X

بایگانی آذر 30, 1399

دفتر سینمایی

تمدید بخش دانشجویی سمپوزیوم مجسمه‌سازی


مهلت ارسال طرح و تصاویر آثار جهت بخش دانشجویی سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران‌ ۱۳ دی ماه به پایان می‌رسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیف الله صمدیان: بُغض «اکبر عالمی» این بود که حسادت در تار و پود هنرمندان ما و آیین هنر بیداد می‌کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیف الله صمدیان با اشاره به اینکه «بُغض “اکبر عالمی” برای این بود که حسادت در تار و پود هنرمندان ما و آیین هنر بیداد می‌کند.» یکی از ویژگی‌های او را این موضوع دانست که از حسادت دوری می‌کرد. در همه چیز جدی بود، همه‌چیز را جدی می‌گرفت و در همه کارها حضوری صد در صدی داشت.

به گزارش سینماپرس، این هنرمند عکاس و مستندساز که در بزرگداشت زنده یاد اکبر عالمی در جشنواره سینما حقیقت که بصورت آنلاین و همزمان با حضور محدودی از مهمانان برگزار می شد، سخنرانی کرد، در ابتدای سخنانش با اشاره به برنامه‌های نقد سینمای تلویزیونی اکبر عالمی، درباره لحظات سکوت استاد عالمی در برابر میهمانانش، گفت: اکبر عالمی برای هر برنامه خودشان را می‌ساختند و با کسب اطلاعات لازم، آمادگی کاملی برای بررسی هر فیلمی داشتند.

صمدیان خاطرنشان کرد: در عرصه فرهنگ و هنر ایران یکسری نام برای قشری خاص، ارزشمند هستند؛ مثلا کسی در سینما یا تدریس یا عکاسی و فیلمسازی شاخص است. اما کسانی هستند که برای تمام هنرها سمبل و شاخص‌اند مانند اکبر عالمی که همه شاخه‌های هنری افتخار می‌کنند که بخشی از حرکت‌شان با نام و حضور ایشان شناخته شود، مثلا ایشان عضو هیئت موسس انجمن عکاسان ایران است.

این هنرمند  با اشاره به اینکه آشنایی‌اش با استاد اکبر عالمی به کیفور شدن از برنامه‌های تلویزیونی او و انتشار اولین شماره مجله تصویر در دهه ۷۰ برمی‌گردد، گفت: در این شماره گزارشی از اکبر عالمی منتشر شد و پنج سال پیش هم در تصویر برای او بزرگداشتی گرفتیم.

او ادامه داد: من اکبر عالمی را اینطور شناختم که ۷۵ سال از عمرش را لحظه به لحظه به اعتبار و احترام زندگی، به معنی واقعی زندگی کرد. چه در تحقیق و چه یاد دادن و یاد گرفتن و حتی در سکوت‌هایش. من چیزهایی که از او یاد گرفتم را به هر بهانه‌ای به فیلمسازان و عکاسان جوان می‌گویم؛ یکی اینکه اول خودتان را بشناسید و این باور در ذات‌تان باید قطعی شود که کسی نه می‌تواند جای شما را بگیرد و نه شما می‌توانید جای کسی را بگیرید.

صمدیان با اشاره به اینکه «بغض عالمی این بود که حسادت در تار و پود هنرمندان ما و آیین هنر بیداد می‌کند.» یکی از ویژگی‌های او را این دانست که از حسادت دوری می‌کرد. در همه چیز جدی بود، همه‌چیز را جدی می‌گرفت و در همه کارها حضوری صد در صدی داشت.

در این برنامه که بعدازظهر ۲۹ اذر ماه انجام شد، همچنین دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» با اشاره به تاثیری که استاد اکبر عالمی در تربیت نسلی از سینماگران داشته گفت: او خردمند، خوشرو و زلال مثل آب بود.  

اجرای این مراسم را منصور ضابطیان به عهده داشت و حمیدی مقدم با اشاره به آمار قابل توجه تماشای فیلم‌های مستند این دوره جشنواره گفت: شکل آنلاین آهسته آهسته جا می‌افتد، آرام آرام شاهد افزایش بازدید به ویژه از سوی اهالی رسانه و متخصصان سینمای مستند در خانه جشنواره هستیم. اگر بخواهیم آمار بازدید روزانه در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت را با دوره‌های قبل در سینما چهارسو مقایسه کنیم، می‌بینیم که روز گذشته ۷ هزار و ۷۰۰ بازدید ثبت شد در حالی که در دوره‌های قبل، میانگین مخاطب روزانه هزار و ۲۰۰ نفر بود.

دبیر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت با بیان اینکه در چهار روز گذشته ۲۳ هزار بازدید از پلتفرم های جشنواره ثبت شده است، گفت: جشنواره سینماحقیقت از پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های تخصصی سینماست، اما در این دوره تحولی در زمینه ارتباط با مخاطب ایجاد شده و مخاطبان را هفت برابر کرده است و از طرفی شاهد رضایت مخاطبان هستیم که اتفاق خوبی است.

حمیدی‌مقدم در ادامه با اشاره به ۱۰ اثر پرمخاطب روز چهارم جشنواره گفت: «رویاهای خالکوبی شده» به کارگردانی مهدی گنجی با ۱۱۷۳ صندلی، پرمخاطب‌ترین فیلم روز گذشته بود و پس از آن فیلم‌هاید «کودتای ۵۳» با ۹۳۴ تماشاگر، «کمی با من برقص» با ۷۷۸ مخاطب و… در این جدول قرار دارند.

او ادامه داد: مسترکلاس مهرداد اسکویی را دیروز ۳۰۰ هنرجو به طور زنده دنبال کردند. ۳۰۰ نفر در کارگاه بیل نیکولز و ۲۰۰ هنرجو در کارگاه مهدی گنجی حاضر شدند. هنرجویانی که بسیاری از آنها ساکن شهرستان هستند و برگزاری آنلاین جشنواره که به صورت رایگان است، اتفاق خوبی برای بسیاری از آنها بود.

حمیدی‌مقدم تصریح کرد: تلاش کردیم عدالت آموزشی برای همه و در همه جا برقرار شود که گمان می‌کنم با این اقدام، جشنواره توانسته تا حدودی به این هدف دست پیدا کند.

دبیر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت همچنین با اشاره به نامگذاری روز پنجم جشنواره به نام زنده یاد استاد اکبر عالمی و برپایی مراسم نکوداشتی برای این مستندساز گفت: استاد محمدرضا اصلانی نام این روز را «زلال آب» انتخاب کرده است.

حمیدی‌مقدم با اشاره به اینکه «استاد عالمی حق زیادی بر گردن ما دارد.» گفت: من دست پرورده استاد عالمی در دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر هستم و ایشان نقش موثری در تعیین نگاه دانشجویان هنر و در مرام و مسلک زندگی آنها داشت و خیلی‌ها از این مرام تاثیر گرفته‌اند.

او خاطرنشان کرد: با افتخار این روز را تقدیم به روح جاودان ایشان کردیم. مردی که بسیار خوش‌رو بود و توصیه‌اش همواره به خردورزی و پاکیزه صحبت کردن بود. نکات زیادی در کارم از او آموختم و متاسفم که به خاطر کرونا یکی از زلال‌ترین اهالی سینما و مستند را از دست دادیم.

در بخشی دیگر از برنامه،  فیلم «خاطرات نگاتیو» به کارگردانی فرهاد ورهرام پخش شد.

دکتر امیرحسن ندایی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، میهمان بعدی این مراسم بود که درباره شخصیت استاد اکبر عالمی گفت: در روانشناسی مفهومی به نام هویت داریم. وقتی می‌خواستم برای تدریس به کلاس بروم، دنبال معلمی بودم که بتوانم از او الگوبرداری کنم. من از سال ۶۹ تا دوره دکترا دانشجوی عالمی بودم و ایشان الگوی مطلقی در زندگی من محسوب می‌شد. بعدها وقتی می‌خواستم اجرای تلویزیونی داشته باشم، برنامه‌های ایشان را نگاه می‌کردم و از همه لحظات آن می‌آموختم. از طرز نگاه کردن به مهمانان گرفته تا لحظه درست سکوتش.

ندایی خاطرنشان کرد: او فقط درس سینما نمی‌داد، آموزه‌های زیستی و جهان‌بینی‌اش را هم به دانشجویان می‌داد. وقتی نقد فیلم داشتیم خودش کلاس را ترک نمی‌کرد، فیلم را کامل با دانشجو می‌دید و بعد وارد بحث و گفتگو با ما می‌شد و این به ما جرات و جسارت حرف زدن می‌داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: اکبر عالمی در برنامه‌های هنر هفتم و آن روی سکه چیز جدیدی از سینما به ما آموخت. سینمای دیگری که ما اصلأ نمی‌دانستیم وجود دارد و کار او در شکل دادن سلیقه عمومی از سینما بسیار تأثیرگذار بود.

ندایی با اشاره به اینکه «عالمی از نخستین کسانی بود که مفهوم سواد رسانه‌ای را به ما آموزش داد» گفت: فیلم‌هایی که پخش کرد و تحلیل‌هایی که ارائه می‌داد بسیار شگفت‌انگیز بود و بعد از بیست سال جز به جز در ذهن من مانده است. گاهی باورم نمی‌شود این فیلم‌ها را از تلویزیون دیدیم. فیلم‌هایی که انتخاب خودش بود و در رفت و آمدی که به خارج از کشور داشت در سال‌هایی که از نظر منابع سینمایی، برهوت بود، دکتر عالمی این فیلم‌ها را به روز انتخاب می‌کرد و در کلاس درس یا در تلویزیون پخش می‌کرد.

او یادآور شد: فیلم «بدون دخترم هرگز» که فیلمی ضد ایرانی بود را توانست پخش کند و تحلیل فوق‌العاده روی آن ارائه کرد. دکتر عالمی همیشه می‌گفت در فیلم «۳۰۰» اگر ما نمونه‌های درست و به روز و دقیقی از تاریخ خودمان تصویرسازی می‌کردیم آن آدم به خودش جرات نمی‌داد، چنین فیلمی بسازد. دکتر عالمی می‌گفت وقتی به خودمان جرات دادیم درباره چیزی حرف بزنیم قبل از آن باید در آن حوزه به حدی برسیم که نشود ازمان ایراد گرفت و بعد وارد صحبت شویم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به آخرین دیدارش با استاد اکبر عالمی گفت: دو روز قبل از بستری شدن دکتر در بیمارستان ما ساعت‌ها باهم صحبت کردیم. موضوع درباره جلسه دفاع یکی از دانشجویان کارگردانی بود، که من، ایشان و آقایان فرهاد مهندس‌پور و محمدرضا خاکی هیئت داوری بودیم. هرگز از ذهنم بیرون نمی‌رود که این آخرین دیدارمان بود و من نمی‌دانستم. دکتر عالمی همیشه چیزی به ما می‌آموخت. در این جلسه هم من از این پایان‌نامه ایرادی گرفته بودم و ایشان به من گفت تو عنوان معلم در برابر این دانشجو داری، اگر مقابلش بایستی و اجازه رشد به او ندهی پس چه کسی به او اجازه رشد دهد؟

میهمان بعدی این مراسم نکوداشت، ابراهیم حقیقی بود، حقیقی گفت: چقدر بد و تلخ است که درباره دوستان‌مان پس از مرگ‌شان حرف بزنیم و از خاطرات‌شان بگوییم. چه سال بدی بود که عزیزانی را یکی یکی از دست دادیم. همه کسانی که سینمای ایران را ساختند و اکبر عالمی یکی از استثناهای سینمای ایران بود.

این گرافیست باسابقه یادآور شد: شاخصه بزرگ او انسان بودنش بود و اینکه انسان بودن را یاد می‌داد. با تمام دانش وسیعی که داشت و می‌توانست مرعوبت کند، همیشه با فروتنی رفتار می‌کرد تا یاد بدهد که دانش، آموختنی است.

حقیقی با اشاره به ویژگی‌های دیگر عالمی گفت: فیلم‌هایی که برای پخش انتخاب می‌کرد نشانه کمال‌گرایی او در همه زمینه‌ها بود. با ابزار فرسوده آن موقع تیتراژ «سربداران» را ساخت که هنوز در ذهن ما هست. این کار جرات می‌خواست و این نشان از کمال گرایی او داشت.

او خاطرنشان کرد: وقت و زمان برای آقای عالمی مهم بود. کودکی بسیار سختی داشت اما خودش را ساخت و عمرش را مدیریت کرد. یاد گرفت اگر با اخلاق‌گرایی کار نکند، نمی‌تواند وارد جامعه‌ای شود که می‌خواهد نوین باشد. همه اطرافیان و دانشجویان خود را شریک می‌کرد و این جز از فردی که به آدم‌های دیگر اعتقاد دارد برنمی‌آید. گشاده‌دستی در انتقال دانش حتی در فشرده‌ترین زمان‌ها داشت. نمی‌دانستیم چطور وقتش را کنترل می‌کرد که همه کتاب‌ها و فیلم‌های روز را خوانده و دیده بود و معرفی می‌کرد و این از معلمی او بود. معلمی گشاده‌دست.

حقیقی با اشاره به اینکه اولین بار زنده یاد اکبر عالمی را در سریال سربداران که دستیار طراح صحنه بود، در استودیو مسعود معصومی دیده، گفت: نگاهش به سینما این بود که آن را از وجه هنری می‌خواست، می‌دید و می‌آموخت.
او در پایان یادآور شد: رنجی که برای از دست دادن آدمی مثل اکبر عالمی داریم از نداشتن جایگزین برای اینگونه آدم‌های شریف می‌آید. اما، اکبر عالمی مثل هر هنرمند بزرگ دیگری مثل هر فیلمساز بزرگ، هیچ‌گاه نمی‌میرد.

پایان‌بخش مراسم نکوداشت زنده‌یاد اکبر عالمی، اهدای نشان فیروزه‌ای چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» و لوح تقدیری با نام زنده یاد عالمی بود که با حضور محمد حمیدی‌مقدم، سیف‌الله صمدیان، امیرحسن ندایی و ابراهیم حقیقی، به نمایندگی از جامعه مستند به خانواده زنده‌یاد استاد اکبر عالمی تقدیم شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پاسخ فرهاد فخرالدینی به درخواست برگزاری انتخابات الکترونیک در خانه موسیقی


فرهاد فخرالدینی، رییس شورای عالی خانه موسیقی، به درخواست جمعی از اهالی موسیقی برای برگزاری انتخابات الکترونیک این نهاد صنفی پاسخ داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویژه برنامه‌ شب یلدا از تالار رودکی پخش می شود


ویژه برنامه «ایران یلدا» به مناسبت شب یلدا و با مشارکت بنیاد رودکی به صورت زنده پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جمشید هاشم‌پور به «بوی خون» می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قسمت چهارم مستند «بوی خون» با عنوان «جاده مخصوص» با حضور جمشید هاشم‌پور منتشر می شود.

به گزارش سینماپرس، در این قسمت، جمشید هاشم پور برای نخستین بار از سریال «آقازاده» و نقش حاج حسن گفته است. این مصاحبه همچنین اولین گفتگوی مفصل هاشم پور پس از سال‌ها محسوب می‌شود که در آن درباره نگاه خود به بازیگری نیز توضیح داده است.

پرونده ویژه چهارمین قسمت «بوی خون» به فساد و زدو بند در حوزه خودرو اختصاص دارد. در این بخش علی علیلو رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس نهم، درباره مفاسد و اختلاس های حوزه خودرو صحبت کرده است.

«بوی خون» به کارگردانی وحید سعیدی و نویسندگی احمد رنجبر با هدف بررسی پرونده های سیاسی – اجتماعی که در سریال «آقازاده» به آن ها پرداخته شده، ساخته می شود. این مستند که تهیه کنندگی آن را سید امیر موسوی نیا بر عهده دارد هر یک شنبه منتشر می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای مستند و کوتاه می‌توانند پایه و اساس سینمای داستانی باشند و به آن غنا، تنوع و تازگی بدهند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گوینده گفتار متن مستند «ساعت ۱۶۸» معتقد است سینمای مستند برای تاثیرگذاری، نیازمند ورود به جامعه است و برگزاری برخط (آنلاین) این مسیر را تسهیل می‌کند.

به گزارش سینماپرس، فرهاد قائمیان بازیگر سینما و تلویزیون درباره چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: رویدادهای فرهنگی از جنس «سینماحقیقت» باید به میان مردم بروند. یکی از مشکلات جشنواره‌های ما این است که به صورت محفلی برگزار می‌شوند. برای گروهی اهمیت دارند و اغلب، جامعه یا نمی‌داند این رویدادها برگزار می‌شوند یا با آنها ارتباط برقرار نمی‌کند. برای چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» که از جشنواره‌های جذاب و معتبر حوزه مستند است، برگزاری برخط (آنلاین) می‌تواند فرصتی باشد تا جشنواره به دل جامعه برود. مردم به تماشای فیلم مستند خو بگیرند و با این مدیوم آشناتر شوند.

بازیگر فیلم سینمایی «زندگی با چشمان بسته» ادامه داد: گاهی در عرصه مستند، به تکرار می‌افتیم. ساختار، نوع نریشن‌ها و روایت، موضوع‌هایی که دستمایه قرار می‌گیرند، شبیه و تکراری هستند. شاید به این دلیل که مهمترین عرصه نمایش و دیده شدن مستندها تلویزیون است و در تلویزیون، همه آثار امکان عرضه شدن ندارند. تلویزیون یا جشنواره‌ها می‌توانند سلیقه‌سازی کنند و در رواج نوعی مستند موثر باشند. در سینمای مستند ایران، همواره آثار درخشان و متفاوت وجود داشته، اما آنچه از مستند در ذهن عموم مخاطبان وجود دارد، مستندهای گزارشی و خبری است. در حالی که دنیای مستند، رنگارنگ و متنوع است.

بازیگر فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش اطلاع‌رسانی و تبلیغات در معرفی سینمای مستند به مردم گفت: «حقیقت آنلاین» امکانی بزرگ برای آشنایی بیشتر مردم با انواع مستند است. امیدوارم تبلیغات در این زمینه به شکلی بوده باشد که نه فقط مستندسازان و سینماگران که همه علاقه‌مندان سینمای مستند بدانند امسال امکان دسترسی آسان و کم هزینه به این آثار را از طریق پلتفرم‌ها دارند.

قائمیان که به عنوان گوینده گفتار متن مستند «ساعت ۱۶۸»، در این پروژه همکاری کرده ادامه داد: تحقیق و پژوهش در سینمای مستند جایگاهی ویژه دارد. این ویژگی بار فکری و معنایی در این سینما را نسبت به سینمای داستانی بیشتر می کند. سینمای مستند و کوتاه می‌توانند پایه و اساس سینمای داستانی باشند و به آن غنا، تنوع و تازگی بدهند. بر اساس همین وجه خردمندانه است که سینمای مستند، تولید فکر می کند و می‌تواند فرهنگ سازی کرده، روی افراد جامعه تاثیر بگذارد.

این بازیگر با اشاره به موضوع‌های مختلفی که در سینمای مستند کمتر دیده شده گفت: محیط زیست، مسائل اجتماعی و تاریخی جای کار بسیار دارند. تلاش‌هایی در این زمینه شده و مستندسازانی آثار قابل توجهی در این عرصه ساخته‌اند که فراموش نشدنی هستند. اما با نگاه دوباره به این بخش‌ها می‌توان آثاری تولید کرد که برای تماشاگر عام و خاص، جذاب و بدیع هستند.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم به صورت آنلاین از ۲۵ آذرماه شروع شده و تا دوم دی ماه ادامه دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از گریم «هومن برق‌نورد» در «لیپار» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هومن برق‌نورد به فیلم سینمایی «لیپار» به کارگردانی حسین ریگی پیوست.

به گزارش سینماپرس، با ادامه فیلمبرداری فیلم سینمایی «لیپار» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی سعید خانی، هومن برق‌نورد نیز به فهرست بازیگران این فیلم اضافه شد.

پیش از این بازیگران چون مهران احمدی، بهناز جعفری و امین میری مقابل دوربین مسعود امینی تیرانی به ایفای نقش پرداخته‌اند. همچنین محمد دستواره نارویی، مهدی دین‌ محمدپور، مهران داروزائی، عرشیا سروری مقدم و فاطمه سالاری نوجوانانی هستند که از طریق تست بازیگری و از میان صدها متقاضی برای حضور در نقش‌های اصلی این فیلم انتخاب شده‌اند.  

«لیپار» که اولین فیلم بلند سینمایی حسین ریگی است این روزها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چابهار در حال فیلمبرداری است و تدوین این فیلم به صورت همزمان توسط مهدی سعدی آغاز شده است.

فیلمنامه این فیلم به طور مشترک توسط حسین ریگی و حسام فرهمندجو نوشته شده است و محمدمهدی عسگرپور در مقام مشاور کارگردان با پروژه همکاری می‌کند.  

 فیلم «لیپار» با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و حمایت استانداری سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار در حال تولید است و سازندگان این فیلم در تلاش هستند که آن را برای حضور در جشنواره ملی فیلم فجر آماده کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا «یلدا» در تقویم رسمی کشور «روز قصه‌ و قصه‌گویی» نام می‌گیرد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ثبت سی‌ام آذر، (شب یلدا) در تقویم رسمی کشور به نام روز قصه و قصه‌گویی، از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده است و به زودی در دستور کار این شورا قرار می‌گیرد.

به گزارش سینماپرس، فاضل نظری رییس هیات مدیره و مدیرعامل کانون چندی پیش با ارسال نامه‌ای رسمی به سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این پیشنهاد را با هدف پاس‌داشت و هدایت هدف‌مند میراث معنوی یلدا و سنت ارزشمند قصه و قصه‌گویی به‌صورت رسمی مطرح کرد.
در این زمینه پس از موافقت دبیر این شورا، موضوع به شورای فرهنگ عمومی کشور ارجاع شد و کانون نیز مستندات و پژوهش‌هایی در حوزه قصه و قصه‌گویی به ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده است.
مدیرعامل کانون در نامه‌ی درخواست ثبت روز سی آذر به عنوان روز قصه و قصه‌گویی در تقویم رسمی کشور، این سنت کهن را به مثابه سنگری برای صیانت از گذشته و افتخارات ایران اسلامی و گونه‌ای هنری برای ترویج و نگهداشت دست‌آوردها و داشته‌های فرهنگی ما توصیف کرده است.
فاضل نظری در این نامه بر اهمیت قصه‌گویی در فرهنگ قرآنی و اسلامی و کارکردهای مختلف فرهنگی مترتب بر آن در سپهر فعالیت‌های فرهنگی به‌عنوان موضوعی ویژه و قابل اهتمام نیز تاکید کرده و از سویی دیگر توجه به هجوم همه جانبه و شبیخون فرهنگی به سنت‌های ارزشمند ایرانی اسلامی و تلاش هدفمند دشمنان در جایگزینی الگوهای غیر بومی و نامتعارف به جای سنت‌های اصیل ملی هم‌چون (شب یلدا، نوروز و…) را یادآور شده است.

مدیرعامل کانون در ادامه این نامه آورده است: قرار دادن روزی مشخص در تقویم رسمی کشور هم‌زمان با «شب یلدا به عنوان شب یا روز قصه‌گویی» می‌تواند در غنی‌سازی، جهت‌دهی آگاهانه و تعالی رسوم شب یلدا و اهتمام به موضوع خانواده و سبک و زندگی و ترویج قصه‌های بومی، دینی و انقلابی (دفاع مقدس) اثرگذار باشد. چه این که در واقع شب یلدا از گذشته تاکنون شب قصه‌گویی و دیدار با بزرگان و ریش‌سفیدان خانواده نیز بوده است.
فاضل نظری با بیان این که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یکی از نهادهای اثرگذار حوزه قصه‌گویی با تجربه‌ی برگزاری ۲۲ جشنواره بین‌المللی در این حوزه است، پیشنهاد کرده است با تعیین روز «سی‌ام آذر به عنوان روز قصه و قصه‌گویی» در پاسداشت و هدایت هدفمند این میراث معنوی اقدامی صورت گیرد.
او در پایان اظهار امیدواری کرده است که با اتخاذ این تصمیم فرهنگی و مواجهه فعال به جای برخورد منفعلانه از دچار شدن سنت شب یلدا (که شب قصه و صله‌رحم است) به سرنوشت رسومی چون چهارشنبه سوری و غیره جلوگیری شود.
ایده نام‌گذاری یلدا به عنوان روز قصه و قصه‌گویی در تقویم رسمی کشور سال‌های گذشته از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح شد اما اکنون بررسی این پیشنهاد به‌صورت رسمی ارایه و در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است که امید می‌رود این روز در تقویم سال ۱۴۰۰ ثبت شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

الهی: سینماگران واقعی حوزه انقلاب به روش‌های مختلف و به بهانه‌های واهی در حال حذف از صحنه‌های فرهنگی هنری هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده مستند ۲۲/۲۲ معتقد است برخی از فرصت‌طلبان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی با نفوذ در جریان سینمای کشور در صدد تحریف حقیقت تفکرات انقلابی‌اند.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی که این روزها با تهیه‌کنندگی مستندی بلند به نام ۲۲/۲۲ به کارگردانی فرود عوض‌پور در بخش جایزه شهید آوینی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی مستند ایران(سینما حقیقت) حضور دارد در گفت‌وگو با کیهان تصریح کرد: نفوذ در بدنه سینما خاص آثار داستانی و تغییر سبک زندگی مخاطبان در سطوح مختلف خلاصه نشده و در حوزه‌های مستند، کوتاه و حتی انیمیشن مصداق دارد.

این کارشناس فرهنگی که اثر خود را با نگاهی به گروه‌های ۲۲ نفره از بسیجیان انقلابی شهرستان بندرگز  که ۲۲ نفر از آنها به شهادت رسیده‌اند روایت کرده است در همین زمینه گفت: اگرچه سینماگران دغدغه‌مند با تولید آثار انقلابی تلاش می‌کنند این‌گونه تحریفات را خنثی کنند اما ازشگردهای طیف مقابل در عرصه فیلمسازی نمی‌توان غافل شد.

وی خاطرنشان ساخت: مدتهاست بسیاری از فیلمسازان با وجود آنکه از فرزندان انقلاب و دفاع مقدس و امام راحل به حساب می‌آیند از تولید فیلم‌هایی راهبردی با موضوع انقلاب و مقاومت پرهیز می‌کنند؛ حال اینکه سکوت و رفتار منفعلانه آنان با تلاش مذبوحانه نفوذگران فرهنگی تفاوت چندانی ندارد.

الهی با اشاره به نمایش مستند ۲۲/۲۲ از طریق سکوهای نمایش تا پایان جشنواره سینما حقیقت تأکید کرد: این روزها تشخیص جریان اصیل انقلاب که مطابق نظر رهبری به‌طور عملی وارد انقلاب شده‌اند با جریانی که به ظاهر در خط انقلاب قرار دارند ولی در بزنگاه‌های مختلف یا در کنج عزلت‌اند و یا با ساخت یک فیلم با تفکر غیرانقلابی همراهی می‌کنند بسیار سخت شده است.

مجری و سردبیر برنامه تلویزیونی افق سینما گفت: این عدم تشخیص متأسفانه و آگاهانه یا از سر بی‌اطلاعی‌گریبانگیر رده‌های بالای دولت و حتی حاکمیت شده و مشاهده می‌شود که سینماگران واقعی حوزه انقلاب به روش‌های مختلف و به بهانه‌های واهی در حال حذف از صحنه‌های فرهنگی هنری هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش نگین معتضدی به انتشار اخباری درباره ازدواج دومش


نگین معتضدی با انتشار فیلمی در صفحه شخصی خود، نسبت به انتشار اخباری درباره ازدواج دومش واکنش نشان داد.

مشاهده خبر از سایت منبع