتفرم در ارائه خدمات دقت کنند وهمچنین در انتخاب آثار سینمایی برای اکران انلاین تا بتوانند فعالیت مداوم و موفق داشته باشند. مخاطب به دیدن سریال نمایش خانگی از طریق پلتفرم و آنلاین عادت دارد همین مخاطب را باید نگه داشت و به آن ها، مخاطب سینما هم اضافه کرد تا بتوان موفق عمل کرد.

وی تصریح کرد: یکی از آفت‌های صاحبان پلتفرم‌ها برای آثار سینمایی قراردادهای سفت و سختی است که در بخش‌های مختلف و در مدت‌های معین می‌بندند و اجازه هر گونه ارائه فیلم توسط صاحب آثار را در نسخه‌های نمایش از صاحب اثر سلب می‌کنند و بخشی از سرمایه صاحب اثر با دریافت پول ناچیزی در بخش‌های مختلف از جمله SOD و TOD , IOD در اختیار صاحب پلتفرم قرار می‌گیرد و با یک قراردادی که پول چندانی هم پرداخت نمی‌کنند.

هاشمی در پایان گفت: برای جلوگیری از ایجاد رانت در این حوزه باید پلتفرم‌های نیمه فعال با سرمایه گذاری در بخش تولید مجموعه‌های با کیفیت، جایگاه مناسبی در این حوزه پیدا کرده و علاوه بر گسترش زیرساخت و ارائه خدمات مناسب موفق عمل کنند و به فعال تبدیل شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیدار با بتهوون، هگل و هولدرلین در فضای مجازی


نشستی به مناسبت دویست‌وپنجاهمین زادسال بتهوون، هگل و هولدرلین، سه نابغه آلمانی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نامزدهای «گاتهام ۲۰۲۰» معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در میان نامزدهای جوایز گاتهام امسال «دارم به پایان چیزها فکر می‌کنم»، «شاید نابودت کنم» و «نگهبانان» بیشترین نامزدی‌ها را به خود اختصاص دادند.

به گزارش سینماپرس به نقل از این دی وایر، با اعلام نامزدهای جوایز گاتهام فصل جدید اهدای جوایز سینمایی شروع شد. این جوایز که با پشتیبانی «پروژه فیلم مستقل» و برای تجلیل از فیلم‌های مستقل اهدا می‌شود امسال سی‌امین دوره برگزاری‌اش را جشن می‌گیرد.

معمولاً جوایز «گاتهام» آغازگر روندی است که با اهدای جوایز اسکار به پایان می‌رسد؛ هرچند برندگان گاتهام معمولاً با برگزیدگان اسکار یکی نیستند.

در این رقابت فیلم‌هایی که با بودجه‌ای بیش از ۳۵ میلیون دلار ساخته شده باشند جایی ندارند و به همین دلیل فیلم‌های مطرح سال چون «۵ هم خون» ساخته اسپایک لی، «منک» ساخته دیوید فینچر، «آسمان نیمه‌شب» ساخته جورج کلونی در این رقابت جایی نیافتند.

امسال گزارش شده بود که ۱۵۴ فیلم بلند در رقابت جای گرفته‌اند در حالی که سال پیش تعداد فیلم‌های این بخش به ۱۳۸ عنوان می‌رسید. در بخش مستند اما مثل سال گذشته ۱۲۸ فیلم پذیرفته شدند. در بخش سریال‌های تلویزیونی ۱۶۶ سریال کوتاه و بلند پذیرفته شدند در حالی که سال گذشته ۱۲۲ سریال وارد این رقابت شدند.

در فهرست نامزدهای جوایز گاتهام ۲۰۲۰ در بخش بهترین فیلم بلند «دستیار»، «اولین گاو»، «هرگز به‌ندرت گاهی همیشه»، «سرزمین آوارگان» و «یادگار» جای گرفتند.

در بخش بهترین مستند «۷۶ روز»، «شهرداری»، «ماشین زمان ما»، «هزار زخم»، «زمان» نامزد شدند.

در بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی «باکورو»، «لاغر»، «بامزه‌ها»، «خصوصیات متمایز»، «مارتین ادن» و «وولف‌واکرز» به این رقابت راه یافتند.

جایزه بینگهام ری برای بهترین کارگردان نوظهور نیز کارلو میرابلا-دیویس، رادا بلانک، اندرو پترسون، چنینگ گادفری پیپلزو الکس تامپسون را برگزید.

در بخش بهترین فیلمنامه «آموزش نادرست»، «اولین گاو»، «نمونه چهل ساله»، «چهارده» و «گستره شب» با هم رقابت می‌کنند.

در بخش بهترین بازیگر مرد ریز احمد برای «صدای آهن»، چادویک بوزمن برای «اعماق سیاه ما رینی»، جود لا برای «آشیانه»، جان ماگارو برای «اولین گاو»، جسی پلمانزبرای «دارم به پایان چیزها فکر می‌کنم» در رقابت جای گرفتند.

در بخش بهترین بازیگر زن نیکل بهاری برای «خانم نوزدهم»، جسی باکلی برای «دارم به پایان چیزها فکر می‌کنم»، یا-جونگ یون برای «میناری»، کری کون برای «اشیانه» و فرانسیس مک‌دورمند برای «سرزمین آوارگان» نامزد این رقابت شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بچه مهندس ۴» به زودی کلید می‌خورد


ساخت سریال «بچه مهندس ۴» به کارگردانی احمد کاوری و تهیه‌کنندگی سعید سعدی به زودی در تهران کلید می‌خورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عزم سیما برای تولید آثار نمایشی جریان‌ساز و تأثیرگذار


شاه آبادی گفت:سریال‌سازی در سازمان نیازمند برخورداری از سند و نقشه راه دست کم پنج ساله است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش صورت خیال در «مکان هندسی»/ «بازی دوّار» به شیرین رسید


نمایشگاه نقاشی‌های زهرا قیاسی با عنوان «مکان هندسی» و نمایشگاه نقاشی‌های مرضیه قاسم‌پور با عنوان «بازی دوّار» از امروز جمعه ۲۳ آبان در گالری‌های محسن و شیرین آغاز به کار می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع