X

بایگانی آذر 28, 1399

دفتر سینمایی

به من گفتند «پول نداریم» راست هم می‌گویند ندارند؛ اما برای ما! برای بعضی‌ها همیشه دارند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان سریال “طفلان مسلم” می‌خواهد سریالی برای “چتر خدا” و “حبیب‌بن مظاهر” بسازد اما به او گفته‌اند که اسپانسر بیاورد.

به گزارش سینماپرس، سیدمجتبی یاسینی کارگردان، نویسنده و تهیه کننده سینما و تلویزیون که کارنامه پرباری دارد و فیلم هایی مثل «حکایت ها» ؛ «لحظه های آشنا» ؛ «آوای بی صدا» و… در کارنامه هنری خود دارد.

له تازگی تسنیم به‌سراغ یاسینی رفت و او لب به گلایه گشود و از دغدغه‌هایی که دوست دارد تبدیل به سریال تلویزیونی شوند صحبت کرد.

او در این گفت‌وگوی کوتاه دلیل کم‌کاری‌هایش را فیلمنامه‌هایی عنوان کرد که در انتظار بودجه‌اند. یاسینی به تسنیم  گفت: “چتر خدا” و “حبیب‌بن مظاهر” دو سریال تلویزیونی‌اند که ارائه داده‌ام، به من گفتند “پول نداریم”، راست هم می‌گویند ندارند اما برای ما! برای بعضی‌ها همیشه دارند.

کارگردان “حکایتی و حکمتی” تأکید کرد: “چتر خدا” مضمون انسانی و عاطفی دارد که مردم به این مضامین سریال‌های تلویزیونی نیاز دارند، یا  “حبیب‌بن مظاهر” که از یاران امام حسین(ع) است و اگر شرایط فراهم شود و این سریال جلوی دوربین برود دوره‌ای از زندگی ایشان تا شهادت به‌تصویر کشیده خواهد شد.

وی افزود: به ما گفته‌اند اسپانسر ببریم؛ اسپانسر هم که می‌دانید معایبی دارد، دوست دارد کارها زودتر به اتمام برسد و تبلیغ و منفعت‌های خودش را جلو ببرد، هیچ توجهی به کیفیت ندارد به همین خاطر است که کیفیت قربانی می‌شود.

یاسینی با ابراز اینکه “همیشه دنبال کارهایی‌ام که پشتوانه تحقیقی و پژوهشی دارند”، خاطرنشان کرد: همه کارهایی که می‌نویسم و دغدغه تولید آن‌ها را دارم پشتوانه تحقیقی و پژوهشی دارند؛ یعنی سرسری به آن‌ها نگاه نشده است و همین دو کاری که اشاره کردم دو سال برای نگارش فیلمنامه و تحقیق و پژوهش‌های آن‌ها صرف شده است، واقعاً من برای پروژه “حبیب‌بن مظاهر” باید اسپانسر بیاورم!

وی درباره طراحی لباس و بازدید از لوکیشن برای شروعِ سریال “حبیب‌بن مظاهر” گفت: کار سریال “حبیب‌بن مظاهر” به برآورد هم رسید اما معاونت سیما دچار تغییر شد، حتی بازدیدی برای انتخاب لوکیشن‌ها داشتیم، طراحی لباس توسط آقای میرفخرایی جلو رفت اما تا به امروز شرایط تولید فراهم نشده است و امیدوارم بتوانم این کار را که جایش میان سریال‌های تلویزیونی خالی است، بسازم.

گفتنی است، سریال “چتر خدا” ۳۰قسمتی و مجموعه تلویزیونی “حبیب‌بن مظاهر” در ۱۸ قسمت به نگارش در آمده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی داوران نمایشگاه پوستر «اسماالحسنی»


اعضای هیأت داوران هفدهمین نمایشگاه سالانه حروف نگاری پوستر «اسماء‌الحسنی» معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اولویت داشتن برخی‌ برای حمایت در تولید و… فرصت فعالیت سینمایی را از ما گرفته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمیدرضا قطبی گفت: شرایط فیلمسازی بسیار نامناسب شده و فرصت فعالیت هنری را از ما گرفته است.

به گزارش سینماپرس، حمیدرضا قطبی نویسنده و کارگردان سینما، درباره آخرین وضعیت پروژه‌هایی که آماده ساخت دارد، در گفت و گو با خبرنگاران جوان، گفت: متأسفانه در این وضعیت بد سردرگم شده‌ایم؛ مسائل مالی، کرونا، وضعیت اقتصادی، به وجود آمدن مشکلات متنوع، وضعیت بد سینما، اولویت داشتن برخی‌ برای حمایت در تولید و… فرصت فعالیت سینمایی را از ما گرفته است.

گفتنی است قطبی فیلمنامه‌های «توران تور» و «عدلیه پامنار» را به نویسندگی و کارگردانی خودش برای تولید در سینما و شبکه نمایش خانگی آماده دارد.

«توران تور» موضوعی اجتماعی و نگاهی به داستان‌های شاهنامه دارد. این فیلمنامه بر اساس قصه کتابی از عباس جهانگیریان اقتباس شده و به نویسندگی و کارگردانی قطبی است. «عدلیه پامنار» هم که برای شبکه نمایش خانگی است موضوعی اجتماعی و به نوعی اقتباسی دارد.

آخرین فیلم بلند سینمایی حمیدرضا قطبی «قطار آنشب» در حوزه کودک و نوجوان بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استقبال آنلاین خوانندگان از «یلدا»/«آرایش غلیظ» به سبک آرون افشار


برگزاری چند کنسرت آنلاین به مناسبت شب یلدا، ابتلای یک خواننده مشهور پاپ به کرونا و حاشیه‌های کنسرت اینترنتی بابک جهانبخش از جمله مهم‌ترین رویدادهای موسیقی در فضای مجازی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دست گروه تولید پایتخت دیگر خالی شده است/اینها دنبال پول هستند و وقتی می بینند لقمه چربی است رها نمی کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: منتقد سینما و تلویزیون گفت: به نظرم ساخت سریال «پایتخت ۷» یکی از اشتباه‌های استراتژیک تلویزیون به حساب می‌آید.

به گزارش سینماپرس، «محمدتقی فهیم» منتقد سینما و تلویزیون در گفت و گو با فارس، درباره تولید فصل ۷ سریال پایتخت و به تکرار افتادن قصه در پایتخت ۶ و حواشی که در فصل ۶ ایجاد شد، گفت: تجربه ای که در اغلب کشورهای دنیا ثابت شده است این است که مردم کارهای دنباله دار را دوست دارند مشروط به اینکه دنباله این سریال ها طوری نباشد که از فصل یک ضعیف تر باشند.

**سریال های اپیزودیک دنیا با برنامه ساخته می شوند

وی ادامه داد: برای مثال این روزها شاهد بسیاری از سریال های دنباله دار در اغلب کشورهای جهان هستیم و هر کدام بسته به موضوعی که دارند با رعایت اصول و قواعد خودشان ادامه این کارها را می سازند.  اما وقتی در مورد سریال های دنباله دار در کشور ما از ابتدا پایه ریزی نمی شود که مثلا سریال ایکس را از ابتدا می دانیم که می خواهیم دنباله اش را هم بسازیم، بنابراین این اشتباه از همین جا ناشی می شود که از همان ابتدا بدون برنامه پیش می روند و تازه در میانه راه یادشان می افتد که می خواهند سریال را ادامه دهند.

وی در همین زمینه ادامه داد: همین سریال صفر بیست و یک که به کارگردانی سیاک انصاری و جواد رضویان چندی پیش از شبکه سه سیما پخش شد، از ابتدا قرار بود ۱۰۰ قسمتی باشد اما همان ۲۱ قسمتی که تعهد کرده بودند بسازند را ۲۰ قسمت پخش کردند چون که با توجه به استقبال مخاطب و محتوای سریال دیدند همان یک قسمت هم اضافی است. بنابراین آنچه اصولی است این است که اگر می خواهند کاری دنباله دار باشد باید از ابتدا مشخص کنند و گروه نویسنده ها و کارگردان های مختلف را دعوت به همکاری کرده و از همان شروع کار تصمیم بگیرند.

این منتقد با اشاره به اینکه این سریال از همان ابتدا بدون برنامه ریزی پیش رفته است، گفت: پایتخت متاسفانه از همان ابتدا همینطوری بدون برنامه جلو آمده است و اصلا قراری نبود که این سریال ادامه دار باشد و همان سال اول که ساخته شد قرار بود یک فصل باشد. اما بعد از پخش فصل یک دیدند که خوب شده ادامه اش دادند.

**اساسا ساخت فصل های ۵ و ۶ پایتخت اشتباه بود

وی تاکید کرد: حتی تا فصل سه هم قصه این پتانسیل را داشت که ادامه داشته باشد و به نظرم فصل چهار هم خوب بود اما دیگر ۵ و ۶ اساسا دیگر اضافه بود و آقایان باید اتاق فکر و شورای تصویب فیلم نامه باید این را متوجه می شدند که دست گروه تولید پایتخت دیگر خالی شده است. اگر قرار بود ادامه پیدا کند حتما باید گروه نویسندگان جدیدی جذب و روی آن برنامه ریزی می شد و تحقیق و پژوهش می شد و در دل فرهنگ فولکلوریک مردم می رفتند و اول مستندات تحقیقی اش را فراهم می کردند و بر اساس آن به سمت قصه نویسی برای ۵ یا ۶ فصل می رفتند.

فهیم همچنین با بیان اینکه ای کاش فصل ۶ این سریال پخش نمی شد، افزود: به نظرم فصل ۶ این سریال نه تنها خوب نبود، بلکه اگر پخش نمی شد خیلی بهتر بود. مسئله ضد اخلاقی اش یک طرف، ‌ این فصل فاقد مؤلفه های دراماتیک و محتوای ارزشمند بود. حالا مسائل ضداخلاقی اش را کنار بگذاریم اما به نظرم روی کلیت فصل ۶ هیچ فکر درست و حسابی نشده بود.

**ساخت فصل جدید اشتباه استراتژیک تلویزیون است

این منتقد درباره فرصت محدودی که گروه تولید برای ساختن این کار دارند، ادامه داد: شما فرض کنید اینها بخواهند برای نوروز ۱۴۰۰ فصل ۷ را بسازند، آنهم در زمان دو سه ماهه کاری اشتباه است چونکه اینها متنی ندارند. تازه بخواهند از اول دی شروع کنند به پیدا کردن نویسنده و نوشتن متن! این اشتباهی استراتژیک تلویزیون است که کارها را با تنها یک صفحه مصوب می کند و در حین فیلمبرداری تازه متن ها نوشته می شوند و حتی طرح هم ندارند و حتما می خواهند در همان روزهای عید قسمت به قسمت متن بنویسند و ضبط کنند! کجای دنیا چنین کاری در مورد مجموعه های تلویزیونی دنباله دارشان می کنند؟ این عقب ماندگی مدیریت برای یک سریال است.

**شکست فصل ۷ قابل پیش بینی است

وی با بیان اینکه پایتخت در فصل ۷ برای نوروز امسال شکست می خورد، ادامه داد: از الان قابل پیش بینی است که تولید و پخش فصل ۷ پایتخت با شکست مواجه خواهد شد. از طرفی به سمت نویسنده های خوب و به نام هم نمی روند و از آنجایی که با این سریال قدرت گرفتند اجازه ورود به هر فردی را به گروهشان نمی دهند و اگر قرار باشد کسی را به عنوان نویسنده بیاورند، ‌ ترجیح می دهند فردی را بیاورند که جزو باند و گروه خودشان باشد. اگر هم خیلی اصرار دارند بسازند از الان به فکر سال آینده باشند و روی فیلم نامه تحقیق و تمرکز بالایی داشته باشند.

فهیم درباره نامه ای که علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما بعد از پخش فصل ۶ پایتخت خطاب به معاون سیما و درباره حواشی مطرح شده در این فصل از این سریال نوشته بود، نیز گفت: همه اینها ناشی از فقدان برنامه ریزی برای تولید است و اینها یک حرفی می زنند و بعد خودشان هم می مانند که چه گفتند!

این منتقد درباره فقدان اقتدار در مدیریت سازمان صداوسیما نیز گفت: وقتی این گروه ها قدرت بگیرند برای خودشان تصمیم گیر می شوند و همه کارها را خودشان انجام می دهند. علاوه بر این بحث گروه های میانی در این بین هم وجود دارد. کسانی که در این وسط سود می برند و اگر ادامه پایتخت ساخته شود اینها هم منتفع می شوند. در اصل دلال هایی که همیشه در این بین و حول و حوش صداوسیما حضور دارند.

فهیم همچنین افزود: ما کارگردان ها نویسنده ها و در اصل طنز پردازان بسیاری را داریم که خیلی هم خوب کار می کنند اما تلویزیون برنامه ریزی ندارد و به سمت این افراد نمی رود و مدام روی چند نفر به خصوص متمرکز هستند.

**دلیل باج دادن صداوسیما به پایتخت

این منتقد با بیان اینکه صداوسیما گزینه دیگری غیر از پایتخت ندارد،  بیان داشت: مدیران صداوسیما متاسفانه نتوانستند گزینه دیگری غیر از پایتخت داشته باشند و این باج دادن ناشی از همین است. وقتی که شما نتوانستی گروه دیگری را جذب کنید و بیاورید و دستتان پر باشد، ‌از آن طرف هم فشار بیاید که ما برای نوروز آنتن مان خالی است، این وسط می شود باج دادن! از آن طرف هم تنابنده و گروهش می بینند این فرصت کمی نیست و باید از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: به نظرم تلویزیون نسبت به برخی گروه ها دارد بسته عمل می کند و نسبت به ورود برخی نیروها گارد می گیرد. فکر می کنم الان باید به بچه ها اعتماد کرد. تلویزیون باید بخشی داشته باشد که در آن استعدادیابی شود و جوان های با استعداد را برای همکاری جذب کند همین هایی که در اغلب جشنواره های متعددی که برگزار می شود حضور دارند و انصافا هم خوب هستند. تلویزیون با این کاری که دارد می کند برای خودش دارد قدرت موازی درست می کند و بعد نمی داند که می خواهد با آنها چه کار کند.

وی ادامه داد: خیلی افراد هستند که با اینکه با تلویزیون بزرگ شدند و تلویزیون باعث و بانی رشد و پیشرفت شان بوده اما الان برای تلویزیون ناز می کنند و این نشان دهنده ضعف مدیریت در تلویزیون است.

**برخی هنرمندان ما دوزیست شده اند!

 فهیم با اشاره به سیاست یک بام و دو هوای تنابنده نیز گفت: به دلیل اینکه الان خیلی از شبکه های خارجی در بخش های هنری شان اخبار و اطلاعات کارهای هنری ایران را می گویند این هنرمندان داخلی ما هم به عبارتی دو زیست شدند و ظاهر و باطن شان با هم یکی نیست. در ایران کار می کنند و پول می گیرند اما پُزش را آن طرف آب می دهند و این سمت یک جور ظاهر می شوند و در پشت صحنه جور دیگر. یعنی در واقع دو زندگی دارند یک زندگی فکری روحی روانی که متعلق به فرهنگ غریبه و شبکه های بیگانه است و یک نوع هم سبک زندگی دارند که متعلق به صداوسیما است برای پول گرفتن.

وی ادامه داد: این واقعیتی است که خود تلویزیون آن را اجرا کرده است و تلویزیون به کسانی فرصت می دهد از قبل قابل پیش بینی است که این افراد نیروهای تلویزیون نیستند. در صورتیکه هیچ کدام از همان شبکه های بیگانه هیچ کدام از نیروهایشان را با کوچکترین اغماضی تحمل نمی کنند. متاسفانه این سیستمی است که بوجود آمده است و همه هنرمندان ایرانی چنین وضعیتی دارند و به محض اینکه شناخته می شوند به خاطر اینکه فضای اشتباهی ایجاد شده و این شرایط را تلویزیون برای این افراد ایجاد کرده است، اینها هم سعی می کنند برای غریبه ها خودنمایی کنند.

وی ادامه داد: این افراد در اصل به دنبال موج سازی در فضای مجازی هستند و به جای اینکه خودشان از طریق تلویزیون موجی ایجاد کنند و در خدمت فرهنگ مردم کشورشان باشند دست به چنین کارهایی می زنند و همه اینها ناشی از ضعف مدیریتی در تلویزیون است.

**اینها شهامت خداحافظی با تلویزیون را ندارند و لقمه چرب را رها نمی کنند

این منتقد نیز درباره اینکه سال گذشته و در بحبوحه اتفاق هایی که در فرهنگ کشور رخ داد، محسن تنابنده در گفت و گویی اعلام کرد که تلویزیون را تحریم می کند و به محض پایان تعهدش به پایتخت ۶ که در حال ساخت آن بود، دیگر کاری برای صداوسیما نمی سازد، نیز گفت: نه اینها شهامت این کارها را ندارند و این را هم می دانند که تلویزیون به آنها میدان می دهد. اینها دنبال پول هستند و الان همه شان به دنبال گرفتن پول هستند و وقتی می بینند لقمه چربی است رها نمی کنند و تا وقتی این لقمه را می خورند اینطور هستند. مثل شاعرهای زمان قاجار که هر زمان جیب شان خالی می شد به دولت نقد وارد می کنند و به محض اینکه پولی می گرفتند ساکت می شدند و خیلی هم معروف بودند.

وی ادامه داد: باز هم به رضا عطاران که گفت در تلویزیون کار نمی کنم و چند سال هم هست که روی موضع خود ایستاده است و هر کاری هم کردند و خواهش کردند قبل نکرده تا کاری را برای تلویزیون بسازد با اینکه همان زمانی که سریال می ساخت یکی از محبوب ترین کارهای طنز تلویزیون برای او بود. اما گروه پایتخت در این سالها مدام نق می زنند آنهم به این خاطر است که می خواهند نرخ را بالا ببرند نه برای اینکه اعتقادی دارند و به خاطر اعتقادشان کاری می کنند!

**خودشان پای اعتقاد خودشان نیستند

اگر به خاطر اعتقادشان مخالف بودند به نظرم قابل احترام هم بودند و می گفتیم بروند زندگی شان را بکنند. اما وقتی نق می زنند که لقمه را برایشان چرب تر کنند و اگر دقیقه ای ۳۰۰ تومان بدهند می سازند و اگر ندهند نه و می گویند با تلویزیون کار نمی کنیم کار درستی نیست و در این چند ساله چنین رفتاری از سمت اینها برای همه ما ثابت شده است.

به گزارش فارس، نوروز امسال و بعد از پخش آخرین قسمت از فصل ۶ سریال پایتخت، رئیس سازمان صدا وسیما در دستوری ویژه به مرتضی میرباقری معاون وقت سیما، با اشاره به حواشی قسمت آخر مجموعه پایتخت ۶ تاکید کرده تا بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی‌توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه‌انگیز «ستون پنجم فرهنگی دشمن»!؟

علی عسکری در این دستور که با تشکر و تقدیر از زحمات گسترده معاون سیما، مدیران شبکه‌ها و همکاران تلویزیون در تولید و پخش برنامه‌های متنوع و جذاب نوروزی و کسب نصاب بالا در میزان جذب مخاطبان آغاز شده است، گفت: از آنجا که برخی از موارد (از قبیل قسمت پایانی سریال پایتخت) نسبت به ضوابط و چارچوب‌های رسانه ملی دقت لازم را نداشته‌اند و تلاش‌های شبانه‌روزی صورت گرفته در بخش‌های مختلف سازمان صدا وسیما را تحت الشعاع حاشیه‌سازی‌هایی قرارداده‌اند لازم است این موضوع بررسی دقیق و همه جانبه شود. انتظار داریم ضمن برخورد مناسب، برنامه‌ریزی لازم برای پیشگیری از تکرار چنین مواردی صورت گیرد.

بنابراین گزارش، فصل ششم سریال پایتخت در کنار نابه نجاری‌هایی که به تصور کشیده بود در قسمت پایانی سکانس‌هایی را مشابه فیلمفارسی‌های قبل از انقلاب بازسازی کرده بود که با واکنش‌ها و اعتراضات بسیاری همراه شد. علاوه بر این دستمزدهای میلیاردی و رقم های پیشنهادی که گروه تهیه و تولید این سریال به سازمان صداوسیما آنهم در شرایط کمبود بودجه این سازمان عریض و طویل پیشنهاد دادند، بحث های فراوانی را به راه انداخته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقش «روحانی» و «صالحی» در توقیف «قورباغه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شاید بیراهه نباشد اگر بگوییم یکی از مسببان اصلی وضعیت فعلی قورباغه و بلاتکلیف ماندن هزینه هنگفتش همین سیاست غلط ارشاد باشد.

به گزارش سینماپرس، از مهر و آبان امسال قرار بود سریال پرهزینه و جنجالی «قورباغه» در پلتفرم نماوا منتشر شود که نهایتا به آذرماه موکول شد و همین ۲۴ آذر هم با حکم مقام قضایی توقیف شد. سریالی که از پیش‌تولید هم حاشیه‌هایی داشت و حضور چند اسم خاص و پرسروصدا در کنار هم آن را در معرض قضاوت‌ها و واکنش‌های مختلف قرار داده بود. حالا و پس از توقیف این سریال، گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره دلایل این تصمیم مطرح شده است. هرکدام از این گمانه‌زنی‌ها می‌توانند به‌عنوان تکه‌هایی از پازل حقیقت ماجرا باشند. پیش از این و در آبان‌ماه مطلبی با عنوان «این قورباغه از کجا آب می‌خورد» درباره حاشیه‌های این سریال نوشتیم. حالا اما داستان وارد مرحله سخت‌تری شده است. درست شب قبل از پخش و پس از تغییر رده‌بندی سنی مخاطبان به مثبت ۱۸، حکم توقیف قورباغه‌ای صادر شد که انگار قرار نیست کسی آن را قورت دهد.

حالا اجازه بدهید با هم مرور کنیم مواردی را که در این چند روز به‌عنوان دلایل این توقیف در رسانه‌ها و بین اهالی فرهنگ و رسانه منتشر شده است. دلایلی مانند ارتباط پرونده محمد امامی با این سریال و تهیه‌کننده‌اش، توقیف اموال امامی و در پی آن توقیف قورباغه به‌عنوان یکی از اموال او، محتوای خشونت‌آمیز و ترویج پلیس‌کشی، نمایش عریان مصرف موادمخدر و مشروبات الکلی و… را برای توقیف قورباغه بیان می‌کنند. در این مجال اندک نگاهی داریم به خلأها یا اشتباهاتی که باعث به‌وجود آمدن چنین حاشیه‌ای شده است.

ارشاد تماشاگر

حسن روحانی، در مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب سال ۹۳ و یک سال پس از رسیدنش به صندلی ریاست‌جمهوری به مساله ممیزی پیش از انتشار کُتب حمله کرد و گفت: «هیچ‌کس در ممیزی، بالاتر از وجدان افکار عمومی نیست؛ آنها می‌دانند به استقبال چه کتابی بروند و چه کتابی را در انزوا قرار دهند. صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند.» حالا و بعد از گذشت ۶ سال از گفتن این حرف و با نگاه دقیق به عملکرد وزارت ارشاد متوجه می‌شویم که نه‌تنها در کتاب، بلکه در حوزه‌ها و هنرهای دیگر هم به این جملات به‌عنوان سیاست کلی فرهنگی کشور عمل شده است. انگار قرار است ممیزی را خود مردم انجام دهند و حتی ارشاد به خودش زحمت نظارت را هم ندهد.

جالب اینجاست عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد هم در مردادماه امسال و در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» درباره اینکه یکی از انتظارات از این وزارتخانه نظارت بر تولیدات فرهنگی و هنری است و برخی از ضعف بر این نظارت گلایه دارند و آن را مغایر با ارزش‌های سبک زندگی ایرانی و اسلامی می‌دانند، گفت: «نظارت‌ها بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری دارای چند مسیر است که باید توازن آن را حفظ کنیم. مانع نشدن از آزادی‌های فردی و خلاق افراد یکی از این مسیرهاست. بنابراین هرچقدر جریان خلاق را حفظ کنیم تولیدات آثار با نوآوری بیشتر همراه است. دومین مسیر حفاظت از ارزش‌های اخلاقی و هویتی افراد است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تلاش کند این دو مسیر را به‌عنوان دوگانه مکمل و در کنار هم جلو ببرد.»

نگاهی به عملکرد وزارت ارشاد درخصوص بازی‌های رایانه‌ای، اعطای مجوز به برخی خوانندگان باسابقه تیره و مبهم و همچنین دادن مجوز به سریال‌های نمایش خانگی با اعتماد و اطمینان کامل نشان می‌دهد که این وزارتخانه نتوانسته چندان هم این دو مسیر را کنارهم قرار دهد. نمونه آخرش همین «قورباغه» است. اگر آنچه که ساخته شده مغایر با عرف و قوانین و مقررات است پس چگونه از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز گرفته است؟ اگر عوامل این سریال بدون اجازه و خودسرانه دست به ساختن چنین سریالی زده‌اند که ماجرا وارد مسیر دیگری می‌شود و حتما مستحق هر برخوردی هستند. ظاهرا سیاست عباس صالحی و همکارانش همان حرف‌های حسن روحانی در سال ۹۳ است.

یعنی اجازه بدهیم آثار آماده شوند و ممیزی بعد از تولید اثر اعمال شود. این سیاست شاید در نگاه اول آزادی‌خواهانه و روشنفکرانه باشد اما به شرطی که تمام ارکان فرهنگی و هنری کشور هم از یک استانداری برخوردار باشند و ارتقای کیفیت در همه سطوح متناسب باشد. شاید بیراهه نباشد اگر بگوییم یکی از مسببان اصلی وضعیت فعلی قورباغه و بلاتکلیف ماندن هزینه هنگفتش همین سیاست غلط ارشاد باشد.

*مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدئو / موسیقی فیلم؛ «سخنرانی پادشاه»


«سخنرانی پادشاه» فیلمی درام به کارگردانی «تام هوپر» است که مقطعی از زندگی جرج ششم، پادشاه بریتانیا را روایت می‌کند. این فیلم نظر منتقدان و مخاطبان زیادی را جلب کرد و توانست برای کارگردان جوان بریتانیایی‌اش شهرت قابل توجهی دست و پا کند. مجموعا ۱۹ نامزدی در اسکار و گلدن‌گلوب و کسب چهار اسکار از جمله برای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، از افتخارات این فیلم است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلاش می‌کنیم تا کمک بیمه‌های هنرمندان را برای ۳ ماه دیگر از دولت بگیریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر صندوق اعتباری هنر گفت: کمک به بیمه هنرمندان، در ابتدای سال بیش از ۳۷ میلیارد تومان هزینه به دولت تحمیل کرد.

به گزارش سینماپرس، سید حسین سیدزاده مدیر صندوق اعتباری هنر در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره صدور و ارسال هنرکارت ها، به دست هنرمندان گفت: برای ۵۷ هزار و ۵۰۰ نفر از کسانی که ثبت نام کردند، حساب افتتاح و به حساب همه آن‌ها ۱ و نیم میلیون تومان پول نقد واریز شد. البته به کسانی که دارای نشان درجه ۱ بودند ۵ میلیون تقدیم کردیم. از مجموع این تعداد، ۴۱ هزار کارت صادر شده است.

وی افزود: تعدادی از کسانی که ثبت نام کردند، یا اطلاعاتشان برای درج روی کارت کافی نبوده یا عکس هایشان مشکل داشته که به آن‌ها اطلاع داده شده که بیایند و این اطلاعات را کامل کنند.

سیدزاده تاکید کرد: ۴۱ هزار کارتی که صادر شده، در یک بسته‌ای از انتهای ماه جاری ارسال می‌شود. دقت کنید که ارسال آن باید ارسال امنی باشد که دست خود دارندگان برسد. با این ملاحظات از پایان آذر ارسال بسته‌ها آغاز خواهد شد.

مدیر صندوق اعتباری هنر در خصوص اقدامات دولت برای کمک به بیمه‌های هنرمندان در این روزها گفت: این کار بار هزینه‌ای سنگینی داشت و در ردیف بودجه‌ای صندوق هم دیده نشده بود. در ابتدای سال بیش از ۳۷ میلیارد تومان هزینه به دولت تحمیل شد. از طرفی هم الان منابع محدود است. البته می‌دانم که موضوع بیمه دغدغه حوزه فرهنگ و هنر است، بنابراین تلاش می‌کنیم تا این کمک را برای ۳ ماه دیگر از دولت بگیریم.

وی تاکید کرد: مجموع بیمه شدگان صندوق هنر ۳۸ هزار نفر هستند، ۳۵۰۰ خبرنگار نام خود را به هنر کارت ارائه داده و ۴۲۰۰ خبرنگار هم بیمه کرونا شده اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قدردانی جهادگران سلامت از صداوسیما


برخی پرستاران به دیدار رئیس رسانه ملی آمدند تا از به تصویر کشیدن جهاد پرستاران و نظام سلامت، در طول حدود ۱۰ ماه اخیر قدردانی کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پایتخت ۷» ساخته نمی‌شود


محسن تنابنده اعلام کرد قسمت هفتم سریال «پایتخت» ساخته نمی‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع