X

بایگانی آذر 11, 1399

دفتر سینمایی

شفافیت کامل جشنواره و کاهش و حذف برخی از هزینه‌های مرتبط با شیوه برگزاری فیزیکی، از مهم‌ترین دستاوردهای برگزاری آنلاین بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: از همراهی پلتفرم‌های آنلاین با سینمای ایران تا پرداخت اسکرین‌‎فی و نهادینه‌سازی فرهنگ سرقت‌نشدن آثار در فضای مجازی/ مزایای برپایی آنلاین، رویکرد برگزاری جشنواره‌ها را تغییر داد

به گزارش سینماپرس، دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اشاره به دستاوردهای این دوره جشنواره، گفت: به گمانم پس از جشنواره فیلم کودک و نوجوان، امتیازها و مزایای برگزاری آنلاین جشنواره چنان شناخته شده است که دیگر برگزاری یک جشنواره به‌صورت گذشته، انتخابی منطقی نخواهد بود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی به نقل از روزنامه شرق، با شیوع ویروس کرونا در جهان بقای حرفه‌های مختلف با خطری جدی مواجه شد. بنابراین سبک زندگی تازه‌ای که بشر مجبور به انتخاب آن بود، شکل فعالیت‌های مختلف را تغییر داد. جشنواره‌های فرهنگی و هنری که تا چند ماه قبل پرشور و با استقبال کم‌نظیر علاقه‌مندان بسیاری مواجه بود، چاره‌ای جز تمکین از پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی نداشتند. به این ترتیب شیوه برگزاری جشنواره‌های مختلف به سمت آنلاین رفت. در همین راستا جشنواره‌های سینمایی ایران نیز این مدل را برای برگزاری انتخاب کردند. علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی که به‌تازگی تجربه دبیری جشنواره فیلم کودک و نوجوان را پشت‌سر گذاشته درباره برگزاری آنلاین رویدادهای فرهنگی و سینمایی در ماه‌های پیش‌رو با ما صحبت کرد.

شیوع ویروس کرونا در جهان همه رویدادها از جمله جشنواره‌های سینمایی را هم تحت تأثیر قرار داده است. امسال جشنواره کودک شکل تازه‌ای از برگزاری را تجربه کرد که موافقان و مخالفانی داشت. تجربه شما از برگزاری این دوره جشنواره کودک چه بود؟

جشنواره‌ها به‌ویژه درحوزه فیلم و سینما ذاتا رویدادهایی متکی به نظام‌های اجتماع‌محور هستند و بی‌تردید با حضور فیزیکی اهالی فیلم و سینما، معنا پیدا می‌کنند و زمینه‌های شکل‌گیری تبادلات و گفت‌وگوهای تخصصی ایجاد می‌شود که اساسا با گسترش کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، کارکرد اجتماع‌محور و میدانی آن دچار اختلالاتی می‌شود. اما سایر وجوه جشنواره، مانند نمایش آثار، کارگاه‌های آموزشی، پویش‌ها و رویدادهای جنبی می‌توانند کارکرد خود را با بهره‌گیری از فضای مجازی داشته باشند.

ما امسال در جشنواره فیلم کودک تلاش کردیم تا بتوانیم نمایش فیلم‌ها، کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی، نکوداشت‌ها و برنامه‌های جنبی جشنواره را حفظ کنیم و از ظرفیت و ضریب نفوذ بالای فضای مجازی برای عرضه آنها در گستره‌ای وسیع‌تر استفاده کنیم. روندهای جهانی در جشنواره‌های سینمایی هم نشان می‌دهد که تقریبا می‌توان مطمئن بود، حداقل در آینده نزدیک، هیچ جشنواره‌ای به‌صورت صددرصد فیزیکی، برگزار نمی‌شود، در ایران هم این تصور باید تصحیح می‌شد که با برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کودک و نوجوان، این اتفاق افتاد.

برگزاری جشنواره فیلم کودک زمینه‌ای شد تا بعد از مدت‌ها، دوباره، بحث و گفت‌وگو درباره سینمای کودک و نوجوان اوج بگیرد. پلتفرم‌ها و حتی صداوسیما همراه بودند و گرد محور جشنواره فعالیت مؤثر داشتند که این دستاورد بسیار ارزنده‌ای برای سینمای کودک و نوجوان محسوب می‌شد.

برای نخستین‌بار در ایران، جشنواره‌ای سینمایی با جایگاهی بین‌المللی برگزار شد که همه ایرانیان در تمام نقاط کشور، قادر بودند فیلم‌های برگزیده جشنواره را از طریق سه پلتفرم فیلیمو، نماوا و تیوا مشاهده کنند. همچنین رشد چند برابری داوران کودکان و نوجوانان از سراسر کشور، به مدد فضای مجازی، به گسترش عدالت فرهنگی در حوزه سینما کمک کرد.

شفافیت کامل جشنواره و کاهش و حذف برخی از هزینه‌های فاقد ارزش افزوده مرتبط با شیوه برگزاری فیزیکی، از مهم‌ترین دستاوردهای برگزاری آنلاین بود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت وجه بین‌المللی این رویداد است. بخش بین‌الملل جشنواره با تکیه بر ارتباطات و مراودات خود که به‌واسطه حضور مستمر در بازارها و رویدادهای بین‌المللی کسب می‌شود، توانست از این ظرفیت برای کاهش چشم‌گیر و به‌حداقل‌رساندن هزینه‌ها در برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی، برپایی پنل‌های تولید مشترک و نمایش‌های ویژه و مرور برگزیدگان سال‌های گذشته و… بهره ببرد که دستاورد بسیار مهمی به شمار می‌آید.

به‌این‌ترتیب می‌توان گفت در شرایط عادی هم برگزاری به شیوه آنلاین، انتخاب مناسب‌تری است؟

اجازه دهید صراحتا تصورم را بیان کنم، به گمانم پس از جشنواره فیلم کودک و نوجوان، امتیازها و مزایای برگزاری آنلاین جشنواره چنان شناخته شده است که دیگر برگزاری یک جشنواره به‌صورت گذشته، انتخابی منطقی نخواهد بود. هیچ‌کس نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند، اما اگر پس از بحران کرونا، مدیریت فرهنگی کشور بار دیگر به سمت برگزاری صرفا سنتی جشنواره‌های فرهنگی و هنری حرکت کنند، بسیار اسباب شگفتی خواهد بود.

به‌هرحال جشنواره فیلم کودک هم نتوانست همه مراسم خود را به شکل آنلاین برگزار کند. چرا؟

بله، درست است، در واقع این سوء‌تفاهمی را که هنوز هم در برخی رسانه‌ها یا از سر عدم دقت یا از سر شیطنت تکرار می‌شود، باید برطرف کرد. شاید این گفت‌وگو موقعیت مناسبی برای توضیح این نکته است. ما در عصری زندگی می‌کنیم که هیچ پدیده‌ای در آن نمی‌تواند مطلقا دیجیتال‌ یا مطلقا آنالوگ باشد. به همین دلیل هم اندیشمندان نام این عصر را روزگار پسادیجیتال گذاشته‌اند. برگزاری آنلاین یک جشنواره نمی‌تواند و نباید به‌معنای حذف تمام مراسم فیزیکی آن باشد بلکه به‌معنای وزن‌بخشیدن به بخش آنلاین جشنواره و پشتیبان قراردادن بخش آنالوگ آن است. چیزی که رسانه‌ها را به اشتباه انداخت، عدم آشنایی با همین مفاهیم بود، وقتی ما اعلام کردیم که در اصفهان و تهران «خانه جشنواره» را راه‌اندازی می‌کنیم، برخی دقت نکردند که این خانه‌های جشنواره، قرار نیست میزبان مخاطبان و مردم باشد بلکه در حقیقت سرچشمه رویدادهایی است که قرار است بخش آنلاین جشنواره را تغذیه کند. تحلیل‌های عجیب‌وغریب و به‌دور از واقعیتی که در برخی رسانه‌ها دیدیم، نتیجه همین عدم دقت بود که البته در نهایت هم با یک بررسی ساده بطلانشان مشخص شد.

عده‌ای هم این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا بهتر نبود بودجه جشنواره را برای رفع مشکلات معیشتی سینماگران هزینه می‌کردید و برگزاری جشنواره را در شرایط فعلی منتفی اعلام می‌کردید؟

در جشنواره امسال، برای استیفای حقوق هنرمندان سینما، برای هر اثر کوتاه و بلند داستانی که به‌صورت آنلاین پخش شد، «هزینه نمایش Screening Fee» پرداخت شد که در شرایط پیش‌آمده ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا که باعث شده هنرمندان سینما برخی خانه‌نشین و برخی کم‌کار باشند، کمک‌معیشتی هرچند ناچیز برای آنها فراهم شود. افزون‌براین، جشنواره آینه‌ای از تلاش هنری هنرمندان است که به‌نوعی فضای جدید برای معرفی و نمایش و نقد و مطرح‌شدن آن در افکار عمومی و رسانه‌ها ایجاد می‌کند؛ بنابراین از این بخش جشنواره هم هنرمندان منتفع می‌شوند.

اساسا کسانی که مباحثی از این دست را مطرح می‌کنند، گویی تصور درستی از اندازه جامعه هنری، خواست‌ها و اولویت‌هایش ندارند.

‌چطور به این نتیجه رسیدید؟

ببینید، از سویی جامعه هنری و سینماگران کشور ما بسیار جامعه بزرگ و متنوعی است و از سوی دیگر اساسا هزینه برگزاری جشنواره‌ها در ابعادی که این دوستان تصورش را دارند، نیست. البته خوشبختانه و با سیاست شفاف‌سازی در سازمان سینمایی، چیزی برای پنهان‌کردن وجود ندارد و همه شهروندان در کشور از این حق برخوردار شده‌اند. بنابراین سخنانی از این دست برای دست‌اندرکاران حوزه سینما کمی عجیب ‌و خرق‌عادت به حساب می‌آید.

مثلا برگزاری همین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در شرایط کرونایی، به‌هرحال نیازمند جسارت و جرئت فراوانی بود و اگر برگزار نمی‌شد، سوی چراغ سینمای کودک و نوجوان در کشورمان، با مخاطرات جدی روبه‌رو می‌شد. حالا و پس از زحمت دبیرخانه‌ و برگزاری جشنواره به این شکل جدید که هم با صرفه‌جویی در منابع هزینه‌ای‌ هم با رشد در مخاطبان و هم بالاخره با گسترش و توزیع عادلانه محتوا در سراسر کشور همراه بوده است، تمرکز بر وجوه مالی جشنواره، آن‌هم درحالی‌که بودجه اختصاص‌یافته به آن از متوسط بودجه یک فیلم هم کمتر است، واکنش منصفانه‌ای نیست.

آنچه ما از منتقدان و دلسوزان انتظار داریم، بررسی نقاط ضعف و قوت جشنواره است تا این مسیر ادامه داشته باشد، معروف است که جشنواره‌ها، نخستین نهادهایی هستند که در سینماهای کشورها بنا می‌شوند و آخرین چراغ‌هایی که می‌توان خاموش کرد، چراغ جشنواره‌هاست. اینکه به‌جای تلاش برای بهینه‌سازی و نقد، تلاش کنیم چنین جشنواره مهمی را از اعتبار بیندازیم به نفع هیچ‌کس نیست.

‌مگر دستاوردهای جشنواره امسال چه بود؟

اینکه خودمان از دستاوردهای جشنواره خودمان سخن بگوییم، چندان پسندیده نیست، اما گاهی هم سکوت بیش از حد شاید باعث شود زحمات همکاران ما نادیده گرفته شده، یا خود نهاد جشنواره دچار مخاطره شود. نخستین دستاورد ما، بیرون‌آوردن فضای کلی سینمای کودک، از بهت و سکوتی بود که ماه‌ها بود گرفتارش شده بود. اهالی سینمای کودک احساس می‌کردند در بحران کرونا، سرپناه و ملجأیی ندارند و به یک معنا تریبون‌های خود را از دست داده‌اند. این جشنواره به آنان نشان داد که سینمای کودک حذف‌شدنی نیست و حتی در همین شرایط بحرانی هم حرف‌هایی برای زدن دارد.

بیرون‌آوردن کودکان و نوجوانان از فضای غم‌زده و پرتنش کرونایی نیز دستاورد دیگری بود که ما در این جشنواره، و در کنار آن چهارمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان به دست آوردیم و به لحاظ معنوی برای ما بسیار ارزشمند بود، اینکه ۶۰ کودک از نقاط مختلف کشور و برخی روستاها که شاید نامشان هم چندان شنیده‌شده نباشد، توانستند در فرایند ایده‌پردازی و فیلم‌سازی مشارکت کنند و با یک فیلم‌ساز معتبر ایرانی ساعت‌ها به بحث و گفت‌وگو بگذرانند، رویداد کمی نیست. ما در این شرایط به امید احتیاج داریم و این جشنواره امید را در دل بسیاری از کودکان و نوجوانان، چه آنان که در المپیاد شرکت کردند، چه داوران و چه مخاطبان این جشنواره زنده کرد.

در کنار این دو دستاورد، ده‌ها دستاورد دیگر، مثل نزدیک‌کردن پلتفرم‌های ویدئویی آنلاین و جامعه سینما، برخورد حرفه‌ای و پرداخت Screening Fee به صاحبان آثار، نهادینه‌سازی فرهنگ عدم سرقت از سامانه‌های ویدئویی و… نیز وجود دارد که چه‌بسا بهتر باشد دیگران از آن سخن بگویند.

کمی هم درباره ارزش‌های افزوده برگزاری جشنواره به این شکل بگویید، یا بهتر است بپرسم، از این جشنواره چه چیزهایی می‌توان آموخت؟

نخستین و بزرگ‌ترین نکته‌ای که ما آموختیم، این بود که کودکان و نوجوانان در کشور ما، نسلی بسیار فرهیخته و فرهنگی هستند، به این معنا که اگر به آنها بها داده شود و شرایط برایشان فراهم باشد، با حداکثر توان از آن استقبال خواهند کرد. دومین آموخته ما، امکان رفاقت و همراهی صنعت سینما و صنعت نوپای نمایش دیجیتال بود، حضور سامانه‌های VOD به ما نشان داد این همراهی و رفاقت نه‌تنها ممکن که چه‌بسا یک ضرورت است و بالاخره، نکات اجتماعی و اقتصادی فراوانی هم از بازخوردها و تحلیل تجربه کاربری در این شش روز دریافتیم که ذکر آنها فرصت بیشتری می‌طلبد.

‌با توجه به تجربه‌ای که از برگزاری جشنواره کودک امسال داشتید، شکل برگزاری آنلاین برای جشنواره‌های سینمایی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ باتوجه به پیش‌زمینه‌ای که از جشنواره مستند «سینماحقیقت» وجود دارد، آیا برگزاری آنلاین آن در این دوره می‌تواند انتظار مخاطبان را برآورده کند؟

برگزاری آنلاین هر رویداد هنری، در تعامل با هنرمندان آن رویداد اتفاق می‌افتد. اگر پیش از برگزاری جشنواره، تعاملی دو سویه با هنرمندان و برگزارکنندگان جشنواره اتفاق بیفتد و مخاطرات و مزایای آن توسط هر دو طرف مطرح شود، بدون شک هم هنرمندان و هم مدیران در کنار یکدیگر می‌توانند در برگزاری آن موفق شوند. در مورد جشنواره سینماحقیقت نیز این امر صادق است. این جشنواره جزء جشنواره‌هایی است که مخاطب خاص دارد و مخاطب خاص در مجموع، پیگیر اخبار آن رویداد است. چه قرار باشد آن رویداد به شکل فیزیکی یا آنلاین برگزار شود. در این سال‌ها، جشنواره حقیقت توانسته نگاه و سلیقه مخاطبان سینما را رشد دهد، این ارتقای سلیقه می‌تواند و باید در بستر پلتفرم‌های آنلاین نمایش فیلم نیز تقویت شود، حال که ویروس کرونا سبب شده نگرش ما به رویدادهای سینمایی، تغییر کند، می‌توان گفت سالن‌های سینما به خانه‌ها آمده‌اند و نمایش مستندهای به‌روز و جذاب، در قالب رویداد آنلاین جشنواره فیلم حقیقت، طیف علاقه‌مندان به سینمای مستند را در سراسر کشور گسترش خواهد داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی برترین های هنری یک جشنواره با محوریت "بیمه"


منتخبان نخستین جشنواره ملی فیلم و عکس و پوستر صنعت بیمه با رای هیات‌داروان معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امیدوار بودیم «خانه‌ها و یادها» مانند پروژه «قطار زمستانی» خسرو سینایی متوقف نماند و بتوانیم آن را دنبال کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرید فرخنده‌کیش از حضور خود با ۲ مستند سینمایی در چهاردهمین دوره از جشنواره «سینماحقیقت» خبرداد.

به گزارش سینماپرس، فرید فرخنده کیش تهیه کننده سینما در گفتگو با مهر با اشاره به پروژه‌های مستندی که در دست دارد، گفت: در این دوره از جشنواره «سینماحقیقت» ۲ مستند را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌ایم که امیدوارم برای حضور در این جشنواره انتخاب شود. یک مستند نیمه بلند با نام «۴۸۱۹» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا فرخنده کیش که موضوع آن پرتره‌ای از ورزشکار پیشکسوت المپیک ایران در رشته وزنه‌برداری زنده یاد میررسول ریسی است. این مستند چهارمین اثری است که توسط این کارگردان تولید شده است.

وی بیان کرد: این فیلم حاصل راش هایی است که نزدیک به ۷ سال پیش از زنده یاد رسولی گرفته شده و این مستند می‌تواند یک یادآوری مطلوبی از یک قهرمان ایرانی باشد.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: مستند دوم، با نام «نفس بی ریه» به نویسندگی و کارگردانی محمدجواد لاجوردی است که این مستند با موضوع آلودگی محیط زیست در شمال کشور ساخته شده است. این ۲ مستند برای حضور در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» آماده شده است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال ساخت یک مجموعه مستند است، توضیح داد: یکی از مهمترین پروژه‌هایی که دنبال می‌کنم، طرحی است با موضوع «خانه‌ها و یادها» است که پژوهش آن را سال‌ها پیش با زنده یاد خسرو سینایی آغاز کردیم. این پژوهش‌ها حاصل یک اتفاقی بود که قرار بود به شکل مستمر جریان پیدا کند.

فرخنده کیش تاکید کرد: این پروژه بعد از تغییر مدیریت‌های متوقف شد، ۲ سال پیش با زنده‌یاد سینایی و تایید اولیه طباطبایی‌نژاد که مسئولیت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را برعهده داشت، پروژه را استارت زدیم و امیدوار بودیم این پروژه نیز مانند پروژه «قطار زمستانی» خسرو سینایی متوقف نماند و بتوانیم آن را دنبال کنیم.

و ادامه داد: ۲ هفته پیش با محمد حمیدی مقدم مذاکره کوتاهی داشتم و قول مساعد از وی گرفتم تا بتوانیم تولید این مجموعه را با حضور ۱۰ مستندساز جوان آغاز کنیم.

فرخنده کیش در پایان گفت: موضوع این پژوهش، خانه‌های مشهوری است که در طول تاریخ اتفاقات خاصی در این خانه‌ها رخ داده و این خانه‌ها در طول تاریخ جایگاه اختصاصی و منحصر به فردی داشته‌اند، امیدوارم ساخت این مجموعه به نوعی ادای دینی به استاد سینایی باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از پوستر هفتمین جشنواره «وقف چشمه همیشه جاری»/دعوت اوقاف از هنرمندان برای ارسال آثار


پوستر هفتمین جشنواره فرهنگی و هنری «وقف چشمه همیشه جاری» که با هدف حمایت از هنرمندان، گسترش فرهنگ وقف و تولید آثار فاخر برگزار می‌شود، رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نصب تابلوی خیابان «استاد شجریان»؛ به زودی


رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران از نصب تابلوی خیابان محمدرضا شجریان به زودی خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اصغری: پزهای روشنفکرمآبانه، گرفتن ویزا و داشتن تابعیت بیگانه مانع از واکنش سلبریتی ها در خصوص مسائل ملی می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما در خصوص جای خالی سلبریتی های بی سواد در واکنش به ترور دانشمند برجسته ملی شهید محسن فخری زاده گفت: بی شک هر انسانی باید به آب و خاک و کشورش عشق و علاقه داشته باشد؛ عرق ملی در خون یکایک ملت شهیدپرور ایران اسلامی جاری است اما برخی پزهای روشنفکرمآبانه، گرفتن ویزا از کشورهای غربی و داشتن تابعیت بیگانه مانع از واکنش سلبریتی ها در خصوص مسائل استراتژیک و ملی می شود و این مسأله جای تأسف دارد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «قرارمون پارک شهر» و «مردی از جنس بلور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این مایه ننگ است که برخی از سلبریتی ها خودشان را از مسائل ملی کشورشان جدا می کنند تا برایشان هنگام سفرهای غربی مشکلی به وجود نیاید! مایه تأسف است که ما در خیلی جاها شاهد آن هستیم که سلبریتی ها با مسائل انقلاب همراهی نمی کنند.

وی ادامه داد: تمامی این اتفاقات در حالی است که این سلبریتی ها از پول ملت ایران سلبریتی شده اند! در داخل خاک این کشور به شهرت و محبوبیت و ثروت رسیده اند و وظیفه شان است که همه جوره از کشورشان در مقابل دشمنان دفاع کنند اما اسفا که ما هیچ نوع تعهد ملی را در رفتار و کلام آن ها نمی بینیم و این مسأله نشان از بی درایتی و بی خردی آن ها دارد.

اصغری سپس با تأکید بر اینکه وظیفه مدیریت صنفی جامعه هنرمندان را نمی توان در راستای سازماندهی برای واکنش به اتفاقات این چنینی نادیده گرفت اظهار داشت: بی تردید مسئولان در مدیریت صنفی سینما و هنرمندان باید از اعضای خود برای واکنش به این مسائل دعوت به عمل آورند. خانه هنرمندان، خانه موسیقی، خانه تئاتر، خانه سینما و امثالهم وظیفه دارند در چنین بزنگاه های حساس و تاریخی سازماندهی جدی داشته باشند و از هنرمندان و به ویژه سلبریتی ها دعوت کنند تا با امضای طومارهای متعدد این نوع جنایات را محکوم کنند.

این سینماگر متذکر شد: مهمتر از همه اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی حوزه فرهنگی و هنری کشور باید به صورت ویژه پشتیبان این بخش باشد اما متأسفانه تا به امروز ما همواره شاهد کم کاری آن ها در این بزنگاه های حساس و تاریخی بوده ایم.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «او خوب سنگ می زند» و «اشنوگل» خاطرنشان کرد: من امیدوارم برخی مسئولان کم کاری ها و اهمال کاری ها و نابخردی های خود را گردن ویروس کرونا نیندازند چرا که می توان بدون تجمعات غیر ضروری از طریق فضای مجازی و… نیز این نوع جنایات را محکوم کرد.

اصغری در همین راستا تصریح کرد: چطور در انتخابات و مسائل دیگر حزبی و جناحی ما شاهد واکنش و تجمع عظیم سلبریتی ها هستیم؟ چطور در آن زمان ها سازماندهی های پشت پرده وجود دارد اما در مورد مسائل ملی چنین اتفاقاتی رخ نمی دهد؟ سلبریتی ها همانطور که راجع به محکومیت اعدام یک نفر جانی از خودشان تعهد نشان می دهند و وقتی یک جنایتکار می خواهد اعدام شود دایه مهربان تر از مادر می شوند و فریاد وامصیبتا سر می دهند باید برای قهرمانان ملی شان که خدمات زیادی به کشور کرده اند سینه چاک دهند!

این تهیه کننده در خاتمه این گفتگو افزود: البته از خیلی آن ها نمی توان توقع واکنش به جا و درست داشت چون سطح بینش و درک آن ها در این حد نیست. آن ها تابع برخی اتفاقات پوپولیستی هستند و اغلب هم تنها منافع شخصی شان را مدنظر دارند و منافع جمعی و ملی برایشان خالی از هر نوع اهمیتی است!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتخاب داوران جشنواره عکس خیام از ۶ قاره


هیأت داوران هشتمین جشنواره بین‎المللی عکس خیام ۲۰۲۰ معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عبدالرضا اکبری» مقابل دوربین «بچه‌مهندس» می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عبدالرضا اکبری ​بازیگر کهنه‌کار تلویزیون به فصل چهارم «بچه‌مهندس» پیوست و قرار است روزهای آینده مقابل دوربین برود.

به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری فصل چهارم سریال «بچه‌مهندس» با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور فرهاد قائمیان و مهشید جوادی، ۲۴ آبان‌ماه در تهران آغاز شد. کارگردان این فصل تغییر کرد و احمد کاوری کار را جلو می‌برد.  

به زودی سایر بازیگران این سریال نیز مقابل دوربین خواهند رفت. به مانند سری قبل حسن وارسته به همراه یک گروه چند نفره نویسندگی این سریال را برعهده دارند. چرا که همزمان با آغاز مرحله تصویربرداری، بازنویسی متن‌ها نیز توسط حسن وارسته و یک گروه چند نفره در حال پیش‌روی است.  

فصل چهارم «بچه‌مهندس» قرار است دوباره شانسِ حضور در کنداکتور رمضانی را داشته باشد. همچون فصل اول که در رمضان ۱۳۹۷ و فصل سوم نیز در ماه رمضان ۱۳۹۹ روی آنتن رفت. تاکنون حضور بازیگرانی همچون ثریا قاسمی، فرهاد قائمیان، روزبه حصاری، مهشید جوادی، نسیم باقریان، کریم قربانی، عباس جمشیدی‌فر و شیوا خسرومهر قطعی شده و به زودی چند بازیگر جدید نیز به پروژه اضافه خواهند شد.  

مرحوم پرویز پورحسینی، بهاره رهنما، اندیشه فولادوند، بهناز جعفری، افشین نخعی، سلمان فرخنده، سیاوش چراغی پور، فرزین محدث، سوگل طهماسبی، عباس جمشیدی فر، حمید شریف‌زاده از بازیگرانی‌اند که هم در فصل یک و هم در فصل دو حضور داشتند که در کنار آن‌ها بازیگران دیگری هم به این کار پیوستند.  

پیش از این سیما تیرانداز، علی اوسیوند، نسرین نکیسا، مهران نائل، صحرا اسداللهی، فرج‌الله گل‌سفیدی و سیامک اشعریون هم به این سریال اضافه شده بودند و مانی رحمانی نقش نوجوانی جواد و یونا تدیّن نقش کودکی جواد را بازی می‌کردند. همچنین فرهاد قائمیان، ثریا قاسمی، کامران تفتی و اتابک نادری، روزبه حضاری از بازیگران جدید این فصل سریال‌ هستند.  

این سریال به تهیه‌کنندگی سعید سعدی از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حسن کسایی به روایت علی اصغر شاه زیدی


علی اصغر شاه زیدی، یکی از دوستان و یاران حسن کسایی است که در برنامه «فرزانگان فرهنگ» درباره این هنرمند و مختصات هنرش و تاثیرات او بر هنر موسیقی ایران سخن می گوید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جمعی از مستندسازان ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کردند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جمعی از مستندسازان طی بیانیه‌ای شهادت محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشور را محکوم کردند.

به گزارش سینماپرس، جمعی از مستندسازان در پی شهادت شهید فخری زاده با انتشار پیامی از دست دادن دانشمند هسته‌ای کشورمان را تسلیت گفتند.

در پیام تسلیت مستندسازان آمده است:

«دلتنگی عصر جمعه، هفتم آذر ماه با غم سنگین از دست دادن دانشمندی وارسته توأمان شد. دست پلید ترور یک دانشمند هسته‌ای کشور را به شهادت رساند و جهان را از نعمت وجود محسن فخری‌زاده، این مرد گمنام ولی سربلند محروم کرد.

اینک ما، جمعی از مستندسازان و اهالی سینمای مستند آماده‌ایم در محکومیت ترور این مرد بزرگ، راه علمی و تلاش‌های او برای صلح را به دنیا بشناسانیم.

محمد علی فارسی، مرتضی شعبانی، وحید چاووش، سید سلیم غفوری، محسن یزدی، محمد حمیدی مقدم، مهدی همایونفر، مرتضی رزاق کریمی، حسن نقاشی، اصغر بختیاری، کامیار فاروقی، محمد شکیبانیا، جواد قارایی، مهدی مطهر، مرتضی پایه شناس، محسن اسلام زاده، مهدی شامحمدی، سجاد ایمانی، یاسر طالبی، محسن خان جهانی، فرزاد خوش دست، سید مانی میرصادقی، هادی آفریده، فتح الله امیری، کمیل سوهانی، سید محمد علی صدری نیا، آرش لاهوتی، سام کلانتری، امین قدمی، سید مازیار هاشمی، مهدی فارسی، پژمان لشکری پور، بابک بهداد، رضا فرهمند، داوود مرادیان، وحید فرجی، سعید صادقی، مهدی بخشی مقدم، فرشاد اکتسابی، هادی حاجتمند، سید علیرضا حسینی، جمشید بیات ترک، محمدرضا امامقلی، محمد صادق اسماعیلی، ایمان گودرزی، شهرام میراب اقدم، عطا پناهی، مریم السادات مومن زاده، علیرضا قاسم خان، محمد مهدی خالقی، محسن سخا، مرتضی جذاب، کتایون جهانگیری، مهدی چلانی، سید مهدی دزفولی، علی تک روستا، مصطفی حریری، اصغر احمد پور، مهدی جعفری، دری دقیقه رضایی، سید محسن طباطبایی پور، نیما عسگری، محمد احسانی، سید مسعود موسوی، محمدباقر شاهین، وحید فیروز، محمدرضا حافظی، محمدحسن یادگاری، یوسف جعفری، جواد موگویی، محمدامین نوروزی، محمد جواد رئیسی، حسین شمقدری، حسن شمشادی، مصطفی شوقی، حجت عدالت پناه، سید محمد خاتمی، ابوالقاسم ناصری، مصطفی فتاحی، حسن جعفری، احمد شریف زاده، وحید فراهانی، جابر مطهری زاده، امیرحسین خلیل زاده، احمدشفیعی، مرتضی اسفندیاری، احسان ناظم بکایی، محمدرضا دهستانی، محمدجواد رحیمی، میثم صبوحی، علی نیکبخت، محمد اسفندیاری، مهدیه محور، محسن علم الهدی، علی خسروی، اباذر صالحیان، میثم بابایی، یوسف سلیمی، محسن کوقان، سینا عودی، عبدالحسین بدرلو، سعید صفار، محسن کریمیان، آرمان قلی پور دشتکی، مهدی حکیمی، حسن قهرمانی، محمد صدری، محسن جهانی، هاشم مسعودی، محمد طیب، سید احد میکائیل زاده، رضا کردلو، سعید الهی، محمود اربابی، مجتبی احسانی، محمد صادق رمضانی مقدم، عادل معمارنیا، حسین روشنکار، داریوش غریب زاده، محمد مقدم، مینا مشهدی مهدی، مسعود زارعیان، حسین مدحت، سعید فرجی، علی اصغر رضایی، امیرهوشنگ دارایی، مجتبی شاهسوند، حمیدرضا علیخانی، بیژن شعبانی، مهناز مظاهری، محمد علی عزیزی، یحیی ایل بیگی، حمیدرضا رحیمان، یونس راشدی و یاسر فریادرس.»

مشاهده خبر از سایت منبع