X

بایگانی آذر 5, 1399

دفتر سینمایی

یکی از کارهایی که روی آن تاکید داشتم، این بود که به صدا و چهره ام هویت و شخصیت بدهم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هرمز شجاعی‌مهر از مجریان تلویزیونی است که در طول سال‌ها فعالیت در رسانه ملی، تنها برنامه‌های خانوادگی را اجرا کرده است.

به گزارش سینماپرس، برنامه‌هایی در تلویزیون هستند که سال‌های سال است روی آنتن می‌روند. یکی از این برنامه‌ها «سیمای خانواده» است. شجاعی‌مهر مجری با سابقه  شبکه یک سیما  در این سال‌ها طوری با مردم در برنامه سیمای خانواده  خودمانی شده که خیلی از مردم او را عضوی از خانواده خود می‌دانند.

این برنامه در طول این سال‌ها با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است. گاهی بخش‌های این برنامه جذاب و دیدنی بوده و بعضی مواقع هم به لحاظ جذب مخاطب موفق نبوده است؛ اما آنچه اهمیت دارد این است که مدیران تلاش کردند هر چند وقت یک بار با تغییر دادن عوامل سازنده این برنامه ایده‌های جدید را به سیمای خانواده تزریق کنند تا مخاطبان از مباحث مطرح شده در این برنامه نهایت استفاده را ببرند و علاوه بر حفظ مخاطبان قدیمی، مخاطبان جدید هم به این برنامه اضافه شوند.

نزدیک به چهار دهه است که مخاطبان رادیو و تلویزیون، شنونده و بیننده برنامه‌های اجتماعی و خانوادگیِ هرمز شجاعی‌مهر بوده‌اند. به واقع چند نسل از این مخاطبان، همیشه شاهد چهره‌ای شاد و خندان از این مجری پیشکسوت بوده‌اند. به بهانه حضور پررنگ شجاعی مهر در برنامه سیمای خانواده با او گفت و گو کردیم.

این مجری با سابقه  درباره شروع برنامه سیمای خانواده گفت: حدود ۳۵ سال پیش برنامه‌ای در رادیو با نام «خانه و خانواده» پخش می شد. به مرور تصمیم گرفته شد این برنامه زنده اجرا و پخش شود. آن زمان من و خانم بیدمشکی اجرای آن را به عهده گرفتیم. آن برنامه جای خوبی بین خانواده ها باز کرده بود؛ برای همین پخش آن را در تلویزیون ادامه دادیم.

شجاعی مهر ادامه داد: زمانی که در تلویزیون هم سیمای خانواده پخش شد، دوباره من و خانم بیدمشکی آن را اجرا کردیم. تقریبا ۲۵ سال است که این برنامه از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

شجاعی مهر درباره اجرای طولانی مدت سیمای خانواده توضیح داد: در ابتدا فکر نمی‌کردم به این مدت اجرای برنامه را به عهده بگیرم؛ اما به مرور که جلو رفتیم علاقه مند به اجرای برنامه شدم. احساس می‌کنم شخصیت همه ما در خانواده شکل می‌گیرد و ما همه آموختنی‌ها را در زندگی خانوادگی می‌آموزیم.

وی افزود: در آغاز شروع برنامه خانواده‌ها سنتی‌تر بودند و خیلی دانش آن را که چگونه یک خانواده را تشکیل بدهند و صاحب فرزند شوند نداشتند و همه به صورت تجربی آموخته بودند. در برنامه سیمای خانواده به صورت جدی این کار صورت گرفت و با کارشناسان و نویسندگان به موضوعات مختلف پرداختیم. هرچه جلوتر رفتیم، خودم علاقه مند به اجرای برنامه شدم و یاد گرفتم. احساس می‌کردم اگر یک خانواده نجات پیدا کند یک جامعه نجات پیدا می‌کند. اگر خانواده‌ها عاشق باشند و فرزندان عاشق تربیت کنند، قطعاً یک جامعه صمیمی و دوست داشتنی خواهیم داشت.

او درباره دلیل ماندگاری برنامه سیمای خانواده گفت: چون مخاطبش خانواده‌ها هستند؛ خانواده، آموزش، تربیت، عاشقی، احترام به بزرگ‌ترها، سلامتی و … بخشی از موضوعات برنامه ماست که همیشه برای خانواده‌ها جذاب است. در سیمای خانواده همیشه تلاش می‌شود این نکات توسط کارشناسان و بخش‌های مختلف به روز باشد.

وی درباره واکنش‌ مخاطبان هم عنوان کرد: هنوز هم که با مردم در ارتباط هستم، با من صحبت می‌کنند و پیگیر برنامه هستند. واکنش‌های خوبی از مردم دارم و با توجه به سابقه‌ای که دارم یکی از شاخص‌ترین افراد در سیمای خانواده هستم. خاطره جالبی هم از برخورد با مخاطبان دارم؛ آقا و خانمی در نمایشگاه مطبوعات به من گفتند که نسل ما را شما تربیت کردید. به من گفتند از کودکی مادرشان برنامه خانوادگی ما را در رادیو می‌شنید و دائماً از کارشناسان و گفتار آنها می آموختند.

وی درخصوص اینکه چرا برنامه دیگری را اجرا نکرده است؛ گفت: یکی از کارهایی که روی آن تاکید داشتم، این بود که به صدا و چهره ام هویت و شخصیت بدهم. به گونه‌ای که مردم وقتی صدای من را می‌شنوند و تصویرم را می‌بینند، به یاد یک موضوع خاص بیفتند و مشخصه‌ای برایشان داشته باشم. من بیشتر برنامه های خانوادگی را اجرا کردم و سمت برنامه‌های دیگر نرفتم. اجرای برنامه‌های خوبی را پیشنهاد داشتم، اما همیشه با عشق و شوق سیمای خانواده را اجرا کردم و همه من را با برنامه خانوادگی می‌شناسند.

شجاعی‌مهر در پایان خاطرنشان کرد: یک آرزوی قشنگ برای همه خانواده‌های عزیز دارم؛ خانواده‌هایی که آرامش دارند، بزرگترین نعمت را خدا به آنها داده است. همراه با آرامش عشق هم می‌آید؛ وقتی خانواده ای عشق را تجربه کند، بچه‌ها عاشق تربیت می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار قطعه ای جدید از شاهین فرهت + صوت


دومین اثر از آلبوم «سمفونی‌های تهران» با آهنگسازی شاهین فرهت در فضای مجازی به صورت رایگان منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مشاجره «جورج کلونی» با مسئولین کشور مجارستارن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پس از آنکه جورج کلونی هنرپیشه مشهور هالیوودی گفته بود دولت بوداپست نمونه ای از نفرت و خشم جهانی است، درگیر یک جنجال با ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از پولیتیکو، پس از آنکه «جورج کلونی» هنرپیشه مشهور هالیوودی گفته بود دولت بوداپست نمونه ای از نفرت و خشم جهانی است،  درگیر یک جنجال با ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان شد.

بخشی از سخنان جورج کلونی در مصاحبه با مجله «GQ» (جی کیو) خشم مقامات مجارستانی را برانگیخته است. او در بخشی از مصاحبه درباره آخرین فیلمش «آسمان نیمه شب» که در آن او نقش یک دانشمند را در دنیای پساآخرالزمانی بازی می کند، گفت: حتی پیش از شیوع ویروس کرونا جهان دستخوش ترویج و گسترش خشم و نفرت و دوگانگی شده بود. خشم و نفرتی که برای حس و تجربه بیشتر آن باید به برزیل بولسونارو یا مجارستانِ اوربان بروید.

«جورج کلونی» با این اظهارات، «ویکتور اوربان» و سیاست هایش را عامل ترویج خشم و نفرت در مجارستان عنوان کرد.

مقامات رسمی مجارستان با انتقاد از این هنرپیشه محبوب هالیوودی، اظهارات وی درباره «ویکتور اوربان» را احمقانه خواندند.

«تاماس منچرز» سخنگوی وزارت امور خارجه مجارستان، در صفحه فیس بوک خود نوشت: جورج کلونی بازیگر خوب و مستحق احترام است، اما نباید از او  توقع اظهارات سیاسی داشت.

«اُرس فارکاس»، سخنگوی دولت نیز درباره اظهارات جورج کلونی گفت: این هنرپیشه هالیوودی عامل و پیام آور، سیاست های مهاجرتی و جامعه باز «جورج سوروس» است.

سوروس، پدر انقلاب های مخملی، میلیاردر آمریکایی مجارتبار است که در ده سال گذشته در مجارستان به دشمن شماره یک دولت ویکتور اوربان تبدیل شده است.

جورج کلونی جوابیه خود به واکنش مقامهای مجارستانی را در وبسایت تلکس کشور مجارستان اینچنین عنوان کرد: دستگاه تبلیغاتی و پروپاگاندای اوربان بی وقفه دروغ می گوید. من تنها یک بار با جورج سوروس دیدار کرده ام.  اگر روزی درباره قدرت طلبانی چون ویکتور اوربان واکنش نشان ندهم شرمنده خواهم شد.

«ویکتور اوربان»، نخست وزیر اسلام هراس و مهاجرستیز مجارستان بوده و از رهبران راست افراطی قاره اروپا محسوب می شود. سیاست های ضددموکراتیک و بعضا نژادپرستانه دولت مجارستان بارها مورد انتقاد دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نهادهای حقوق بشری قرار گرفته است. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برترین عکس های ۲۰۲۰ را تماشا کنید


آثار منتخب راه‌یافته به فهرست نامزدهای نهایی جایزه عکاسی آگورا با عنوان «بهترین عکس ۲۰۲۰» معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تولد شجریان به نام «موسیقی» ثبت می شود؟


خانه موسیقی ایران تاکید کرده است که درصدد ثبت اول مهرماه و سالروز تولد محمدرضا شجریان به عنوان «روز ملی موسیقی» در تقویم رسمی ایران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور ۸۵ کشور در جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۸۵ کشور جهان در بخش مسابقه بین‌الملل دوازدهمین جشنواره دوسالانه بین‌المللی پویانمایی تهران حضور خواهند داشت.

به گزارش سینماپرس، ۱۰۴۳ پویانمایی در بخش مسابقه بین‌الملل از ۸۵ کشور دنیا و ۴۵۹ اثر از هنرمندان ایرانی به بخش مسابقه ایران دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران رسید.
بر اساس این خبر، از نهم تیر تا پایان آبان ۱۳۹۹ در مجموع ۱۵۰۲ اثر در دوازدهمین دوره این دوسالانه به ثبت رسید.
این در حالی است که نام بسیاری از کشورهای صاحب‌نام در این عرصه همچون ژاپن، چین، فرانسه، اتریش، آلمان، نروژ، سوئد، ایتالیا، هلند، هند، برزیل، مکزیک، کره‌جنوبی، اسپانیا، لبنان، سوئیس و لهستان و شرکت‌های تراز اول جهان در بین این آثار به چشم می‌خورد.
بر همین اساس، آخرین مهلت برای ارسال آثار به بخش مسابقه ایران و بین‌الملل تا پایان آبان ۱۳۹۹ تعیین شده بود.
این جشنواره هم‌چون دوره‌های گذشته در بخش‌های مسابقه ایران و بین‌الملل، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز برگزار خواهد شد.
یادآوری می‌شود جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت دوسالانه برگزار می‌شود.

فهرست کشورهای شرکت کننده در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پویش «کودک، همدلی و کرونا»؛ راه جدید ارتباط موزه‌ها با کودکان


رییس ایکوم ایران از ایجاد پویش ادبی هنری «کودک، همدلی و کرونا» با کمک موزه‌ها و نهادهایی که در زمینه کودک فعالیت می‌کنند، خبر می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«انستیتو فرانسه تهران» وبینار «آینده سینمای ایران» را برگزار می کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وبینار «آینده سینمای ایران» با حضور کارگردانان ایرانی و کارشناسان فرانسوی آشنا با سینمای ایران برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، به همت مرکز ایران و فرانسه وبینار «آینده سینمای ایران» با حضور کارگردانان ایرانی و کارشناسان فرانسوی آشنا با سینمای ایران برگزار می‌شود.

این وبینار روز چهارشنبه دوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذر ماه ۹۹ ساعت ۱۸ به وقت محلی فرانسه و ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران برگزار خواهد شد.

در این وبینار حسین نمازی نویسنده، کارگردان و مدرس سینما و برنده جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره مونترال کانادا، رقیه توکلی فیلمساز و مدرس دانشگاه، آلن برونه نویسنده، سینماگر و کارشناس سینمای ایران و کارولین رونارد مدرس سینمای دانشگاه اکس مارسی فرانسه و مدیر دپارتمان هنر این دانشگاه حضور دارند و سخنرانی می‌کنند.

دبیری این وبینار هم به عهده سیدوحید یعقوبی پژوهشگر حوزه فرهنگ و ادبیات فرانسه و عضو هیات مدیره مرکز ایران و فرانسه است.

علاقمندان می‌توانند برای حضور در این وبینار که به زبان فرانسوی برگزار می‌شود تا روز یکشنبه نهم آذرماه فرصت دارند تا از طریق ایمیل [email protected] ثبت نام کنند.

وبینار «آینده سینمای ایران» برگزار می‌شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاهی از ۱۲۰ اثر یک‌اندازه


۱۲۰ اثر از آرمان یعقوب‌پور، هنرمند نقاش در اندازه‌ها و قیمت‌های یکسان، روز جمعه (۷ آذرماه) به صورت مجازی در گالری گلستان به نمایش گذاشته می شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگاهی به دو خط مشی مغفول در امر سیاست‌گذاری حوزه هنری – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غلبه مدیریت اقتصادی بر مدیریت فرهنگی و به تبع آن عدم تعریف و ترسیم نقشه راهی مبتنی بر اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی سبب شد تا حوزه هنری به بنگاه و هلدینگ عظیم الجثه اقتصادی در کشور مبدل گردد و در عین حال از پیکره نحیف و بسیار فرتوت در عرصه فرهنگ و هنر کشور برخوردار شود.

سیدعلی فاطمی/ دوشنبه ۲۶ آبان‌ماه بود که نخستین نشست شورای جدید سیاست‌گذاری حوزه هنری با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، محسن مؤمنی‌شریف رئیس پیشین حوزه هنری، محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، مسعود نجابتی از اساتید هنرهای تجسمی و عضو کانون هنر شیعی و انجمن خوشنویسان ایران، وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب، وحید یامین‌پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و مجید شاه‌حسینی از اساتید و عضو شواری سیاست گذاری مرکز آموزش و پژوهش حوزه هنری برگزار شد تا جناب قمی پس از گذشت پنج ماه از انتصاب ریاست جدید حوزه هنری بشارت بر عملکرد آتی این نهاد انقلابی مبتنی بر نقشه راهی مُدون را داده و بفرمایند که حوزه هنری دارای اصولی است که محمد مهدی دادمان بر اساس این اصول، طرحی را برای مقطع پیشِ رو آماده کرده است که در جلسات آینده شورا برای بحث و تصمیم‌گیری ارائه می‌شود!



قطعا اینکه سیاست‌گذاری حوزه هنری در دوران پیشین چه بود و یا اعضای این شورا در گذشته چه کردند موضوع دارای اولویتی نیست. اما در باب ناکارآمدی این شورا و عدم توجه به کارکرد متفکرانه و نزول جایگاه سیاست‌گذاری در ادوار گذشته همین بس که فردی همچون جناب مؤمنی‌شریف پس از سال ها مدیریت علی الدوام بر حوزه هنری تازه به یاد شورای سیاست‌گذاری افتاده و رسما اعلام می دارندکه: شورای سیاست‌گذاری حوزه هنری دبیرخانه‌ای دائمی نیاز دارد!



سوای نظر از کم و کیف شورای جدید سیاست‌گذاری حوزه هنری آنچه که بارقه امید است، توجه مدیریت جدید سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین رئیس حوزه هنری به موضوع سیاست گذاری و ترسیم غیر خیالی و مکتوب نقشه راه (Road map) به منظور هدایت متفکرانه این نهاد مهم فرهنگی در ساختار حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی می باشد و از این جهت است که توجه به سخنان و نظرات مرتضی سرهنگی و مجید شاه‌حسینی در این جلسه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. دو شخصیتی که به دور از بخشی نگری های رایج در میان صنوف مختلف هنرمندان و در قواره ای کاملا آشنا به ماهیت و ساختارهای فرهنگی درون و بیرون از حوزه هنری، اقدام به طرح دو موضوع اساسی نموده و به این ترتیب متذکر دو خط مشی (policy) مغفول و یا کمتر دیده شده در امر سیاست‌گذاری حوزه هنری شدند:

۱/ حوزه هنری برای کشف و بروز استعدادهای هنر انقلاب به تقویت استان‌ها نیاز دارد.

۲/ باید توازن مناسبی میان تولید کالای فرهنگی و کادر فرهنگی در حوزه هنری داشته باشیم و هر دو مورد را در خدمت فرهنگ و هنر انقلاب قرار دهیم.



به این ترتیب مرتضی سرهنگی با ژرف اندیشی ویژه خود بر الویت و اهمیت دیده شدن شهرستان‌ها در سیاست‌گذاری حوزه هنری اشاره نمود و با بیان این مطلب که استان‌ها ریه‌های حوزه هنری هستند و حوزه هنری اگر می‌خواهد نفس عمیق بکشد باید به شهرستان‌ها توجه جدی داشته باشد و مدیران جدی برای آنها انتخاب کند و …؛ به خوبی توانست ماهیت غفلت حوزه هنری از این موضوع مهم را در ادوار گذشته یادآور شود و همچنین مجید شاه‌حسینی با اشاره به نیازمندی انقلاب اسلامی به دو طیف از محصولات فرهنگی و تقسیم بندی آن در دو گروه کالای فرهنگی و کادر فرهنگی؛ به خوبی توانست بر اهمیت و جایگاه حوزه هنری در تامین این دو نیاز مهم فرهنگی در ساختار حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی متذکر شود و در عین حال خواستار توجه ویژه و هوشمندانه در امر سیاست‌گذاری حوزه هنری و ایجاد توازن میان تولید کالای فرهنگی و کادر فرهنگی در این نهاد مهم انقلاب اسلامی شود.



البته طرح صریح و شفاف این دو خط مشی با جمله ای بسیار ناب از سرهنگی همراه گردید که گفت: ادب و هنر وزیر و وکیل نمی‌خواهد، بلکه پدر می‌خواهد. مدیران ما باید پدری کنند تا کارساز شوند. چرا که پدر از خودش خرج می‌کند تا کار بچه‌هایش انجام شود؛ جمله ای که شاید تکراری باشد! اما قطعا می تواند به عنوان خط مشی کیفیت (Quality policy) در فرایند سیاست‌گذاری و نقشه راه آتی حوزه هنری بازتاب یافته و تجلی عینی پیدا نماید.



طرح این دو خط مشی مغفول و یا کمتر دیده شده در امر سیاست‌گذاری حوزه هنری موضوعی است که اجرایی شدن آن می تواند جایگاه حوزه هنری در گام دوم انقلاب اسلامی را از قوام لازم برخوردار سازد و موجب گردد تا دیگر شاهد اعواج همچون چهل سال گذشته نباشیم! کجی ها و ناراستی هایی که بخشی از آن به سبب غفلت از این دو خط مشی مهم پدید امد و سبب شد تا حتی در برخی مقاطع از گام اول انقلاب اسلامی، به مجموعه ای دست دوم در معادلات فرهنگی کشور مبدل گردد و این در حالی است که هستی و ماهیت حوزه هنری با انقلاب اسلامی پیوند خورده و در واقع مولود اصلی انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر است و از این جهت دارای جایگاهی بی بدیل در ساختار حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی می باشد.



باید توجه داشت که حوزه هنری یک برند حک شده در ذهنیت هنر و فرهنگ جامعه ایرانی است، چه خوش نقش و هنرمندانه و چه پُرایراد و از ریخت افتاده! و اگر چه تاثیرگذاری این نهاد بر رشته های گوناگون هنری در طول چهل سال گذشته قابل چشم پوشی نیست؛ اما به واقع عدم حضور تفکر استراتژیک و ترسیم نقشه راهی جامع به منظور تعریف رسالت و ماموریت های (Mission) گوناگون حوزه هنری سبب شد تا در برخی مقاطع جایگاه و شان این نهاد مهم فرهنگی آنچنان فروکاست یابد که کارویژه ی ساختمان خیابان سمیه تنها به رتق و فتق امور اداری خلاصه شود و توسعه فیزیکی آن از بنای پیشین فرقه ضاله بهاییت به این مکان و آن مکان در دستور کار قرار گیرد!



حوزه هنری در گام نخست انقلاب اسلامی شکل گرفت و در اوایل دهه ۱۳۶۰ هجری شمسی بود که به عنوان یک نهاد برآمده از انقلاب اسلامی سعی نمود تا با پیوستن به سازمان تبلیغات و تغییر نام از حوزه اندیشه و هنر انقلاب اسلامی به حوزه هنری انقلاب اسلامی، سازمان دهی و توسعه منسجم تری را دنبال نماید. با این وجود اصلی ترین ضعف نهادینه شده در پیکره حوزه هنری را می توان عدم تعریف و ترسیم نقشه راه (Road map) قلمداد نمود.



پس اگر چه  همگان حوزه هنری را با نام سترگ اساتید انقلابی و هنرمردان متعهد و شهادت یافتگانی می ‌شناسند که خوشنامی شان آبروی هنر بعد از انقلاب بوده و هستند! اما مهم است که بدانیم در طول چهل سال گذشته ساختار حرفه ای منظبطی در بدنه این نهاد مُهم فرهنگی حاکم نشد و متاسفانه حوزه هنری هیچ  گاه نتوانست در قواره سازمانی خود اقدام به تعریف رسالت و ماموریت های مختلف فرهنگی و هنری، بر بستر چشم‌اندازی (Vision) هماهنگ با مبانی تفکری انقلاب اسلامی مبادرت ورزد و حتی در مقاطعی نیز متاثر از مدیریت مرموز دهه شصت و بالاخص جریان فرهنگی معلوم الحال آن دوران قرار گرفت و به مرور با آرمان های نهادی خود در طراز هنر انقلاب اسلامی زاویه پیدا کرد.



به عبارت دیگر، خوشنامی حوزه هنری تنها محصول حضور مجاهدانه هنرمندان ارزشی و متعهدی همچون شهید مرتضی آوینی، مرحوم قیصرامین‌پور، مرحومه طاهره صفارزاده، مرحوم سلمان هراتی، مرحوم ابوالفضل عالی، مرحوم سید حسن حسینی، یوسف علی میرشکاک، محمدعلی رجبی، فرج الله سلحشور و … در بدنه این مجموعه مهم فرهنگی می باشد. مجاهدانی که حضورشان در حوزه هنری سبب شد تا این نهاد همچنان در ذیل مفهوم انقلاب اسلامی شناسایی شود و این توهم را ایجاد کند که این بقای چهل ساله در ذیل وجود سیستمی قواره مند با عنوان حوزه هنری پدید آمده است. توهمی آنچنان فراگیر که حتی سبب شد تا رییس پیشین این سازمان در جلسه تودیع خود بفرمایند: ما در حوزه هنری خط تراز هنر را تعریف کردیم!



البته منظور از ضعف حوزه هنری و عدم تعریف و ترسیم نقشه راهی مبتنی بر اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی به هیچ عنوان ربطی به وجود مدیریت اقتصادی و فربه شدن این مجموعه به واسطه حضور مدیرانی معاش محور ندارد. که این همه خود یکی از اصلی ترین موضوعاتی مهمی می باشد که موجب رنجش هنرمندان متعهد و انقلابی در طول چهل سال گذشته و در مسیر گام نخست انقلاب اسلامی شده بود. در این میان نخستین مدیر رسمی حوزه هنری حجت الاسلام محمدعلی زم بود که تا اوایل دهه ۱۳۸۰ هجری شمسی، به مدت حدودا دو دهه بر صندلی ریاست حوزه تکیه زد و از میانه دهه ۱۳۶۰ هجری شمسی، مدیریت اشرافی ویژه ای را در قالب رویکرد مشتری مدار، بر فضای عمومی حوزه هنری غالب ساخت و این فضا از سـال ۱۳۷۰ هجری شمسی، سـرعت بیشتری پیدا نمود و در این سال بود که مدیریت حوزه هنری تـصمیم گـرفت تا همسو با جریان مدیریتی حاکم یعنی دولت لیبرال مسلک کارگزاران، بـرای کسب درآمد و اسـتقلال‌ بـیشتر مالی حوزه هنری از سازمان تبلیغات اسلامی، فعالیت‌های اقتصادی را به صورت ویژه ای در دستور کار این نهاد فرهنگی انقلاب اسلامی قرار دهد و به همین منظور «مـعاونت خـودکفایی حـوزه هنری» ایجاد شد.



غلبه مدیریت اقتصادی بر مدیریت فرهنگی و به تبع آن عدم تعریف و ترسیم نقشه راهی مبتنی بر اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی سبب شد تا حوزه هنری به بنگاه و هلدینگ عظیم الجثه اقتصادی در کشور مبدل گردد و در عین حال از پیکره نحیف و بسیار فرتوت در عرصه فرهنگ و هنر کشور برخوردار شود و متاسفانه با چنین پیکره ای در عمل نتواند به تامین دو نیاز مهم فرهنگی در جامعه مبادرت ورزیده و کالای فرهنگی متناسب با آرمان های انقلاب اسلامی و همچنین کادر فرهنگی هوشمند و متعهد به مبانی انقلاب اسلامی را در اختیار ساختار حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی قرار دهد.



مشاهده خبر از سایت منبع