X

بایگانی آذر 11, 1399

دفتر سینمایی

تاری که حسین علیزاده برای بهمن بوستان نواخت + ویدیو


به مناسبت سالگرد درگذشت بهمن بوستان، اجرای کامل تک نوازی تار حسین علیزاده در مراسم بزرگداشت این پژوهشگر عرصه موسیقی و ادبیات منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا تابلوی خیابان استاد شجریان نصب نمی شود؟


مدیرعامل خانه موسیقی ایران گفت: از شهردار محترم تهران انتظار داریم نامگذاری خیابان استاد شجریان هر چه زودتر اجرایی شود زیرا تا جایی که پیگیری کردیم این نامگذاری از سوی شورای شهر به شهرداری تهران ابلاغ شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حسن ملاصالحی» قائم مقام «رادیو جوان» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر رادیو جوان قائم مقام و سرپرست گروه جوان و جامعه این شبکه رادیویی را منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، «علیرضا مقصودی» مدیر رادیو جوان «حسن ملاصالحی» را به سمت قائم مقام این شبکه رادیویی معرفی کرد.

ملاصالحی سابقه مدیریت رادیو انقلاب، مدیریت گروه در رادیوهای ایران، اقتصاد و گفت وگو را نیز در کارنامه خود دارد.

همچنین مدیر رادیو جوان، سرپرستی گروه جوان و جامعه این شبکه رادیویی را به «عباس رجب‌سلمانی» سپرد.

در مراسم معارفه و تقدیر از مدیران گروه جوان و جامعه مدیر رادیو جوان ضمن سپاس و قدردانی از تلاش‌های «حسن ملاصالحی» در دوران مدیریت این گروه، انتظاراتی که از سرپرست جدید گروه جوان و جامعه دارد را اعلام کرد.

بنا بر حکم جدید «عباس رجب سلمانی» اهتمام و توجه به افزایش سواد رسانه‌ای مردم و ارتقای سطح سلیقه عمومی در انتخاب رسانه‌ها از نگاه اجتماعی و درک مقاصد رسانه‌های بیگانه و نیز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برای تولید خلّاقانه در برنامه‌های گروه جامعه رادیوجوان را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

تعریف جوان مولد و تقابل این مفهوم با جوان مصرف‌کننده و ضرورت حرکت جوانان به سوی این جایگاه با نگاهی به آثار اجتماعی حضور جوان مولد در جامعه برای دستیابی به جامعه ی مولد، تبیین ضرورت حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی از رهگذر تشریح اجزا و ارکان این نظام اقتصادی، برنامه سازی موثر پیرامون چرایی استفاده از عبارت «فرصت» در مقابل «تحریم های بین المللی» با نگاه منصفانه به آثار اقتصادی این تحریم‌ها، تقبیح فرهنگ روزمرگی و تشویق مردم برای دریافتن پیامدهای مثبت کار تیمی از دید جامعه شناختی و ترسیم تصویر صحیح از ماهیت غیر انقباضی و ثروت آفرین اقتصاد مقاومتی از دیگر مواردی است که در این حکم‌ برای سرپرست جدید گروه جوان و جامعه رادیوجوان آمده‌است.

عباس رجب‌سلمانی پیش از این مدیریت گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ را بر عهده داشته است.

رادیو جوان روی موج اف ام ردیف ۸۸ مگاهرتز و به صورت ۲۴ ساعته قابل دریافت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجبور شدم «عزیز آقا» را به یاد «سیروس گرجستانی» زنده کنم/امیدوارم من را جای «عزیز آقا» بپذیرید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیاوش طهمورث که نقش ناتمام زنده یاد سیروس گرجستانی را در سریال «شرم» به پایان رسانده است، از امشب ـ دوشنبه ـ دهم آذر ماه رسما به عنوان بازیگر جانشین، به بینندگان معرفی شد. او در بخش هایی از صحبت هایش پیش از آغاز نقش آفرینی عنوان کرد که ابتدا دلش نمی‌آمده است تا جای مرحوم گرجستانی را در این سریال پر کند.

به گزارش سینماپرس، سیروس گرجستانی ـ بازیگر سینما و تلویزیون ـ هنگامی که هنوز در حال بازی کردن در آخرین سریالش بو، د به تاریخ ۱۲ تیر ماه به دلیل سکته از دنیا رفت و پس از سیاوش طهمورث جایگزین او شد.

طهمورث که بازی او در مجموعه تلویزیونی «شرم» از امشب و همزمان با ششمین قسمت از سریال آغاز شد، در اواسط پخش درباره این جایگزینی توضیحاتی را ارائه کرد.

او خطاب به بینندگان سریال «شرم» گفت: در این موقعیت بد و بیماری کرونا و دیگر مسائل و مشکلات، امیدوارم حال شما خوب باشد. متاسفانه جلوی خیلی از اتفاقات را نمی‌توان گرفت. مدام داریم تسلست می‌گوییم و تسلیت معنای خودش را از دست داده است. ما دچار این تسلیت گفتن ها شده ایم.

طهمورث افزود: یکی از هنرمندان خوب، آقای گرجستانی رفت. بدون خداحافظی رفت و مارا متاسف کرد. دوستان مانده بودند که مرحوم گرجستانی با خودش نقش «عزیز آقا» را هم برده است و نقش عزیز آقا بدون سیروس ماند. به من گفتند بیا عزیر آقا را زنده کن تا بار دیگر سرپا شود. دلم نمی‌آمد اما مجبور شدم عزیز آقا را به یاد او زنده کنم؛ امیدوارم من را جای عزیر آقا بپذیرید.

سریال «شرم» به تهیه کنندگی امیرمهدی پوروزیری و کارگردانی احمد کاوری هر شب ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه سه سیما  پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«زخم نهان» منتشر شد/ خوانش آثار بزرگان با صدای امیر اثنی‌عشری


آلبوم «زخم نهان» به آهنگسازی آرش کاووشی به خوانندگی امیر اثنی‌عشری در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بیست دو بیست و دو» در فهرست سی اثر برگزیده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسامی فیلم‌های بخش «جایزه شهید آوینی» چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، جایزه شهید آوینی ویژه نمایش و قدردانی از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه است که امسال یازدهمین دوره‌ این رویداد موضوعی به عنوان بخش‌ ویژه‌ چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» برگزار خواهد شد.

اسامی فیلم‌ها و کارگردانان منتخب «جایزه شهید آوینی» جشنواره «سینماحقیقت «به این شرح است:

۱) آمدیم نبودید (محمدحسین خوش‌بیان)

۲) بیست دو بیست و دو (فرود عوض‌پور)

۳) بیشتر از مادرم (علیرضا باغشنی)

۴) پرچم‌های مجازی (حسن جعفری)

۵) تاجران خون (وحید هداوند)

۶) تولد یک تراژدی (حجت‌الله عدالت‌پناه)

۷) جزیره ماهی (رضا اعظمیان)

۸) جهان جواد (سیدصادق غفوریان)

۹) چلچلای سفری (حسن جعفری)

۱۰) چمر سرباز (قدرت باقری)

۱۱) حسین ملات (حسین همایونفر)

۱۲) خانه‌های رها شده (محمدرضا عباسیان)

۱۳) دز هنوز از شهر من رد می‌شود (امین قدمی)

۱۴) دستمال سرخ‌ها (حسین اسدزاده)

۱۵) دلندروا (امیر پذیرفته)

۱۶) رضیه و منصور (سجاد قنبری)

۱۷) ژنرال (محمد طالبی)

۱۸) عزیز قلی (سیدجواد هادی‌اصل)

۱۹) قمار (سیدمحمدمهدی دزفولی)

۲۰) کراس (احمد رحمانیان)

۲۱) گردان تکنفره (داریوش یاری)

۲۲) گزارش آشوب (محمدرضا گیوه‌چیان)

۲۳) گزارش رمادی (علی‌محمد ذوالفقاری)

۲۴) ما چند نفر (سیدنعمت‌الله اسماعیلی)

۲۵) محسن ژاپنی (وحید فرجی)

۲۶) مکی، مردی از اربعین (حبیب احمدزاده، حسینعلی روشنکار، مهرداد افراسیابی)

۲۷) ناگهانگی (علی نیکبخت)

۲۸) نفس‌خوار (سیدمحمدمهدی سرشت)

۲۹) هجده هزارپا (مهدی شامحمدی)

۳۰) یه روز جمعه (مهدی حجت‌پناه)

«جایزه شهید آوینی» جشنواره «سینماحقیقت» از هیات داوری مجزایی برخوردار است و جایزه برگزیدگان این بخش هم تندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۲۰، ۲۰۰ و ۱۸۰ میلیون ریال برای کارگردانان سه فیلم اول، دوم و سوم منتخب هیات داوران است.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ به‌صورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سلبریتی های دو تابعیتی و عِرق ملی فراموش شده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جستجو در فضای مجازی طی دو روز اخیر و صفحات اکثریت چهره‌های سینمایی نشان می‌دهد که آنان به طرز عجیبی سیاست انفعال در پیش گرفته‌اند.

به گزارش سینماپرس، ترور دانشمند ممتاز هسته‌ای کشورمان، شهید محسن فخری‌زاده طی یکی دو روز به ترندهای نخست فضای مجازی و البته در صدر اخبار خبرگزاری‌ها و رسانه‌های جهان قرار گرفته و واکنش‌ها به این ماجرای تلخ و عجیب ادامه دارد.

چنین اتفاقاتی نه‌تنها از دایره حقوق بین‌الملل و روابط میان کشورها، حادثه پرسر و صدایی بوده بلکه در حیطه دنیای سلبریتی‌ها و نیز چهره‌های مطرح محل پرداخت صفحات مجازی آنان نیز قرار می‌گیرد. چنین حادثه‌ای در کشورهایی که صاحب رسانه هستند، معیار و سوژه فضای مجازی است تا جایی که این «چهره‌ها» هستند که به آن پر و بال می‌دهند و آن را به سمت اهداف مشخص هدایت می‌کنند.

انتخابات ایالات متحده آمریکا مصداقی است از این ماجرا به نحوی که متأثر از هالیوود و برندهای بازیگری این سینمای پرطمطراق، حتی جریان آراء مردمی نیز تغییر می‌یابد. اینها با جریان‌سازی به یکباره تصمیم‌گیری‌های سیاسی و بین‌المللی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند و این رویه همیشه به شکل ادامه‌واری دنبال می‌شود.

سلبریتی‌های منفعل کف خیابان

آنها که عنوان سلبریتی در کشور ما دارند،  نشان داده‌اند که از این قافله عقب هستند و مسیر یک بام و دوهوایی را هدف قرار می‌دهند؛ همچنانکه در تحولات سیاسی و خصوصا انتخابات ریاست‌جمهوری نه فقط در میدان مجازی بلکه در کف خیابان هم ظاهر می‌شوند. هرچند عامه مردم تنها به چشم بیننده به جماعت سلبریتی‌های خودی نگاه می‌کنند و نه پیروی از ایده‌های آنان!

جستجو در فضای مجازی طی دو روز اخیر و صفحات اکثریت این چهره‌ها نشان می‌دهد که آنان به طرز عجیبی دوباره سیاست انفعال در پیش گرفته‌اند. نکته جالب اینکه ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایرانی، لااقل در مقام واکنش حتی گاه در صفحات سلبریتی‌های خارجی نیز دیده می‌شود اما جایش در پیج‌های بیشتر سلبریتی‌های داخلی زیادی خالی به نظر می‌رسد.

شاید به جز چند مورد که از سوی برخی فیلمسازان و سریالسازان متعهد دیده می‌شود اما سیاست سکوت این سلبریتی‌ها بیش از اندازه در ذوق مخاطب می‌زند. همین ماجرا هم باعث شده که تک چهره‌هایی از آنان از این اتفاق حیرت کرده و تیغ انتقاد را به سمت همکاران خود ببرند.

واکنش پیشکش؛ ضدملی کار نکنید

صفحات سلبریتی‌ها در ایام اخیر را مرور کنید؛ همگی ناشر پیام‌های اغراق‌گونه و از سرتملقی است که نسبت به درگذشت هنرمندان کاربلد و فقید کشورمان عرضه شده اما هیچ اشاره‌ای نسبت به ترور شهید فخری‌زاده دیده نمی‌شود. در ساعات گذشته حتی شواهد از انتشار کامنتی ضدملی از سوی یکی از بازیگران دست چندم سینما و تلویزیون (الف. امینی) ذیل خبر شهادت شهید فخری‌زاده در صفحه اینستاگرامی ایران اینترنشنال می‌دهد که مایه حیرت مخاطبان شده است!

هرچند سلبریتی‌های ایرانی از ابتدا هم نشان داده‌اند که در واکنش به سوژه‌های روز و در رقابت با یکدیگر در فضای مجازی کم نمی‌گذارند؛ از این جهت که عمده آنان در انتظار نشسته‌اند ابتدا چهره شاخصی به اتفاقی واکنشی نشان دهد تا بقیه نیز برای عقب نماندن از بقیه، آن را بازنشر دهند.

بنابراین نه اینکه همه هنرمندان ایرانی سراغ چنین موضوعاتی نروند اما گویا برای خودسانسوری و تحریم درون‌گروهی مجبورند منتظر اولین واکنش از سمت یکی از چهره‌ها باشند؛ اتفاقی که در زمان شهادت سردار سلیمانی نیز رخ داد و به یکباره همه فضای مجازی هنرمندان را به خود اختصاص داد.

شاید حالا که بیانیه ۴۰ نفر از اهالی هنر در محکومیت ترور دانشمند هسته‌ای کشور منتشر شده، سیلی از همراهی و تسلیت به راه بیوفتد که این امر هرچند نیکوست اما بسیار دیر هنگام است.

تقلید ناقص از هالیوودی‌ها

از طرفی بسیاری از این به اصطلاح هنرمندان، در دنیای سیاست با اتفاقات ریز و درشت داخلی، همیشه صفحات خود را محل نیش و کنایه‌های بی‌ربط و باربطی نیز قرار می‌دهند اما به نظر می‌رسد تا موضوعی وجه بین‌المللی پیدا می‌کند سیاست متضادی در پیش می‌گیرند. گفته می‌شود این نیز شاید به خاطر اقامت‌هایی باشد که برخی از آنان در کشورهایی مثل آمریکا، کانادا و غیره دارند؛ از این بابت که هر اقدامی حضور آنان را تحت شعاع قرار می‌دهد.

بنابراین سلبریتی‌ها و بازیگرانی که همواره سعی می‌کنند به هر شکل و طریقی خود را در لوای چهره‌های قابل سینمای جهان از جمله هالیوود ببینند و لااقل چنین خیال‌پردازی را در ذهن دارند، نه فقط جلوی دوربین بلکه در عامل واقع نیز می‌توانند از آنان الگو برداری کنند!  

فراموش نکنیم که امروز این صفحات مجازی خود مبدل به رسانه‌ای است که گاه میلیون‌ها هوادار دارد؛ رسانه‌هایی به ظاهر خُرد که هنوز سلبریتی‌ها نمی‌دانند چگونه و برای چه باید از آنان استفاده کنند. گویا این صفحات قرار است صرفا محلی برای خودنمایی و تبلیغات سودآور آنان باشد.

*آنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رضاخان دیکتاتور خشنی بوده/جا دارد که سریال مستقلی درباره این شخصیت ساخته شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال‌های یوسف پیامبر، مردان آنجلس، گذر از رنج‌ها و مختارنامه آرزو می‌کند که ای کاش روزی فرا برسد تا سریال مستقلی درباره رضاخان ساخته شود.

به گزارش سینماپرس، نام جعفر دهقان برای مخاطبین پروپاقرص تلویزیون نام آشنایی است، چرا که بارها در قامت هنرمند اصیل و کاربلد، نقش‌های مهمی در مردان آنجلس، مریم مقدس و یوسف پیامبر ایفا کرد. هنوز هم به‌گفته خود دهقان، بسیاری از مردم او را در محافل عمومی به نام پوتیفار صدا می‌زنند! یا نقش منفی او را در مختارنامه یاد می‌کنند.

بازیگری که همیشه در نقش‌های مختلف، عیار پرزور توانمندی‌اش را به‌رخ هم‌کسوت‌های خودش کشیده است. او همچنین با نقش‌آفرینی ویژه رضاخان در سریال “معمای شاه” کار ویژه دیگری در کارنامه‌اش به یادگار گذاشت.  این بازیگر پیشکسوت یادآور می ‌شود که قبل از “معمای شاه”، در سریال به محاق رفته “سرزمین کهن” هم به شکل کوتاه نقش رضاخان را بازی کرده است.

دهقان می گوید که در هنگام ایفای نقش رضاخان در سریال معمای شاه به بازی دیگر هنرپیشه‌هایی که پیش از او این نقش را بازی کرده بودند، فکر نمی‌کرده و تمام توانش را به کار گرفته تا رضاخان واقعی و منطبق با فیلمنامه سریال را در معرض دید مخاطبان قرار دهد. دهقان در عین حال آرزو می ‌کند که ای کاش روزی فرا برسد تا سریال مستقلی درباره شخصیت رضاخان ساخته شود و البته ایفاگر آن نقش‌ هم خود او باشد.

به باور او، رضاخانی که در معمای شاه نشان داده می ‌شود، بسیار به واقعیت‌های تاریخی نزدیک است و تحقیقات زیاد و گسترده‌ای بر روی این شخصیت پیش از ساخت سریال صورت گرفته بوده. جعفر دهقان علاوه بر “معمای شاه” بازی در سریال‌های دیگری همچون یوسف پیامبر، مردان‌ آنجلس، گذر از رنج‌ها، سر دلبران، سرزمین کهن، مختارنامه و مریم مقدس را در کارنامه هنری خود دارد.

سریال، صدا و سیما، تلویزیون،

سریال “معمای شاه” این روزها در شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود و به تازگی سریال “ایل‌دا” با نقش‌آفرینی ویژه‌اش در شبکه یک سیما به پایان رسیده است. او درباره نقش ویژه‌اش در این مجموعه تلویزیونی و نگاهی به کارهای الف ویژه با  تسنیم  گفت‌وگویی داشته که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

فیلمنامه‌ها و نقش‌ها در شأن این بزرگان نیست

* بگذارید گفت‌وگو را با عزلت‌نشینی و کمرنگ‌شدن بازیگران پیشکسوت در سریال‌ها و فیلم‌ها شروع کنیم. چرا امروز کمتر نام این بزرگان در تیتراژ سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی دیده می‌شوند؟

جای تأسف دارد که برخی فقط به‌سراغ یک عده رفته‌اند و از این‌همه اصالت و هنرنمایی پیشکسوتان ما غافل شده‌اند. واقعاً پا به سن گذاشتن دلیل بر ناتوانی بازیگر نیست. اتفاقاً تجربه هنرمند هرچه بیشتر باشد به شکوه هنرنمایی‌اش و استفاده بهتر مخاطب کمک می‌کند. به این بازیگران پیشکسوت پیشنهادهای زیادی می‌شود منتها فیلمنامه‌ها و نقش‌ها در شأن این بزرگان نیست.  

رونق کارهای الف ویژه در تلویزیون

* بسیاری به موضوعات تکراری سریال‌های تلویزیونی انتقاد دارند نظر شما چیست؟

این موضوع برمی‌گردد به سیاستگذاری‌های مسئولین سیما که بایستی برنامه‌ریزی‌ها و کارشناسی‌های اصولی‌تری نسبت به مقوله سریال‌سازی داشته باشند. در عین تقسیم‌بندی درست ژانرها، موضوعات متناسب با امروز جامعه انتخاب کنند نه اینکه کماکان شاهد بازپخش سریال‌های تکراری دهه‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ باشیم. خبرهایی از ساخت کارهای الف ویژه رسانه‌ای شده که رونق این فضا می‌تواند فضای سریال‌سازی تلویزیون را متحول کند.

سریال، صدا و سیما، تلویزیون،

اولین رضاخانی که بازی کردم فرصت پخش پیدا نکرد

* رضاخان از جمله شخصیت‌های بحث برانگیز تاریخ معاصر ایران است. نقش‌آفرینی در قالب این شخصیت و در سریال “معمای شاه” چه جذابیت‌ها و چالش‌هایی برای خودتان داشت؟

 در ابتدا باید بگویم که من قبل از “معمای شاه” در سریال “سرزمین کهن” هم نقش رضاخان را بازی کرده بودم که البته خیلی کوتاه بود و فرصت پخش هم پیدا نکرد. رضاخان حتی در سریال “معمای شاه” نقش خیلی پُررنگی ندارد و حضورش به قسمت‌های مربوط به اشغال ایران توسط متفقین خلاصه می‌شود. به عنوان یک بازیگر سعی کردم رضاخان را آن‌گونه که بوده و در تاریخ آمده است، بازی کنم تا برای مخاطب هم باورپذیر باشد. به هر حال، او برای سال‌هایی در مقام سلطنت بوده و ویژگی‌ها و خصوصیات اخلاقی منحصر به فرد خودش را داشته است.

* قبل از بازی در سریال معمای شاه چقدر از رضاخان خوانده بودید و از او شناخت داشتید؟

 درباره رضاخان در قیاس با بسیاری از چهره‌های سیاسی و تاریخی معاصر، اسناد خوبی وجود دارد. علاوه بر کتاب‌ها و خاطراتی که درباره دوران سلطنت و چگونگی به پادشاهی رسیدنش نوشته شده، فیلم‌هایی هم از این شخصیت موجود است. حتی وقتی صحبت بازی در سریال “معمای شاه” جدّی شد، بعضی از این کتاب‌ها را تهیه و مطالعه کردم. فیلم‌های مستندها را هم با اینکه قبلاً دیده بودم، این مرتبه با دقت بیشتری تماشا کردم. سعی کردم حالت نگاه کردن، حرف زدن و حتی ایستادن و راه رفتن او را به خوبی نگاه کنم تا در بازی‌ام اجرا کنم.

سریال، صدا و سیما، تلویزیون،

کاش سریالی درباره رضاخان ساخته شود

* به نظرتان رضاخانی که شما نقش آن را ایفا کردید و به نمایش درآمد چقدر با واقعیت‌های تاریخی تطابق دارد؟

رضاخان دیکتاتور خشنی بوده و فکر نمی‌کنم کسی در این واقعیت شک داشته باشد. قبل از نوشتن فیلمنامه “معمای شاه” تیم تحقیقاتی، پژوهش‌های مفصلی درباره بازه زمانی که قرار بود در سریال روایت شود، انجام داده بودند. تمام اسناد مکتوب، صوتی و تصویری رصد شده و درباره هر یک از شخصیت‌ها مطالعات و تحقیقات مفصلی شده بود. فکر می‌کنم آنچه از رضاخان در این سریال تلویزیونی دیده می‌شود، بسیار به خود واقعی این شخصیت نزدیک است. به نظرم جا دارد که سریال مستقلی درباره این شخصیت ساخته شود.

* اگر چنین سریالی ساخته شود همچنان تمایل دارید نقش رضاخان را بازی کنید؟

 بله صددرصد. یعنی این کاراکتر و نقش همچنان برایتان جذابیت دارد، البته اتفاقاً به نظر من اگر روزی سریالی درباره زندگی رضاخان ساخته شود. آن وقت می‌توان به عنوان یک بازیگر، کارهای بزرگی کرد.

* پیش از شما بازیگران دیگری هم نقش رضاخان را بازی کرده بودند که شاخص‌ترین ایشان مرحوم داوود رشیدی در فیلم کمال الملک شادروان علی حاتمی است. به عبارت دیگر، مخاطبان قرار نبود برای اولین بار رضاخان را با سریال “معمای شاه” تماشا کنند و از قبل، تصویری را از این شخصیت در ذهن داشتند. چقدر ملاحظه داشتید که رضاخان جدیدی را در پیش روی مخاطب قرار دهید؟

راستش اصلا به این موضوع فکر نکردم. همه توانم را به کار گرفتم تا آن رضاخانی را که در فیلمنامه و مد نظر کارگردان بود در سریال “معمای شاه” به نمایش بگذارم. سعی کردم یک رضاخان واقعی را بازی کنم و در معرض دید بیننده قرار دهم.

سریال، صدا و سیما، تلویزیون،

بازی در نقشِ پوتیفارِ سریال “یوسف پیامبر”

در خیابان به من گفتند شما واقعی‌ترین “رضاخان” را بازی کردید

* خودتان از نتیجه کار در سریال “معمای شاه” راضی هستید؟

 در مجموع بله. البته همان طور که گفتم دوست داشتم نقشم در سریال پررنگ‌ تر بود اما از بازی خودم راضی‌ام. در زمان پخش سریال بسیاری از مردم در خیابان اظهار لطف می‌کردند و می‌گفتند شما واقعی ‌ترین رضاخانی هستید که تا به امروز دیده بودیم. همین موضوع نشان می‌دهد که من در کارم موفق بوده‌ام. وقتی مخاطب با نقشی ارتباط برقرار می‌کند مثل پوتیفار و حتی مصعب؛ یعنی بازیگر در کارش موفق بوده و از پس نقش برآمده است. البته شباهت ظاهری هم با رضاخان هم شاید در خوب درآمدن نقش بی‌تأثیر نبوده باشد.

انتقادات خیلی عجولانه بود

* نقاط قوت سریال “معمای شاه” را در چه می‌بینید؟ نظرتان درباره انتقاداتی که از این سریال می‌شود، چیست؟

یکی از نقاط قوت اصلی سریال چهره‌پردازی فوق‌العاده است. چهره بازیگران خیلی به واقعیت نزدیک و حتی در بسیاری از موارد کاملاً شبیه بود. همین موضوع برای مخاطب جذاب به نظر می‌رسید. تمام عوامل از کارگردان و نیروهای فنی گرفته تا بازیگران، همه تلاش‌شان را به کار گرفتند تا نتیجه خوبی حاصل شود. محمدرضا ورزی کارگردان شناخته شده‌ای در حوزه ساخت آثار تاریخی است و به این ژانر تسلط دارد.

در مورد انتقادات هم باید بگویم، بسیاری از این انتقادات به خصوص در زمان پخش اول سریال عجولانه بود. بخش عمده انتقادات به نوع روایت و نگاه به تاریخ مربوط می‌شد وگرنه “معمای‌شاه” سریال خوش ساخت و ماندگاری است.

* این روزها مشغول چه کاری هستید؟

بعد از پایان بازی‌ام در سریال “ایل‌دا” این روزها در خانه هستم و استراحت می‌کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خود باختگی از طریق فیلم ها و رسانه ها وارد خانواده های ما شده است/نداشتن برنامه مناسب در رسانه ها مشکل اساسی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک نماینده مجلس معتقد است: بعضی از سریال ها با الگوی خانواده ایرانی- اسلامی فاصله زیادی دارند و در حال حاضر این خود باختگی از طریق فیلم ها و رسانه ها وارد خانواده های ما شده است.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا صباغیان‌ بافقی نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با فارس، «خودباختگی» که امروزه بخشی از خانواده ها به آن دچار شده اند را اخذ شده از فرهنگ غربی دانست و عنوان کرد که غربی ها به وسیله رسانه هایشان درون جامعه ایرانی نفوذ یافته اند، وی با ابراز تاسف از جریانی که برخی فیلم و سریال های داخلی را پیش می برد، ابراز کرد که صنعت فیلم سازی ما بیش از اینکه به دنبال فرهنگ سازی باشد، دغدغه مالی دارد.

صباغیان همچنین به اصلی ترین بحرانی که امروزه خانواده ایرانی با آن مواجه است، اشاره کرد و عنوان داشت: امروزه جامعه ما دچار یک پارادوکس شده؛ از یک طرف انقلاب اسلامی، شعارها و اصول انقلاب یک زندگی اسلامی  و دینی را به ما نوید می داده، از طرفی هم متاسفانه ارتباطات رسانه‌ای به شکل های مختلف باعث شده که فرهنگ غرب در کشور ما نفوذ کند. ما می توانیم بخش های مثبت آن  را بگیریم و بخش های منفی را دفع کنیم. ولی متاسفانه بعضی اوقات می بینیم بیشتر بخش‌های منفی را  جذب می‌کنیم و در مقابل فرهنگ اسلامی نوعی خود باختگی از خود نشان می دهیم.

وی افزود: در حال حاضر این خود باختگی از طریق فیلم ها و رسانه ها وارد خانواده های ما شده است، نداشتن برنامه مناسب در رسانه ها مشکل اساسی است، امروزه  برنامه هدفمندی برای خانواده ها وجود ندارد، پدر و مادر اکثرا هر دو شاغل هستند، از ابتدای صبح تا آخر شب ارتباطی با هم ندارند، ارتباط چندانی بین زن و شوهر یا فرزندان نیست، دوندگی برای کسب درآمد و اشتغال باعث شده که خانواده های ما دیگر آن شکل واقعی خودشان و سنت های قدیم را نداشته باشند. مشکلات اخلاقی، مشکلات روحی و روانی، طلاق و…، همه این ها ناشی از نداشتن معیارهایی  است که خانواده های ما باید داشته باشند.

وی با بیان اینکه مجموعا خانواده های ما امروز خصوصا در شهرهای بزرگ دچار مشکل روحی و روانی و حتی جسمی  هستند و همه این ها برمی گردد به اینکه وضعیت خانواده که رکن اساسی زندگی است امروز به نحو مطلوب نیست، گفت: وقتی روابط بین ارکان زندگی همسان نباشد، زمان کار، تفریح، استراحت، ارتباط با فرزندان مشخص نباشد، خانواده دچار بحران می شود. امروزه در شهر های بزرگ، محور، درآمد و پول است، که یک فرد بتواند اجاره خانه را بدهد، اقساط خود را پرداخت کند و سایر نیازهای روزمره خود را رفع سازد. طبیعتا این عدم تعادل مشکلاتی به دنبال خواهد داشت، طلاق و اعتیاد از نتایج عمده این سبک زندگی است، اما وضعیت در روستاها به مراتب بهتر است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بعضی از سریال ها با الگوی خانواده ایرانی- اسلامی فاصله زیادی دارند. این فیلم و سریال ها به جای اینکه هدفمند باشد و در خانواده آرامش به ارمغان آورده و مسیر زندگی افراد را مشخص و ارتباطات را صمیمی کنند، جنگ و نزاع زندگی شهری ما را ترسیم می کنند. برای خنداندن بیننده حرف هایی نامناسب می زنند و ارتباطات غیر منطقی را به تصویر می کشند و … که همه این ها نشان می دهد برخی از این فیلم و سریال ها متاسفانه نتوانسته اند جایگاه خودشان را بیابند تا هدفی را که دنبالش هستیم و مطابق با انقلاب و اسلام باشد، همراهی کنند.

صباغیان به انتخاب بهتر آثار نمایشی در شبکه های برون مرزی اشاره کرد و در این باره توضیح داد: به طور مثال سریال یوسف پیامبر نمونه خوبی بود که قبلا پخش شده و اثرگذار بوده است. فیلم و سریال ها در کل تاثیر دارند اما باید تاثیر مثبت داشته باشند، به خانواده ها، افراد و اعضای جامعه ما سمت و سو بدهند و راهنمایی و ایجاد حرکت کنند. ما باید به آن چیزی که می گوییم، عمل کنیم و بدان معتقد باشیم. اگر اینگونه باشد همه چیز خوب می شود. اگر با برنامه ریزی پیش برویم، موفق خواهیم شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کمدین «خندوانه» بازیگر سریال نوروزی شبکه سه سیما شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کمدین «خندوانه» این بار در نوروز ۱۴۰۰ با سریال «بوتیمار» مهمان خانه ایرانیان می‌شود.

به گزارش سینماپرس، تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «بوتیمار» به تهیه کنندگی مهران مهام و کارگردانی علیرضا نجف زاده و نویسندگی سعید جلالی، شهاب عباسی و آرمان صبوری در جنگل سی سنگان به تازگی آغاز شده است.

این روزها تصویربرداری با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در جنگل سی سنگان ادامه دارد و علی صبوری به عنوان بازیگر جدید به سریال اضافه شده است.

این سریال تلویزیونی در فضایی مفرح با داستانی اجتماعی به قلم سعید جلالی برای نوروز ۱۴۰۰ آماده می‌شود.

علیرضا نجف زاده که مجموعه طنز «زوج یا فرد» را نیز در کارنامه خود دارد، این بار حمید لولایی و مرجانه گلچین را با خود به جنگل‌های شمال برده است تا چالش‌های یک خانواده ایرانی را در یک داستان نو به تصویر درآورد.

با اتمام سکانس‌های شمال کشور، گروه به تهران باز می‌گردند تا ادامه مجموعه را تصویربرداری کنند.

سریال بوتیمار که برای نوروز ۱۴۰۰ شبکه سه سیما مراحل تصویربرداری خود را می‌گذراند، مجموعه‌ای شاد و سرگرم کننده است که با نگاهی به رویدادهای اجتماعی و اقتصادی کشور تولید می‌شود.

حمید لولایی، مرجانه گلچین و هدایت هاشمی نیز در این سریال ایفای نقش می‌کنند. سامی غریبی هم بازیگر خردسالی است که با بوتیمار به تلویزیون می‌آید؛ تا روزهای آتی چند بازیگر دیگر نیز به این پروژه اضافه خواهند شد.

در خلاصه داستان این مجموعه نمایشی آمده است: بوتیمار همیشه در تشنگی به سر می‌برد، اما آن هنگام که به رودخانه و یا دریا می‌رسد، نگران می‌شود که مبادا آب دریا تمام شود و او از تشنگی بمیرد، پس آب نمی‌خورد و تشنه می‌ماند … بوتیمار همیشه نگران فرداست.

برخی از عوامل این مجموعه تلویزیونی عبارتند از:

تهیه کننده؛ مهران مهام، نویسندگان؛ سعید جلالی، آرمان صبوری و شهاب عباسی، کارگردان؛ علیرضا نجف زاده، مجری طرح؛ مسعود انتظاری، مدیر برنامه ریزی؛ مجتبی خادم زاده، مدیرتصویربرداری؛ فرزام گل سفیدی، مدیرصدابرداری؛ امیرشاهوردی، طراح چهره پردازی؛ شهرام خلج، تدوین؛ حسین آرمان، طراح صحنه و لباس؛ قاسم ترکاشوند، دستیاراول کارگردان؛ امیر سلیم خانی، دستیار کارگردان؛ فرید یوسف پور، منشی صحنه؛ فرحنازخسروآبادی، مدیر تولید؛ مهدی رجبی، مشاور رسانه ای؛ مجتبی احمدی، تصویربردار دوم؛ مرتضی صدیقی، عکاس، فیلمبردارپشت صحنه؛ مهدی قاسمی، مدیر تدارکات؛ کامران نژاد آریا، مدیر صحنه؛ میلاد امامی و…

مشاهده خبر از سایت منبع