X

بایگانی آذر 2, 1399

دفتر سینمایی

بدون شک افراد زیادی در سینما و تلویزیون فعالیت می کنند که نان شبشان به همین تولیدات وابسته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «ولایت عشق» گفت: برای ما هنر بازیگری، نویسندگی و یا کارگردانی و غیره یک شغل است، ما برای تفریح بازی نمی کنیم که بخواهیم به راحتی آن را کنار بگذاریم، وقتی بحث شغل مطرح می شود ما با درآمدزایی و معیشت روبرو می شویم، لذا نمی توان به راحتی یک شغل را به طور کامل تعطیل کرد.

به گزارش سینماپرس، عنایت بخشی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین وضعیت فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر پیشنهاداتی دارم اما وضعیت بیماری کرونا تا حدی پیش رفته که اکثریت آثار فعلا متوقف شده اند، واقعیت امر هم باید طی دو هفته جاری تمامی اصول بهداشتی رعایت شود تا بالاخره شاهد کاهش شیوع بیماری کرونا باشیم.  

وی در همین رابطه ادامه داد: به واقع امروز ما نیازمند همتی جمعی برای مقابله با بیماری کرونا هستیم، این همت جمعی از خانه های ما آغاز می شود، به این صورت که ما نیازمند آن هستیم که در خانه و خانواده خود نکات بهداشتی را جدی بگیریم، حجم فعلی بیماری کرونا به حدی است که دیگر اگر حتی یک نفر هم در خانواده رعایت نکند همه افراد در خطر هستند.  

بازیگر سریال «ستایش» درباره احتمال تعطیلی طولانی مدت تولیدات تصویری اظهار کرد: شخصا شاید ترجیحم این باشد که تا پایان کرونا فعالیت خاصی نکنم اما همه نمی توانند با این روش زندگی کنند، بدون شک افراد زیادی در سینما و تلویزیون فعالیت می کنند که نان شبشان به همین تولیدات وابسته است.  

وی در همین راستا تاکید کرد: صحبت اصلی آنجاست که اگر قرار بر تعطیلی طولانی مدت فعالیت های سینمایی و تلویزیونی و حتی تئاتری است، ما چه جایگزینی را برای اهالی این سه هنر قرار داده ایم؟ آیا در برابر دستور به تعطیلی تولیدات حمایتی هم از افراد صورت می گیرد یا همه چیز در حد حرف است. این بازیگر پیشکسوت با اشاره به معیشت هنرمندان طی ماه های گذشته اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به یکسال از بیماری کرونا می گذرد، بسیاری از هنرمندان بیکار و خانه نشین شده اند، آیا مسئولین فرهنگی امروز سراغی از آنان می گیرند یا به حال خودشان رها شده اند.

وی هنر را یک شغل نامید و افزود: برای ما هنر بازیگری، نویسندگی و یا کارگردانی و غیره یک شغل است، ما برای تفریح بازی نمی کنیم که بخواهیم به راحتی آن را کنار بگذاریم، وقتی بحث شغل مطرح می شود ما با درآمدزایی و معیشت روبرو می شویم، لذا نمی توان به راحتی یک شغل را به طور کامل تعطیل کرد.  

بازیگر سریال «ولایت عشق» ادامه داد: از سویی دانستن این نکته هم مهم است که بدانیم، تعطیلی بر روحیه هنرمندان هم تاثیر گذاشته است، پیش از وضعیت کرونایی هم درآمد بازیگران خوب نبود، حداقل با فعالیت از لحاظ روحی اوضاع خوبی داشتند، اما حالا چندین ماه است که علاوه با سر و کله زدن با مشکلات مالی با مشکلات روحی و افسردگی هم دست به گریبان شده اند.  

بخشی با ابراز امیدواری به پایان بحران کرونا خاطرنشان کرد: امیدوارم طرح‌های اخیر برای تعطیلی کشور مثمر ثمر باشد و همه بتوانیم در کنار هم و با کمترین ضرر جانی و مالی این بیماری را پشت سر بگذاریم، باز هم تاکید می کنم که این روزها باید بیش از هرکسی خودمان به فکر این وضع باشیم، مسافرت نرویم، میهمانی نرویم و سعی کنیم اکثریت وقت خود را در خانه و پیش خانواده سپری کنیم.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیئت مدیره خانه سینما بیاید و بگوید چرا برای توزیع عیدی و سبدکالا و اخیراً هنرکارت همیشه می‌خواهد واسطه‌گری کند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چشم‌انداز روشنی برای بهبود معیشتی هنرمندان در دوران فعلی نمی‌بینم، چون بعید است وقتی بعد از ۹ماه کاری نکرده‌اند از حالا به بعد هم برنامه‌ریزی خاصی داشته باشند.

به گزارش سینماپرس، پروانه معصومی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون با بیان این مطلب به «جوان» گفت: خودم به عنوان یک بازیگر حتی بیمه هم ندارم و در این روزهای پررنج کرونایی هیچ تسهیلاتی نصیبم نشده و البته انتظاری هم ندارم، چون هیچ‌گاه به مدیرانی که فقط شعار می‌دهند، اعتقادی نداشته‌ام. بازیگر «گل‌های داوودی» و «جهیزیه برای رباب» ادامه داد: این مایه خجالت نیست که من و امثال من به عنوان پیشکسوت هنری فقط ماهی ۱۵۰هزار تومان کمک هزینه بگیریم؟ وقتی وضع پیشکسوتان این است وای به حال جوان‌ترها. معصومی با اشاره به واسطه‌گری‌های بی‌دلیل رؤسای صنوف در توزیع تسهیلات میان هنرمندان عنوان کرد: بانک اطلاعاتی هنرمندان هم در صندوق هنر و هم در وزارت ارشاد موجود است و تازه اخیراً هم باز سامانه‌ای برای به‌روزرسانی اطلاعات راه انداخته‌اند. پس چگونه است که حتی برای ارسال هنرکارت که یک کارت شناسایی ساده است، باز واسطه‌گری رؤسای خانه سینما را شاهدیم؟ برایم جای سؤال است که در این واسطه‌گری‌ها چه مزایا و دستاوردهایی است که همچنان بر آن اصرار دارند؟

این بازیگر ادامه داد:‌ای کاش از مدیران هنری که مدام برای اعطای حق هنرمندان، واسطه می‌تراشند می‌خواستند که یک انشای کامل در این باره بنویسند تا سود این واسطه‌گری‌ها آشکار شود و قبل‌تر سود را به افراد می‌پرداختند تا هنرمندان بیچاره گرفتار این وضع نشوند.

معصومی یادآور شد: بارها و بارها از مدیران فرهنگی خواسته‌ایم که دست واسطه‌ها را کوتاه کنند و نگذارند در اعطای تسهیلات به هنرمندان، سوءاستفاده ایجاد شود. اگر می‌خواهند چندرغاز کمک هزینه به هنرمندان دهند، مستقیم و بی‌واسطه بدهند نه اینکه مثل موارد اخیر از توزیع یک سبدکالا تا اعطای هنرکارت، سینماگران را در دست‌انداز واسطه‌گری رؤسای صنوف بیندازند.

معصومی در ادامه اظهار داشت: یادم می‌آید که در دولت اسبق حتی با وجود تعطیلی خانه سینما، تسهیلات رفاهی به طور مستقیم در چند مرحله بین هنرمندان توزیع شد ولی حالا چطور است که با وجود باز بودن خانه سینما، به جای تسهیل امور با ایجاد بن‌بست در کمک به سینماگران مواجهیم؟ هیئت مدیره خانه سینما بیاید و بگوید چرا برای توزیع عیدی و سبدکالا و اخیراً هنرکارت همیشه می‌خواهد واسطه‌گری کند؟ چرا تسهیلات را مستقیم به تمام اعضا نمی‌دهند؟

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بهمنی: وظیفه خانه سینما در این شرایط بحرانی کرونا حمایت همه جانبه از سینماگران است/ عملکرد منفعلانه مدیران سینمایی در مواجهه با کرونا قابل اغماض نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما گفت: تأثیر ویروس منحوس کرونا در سینمای ایران چندبرابر بیشتر از سایر بخش ها و حوزه ها بود چرا که سینما قبل از کرونا هم شرایط بحرانی داشت و گسترش این ویروس باعث شد تا حال سینما بدتر از گذشته شود و دیگر هیچ جانی در بدن سینما باقی نماند!

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین نبرد» و «گلوگاه شیطان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وظیفه خانه سینما در این شرایط بحرانی کرونا حمایت همه جانبه از سینماگران است. خانه سینما که عنوان نهاد صنفی و جامعه اصناف سینمای ایران را با خود به یدک می کشد باید در این روزگار سخت و بیکاری که مشکلات شدید اقتصادی هم وجود دارد حمایت جدی از اهالی سینما داشته باشد.

وی ادامه داد: مدیران خانه سینما باید با سازماندهی درست تدبیری عاجل برای رفع مشکلات معیشتی اهالی سینما داشته باشند. این بهترین فرصت است تا خانه سینما برای اولین بار جایگاه خود را به عنوان یک نهاد صنفی به اهالی سینما نشان بدهد. مسئولان خانه سینما می توانند تدابیر زیادی برای برون رفت اهالی سینما از مشکلات شدید بیکاری و اقتصادی داشته باشند که یکی از آن ها رایزنی و گفتگو با سازمان تأمین اجتماعی برای اختصاص بیمه بیکاری به سینماگران است.

بهمنی سپس با بیان اینکه امروزه ما با انباشتی از مشکلات شدید در سینمای کشور روبرو هستیم اظهار داشت: عملکرد منفعلانه مدیران سینمایی در مواجهه با کرونا قابل اغماض نیست! بی شک این ویروس منحوس تا سال های سال ادامه دارد و مدیران فرهنگی و سینمایی نباید دست روی دست بگذارند و منتظر بمانند تا تکلیف این ویروس روشن شود چرا که نمی شود اگر این ویروس مثلاً تا ۱۰ سال دیگر وجود داشته باشد طی این سال ها هنرمندان بیکار و خانه نشین باقی بمانند.

این سینماگر متذکر شد: برخی از عملکردهای مسئولان فرهنگی و سینمایی در این ایام به شدت اشتباه بوده که بی تردید یکی از آن ها برگزاری جشنواره های سینمایی به صورت فیزیکی است! در این شرایط برگزاری جشنواره ها اصلاً کار شایسته ای نیست اما مثلاً می توان بنا به فتوای حضرت آقا پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد. مسئولان سینمایی می توانند پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و سالن های سینما را بازگشایی کنند.

وی متذکر شد: یکی دیگر از نکات بسیار مهم این است که مسأله مهم اکران آنلاین باید جدی گرفته شود. متأسفانه مسئولان و سیاست گذاران ما چندان تدبیری برای این مسأله مهم نداشته اند و همین باعث شده تا ما از سایر کشورهای صاحب صنعت سینما چند گام عقب تر بمانیم. بی تردید توجه ویژه به اکران آنلاین فیلم ها و ایجاد سیاست هایی برای کنترل و جلوگیری از قاچاق آثار در فضای مجازی می تواند در این ایام کرونایی کمکی جدی به صنعت سینما و سینماگران بیکار و خانه نشین شده داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«واداشته» آماده نمایش شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «واداشته» به کارگردانی سیاوش‌گرجستانی آماده نمایش شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «واداشته» به کارگردانی سیاوش‌گرجستانی و تهیه کنندگی سیدمازیار هاشمی آماده نمایش شد.

فیلم کوتاه «واداشته» به مسائل و مضامین اجتماعی با محوریت کودک همسری می پردازد. بیشتر بازیگران این فیلم از مهاجران قانونی افغانستان و آموزش دیده بازیگری هستند که برای اولین بار مقابل دوربین قرار گرفته اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «قهرمانان آینده، کودکانی هستند که سنت های غلط را از بین می برند.»

فیلم کوتاه «واداشته» محصول موسسه فرهنگی و هنری «هنر ایده بنیان» است و موسسه «ایریماژ» مسئولیت پخش این فیلم را بر عهده گرفته است.

عوامل اصلی «واداشته» عبارتند از نویسنده: سیاوش‌گرجستانی، مدیر فیلمبرداری: احد عاقلی، تدوین: وحید قاضی میرسعید، طراحی و ترکیب صدا: بهروز معاونیان، طراح چهره پردازی: علی بهرامی فر، طراح صحنه و لباس: امیر حسین دوانی، صدابردار: محمد عیوضی، آهنگساز: امیر صدیقیان، اصلاح رنگ و نور: فربد جلالی، مدیر تولید: راحله ورزی، برنامه ریز و دستیار کارگردان: هادی فلاحی، طراحی نشانه و پوستر: احسان رضا زاده، عکاس: نازلی هروی، انتخاب بازیگر: محمدهادی غضنفری، منشی صحنه: نازنین اعتماد، مدیر تدارکات: جعفر حسین زاده.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیرعامل پروژه «هنرکارت»: حدود ۳۰ مورد خدمت رسانی وجود دارد که می‌توانند با فراگیری آن از خدمات آن‌ها بهره مند شوند. – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر پروژه «هنر کارت» در صندوق اعتباری هنر وابسته به وزارت ارشاد ضمن اعلام جزییات واریز کمک هزینه به هنرمندان عضو در ایام کرونا از ویژگی‌های اعتباری و اقتصادی این پروژه سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، مصطفی خادم المله مدیرعامل پروژه «هنرکارت» در صندوق اعتباری هنر از مجموعه‌های حمایتی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با مهر ضمن اشاره به جزییات راه‌اندازی پروژه «هنرکارت» در ایام کرونا توضیح داد: بحث «هنرکارت» از جمله پروژه‌هایی بود که طی سال‌های گذشته مطرح شد اما متاسفانه به نتیجه‌ای که باید نرسید چرا که در این زمینه مشکلات مالی وجود داشت که مانع از عملیاتی شدن پروژه می‌شد. از این جهت ما در این دوره تلاش کردیم تا با برنامه‌ریزی بیشتر، شبکه مالی و اعتباری را در راستای حمایت هر چه بیشتر از هنرمندان راه اندازی و شرایط اجرایی شدن پروژه را فراهم کنیم.

صدور یک کارت شناسایی دارای اعتبار برای اصحاب فرهنگ و هنر

وی درباره ضرورت اجرایی شدن پروژه بیان کرد: آنچه برای راه‌اندازی «هنرکارت» مدنظرمان بود بر اساس دو هدف مهم شکل گرفت که اولین آن مبتنی بر درخواست هنرمندان برای داشتن یک کارت شناسایی معتبر در جهت شناسایی حقوقی و اداری آن‌ها بود. زیرا همواره این دغدغه وجود داشت که اهالی فرهنگ و هنر می‌بایست برای اثبات هنرمند بودنشان، دائم در حال ارسال مدارک باشند. فرآیندی که طبیعتاً برای هنرمندان عزیز شکل خوبی نداشت. چراکه هرجایی باید نمونه مصاحبه یا یادداشت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود را برای اثبات موقعیت حرفه‌ای‌شان ارائه می‌دادند. بنابراین طراحی و انتشار یک کارت شناسایی برای اعضای صندوق می‌توانست راه حل مناسبی در جهت تکریم و موقعیت اداری اصحاب فرهنگ و هنر باشد.

«هنر کارت» یک کارت شناسایی اختصاصیِ اعتباری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اهالی فرهنگ و هنر در انجام امور بانکی و دریافت تسهیلات ویژه در چارچوب فعالیت‌های صندوق اعتباری هنر است خادم المله گفت: هدف دوم راه‌اندازی پروژه «هنرکارت» تسهیل در امور ارائه خدمات صندوق اعتباری هنر به اعضا بود. به هر حال اگرچه براساس مصوبه هیات وزیران عضویت در صندوق اعتباری هنر از شرایط سختی برخوردار است اما در همین شرایط اکنون حدود ۸۰ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه از خدمات صندوق بهره مند می‌شود.

وی افزود: در این شرایط ما به جهت اینکه بتوانیم شرایط بهتری را برای ارائه خدمات و تکریم هنرمندان عزیز فراهم کنیم یک کارت اعتباری با عنوان «هنر کارت» را طراحی کردیم تا در دو هدفی که به آن اشاره داشتم متمرکز شویم. در واقع «هنر کارت» یک کارت شناسایی اختصاصیِ اعتباری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اهالی فرهنگ و هنر در انجام امور بانکی و دریافت تسهیلات ویژه در چارچوب فعالیت‌های صندوق اعتباری هنر است. خوشبختانه با اقداماتی که طی ماه‌های اخیر انجام گرفته بخش عمده‌ای از اعضای صندوق اعتباری هنر نسبت به عضویت در پروژه «هنرکارت» اقدامات لازم را انجام داده‌اند که طبق تازه‌ترین آماری که در این زمینه به دست آمده این تعداد به ۶۹ هزار نفر رسیده‌اند و پیش بینی می‌شود ۱۱ هزار نفر باقی مانده نیز در هفته آتی نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

تکذیب دریافت وجه برای صدور «هنر کارت» از سوی مراجع دولتی

مدیر پروژه «هنرکارت» با اشاره با واریز مبلغ ۱۵ میلیون ریال به حساب «هنر کارت» هنرمندان عضو در روزهای گذشته افزود: تازه‌ترین خدمات ارائه شده‌ای که با پیگیری رییس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت اختصاص مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیاردریال به عنوان «کمک هزینه جبران بیکاری ایام کرونایی» به اعضای صندوق اعتباری هنر و پروژه «هنرکارت» بود که به طور حتم در این شرایط اختصاص مبلغ ۱۵ میلیون ریال به هر عضو خیلی چشمگیر نیست اما در نوع خود می‌تواند اتفاق مثبتی در جهت حمایت‌های دولتی از اصحاب فرهنگ و هنر باشد. این مبلغ تا امروز به حساب «هنرکارت» ۹۶ درصد از ثبت نام کنندگان واریز شده و بسیاری از عزیزان نسبت به برداشت این مبلغ نیز اقدام کردند. البته با توجه به فرآیند زمانی صدور کارت‌ها از ثبت نام تا صدور کارت با بانک عامل هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا قبل از صدور «هنرکارت» نیز برداشت مالی صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: تمامی موارد مربوط به اطلاع رسانی «هنرکارت» از سامانه اینترنتی صندوق اعتباری هنر و رسانه‌های دارای مجوز کشورمان صورت می‌گیرد. این موضوع را از آن جهت گفتم که متاسفانه بعضی‌ها به بهانه ثبت نام در صندوق اعتباری هنر و پروژه هنرکارت مبالغی را درخواست کردند که بنده در همین جا دریافت هرگونه مبلغ به بهانه ثبت نام «هنرکارت» را تکذیب و اعلام می‌کنم که تمامی مراحل مربوط به فرآیند ثبت نام به دلیل حمایتی بودن این پروژه کاملاً رایگان بوده و ما بابت هرگونه خدماتی که در این زمینه صورت می‌گیرد مبلغی را از هنرمندان دریافت نمی‌کنیم.

خادم‌المله ادامه داد: البته توضیح دیگر اینکه فرآیند پرداخت این مبلغ یک میلیون و پانصدهزار تومانی اگرچه از سوی اصناف هنری به هنرمندان اطلاع داده شده اما بعضی از هنرمندان که عضو مجموعه‌های صنفی چون خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی نیستند هم از امتیازات پروژه «هنرکارت» بهره‌مند خواهند شد. چرا که تعدادی از آن‌ها بر اساس معرفی‌نامه‌هایی که از معاونت‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای دریافت کمک هزینه‌ها اقدام کرده‌اند. ما در حوزه خبرنگاران و اهالی رسانه نیز به شدت مشغول مذاکره و گفتگو با مجموعه‌های ذی‌ربط هستیم تا در این حوزه خبرنگاران عزیز و اهالی رسانه نیز با فرآیند راحت تری نسبت به دریافت این تسهیلات از جمله هنرکارت مواجه باشند.

به حساب «هنر کارت» دارندگان مدرک درجه یک هنری چقدر پول واریز شد

خادم المله در ادامه صحبت‌های خود گفت: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته برای آن دسته از هنرمندانی که دارای مدرک درجه یک هنری بوده و یا بر اساس تعاریف حقوقی جزو پیشکسوتان عرصه‌های مختلف به حساب می‌آیند مبلغ ۵۰ میلیون ریال به حساب «هنر کارت» آنها واریز شده است. البته این نکته را بگویم که مرجع تشخیص برای پرداخت این مبالغ به هیچ عنوان در حوزه فعالیت‌های صندوق اعتباری هنر نیست. چرا که فعالیت‌های مجموعه صندوق اعتباری هنر در چارچوب حوزه‌های مالی و اعتباری است و تشخیص هنری افراد به نهادهای مرتبط واگذار شده است.

وی افزود: اصلاً شاید یکی از دلایل عدم ورود صندوق اعتباری هنر به نحوه تشخیص هنرمندان پیشکسوت و درجه بندی آنها مبتنی بر همین باشد که در این زمینه نارضایتی‌هایی برای تشخیص درجه کیفی هنرمندان پیشکسوت وجود دارد. شرایطی که موجب شده که ما با محدودیت‌های قانونی برای پرداخت تسهیلات بیشتر به هنرمندان عزیزمان مواجه شویم. البته تمام تلاش ما رساندن مشکلات به شرایط حداقلی است. در این زمینه نیز پیشرفت‌های خوبی داشتیم که با حمایت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این حمایت‌ها بیشتر شود. کما اینکه همین کمک یک میلیون و پانصد هزار تومان اولین حمایت ما در پروژه «هنرکارت» است.

شاید یکی از دلایل عدم ورود صندوق اعتباری هنر به نحوه تشخیص هنرمندان پیشکسوت و درجه‌بندی آنها مبتنی بر همین باشد که در این زمینه نارضایتی‌هایی برای تشخیص درجه کیفی هنرمندان پیشکسوت وجود دارد مدیر پروژه «هنرکارت» در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: ما در ادامه برنامه‌های حمایتی پروژه هنرکارت بیمه نامه ویژه کرونا را طراحی کردیم که در صورت اجرایی شدن، تمامی فعالیت‌های حمایتی این بیمه نامه که جزییات آن اعلام خواهد شد به صورت رایگان خواهد بود. این در حالی است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته سهم کارفرما و دولت بیمه شدگان تامین اجتماعی زیر مجموعه صندوق اعتباری هنر در این کارت شارژ می‌شود. ما در حوزه بیمه تکمیلی نیز که به اعتقاد من جزو بهترین نوع بیمه‌های تکمیلی است شرایطی را ایجاد کردیم که تمامی پرداخت‌ها در این بخش نیز در چارچوب «هنر کارت» صورت گیرد.

سرنوشت یک پروژه اعتباری – اقتصادی بعد از تغییر مدیران

خادم المله با اشاره جزییات دیگر این پروژه گفت: آنچه برای «هنرکارت» در نظر گرفته شده بهره‌مندی از یک کارت اعتباری بانکی است که غیر از مواردی که به آن اشاره داشتم، دربرگیرنده امتیازات ویژه‌ای است. یکی از ویژگی‌های «هنرکارت» در حوزه خرید صورت می‌گیرد که در حساب دارنده کارت از مبلغ هر خریدی که با هنرکارت انجام می‌دهد به میزان محاسباتی که در این زمینه صورت گرفته، مبلغی دوباره بازگردانده خواهد شد. این میزان برگشتی پول حتی در برخی مواقع به ۵۰ درصد هم می‌رسد که به میزان خریدها و موارد خرید شده دربرگیرنده درصدهای متفاوتی است. ما در همین راستا یکسری مراکز درمانی را نیز معرفی می‌کنیم تا در مواقعی که حتی پولی هم در کارت وجود نداشته باشد مبلغی به عنوان وام قرض‌الحسنه در اعتبار کارت تعریف می‌شود تا مراجعه کننده به مرکز درمانی از جمله دندانپزشکی از شارژ مالی موجود در کارت برای پرداخت هزینه‌ها استفاده کند.

مدیر پروژه «هنرکارت» در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید کرد: آنچه برای پروژه «هنرکارت» طراحی شده فقط به منزله یک کارت اعتباری که بتوان از آن در تراکنش‌های مربوط به دریافت و پرداخت پول استفاده کرد، نیست. آنچه برای هنر کارت تعریف شده تعریف هشت ویژگی در لایه‌های مختلف ریالی است. ضمن اینکه طراحی پروژه‌ای که برای این فعالیت مهم صورت گرفته به گونه‌ای است که حتی اگر روزی مدیران صندوق اعتباری هنر هم تغییر کنند به دلیل تامین هزینه‌های پروژه از خودِ پروژه «هنر کارت» خللی در فعالیت‌های آن صورت نمی‌گیرد و من امیدوارم با اطلاع‌رسانی و کمکی که اهالی رسانه به ما در این زمینه می‌کنند شرایطی را ایجاد کنیم که اولاً هنرمندان، اهالی فرهنگ و اصحاب رسانه با تعداد خدمات هنرکارت آشنایی بیشتری پیدا کرده و در مرحله بعدی در حوزه آشنایی هرچه بیشتر با بانکداری الکترونیکی گام‌های موثری را بردارند. زیرا در همین پروژه «هنرکارت» حدود ۳۰ مورد خدمت رسانی وجود دارد که می‌توانند با فراگیری آن از خدمات آن‌ها بهره مند شوند. شرایطی که به اعتقاد من در عرصه خدمت رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق اعتباری هنر به جامعه فرهنگ و هنر می‌تواند دربرگیرنده تحولات بزرگی باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای اندیشه ورز و ارزشی ما با سومدیریت مدیران به سینمایی رسیده است که می‌تواند به سینمای مبتذل و فیلم فارسی پهلو بزند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک استاد دانشگاه در برنامه افق سینما گفت: غربی‌ها سینما را برای مردم به عنوان یک سرگرمی معرفی می‌کنند ولی دقیقا هدفمند و در جهت سیاست‌ها و استراتژیک‌های فلسفی غرب فیلم می‌سازند.

به گزارش سینماپرس، پرویز فارسیجانی در برنامه «افق سینما» ویژه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت که روز جمعه ۳۰ آبان با اجرای سعید الهی به روی آنتن شبکه افق رفت در ابتدای برنامه درخصوص اندیشه ورزی در سینما مبتبی بر نگاه امام و رهبری گفت: بعد از انقلاب فیلسوفانی مانند امام در همان ابتدا موضع خودشان را به عنوان یک عالم و فقیه درخصوص سینما بیان کردند.  

وی در ادامه افزود: امام سینما را ابزار مهمی در جهت تربیت انسان می‌داند و ایشان تاکید داشتند انسان می‌تواند از سینما به تعالی برسد و می‌تواند بالعکس به شقاوت برسد.  

فارسیجانی با انتقاد از بی‌توجهی مدیران فرهنگی نسبت به دغدغه‌های امام و رهبری نسبت به سینما اظهار داشت: باید منشور سینمایی امام و رهبری تدوین و در اختیار مدیران و هنرمندان قرار گیرد تا بتوانند از آن بهره ببرند.  

وی در ادامه گفت: همه آن چیزی که از بیانات امام (ره) درخصوص سینما در ذهن سینماگران و مدیران فرهنگی ماست همان یک جمله تاریخیست که در بهشت زهرا فرمودند که ما با فحشا مخالفیم نه با سینما، در حالی که ما میتوانیم یک منشور سینمایی از جملات امام در غالب کتاب تالیف کنیم.  

این استاد دانشگاه درخصوص نزدیکی سینمای ایران با سینمای اندیشه ورز تصریح کرد: در یک دوره‌ای فیلم‌هایی مانند توبه نصوح حتی طلاب و روحانیون را به سینما کشاند، بعد از انقلاب فیلم‌های موفقی در حوزه اندیشه ورزشی داشتیم اما متاسفانه سینمای اندیشه ورز و ارزشی ما با سومدیریت مدیران در این سال‌ها رسیده است به سینمایی که می‌تواند به سینمای مبتذل و فیلم فارسی پهلو بزند.  

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: نسلی که در حال حاضر به سینما ورود کرده است و در حال ساخت اثر سینمایی است سینمای اندیشه‌ورز را رها کرده است و فکر می‌کند سینما فقط جنبه سرگرمی دارد در حالیکه تفکر غرب سینما را سرگرمی می‌داند ولی اندیشه اسلام، امام و رهبری سینما را پلی برای رسیدن به تعالی و کمال انسانیت می‌داند.  

دانشگاه‌های فلسفه و حوزه‌های علمیه با سینما بیگانه هستند

فارسیجانی گفت: از نظر امام راحل سینما از باقی هنرها مهم‌تر است و همیشه در دیدار با هنرمندان و مسئولان فرهنگی به پرداختن به سینما تاکید کردند.  

این مدیر فرهنگی در پایان خاطرنشان ساخت: نکته مهم در خصوص سینمای اندیشه ورز ارتباط بین فلاسفه و نخبگان دینی با هنرمندان است. آیت الله جواد آملی در دیداری فرموند کاش آقای سلحشور برای ساخت سریال یوسف از ما هم مشورتی می‌گرفت چرا که نکاتی داشتیم که می‌تواند به ارزش سریال بیافزاید یا همچنین علامه جعفری برای ساخت سریال امام رضا (ع) پیگیر دیدار با آقای فخیم زاده بودند.  

وی تاکید کرد: ضمن اینکه همه اشکال را هم نباید متوجه فیلسازان بدانیم چرا که دانشگاه‌های فلسفه و حتی حوزه‌های علمیه کاملا با سینما بیگانه هستند.  

محمد جلیل آل امین استاد دانشگاه نیز در برنامه «افق سینما» درخصوص ارتباط بین سینما و فلسفه اظهار داشت: سینما و فلسفه هر دو آفریننده اند، هم فیلسوف در تلاش برای خلق اندیشه است و هم هنرمند برای آفرینش اثرکوشش می‌کند.  

وی در ادامه افزود: رساله‌های افلاطون همگی براساس نمایش و تصویر است و به مثابه یک فیلم سینمایی داستان گویی و خلق موقعیت می‌کند و از سینما در مقام ساخت یک جهان یاد می‌کنند، به همین خاطررهبران سیاسی در جهان به تاثیر سینما در حاکمیت و جامعه‌شناسی تاکید دارند.  

آل امنین به تلاش غرب برای ساخت فیلم‌های با موضوعات فلسفی اشاره کرد و گفت: غربی‌ها سینما را برای مردم به عنوان یک سرگرمی معرفی می‌کنند ولی دقیقا هدفمند و در جهت سیاست‌ها و استراتژیک‌های فلسفی غرب فیلم می‌سازند. اگر از غربی‌ها سوال کنید فلاسفه شما بیشتر در کجا مشغول هستند نمی‌گویند در دانشگاه بلکه می‌گویند در هالیوود فعالند.  

وی در ادامه تصریح کرد: البته به غیر از ارتباط بین فلاسفه و هنرمندان باید خود فیلمساز نیز به فلسفه معتقد باشد. به عنوان مثال آقای استنلی کوبریک فیلمسازو تهیه کننده معروف آمریکایی خودش یک فیلسوف است و از فیلمسازی بیشتر به دنبال تبیین فلسفه خودش است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تونس با «مردی که پوستش را فروخت» به اسکار می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «مردی که پوستش را فروخت» از سوی کشور تونس برای نمایندگی در اسکار ۲۰۲۱ انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، «مردی که پوست خود را فروخت» ساخته کاوتر بن هانیا نماینده تونس در رقابت‌های اسکار ۲۰۲۱ خواهد بود.

این فیلم در جشنواره فیلم ونیز برای نخستین بار اکران شد و جایزه بهترین بازیگر مرد نیز برای بازی یحیی ماهاینی به این فیلم تعلق گرفت. ماهاینی در این فیلم نقش یک سوریه‌ای را بازی می‌کند که قصد سفر به اروپا را دارد.

«مردی که پوستش را فروخت» به زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسه فیلمبرداری شده و مونیکا بلوچی نیز در آن به بازی پرداخته است. فیلم قبلی این کارگردان با نام «زیبا و سگ‌ها» نتوانست نامزد بخش فیلم‌های بین المللی اسکار شود.

کمپانی باک فیلمز، تا کنون حق انتشار «مردی که پوستش را فروخت» را در سوئیس، پرتغال، دانمارک، نروژ، تایوان، برزیل، ترکیه و روسیه خریده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا از کنسرت‌های آنلاین خبری نیست؟


آغاز دو هفته تعطیلی و محدودیت کرونایی و همچنین لغو طرح های پیشنهادی برای برگزاری کنسرت های حضوری در ایام کرونا، می توانست فرصتی مناسب برای ازسرگیری کنسرت های آنلاین تلقی شود؛ رویدادی فرهنگی ـ هنری که در صورت تحقق، روحی تاره را به فضای موسیقایی کشور، هنرمندان و مردم می بخشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شرایط کرونا شرایط سختی است، اما همزیستی هنر ‏و این دوران با یکدیگر غیرممکن نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صالحی گفت:در ۸ سال دوران دفاع مقدس نیز هنر ‏ما تعطیل نبود و یاد گرفتیم در ۸ سال هم بجنگیم و از میهن دفاع کنیم و ‏هم هنر ۸ ساله ما در حرکت بود. ‏

به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی ‌وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز گذشته با همراهی سید مجتبی ‌حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هادی مظفری ‌مدیرکل هنرهای تجسمی عبادرضا اسلامی رئیس فرهنگسرای نیاوران و ‌هیربد همت آزاد دبیر این دوره دوسالانه از آثار این دوره دوسالانه بازدید ‌کرد. ‌

وی در حاشیه این بازدید درباره کمیت و کیفیت نمایشگاه این دوره از ‌دوسالانه در جمع خبرنگاران گفت: خیلی خوشحالم بعد از ۹ سال شاهد برگزاری یازدهمین ‌دوسالانه سرامیک هستیم و طبیعتا این فاصله زمانی انتظاراتی را ایجاد ‌کرده است؛ البته این نمایشگاه در شرایط خاصی فراخوانش ارائه شد و بعد ‌ادامه پیدا کرد. بحث‌های کرونا و… مطرح بود، اما هنرمندان سرامیک با ‌جدیتی که داشتند نمایشگاه خوبی را ارائه دادند و بیش از ۸۵۰ اثری که به ‌این نمایشگاه رسید و الان حدود ۱۰۰ اثری که ارائه می‌شود، نشان داد ‌هنرمندان این عرصه در چه جایگاهی قرار دارند. ‌

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از این آثار را جوانان کشور ارائه دادند که ‌نشان دهنده خلاقیت‌های هنرمندان جوان کشور ما در هنرهای تجسمی ‌خصوصا هنر سرامیک است. هنر سرامیک سابقه طولانی را در تاریخ ایران ‌دارد و همزاد با سرزمین ماست. تاریخ ماقبل مکتوبمان نیز با هنر سرامیک ‌پیوند خورده و به نظر می‌رسد جایگاهش در تاریخ ما ترکیبی بوده از اثری ‌به عنوان هنر کاربردی و هنر تزئینی و هنر آیینی و همه وجوه زندگی ‌انسانی مردم این سرزمین را در بر می‌گرفته است. ‌

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به نظر می‌رسد در این نمایشگاه ‌دغدغه‌هایی را می‌توان مشاهده کرد که دغدغه‌های امروزی است. هنر ‌سرامیک از هنر تزئینی و کاربردی فاصله گرفته و هنرمندان به این سمت ‌حرکت کرده اند که چطور می‌توانیم مفاهیم انسانی عام مانند محیط ‌زیست و ده‌ها دغدغه مشابه را با هنر سرامیک بیان کرد و از طریق ‌خلاقیت‌ها ارائه داد. همچنین این نمایشگاه این را مطرح می‌کند که چطور ‌می توان بین تکنیک‌های گذشته سرامیک در کشورمان و دیگر تکنیک‌های ‌سنتی ملل دیگر و تکنیک‌های مدرن، اتصال بین سنت و مدرن و تجربه ‌های شخصی و وجودی را در قالب هنرهای تجسمی و سرامیک عرضه کنیم ‌و از طریق بست تجربه‌های فردی ارتباطی با مخاطب ایجاد کرد تا با بسط ‌دریافت‌های مخاطب این گستره وسیع شود. ‌

وی با اشاره به اینکه این دوسالانه فرصتی برای پیشکسوتان و جوانان ‌فراهم می‌کند، در خصوص نقش و اهمیت انجمن‌های هنری در چنین ‌فعالیت‌هایی گفت: این نوع کارها و کارهای مشابه پایگاه اصلی اش در ‌انجمن هاست. توصیه و نگاهی که در این دوره به طور خاص در وزارتخانه ‌و معاونت هنری این بوده که بتوانند در تعامل پیوسته‌تر با این جایگاه ‌مسیر را جلو ببرند و با حمایت و مساعدت بتوانند فرصتی فراهم کنند که ‌هنرمندانی که در فضای انجمن‌ها هستند خود را قدم به قدم نشان دهند و ‌مسیر تکامل را نشان دهد. ‌

صالحی در خصوص فعالیت‌های هنری در دوران کرونا نیز گفت: ما در ‌میانه یک بیماری عالم گیر هستیم که در کشور ما در حدود ۹ ماه و در جهان ‌یکسال است که ادامه دارد و امکان دارد این تجربه تلخ ماه‌ها و یک سال ‌دیگر ادامه پیدا کند. یک رویکرد مطرح و سرامد در این روزها این است که ‌سلامت رکن مهم بعد اجتماعی و فردی است و امنیت و سلامت با هیچ چیز ‌برابری نمی‌کند. ولی بشر یاد گرفته است که می‌تواند در شرایط سخت نیز ‌همزیستی‌های ویژه‌ای را ایجاد کند. در ۸ سال دوران دفاع مقدس نیز هنر ‌ما تعطیل نبود و یاد گرفتیم در ۸ سال هم بجنگیم و از میهن دفاع کنیم و ‌هم هنر ۸ ساله ما در حرکت بود. ‌

وی در پایان اظهار کرد:شرایط کرونا شرایط سختی است، اما همزیستی هنر ‌و این دوران با یکدیگر غیرممکن نیست. اینکه بتوانیم از طریق دستورالعمل ‌ها و حفاظت از آنها، خلاقیت‌ها را حفظ کنیم و امکان عرضه را فراهم کنیم ‌امری محال نیست. خصوصا هنرمندان تجسمی فرصت‌های بیشتری دارند ‌چرا که نوع خلاقیت آن‌ها عموما فردی یا در گروه‌های کوچک است و عرضه ‌این هنر هم با هنرهایی، چون تئاتر و سینما متفاوت است و شرایط بهتری ‌برای عرضه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی دارد. ‌

در پایان این بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور معاون هنری و ‌مدیرکل هنرهای تجسمی و دبیر دوسالانه و در جمع حمید سوری، بهزاد ‌اژدری و مجید ضیایی داوران یازدهمین دوسالانه سرامیک نشستی را برگزار ‌کردند و درباره راهکارهای توسعه هنر سرامیک و امکان حمایت آن از طریق ‌قانون گذاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین توسعه بازار هنر ‌سرامیک و ایجاد رشته‌های دانشگاهی گفتگو کردند و به تبادل نظر ‌پرداختند. ‌

مشاهده خبر از سایت منبع