«رقص مضراب» منتشر شد
کتاب «رقص مضراب» به قلم سیاوش کامکار، مهیار طریحی و مصطفی مومنیان منتشر شده است.
کتاب «رقص مضراب» به قلم سیاوش کامکار، مهیار طریحی و مصطفی مومنیان منتشر شده است.
تک آهنگ «نقاب» عنوان تازهترین اثر موسیقایی علی زندوکیلی خواننده موسیقی ایرانی است که همزمان با پخش تازهترین قسمت سریال «آقازاده» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
سینماپرس: سعید رجبی فروتن معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در یادداشتی از مستند «بوی خون» تمجید کرد.
به گزارش سینماپرس، «بوی خون» به کارگردانی وحید سعیدی و نویسندگی احمد رنجبر روایتی از متن و حاشیه سریال «آقازاده» است.
سعید رجبی فروتن در کانال تلگرامی خود درباره این اثر نوشت: «پیش از این بعضی از تهیهکنندگان خوش ذوق به ضمیمه فیلمهایی که در شبکه نمایش خانگی عرضه میکردند، از محصول مکملی مثل پشت صحنه هم غافل نمیشدند و با بستهای شکیل و طرحی حساب شده جنبهها و نکات تازهای را از پروژه فیلم در قالب پشت صحنه با مخاطبان در میان میگذاشتند.
آخرین نمونه خوب و شکیلی که به یاد داریم، پشت صحنه فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا بود که برای آن زحمت زیادی کشیده شده بود. به تازگی و برای اولین بار پشت صحنه سریال «آقازاده» ساخته بهرنگ توفیقی در پلتفرمهایی که ناشر این محتوای اختصاصی بودهاند، منتشر شده است. با این تفاوت که پشت صحنه سریال هم به صورت دنباله دار و هر یکشنبه پخش خواهد شد. این ایده را که به احتمال قوی باید به حساب طراح، نویسنده و تهیهکننده این مجموعه یعنی حامد عنقا بگذاریم، ارزش افزوده جدیدی را برای سریال رقم زد و باب گفتگوی انتقادی عوامل یک سریال را درباره آنچه که در خلق آن مشارکت کردهاند، گشود.
انتشار مستند «بوی خون» این نوید را میدهد که از این گروه در تلویزیون و نمایش خانگی در آینده میتوان محصولات ماندگار و استاندارد بهتری را دید.
آنچه که این پشت صحنه را از نمونههای مشابه متمایز میکند، گفتگو و صحبت با عواملی به جز دست اندرکاران فیلم است و شخصیتهای سیاسی اجتماعی درباره مفاهیم پربسامدی مثل آقازادگی دیدگاههایشان را مطرح میکنند تا این پشت صحنه در واقع ضمیمه تحلیلی برای معنی نهفته در پس داستان سریال باشد.
مستند «بوی خون» در حالی که به قسمتهای پایانی سریال پرحاشیه آقازاده نزدیک میشویم، برگ تازهای را برای مخاطبان رو کرده است.»
«بوی خون» با هدف واکاوی پروندههای مطروحه در سریال «آقازاده» به کارگردانی وحید سعیدی و نویسندگی احمد رنجبر ساخته شده است و یکشنبهها در پلتفرمهای فیلیمو و نماوا منتشر میشود.
سینماپرس: کارگردان سریال «میراث مجید» به تشریح جزئیاتی درباره این مجموعه که اولین سریال درباره یک دانشمند هستهای شهید یعنی «مجید شهریاری» محسوب میشود، پرداخت.
به گزارش سینماپرس، حسین تبریزی کارگردان سریال «میراث مجید» که با محوریت مجید شهریاری دانشمند شهید هستهای در دست ساخت قرار دارد، درباره ترور شهدای هستهای به مهر بیان کرد: فلسفه ترور در تمام دنیا منحوس است فرقی هم نمیکند چه کسی باشد اما اینکه چه کسی ترور میشود قضیه را مهمتر میکند.
وی با اشاره به شخصیت شهید شهریاری عنوان کرد: من تا قبل از اینکه بخواهم سریالی درباره شهید شهریاری بسازم، شاید فکر میکردم او یک سیاستمدار بوده است و اهدافی هم داشته است ولی وقتی وارد زندگی این افراد میشویم وجوه علمی و معصومیت و مظلومیت آنها برایتان پررنگ میشود و این سوال ایجاد میشود که چنین شخصیتی چرا باید ترور شوند.
تبریزی اضافه کرد: شهید شهریاری شخصیتی است که در مدارج علمی بالا میرود و به نقطهای میرسد که نشان میدهد تنها فردی است که مسائل سخت اتمی را حل میکند و کسی که به این درجه میرسد قطعاً از ویژگیها و توانمندی خاصی برخوردار است.
قصه سریال با ترور شروع میشود
وی درباره وقایعی که در این سریال به تصویر کشیده میشود اظهار کرد: ما با ترور سریال را شروع میکنیم و بعد به داستان زندگی وی میپردازیم در طول سریال هم اقدامات نیروهای امنیتی و اینکه چه زحماتی میکشند تا برخی از حملات را خنثی کنند به تصویر کشیده میشود.
این کارگردان تصریح کرد: با این نگاه که بیشتر کار ما به وجوهات اخلاقی، معرفتی و علمی شهید میپردازد تا او را به مردمی که نمیشناسند با این کار معرفی کنیم.
ذهنیت قالب از اتم تصور بمب و جنگ هستهای است
وی درباره بخش هستهای توانمندیهای شهید شهریاری و اینکه در سریال چطور به نمایش درآمده است نیز توضیح داد: ما در این سریال ویژگیهای دانش هستهای را در زندگی روزمره نشان میدهیم. برای برخی از اتم فقط تصور بمب و جنگ هستهای بهوجود میآید در حالی که خیلی از چیزهایی که در زندگی روزمره ساخته میشود از طریق اتم است یا حتی خیلی از فناوریهای پزشکی مثل پرتو درمانی با صنعت ممکن میشود.
«میراث مجید» اولین سریال درباره یک دانشمند هستهای است و این مسئولیت ما را بالا میبرد. «بادیگارد» هم به این تصویر میپردازد ولی چون درباره یک فرد واقعی نیست نویسنده این امکان را دارد که تخیل کند اما من مجبورم به شخصیتی وفادار باشم که وجود داشته است وی درباره تاثیر ساخت زندگی دانشمندان هستهای از طریق فیلم و سریال عنوان کرد: طبیعتاً زبان نمایش و تصویر همیشه این را داشته و مردم دوست دارند قصه بشنود، قصه ببینند و باور کنند. چه بسا که برخی قصهها واقعی است مثل زندگی شهید شهریاری که پر فراز و نشیب بوده است و ما این قصه پر فراز و نشیب را از یک سال قبل از تولد شهید شهریاری در سال ۴۵ تا زمان شهادتش را به تصویر میکشیم.
تبریزی اضافه کرد: ابزاری مثل فیلم و سریال به ما این امکان را میدهد که ابعاد دیگری از وجوه شخصیتی را نمایش دهیم شاید در قالب مستند بتوانیم برخی اتفاقات را روایت کنیم ولی در سریال به یک شخصیت جان میدهیم و ملموستر میشود.
کارگردان «میراث مجید» درباره ترور دانشمندان و توقف در صنعت و علم اظهار کرد: ترور امثال شهید شهریاری و فخری زاده شاید باعث سکته موقتی شود اما ما دانشمندانی داریم که همین الان در حال تدریس در دانشگاهها هستند و راه را ادامه میدهند.
چرا کاوه خداشناس برای بازیگر نقش شهید شهریاری انتخاب شد؟
وی درباره «بادیگارد» و اولین تصویر از یک دانشمندان هستهای در قالب فیلم عنوان کرد: «میراث مجید» اولین سریال درباره یک دانشمند هستهای است و این مسئولیت ما را بالا میبرد. «بادیگارد» هم به این تصویر میپردازد ولی چون درباره یک فرد واقعی نیست نویسنده این امکان را دارد که تخیل کند اما من مجبورم به شخصیتی وفادار باشم که وجود داشته است.
تبریزی اضافه کرد: شهید شهریاری خانواده و دوستانی دارد که هر یک از اینها روند ساخت سریال را حساستر میکند و شاید اگر سریالی درباره ملاصدرا میخواستیم بسازیم این سختی را نداشت.
این کارگردان درباره انتخاب کاوه خداشناس و اینکه او چقدر میتواند تصویر کاریزماتیک و قهرمان محور از شهید شهریاری ارائه دهد بیان کرد: ما گزینههای مختلفی را بررسی و درباره آنها رایزنی کردیم و دیدیم کاوه خداشناس وجوه فیزیکی، چهره و حتی شخصیتی شهید شهریاری را دارد. نوعی نرمش در رفتار را نیاز داشت و خداشناس از این نظر به شهریاری نزدیکتر بود. خواستیم مخاطب نوعی حس دوست داشتنی نسبت به بازیگر نقش مجید شهریاری داشته باشد.
اگر شهید شهریاری زنده بود اجازه نمیداد سریال ساخته شود
تبریزی همچنین در بخش دیگر درباره اینکه برای انتخاب بازیگر شهید شهریاری بیشتر به فیزیک او فکر کردهاند یا شخصیتی که قرار است از او ارائه شود توضیح داد: وقتی روایت مستند ارائه میدهیم شاید فقط فیزیک مهم نباشد اما سعی کردیم روحیات، درونیات، خانواده و همه آنچه را که این شخصیت برای مجید شهریاری شدن لازم دارد به تصویر بکشیم. او زندگیای داشته که بسیار تراژیک بوده است و امیدواریم بتوانیم این وجوه مختلف را به تصویر بکشیم.
وی در بخش دیگر درباره ساخت سریال در زمان زنده بودن چنین افرادی عنوان کرد: شاید اگر شهید شهریاری زنده بود اصلاً اجازه نمیداد دربارهاش فیلم ساخته شود چون آنچنان که تحقیق کردم فردی متواضع بود و با اطمینان میتوانم بگویم قطعاً این اجازه را نمیداد.
تبریزی در پایان درباره اهمیت ساخت سریال درباره شهدای هستهای تصریح کرد: هدف اصلی ما شناساندن دانشمندانمان به نسلهای بعد از خودمان است و در عین حال ترغیب شدن دیگران به الگوسازی از این افراد است.
مجید اخشابی دربرنامه رادویی «پنجشنبه جمعه» بیان کرد کلاسهای مجازی حتی در پساکرونا یک ظرفیت است.
سینماپرس: علی نصیریان درباره علت محبوبیت علی حاتمی و چگونگی شکل گیری همکاری با این کارگردان، توضیحاتی داد.
به گزارش سینماپرس، امروز سالروز وفات علی حاتمی کارگردان مطرح سینمای ایران است، به او سعدی سینما میگویند فیلمسازی که در همان تعداد آثاری که ساخت برای همیشه خود را ماندگار کرد و توانست محبوبیت همیشگی به دست آورد.
علی حاتمی با بازیگران مطرحی که بیشتر آنها مانند خودش ماندگار شدند کار کرد یکی از این چهرهها علی نصیریان است که با او گفتگویی کوتاه انجام دادیم.
علی نصیریان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگاران جوان،درباره علی حاتمی و اینکه چرا این کارگردان پس از سالها که از فوتش میگذرد هنوز محبوب است و حتی مورد توجه نسل جدیدی که او را ندیدند، ولی آثارش را مشاهده میکنند قرار میگیرد، گفت: هر کارگردانی یک سبک و روش خاصی دارد، حاتمی با همه دوست بود و کارهایش را به دوستی، رفاقت و احترام انجام میداد و این موضوع همیشه در آثارش هم نمود پیدا میکرد.
وی افزود: حاتمی انسان بسیار شریف و ملایم بود و کم عصبانی میشد و بیشتر برای پیشبرد کارهایش دوستانه رفتار میکرد.
این بازیگر با اشاره به دلیل شکل گیری همکاری با علی حاتمی بیان کرد: از نظر دوره کاری هم نسل و هم دوره بودیم و از آنجایی که کار تئاتر و نمایشنامه نویسی هم میکرد آشنایی داشتیم و همدیگر را میدیدیم این آشناییها ادامه داشت تا اینکه سراغ سینما و تلویزیون رفت و در آنجا نیز توانستیم با هم همکاری کنیم.
گفتنی است علی نصیریان در آثاری، چون هزاردستان، کمال الملک، ستارخان با زنده یاد علی حاتمی همکاری داشته است.
سینماپرس: هوشنگ نورالهی تهیهکننده فیلم سینمایی «لاک پشت و حلزون» بیان کرد که این فیلم به کارگردانی رضا حماسی در هفته پیش رو کلید میخورد.
به گزارش سینماپرس، هوشنگ نورالهی تهیهکننده فیلم سینمایی «لاک پشت و حلزون» که به تازگی مجوز ساخت دریافت کرده است در گفتگو با مهر گفت: ما تمام امکانات را آماده کردهایم و اگر شرایط آب و هوایی مساعد شود طی هفته جاری «لاک پشت و حلزون» به کارگردانی رضا حماسی را کلید میزنیم البته رعایت موارد بهداشتی را هم در نظر گرفتهایم. فیلم لوکیشنهای داخلی دارد و به این موضوع فکر کردهایم که بتوانیم پروتکلها را رعایت کنیم تا کسی دچار بیماری نشود.
وی افزود: من سالهاست در این حرفه حضور دارم و میدانم که در شرایط ویژهای هستیم، این شرایط را هیچوقت تجربه نکرده بودیم اما دوستان ما هم مقداری رعایت نمیکنند که باعث افسوس و از دست دادن دوستان گرانقدر ما میشود مثلاً کامبوزیا پرتوی از دوستان عزیز ما بود او در حالی که بیماری قلبی داشت، مبتلا به کرونا شد البته من هم وضعیت مناسبی ندارم چون پیش از نوروز ۹۹ عمل روده انجام دادم و باید مراقب باشم پس شرایط را درک میکنم.
وی با اشاره به همکاری با رضا حماسی گفت: من حماسی را پیش از این نمیشناختم یکی از دوستان به نام شهرام گیل آبادی او را به من معرفی کرد از همین رو به تحقیق درباره رضا حماسی پرداختم و متوجه شدم استعدادی درخشان است و به همین ترتیب حاضر به همکاری شدیم. این را هم باید عنوان کنم که در نظر داریم این فیلم را در تهران کلید بزنیم البته همانطور که گفتم بیشتر لوکیشنهای ما داخلی است.
این تهیهکننده اظهار کرد: من چیزی حدود ۶۰ سال است که در سینما فعالیت دارم، یعنی در سال ۳۶ مدیر سینما آسیا بودم. اما از اول انقلاب وارد حوزه تهیهکنندگی شدم به طوری که اولین فیلمی که تهیه کردم «کفشهای میرزا نوروز» بود بعد از آن بلافاصله شروع به ساخت «شاید وقتی دیگر» به کارگردانی بهرام بیضایی کردیم و… همینطور پیش آمدم و آخرین فیلمم هم «نبات» بود میخواهم بگویم من شرایط مختلف را تجربه کردهام. هرچند کرونا تاثیر زیادی بر اقتصاد گذاشته و بسیاری را دچار بیکاری کردهاست اما سینمای ما پیش از کرونا هم چندان شرایط خوبی نداشت. پس در بروز چنین مشکلاتی فقط کرونا دخیل نیست.
وی با بیان اینکه این شرایط باعث شده که انتظار داشته باشیم که دولت از سینما حمایت کند اما دست به این کار نمیزند، اظهار کرد: پیش از کرونا برخی از دوستان سینماگر ما چرخه اکران را در دست گرفته بودند و اجازه فعالیت به دیگران نمیدادند به همین دلیل سینما و سینماگران دچار آسیب شدند. این روزها هم که همه صنوف سینمایی صدمه دیدهاند.
وی در پایان گفت: مقداری همکاران ما هم سهل انگاری کردند و سینما را به اینجا رساندند.
به دنبال نامه وزیر کار به مقام معظم رهبری درباره «ایجاد نظام متمرکز تامین اجتماعی برای آحاد مردم» و اشاره این نامه به «تخصیص بیمه بیکاری به افرادی که از کرونا بیکار شده و بعضا بیمه بیکاری هم ندارند»، معاون گردشگری با اطمینان گفت: آن دسته از فعالان گردشگری و صنایع دستی که بیمه ندارند، ۱۰۰ درصد مشمول این طرح وزارت کار هستند.
سینماپرس: نظام نامه شورای اکران آنلاین در حال بررسی است و اگر زودتر تصویب شود شاید دوباره رونق به این اکران برگردد.
به گزارش سینماپرس، پس از شروعی نسبتا طوفانی در اکران آنلاینِ فیلمهای سینمایی که کرونا آنها را از صف نمایش در سینما خارج و راهی پلتفرمهای اینترنتی کرده بود، حالا انتظار میرود راهی برای از نفس نیفتادن یک امکان تازه در اکران آثار سینمایی اندیشیده شود.
در چند وقت اخیر که اکران آنلاین در سامانههای نمایش درخواستی دچار رکود شده، دلایل متعددی برای از رونق افتادن این اکران برشمرده میشود از جمله نبود امنیت برای صیانت از فیلمها، نبود راهی مطمئن برای جلوگیری از کپی غیرمجاز و نیز تمایل نداشتن تهیهکنندهها به اکران که آن هم ارتباط مستقیم با دلیل اول و دوم دارد. البته برخی گلهها نسبت به نوع قرادادها و رقم نامناسبی که بابت خرید فیلمها از سوی VOD ها پرداخت میشود هم دلیل دیگری است که رغبت سازندگان فیلمهایی را که پشت خط اکران ماندهاند به اکران آنلاین کم کرده است.
در این مدت اظهاراتی مبنی بر کنترل اکران آنلاین مطرح شده و هم شورای صنفی نمایش و هم برخی انجمنها در مقطعی مدعی در اختیارگیری مدیریت نمایش فیلمها را در سامانههای نمایش درخواستی عنوان کرده بو دند.
در این باره معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی میگوید، برای اکران آنلاین یک شورا در نظر گرفته شده که جزئیات آن در نظامنامهاش آمده است.
سعید رجبی فروتن با اشاره به چالشهای مربوط به VOD ها و اینکه «انتظار داریم مراجع مسئول بالادستی و فراسازمانی ضمن تعریف صوت و تصویر فراگیر که مدتی است به معرکه آرا بدل شده، سهم و نقش دستگاهها را در قبال آن روشن کنند، به مطالبه جامعه اصناف سینمایی در همین رابطه توجه لازم را نشان دهند» در گفتوگویی با ایسنا درباره وضعیت شورای اکران آنلاین بیان کرد: مدتی است که پیشنویس نظامنامه اکران آنلاین در بین ذینفعان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است تا پس از نهایی شدن تصویب شود. به موجب مفاد نظام نامه، شورای اکران آنلاین با حضور دو تن از نمایندگان اتحادیه صنفی تهیهکنندگان، دو نماینده از انجمن صنفی شرکتهای نمایش آنلاین و مدیر کل نظارت بر نمایش کار خود را با هدف ساماندهی امر اکران آنلاین طبق ترتیباتی که در نظام نامه پیش بینی شده است، آغاز میکند. با تصویب نظام نامه توسط رئیس سازمان سینمایی از دو تشکل یاد شده خواهیم خواست نمایندگان خود را معرفی کنند.
او افزود: در حال حاضر برای بررسی پیشنویس، دایره افراد مطلع و صاحب نظر را وسیعتر کردهایم تا متن نظامنامه جامعالاطراف باشد و ابعاد مورد نظر را به خوبی پوشش دهد.
رجبی فروتن درباره کارکرد این شورا نیز گفت: وظیفه شورای اکران آنلاین، ثبت قرارداد فیلمهای در نوبت اکران، قیمتگذاری بهای بلیت، رسیدگی به شکایات، تنوع محصول در سبد نمایش و مسائلی از این دست است.
در حال حاضر دو فیلم «سراسر شب» و «جمشیدیه» در اکران آنلاین هستند و از فروردین تاکنون حدود ۳۰ فیلم به صورت آنلاین نمایش داده شده اند. با تصویب نظامنامه اکران آنلاین و راهاندازی شورای آن انتظار میرود اطلاعات فروش و میزان بازدید هر فیلم به طور شفاف در دسترس قرار گیرد.
فرزاد طالبی دبیر سومین سمپوزیوم مجسمهسازی مفاخر ایران درباره برپایی این دوره سمپوزیوم با توجه به حواشی پیش آمده در دوره قبل و برخی تفاوتها در برگزاری توضیحاتی ارائه کرد.