X

بایگانی آذر 28, 1399

دفتر سینمایی

برخی از تهیه کنندگان در ظاهر می‌گویند با دستمزدهای نامتعارف مقابله می‌کنند اما در نهایت به خواسته های بازیگران تن می‌دهند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یکی از تهیه کنندگان سینما معتقد است که ناهماهنگی میان دستگاه‌های فرهنگی و تهیه کنندگان، باعث شده است که بازیگران دستمزدهای نامتعارف بگیرند.

به گزارش سینماپرس، محمد احمدی تهیه کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره وضعیت دستمزد بازیگران گفت: اگر همه دستگاه‌های فرهنگی و مسئولان یک پارچه عمل کنند، می توان وضعیت آشفته دستمزد بازیگران را سر و سامان داد. از آنجایی که هماهنگی‌های لازم نه فقط در میان مسئولان فرهنگی بلکه میان اعضای صنف تهیه کنندگان نیز وجود ندارد، کار به جایی نمی رسد.

وی افزود: همه تلاش می کنند اتفاقی بیفتد که این جریان به درستی پیش برود اما تا زمانی که تهیه کنندگان تابع مصوبات صنف تهیه کنندگان نباشند، هیچ کاری انجام نمی‌شود. برخی از تهیه کنندگان در ظاهر می‌گویند با دستمزدهای نامتعارف مقابله می‌کنند اما در نهایت به خواسته های بازیگران تن می‌دهند.

او ادامه داد: متاسفانه بازیگران ما به شدت کم هستند و اکثرا در یک نوع تیپ، جا افتادند و باورپذیری آن ها هم پایین آمده است.   بهترین روش، در معرفی استعدادهای جوان به سینما است؛ چراکه وقتی تعداد بازیگران زیاد شود، معضل دستمزدهای بالا و مشکلات ناشی از آن اتفاق نمی افتد.

احمدی در پایان عنوان کرد: وقتی بازیگران می‌بینند، پروژه‌ای صرفا به دلیل فروش و کسب درآمد ساخته می شود و از اسم آن‌ها برای رسیدن به این هدف استفاده می‌شود، دستمزد بالایی را تقاضا می‌کنند. در مقابل اگر یک اثر فرهنگی باشد و بازیگر بداند قرار نیست پول فراوانی به او تعلق بگیرد، با این مسئله کنار می‌آمد. این نمونه را با چند بازیگر مطرح تجربه کردم و به نتیجه مثبت هم رسیدم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه نجات سینمای ایران، گرفتن سیستم اکران از سینماداران است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان «یاس های وحشی» راهکاری برای ساماندهی دستمزد بازیگران ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، محسن محسنی نسب کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره سازماندهی دستمزد بازیگران گفت: این کار شدنی است. سینمای ایران تا دهه هفتاد و شاید تا اوایل هشتاد مسیر طبیعی و سالم خودش را طی می‌کرد؛ تا اینکه تعدادی از مدیران کم سواد و کم تجربه مسیر را تغییر دادند. آن‌ها کاری کردند که در سینما، به جای کارگردان محور بودن، بازیگر محور باشد. اگر دقت کنید عملا کارگردان در ساخت فیلم قدرت لازم را ندارد. به همین علت است که کارگردان‌های با تجربه با بازیگران به قول خودشان سلبریتی کار نمی‌کنند یا کمتر همکاری دارند. معمولا این دست از کارگردانان با افرادی کار می‌کنند که تغییری در تفکرشان ایجاد نکنند. وی افزود: یکی از کارها در جهت سامان دهی دستمزد بازیگران برگشتن به نوع مدیریت دهه هفتاد است. این روزها سینمادارها تصمیم می‌گیرند چه فیلمی در سالن سینما اکران شود. به همین علت کارگردان‌ها نمی‌توانند از هر بازیگری بهره ببرند و اگر کارگردانی قصد چنین کاری داشته باشد، با مخالفت سرمایه گذارها روبرو می‌شود. حتی اگر یک تهیه کننده و کارگردان از سرمایه گذار هم بگذرد، اکران مناسب سینما به آن فیلم تعلق نخواهد گرفت. علت اینکه می‌بینید بازیگران میانسال و گاه پیر، نقش پسر یا دختری جوان را ایفا می‌کنند، همین موضوع است.

این کارگردان در ادامه اظهار کرد: حسین انتظامی میان همه کارهای خوب و بدی که انجام داد، طرح بسیار خوب قرعه کشی فیلم را ارائه کرد که اگر بتواند واقعا آن را اجرایی کند بسیاری از مشکلات سینما در حوزه تولید و اکران حل خواهد شد. راه نجات سینمای ایران، گرفتن سیستم اکران از سینماداران است.

محسنی نسب تصریح کرد: وقتی سینماها دولتی می‌شود، می‌توان بر اساس سیستم قرعه کشی یا هر نمونه دیگری آثار را اکران کرد و تابع سینمادار نبود. در این صورت سینمادار هم مجبور می‌شوند از سیستم دولتی تبعیت کنند. اگر سینما دولتی باشد دیگر لزومی ندارد از هر بازیگری که سینمادار می‌گوید استفاده کنیم.

محسنی نسب در پایان عنوان کرد: خاصیت دیگر چنین اتفاقی، معرفی شدن چهره‌های با استعداد و خوش سیمایی است که هر ساله به دلیل اینکه نمی‌توانند، جذب سینما شوند، حذف می‌شوند. به این علت است که چهره جدیدی در سینما نداریم و به ندرت کسی مانند نوید محمدزاده می‌آید و می‌درخشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خرس برلین» مجازی می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم برلین به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، قرار است، هفتاد و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم برلین، به صورت مجازی برگزار شود.

ابتدا گفته شد، این جشنواره به عنوان یک رویداد فیزیکی طی روزهای ۱۱ تا ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ برگزار می‌شود، اما به دلیل افزایش مبتلایان ویروس کرونا در آلمان، این اتفاق رخ نداد. ورایتی می‌گوید برگزارکنندگان جشنواره هم اکنون به دنبال برگزاری یک رویداد مجازی در اوایل ماه مارس هستند.

برلیناله به دنبال آن بود که جشنواره برلین را به عنوان یک رویداد فیزیکی در ماه آوریل برگزار کند، اما دولت آلمان که بخش زیادی از سرمایه این رویداد را تامین می‌کند، تعهدی بابت کاهش نرخ مبتلایان تا آن زمان نداده است.

در این زمان نیز بازار فیلم اروپا به عنوان یک رویداد دیجیتالی برگزار می‌شود. البته اوایل ماه ژوئن یک رویدادی کوتاه با نمایش جهانی چند فیلم در محل جشنواره، در نظر گرفته شده است.

سخنگوی برلیناله از اظهار نظر درباره زمان برگزاری فستیوال برلین خودداری کرده، اما گفته که جشنواره در اواخر این هفته تصمیم و برنامه‌های خود را اعلام می‌کند.

بودجه جشنواره برلین در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۲۷.۲ میلیون یورو معادل ۳۳ میلیون دلار اعلام شده است.

گفتنی است که رویداد ماه آوریل با اکران فیلم «زمانی برای مردن نیست» هم زمان می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مردم و منتقدان کاملاً قدر «تام هاردی» را ندانسته‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نویسنده و کارگردان آمریکایی معتقد است که تام هاردی زحمت فراوانی برای ایفای نقش در «شوالیه تاریکی» کشیده است.

به گزارش سینماپرس، کریستفر نولان در مصاحبه پادکستی درباره بازی تام هاردی که نقش بین در «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» ایفا کرده است، نظرات خودش را ابراز کرد. او عقیده دارد که مردم و منتقدان کاملاً قدر تام هاردی را ندانسته‌اند.

نولان می‌گوید: «زحمتی که او برای آن شخصیت کشید کاملا قدر دانسته نشده است. نقش آفرینی فوق‌العاده و واقعاً شگفت‌انگیز است. صدا، رابطه‌ی میان دیدن چشم و ابرو به تنهایی از دشواری‌های این نقش بوده است. بحث‌های زیادی در مورد ماسک داشتیم. به این فکر می‌کردیم که ماسک چه قسمت‌هایی را نشان دهد و چه چیزی را نشان ندهد.»

وی افزود: «به یاد دارم که او انگشتش را روی شقیقه و ابروی خود قرار داد و گفت امکان دارد این قسمت را به من بدهی تا بازی کنم؟ اجازه بده مردم این را ببینند»

با وجودی که بسیاری از منتقدان و سینما دوستان تحت تأثیر خصوصیات جسمانی شخصیت «بین» قرار گرفتند، اما بیشتر به این مسئله توجه نشان دادند که شنیدن دیالوگ‌های شخصیت دشوار است. نولان قبلا گفته بود که حتی بعضی از همکارانش با او تماس گرفته و از شنیده نشدن دیالوگ‌ها در فیلم‌هایش شکایت کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند «۲۲/۲۲» تداوم گفتمان مردمی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان مستند «۲۲/۲۲» که این روزها در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمده معتقد است که این اثر، نشانگر تداوم گفتمان مردمی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تا زمان حاضر است.

به گزارش سینماپرس، مستند «۲۲/۲۲» به کارگردانی فرود عوض‌پور و تهیه‌کنندگی سعید الهی یکی از آثاری است که این روزها در بخش مسابقه شهید آوینی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت به نمایش در می‌آید.

این مستند هفتاد دقیقه‌ای محصولی از گروه مستند روایت فتح است. «۲۲/۲۲»روایت شکل‌گیری گروه ۲۲نفره‌ای از بسیجیان سال‌های اول انقلاب در شهرستان بندر گز از شهرهای استان گلستان است که تلاش کرده تا با نگاهی جستجوگرانه، مخاطب را با وجوهی دیگر از نوجوانان پرجنب و جوش دیروز و میان‌سالان امروز در مواجهه با انقلاب اسلامی آگاه سازد.

کارگردان این مستند سینمایی در پرونده حرفه‌ای خود ساخت بیش از ۲۰ فیلم کوتاه داستانی و مستند و کسب جوایز متعدد از جشنواره‌های داخلی و خارجی را همراه داشته و دارای مدرک کارشناسی کارگردانی سینما از دانشگاه سوره و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است.

داستان مشارکت فرهنگی نوجوانان در دفاع مقدس؛ از خرم‌آباد تا بندرگز

عوض‌پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره چگونگی تولید این مستند گفت: ایده اولیه کار را سال گذشته آقای الهی با من در میان گذاشتند. من چند سال پیش مستندی با عنوان «گروه کوچک ما» ساخته بودم که موضوعش درباره تعدادی از  دانش‌آموزان نوجوان مدارس خرم‌آباد بود که در دوران دفاع مقدس، حول محور فعالیت‌های فرهنگی و هنری و تشکیل گروه سرود دور هم جمع شده بودند. این بچه ها اشتیاق زیادی برای حضور در جبهه داشتند، اما به خاطر محدودیت سنی این امکان برایشان فراهم نبود. برای همین درفعالیت‌های فرهنگی و مراسم مربوط به اعزام رزمندگان و یا تشییع شهدا فعالیت می‌کردند. تعدادی از آنها هم اکنون از چهره‌های رسانه‌ای و فرهنگی موفق و شناخته‌شده در کشور هستند.

وی اظهار کرد: باتوجه به این پیشنهاد و تجربه‌ای که از پیش داشتم، به‌اتفاق آقای الهی به زادگاهشان بندرگز رفتیم. آنجا دیدم که این سوژه قابلیت تبدیل شدن به یک مستند خوب و تأثیرگذار را دارد و کار را شروع کردیم. تصویربرداری و تدوین مستند «۲۲/۲۲» یک سال طول کشید و اولین اکران آن هم در جشنواره سینماحقیقت بود.

این کارگردان در ادامه گفت: این مستند درباره یک گروه بیست ودو نفره در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی در بندر گز است که مثل همان بچه‌های خرم‌آباد با محوریت فعالیت‌های فرهنگی و هنری شکل می‌گیرد. با وقوع انقلاب و مسائل مختلفی که در سطح شهر و منطقه به وجود می‌آمد فعالیت این گروه ۲۲نفره هم بیشتر به سمت فعالیت‌های نظامی و جهادی می‌رود و در نهایت با شروع دفاع مقدس عازم جبهه می‌شوند.

 گروهی که با شهادت اعضایش از هم نپاشید

 وی افزود: هسته اصلی این گروه ۲۲نفر بودند، اما در طول سال‌های دفاع مقدس تعدادی از این عزیزان به شهادت رسیدند و باز نفرات دیگری جایگزین آنها شدند؛ به‌نوعی این گروه مدام در حال ترمیم و بازآفرینی بود این جایگزینی نفرات و این که این گروه ۲۲ نفره هیچ وقت ماهیت خود را ازدست نداد نشان می‌دهد که با یک پدیده پویا مواجه هستیم.

عوض‌پور عنوان کرد: ما معمولاً در مستندهای مربوط به دفاع مقدس، به این واقعه تاریخ معاصر از جنبه نظامی و کلان نگاه می‌کنیم اما خوشبختانه در سال‌های اخیر دایره موضوعی مستندهای جنگی گسترده شده است. در چنین رویکردی، می‌توان نسبت لایه‌های زیرین و کمتردیده‌شده جامعه با پدیده جنگ تحمیلی را بررسی کرده و به تصویر کشید.

کارگردان مستند «۲۲/۲۲» افزود: بچه‌هایی که ۴۰ سال پیش در بندرگز برای دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و ترویج آن این گروه را تشکیل دادند امروز در سنین میان‌سالی هنوز هم همان روحیه را دارند؛ البته‌که تغییرات اجتماعی و فرهنگی اجتناب‌ناپذیر است اما اینها به اصول و باورهای خودشان پایبند هستند و حیف بود که دیده نشوند. من در مدت یک سالی که با این عزیزان در ارتباط بودم، دیدم که چقدر متواضع هستند و با وجود این همه تلاش هیچ ادعایی ندارند. باید این آدم‌های خالص را بشناسیم و قدرشان را بدانیم.

فیلم‌های مجری برنامه «هفت» که عصای دست یک مستندساز شد

وی افزود: شاید جالب باشد که بدانید آقای محمود گبرلو که برای اهالی رسانه و سینما چهره‌ای شناخته‌شده هستند یکی از اعضای این گروه است. ایشان در طول سال‌های دفاع مقدس بخش زیادی از فعالیت‌های این گروه ۲۲نفره را با یک دوربین سوپر۸ مستندسازی کرده و من هم در تهیه این مستند از همین راش‌ها خیلی استفاده کردم. خودشان هم در فیلم حضور دارند و به ما هم خیلی کمک کردند.

عوض‌پور گفت: موضوع مستند «۲۲/۲۲» تداوم گفتمان مردمی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. از سوی دیگر به نظر من از آن دسته آثاری است که سوژه آن به‌شدت قابلیت تبدیل به یک فیلم سینمایی را دارد. ما به خاطر محدودیت زمانی به صورت اجمالی به اعضای این گروه پرداختیم، در حالی‌که سرگذشت هریک از اعضای این گروه و شهدای آن می‌تواند موضع یک فیلم سینمایی و حتی سریال قرار بگیرد.

 لازم به یادآوری است، چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذرماه آغاز شده و تا  ۲ دی ماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

*آنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دبیر و داوران مسابقه عکس «روایت سرباز» معرفی شدند


ستاد برگزاری مسابقه عکس «روایت سرباز (پاسداشت نام و یاد و راه سپهبد حاج قاسم سلیمانی)» دبیر و اعضای هیات داوران این رویداد مرتبط با هنرعکاسی را معرفی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه اجرایی هفتمین سمینار پژوهشی تئاترمقاومت اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هفتمین سمینار پژوهشی تئاترمقاومت دوشنبه یکم دی ماه برگزار خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، هفتمین سمینارپژوهشی تئاترمقاومت روز دوشنبه از ساعت ۱۳ الی ۱۷,۳۰ در تالار مشاهیر تئاترشهر برگزار خواهد شد.

در این نشست که در دو قسمت برگزار خواهد شد، منوچهر اکبرلو و دکتر سعید اسدی اجرای دو بخش آغازین را برعهده خواهند داشت و همچنین از دو کتاب پژوهشی این جشنواره نیز رونمایی خواهد شد.

هفتمین سمینارپژوهشی تئاترمقاومت به عنوان یکی از برنامه های هفدهمین جشنواره سراسری تئاترمقاومت و با مدیریت جهانشیر یاراحمدی برگزار می‌شود.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاترمقاومت به همت انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح با دبیری حمید نیلی از ۲۵آذرماه آغاز گردیده است و تا دوم دی ماه ادامه خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی هیات داوران هفدهمین نمایشگاه سالانه حروف‌نگاری اسماء‌الحسنی


اعضای هیأت داوران هفدهمین نمایشگاه سالانه حروف نگاری پوستر اسماء‌الحسنی معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر جشنواره برگزار نکنیم دیگر سینمایی نداریم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برگزاری جشنواره فیلم فجر موافقان و مخالفان سرسختی دارد. مخالفان می‌گویند سینمای ایران در حالت عزا است و برگزاری جشن در این شرایط منطقی نیست و موافقان از افزایش امید در بدنه سینما در پی برگزاری این دوره از جشنواره فجر سخن می‌گویند.

به گزارش سینماپرس، سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در حالی قرار است برگزار شود که سینمای ایران تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و شرایط حاد کشور اوضاع خوبی از لحاظ اکران و تولید نداشته و بسیاری از هنرمندان این عرصه نیز به دلیل کم شدن تولید فیلم درآمدی نداشته و سینماها به حالت نیمه تعطیل درآمده است، با این‌وجود میانه آذر ماه به یکباره فراخوان برگزاری جشنواره فیلم فجر به دبیری محمدمهدی طباطبایی‌نژاد منتشر شد و سپس دبیر جشنواره در یک نشست خبری با اعلام مواضع و برنامه‌های این دوره از جشنواره از پیش‌بینی سه مدل برگزاری آن خبر داد.  

در این میان موافقان و مخالفان بسیاری در میان سینماگران حضور دارند که نسبت به برگزار شدن و نشدن جشنواره نظرات مختلفی ارائه می‌دهند. موافقان بر این باورند که برگزاری جشنواره به افزایش امید و نشاط و انگیزه در سینمای ایران کمک می‌کند و مخالفان برگزاری جشنواره معتقدند به تاخیر انداختن جشنواره و خرج کردن بودجه جشنواره برای بهتر شدن معیشت هنرمندان می‌توانست راه‌حل بهتری باشد.  

کمک به روند تولید سینمای ایران

 مرتضی شایسته (تهیه‌کننده سینما و سخنگوی شورای صنفی نمایش) ازجمله موافقان است که به ایلنا گفت: با برگزاری جشنواره موافقم چون جشنواره باعث زنده ماندن سینمای ایران می‌شود. اگر جشنواره برگزار نکنیم دیگر سینمایی نداریم. برگزاری جشنواره به رونق تولید در سینما کمک می‌کند و همچنین به جنب و جوش بیشتر سالن‌های سینما کمک خواهد کرد و این پیام را به سالن‌های سینما می‌دهد که باید با پویایی به ادامه حیات سینما کمک کنند.  

این تهیه‌کننده سینما در ادامه افزود: کرونا یک موضوع جهانی است و سینماهای تمام دنیا دچار مشکلاتی هستند اما نباید وقتی یک مشکلی داریم مشکلات دیگری را اضافه کنیم بلکه باید با ادامه دادن باقی فعالیت‌ها به تداوم زندگی امیدوار باشیم. از این رو تصمیم مسئولان جشنواره برای برگزاری آن یک اقدام عاقلانه بود.  

شایسته درباره بودجه جشنواره نیز گفت: بودجه امسال جشنواره به دلیل شکل متفاوت برگزاری به مراتب کمتر از دوره‌های قبل خواهد بود. هیچ کس منکر این نیست که باید نسبت به معیشت هنرمندان حساس بود اما یکی از شرایطی که می‌توان به هنرمندان توجه کرد ایجاد فضایی است که بتوان تولید فیلم را ادامه داد. در این شرایط طبیعی است که برگزاری جشنواره به رونق بیشتر تولید کمک می‌کند.  

هیچ گوش شنوایی وجود ندارد

اما عبدالله علیخانی (تهیه‌کننده سینما) از جمله مخالفان است که به ایلنا گفت: در طول این مدت چه در رسانه‌ها و چه در جلساتی که با آقایان داشتیم هر چه توصیه و نکته بود گفتیم و متاسفانه به قول شاعر: «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من / آنچه آخر به جایی نرسد فریاد است». سینمایی که تعطیل است و بعد از ۹۰ سال یک همچین اتفاقی برای سینما افتاده و مدیران سینمایی نتوانستند یک قدم برای تهیه‌کننده و سینمادار بردارند، حالا این جشنواره فیلم فجر بدون تماشاچی و مخاطب چه معنی‌ای می‌دهد؟ جز این هست که پولی که می‌توانست در جای بهتری خرج شود در این مسیر از بین می‌رود؟ این چه تصمیمی است که برای برگزاری جشنواره گرفتند در این شرایط؟ این شیوه برگزاری به چه کسی کمک می‌کند؟  

وی با اشاره به اینکه دولت راه را در مسیر سینما اشتباه می‌رود، گفت: الان باید تمام دغدغه مدیران این باشد که وقتی سینماها باز شد چطور بتوانند تولید در سینما را رونق دهند و چطور مخاطب را به سینما بیاورند و از این بحران خارج کنند. این رفتارها و تصمیمات می‌تواند به سینماگران انگیزه دهد وگرنه برگزاری یک جشنواره بدون تماشاگر به هیچ کس انگیزه نمی‌دهد. امروز اقتصاد حرف اول را می‌زند و باید پول برای کار کردن خرج کرد، تمامی بدنه سینما تعطیل است و هیچ کس نمی‌تواند فیلم تولید کند.  

مالک سینما عصر جدید در ادامه گفت: همانطور که در قانون آمده اگر نهادی بودجه خودش را تا روز ۲۹ اسفند خرج نکند باید آن را به خزانه بازگرداند، اگر مسئولان سینمایی صرفا بودجه را خرج می‌کنند که به خزانه باز نگردد که هیچ کمکی به سینما نمی‌کند ولی اگر می‌خواهند به بدنه سینما کمک کنند الان بسیاری از سینماگران و سینماداران نان شب ندارند بخورند و به حداقل‌ها هم راضی هستند. کسی که انگیزه قوی نداشته باشد، نمی‌تواند در سینما کار کند و این انگیزه هیچ ربطی به برگزاری یک جشنواره ندارد. سینما که آنقدرها هم سود مالی ندارد که بخواهیم بگوییم به خاطر ثروت وارد سینما شدیم. بیشتر سینماگران عاشق این حوزه هستند. مدیران ما هیچ وقت در طول تمام این سال‌ها پاسخگوی عملکرد خود نبودند. هر مدیری که آمده هر خطایی هم که کرده باشد به کسی پاسخگو نبوده و همین باعث شده هیچ کجا احساس مسئولیت نسبت به کاری که کردند نداشته باشند.  

وی در ادامه گفت: سرمایه سینماها در یک سال گذشته از بین رفته است. بسیاری از سرمایه‌گذاران فیلم‌هایی که تولید کردند بدون هیچ بازگشت سرمایه‌ای منتظر اکران هستند و این باعث شده با بحران تولید فیلم در آینده روبرو شویم. بحرانی که تازه از سال آینده بیشتر خودش را نشان می‌دهد و بسیاری از تهیه‌کنندگان اصیل سینما به دلیل نبود سرمایه امکان فعالیت نخواهند داشت. برخلاف ظاهر قضیه که همه فکر می‌کنند سینما صنعت سودآور و پولداری است اینطور نیست و چرخش مالی محدودی دارد که با بحران‌هایی شبیه کرونا خیلی زود از هم گسسته می‌شود.  

علیخانی با اشاره به پایان دوران کرونا گفت: همین که اسم واکسن کرونا بیاید بسیاری از مردم نسبت به آینده امیدوار می‌شوند، وقتی امید در جامعه زنده شود بسیاری از فعالیت‌ها به روال سابق خود برمی‌گردد، وقتی گشایش اقتصادی شکل بگیرد خود به خود چرخه طبیعی زندگی هم به روال قبل ایجاد می‌شود و سینما رفتن و تفریح به سبد خانواده‌ها باز می‌گردد. گشایش اقتصادی هم ربطی به کرونا ندارد و ما دو سه سال قبل از کرونا هم مشکلات زیادی در اقتصاد داشتیم و به تبع آن حال و روز سینما هم خوب نبود. کرونا وقتی آمد بهانه‌های زیادی را ایجاد کرد که وضع اقتصادی بدتر شود. اگر مشکل کرونا و اقتصاد در کشور حل شود اکران در سینماها با چینش مناسب فیلم‌ها و تبلیغات خوب خیلی سریع به حالت عادی باز می‌گردد.  

مدیر سینمایی نیاز نداریم؛ مسئول سینمایی می‌خواهیم!  

محسن محسنی‌نسب (تهیه‌کننده و کارگردان سینما) هم از مخالفان است: جشنواره یک کلمه درون خودش دارد که جشن است. یعنی وقتی می‌خواهیم جشنواره برگزار کنیم یعنی می‌خواهیم یک جشنی را برگزار کنیم، ولی وقتی سینمای ایران در حال عزا است چه جشنی؟ وقتی در بدنه سینما بسیاری از افراد زحمتکش سینما در وضعیت بسیار بدی از لحاظ معیشتی و اقتصادی قرار دارند نمی‌توان برای سینما جشن و پایکوبی برگزار کرد. وضعیت اقتصادی بسیاری از افراد حاضر در سینما اصلا مطلوب نیست. مردم نباید چند نفر چهره مطرح و وضعیت زندگی آن‌ها را با کل سینما مقایسه کنند. تیم خدمات و تولید و دستیاران کارگردان و بسیاری از شغل‌های داخل سینما امروز با مشکل بیکاری و معیشت روبرو هستند.  

این کارگردان سینما به ایلنا گفت: در وضعیت فعلی برگزاری جشنواره به رونق سینمای ایران کمک نمی‌کند. وقتی قرار است تعدادی فیلم را برای چهار نفر داور پخش کنند و هیچ کسی آن فیلم‌ها را نبیند و کسی از محتوای آثار مطلع نشود چه کمکی به رونق سینما خواهد کرد؟ وقتی قرار نیست هیچ نوع تبلیغاتی برای پخش فیلم‌ها در جشنواره صورت بگیرد این نوع برگزاری هیچ کمکی به شادابی سینما نمی‌کند. بهترین راه‌حل این بود که تصمیمی اتخاذ می‌شد تا بودجه جشنواره در یک صندوقی برای ارائه وام به سینماگران استفاده شود تا بسیاری از اهالی سینما که در این وضعیت قرار دارند بتوانند کمی از سختی این دوران کم کنند.  

وی با اشاره به ترافیک فیلم‌ها پشت پرده اکران و وضعیت آن‌ها در آینده گفت: فیلم‌های بسیاری در گذشته ساخته شدند که به خاطر شیوع ویروس کرونا هنوز امکان نمایش پیدا نکردند. ضمن اینکه امسال هم حدود ۵۰ فیلم جدید ساخته و یا در حال تولید هستند که این میزان تولید بیشتر از ظرفیت اکران سینماها است و باید راه‌حلی برای این موضوع پیدا کرد. قطعا برگزاری جشنواره نمی‌تواند راه‌حلی برای چینش اکران باشد چون هیچ ارزیابی‌ای از آثار توسط مردم و رسانه‌ها صورت نمی‌گیرد.  

وی در ادامه گفت: متاسفانه در بین مدیران ما فرد مسئول پیدا نمی‌شود. کسی که نسبت به حوزه کاری خود احساس مسئولیت کند و از روی دلسوزی و همراهی تصمیم بگیرد و تنها به فکر میز کاری خودش نباشد. امیدوارم در ماه‌های پایانی دولت مدیران سینمایی طوری تصمیم بگیرند که بتوانند نسبت به عملکرد خود سربلند باشند. گاهی اوقات باید از بسیاری از خواسته‌های جناحی و صنفی گذر کرد و منافع عموم را در نظر گرفت. به نظرم کانون کارگردانان باید یک صندوقی ایجاد کند و تمامی اعضا پولی را داخل صندوق بریزند تا از طریق آن بتوان مبالغی را به دستیاران کارگردان اهدا کرد تا این شرایط سخت تمام شود. تهیه‌کنندگان هم باید این کار را برای تیم تولید فیلم‌ها انجام دهند تا فشار اقتصادی در جامعه سینمایی کمتر احساس شود. این رفتار لایق جامعه فرهیخته ایرانی است و در آینده از آن به نیکی یاد خواهد شد.  

محسنی‌نسب با ابراز امیدواری نسبت به آینده سینما در پایان گفت: من فکر می‌کنم هر روزی که کرونا ریشه‌کن شود سینماها نیز به سرعت رونق خواهد گرفت چراکه مردم دلشان برای تفریح و سینما رفتن تنگ شده است. فکر می‌کنم خیلی زود چرخه اقتصادی سینما به حالت عادی برمی‌گردد و باید تلاش کنیم در این مدت تا زمانی که شرایط به حالت عادی بازمی‌گردد نسبت به وضعیت معیشتی دیگران حساس باشیم و برای آن‌ها هم فکری کنیم. الان از ۶ هزار نفر اعضای خانه سینما ۴ هزار نفر تنها در شغل خودشان کار می‌کنند و شاید ۲ هزار نفر شغل‌های دیگر و درآمدهای دیگری داشته باشند. برای همین بسیاری از افرادی که زندگی‌شان به کار کردن وابسته بود و اگر کار نکنند مشکلات زیادی برایشان ایجاد می‌شود؛ چند ماهی است که سر هیچ کاری نرفتند. این شرایط مطلوب و شایسته سینمای ایران نیست و باید به سمتی حرکت کنیم که هیچ کس از فشار بی‌پولی عزادار نباشد و آنوقت می‌توانیم دلخوش به برگزاری جشنواره باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان «سرو روان» به مناسبت سالگرد سردار شهید سلیمانی


فراخوان مسابقه عکس برای اولین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با عنوان «سرو روان» از سوی خانه عکاسان ایران منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع