نمایشگاهی برای هفتصدمین سالگرد تولد یک شاعر
مؤسسه فرهنگی اکو با همکاری کمیسیون ملی یونسکو_ایران، هفتصدمین سالگرد کمالالدین خجندی، شاعر را جشن میگیرد.
مؤسسه فرهنگی اکو با همکاری کمیسیون ملی یونسکو_ایران، هفتصدمین سالگرد کمالالدین خجندی، شاعر را جشن میگیرد.
خانه اپرای قاهره مراسم یادبودی برای فرید الاطرش ـ آهنگساز، خواننده، عودنواز و هنرپیشه مصری با اصلیت سوری ـ برگزار میکند.
سینماپرس: تهیهکننده سینما و تلویزیون گفت: ولنگاریای که در پرداخت دستمزدها در شبکه نمایش خانگی به وجود آمد، عموما با پولهای عجیب و غریب یا پولهای کثیف که منشأ سالم و درستی ندارند، صورت گرفت و شرایطی را به وجود آورد که برخی برای صدا وسیما خط و نشان میکشند.
به گزارش سینماپرس، چند روزی است که موضوع درخواستهای غیرمتعارف بازیگران از سریالهای تلویزیونی در رسانهها مطرح شده است. از ماجرای کنار گذاشتن روزبه حصاری از سریال «بچه مهندس۴» با تصمیم قاطع مدیران سیمافیلم تا ماجرای دستمزدهای میلیاردی در سریال «پایتخت» که هر روز ابعاد گستردهتری پیدا میکند.
در همین رابطه سیدعلیرضا سبطاحمدی تهیهکننده سینما و تلویزیون درباره درخواستهای دستمزد غیرمتعارف بازیگران سریالها گفت: اگر با نگاه دقیقتری به این مهم توجه کنیم میبینیم یکی از عواملی که باعث میشود این افراد دستمزدهای عجیب و غریب طلب کنند ما تهیهکنندگان و تصمیمگیرندگان سیما هستیم. عدم به کارگیری و معرفی بازیگران جوان و جدید باعث میشود که برخی بازیگران دستمزدهای بالایی طلب کنند.
وی ادامه داد: وقتی تهیهکنندگان ملزم شوند که در هر پروژه از بازیگران جدید و جوان تربیت شده در کلاسهای بازیگری، بازیگران تئاتر، دانشجوها و… استفاده کنند بعد از ۳۰ پروژه قطعا شاهد معرفی چهرههای جدید و مستعد به جمع بازیگران کشور خواهیم بودو حق انتخاب و تنوع بازیگران برای تهیهکنندگان و کارگردانان زیاد میشود.
**معرفی چهرههای جدید؛ راهکار مقابله با بازیگران زیادهخواه
سبط احمدی تاکید کرد: نگاه برخی مدیران برای تولید سریالها این است که در هر سریال از چند بازیگر شناخته شده و چهره استفاده شود. از این جهت قدرت انتخاب کارگردان و تهیهکننده برای یک نقش تنها به سه یا چهار نفر محدود میشود و آن افراد هم هر رقمی که بخواهند طلب میکنند و از سوی دیگر سازندگان مجبور میشوند برنامهریزی کار را به گونهای ترتیب دهند که بازیگر به دو یا سه پروژه خود برسد.
وی افزود: اگر مدیران سیما این اجازه را بدهند که در سریالها از بازیگران مستعد و موفق که کم هم نیستند استفاده شود با این نوع مشکلات مواجه نخواهیم شد. هزینه کلان برای به کارگیری بازیگران را صرف کار روی فیلمنامه و انتخاب و بکارگیری استعدادهای جوان بازیگری کنیم. ما در شهرستانها استعدادهای بسیار خوبی داریم که فرصتی برای دیده شدن ندارند. بسیاری از بازیگران صاحب نام و مطرح روزی در تئاترهای شهرستانی فعال بودند و کشف شدند. به کارگیری استعدادهای جوان کمی شجاعت میخواهد که با حمایت مدیران سیما میتوان این مشکل را مرتفع کرد.
**پرداخت رقمهای نجومی در شبکه نمایش خانگی برخی را وقیح کرد
تهیهکننده «ایلدا» به پرداخت دستمزدهای نامتعارف در شبکه نمایش خانگی اشاره کرد و گفت: ولنگاری که در پرداخت دستمزدها در شبکه نمایش خانگی به وجود آمد عموما با پولهای عجیب و غریب یا پولهای کثیف که منشاء سالم و درستی ندارند، صورت گرفت. پرداخت رقمهای نجومی شبکه نمایش خانگی برخی همکاران ما را وقیح کرد. متاسفانه پرداخت این پولها برای افرادی که خاستگاه اصلی آنها تلویزیون بود شرایطی را به وجود آورد که برای صدا وسیما خط و نشان میکشند و دستمزدهای عیجب طلب نمیکنند یا میگویند ما با سیما کار نمیکنیم. متاسفانه شنیدم که سریالهای تلویزیونی را شبیه عابر بانک فرض میکنند و دل مشغولی خود را جای دیگر میدانند.
**بازیگری که دستمزدش ۳ میلیون بود ۱۲۰ میلیون میخواهد!
وی ادامه داد: متاسف میشوم وقتی میشنوم بازیگری که در سریالهای تلویزیونی رشد کرد و دیده شد و تا فصل قبل سریال دستمزد ماهیانه ۷ میلیونی خود را به یکباره به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش میدهد که با هیچ معیاری قابل درک نیست یا بازیگری که در پروژه قبلی ماهی ۸ میلیون دستمزد میگرفت در پروژه «ایلدا» طلب ماهی ۶۰ یا ۷۰ میلیون تومان کرد. یا دوست دیگری که در کار قبلی ماهی سه میلیون دستمزد گرفته بود برای حضور در «ایلدا» تقاضای ۱۲۰ میلیون تومان داشت. خدا را شاکر جایگزینهای خوبی برای این بازیگران در نظر گرفته شد.
**مخالفت مدیران سیمافیلم با دستمزدهای نجومی جای تقدیر دارد
وی افزود: تقاضای چند میلیاردی برای بازیگری و چند کار جنبی دیگر در یک سریال در هیچ چارچوبی نمیگنجد و خوشحالم که شنیدم مدیران سیمافیلم با پرداخت این نوع تقاضاها مخالفت شدید کردند. من تشکر میکنم که با حمایت مدیران سیمافیلم و شبکه این جسارت را به همکار من آقای سعید سعدی دادند تا بازیگرش را تغییر دهد و زیر بار این درخواستهای نامتعارف نرفت.
**خط مشی پروژه را سازمان تعیین میکند نه بازیگر!
سبط احمدی در خاتمه تاکید کرد: باید ملاک و اصل هر سریال محتوای آن باشد و خط مشی پروژه را تهیهکننده و سازمان صدا و سیما مشخص کنند نه برخی از بازیگران که تقاضاهای مادی عجیب و غریب دارند. اگر جلوی این نوع رفتارها را نگیریم و بسط و گسترش پیدا کند نمیتوانیم هیچ سریالی را تولید کنیم. با توجه به هزینههایی که افسارگسیخته در تولید بالا میرود گاهی با توجه به برآوردهایی که داریم دستمزد همکاران پشت صحنه که شبانهروز زحمت میکشند از دستمزد کارگر ساده هم پایینتر است. برآوردهای سازمان هم باید با این تورم همخوانی داشته باشد تا تهیهکننده شرمنده عوامل پشت صحنه نشود.
خانه اپرای قاهره مراسم یادبودی برای فرید الاطرش ـ آهنگساز، خواننده، عودنواز و هنرپیشه مصری با اصلیت سوری ـ برگزار میکند.
سینماپرس با حکم حمید نیلی دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت» سه تن از منتقدان تئاتر کشور به عنوان داوران بخش جایزه منتقدان این جشنواره انتخاب و معرفی شدند.
به گزارش سینماپرس، همایون علیآبادی، بهزاد صدیقی و مصطفی محمودی آثار شرکتکننده در بخش مسابقه نمایشهای صحنهای و دانشجویی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر «مقاومت» را مورد ارزیابی و قضاوت قرار میدهند و از میان آثار مذکور در روز پایانی جشنواره یک اثر، تندیس جایزه منتقدان جشنواره را دریافت میکند.
هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر «مقاومت» با دبیری حمید نیلی و به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح از ۲۵ آذر به ۲ شیوه زنده و آنلاین در حال برگزاری است و تا دوم دیماه ادامه خواهد داشت.
برنامه زنده تلویزیونی «هزار آهنگ» به مناسبت بزرگداشت هنرمند متعهد و انقلابی احمدعلی راغب به همت حوزه هنری روی آنتن شبکه افق میرود.
سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی عروس از اعلام آمادگی خود برای ساخت سریال شهید قاسم سلیمانی خبر داد و گفت: باید فیلمِ “حاج قاسم” در طراز و سطحِ بینالمللی ساخته شود.
به گزارش سینماپرس، بهروز افخمی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتوگوی لایو اینستاگرامی تسنیم درباره دستمزدهای نجومی بازیگران به این نکته اشاره کرد که باید سراغ بازیگران کاربلد شناخته نشدهای رفت که روی صحنه تئاتر بهترین اتفاقات هنری را رقم میزنند و به جای این همه پرداختن به بازیگرانی که شناخته شدهاند و نمیتوانند در برخی از آثار، آن باورپذیری را برای مخاطب رقم بزنند، از این جوانان مستعد و شناخته نشده استفاده کنند.
تنبلی مدیران تلویزیون
او به تنبلی و عدم مدیریت درست در صداوسیما اشاره کرد که بیشتر از آدمهای شناخته شده و ایدههای کهنه و مستهلک استفاده میکند به جای اینکه از سوژهها و ایدههای خوب برای ساخت سریالهای تلویزیونی بهره ببرد. افخمی درباره بخشهای اندیشهورزی و طرح و برنامهای رسانه ملّی هم از کلیدواژه “پیر و فرسوده” استفاده کرد.
آیا اختصاصِ ۷۵ درصد بودجه آثار نمایشی به بازیگران حقیقت دارد؟
افخمی درباره دستمزدهای نجومی و اینکه بسیاری میگویند ۷۰ تا ۷۵ درصد بودجه آثار نمایشی به بازیگران اختصاص پیدا میکند، تأکید کرد: من از جزئیات این نرخها خبری ندارم اما میدانم همه این قواعد و قانون دستمزدها به فیلمساز، تهیهکننده و سرمایهگذار برمیگردد که چقدر بر کار مسلط باشند و به این مقوله اشراف داشته باشند. تا جائیکه میدانم الان در بسیاری از پروژهها حداقل ۵۰ درصد بودجه و سرمایه اثر را به بازیگران اختصاص میدهند البته من که همیشه سعی میکنم از بازیگر شناخته شده و مشهور استفاده نکنم و مصداقِ بارز آن همین سریال “رعد و برق” باشد یا “عملیات ۱۲۵”، بیشتر از افرادی بهره بردم که کاربلدند و قاعده باورپذیرکردن آن شخصیتها و نقشها را میدانند. در تلویزیون که باید به سراغ آدمهای جوان، با استعداد و کاربلدی رفت که با تمام وجودشان به میدان میآیند و انرژی میگذارند نه کسانی که به دستمزدهای میلیاردی عادت کردهاند و دیگر با آن جدّیت در جلوی دوربین این کارها قرار نمیگیرند.
ادامه برخی از کارها اصرار بیخودی است
او در خصوص ساخت کارهای چند فصله مثل “پایتخت” یا اتکا به شخصیتهای مشهور در برنامههای سرگرمکننده و نداشتنِ ایده و خلاقیت و نوآوری در تلویزیون، گفت: ادامه برخی از کارها اصرار بیخودی است و از یک جایی به بعد آن ایدهپردازیها و جدیت وجود ندارد که ما شاهدِ کاری جذاب و دلچسب مثل گذشتهشان باشیم. سریال “پایتخت” که در تلویزیون خلق شد در روزگاری بسیار با ایده و قصه جذاب و قابل توجه ظاهر شد اما از یک جایی به بعد دیگر آن اتفاقهای خوشایند تکرار نشد. فکر نمیکنم محسن تنابندهای که این روزها بیش از پیش در پروژههای مختلف سینمایی با دستمزدهای آنچنانی ایفای نقش میکند، حتماً باید شرایط این چنینی برای او فراهم شود و به ایده و طراحی قابل توجه و متفاوتی برسد بتواند آن موفقیتهای “پایتخت” در فصلهای قبلی را به رخِ مخاطب بکشد. در غیر این صورت رفته رفته خودِ این طراح و برخی از بازیگرانش بیانگیزه میشوند و باید تلویزیون در یک جایی با این نوع پروژهها به این شکل و ترکیب قدیمی، خداحافظی کند و به سراغ ایدههای جدید و سوژههای متنوعتر برود.
این سریال نقش اصلی ندارد
این کارگردان سینما و تلویزیون درباره سریال “رعد و برق” کار رمضانی شبکه پنج سیما، تصریح کرد: در این کار هیچکسی نقش اصلی نیست و همه به نوعی شخصیتند و نمیتوان گفت مهدی زمینپرداز و دوستانِ دیگر، چه کسی نقش کلیدی دارد. من سعی کردم از آدمهایی در این قصه استفاده کنم که کار را باورپذیر کنند و همه بدانند چه کارها و فعالیتهای جهادی اتفاق افتاده تا ما از سیل و حوادث آن دوره، در امان بمانیم.
چطور شد با “رعد و برق” به کارگردانی تلویزیون برگشتید؟
وی با اشاره به ساخت فیلم سینمایی “کاغذ شطرنجی” گفت: میخواستم فیلم سینمایی بسازم که با آن اتفاق سیل روبرو شدم و فکر و ذهنم به این سمت رفت. بعد از مدتها که اجرای برنامه سینمایی “هفت” و بعد “نقد سینما” را برعهده داشتم با آماده شدن فیلمنامه و شرایط ساخت، به آن مناطق سیلزده رفتیم تا این کار برای ماه رمضان ۱۴۰۰ آماده شود. گروه خیلی در تلاشند تا کار باورپذیری روی آنتن برود و مردم در جریان آن اتفاقات به شکل واقعیتری روبرو شوند.
افخمی خاطرنشان کرد: بعد از این کار حتماً به سراغ این کار معمایی میروم کاری که شاید ۳۰ جلسه فیلمبرداری نیاز داشته باشد. این کار ماجرای بازپرس جنایی به نام ناصر بیگدلی است و در سال ۱۳۶۰ تهران روایت میشود. داستانهای واقعی معمایی و جنایی که بیننده خیلی دوست دارد و ساختِ چنین کارهایی جایشان در میان آثار ساخته شده، واقعاً خالی است.
قرار بود نقش بازپرسِ را رامبد جوان بازی کند
او در پاسخ به این سؤال که قرار بود رامبد جوان نقش بازپرس فیلم سینمایی شما را بازی کند، گفت: با خود رامبد جوان هم درباره این نقش صحبت کردم اما نهایتاً به مهدی زمینپرداز رسیدم که با ایفای نقش “ناصر بیگدلی”، شخصیت اصلی این فیلم، فکر میکنم تا مدتها او را به این نقش بشناسند.
افخمی درباره مشکل سریالسازی تلویزیون، گفت: زمانی سریالهای رسانه ملّی مثل “هزاردستان” علی حاتمی و “کوچک جنگلی” که خودم ساختم مخاطب را وارد موقعیتها و اتفاقات بِکر و دیالوگهای جذاب میکرد. لوکیشنها جایی فراتر از تهران و شهرنشینی بود و فیلمنامه هم از قدرت قابل توجهی برخوردار بود. اما امروز یا سوژه سریالسازان تکراری است و یا مخاطب همواره موقعیتهایی میبیند که به واسطه دیدن در کارهای دیگر، برایش تازگی ندارد.
مشکل سریالسازی تلویزیون/ فقط دنبال بازیگر مشهورند
او با اشاره به اینکه مدیران و تصمیمگیرندگان اصلی در سریالسازی تلویزیون عادت کردهاند با انتخاب چند بازیگر مشهور و شناخته شده، توجه مخاطب را جلب کنند، افزود: تلویزیون باید به سراغ کارهایی برود که مخاطب را غافلگیر کند و این اتفاق با بازیگرهای مشهور رقم نمیخورد. بلکه ایدهها و متن و فیلمنامه جذاب است که مخاطب را تحت تأثیر قرار میدهد. مدیران و تصمیمگیرندگان اصلی سریالسازی عادت کردهاند با انتخاب چند بازیگر مشهور، مخاطب را پایِ گیرندههایشان بیاورند در صورتیکه امروز حضور رسانههای مختلف هشداری میدهد که اگر ایده و خلاقیت و نوآوری چاشنی کارها نشود بینندهها برای تماشای آثار نمایشی به سراغ رسانههای دیگر بروند.
این کارگردان سینما و تلویزیون در پاسخ به این سؤال که شنیده شده سریال “حاج قاسم سلیمانی” را قرار است شما بسازید، خاطرنشان کرد: من آمادگیام را اعلام کردهام و خیلی خوشبخت خواهم بود که با فراهم شدن مقدمات کار و ساختِ چنین اثر فاخری، من کارگردان این کار باشم.
آنقدر میدانم که نام این فیلم باید سلیمانی باشد
وی درباره جزئیات این اثر و شکل و شمایلی که باید داشته باشد، تأکید کرد: من هنوز تصوری از این کار ندارم که بتوانم درباره جزئیاتش چیزی بگویم مثلاً اینکه از دوران کودکی سردار و یا برههای از عملیاتهایش به تصویر کشیده شوند؛ فقط تمام دغدغهام این است کاری که قرار است برای ایشان ساخته شود باید تمام اتفاقاتش طوری کنار هم قرار بگیرند که شکلِ جهانی و بینالمللی پیدا کند.
افخمی تصریح کرد: آنقدر میدانم نام این فیلم باید سلیمانی باشد. یعنی کاملاً متمرکز باشد روی شخصیت حاج قاسم اما اینکه از دوران کودکی شروع کنیم بعید است. به نظرمن آن شخصیتی که فرمانده سپاه قدس بود باید محورِ این سریال باشد. بیشتر فکر میکنم این کار باید به شکلی ساخته شود که به شکل یک فیلم سینمایی ۳ ساعته یا دو فیلم سینمایی سه ساعته قابلِ مونتاژ و نمایش روی پردههای بزرگ هم باشد. البته میدانم که برای نمایش چنین فیلمی روی پردههای بزرگ سینماهای دنیا مشکل خواهیم داشت اما فیلم وقتی آماده شد یک روزی روی پرده هم دیده میشود و آن موقع باید ببینیم شکوهِ لازم و خصوصیت لازم برای دیده شدن روی پرده داشته یا خیر.
ماجرای جنجال نامه افخمی به وزیر بهداشت چه بود؟
این کارگردان سینما و تلویزیون درباره جنجالی که برای نامهاش به وزیر بهداشت اتفاق افتاد، توضیح داد: من خودم انتظاری غیر از این نداشتم موقعی که شما یک حقیقتی که از روی اعداد و آمار و ارقام بدست آوردی برای مردمی که آنقدر وحشتزده شدند و یا وحشتزدهشان کردند که توان فکر کردن را از دست دادند توضیح میدهی طبیعتاً باید منتظر واکنشها و عکسالعملهای عجیب و غریب باشیم. حقیقت برای خودم نوشتن این نامه خیلی ترسناک بود. وقتی فکر میکردم به عکسالعمل مردم نگران و وحشتزدهای که باور نمیکنند کرونا آنقدر کماثر باشد و کمخطر باشد و خیلی به ارقام و اعداد فکر نمیکنند. من انتظار داشتم بسیاری مخصوصاً این قشر پولدار یا نیمچه و خرده پولداری که فکر میکنند همه فضای مزاجی متعلق به آنها است انتظار نداشتم به سادگی از کنار هشداری که میدهم عبور کنم و خودم مورد حمله قرار ندهم.
وی افزود: خیلی ناراحت شدم از ناسزا و حملات و هجمههایی که به من وارد شد. از ناسزاهایی که شنیدم گذشتم اما از کسانی که سعی میکنند به من دروغ و تهمتی وارد کنند، مثل دکتر جلالیفخر که دروغ گفته بود در آن یادداشتی که نوشته بود فلانی گفته کسانی که بر اثر کرونا فوت کردهاند اگر زنده میماندند بر اثر تصادف یا خودکشی فوت میکردند. این حرف احمقانهای است خود ایشان درست کرده بود و به من نسبت داد. و برخوردی که کردم شایستهاش بود. به طورکلی هدفم این بود که مردم متوجه کنم جایی برای ترس وجود ندارد اما الان آمار و ارقام نشان میدهد بخش عمدهای کرونا را گرفتند چه کسانی که خفیف مبتلا شدند و چه آنهایی به شکلِ شدید درگیر این ویروس شدند و بعد از دوره نقاهت، سلامتیشان را بدست آوردند. ما در مراحل پایانی شیوع این بیماری قرار داریم و ضرورت داشت یک نفر به مردم این واقعیتها را بگوید.
افخمی در پایان خاطرنشان کرد: این حالت افسردگی و روحیه وحشتزدگی در شأن مردم ایران نیست و بر اثر بیمسئولیتی برخی پزشکان که اطلاعات اولیه یک چنین همهگیری و فراگیری را جمع نکردند و البته برخی هم در این میان به دنبال درآمدزاییاند، از این جهت به وزیر بهداشت فشار میآورند. شاید برخی جنبههای دیگر هم داشته باشد که به برخی از سیاستمداران بیلیاقتی برمیگردد که اشتباهات و ضعفهای خودشان را پشت کرونا پنهان میکنند.
هشتمین دوسالانه ملی مجسمهسازی تهران، عصر دوشنبه ۲۴ آذرماه، با نمایش بیش از ۹۰ اثر، در تالار وحدت و پهنه رودکی آغاز به کار کرد.
گالریهای هنری آلمان که در قرنطینه پیشین آلمان تعطیل نشده بودند در مرحله جدید قرنطینه تعطیل خواهند شد.
سینماپرس: هشتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران با حضور معاون هنری و مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پهنه رودکی و تالار وحدت آغاز به کار کرد.
به گزارش سینماپرس، هشتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، عباس مجیدی رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران، اعضای شورای سیاستگذاری دوسالانه و هنرمندان مجسمهساز عصر یکشنبه ۲۴ آذرماه در پهنه رودکی و تالار وحدت آغاز به کار کرد.
در هشتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران، ۹۰ اثر از هنرمندان مجسمهساز به نمایش گذاشته شده است. در این دوره دوسالانه، هنرمندان به صورت فراخوانی، کیوریتوری و مدعو حضور دارند. در واقع ۴۰ اثر در بخش فراخوانی انتخاب شدند و ۳۰ اثر در بخش کیوریتوری و ۲۰ هنرمند مدعو نیز آثار خود را به نمایش گذاشتهاند.
در پهنه رودکی و محوطه بیرونی تالار وحدت، ۱۵ اثر نصب شده بودند؛ آثاری که نسبتاً بزرگ و بیشتر مناسب فضاهای خارجی هستند در این فضا و بقیه آثار در لابیها و راهروهای تالار وحدت جانمایی شدهاند.
معاونت هنری و اداره کل هنرهای تجسمی برگزارکننده بینالهای هنری نیستند
سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری هشتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران گفت: یکی از سیاستهای اصلی اداره کل هنرهای تجسمی این بوده که فرصت را برای فعالیت انجمنهای تخصصی هنری فراهم کند و یکی از رویدادهایی که انجمنها برگزار میکردند بینالهای تخصصی مرتبط با رشته هنری بود که در زمینه برپایی این بینالها، رایزنیهایی با مدیرکل هنرهای تجسمی صورت گرفت و جلسات متعددی برگزار شد و اکنون شاهد برپایی بینالهای هنری یکی پس از دیگری هستیم. بر این اساس، هر سال بین ۲ تا ۴ رویداد تخصصی انجام شده یا در حال برنامهریزی برای انجام، بوده است کما اینکه برخی از این رویدادها به دلیل شرایط ویژه ناشی از کرونا، از زمستان گذشته و تابستان امسال برگزار نشدند.
وی با اشاره به برگزاری دوسالانه ملی سرامیک، بیان کرد: امروز نیز شاهد افتتاح بینال مجسمهسازی تهران بودیم و به زودی نیز شاهد برپایی بینال نقاشی خواهیم بود. بنابراین به دور از هر حاشیهای، پرداختن به این رویدادها برای نشان دادن فعال بودن عرصه هنر و به ویژه همنشینی استادان و جوانان، اقدامی شایسته بوده است.
حسینی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر تدوین شیوهنامهای برای حمایت از برپایی بینالهای هنری، گفت: معاونت هنری و اداره کل هنرهای تجسمی برگزارکننده بینالهای هنری نیستند اما تسهیلکننده و دستیار هنرمندان هستیم برای اینکه بتوانند رویدادهای تخصصی هنری را برگزار کنند. این، تمایل بیش از اینکه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دنبال شود در اهتمام هنرمندان و اعضای انجمنهاست که باید دنبال شود. فکر میکنم در تمامی دورههای گذشته، همکاران من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کمک و همکاری با انجمنها بی میل نبودند. در این دوره نیز ما اهتمام ویژهای داشتیم که با گفتگو با هنرمندان امکانی فراهم کنیم که این رویدادها برگزار شوند.
وی که در جمع خبرنگاران سخن میگفت، در توضیح کیفیت آثار هشتمین دوسالانه مجسمهسازی بیان کرد: در این زمینه چندین نکته حائز اهمیت است؛ اول اینکه همنشینی جوانان و بزرگان نکته قابل ستایشی است. دوم، توجه به المانهای هویتی و فرهنگ ایرانی در ایدهپردازی و استفاده از مواد و مصالح و در جمعبندی آثار دیده میشود. آثار روایت دارند و هر کدام بر اساس فرآیندی که در ذهن هنرمند شکل گرفته نه صرفاً اثری به دوسالانه برسد، یکی از ویژگیهای قابل توجه است.
اداره کل هنرهای تجسمی در نوع و شکل برگزاری بینالها دخالتی ندارد
هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه برای برپایی دوسالانهها، موانع را از پیش رو برداشتیم، یادآور شد: با وجود شرایط پیش آمده برای برگزار نشدن دوسالانهها، تلاش کردیم موانع از پیش رو برداشته شود. اگر دوسالانه مجسمهسازی تهران را در نظر بگیرید، اتفاقاتی که افتاد مبنی بر استعفای دبیر، به تعویق افتادن جشنواره، شورای دبیران، جابجایی مکان برگزاری از باغ کتاب به تالار وحدت، شرایط کرونا، وضعیت بد اقتصادی و موارد دیگر رخ داد، یک بهانهاش برای برگزار نشدن کافی بود اما تمام بهانهها را دور کردیم و از دوستان در انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران نیز خواستیم با توان بیشتر کار کنند تا بینال برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد تسهیلکننده برگزاری بینالها است، اظهار کرد: برخی مواقع تلاش میکنیم که به جامعه هنری انگیزه بیشتری بدهیم چون این را وظیفه خودمان میدانیم چراکه بینالها، مهمترین رویداد تخصصی انجمنها به حساب میآید.
مظفری درباره وقفههای چندین ساله در برگزاری بینالها نیز گفت: یکی از دلایلی که برگزاری بینالها به تعویق میافتاد این بود که هیأت مدیره انجمنها هر دو سال یک بار تغییر میکنند و دوره فعالیت یک هیأت مدیره برای انجام کارهای بینال کفاف نمیدهد. این ثابت نبودن افرادی که مسئولیت را برعهده میگیرند، گاهی اوقات چالشهای را به وجود میآورد اما دوسالانه مجسمهسازی تهران که بارها تا مرز برگزار نشدن پیش رفتیم، بالاخره برگزار شد.
وی با بیان اینکه اداره کل هنرهای تجسمی در نوع و شکل برگزاری بینالها دخالتی ندارد، توضیح داد: نوع، شکل برگزاری، داوری آثار، محتوا، تعداد آثار و … در اختیار انجمنهای تخصصی است و تلاش میکنیم دخالتی نداشته باشیم کما اینکه در بینال مجسمهسازی نیز چنین اتفاقی افتاد و ما به نظرات دبیران احترام گذاشتیم و اجازه دادیم کاری که درست است، انجام دهند.
مدیرکل هنرهای تجسمی در پایان به فضای بین رشتهای حاکم بر آثار این دوره بینال اشاره و بیان کرد: در هفتمین بینال مجسمهسازی تهران نیز آثار فضای بین رشتهای داشتند و مخاطب صرفاً مجسمههایی با نگاه کلاسیک نمیبیند بلکه خیلی از اتفاقات که ناشی از برداشتن مرزها و مدیومها است، در آثار دیده میشدند که این نوع آثار در بینال هشتم نیز دیده میشوند و حتی در این مسیر چندین قدم جلوتر است. راهی که انجمن هنرمندان مجسمهساز شروع کرده بود و باورش در مجسمه معاصر چیزی فراتر از مجسمههای کلاسیک بود، امروز شاهد آن هستیم.
هشتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران تا ۲۴ بهمن ماه ۹۹ در پهنه رودکی و تالار وحدت برپاست.