X

بایگانی آبان 29, 1399

دفتر سینمایی

در سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی «رادیو مقاومت» راه اندازی می‌ شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت گرامیداشت اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، «رادیو مقاومت» را راه اندازی می‌کند.

به گزارش سینماپرس، معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت گرامی داشت اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، «رادیو مقاومت» را با رویکرد تبیین مفهوم مقاومت در گفتمان انقلاب اسلامی و با هدف شناخت و شناساندن مکتب سردار شهید سلیمانی به جامعه، برای فعالیت در بازه زمانی ۱ دی ماه تا ۳۰ دی ماه راه اندازی می‌کند.

در همن رابطه رضا کوچک زاده مدیر شبکه رادیویی مقاومت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: معرفی و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و ترویج فرهنگ اصیل ایثار و شهادت، برگرفته از مکتب متعالی اهل‌بیت (ع) و متأثر از اندیشه‌ها و سیره امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) از مهمترین اولویت هایی ست که رادیو مقاومت را از ابتدای دی ماه به مدت ۳۰ روز به روی آنتن می برد.

وی ادامه داد: در این فصل از رادیو، مفاهیمی همچون: تبیین شناختی مقاومت، مقاومت در گفتمان انقلاب اسلامی، توصیف دستاوردهای مقاومت، معرفی چهره های شاخص این حوزه، درنگی بر موضوع دشمن و دشمن شناسی و شناحت حوزه جغرافیایی مقاومت مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی اظهارداشت: رادیو مقاومت با آنتن ۲۴ ساعته و پوشش سراسری تلاش دارد تا با بررسی چیستی مفهوم مقاومت، ابعاد، زمینه‌ها، پیامد، چشم‌انداز مقاومت و ارائه مدل مفهومی آن در اندیشه امامین انقلاب به‌عنوان مؤلفه‌ای تعیین‌کننده در پیشرفت جامعه اسلامی، تبیین مفهوم بصیرت و دشمن شناسی و … در کنار معرفی زندگی و مشی مجاهدانه شهید «سپهبد قاسم سلیمانی»، دلیر بی نظیر جریان مقاومت، را در این رسانه مورد بررسی جدی تر قرار دهد.

کوچک‌زاده تصریح کرد: تبیین «محور مقاومت؛ جبهه جهانی اسلام و مکتب شهید سلیمانی» در فراخنای ژئوپلیتیک جهان اسلام از سوریه، فلسطین و لبنان تا یمن، عراق، افغانستان، پاکستان و سایر نقاط دنیای اسلام و حتی ملت های آزادیخواه جهان، از جمله مهمترین ماموریت این شبکه رادیویی در بازه فعالیت آن است.

وی ادامه داد: بازه زمانی دی ماه با دو مناسبت مهم ۹ دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت و ۱۳ دی سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بعنوان نماد عینی و نظری نظریه مقاومت، نمایان است. که مورد توجه این رادیو قرار خواهد گرفت. امید اینکه این رادیو در زمینه طرح و معرفی قهرمانان مقاومت و الگوهای عرصه جهاد و مقاومت موفق عمل کند.

به گزارش فارس، علاقه مندان  می توانند رادیو مقاومت را از ابتدای دی ماه علاوه بر موج fm ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز از طریق نصب برنامه کاربردی ایرانصدا بر روی گوشی تلفن همراه خود هم شنونده باشند و از طریق سامانه ۳۰۰۰۰۹۵۵  با این شبکه در ارتباط باشند. همچنین در شبکه های اجتماعی رادیو مقاومت را به نشانی @radiomoghavemat دنبال کنند.

همچنین علاقه مندان برای شرکت در فراخوان طرح و ایده و تولید برنامه برای این رادیو می توانند آثار و یا طرح های پیشنهادی خود را به شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ تا ۱۰ آذر ماه ارسال کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بایستی مراقب این باشیم تا مبادا درگیر و دار این اوضاع و احوال چراغ سینما خاموش شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یاسر عرب کارگردان فیلمهای داستانی «طوسی چرکتاب» و «محاکمه» پیش تولید «چالش» را آغاز کرد.

به گزارش سینماپرس، یاسر عرب که کارگردانی دو فیلم داستانی «طوسی چرکتاب» و «محاکمه» را در کارنامه خود دارد، درباره جدیدترین اثر خود گفت: «چالش» اثری متفاوت در روزگاری متفاوت است. ایده اولیه این فیلم چند سال پیش به ذهن من آمد، اما باتوجه به پیش فرض‌های کیفی که در ذهنم بود شرایط تولید آن فراهم نشد.

وی افزود: تجارب فنی که در آثار گذشته به دستم آوردم این جسارت را به من داد تا به سمت ساخت فیلمی بروم که قواره کیفی آن بی اغراق و بدون زیاده گویی‌های معمول، فراتر از سطح کیفی تولیدات روز سینمای ایران است.

این کارگردان ادامه داد: فیلم با وجود اینکه تمام مشخصه‌های ژانری خود را یدک می کشد، اما در روایت، ساختاری کاملا نو و تا حدودی ساختارشکنانه دارد. به حدی که از یک جایی به بعد بخشی از عناصر ژانری اش را از دست می دهد، اما در فینال به یک غافلگیری منحصر به فرد منجر می شود. این فیلم با تمام بداعت هایی که در فرم خواهد داشت، برای من خاطره فضای نوآرهایی نظیر به دور از گذشته ژاک‌ترنر یا گان کریزی (دیوانه تفنگ) ژوزف اچ لوئیس که جزو آثار محبوبم هستند را زنده می کند.

عرب در ادامه با انتقاد از مشکلات و موانعی که سر راه فیلمسازی در ایران وجود دارد خاطرنشان کرد: ما در شرایطی هستیم که سرمایه سالاری در سینمای ما موج می‌زند و اهداف اکثر قریب به یقین فیلم‌ها نه خروجی کیفی استاندارد، بلکه تنها تضمین سود سرمایه گذارست. این موجب می‌شود که جرات ساختن فیلم‌های متفاوتی چون «پنجره خاکستری» از بین برود اما من در سینما یادگرفته‌ام به جای حرف زدن و غرغر کردن بجنگم و پوست کلفت باشم! باید بپذیریم که سینمای ما در زندان کمدی‌های هجو و فیلم‌های اجتماعی بی سر و ته محبوس شده و به سختی نفس می‌کشد.

وی اضافه کرد: تجربه‌های ژانری نظیر «پنجره خاکستری» در فضای تولیدات سینمای ایران جایی ندارند. قصه و کشش دراماتیک در فیلم‌ها به شدت کمرنگ شده و شخصیت پردازی در فیلمنامه‌ها عملا رنگ باخته و وجود ندارد. در «اتاق مرگ» سعی دارم تا یکبار دیگر تاکید کنم سینمایی که قصه داشته باشد علی رغم همه عناصر تکنیکی، درانتها یک کل واحد را خلق کرده و فرم به گونه‌ای پیش چشم مخاطب قرار می‌گیرد که واجد جاذبه دراماتیک بوده و او را قانع می‌کند.

این کارگردان با اشاره به قطعی شدن بازیگر نقش‌های اصلی تصریح کرد: محوریت انسان در آثار من با جدیت مورد توجه قرار خواهد گرفت. همچنین نیمی از بازیگران اصلی این فیلم را بازیگران بومی استان خوزستان تشکیل می‌دهند و فیلم همزمان در لوکیشن‌های تهران و اهواز تولید خواهد شد.

عرب در پایان صحبت‌های خود گفت: در این روزهای سختی که درگیر ویروس مرگبار کرونا هستیم، بیش از پیش بایستی مراقب این باشیم تا مبادا در گیر و دار این اوضاع و احوال چراغ سینما خاموش شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امیدواریم هرچه زودتر این کابوس ویروس کرونا از بین برود و سینماها به حالت قبل برگردند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین قناعت گفت: اولویت اکران دو فیلم «سلفی با رستم» و «والدین امانتی» نمایش در سینماها است.

به گزارش سینماپرس، حسین قناعت کارگردان سینما درباره اکران سالن یا آنلاین «سلفی با رستم» و «والدین امانتی» به خبرنگاران جوان، گفت: از آنجایی که اولویت ما اکران عمومی است نه آنلاین و الان هم شرایط مناسبی نیست پس صبر می‌کنیم تا به وضعیت بهتری برسیم بعد در سینماها نمایش خواهیم داد.

وی افزود: از آنجایی که در اکران آنلاین در کوتاهترین زمان فیلم‌ها قاچاق و در فضای مجازی پخش می‌شود و پس از آن شبکه‌های ماهواره‌ای هم به راحتی پخش می‌کنند چه تضمینی برای بازگشت سرمایه است؟

قناعت عنوان کرد: امیدواریم هرچه زودتر این کابوس ویروس کرونا از بین برود و سینماها به حالت قبل برگردند تا بتوانیم در کنار خانواده‌ها و بچه‌ها با امنیت کامل فیلم‌ها را ببینیم.

گفتنی است فیلم‌های «سلفی با رستم» و «والدین امانتی» به کارگردانی حسین قناعت در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان نمایش داده شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سالار عقیلی «ققنوس» را به پرواز درآورد


قطعه «ققنوس» عنوان یکی از تازه ترین آثار پویا سرایی آهنگساز و نوازنده موسیقی است که به مناسبت یادبود چهلمین روز درگذشت محمدرضا شجریان با صدای سالار عقیلی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر می‌خواهیم تولیدات را متوقف کنیم آیا گزینه دومی جلوی پای هنرمندان گذاشته ایم؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «یوسف پیامبر (ع)» گفت: اگر می‌خواهیم تولیدات را متوقف کنیم آیا گزینه دومی جلوی پای هنرمندان گذاشته ایم، هنرمندی که چند سر عائله دارد چگونه باید با یک ماه تعطیلی کنار بیاید، قطعا او هم از خطر کرونا آگاه است اما خرج خانواده وی را چه کسی می دهد، به همین دلیل مجبور است که برای امرار معاش سر کار برود.

به گزارش سینماپرس، پروانه معصومی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون شروع موج سوم بیماری کرونا گفت:شاید روز اول که این بیماری با ما همراه شد هیچکس فکرش را نمی‌کرد که تا این حد درگیر آن شویم، در ماه‌های اول پزشکان به رعایت بهداشت تاکید کردند اما متاسفانه خودمان هم بی تقصیر نبودیم و می توانستیم که بیشتر رعایت کنیم.  

وی در همین راستا ادامه داد: آمار هفته گذشته مبتلایان و درگذشتگان بیماری کرونا غم انگیز است، شخصا بابت این اتفاقات به شدت ناراحتم و از مردم می‌خواهم که در این شرایط مسافرت نروند، اگر شهر تعطیل شده در خانه بمانند تا بالاخره این ویروس منحوس از بین برود.  

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره تعطیلی تولیدات تصویری به دلیل شیوع بیماری کرونا اضافه کرد: اگر می‌خواهیم تولیدات را متوقف کنیم آیا گزینه دومی جلوی پای هنرمندان گذاشته ایم، هنرمندی که چند سر عائله دارد چگونه باید با یک ماه تعطیلی کنار بیاید، قطعا او هم از خطر کرونا آگاه است اما خرج خانواده وی را چه کسی می دهد، به همین دلیل مجبور است که برای امرار معاش سر کار برود.  

وی در همین رابطه ادامه داد: شخصا با اینکه همه چیز تعطیل شود و کرونا ریشه کن گردد موافقم اما نمی توان بی برنامه تعطیل کرد، شاید خود من ماه هاست کار نکرده باشم اما به هیچکدام از همکارانم که سر کار هستند هم خرده نمی گیرم.  

بازیگر سریال «یوسف پیامبر (ع)» با نقد مسافرت های تفریحی در دوران کرونا اضافه کرد: من خارج از تهران زندگی می‌کنم و به واسطه نزدیک بودنم به شهر رشت و استان گیلان شاهد این هستم که طی روزهای گذشته سیل مسافران به این استان روانه شده است، این اتفاق از نظر من اصلا درست نیست، زیرا چه توجیحی دارد وقتی مردم در خطر مرگ قرار دارند ما با خودخواهی خود جان آنها را به خطر بیندازیم.  وی در همین راستا ادامه داد: بدون شک در خانه ماندن برای همه ما سخت است، اما چاره چیست، باید بین مسافرت کردن و جان عزیزانمان یکی را انتخاب کنیم، از نظر من تنها با حفظ بهداشت و در خانه ماندن می توان از شرایط فعلی بیماری کرونا خارج شد.

بازیگر سریال «حضرت یوسف (ع)» درباره خانه نشینی خود در ماه‌های گذشته اضافه کرد: باور کنید من ترس از خانه بیرون آمدن را دارم، تمامی خریدهایم را با تلفن و به صورت هفتگی انجام می دهم زیرا می دانم در این سن اگر مبتلا به بیماری شوم خطر بیشتری مرا تهدید می کند.  

وی رفتار اجتماعی مردم را مهمترین عامل در کاهش بیماری کرونا خواند و اضافه کرد: هرچه هست از خود ما بر می‌آید، اگر خودمان نخواهیم به هیچ وجه این بیماری تمام نمی‌شود، به تازگی مقام معظم رهبری درباره چگونگی عزاداری ماه محرم و صفر بیاناتی فرموده اند، از نظر من کلام ایشان برای همه ما فصل الخطاب است، پس نباید کاسه داغتر از آش باشیم.  

معصومی درباره دلیل دوری خود از بازیگری خاطرنشان کرد: اینکه فکر کنم در میان جمع عظیمی از عوامل پشت صحنه باشم تنم را می لرزاند، به همین دلیل ترجیح می دهم کار نکنم، به دوستان دیگرم که مشغول فعالیت هستند خرده نمی گیرم اما بدون شک آنها هم با ریسک زیادی و به دلیل تامین معیشت خود سر کار می روند.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جریان تئاتر مقاومت تا امروز به پختگی خوبی رسیده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین مسافر آستانه از دبیران سابق جشنواره تئاتر مقاومت معتقد است در ابتدا این مفهوم به‌صورت خودجوش و توسط هنرمندان شکل گرفته است.

به گزارش سینماپرس، در ادامه پرونده بررسی جشنواره تئاتر مقاومت، میزگردی در تسنیم و با حضور حسین مسافر آستانه و امیر نصیربیگی از دبیران سابق این جشنواره و حمید نیلی دبیر فعلی جشنواره تئاتر مقاومت تشکیل شد که در قسمت اول آن شاهد گفت‌وگو با حسین مسافر آستانه از هنرمندان و مدیران پیشکسوت این عرصه هستیم و در این گفت‌وگو به بیان تاریخچه شکل‌گیری جشنواره تئاتر دفاع مقدس، علل تعطیلی آن و بررسی شرایط فعلی این جشنواره خواهیم پرداخت.

در ادامه شاهد این گفت‌وگو خواهید بود:

*در رابطه با تئاتر مقاومت و تأثیرگذاری آن در بدنه تئاتر و اهمیت این موضوع بفرمایید.

مسافرآستانه: تئاتر مقاومت در کشور ما از دل دفاع مقدس برآمده است، چون پیش ‌از این چیزی به‌نام مقاومت نداشتیم و دفاع مقدس بوده است و حال این تئاتر دفاع مقدس از اینجا آمده است که طبیعتاً هر اتفاق بزرگی که در جامعه رخ می‌دهد همه هنرها از جمله تئاتر از آن متأثر خواهند بود، یعنی تئاتر و سایر هنرها به‌نوعی نسبت به رویدادهای محیط‌های خودشان و کشورشان در سطح ملی حتی رویدادهای جهان در سطح بین‌المللی واکنش نشان می‌دهند. خب، ما با یک اتفاق خیلی مهمی روبه‌رو بودیم به‌نام دفاع مقدس که در تاریخ ما بی‌نظیر است، این‌همه رشادت‌هایی که مسئولیت‌های اداری و خدماتی هم به دوششان نبوده است ولی ملت ایران به‌دلیل عِرق ملی خودشان و عرق مذهبی خودشان و پایداری‌شان به انقلاب باعث شده است بیان اتفاقی را رقم بزنند که ما در تاریخ، بالاخص در تاریخ خودمان کمتر سراغ داریم، طبیعتاً تئاتر نمی‌توانست به چنین امر مهمی بی‌تفاوت بماند، بنابراین همان زمان توسط خود هنرمندان تئاتر واکنششان نسبت به این امر این بوده است که آثاری را خلق کنند و در اوایل بنا بر دلایلی برای پشتیبانی از این رویداد بزرگ و ایجاد هیجان و ترویج عمومی حمایت از جبهه و مقاومت در جبهه دشمن بوده است که تئاتر هم موضعش متأثر از این موضوعات بود.

تئاتر، تئاتر مقاومت،

*این اتفاق و تأثیرپذیری به‌صورت هدایت‌شده بود یا خودجوش و از دل هنرمندان شکل گرفت؟

مسافرآستانه: این رویداد خودجوش ‌شکل گرفت، یعنی هنرمندان تئاتر بنا بر تعصب شخصی خودشان نسبت به این امر واکنش نشان دادند، آثار متعددی را چه پشت جبهه و چه در خود مناطق جنگی روی صحنه بردند. خیلی اوقات اکثر رزمنده‌ها از بستر تئاتر استفاده کردند تا تبلیغ برای حضور مقابل دشمن را به‌صورت یک اثر نمایشی ارائه بدهند و به این امر کمکی کرده باشند. خیلی از رزمنده‌ها بدون داشتن هیچ‌گونه سابقه تئاتری خاصی واکنششان را از طریق تئاتر انجام دادند، بنابراین آن زمان با آثاری سروکار داشتیم که آثار سطحی و تبلیغاتی و هیجانی بودند و خیلی تحلیلگرایانه نسبت به این امر نبودند و بسیار شعارمدارانه بودند و البته که این شعارها لازم و ضروری بوده است و به‌عنوان یک اتفاق منفی از آن یاد نمی‌کنم. این شعار که همه ملت و همه هنرها یکپارچه در حمایت از دفاع مقدس سر داده می‌شد و کل ملت ایران در خیابان‌ها شعار حمایت می‌دادند، از جنگ جنگ تا پیروزی و این شعار را سرلوحه همه شعارهای خود قرار می‌دادند، تئاتر هم در همین راستا کار می‌کرد. و گاهی ما با آثار کمدی خیلی ویژه‌ای در آن دوره سروکار داشتیم که پیش از آن سابقه‌ای در تئاتر کشور نداشت. آثار کمدی این بود که برای تقویت روحیه رزمندگان ما و تضعیف روحیه دشمن، آنان را به‌سخره می‌گرفت و کمدی‌های از این‌ دست خلق می‌کرد که خیلی در زمانه خودشان تأثیرگذار بود و الآن نباید راجع به جایگاه هنری آن‌ها صحبت بکنیم، کارکرد آن آثار در آن دوره بسیار ضروری بود.

*این جریان از کجا منجر به تشکیل جشنواره شد؟

مسافرآستانه: در ادامه متولیان فرهنگی به این فکر افتادند که این حرکتی که شروع ‌شده است باید یک‌جوری ساماندهی شود و این ساماندهی را با برگزاری جشنواره آغاز کردند. یکی دو جشنواره کوتاه‌مدت را من یادم هست که برگزار شد و حتی خود ارتش یک جشنواره‌ای را راه انداخت تحت عنوان جشنواره تئاتر فتح و یک جشنواره‌ای خودجوش از بسیجیان شکل‌گرفته بود تحت عنوان جشنواره تئاتر سنگر که البته خیلی دیری نپاییدند، تا اینکه از سوی مدیران حفظ آثار یک جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره دفاع مقدس در سال ۱۳۷۲ بنیان گذاشته شد، یعنی بعد از اینکه جنگ تمام شد و ما شاهد بسیار از آثار متنوع بودیم که حاصل جنگ بود و حالا نیاز به ساماندهی داشت و نیاز به حمایت و هدایت داشت تا تبدیل به یک فرهنگ ماندگاری در تئاتر بشود که نه‌تنها این فرهنگ خاطرات روزهای دفاع مقدس را به فراموشی نسپرد بلکه نگاه بسیار عمیق‌تری هم نسبت به آن داشته باشد، به‌عنوان اینکه آن فرهنگ بخشی شود از زندگی فرهنگی و اجتماعی بعد از جنگ ما.

این جشنواره در آن سال بنا نهاده شد و خیلی در آن زمان مورد استقبال قرار گرفت زیرا ظرفیتی در تئاتر وجود داشت که جایی برای بروز و ظهور نداشت و وارد این جشنواره شده به آن رونق داد.

*کیفیت آثار دوره‌های اول جشنواره چگونه بود و بعد از آن چه تغییری کردند؟

مسافرآستانه: آثار بسیار خوب و ارزشمندی را هم در دوره‌های اول این جشنواره شاهد بودیم ولی رفته رفته ممکن است این آثار از لحاظ محتوایی تغییر کرده باشند که این مهم صرف‌نظر از کیفیت لازم بوده و باعث ایجاد یک نوع دگردیسی در جشنواره شده است و باعث یک دید عمیق‌تری به این مقوله شد و از آن نگاه هیجانی فاصله می‌گرفت و نگاه تحلیلی ماندگارتری را ارائه می‌داد.

این جشنواره بسیار موفق بود و توانست برای این موضوع تئاتری جریانی عمومی را به وجود آورد که از قبل وجود نداشت و به‌نظرم در این موضوع موفقیت خوبی حاصل کرد به‌طوری که هنرمندانی وارد این جشنواره شده دست به تولید آثار زدند که خوشان در زمان جنگ حضور نداشتند اما نسبت به فرهنگ دفاع مقدس علاقه نشان داده دست به مطالعه در این موضوع زدند که این خودش از افتخارات و اتفاقات خوبی است که رخ داده است.

آرام آرام بعد از مدتی از گذشت جشنواره این جشنواره به بلوغ رسید و به‌نظر من در دوره دهم جشنواره ما شاهد این بلوغ و رشد بودیم و ما در این دوره شاهد آثاری بودیم که به موضوع شهدا در زندگی اجتماعی امروز می‌پرداختند که آثار این‌چنینی را در دوره‌های قبلی شاهد نبودیم.

تئاتر، تئاتر مقاومت،

*چه اتفاقی باعث شد که این روند روبه‌رشد در آینده به تعطیلی جشنواره برسد؟

در آینده برگزاری جشنواره دستخوش تغییراتی شد که لزوماً روبه‌رشد نبود. جشنواره تئاتر دفاع مقدسی در آن زمان توسط بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس حمایت می‌شد ولی توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شد.

در آن دوره و با تغییر برخی سیاست‌ها در بنیاد حفظ و نشر آثار تغییراتی در سیاستهای جشنواره رخ داد که نه‌تنها باعث رشد این جشنواره نبود و برای اصلاح معایب گذشته نشد بلکه سد راهی بود برای ادامه این جشنواره و ناگهان به‌صورت ناپخته و مطالعه‌نشده دست به تغییراتی زده شد که عموم هنرمندان را به‌نوعی به‌سمت یأس و ناامیدی پیش برد تا جایی که در جشنواره یازدهم ما نظرات هنرمندان را شاهد هستیم و با نظرات ناامیدانه‌ای مواجه می‌شویم که متأسفانه در ادامه این اتفاق و چند سال بعد جشنواره به تعطیلی گرایید،

که بعد از آن انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت فتح متوجه شدند این تعطیلی به‌سود جریان تئاتر کشور نیست و همت کردند و این جشنواره را به‌صورت مستقل برگزار کردند و از دوره سیزدهم، جشنواره مستقلاً و متکی به سیاست‌های انجمن تئاتر انقلاب و بنیاد روایت فتح برگزار شد.

از دوره سیزدهم این جشنواره به‌صورت دوسالانه برگزار شد که البت این دوسالانه بودن مشکلاتی دارد ولی به‌هرحال بهتر از عدم برگزاری است.

*از زمان شروع مجدد جشنواره کیفیت برگزاری به حد سابق رسید؟

مسافرآستانه: بعد از برگزاری مجدد جشنواره تئاتر مقاومت قطعاً رساندن کیفیت جشنواره به حد سابق کار بسیار سختی بود و رساندن جشنواره به نقطه اوج سابق متضمن برنامه‌ریزی و همت بسیاری بود که به‌نظر من این مهم هرچه به جلو آمدیم شکل گرفت و الآن می‌توان گفت بخش مهمی از فعالیتهای تئاتر کشور مربوط به تئاتر دفاع مقدس است که البته بعدها نام دفاع مقدس با یک نگاه تعمیم‌گرایانه تحت عنوان مقاومت تغییر نام داد تا صرف موضوعات مقاومت هشت‌ساله نباشد و فرهنگ متأثر از آن دوران هشت‌ساله در زندگی امروز را در بر بگیرد و این اتفاق خوبی است که باعث می‌شود هنرمندان به موضوعات متأثر از آن زمان هم بپردازند و به تأثیرات آن در سطح بین‌المللی توجه کنند.
این اتفاق بسیار مهم است زیرا ما معتقدیم ملتی که فرهنگ مقاومت دارد تن به ذلت و اسارت نمی‌دهد. ملت دقیقاً نقطه مقابل وابستگی است و این موضوعی مهم بود که هم سیاست کلی نظام آن را ایجاب می‌کرد و هم حفظ ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس که تئاتر هم به‌خوبی به این موضوع وارد شد.

جریان تئاتر مقاومت تا امروز به پختگی خوبی رسیده است و این امید وجود دارد که این تکامل به‌شرط استمرار در تئاتر مؤثر واقع شود و تبدیل به یک فرهنگ اجتماعی شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور «دشمنان» در جشنواره فیلم «شب‌های سیاه تالین» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «دشمنان» به کارگردانی علی درخشنده در جشنواره فیلم «شب های سیاه تالین» نمایش داده می شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «دشمنان» اولین فیلم سینمایی علی درخشنده به تهیه کنندگی مجید برزگر و نویسندگی بردیا یادگاری در اولین حضور بین‌المللی خود در بخش مسابقه اصلی بیست و چهارمین جشنواره فیلم «شب‌های سیاه تالین» که از ۲۳ آبان‌ تا ۹ آذرماه در کشور استونی برگزار خواهد شد، به نمایش در می‌آید. این جشنواره به صورت حضوری و آنلاین برپا می‌شود.

نمایش «دشمنان» در این جشنواره روز چهارشنبه ۲۸ آبان ماه خواهد بود. این فیلم سینمایی در پنج سانس به نمایش در می‌آید.

علی درخشنده پیش از این به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز در تعداد بسیاری از فیلم‌ها حضور داشته و فیلم‌های کوتاهی همچون «آماس»، «محاق»، «به همین سادگی» و «صبور باش» را در کارنامه خود دارد.

رویا افشار بازیگر سینما و تئاتر ایفاگر نقش اصلی این فیلم است و از دیگر بازیگران «دشمنان» می‌توان به ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند اشاره کرد.

در این فیلم سینمایی بهروز بادروج به عنوان مدیر فیلمبرداری، لیلا نقدی پری طراح صحنه و لباس، زهره صمدی طراح چهره پردازی، وحید رضویان صدابردار، میلاد موحدی آهنگساز، عماد خدابخش تدوین گر، جواد گنجی دستیار اول کارگردان، حمید قاسمی برنامه ریز، حمید جانی پور عکاس، امیر اسکندری مدیر تولید، محمد مهدی جواهری زاده و مهدی برزگر به عنوان جانشین تهیه کننده همکاری دارند.

پخش بین المللی «دشمنان» را شرکت arthouse cinematheque با مدیریت مرجان علیزاده بر عهده دارد.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «شیوا گفت: همه‌اش احساس می‌کنم شهاب هر شب داره از پشت این درخت‌ها بهمون نگاه می‌کنه! و زهره به آهستگی سرچرخاند سمت پنجره.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگاهی به آثار مجید مجیدی در «نقد سینما» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «نقد سینما» جمعه ۳۰ آبان ماه به بررسی سینمای دهه نود می پردازد و در ادامه نگاهی به آثار مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران خواهد داشت.

به گزارش سینماپرس، برنامه «نقد سینما» جمعه این هفته ۳۰ آبان ماه ساعت ۲۲ با یک پرونده و یک گفتگوی ویژه روی آنتن شبکه پنج می‌رود. در بخش ابتدایی برنامه با میزبانی امیررضا مافی و همراهی آرش خوشخو و منوچهر اکبرلو تصویر نوجوان در سینمای ایران بررسی خواهد شد و در ادامه این  گفتگو، حضور نوجوانان در آثار مجید مجیدی کارگردان با سابقه سینمای ایران مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

«نقد سینما» به بهانه سال پایانی دهه نود و نزدیکی به ایام آخرین جشنواره فیلم فجر در این دهه، در سومین برنامه از سلسله گفتگوهای بررسی دهه نود با حضور ابوالحسن داوودی کارگردان سینمای ایران، درباره ژانر و تنوع ژانری در سینمای دهه نود ایران، گفتگو خواهد کرد.

قسمت های دیگر برنامه این هفته شامل بخش رویدادها با حضور علیرضا مرادی و میثم محمدی خبرنگاران سینمایی وبخش رسانه با موضوع آخرین رویدادهای سینمایی، تنوع، اعتبار جشنواره های سینمایی بین المللی و آسیب شناسی این جشنواره ها خواهد بود.

میز آموزش فیلمسازی بهروز افخمی نیز با موضوع فیلمنامه نویسی در سینما خواهد بود.

برنامه «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری جمعه هر هفته ساعت ۲۲ از شبکه پنج روی‌ آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی «تاریخ پزشکی» در چرخ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در شصت‌و هفتمین قسمت فصل هفتم برنامه «چرخ» موضوع تاریخ پزشکی توسط حمیدرضا نمازی رئیس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی بررسی می شود.

به گزارش سینماپرس، فصل هفتم برنامه تلویزیونی «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

در شصت‌و هفتمین قسمت فصل هفتم برنامه «چرخ» موضوع تاریخ پزشکی توسط حمیدرضا نمازی رئیس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی بررسی می شود.

همچنین این برنامه میهمانان دیگری چون علی آزاد و صدرا مخملی که هردو از روزنامه نگاران حوزه دیجیتال هستند هم دارد.

«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده و به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی حواشی «آقازاده» در «بوی خون» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «بوی خون» روایتی از جنبه‌های مختلف سریال «آقازاده» دارد که هفته آینده منتشر خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، نخستین قسمت مستند «بوی خون» با بررسی جنبه‌های مختلف سریال «آقازاده» هفته آینده منتشر خواهد شد.

این مستند به کارگردانی وحید سعیدی و نویسندگی احمد رنجبر، هفته آینده عرضه می‌شود.

«بوی خون» با هدف واکاوی موضوعات مطروحه در سریال «آقازاده» ساخته شده است و هر بار یکی از پرونده‌ها در آن زیر ذره بین قرار می‌گیرد. گفتگو با چهره‌های سیاسی و اجتماعی درباره آقازادگی و نیز مصاحبه با بازیگران سریال، دیگر محورهای اصلی هر قسمت هستند.

در قسمت اول «بوی خون» پرونده حراج‌های هنری با حضور مرتضی گودرزی دیباج، هنرمند نقاش مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش دیگری از مستند، احمد توکلی سیاستمدار درباره ریشه‌های شکل‌گیری پدیده آقازادگی و اثرات آن صحبت کرده است.

بازیگران سریال «آقازاده» هم در این قسمت تعریف خود از مفهوم آقازادگی را بیان کرده‌اند.

مراحل شکل‌گیری سریال، بازتاب رسانه‌ای آن، نظرات مردم درباره آقازاده‌ها و … بخش‌های دیگر قسمت اول این مستند را تشکیل می‌دهد.

مستند «بوی خون» هر هفته در فیلیمو توزیع خواهد شد.

عواملی که در ساخت مستند «بوی خون» همکاری داشته‌اند، عبارتند از کارگردان: وحید سعیدی، نویسنده: احمد رنجبر، تهیه کننده: سید امیر موسوی نیا، مدیر هنری: مجید اسماعیلی، تدوین: سمیرا بختیاری، جلوه‌های ویژه بصری و طراحی تیتراژ: حمید شماخی، تصویربردار پشت صحنه: محمد حسین گل‌فشان، تصویربردار: مجتبی سعادت، موسیقی: یحیی سپهری شکیب، گزارشگر: آزاده باقری، میزبان گفتگوی بازیگرها: محمد صادق شایسته، گویندگان: مینو فلاحی، مهسا همتی و شهلا اردیبهشتی، مدیر روابط عمومی: مریم عرفانیان و مجری طرح: رسانه نمای آخر.

مشاهده خبر از سایت منبع