X

بایگانی آذر 25, 1399

دفتر سینمایی

«غیبت موجه» به نیمه راه رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «غیبت موجه» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی عباس رافعی، این روزها در تهران در حال فیلمبرداری است.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «غیبت موجه» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی عباس رافعی، این روزها در تهران در حال فیلمبرداری است.

«غیبت موجه» در ادامه مضمون فیلم‌های عباس رافعی داستان رازآلود زنی را روایت می کند که در جامعه امروز ایران در جستجوی گمشده‌اش است، اما در هر مقطع از این جستجو با واقعیت‌هایی روبرو می‌شود؛ او در نهایت می‌فهمد که غیبت گمشده اش موجه است و حاصل این جستجوها یافتن خودش بوده، همچون “سی مرغ ” عطار که در می یابند “سیمرغ ” خودشان هستند.

ابوالفضل پورعرب که به علت بیماری غیبتش در سال‌های اخیر در سینمای ایران موجه بوده، در کنار میترا حجار، علی اوجی، امیررضا دلاوری، حسن زارعی، احمدرضا اسعدی، زهرا میرزایی، آیسان کرمی، مهری آل آقا، مسعود رضایی، احمد پورخوش، امیر شریعت، حسام شریفی، سعید در آینده، زنده یاد سعید گمار، یاسین کلاته، پیمان احمدزاده ماه‌جبین، پرستو رفیعی و مرضیه کوهی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

دیگر عوامل فیلم “غیبت موجه” عبارتند از:

نویسنده: منیژه صالح پناه، مدیران تولید: سید مهدی نریمانی، سید احمد رضایی، مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: حمید شوریده، مدیر فیلمبرداری:سعیدبراتی، فیلمبردار:مهدی قیصری، مدیرصدابرداری:مهدی ابراهیم زاده، طراح صحنه: محمد رضا میرزامحمدی، طراح لباس: پردیس رافعی، مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی:میلاد معتمدی فر، دستیاردوم کارگردان: محمد واحدی، طراح گریم: مهرداد قلی پور، منشی صحنه: سودابه صفری، عکاس: سارا ایوانی، مدیر تدارکات: علی رستمی نیا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دست کوتاه رسانه ملی برای موضوعات ملی/ وقتی برگزاری همایش‌ و کنگره‌ جای مراکز پژوهشی و تحقیقاتی را می گیرند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صداوسیما دیروز برای موضوع مهمی، چون بازرگانی و تبلیغات در سیما، همایش برگزار کرده و طبق معمول عده‌ای از مدیران در این همایش سخنرانی کرده‌اند و از بایدها در این زمینه حرف زده‌اند.

همایش‌ها و کنگره‌ها در ایران خیلی وقت است که جای مراکز پژوهشی و تحقیقاتی را گرفته‌اند و برای خالی نبودن عریضه، یکی از بهترین اتفاق‌ها برای مدیران محسوب می‌شوند. کافی است یک سازمان درباره یک مسئله چالش داشته باشد و درست همین‌جا یک همایش سروکله‌اش پیدا می‌شود و تعدادی مدیر و چهره در کنار هم قرار می‌گیرند و عکاسان از این چهره‌ها در حالی‌که کنار هم جای گرفته‌اند و لبخند می‌زنند عکس می‌گیرند، اما اینکه در پایان این همایش‌ها دقیقاً چه محتوایی تولید می‌شود، موضوعی است که خودش احتمالاً نیاز به چند همایش و کنفرانس جداگانه دارد.

جایگاه گمشده فرهنگ

همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی، دیروز با حضور قائم‌مقام رئیس رسانه ملی، معاون منابع مالی و سرمایه انسانی صداوسیما، رئیس دانشگاه صداوسیما، استادان دانشگاه و جمعی از پژوهشگران آغاز به کار کرد. رویدادی که ظاهراً قرار است دو روزی به طول بینجامد و به‌طور عادی باید انتظار داشته باشیم که از دل آن، تصمیماتی به نفع فرهنگ و جامعه گرفته شود.

البته روابط عمومی سیما توضیح زیادی درباره این همایش نداده است، اما به این اشاره کرده که بخشی از این رویداد با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت حضوری و بخش عمده آن نیز به صورت مجازی برگزار می‌شود. در این همایش، موضوعات مختلفی در زمینه تبلیغات بازرگانی بررسی می‌شوند. پژوهشگران در این همایش در حوزه‌هایی همچون حقوق مخاطب، دین و فرهنگ، اقتصاد، مدیریت و سیاست در حوزه تبلیغات به بحث و تبادل‌نظر می‌پردازند.

بی‌بی‌سی ۸ برابر صداوسیما!

جالب اینجاست، همین حالا که همایش تبلیغات و بازرگانی در حال برگزاری است از تلویزیون ملی ایران آگهی تبلیغاتی بایا هر ۱۰ دقیقه یک‌بار از شبکه‌های مختلف در حال پخش است و تلویزیون با پخش آن درآمدزایی می‌کند. درآمدی که شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما معتقد است باید از بودجه عمومی تأمین شود، نه از تبلیغات و برای اثبات حرفش از بی‌بی‌سی مثال می‌آورد که به گفته او سهم بی‌بی‌سی از تولید ناخالص انگلیس، هشت برابر سهم صداوسیما از تولید ناخالص داخلی است. این بدان معناست که دولت بریتانیا هشت برابر بیشتر برای رسانه حاکمیت خود اهمیت قائل است. این حرف معنایش می‌تواند این باشد که اگر محتوای برنامه‌های سازمان صداوسیما به لحاظ کیفی چنگی به دل نمی‌زند، دلیلش این است که بودجه این سازمان یک‌هشتم بی‌بی‌سی است و احتمالاً تزریق پول بیشتر، سازمان صداوسیما را در تربیت نیرو و تولید فکر و ایده خلاقانه یاری خواهد رساند. گزاره‌ای که البته باید در آن تردید جدی کرد.

یک معاونت برنامه‌ساز برای بازرگانی

شهاب اسفندیاری در این همایش به این نکته اشاره می‌کند که تبلیغات بازرگانی با توجه به اهمیت اثرگذاری آن بر مخاطب، نباید صرفاً تحت نظارت معاونت اداری و مالی صداوسیما باشد، بلکه باید در حد یک معاونت برنامه‌ساز برای آن اهمیت قائل شد.

این سخنان مدیر دانشگاه صداوسیما نشان می‌دهد که بازرگانی مسئله خیلی مهمی است و تا حالا احتمالاً آنطور که باید و شاید از سوی مدیران سیما جدی گرفته نشده است. البته معلوم نیست اهمیت امر بازرگانی به خاطر درآمدزایی آن است یا آفتی که بازرگانی می‌تواند برای امر فرهنگ به بار آورد، آن را مهم می‌کند. پیوند خوردن ثروت و فرهنگ چیز بدی نیست، اما وقتی سرمایه بر فرهنگ تفوق پیدا کند، آنجاست که حال نزار فرهنگ روزبه‌روز بدتر می‌شود و تقریباً چیزی شبیه همین خروجی که از بعضی برنامه‌های سیما مشاهده می‌کنیم، می‌شود. برای مثال یک مجری خوشحال برنامه آشپزی احتمالاً آنقدر از تولید برنامه‌اش پول به جیب زده که فکر می‌کند خیلی آدم مهمی است و رو به یک دختر نوجوان شرکت‌کننده در برنامه‌اش می‌گوید؛ از اینکه پدرت راننده تاکسی است خجالت نمی‌کشی! گویی مثلاً راننده تاکسی بودن چیزی شبیه به دزدی کردن است.

دست کوتاه رسانه ملی برای موضوعات ملی

اسفندیاری با تأکید بر اینکه در دوران ریاست دکتر علی عسکری بر رسانه ملی انضباط شدید مالی بر بودجه صداوسیما حاکم است، ادامه می‌دهد: باید برای نیاز رسانه ملی به استفاده از بودجه عمومی چاره‌ای اندیشید؛ در غیر این صورت ممکن است دست رسانه ملی برای پرداختن به موضوعات اساسی و همچنین نیازهای مردم چندان باز نباشد. معنای این حرف جناب اسفندیاری هم تلویحاً این است که همین حالا به دلیل اینکه بودجه صداوسیما گروگان دولت است، دست سازمان برای پرداختن به موضوعات دیگری غیر از مسائل مردم باز است و سرگرم کردن مردم با برنامه‌های بی‌مزه و تا حدودی سطحی با حضور مجریان، نه‌چندان آداب‌دان و فهیم که تعداد آن‌ها هم روز به روز بیشتر می‌شود، جزو مسائل مهم است.

رئیس همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی در ادامه این همایش با اشاره به نمونه‌هایی از تبلیغات شرکت‌های خارجی می‌گوید: «نیاز است در الگوها، مدیریت و سیاستگذاری برای پخش پیام‌های بازرگانی در رسانه ملی تغییراتی ایجاد شود، زیرا نشر ایده و معنا در زندگی مخاطبان دخیل است.»

اینکه جناب رئیس همایش تبلیغات و بازرگانی برای اثبات مسئله بازرگانی به نمونه‌هایی از تبلیغات خارجی اشاره می‌کند، خودش نشان می‌دهد که در این‌باره خارجی‌ها تجربیاتی داشته‌اند و ما لازم است که از آن تجربیات استفاده کنیم. البته این باز هم نشان می‌دهد که ما در علوم انسانی عقب‌ماندگی‌هایی داریم و هنوز نتوانسته ایم این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، پس مدام باید ببینیم خارجی‌ها برای نظم خانواده و جامعه چه کار می‌کنند و ما هم اینجا به فکر بیفتیم و پژوهشگاه‌های ما هم لابد باید بروند دنبال یک کار دیگر!

استفاده غیراخلاقی از زن در تبلیغات به چه قیمتی؟

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مقدم با بیان اینکه نیاز است در حوزه پژوهش در موضوع تبلیغات بازرگانی مطالعات به‌گونه‌ای هدایت شود که یافته‌های پژوهش‌های سابق به عنوان پیش‌‎فرض انگاشته شوند، گفت: با توجه به اینکه پیش‌فرض اثبات شده، جدایی‌ناپذیر بودن پخش تبلیغات از رسانه ملی است، اکنون نیاز است که پژوهش‌ها در حوزه تضادها در موضوع پخش آگهی بازرگانی متمرکز باشد. وی با تأکید بر ضرورت انجام پژوهش‌های کاربردی برای تدوین خط‌مشی‌های به‌روز افزود: این پژوهش‌ها حتماً باید شرایط، ظرفیت‌ها و واقعیت‌های روز را مدنظر قرار دهد تا بتواند در به نقطه تعادل رساندن پخش آگهی بازرگانی، ثمربخش و یاری‌رسان باشد.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازی کردن در «شکارچی شنبه» جرأت می‌خواست/این افتخار نصیب من شد که با استاد علی نصیریان همبازی شدم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر نقش دکتر وزیری “معمای شاه” با انتقاد از نوع سریال‌سازی فاصله گرفته از تعلیق داستانی، تأکید کرد خلأ قهرمان را در سریال‌های تلویزیونی احساس می‌کنم.

به گزارش سینماپرس، امیریل ارجمند فرزند داریوش ارجمند است و بازیگر نقش محمود وزیری در سریال «معمای شاه»؛ کاراکتری که می‌توان گفت قهرمان سریال است و از ابتدا تا انتهای قصه حضوری ثابت دارد. این حضور پررنگ ارجمند در “معمای شاه” نزدیک به سه سال زمان برده است. این بازیگر اما تأکید می‌کند که به اول بودن و طول و عرض نقشش خیلی فکر نمی‌کرده و تأثیرگذاری آن بیشتر برایش اهمیت داشته است.

او بازی در کارهای تاریخی را فی نفسه دشوار عنوان می‌کند و می‌ گوید که پرداخت به تاریخ به خصوص از نوع معاصرش وسواس و دقت فوق‌ العاده‌ای را طلب می‌کند تا همه‌چیز بر مبنای واقعیات و اسناد باشد. ارجمند با تأکید بر این که مردم حق دارند بدانند در تاریخ کشورشان چه اتفاقاتی رخ داده، و سریال‌هایی امثالِ “معمای شاه” دقیقاً برای تحقق این هدف ساخته شده است.

 ارجمند که در حوزه‌ های بازیگری و آهنگسازی فعالیت دارد می ‌گوید که برای یک دهه از فضای موسیقی دور بوده است اما ایام کرونا و در خانه ماندن اجباری، باعث شده که دوباره به آهنگسازی روی بیاورد. امیریل ارجمند علاوه بر معمای شاه در سریال‌ های راز و نیاز، ستایش، چهل سرباز و تبریز در مه نیز به ایفای نقش پرداخته است.

قرار بود با نقشی منفی در سریال “بیگانه‌ای با من است” حضور داشته باشد اما به دلیل شرایط کرونایی و مشکلات شخصی، نتوانست در نقش هاشمِ این مجموعه تلویزیونی ایفای نقش کند. او اعتقاد دارد تلویزیون باید سریال‌سازی را بیشتر از گذشته جدّی بگیرد تا از قافله سریال‌سازی دنیا عقب نماند. همچنان که کارهای درخشانی را در کارنامه‌اش دارد که در کشورهای جهان به نمایش درآمد و مورد استقبال بسیاری قرار گرفت.  

او دوست دارد مثل فیلم تلویزیونی پلیسی که سال گذشته به مناسبت هفته پلیس روی آنتن داشت در نقش‌های پلیسی و معمایی ایفای نقش کند و البته نیم‌نگاهی هم به سریال “موسی(ع) ” و به تعبیر خودش حتی نقش حضرت موسی(ع) دارد که این روزها ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان کارگردان کارهای مقدماتی‌اش را پیش می‌برد.  

سریال، تلویزیون، صدا و سیما،

امیریل ارجمند به مناسبت سالگرد درگذشت انوشیروان ارجمند، پخشِ دوباره “معمای شاه” از شبکه آی‌فیلم و مشکلِ سریال‌سازی تلویزیون با خبرنگار تسنیم  گفت‌وگویی کرده که در ادامه می‌خوانید:

به طول و عرضِ نقش فکر نمی‌کردم

*  شما در سریال معمای شاه به نوعی نقش اولید و تقریباً از ابتدا تا انتها در قصه حضور دارید. به نظر می‌رسد چنین نقش عریض و طویلی یک نقطه عطف در کارنامه بازیگری‌تان باشد. خودتان چه نظری دارید؟

محمود وزیری از ابتدا در سریال معمای شاه حضور دارد و تا پایان قصه در سال ۱۳۵۹ هم می ‌ماند. به هر حال، یکی از نقش‌های اصلی سریال است اما من خیلی به اول و دوم و طول و عرض نقش فکر نمی‌کردم. بلکه برایم مهم بود که نقش‌آفرینی متمایز داشته باشم که شبیه بازی‌های قبلی‌ام نباشد. خیلی به اینکه من بازیگر نقش چندم “معمای شاه” باشم فکر نمی‌کردم، بلکه تأثیرگذاری نقش بر مخاطب برایم اهمیت داشت.

شخصیت واقعی نیست

* محمود وزیری از جمله کاراکترهایی است که در سریال “معمای شاه” سبقه تاریخی ندارد و شخصیت حقیقی نیست. در نتیجه، مخاطب از او پیش زمینه‌ای در ذهن ندارد و شاید دست بازیگر برای مانور بیشتر باز باشد.

من بیشتر در بخش داستانی سریال حضور داشتم. سریال “معمای شاه” با تعریف خانواده وزیری و اتفاقاتی که برای اعضایش رخ می‌داد قصد داشت که تاریخ معاصر ایران را هم به تصویر بکشد. درست است که محمود وزیری در مقطعی به عنوان نماینده مردم تهران وارد مجلس شورای ملی می‌شود اما شخصیتی واقعی نیست و بیشتر نقش و تأثیرش هم در بخش مربوط به خانواده وزیری است تا اتفاقات سیاسی. با این حال، حضور در سریال‌های تاریخی سختی‌های خاص خودش را دارد.

* از این سختی‌ها و چالش‌ها بگویید.

کار تاریخی کردن فی نفسه سخت و دشوار است، به خصوص که درباره تاریخ معاصر هم باشد. در کار تاریخی همیشه باید در رفت و آمد میان لوکیشن‌ها باشید و حتی شاید برای مدتی از شهر و خانه‌ات هم دور بمانی. از سوی دیگر، پرداخت به تاریخ معاصر دقت و وسواس خودش را می‌طلبد و همه‌چیز باید مستند باشد. اسناد زیادی درباره این مقطع زمانی وجود دارد و آن چه در سریال می‌گذرد باید مطابق با حقایق تاریخی باشد.

* به نظرتان آیا این اتفاق در سریال “معمای شاه” افتاده است؟

بله، آقای ورزی حساسیت زیادی روی حقایق تاریخی داشتند. همه چیز در معمای شاه به لحاظ تاریخی مستند و موثق بود.

مردم سریال را پسندیدند

* حالا که چند سال از ساخت و پخش “معمای شاه” می‌گذرد چه نظری درباره این سریال دارید؟

عوامل زیادی برای به ثمر رسیدن این سریال تلاش کردند و چیزی کم نگذاشتند. “معمای شاه” قرار بود به اتفاقات مهمی بپردازد که در دوران حکومت پهلوی رخ داده بود. مردم و به‌ خصوص نسل جوان حق دارند بدانند که در تاریخ کشورشان چه گذشته است. آقای ورزی کوشیده بود تا با طراحی قصه خانواده وزیری، نگاه خشک و رسمی هم به تاریخ نداشته باشد و جذابیت‌های دیگری هم برای مخاطب ایجاد کند.

“معمای شاه” کار متفاوتی در تلویزیون است و انرژی و هزینه‌های مادی و معنوی زیادی برای آن صرف شده. تا جایی که خودم شاهد بودم مردم هم این سریال را دوست داشتند و به تماشایش می‌نشستند. وقتی مردم سریال را می‌پسندند یعنی همه عوامل از کارگردان و تهیه‌کننده گرفته تا بازیگران و نیروهای پشت دوربین موفق بوده‌اند.

* خاطره جالب و یا ناگفته‌ای از بازی در “معمای شاه” دارید؟

بازی در سریال‌های تاریخی و بزرگی مثل “معمای‌شاه” سراسر خاطره است. مثلاً مجبوری در اوج گرمای تابستان لباس‌های گرم زمستانی بپوشی و برعکس. اما سکانس‌های بازی‌ام با یوسف صیادی که نقش برادر بزرگم را در سریال داشت خیلی دوست دارم و لحظات احساسی و خاطره‌انگیز زیادی در بازی ما وجود داشت.

کار موسیقی همزمان با بازیگری

* شما از جمله هنرمندانی هستید که به شکل همزمان در بازیگری و موسیقی فعالیت دارید. کدام یک از این رشته‌ها برایتان اولویت دارد؟

تا پیش از کرونا بیشتر به بازیگری می‌پرداختم و از موسیقی غافل مانده بودم. اما شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی اجباری به خاطر آن، باعث شد که دوباره بر موسیقی تمرکز کنم. در حال حاضر هم موسیقی دو فیلم “شکار حلزون” به کارگردانی محسن جسور و “شهربانو” ساخته مریم بحرالعلومی را در دست ساخت دارم. به طور کلی ۱۰ سالی می‌شد که از فضای موسیقی دور بودم اما کرونا باعث شد که دوباره به این فضا برگردم.

* این روزها چه کار می‌کنید؟

علاوه بر ساخت موسیقی متن دو فیلمی که به آن اشاره کردم برای بازی در سریال هم قرارداد بسته‌ام که فعلاَ نمی‌توانم اطلاعات چندانی درباره‌اش بدهم. حتماً در ۱۴۰۰، سریال و فیلم سینمایی خواهم داشت؛ فیلم “قصه عشق پدرم” را با مرحوم چنگیز جلیلوند و پدرم داریوش ارجمند نیز دارم که هنوز اکران نشده است.  

سریال، تلویزیون، صدا و سیما،

می‌توانستی انوشیروان ارجمند روی صحنه تئاتر تنها بگذاری

* امروز سالگرد درگذشت عموی هنرمندتان “انوشیروان ارجمند” است که از او خاطره‌های بزرگی در صحنه تئاتر، تلویزیون و سینما به یادگار مانده که در چنین روزی بر اثر بیماری قلبی دارفانی را وداع گفتند. چه خاطرات و ناگفته‌هایی از عمویتان دارید؟

کسانی که در کنار عمویم بودند تاکنون نشنیده‌ام بدی، کارنابلدی و یا نکته ناپسندی از او تعریف کنند. آنقدر خاطرات شیرین و ماندگار و ارزشمندی از خودش به جا گذاشته که همه او را به هنرمندی متعهد و کاربلد می‌شناسند و در تاریخ ثبت شده است. بازیگر توانمند تئاتر که صحنه را به خوبی می‌شناخت؛ جزو بازیگرانی است که یک تنه کاری را از جایش بلند می‌کرد و با خودش به اوج می‌رساند. در واقع می‌توانستی “انوشیروان ارجمند” را در روی صحنه تئاتر تنها بگذاری و خیالت راحت باشد که حوصله تماشاچی سر نمی‌رود.  

تصاویری از کودکی دارم که عمویم روی صحنه تئاتر چه هنرنمایی می‌کرد و آن صحنه‌ها هیچ‌گاه از ذهنم بیرون نمی‌روند. کسی بود که به ذات عشق و وادی انسانیتِ هنر پی برده بود و اینجا است که به یادِ می‌گوییم “هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق…”

تئاتر “سایه ماه” او درس بازیگری بود که ما را با روایت‌های حکیم ابوالقاسم فردوسی آشنا می‌کرد. در سریال “امام علی(ع) ” که کاراکتری از خودش به جا گذاشت هنوز به هنگامِ پخش درباره‌اش صحبت می‌کنند. این توانمندی‌ها و هنرمندی‌ها را به عینه و از نزدیک دیدم؛ زمانی که کوچکتر بودم و پشت صحنه سریال “امام علی(ع) ” رفته بودم. ای کاش در حضور، دلتنگ می‌شدیم چه سوود از پشیمانی‌هایی که مدام فراموش می‌شود.  

پدرم منتقد “اخراجی‌های ۲” بود که بازی کردم

* به شما تاکنون گفته‌اند به واسطه پدرتان وارد سینما و تلویزیون شدید؟

من ریشه تئاتری دارم و قبل از اینکه وارد در دنیای تصویر شوم،  پیشنهاد زیاد داشتم اما با خودم این شرط را گذاشتم ۱۰ سال فقط روی صحنه باشم و خاک صحنه بخورم. در این مسیر رسیدم به نقش الف ویژه شبکه یک سیما که بالأخره چه اتفاقی بهتر از این اتفاق؛ خوشحالم که بدون سفارش و توصیه این اتفاق برایم افتاد. خودم به سختی پا به این مرحله گذاشتم.  

سریال، تلویزیون، صدا و سیما،

جرأت می‌خواست در “شکارچی شنبه” بازی کردن

یادم نمی‌رود فیلم “اخراجی‌های ۲” را بازی کردم پدرم نسبت به این فیلم نقد می‌کرد و برایش مهم نبود من در این فیلم بازی کردم. در این سال‌ها خیلی سخت کارم را پیش بردم این استقلال خیلی به من کمک کرد. واقعاً جرأت می‌خواست در “شکارچی شنبه” بازی کردن و این افتخار نصیب من شد که با استاد علی نصیریان همبازی شدم.

تلویزیون باید سریال‌سازی را جدّی بگیرد

* به نظر شما تلویزیون باید چه رویکردهایی را در دستور کارش قرار دهد سریال‌های پیوسته موفق و ماندگاری داشته باشد؟

ما امروز در تلویزیون احتیاج داریم به داستان‌های پرپیچ و خم با روایت‌های پُرتعلیق! دیگر باید از سادگی روایت خارج شویم و قصه‌ها پیچش و تعلیقی از جنس یک قصه تصویری داشته باشند و از داستان‌گویی ساده نزدیک به رادیو، پرهیز شود. در واقع معجزه تصویر فراموش نشود؛ سریال‌های ما امروز درگیر قصه‌گویی ساده است و حسرت ما داشتن یک قهرمان در سریال‌های تلویزیون است.

ما زمانی در سریال‌هایمان به قهرمان توجه می‌کردیم و امروز هم باید در سریال‌هایمان هنجارسازی و قهرمان‌سازی بوجود آوریم؛ قهرمانان درستی که تبدیل به اسوه شوند و از ادبیات و تاریخ‌مان هم غافل نشویم. نباید بگذاریم پیشکسوتان و کاربلدها خانه‌نشین شوند. این اتفاق خوبی نیست که پیشکسوتان و کاربلدها خانه‌نشین شده‌اند.

ای کاش دست این استادها را بگیرند از خانه‌هایشان بیرون بیایند و یک نسل از دانش و علم و استعدادشان سیراب شوند؛ چرا که آن‌ها به واقع هیچ‌گاه دنبال سلبریتی شدن نبودند و همیشه تشنه به رخ کشیدن هنرشان و توسعه هنر و هنرمندی بوده‌اند. این نکات باید پیشه و الگوی جوانان امروز دنیای بازیگری و هنرمان باشد.

تهیه‌کننده‌ای که دنبال ارزان‌ تمام کردن سریال است، ضربه می‌زند

امروز جنگ رسانه‌ای است که باید در این نبرد، ما از کارهای نمایشی دنیا عقب نمانیم. باید ورطه سریال‌سازی را تلویزیون جدّی بگیرد. به کارهای الف ویژه و فاخر بها بدهد. حتماً این بستر و موفقیت در آن، نیازمند متن‌های قوی و کارگردانان موفقی دارد. تهیه‌کننده‌ای که متمرکز و دغدغه‌مند و دلسوز باشد. نه تهیه‌کنندگانی که دنبال آنند کارها را با قیمت ارزان تمام کنند. این ارزان تمام کردنِ کارها، بزرگترین ضربه‌ای است که به پیکره سریال‌سازی وارد می‌شود.  

گروه‌ها و مافیایی که در این زمینه وجود دارند باعث ضرر می‌شوند. مخاطب امروز به رسانه‌های مختلفی دسترسی دارد و از این جهت هم تلویزیون باید مراقب باشد از قافله رسانه‌ها عقب نماند. مخاطبش را حفظ کند؛ واقعاً زمانی “امام علی(ع) ” می ساختند و “یوسف پیامبری” که پرمخاطب‌ترین سریال ایران و در خارج از کشور مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت. چون به سطح بین‌المللی کارها توجه می‌کردند و برایشان همه‌چیز جدّی بود.  

قطعاً خود موسی!

* نقش‌هایی که در میانِ کارهای الف ویژه‌ای که شروع کرده‌اند و یا در دستور کارند حضور داشته باشید و یا آن نقش ویژه مدنظرتان کدام شخصیت است؟

کار الف ویژه‌ای به زودی از تلویزیون شروع می‌شود من در آن کار حضور دارم. “سلمان فارسی” و “موسی” نیستند اما کار مذهبی است که فعلاً نمی‌توانم درباره‌اش صحبت کنم. اصولاً آدمی نیستم به دفتر فیلمسازان بروم تماس بگیرم و یا پیگیر باشم. اعتقاد دارم به درد کاری بخورم به من زنگ می‌زنند. سال گذشته کاری داشتم به نام “ایکس‌ری” که معمایی و پلیسی بود به این نوع کارها علاقه‌مندم.  

ذاتاً پیچیدگی و معمایی بودنِ کارها را دوست دارم. معتقدم هنوز در ساختِ چنین کارهایی ضعف داریم و باید این عرصه را جدّی بگیریم. جای قهرمان را در سینما و تلویزیون خالی می‌بینم؛ خود من در کودکی ووشو کار می‌کردم تحت تأثیر آن فیلم‌های “بروسلی” که تلویزیون پخش می‌کرد، قرار گرفتم. حتی بعدها خیلی از کسانی که کاراته کار کردند یا مدال جهانی گرفتند گفتند که ریشه علاقه‌اش از فیلم‌هایی بوده که در جعبه جادو دیدند. قهرمان‌ها و سوژه‌های قهرمانانه زیادی داریم اما نمی‌دانم چرا سراغ‌شان نمی‌رویم؟

دوست دارم در سریال “موسی(ع) ” کار کنم چون قصه جذابی دارد. قطعاً نقش خود موسی(ع)؛ اما فرعون و ماجرایش برای مخاطب قابل توجه است. معجزات عجیب و غریب حضرت موسی(ع) و قومِ بنی‌اسرائیل که آن هم داستان‌های تماشایی و جذاب دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از انتقاد به حضور لیبرال مسلکان در پست های کلیدی تا تأکید بر حفظ شعائر اصلی انقلاب اسلامی/ دولت طی ۷ سال گذشته تولید را به خاک سیاه نشاند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص انفعال مدیران دولتی در همه حوزه ها و چشمداشت آن ها به انتخابات آمریکا تأکید کردند: مدیری که معطل انتخاب شدن رئیس جمهور آمریکا است شایسته مدیریت نیست و نباید صندلی مدیریتی را بیش از این اشغال کند و کسانی که چشم به غربی ها دوخته اند یک خائن تمام عیارند!

به گزارش سینماپرس بی تردید وادادگی مقابل آمریکا، خسارت محض است و از هر نوع ذوق زدگی و وادادگی در مقابل آمریکا و غرب در تمامی صحنه های سیاسی و اجتماعی اعم از دولت و مجلس، رسانه ملی و جراید باید پرهیز کرد.

اما متأسفانه انتخابات اخیر آمریکا نشان داد بسیاری از مدیران در حوزه های مختلف مدیریتی و حتی برخی از سلبریتی های بی سواد غرب زده که کعبه آمال شان غرب و غربی ها هستند چشم به نتیجه انتخاباتی دوخته اند که تحت هیچ شرایطی نفعی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ملت شهید پرور ایران اسلامی در پی نخواهد داشت.

در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی برجسته کشور آقایان و خانم ها: مریم پوریامین، جهانگیر الماسی، ابوالفضل همراه، ماشاالله شاهمرادی زاده، محمدرضا اسلاملو، سیدسعید سیدزاده، سیدهادی منبتی، انسیه شاه حسینی، عباس لاجوردی، محمد قهرمانی، علیرضا اسحاقی و شاهرخ کیوان نیا با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

مریم پوریامین عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان و منتقد سینما گفت: مدیری که معطل انتخاب شدن رئیس جمهور آمریکا است شایسته مدیریت نیست و نباید صندلی مدیریتی را بیش از این اشغال کند؛ کسی که کارهای خود را معطل گذاشته تا ببیند غربی ها برایش چه تصمیمی می گیرند خودش تعطیل است و حضور این فرد در عرصه مدیریتی یک اتلاف وقت جدی است. در حوزه برنامه ریزی نباید هیچ مانع و توقفی ایجاد شود. اگر مدیری کارش را به دلیل تحولات بیرونی متوقف کند لایق مدیر بودن نیست چون جمود فکری دارد. فکر منجمد خوب نیست و وقت تلف کردن در عرصه فرهنگی و هنری گناهی بزرگ است.

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: سوأل بنده از آقایان مدیر و مسئول از رده های بالا گرفته تا رده های میانی و پایین دستی این است که ما چه نسبتی با آمریکا داریم که فکر می کنیم انتخابات آن ها سرنوشت مان را عوض می کند؟ چرا برخی هنوز بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی هیچ تعریفی از خودشان ندارند؟ مدیران ما علاقه ای برای انجام وظایف خودشان ندارند. آن ها هنوز نمی دانند که برای ملت بزرگ ایران کار می کنند برای آرمان های دینی و ملی و انقلابی کار می کنند. مدیر ما خودش را نمی شناسد و از همین رو است که مناسبات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ما دستخوش جریانات غربی قرار می گیرد. این در حالی است که بی تردید منافعی از غربی ها برای ما وجود ندارد.

ابوالفضل همراه بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص انفعال مدیران دولتی در همه حوزه ها و چشمداشت آن ها به انتخابات آمریکا و دستورات غربی ها برای اداره کشور گفت: هر شخصی از یک شهروند عادی گرفته تا مدیران رده بالای دولتی به شعار عزت مندانه «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» باور داشته باشد، چشم امید به آمریکایی های جنایتکار نخواهد داشت چرا که همه ما به خوبی می دانیم که آمریکایی ها دشمنان قسم خورده ما هستند و تنها در پی گسترش استعمارگری و افزودن به منافع خودشان اند و بس! شعار مردم برای ساقط کردن رژیم ستم شاهی که منجر به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شد، استقلال، آزادی جمهوری اسلامی بوده و هست! یکی از مطالبات مردم این بوده که ما وابستگی مان از بیگانگان برطرف شود اما در این سال ها نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه به دلیل بی کفایتی و بی درایتی بسیاری از مسئولان ما روز به روز وابسته تر شدیم و این اتفاق برای افراد مومن و انقلابی بسیار تأثربرانگیز و تلخ است.

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: مدیران و هنرمندان سست عنصری که چشم به انتخابات آمریکا دوخته اند خائن تمام عیارند؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «در مورد آمریکا سیاست ما حساب شده و مشخص است و این سیاست با رفت و آمد اشخاص تغییر نمی‌کند؛ این که چه کسی رئیس جمهور بشود در سیاست ما هیچ تاثیری نمی گذارد و رفت و آمد اشخاص در آن تاثیری ندارد.»؛ بی شک هرکس دل در گرو نظام و انقلاب اسلامی دارد با گوش جان این فرمایشات را درک می کند به جای چشمداشت به غربی ها و خیانت به وطن به فکر آبادسازی ایران اسلامی است. مدیری مدبر و شایسته و بالیاقت است که در تلاش باشد تا کشور را به خودکفایی برساند. اینکه هر شخصی در درون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امید به آمریکای استعمارگر و جنایتکار داشته باشد یک خیانت بزرگ است. هر گونه تلاش مدیران در هر رده و حوزه ای برای ارتباط برقرار کردن با آمریکایی های خونخوار یک خیانت عظیم است و بی تردید ملت مسلمان و انقلابی ایران هرگز اجازه چنین خیانتی را نخواهند داد.

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما نیز به سینماپرس گفت: شکست ترامپ خوشحال کننده است اما مسئولان نباید به انتخابات آمریکایی های ملعون چشم داشته باشند؛ مسئولان نباید بازی غربی ها و آمریکایی ها را بخورند چرا که برای ما هیچ تفاوتی ندارد که چه شخصی رئیس جمهور آمریکا است و آنچه برای ما اهمیت دارد مبارزه همه جانبه با آمریکای مستکبر و خون خوار است. نظام ما نظامی الهی است. مسئولان در کشور ما باید تنها از خدای متعال برای رسیدن به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی بهره بگیرند و هرگز نباید به دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب اسلامی چشم امیدی داشته باشند.

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: دولتمردان و مسئولانی که چشم شان به انتخابات آمریکا دوخته شده یا دست نشانده آن ها هستند و یا به دلیل ضعف و ناکارآمدی و استیصال شان به آن ها امید بسته اند؛ این در حالی است که ما در کشور نیاز به مدیران و مسئولانی با روحیه انقلابی و مقتدرانه داریم که هدف شان زدن تو دهنی به آمریکای مستکبر باشد. مدیرانی که در این سال ها به واسطه رفتارهای غلط دستگاه های سیاسی و رسانه ای کشور به شکل پفکی و سطحی رشد پیدا کرده اند و در واقع الکی بزرگ شده اند، برای خودشان احساس شخصیت می کنند و وقتی مسئولیتی بر دوش آن ها گذاشته می شود با نگاه های غلط و خودسرانه به آن مسئولیت ها باعث می شوند تا همه چیز دچار تشتت و آشفتگی شدید شود.

سیدهادی منبتی کارشناس فرهنگی و مدیرعامل اسبق موسسه تصویرشهر نیز در این باره گفت: دولتمردان باید بدانند جمهوری خواه و دمکرات هیچ کدام در پی منافع ایران و ایرانی نیستند و ما باید بر اساس رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری تنها به داخل کشور اتکا داشته باشیم. آنچه مردم باید نسبت به آن آگاه باشند این است که فشارهایی که آمریکای ملعون و جنایتکار از لحاظ تحریم های همه جانبه به کشور ما وارد آورده چندان تأثیری در معیشت مردم نداشته است و این سوء تدبیر و سوء مدیریت مدیران و دولتمردان خود ما بوده که باعث ایجاد بحران اقتصادی و معیشتی و فرهنگی و… شده است.

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما در خصوص انفعال مدیران دولتی در همه حوزه ها و چشمداشت آن ها به انتخابات آمریکا و دستورات غربی ها برای اداره کشور گفت: چرا دولت باید چشمش به دست امریکا باشد و همه مملکت را به حال خود رها کند! این باعث شرمساری است که مسئولان دولتی در هر پست و سمت و مقام و منصب و رده ای همه اتفاقات را به آمریکا ربط می دهند. باعث تأسف است که به جای تحرک و پویایی روز به روز بیش از گذشته حرکتی منفعلانه را از سمت آن ها شاهد هستیم. دولت یک مأموریت داشت که آمد و به خوبی هم مأموریتش را اجرا کرد. دولت آمد تا تولید را به خاک سیاه بنشاند، آمد تا پول ملی را به پایین ترین ارزش ممکن  برساند. مشخص است کشوری که پول ملی اش بی ارزش شود دیگر نمی تواند سر بلند کند.

عباس لاجوردی کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: مدیرانی که چشم به غرب و شرق دارند جمهوری اسلامی را در همه بخش ها و حوزه ها دچار آسیب مفرط کرده اند؛ من بسیار متأسفم کسانی سکان برخی ارگان های مهم دولتی را در دست گرفته اند که شعار اصلی انقلاب اسلامی یعنی «نه غربی، نه شرقی، جمهوری اسلامی» را فراموش کرده اند و همه چشم امیدشان را به بیگانگان و دشمنان قسم خورده این آب و خاک دوخته اند. متأسفانه رفتار منفعلانه و نگاه غرب زده برخی مدیران دولتی باعث شده تا طی این سال ها کشور ما با آسیب های زیادی روبرو شود. جمهوری اسلامی ایران کشوری مقتدر، پیشرو و پیشتاز است که هیچ نیازی به بیگانگان و اجنبی ها ندارد و اگر مدیری خردمند و دغدغه مند در کشور وجود داشته باشد با تقویت روحیه خودباوری در مردم کاری می کند که تمام غربی ها جلوی ما زانو بزنند.

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در خصوص انفعال مدیران دولتی در همه حوزه ها و چشمداشت آن ها به انتخابات آمریکا و دستورات غربی ها برای اداره کشور گفت: مدیران پیرو مکتب لیبرالیسم کشور را در همه حوزه ها به عقب ماندگی کشانده اند؛ این لیبرال مسلکان همواره تابع دستورات دیکته شده غربی ها هستند و این بسیار تأسف بار است که ما شاهد حضور چنین مدیرانی هستیم. متأسفانه این قبیل مدیران در همه امور چشم به دست غربی ها دوخته اند و مو به مو عملکرد آن ها را کپی کرده و در جامعه پیاده سازی می کنند. به عنوان مثال در خصوص مسأله مبارزه با کرونا هم ما شاهد تقلید مدیران دولتی از روی دست غربی ها هستیم.

علیرضا اسحاقی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این راستا گفت: مدیران ناکارآمد، نالایق و بی برنامه فکر می کنند مشکلات ما به دست آمریکایی ها حل می شود در صورتی که این خود ما هستیم که باید مشکلات مان را با تدبیر و درایت و خرد و اندیشه برطرف کنیم؛ آمریکایی ها هرگز در طول تاریخ منافع خود را رها نکردند تا به نفع ما کار کنند و همیشه تنها منافع خودشان برایشان حائز اهمیت بوده است. ما نباید اجازه دهیم مدیرانی که فاقد برنامه و درایت و بینش کافی هستند و همواره مسائل بیرونی را به مسائل داخلی گره می زنند ما را بیش از این در ورطه سقوط و انحطاط گرفتار کنند.

شاهرخ کیوان نیا مستندساز در خصوص انفعال مدیران دولتی در همه حوزه ها و چشمداشت آن ها به انتخابات آمریکا و دستورات غربی ها برای اداره کشور گفت: هرگونه چشمداشت به خارج از کشور با شعائر اصلی انقلاب اسلامی یعنی «استقلال» و «آزادی» در تضاد است و باید جلوی عملکرد نامدیرانی که با این رفتارشان شعائر اصلی انقلاب اسلامی را زیر سوأل می برند گرفته شود. متأسفانه  سینما و شبکه نمایش خانگی مروجان اصلی فرهنگ منحط غربی اند و ما طی چند سال اخیر به کرات شاهد تولید و عرضه آثار فاجعه آمیزی بودیم که مسائل فرهنگی کشور را به شدت دچار خدشه کرده اند و در عوض رنگ و بوی ارزش های غربی را در آثار حاکم ساخته اند و ما اثرات منفی و مخرب این سریال ها و فیلم ها را امروزه در سطح جامعه و به خصوص شیوه رفتاری نسل جوان مشاهده می کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اصل کار در مستند سینمایی «۲۲/۲۲» بر اساس غافلگیر کردن مخاطب است/ فیلم از منظر یک شهید روایت می شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرود عوض پور که با مستند سینمایی «۲۲/۲۲» به تهیه کنندگی سعید الهی در بخش شهید آوینی چهاردهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت حضور دارد گفت: اصل کار در مستند سینمایی «۲۲/۲۲» بر اساس غافلگیر کردن مخاطب است؛ یک قصه خاصی در فیلم ما اتفاق می افتد به نحوی که یکی از شهدا بعد از سال ها برگشته و می خواهد دوستانش را ببیند!

کارگردان مستندهای «هفت کوه مراد» و «گاهی دلم برای خودم تنگ می شود» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در مستند «۲۲/۲۲» درام وجود دارد. به لحاظ ساختاری راوی ما یکی از شهدا است. ما از زبان و زاویه دید او قصه را می بینیم!

این سینماگر در پاسخ به این پرسش که آیا ما با یک اثر مستند-داستانی روبرو هستیم اظهار داشت: وجود درام در این مستند به معنای آن نیست که این اثر مستند-داستانی است! بلکه اتفاقاتی که ما از آن برای نوع روایت اثر بهره جسته ایم باعث ایجاد درام در این مستند شده است.

وی سپس با بیان اینکه طرح اولیه این مستند را سعید الهی ارائه کرده اظهار داشت: مستند سینمایی «۲۲/۲۲» در مورد گروهی از بچه های شهرستان بندرگز هست که اوایل انقلاب به منظور انجام فعالیت فرهنگی و هنری تشکیل شده؛ شخصی به نام حسین ایازی این گروه را تشکیل داده و انگیزه بالا و فعالیت اعضای این گروه باعث شده تا در سطح شهرستان خوش بدرخشند.

عوض پور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در اوایل انقلاب گروه های زیادی در این شهرستان فعالیت می کردند این گروه با اقتدار کارش را ادامه می دهد و در ادامه جذب کمیته انقلاب اسلامی برای حراست و حفاظت از شهر و آرام کردن جو شهر مخصوصاً در شب ها می شود. بعدها اعضای این گروه به عنوان بسیج فعالیت شان را ادامه دادند.

این مستندساز افزود: این گروه همیشه ۲۲ نفره بودند. بعد از اینکه جنگ تحمیلی آغاز می شود اتفاق جالبی رخ می دهد که ما در این مستند آن اتفاق را دنبال می کنیم. این اتفاق آن بوده که با شهادت برخی از اعضای این گروه همیشه عدد ۲۲ حفظ می شده و حتی تعداد شهدای این گروه نیز به ۲۲ نفر می رسد.

وی در پاسخ به این سوأل که این سوژه برای شما چه جذابیتی داشت که سراغ ساخت آن رفتید گفت: نکته جالب در رابطه با این گروه آن است که بچه های این گروه هنوز هم وفادار و متحد هستند. این ها گفتمان انقلاب اسلامی را از ابتدا پیگیری کردند و گفتمان انقلاب برای آن ها در اولویت است. این ها ابتدا نوجوان ۱۳-۱۴ ساله ای بودند که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا دوران دفاع مقدس و پس از آن همچنان یکدیگر را حفظ کرده اند و امروزه هم با هم مرتبط هستند و این نکته ای است که برای بنده بسیار جذاب بود.

گفتنی است؛ مستند سینمایی ۲۲/۲۲ که از سوی هیات انتخاب چهاردهمین جشنواره بین المللی سینما مستند ایران(سینما حقیقت) در بخش شهید آوینی پذیرفته و طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذر امسال به صورت آنلاین نمایش داده خواهد شد، به کارگردانی فرود عوض پور و تهیه کنندگی سعید الهی در گروه مستند روایت فتح تولید شده است.

 بنا به این گزارش، در این فیلم علاوه بر پژمان لشکری پور به عنوان مشاور پروژه، مهدی ایل بیگی مدیریت فیلمبرداری، ماهک منصوریان تدوین، ایمان ترابی صدابرداری، سید رضا گدازگر صداگذاری، رضا محبی اصلاح رنگ و سعید جهانشاهی به اتفاق فاطمه محمدی گویندگی آن را بر عهده داشته اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کریمی: برگزاری جشنواره فجر در این روزهای کرونایی نفعی برای سینمای ایران ندارد/ بودجه های جشنواره‌ها را صرف زندگی فلاکت بار سینماگران کنید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی گفت: برگزاری جشنواره فجر در این روزهای کرونایی کاری ناپسند است و هیچ نفعی برای سینمای ایران ندارد؛ گویا متولیان و سیاست گذاران سینما کاملاً اصل قضیه را فراموش کرده اند که این جشنواره قرار است ویترین یک سال سینمای ایران برای مردم علاقمند به سینما باشد و زمانی که مردم نمی توانند در این جشنواره شرکت داشته باشند برگزاری این رویداد امری کاملاً غلط و به مثابه آن است که بودجه آن را آتش زده ایم!

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این روزها بخش اعظمی از سینماگران به دلیل کمبود تولید آثار سینمایی در روزهای کرونایی با مشکلات متعددی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. بی تردید بهتر است بودجه چندین میلیاردی جشنواره فیلم فجر به اهالی آسیب دیده سینما اختصاص پیدا کند.

کریمی ادامه داد: چه اشکالی دارد که ما یک سال جشنواره نداشته باشیم و جشنواره برگزار نکنیم تا کرونا از بین برود و وضعیت به حالت عادی باز گردد؟ بی شک تمامی کسانی که از برگزاری جشنواره در این روزهای بحرانی کرونا حمایت می کنند یک منفعت مالی یا شخصی از برگزاری این جشنواره عایدشان می شود در غیر این صورت هیچ عقل سلیمی برگزاری جشنواره را در این ایام نمی تواند قبول داشته باشد.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران خطاب به مدیران سینمایی متذکر شد: بودجه های هنگفت جشنواره را صرف زندگی فلاکت بار سینماگران کنید! از سوی دیگر نیاز است که شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر بازبینی اساسی شود.

وی در همین راستا تصریح کرد: چند سالی است که بودجه های هنگفتی صرف برگزاری جشنواره فجر می شود که معلوم نیست این بودجه ها چطور و در کجا خرج می شود؟ با اینکه خیلی از هزینه کردهای جشنواره کاهش پیدا کرده و بخش های متعدد این جشنواره حذف شده ما شاهد افزایش بودجه برگزاری جشنواره هستیم و هیچ شفاف سازی جزئی هم صورت نمی گیرد که بودجه های هنگفت جشنواره در کجا و برای چه چیزی خرج شده اند. مدیران سینمایی باید هرچه سریع تر به صورت ریز و جزئی شفاف سازی کنند که بودجه این جشنواره برای چه کارهایی صرف شده است.

کریمی در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نکات مهم این است که آقایان اگر اصراری برای برگزاری جشنواره دارند باید آن را به صورت مجازی برگزار کنند. بی شک هرگونه حضور مردمی و اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران در این جشنواره خطرناک و سبب ساز گسترش ویروس منحوس و مرگبار کرونا خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما برگزاری جشنواره به صورت مجازی خطری برای قاچاق فیلم های سینمایی حاضر در این رویداد به همراه نخواهد داشت گفت: اگر فیلم ها قاچاق می شود باز هم از همان ضعف همیشگی دولت است. ما به کپی رایت جهانی کاری نداریم اما مسئولان دولت می توانستند زیرساخت های لازم را در خصوص کپی رایت ملی فراهم آورند اما هیچ گاه این کار را نکردند.

کریمی در پایان اظهاراتش افزود: ویروس کرونا به ما تلنگر زد که باید ساختار را اصلاح کنیم. در هر صورت بنده بار دیگر تأکید می کنم برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره ای که قرار است نصف و نیمه برگزار شود به شدت غلط است. وقتی این پول می تواند مورد استفاده سینماگران باشد بهتر است صرف معیشت، رفاه و زندگی آن ها شود. برگزاری جشنواره در این شرایط بحرانی هیچ نفعی برای سینمای ایران ندارد و مسئولان اگر کمی تدبیر و انصاف داشته باشند هرگز آن را برگزار نخواهند کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای عکاسی به کدام کشورها سفر کنیم؟


پیش از ورود گوشی‌های همراه هوشمند به عرصه تکنولوژی، باید به عکاسی علاقه و اشتیاق ویژه ای می داشتید تا حاضر می‌شدید پولتان را صرف تجهیزات عکاسی و یادگیری آن کنید. برای عکاسی کلاس‌های آموزشی می رفتید و درباره تکنیک ها، ترکیب‌بندی و کار در اتاق تاریک می‌آموختید. البته امروزه هم برای عکاسی حرفه ای همین مسیر را باید طی کنید اما مسیر پیش رو با تلفن های همراه و ابزارهایی که بعضی از شبکه های اجتماعی چون اینستاگرام در اختیارتان می گذارند، این مسیر هموارتر از قبل شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوشش «سینما حقیقت» از شبکه یک سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» از چهارشنبه ۲۶ آذر در شبکه یک پوشش داده می شود.

به گزارش سینماپرس، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از فردا ۲۵ آذر تا دوم دی ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ به صورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.

بر همین اساس شبکه یک از چهارشنبه ۲۶ آذر رویدادها و اتفاقات این دوره از جشنواره «سینماحقیقت» را هر روز حوالی ساعت ۱۶:۴۵ پخش می کند. در هر برنامه رویدادهای جشنواره شامل کارگاه‌ها، تحلیل و ارزیابی فیلمسازان و منتقدان و اخبار جشنواره در قالب آیتم های کوتاه نمایش داده می شود.

ویژه برنامه چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» به تهیه‌کنندگی مهدی فرودگاهی کاری از تامین برنامه شبکه یک است که در ۸ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای روی آنتن خواهد رفت و ۴۵ دقیقه بامداد روز بعد هم بازپخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع