بازگشت تله تئاترها به شبکه چهار
شبکه چهار سیما به صورت هفتگی جمعهها ساعت ۱۵ یک تله تئاتر منتخب را روانه آنتن پخش میکند.
شبکه چهار سیما به صورت هفتگی جمعهها ساعت ۱۵ یک تله تئاتر منتخب را روانه آنتن پخش میکند.
رضائیان تهیهکننده برنامه تلویزیونی «سیم آخر» درباره چگونگی تولید این برنامه با اجرای رضا رشیدپور و سختیهای آن گفت.
«زنبورک»، «بره ناقلا»، «سلما»، «فراتر از قله» و «معراجیها» تنها برخی فیلمهای آخر هفته تلویزیون هستند.
در این قسمت از معرفی فیلمها و کارتونهای خاطرهانگیز به سراغ انیمیشن نوستالژیک «آدم برفی» رفتهایم.
به مناسبت تعطیلی دو هفتهای در برخی شهرهای با وضعیت قرمز، جدول پخش شبکههای سیما متناسب با قرنطینه خانگی مردم، غنی و پربارتر شد.
اسماعیلی گفت: کرونا نباید مانع از فعالیتهای فرهنگی شود چراکه بسترهای مختلفی از جمله فضای مجازی برای کار وجود دارد.
سینماپرس: سید احد میکاییل زاده، از ادای احترام شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به مقام شهیده مدافع سلامت، پرستار مریم رحیمی خبر داد.
به گزارش سینماپرس، سید احد میکاییل زاده، معاون ارتباطات و اطلاعرسانی شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: با هدف تکریم از رشادتها و فداکاریهای کادر درمان در مواجه با بیماری کرونا و مقام شامخ شهدای جبهه سلامت، شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به مقام شهیده مدافع سلامت، پرستار مریم رحیمی ادای احترام میکند.
وی افزود: شهیده مریم رحیمی، پرستار ۲۷ساله بیمارستان شهید رجایی شیراز بود که در جبهه مقابله با کرونا، به مقام شهادت نائل شد.
میکائیل زاده ادامه داد: حس مسئولیتپذیری و فداکاری این شهیده بزرگوار به حدی بود که حتی در شرایطی که ۷ ماهه باردار بود، همچنان در عرصه خدمترسانی در بیمارستان فعالیت کرد تا در نهایت به فیض شهادت نائل شد.
مریم رحیمی، پنجمین پرستاری است که در استان فارس بر اثر کرونا، به مقام شهادت رسید، فرزند این شهیده نیز گرچه به دنیا آمد اما تنها پس از چند ساعت بعد از تولد درگذشت.
مرحله دوم شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخشهای «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمیمیرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاعمقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار میشود.
سینماپرس: حمیدرضا قطبی به تحلیل و بررسی لزوم حضور قهرمان واقعی در فیلمهای سینمایی، پرداخت.
به گزارش سینماپرس، حمیدرضا قطبی کارگردان سینما درباره چرایی استفاده نکردن از قهرمان واقعی در آثار سینمایی و احساس نیاز آن بیش از هر زمان دیگری به خبرنگاران جوان، گفت:سالهاست از معنا و مفهومی که در سینما تعریف میشود فاصله گرفته ایم و تعریف من از سینما و فیلمهایی که میبینم چیزی نیست که الان با آن مواجه هستیم.
وی افزود: یکی از عناصری که سینما را سینما میکند قهرمان ها و فیلمهایی است که قهرمان محور هستند و البته آثاری که همیشه با اقبال روبرو میشدند قهرمان پرور بودند. کاراکتری که حادثه میآفریند، درگیر میشود، درام ایجاد میکند و امید به آینده را با زنده ماندن یا حتی مردنش به وجود میآورد.
او ادامه داد: سینمایی که ما را جادو کرد و شیفته آن شدیم این نیست، این سینما ما را به بستر دیگری میبرد. یک زمانی در ایتالیا سینمای نئورالیسم درست شد و واقع گرایی شکل و شمایلی پیدا کرد برای اینکه انسان از حالت فردی خارج شد و حرکت جمعی در مقابل بشریت قرار گرفت، سینمای نئورالیسم و بعد رئالیسم سوسیالیستی که در حقیقت مردم باید حرکت کنند و محور اصلی آنها هستند همه اینها باعث شد به یک سینمای اجتماعی روی بیاوریم که درونش دردهای جامعه بزرگ میشود و برای مبارزه با آن آدمهای معمولی را مشاهده میکنیم که سعی دارند با معضلات و مشکلات مقابله کنند و در حقیقت درام از دل این به وجود میآید، حالا برخی از مشکلات را با کمک یکدیگر میتوانند از بین ببرند و یا نمیتوانند حل کنند که فیلمهای به اصطلاح تلخ با درون مایههای تراژیک از دل این به وجود میآید. این یعنی انعکاس زندگی و جادو نیست، سینما برای من معنی جادوگری دارد یعنی هنری که فراتر از زندگی واقعی ما و اجتماعی است که میشناسم و در همسایگی من قرار دارد.
کارگردان «جامه دران» بیان کرد: وقتی فیلمهای این سالها را میبینم به خصوص با روی کارآمدن دوربین روی دست، فضای دیجیتال و … متوجه میشوم بهشدت از سینما، زییاشناسی، قاب بندی و همه آنهایی که میتوانست تاثیرگذار باشد فاصله گرفتیم. متاسفانه آن تصویرهای زیبا از بین رفت و ما ماندیم و درد وگرفتاری و بدبختی که سینما نیست بلکه دوربین روی دست و تهیه گزارشی است برای اینکه فقط تصویری از جامعه را نشان بدهند و بگویند چنین چیزهایی داریم، من اینها را سینما نمیدانم.
این کارگردان تصریح کرد: به طور قطع بخشی از سینمایی که جادو میکند حضور قهرمانهایی است که فراتر از آدمهایی هستند که در کنار هم زندگی میکنند اینها قهرمانهای نئورالیسم و کوچه بازار نیستند افرادی هستند که ما را به آینده میبرند و به چیزهایی که فراتر از ماست امیدوار میکنند، برای همین ملت تقریبا فقیر هند قهرمانانش را دوست دارد، چون به آنها امید میدهند و میگویند ما میتوانیم دنیا را عوض کنیم.
قطبی اظهار کرد: البته که قهرمان فیلمها باید تمام مشخصهها ومولفهها را داشته باشند یعنی باید زیبا، کاریزماتیک، دارای جثه و قد و قامت درستی باشد. قبلا میگفتند اینها کلیشه هستند، اما واقعیت اینجاست همین کلیشهها همیشه بودند و به درد سینما خوردند منتهی باید با آنها فیلمهای بزرگ ساخت و ساده و سبک برخورد نکرد.
کارگردان «قطار آنشب» گفت: در هند مردم با همه سختیهای اقتصادی برای رفتن به سینما و دیدن قهرمان پول میدهند، چون اگر امیدشان را از آنها بگیرید دیگر چیزی ندارند و این امید در سینما شکل میگیرد در فضای تاریک و ساکت میبینند که میتوان به هدف رسید و قدرتمند بود.
وی افزود: همین کشور هند با چنین قهرمان سازی در فیلم ها، صنعت سینما را میچرخاند و درآمدزایی خوبی دارد از سویی در سالهای اخیر حجم تولید فیلمهای عالی آنها زیاد شده است، چون پشتوانه اصلی که همان مردم هستند را دارد و قطعا فرهنگ سازیهای خودشان هم در دل فیلمها میگنجانند.
قطبی در پایان گفت: اینکه فقط بخواهیم فیلمی تولید کنیم اتفاق حرفهای و درست نیست، باید طوری کار کنیم که صنعت سینما بچرخد و در این چرخش اتفاقات مثبت برای همه رخ میدهد.
سینماپرس: حسن نقاشی مستندساز با اشاره به تاثیر کرونا بر چرخه تولید و اکران سینما، تغییر نگاه به سینما از یک هنر سرگرمکننده به هنر تفکربرانگیز را حاصل همین رخدادهای جهانی دانست.
به گزارش سینماپرس، حسن نقاشی مستندساز در گفتگو با مهر درباره برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: در جهان امروز هر پدیده غیرقابل پیشبینی میتواند شرایط حیات جمعی را دگرگون کند. همانطور که یک پدیده طبیعی مانند زلزله یا سیل توانسته طبع و طبیعت فرهنگ یک قوم و ملت را متحول کند، جنگها و فروپاشی قدرتهای کوچک و بزرگ هم همیشه نوعی تحول به همراه داشته و خیلی از خلاقیتهای تجربی سینما در گیر و دار جنگ جهانی دوم پدید آمده است.
وی افزود: تغییر نگاه سینما از هنر سرگرمکننده به هنر تفکربرانگیز، حاصل همین رخدادهای جهانی است. امروز هم یک ویروس، شیوههای متداول را برهم زده است. چه کسی میتوانست به فوتبال بی تماشاچی، به کلاسهای درس مجازی، به هزاران آموزش فنی و عملی که محتاج به اجتماع و تمرین بود و اکنون به صورت آنلاین برگزار میشود، فکر کند؟
کارگردان مستند «شاه جهان» در ادامه صحبتهایش بیان کرد: سینمای پیشرو ضرورت شیوه پخش و نمایش خود را بهمنزله حیات نوین میپذیرد و اگر بستر اکران آنلاین مهیا باشد، چه بسا با استقبال جامعه مواجه میشود. همیشه به این محدودیت اکران در جشنوارههای داخلی نقد داشتم. چراکه بسیاری از علاقهمندان سینمای مستند به دلیل اکران سنتی، مجبور به حضور در فستیوال بودند.
این مستندساز در ادامه افزود: هر چند این موضوع به آمار و ارقام استقبال مخاطب از فستیوال کمک میکند اما هزینههای سفر و اقامت و حضور در جشنواره سینمای مستند موجب میشد تا خیلیها فرصت بررسی آثار یک ساله را از دست بدهند. حالا خواسته یا ناخواسته، کرونا به ما آموخت میتوان این باور سنتی را دگرگون کرد، از سفرها کاست و تنها به مدد اینترنت و حضور آنلاین تا دورترین نقاط ایران به تماشا و ارزیابی آثار مستند نشست.
کارگردان مستند «نوروز پارسی» درباره برگزاری جشنوارههای مختلف سینمایی در دوران بعد از کرونا دارد گفت: این شیوه سالهاست که در غرب محک زده شده و پس از آزمون و خطاهای فنی، به نوعی اکران حرفهای بینقص رسیده است. بنابراین تردید ندارم که بعد از این، اکران اینترنتی با هم ما خواهد بود.
این مستندساز در ادامه عنوان کرد: در این شرایط بحرانی، باید اکران اینترنتی را به فال نیک گرفت. بیشک باتوجه به اینکه جشنواره «سینماحقیقت» همیشه الگوی مناسبی برای سایر جشنوارههای ملی و بینالمللی بوده است، در ادامه از تجربیات این جشنواره برای برگزاری دیگر رویدادهای سینمایی استفاده خواهد شد. به این ترتیب شاید به این وسیله مقداری به برگزاری جلسات انتخاب آثار و داوری آنها، میزگردهای سینمایی و اکران که همیشه دغدغه سینمای مستند بوده و هست، کمک شده و از برگزاری آنلاین بتوان به خوبی بهره برد.
نقاشی در بخش دیگری از صحبتهایش با تاکید بر این نکته که بدون شک سرمایهگذاری در حوزه اکران مجازی و اینترنتی در انتظار جوامع پیشروی فرهنگی است، گفت: هر چند امیدوارم برپایی فستیوال به شیوه سنتی ادامه داشته باشد، اما تماشای آثار مستند یا حتی نمایش همزمان فیلمهای اکران، موجب رونق روزافزون و تحول فرهنگی میشود.
کارگردان مستند «خسروانی» افزود: در روزنامه خواندم بیماری همهگیر کرونا موجب بالا رفتن تیراژ کتاب در بسیاری از کشورهای جهان شده است، چراکه مردم فرصت بیشتری برای مطالعه یافتهاند. این مطلب به ما یادآوری میکند که به لحاظ فرهنگی در چه جایگاهی هستیم.
این مستندساز در پایان یادآور شد: قطعاً برپایی جشنواره «سینماحقیقت» و اکران آنلاین آزمونی برای سینمای ایران است. در واقع مشتاقانی نظارهگرند تا در صورت به سرانجام رسیدن این رخداد فرهنگی، سرمایهگذاری جدیتری در این حوزه داشته باشند. شرایط حاضر با نظریه ژان بودریار فیلسوف فرانسوی میخواند، آنجا که میگوید، شاید شکل و بافت ارائه اثر هنری آنقدر مهم نیست، آنچه اهمیت دارد واقعیت است. واقعیت رسالت سینمای مستند است. امید که سینمای ما، این گوهر را از کف ندهد.
چهل روز از فراغ خسرو آواز ایران، محمدرضا شجریان گذشته؛ هنرمندی که اشعار حافظ و سعدی، شاعران پرآوازه شیرازی همواره دستمایهی بسیاری از آثارش بوده و در اولین کنسرتش، شیراز هم جزو مقاصدش قرار داشته است.