X

بایگانی آذر 19, 1399

دفتر سینمایی

شیوه برگزاری قطعی جشنواره برای ما مبهم است/نمی‌دانم با این ابهام فیلم را به جشنواره بدهیم یا خیر؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده فیلم دفاع مقدسی «تک‌تیرانداز» گفت: حداقل با این همه ابهام در نحوه برگزاری هنوز تردید دارم که بتوانیم در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشیم. جشنواره باید شفافتر شیوه برگزاری‌اش را منعکس کند تا اعتماد فیلمساز و صاحبان فیلم و حتی تماشاگران را جلب کند.

به گزارش سینماپرس، درحالی که کمتر از دوماه به زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر ۳۹ باقی مانده اما همچنان مشخص نیست این دوره که برپایی‌اش قطعیت یافته بالاخره با استقبال صاحبان فیلم مواجه خواهد شد یا خیر؟

درحال حاضر چندین شکل از برگزاری، مدنظر مدیریت جشنواره فجر سال جاری است که نهایتا بدون هیأت انتخاب و صرفا با نمایش برای هیئت داوران و توزیع جوایز همراه خواهد بود؛ مگر اینکه با بهبود شرایط کرونایی بتوانند آن را نه به شکل همیشگی اما محدودتر برپا کنند.

اتمام «تک‌تیرانداز» دفاع مقسی تا روزهای آینده

ابراهیم اصغری که همچنان فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» را به کارگردانی علی غفاری در دست تهیه و فیلمبرداری دارد به خبرنگار آنا گفت: فیلمبرداری «تک‌تیرانداز» را احتمالا تا اوایل دی‌ماه به اتمام برسانیم البته همزمان نیز تدوین این فیلم دفاع مقدسی درحال انجام است.

وی افزود: شرایط کرونایی کنونی و خصوصا همراهی گروه سنگین این فیلم که ۱۰۰ نفر نیروی ثابت دارد و گاه ۱۰۰ هنرور دیگر را هم در کنار خود می‌بیند، شرایط را برای تولید سخت و محدود می‌کند. با این حال تمام تلاش گروه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است بلکه اتفاقی برای همکاران نیفتد.

 آرش شاه محمدی

ابهام جشنواره فجر حضور قطعی «تک‌تیرانداز» را با تردید مواجه می‌کند

این تهیه‌کننده در ارتباط با احتمال حضور این فیلم در جشنواره فجر تأکید کرد: واقعیت امر این است که شیوه برگزاری قطعی جشنواره برای ما مبهم است و همین ابهام حضور قطعی «تک‌تیرانداز» را با تردید مواجه می‌کند. نمی‌دانم با این ابهام فیلم را به جشنواره بدهیم یا خیر؟

وی افزود: بالاخره با شرایط پیش رو مشخص نیست که جشنواره چطور برگزار خواهد شد؛ آیا صرفا برای هیأت داوری است یا نمایشی هم برای رسانه‌ها و هنرمندان خواهد داشت؟ ضمن اینکه اصلا چه تعداد فیلم‌هایی به این رویداد می‌رسد. آیا به صرف بودن جشنواره فجر می‌خواهند بر برپایی‌اش در بهمن‌ماه سماجت کنند یا اینکه کیفیت آن نیز مدنظر است؟ بالاخره اینها ابهام است.

اصغری با اشاره به جشنواره‌هایی مثل مقاومت یادآور شد: جشنواره‌های سینمایی دیگر کشور مثل جشنواره مقاومت، غالبا آثاری را نمایش داده و داوری می‌کنند که قبلتر رونمایی شده‌اند. بنابراین نگرانی از بابت مجازی، حضوری و هرشکل از برگزاری‌اش ندارند درحالی‌که جشنواره فجر قرار است محل نمایش فیلم‌های بکر و جدید باشد. شیوه برگزاری و حفظ شأنیت آن برای من دارنده فیلم قطعا مهم است.

فیلم تک تیرانداز

جشنواره را از بهمن به اردیبهشت منتقل می‌کردند، معقول‌تر بود

تهیه‌کننده «شور شیرین» اضافه کرد: مهمترین ویژگی یک جشنواره سینمایی از جمله فیلم فجر، ُبرد تبلیغاتی است که می‌تواند از نظر جریانسازی و اکران عمومی برای فیلم‌ها داشته باشد، اما وقتی قرار است با تعداد اندکی فیلم و برای صرف داوران به سرانجام شود، شاید قابلیت همیشگی را نداشته باشد.

وی تأکید داشت: نمایش حداقلی تعدادی فیلم برای داوران و قضاوت آنان بی‌آنکه شاهد اکران عمومی باشد، به نظرم در شأن جشنواره فیلم فجر نیست. درست است که وضعیت کرونا مشخص نیست اما شاید اگر این رویداد را به روزهای اردیبهشت منتقل می‌کردند، می‌توانست زمان معقول‌تری باشد کمااینکه می‌توانست شاهد تعداد بیشتری از فیلم‌های متقاضی نیز باشد.

ویترین برجسته انقلاب اسلامی با این شکل از برگزاری مبهم؟

تهیه‌کننده «به کبودی یاس» با تأکید بر اینکه نمی‌شود در مسابقه‌ای شرکت کرد که فقط چند فیلم محدود حضور داشته باشد، گفت: این نوع از برگزاری مهجور شاید خود باعث ایجاد حواشی بیشتری هم بشود. اگر جشنواره قرار است مهمترین ویترین مراسمات دهه فجر باشد، به شکل محدود اعلامی مناسب این ایام نیست. بالاخره مهمترین اتفاق برای این رویداد حضور مردم، صف‌ها و شور و شعفی است که خود یادآور برجستگی انقلاب است.

فیلم سینمایی تک تیرانداز

ابراهیم اصغری، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» بدین شکل گفت: حداقل با این همه ابهام در نحوه برگزاری هنوز تردید دارم که بتوانیم در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشیم. جشنواره باید شفاف‌تر شیوه برگزاری‌اش را منعکس کند تا اعتماد فیلمساز و صاحبان فیلم و حتی تماشاگران را جلب کند.

گفتنی است؛ سینمایی «تک‌تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری کاری به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح درحال ساخت است و مراحل فیلمبرداری‌اش را همچنان در شهرک سینمایی دفاع مقدس ادامه می‌دهد.

در این فیلم سینمایی کامبیز دیرباز ایفاگر نقش شهید عبدالرسول زرین بزرگ‌ترین تک‌تیرانداز جنگ‌های معاصر است. «تک‌تیرانداز» فیلمی قهرمان محور است و برشی کوتاه از حضور حماسی بهترین تک‌تیرانداز دوران دفاع مقدس را در قالب یک داستان روایت می‌کند. علیرضا کمالی، امیررضا دلاوری، انوش معظمی، عبدالرضا نصاری، حسین شریفی و … از بازیگرانی هستند که در این پروژه نقش‌آفرینی داشته‌اند. عکس‌های منتشر شده نیز از آرش شاه‌محمدی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی ۴ پرونده ایران در اجلاس مجازی کمیته میراث جهانی ناملموس


معاون میراث‌فرهنگی کشور از ارائه چهار پرونده ایران در پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته میراث جهانی ناملموس که در روزهای ۲۴ تا ۲۹ آذرماه ۹۹ در پاریس برگزار می‌شود، خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جوکر ۲» ساخته می‌شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «جوکر» ساخته تاد فیلیپس سال گذشته از محبوب‌ترین فیلم‌های جهان بود و این اواخر اخباری مبنی بر احتمال ساخت قسمت دوم آن منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، «جوکر» ساخته تاد فیلیپس با بازی واکین فینیکس، سال گذشته از محبوب‌ترین فیلم‌های سال بود و توانست فروش جهانی بیش از یک میلیارد دلار را به دست بیاورد.

واکین فینیکس سرانجام اسکار بهترین بازیگر مرد نقش نخست را برای تصویری که از آرتور فلیک ارائه داد، به دست آورد. پس از این موفقیت ها، اخباری مبنی بر احتمال ساخت قسمت دوم این فیلم سینمایی منتشر شد. 

حالا، هالیوود ریپورتر در گزارشی جدید نوشته است، کمپانی برادران وارنر از ابتدا تمایلی به تهیه این پروژه نداشته است. حتی توبی امریش مدیر این کمپانی، بودجه فیلم را کاهش داده تا تاد فیلیپس از ساخت «جوکر» منصرف شود؛ اما وقتی تاد فیلیپس اصرار کرد، نیمی از فیلم را به کمپانی‌های دیگر فروختند. فیلیپس در نهایت، «جوکر» را ساخت و این فیلم به یک پدیده فرهنگی تبدیل و نامزد دریافت یازده جایزه اسکار شد و توانست بیش از یک میلیارد دلار در جهان بفروشد.

حا باید منتظر ماند و دید «جوکر ۲» ساخته می‌شود یا نه؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از «نقد و بررسی نگاره‌های خمسه نظامی»


وبینار رونمایی از کتاب «نقد و بررسی نگاره‌های خمسه نظامی گنجه‌ای؛ قاسم‌علی سلطان (۹۶۸ ه.ق.)» برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عکس به مثابه هنر معاصر» منتشر شد/عکاسی و چالش‌های معرفت‌شناختی


«عکس به مثابه هنر معاصر» نوشته خانم شارلوت کاتن (نویسنده و کیوریتور انگلیسی) و ترجمه کیارنگ علایی توسط انتشارات حرفه هنرمند منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / فیلم سینمایی «سراسر شب»


سینماپرس : عکس هایی از فیلم سینمایی «سراسر شب» به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی و کارگردانی فرزاد موتمن و با بازی الناز شاکردوست، امیر جعفری، افسانه چهره آزاد، سینا حجازی، آزاده صمدی، مهدی سلطانی، حسام شجاعی، سحر نظام دوست، محمدرضا هاشمی، ایلناز آذری، دیانا روهنده، آفرین رهنما، داراب داداش زاده منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تالار وحدت پتانسیل لازم برای دوسالانه مجسمه‌سازی تهران را نداشت


هومن سلیمی معتقد است تالار وحدت پتانسیل لازم برای اجرای دوسالانه را نداشت اما ما این فضای غیر معمول و نامتعارف را برای برگزاری نمایشگاه آثار دوسالانه مجسمه‌سازی با چیدمان خاص مهیا کردیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محتوا و فرم بایستی در هم تنیده شوند تا اثر به یک نقطه مطلوب برسد و به اصطلاح مخاطب را جذب کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمیدرضا مدقق مجری و کارشناس رسانه معتقد است در روزگاری که فیلمسازی تسهیل و تسریع شده توجه به وجوه فنی و ساختاری آثار مستند، راهی برای حرفه‌ای تر شدن این فضا است.

به گزارش سینماپرس، حمیدرضا مدقق روزنامه‌نگار، منتقد و سردبیر بخش فرهنگ و هنر شبکه خبر در گفتگو با مهر، درباره اهمیت سینمای مستند و جشنواره «سینما حقیقت» گفت: اگر نخستین ساخته‌های سینمایی برادران لومیر را به عنوان پدیدآورندگان سینما حساب کنیم یا به کارهای ادیسون که به زعم برخی او آغازگر فیلمسازی است دقت کنیم متوجه می‌شویم که این کارها مستند هستند. در سینمای ایران نیز به همین شکل است اولین فیلم‌های برجای مانده از دوران قاجار فیلم‌های مستند محسوب می‌شوند. در هر حالتی این فیلم‌ها به میراث ایران و جهان تبدیل شده‌اند و سندهایی ماندگار از دوران خود هستند.

وی در ادامه بیان کرد: مستند یعنی چیزی که واقعیت را ثبت و ضبط می‌کند و برای آیندگان به یادگار می‌گذارد. بخش زیادی از آنچه که راجع به فرهنگ، شرایط جغرافیایی، محیط زیست، آداب و رسوم، آیین‌ها، جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی کشورمان می‌دانیم مدیون فیلمسازان مستندی است که در دهه‌های گذشته و اگر دقیق‌تر بگویم از میرزا ابراهیم خان عکاس باشی به بعد و آنها را ثبت و ضبط کرده‌اند. طبعاً فیلم‌سازانی که هم‌اکنون در حوزه مستند در ایران فعال هستند همین کار را انجام می‌دهند.

این منتقد سینما تاکید کرد: فیلم‌سازانی که شرایط کرونایی را ثبت و ضبط می‌کنند، میراثی را به جای می‌گذارند که دهه‌های بعد و آیندگان در سرزمین ایران بدانند کشور ما در دوران کرونا چگونه بوده و چه وضعیتی داشته است یا سایر فیلم‌سازانی که به مسائل محیط زیستی، بوم شناسی، قوم شناسی می‌پردازند هم به همین ترتیب.

مجری برنامه سینمایی «شهر فرنگ» درباره توجه به بخش‌های فنی آثار مستند گفت: طبعاً نمی‌توان محتوا و فرم را از یکدیگر جدا کرد. شاید بسیاری از فیلم‌ها با نیت و انگیزه‌های خوب ساخته می‌شوند تا محتوایی ارزشمند و قوی را به ثبت برسانند اما به لحاظ فرم آسیب می‌بینند و به اثری کش‌دار تبدیل می‌شوند که ممکن است مخاطب بعد از چند دقیقه تحمل، آن را رها کند که در این صورت فیلمساز و سایر عوامل با وجود اینکه زحمت کشیده‌اند به هدف مدنظر نمی‌رسند چرا که فیلم از نظر فرم دچار مشکل است، ریتم خسته کننده است، موضوع را به خوبی بیان نمی‌کند، تدوینی شلخته یا فیلمبرداری ضعیفی دارد که همه این‌ها روی مقوله ارتباط مخاطب با اثر تاثیر می‌گذارد.

این منتقد ادامه داد: محتوا و فرم بایستی در هم تنیده شوند تا اثر به یک نقطه مطلوب برسد و به اصطلاح مخاطب را جذب کند. این موضوع از زاویه‌ای دیگر هم مهم است. در حال حاضر فیلمبرداری، تصویر گرفتن و دوربین در دست داشتن تقریباً به امری ساده تبدیل شده است که همه حتی با گوشی‌های موبایل خود فیلم و تصویر می‌گیرند و کم‌کم می‌گویند با همین گوشی‌های موبایل فیلم هم می‌سازیم کما اینکه این اتفاق در سراسر دنیا هم افتاده است.

مدقق در پایان تاکید کرد: توجه به حوزه فنی فیلم، نوعی تمایز قائل شدن بین آثاری است که باید حرفه‌ای ساخته شوند آن هم برای مخاطبان حرفه‌ای‌تر. بدین ترتیب بین آثار حرفه‌ای و آثاری که خیلی معمولی‌تر ساخته می‌شوند تمایز قائل می‌شویم. قصد ندارم بگویم آثاری که حرفه‌ای‌تر ساخته می‌شوند لزوماً بهتر هستند اما این اتفاق به نوعی پاسداشت سنت‌های قدیمی‌تر سینمایی است در زمانه‌ای که هر کس با در دست گرفتن گوشی همراه ادعا می‌کند فیلمساز است و از قضا ممکن است یکی دو فیلم و فیلمساز خوب هم از بین آنها درآید اما توجه به مسائل حوزه فنی سینما تاکیدی بر این است تا در قرن بیست و یکم صرف اینکه هرکس گوشی همراه در دست بگیرد و در خیابان راه بیفتد به معنای ساخت فیلم مستند نیست. ارج، قرب و اهمیت سینمای مستند به مراتب بهتر از برخی کارهای خیلی ضعیف آماتور است.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذر تا ۲ دی‌ماه ۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ به‌صورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راغب عزیز نقش به‌سزایی در ترویج سرودهای انقلابی داشت


رئیس سازمان صدا و سیما و رئیس دفتر موسیقی و سرود این رسانه در پیام های جداگانه ای درگذشت احمدعلی راغب را تسلیت گفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مامان‎ها» به سراغ خانواده های تک والدینی می روند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «مامان‎ها» امروز سراغ خانواده های تک والد رفته است و آموزش می دهد که چگونه باید با کودکانی که در این خانواده‎ها بزرگ می‎شوند رفتار کرد تا دچار آسیب‎های روحی و اجتماعی نشوند.

به گزارش سینماپرس، «مامان‌ها» با اجرای منصوره مصطفی‌زاده در مقام میزبان برنامه، به تازگی ۳۱قسمت از پخش را سپری کرده است و امروز قسمت ۳۲ از این برنامه روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت.

«مامان ها» به تهیه کنندگی مجتبی حسینی و سردبیری میلاد ناظمی ساخته شده است و در هر قسمت به بخشی از چالش های مادران و تربیت کودکان در زندگی مدرن می پردازد.

متاسفانه آمارهای منتشر شده جوامع توسط مراجع رسمی نشان می‌دهد طلاق در سالهای اخیر افزایش داشته و بخشی از این ازدواج‌های ناموفق شامل خانواده‌های دارای فرزند می‌شود؛ پدیده ای که البته در غرب با بحران بیشتری مواجه بوده است.

طلاق می تواند عامل آسیب های اجتماعی فراوانی باشد و خیلی اهمیت دارد تلاش شود کودکانی که ماحصل رشد در چنین خانواده هایی هستند با در نظر گرفتن اصول تربیتی، آسیب های کمتری را متحمل شوند.

کودکانی که در یک خانواده کامل حضور ندارند و همیشه نوعی کمبود در نبود یکی از والدین را حس خواهند کرد. بنابراین با رعایت برخی نکات و آموزش مهارت ها می توان این مسائل را حل کرد.

«مامان ها» که به طور معمول سراغ دغدغه های  جامعه می رود و سوژه هایش را از دل چالش های واقعی مادرهای مختلف انتخاب می کند، سعی دارد دور از کلیشه های مرسوم به مساله های مبتلابه جامعه بپردازد و پیرو همین رویکرد، برای اولین بار سراغ مادران مطلقه رفته است. از این رو این برنامه موضوعی که کمتر در تلویزیون به آن پرداخته شده و به نوعی خط شکن محسوب می شود را انتخاب کرده است تا بتواند حداقل باب بحث از چالش های جدی خانواده ها را باز کند و میدان دار گفتمانی باشد که شاید برنامه های مختلفی نیاز است تا برای آن ساخته شود.

در این برنامه هم از دو مادر دعوت شده است که در بخش اول به مشکلات و معضلات این مادران که خود سرپرست خانوار هستند پرداخته می شود. معضلاتی که باید در کنار شاغل بودن یا حتی صرفا تربیت کودک با قضاوت های جامعه و سختی هایی که برایشان ایجاد شده است با آنها کنار بیایند.  

در بخش دوم برنامه هم به آسیب شناسی کودکانی که در خانواده های تک والد بزرگ می شوند پرداخته می شود و با واکاوی این آسیب ها بررسی می شود که چطور می توان از این آسیب ها جلوگیری کرد.

همچنین آیتمی هم طراحی شده است که طی آن آموزش داده می شود که اطرافیان کودکانی که در خانواده های تک والد رشد می کنند، اقوام و حتی معلم وی چطور باید با چنین کودکانی رفتار کنند که هم از این کودکان محافظت شود و هم دلسوزی های بیجا باعث ضربه های روحی و انحراف در شکل گیری شخصیت این کودکان نشود.

مهمانان این برنامه مادران عادی جامعه هستند که با شجاعت در برنامه حضور یافته اند تا این دغدغه ها را برای دیگر مخاطبان هم به اشتراک بگذارند.

سعید ابراهیمی کارگردانی این برنامه را عهده دار است که هر روز شنبه تا چهارشنبه با میزبانی از مادران عادی جامعه ساعت ۱۷:۲۰ از شبکه سه سیما پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع