X

بایگانی آذر 9, 1399

دفتر سینمایی

نهادهای فرهنگی و دخیل در حوزه تولید اثر برای به کار گیری فیلمسازان حوزه سینمای انقاب و دفاع مقدس دچار حذف و خودسانسوری شده اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از تشکیل شورایی برای تسهیل در روند تولید آثار سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سطح ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مهدی عظیمی میرآبادی دبیر شانزدهمین جشنواه بین المللی فیلم مقاومت و مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در آخرین برنامه تلویزیونی «افق سینما» در فصل اول ویژه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت که روز جمعه هفتم آذر ماه با اجرای سعید الهی به روی آنتن شبکه افق رفت در خصوص موانع و راهکارهای گسترش سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: «ارتقا و تثبیت سینمای دفاع مقدس به عنوان سینمای تراز انقلابی اسلامی» و «پشتیانی و معرفی سینماگران سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سطح ملی و بین المللی» از اهداف «انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بود» که «جشنواره فیلم مقاومت» بازوی رسیدن به این هدف بود. 

وی در درخصوص استقبال سینماگران بین المللی از شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: از ۱۰ هزار اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره فیلم مقاومت ۴۵ درصد آثار جشنواره از خارج از کشور و ۵۵ درصد اثار ملی بود که از ۱۳۵ کشور رسیده بود. جالب است که بیشترین اثر از کشور هند ارسال شده است و آمریکا نیز رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. 

وی افزود: ما امسال ۱۰ کشور را پیش بینی کرده بودیم که آثار جشنواره فیلم مقاومت را در آن کشورها به نمایش بگذاریم که مسئله بیماری کرونا و ناتوانی مالی باعث حذف این اتفاق از برنامه های جشنواره شددبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در اعلام خبر دبیرخانه دائمی این جشنواره گفت: ارتباطمان را در این جشنواره ها به صورت منسجم با هنرمندان خارجی برقرار می کنیم و اقداماتی صورت گرفته است که سال های آتی جشنواره فیلم مقاومت در کشورهای دیگر منطقه نیز برگزار شود.

وی ادامه داد: اینکه می گویند جشنواره در حوزه تولید ورود کنند غلط است چرا که وظیفه جشنواره ها جریان سازی است که به نظرم جشنواره مقاومت توانست تاحد زیادی به این وظیفه اساسی جامعه عمل بپوشاند. 

عظیمی میرآبادی افزود: جشنواره مقاومت باید تلنگری باشد برای برخی مسئولین نهادهای اصلی که متولی ساخت فیلم های حوزه انقلاب و دفاع مقدس هستند که دریابند این سینما هم مخاطب دارد، هم فیلمساز جوان و مستعد دارد هم جریان ساز است. 

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس درخصوص فعالیت های این انجمن اظهار داشت: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از طریق جشنواره به عنوان یک ابزار مهم رسانه ای و جریان ساز می تواند یک تسهیل گر برای ارتباط بین نهادهای اصلی و سینماگران فعال در حوزه سینمای دفاع مقدس برای رسیدن به اهداف بزرگ تر باشد. 

وی ادامه داد: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس فقط یک تسهیل گر است و ما فقط در حوزه تولید اثر، امکان پشتیبانی لجستیکی داریم که می توانیم در اختیار سینماگران و فیلم ها قرار دهیم و البته که انجمن در این سالها همیشه محل مطالبه و مراجعه سینماگران این حوزه نیز بوده است. 

این مدیر فرهنگی گفت: این انجمن یک نهاد مسئول و پاسخگو که اختیار برای تولید اثر داشته باشد، نیست و من به عنوان مدیرعامل انجمن نیز از صدا و سیما، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی مطالبه می کنم که چرا تکلیف سینمای دفاع مقدس را مشخص نمی کنید. 

وی در ادامه صحبتهایش تصریح کرد: ما در انجمن سینمای انقلاب و اسلامی فقط برای اینکه چراغ تولید آثار دفاع مقدس خاموش نشود، حمایتی فراهم می کنیم و چند فیلم محدود تولید می کنیم که به هیچ عنوان کافی نیست. 

عظیمی میرآبادی در ادامه برنامه «افق سینما» گفت: موضوع سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سطح ستاد کل نیروی مسلح مطرح شده است و آنها دو شورای قانونی را با حضور وزارت ارشاد و صدا و سیما فعال کردند که یک شورای وظیفه حمایت و دیگر شورا وظیفه نظارت بر آثار دارند که امیدواریم با هم اندیشی، راهکارهای اجرایی و قانونی را تبیین می کنند تا بتوانیم سینمای دفاع مقدس را در ریل اصلی خودش قرار بدهند. 

وی در پاسخ به سعید الهی درخصوص امرا معاش سینماگران حوزه دفاع مقدس در طول این سالها گفت: سینماگران دفاع مقدس را می توان در بخش های دیگر سینما هم به کار گرفت. چرا تصور می کنید که فیلمساز سینمای دفاع مقدس فقط باید در کارگردانی این آثار استفاده شود و در بخش های دیگر هیچ توانایی ندارند!؟ 

وی افزود: متاسفانه صدا وسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای فرهنگی و دخیل در حوزه تولید اثر برای به کار گیری فیلمسازان حوزه سینمای انقاب و دفاع مقدس دچار حذف و خودسانسوری شده اند. 

دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با گلایه از برخی مسئولین گفت: یکی از دلایل کند برگزار شدن جشنواره فیلم مقاومت این بود که خیلی از مسئولین می گفتند مگر در حوزه دفاع مقدس فیلمی تولید می شود که شما می خواهید جشنواره برگزار کنید؛ درحالیکه نزدیک به ۳۰۰ فیلم بلند سینمایی از سراسر دنیا به دفتر جشنواره رسیده بود. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمی‌توان هنری را ارائه داد که قدرت تسکین و آرامش بخشی نداشته باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غلامرضا رمضانی درباره وضعیت تولید فیلم و سریال در شرایط کرونایی صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا رمضانی کارگردان سینما، درباره وضعیت فیلمسازی در شرایط کنونی و حفاظت از روحیه مردم و شاد کردن آن‌ها، در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، گفت: سینما، موسیقی و در کل هنرها در حاشیه زندگی مردم باید حاصل یک آرامش نسبی اولیه باشند که به وجود بیایند یا مردم ترغیب شوند آن‌ها را دنبال کنند. اگر این اتفاق در وضعیت اقتصادی، معیشتی و نوع زندگی مردم رخ ندهد، به خودی خود جذاب نیست و بهترین اثر را هم خلق کنید مخاطب تمایل چندانی برای دنبال کردن یا دیدنش ندارد.

وی افزود: در کوران جنگ جهانی و هشت سال دفاع مقدس یا تغییر و دگرگونی ها، نمی‌توانیم بگوییم حال جامعه عجیب است؛ چون هنر در این نوع اتفاقات تلطیف کننده، راهکار دهنده و پیشرو است؛ ولی اگر در وضعیتی که بیمار ما در بیمارستان است و دارو نیست مانند چند صد نفری که روزانه به علت کرونا فوت می‌شوند بخواهیم به هنر بی مهری و بی توجهی کنیم، به شدت غیراخلاقی و نادرست است. پس در چنین موقعیتی باید به نمایش‌ها و هنری بپردازیم که به آرامش مردم کمک کند. نمی‌توان هنری را ارائه داد که قدرت تسکین و آرامش بخشی نداشته باشد. طبیعتاً نمایش، سریال و فیلمی که با روحیات و جنس مردم همخوانی نداشته باشد، به طور قطع دیده نمی‌شود.

این کارگردان بیان کرد: من پروانه ساخت فیلمنامه‌ای با نام «نوه دختری» را گرفتم که همدلی خانوادگی بین پدر و دختری را روایت می‌کند که دختر پرستار و درگیر جامعه و ویروس کروناست و پدر از دور با روش‌های مختلف فرزندش را حمایت می‌کند. بخشی از سرمایه تولید این اثر فراهم شد و در حال رایزنی برای مابقی سرمایه بودم؛ ولی به این نتیجه رسیدم که جمع کردن یک گروه برای ساخت آن در شرایط کنونی کار درستی نیست و اگر کوچکترین اتفاق ناگواری می‌افتاد تا همیشه به لحاظ روحی به هم می‌ریختم. از سویی به فرض اینکه بدون هیچ مشکلی و درگیر نشدن با ویروس کرونا، فیلم ساخته می‌شد آن وقت کجا و چه زمانی باید نمایشش می‌دادیم!؟ اکران آنلاین هم که هیچ تضمینی درباره قاچاق نشدن فیلم نمی‌دهد. پس حاصل تولید این فیلم دلچسب و منطقی نبود و دست نگه داشتیم.

کارگردان «ضربه فنی» اذعان کرد: روزی که پروانه ساخت فیلم را گرفتم بیش از یکصد نفر به علت ابتلا به کرونا فوت می‌شدند. پس منتظر ماندم که شرایط مساعدتر شود و بتوانیم شروع کنیم. شرایط مساعد که نشد وضعیت آلودگی کرونایی شدت گرفت و فوتی‌ها به چند برابر رسیدند. من دوست دارم فیلم بسازم ولی نه ماه است که بلاتکلیفم. فکر می‌کنم کلید زدن فیلم در چنین شرایطی خودخواهی مطلق است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آهو» به پایان فیلمبرداری رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلمبرداری فیلم سینمایی «آهو» اولین فیلم هوشنگ گلمکانی به پایان رسید.

به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری فیلم سینمایی «آهو» به کارگردانی هوشنگ گلمکانی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی که با رعایت ضوابط بهداشتی چهل روز به طول انجامید، در شمال کشور به پایان رسید.

فیلمنامه «آهو» با نگاه به داستان «پروانه‌ها در برف می‌رقصند» (نازنین جودت) توسط گلمکانی و سپیده آرمان به نگارش در آمده و مدیر فیلمبرداری‌اش علیرضا زرین‌دست بوده است.

«آهو» حکایت انزوای خودخواسته دختری است که آرزوهایش را بربادرفته می‌بیند، اما هنوز امیدش را از دست نداده و بازیگرانش رضا کیانیان، علی مصفا، حامد کمیلی، سهیلا رضوی، رضا یزدانی با معرفی سپیده آرمان در نخستین نقش سینمایی‌اش هستند.

هوشنگ گلمکانی سردبیر ماهنامه «فیلم» پس از ۴۸ سال فعالیت مطبوعاتی و نقد فیلم، نخستین فیلم بلند سینمایی‌اش را می‌سازد.

سایر عوامل تولید فیلم عبارتند از:

جانشین تهیه‌کننده: سعید مروت‌پور، مشاور کارگردان: سامان سالور، مدیر برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان: عادل معصومیان، فیلمبردار: رضا نوروزی، مدیر تولید: مجید بابایی، جانشین تولید: آرش نجفی، مجری طرح: قصیده گلمکانی. تدوینگر: عماد خدابخش، طراح چهره‌پردازی: محسن دارسنج، طراح صحنه: سعید آهنگرانی، صدابردار: بابک اخوان، طراح لباس: ثنا نوروزبیگی، عکاس: حبیب مجیدی. مشاور رسانه: امید سهرابی.

با پایان فیلمبرداری، مراحل فنی فیلم سینمایی «آهو» آغاز شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع