یلدای امسال، با فضای مجازی کنار هم جمع می شویم+فیلم
چند تن از عوامل برنامه تلویزیونی مل مل در ویدئو ارسالی خود به باشگاه خبرنگاران جوان یادآوری کردند که یلدای امسال را در خانه های خودمان سپری کنبم.
چند تن از عوامل برنامه تلویزیونی مل مل در ویدئو ارسالی خود به باشگاه خبرنگاران جوان یادآوری کردند که یلدای امسال را در خانه های خودمان سپری کنبم.
نیما نادری بازیگر سریال شرم، از روند پیشرفت در عرصه نویسندگی و بازیگری و تجربه حضور در این سریال تلویزیونی گفت.
بازیگر سریال تلویزیونی «ستایش» از لزوم ماندن در خانه و پرهیز از دورهمی در شب یلدا با هدف قطع زنجیره انتقال کرونا گفت.
سینماپرس: تهیه کننده سریال «بیگانه ای با من است»، گفت: ترجیح دادیم که در آستانه پخش لهجه سلیم را حذف کرده و صدایش را دوبله کنیم.
به گزارش سینماپرس، «بهروز مفید» تهیه کننده سریال «بیگانه ای با من است» در گفت و گو با فارس درباره حواشی بوجود آمده درباره دوبله صدای بازیگر نقش «سلیم» در این سریال گفت: به دلایلی تشخیص داده شد صدای این بازیگر در آستانه پخش تغییر کرده و لهجه او حذف شود.
وی ادامه داد: منتهی بازیگر این نقش آقای «پیام احمدی نیا» دقیقا در زمانی که می خواستیم صدایشان را بدون لهجه دوبله کنیم مشکوک به کرونا بود و نتوانست این کار را خودش انجام دهد.
وی در ادامه افزود: به همین دلیل مجبور شدیم از دوبلور دیگری برای صدای جایگزین این نقش استفاده کنیم.
بنابر این گزارش، بازیگر نقش سلیم در این سریال لهجه جنوبی داشته و در نقش منفی ظاهر شده است اما دوبله صدایی که در سریال دیده می شود، بدون لهجه است.
سریال بیگانه ای با من است به کارگردانی احمد امینی و آرش معیریان و بازی شبنم قلی خانی، زنده یاد پرویز پورحسینی، پژمان بازغی، پوراندخت مهیمن، سامرند معروفی، ایوب آقاخانی، مهران رجبی، میلاد میرزایی، نگار عابدی، سوگلطهماسبی، دنیا مدنی، شیوا ابراهیمی، نسرین بابایی، لیلی فرهادپور، فرهاد شهریزی، فریبا ترکاشوند، مهرداد ضیایی، امیریل ارجمند و مهدی فقیه و … این شب ها از شبکه دو سیما پخش می شود.
بخشی از قصه این سریال در دهه ۶۰ می گذرد و بخشی از آن در دهه ۷۰ و ۹۰. بیگانه ای با من است در سه فصل داستانی و البته به هم پیوسته تهیه و تولید شده است. فصل اول در ۳۰ قسمت و فصل دوم در دو بخش در دهه ۷۰ و دهه ۹۰ و در ۱۶ قسمت تهیه شده است.
سینماپرس: «مهمتر از شرکت یا کسب جایزه از جشنوارههای خارجی این است که برای مردم تکراری نشویم و کاری کنیم که مخاطب همچنان دوستمان داشته باشد.»
به گزارش سینماپرس، رضا ناجی برنده جایزه بازیگری جشنواره برلین با بیان این مطلب به «جوان» گفت: در سالهای اخیر خیلیها دست و پا میزنند برای اینکه ولو در بخش فرعی یک جشنواره گمنام حضور پیدا کنند ولی همینها کمترین اهمیتی برای مخاطب داخل قائل نیستند. بازیگر «آواز گنجشکها» ادامه داد: فیلمسازی که در نخ جشنوارهها باشد نمیتواند رشد کند و حالا که کرونا آمده و خیلی از جشنوارههای خارجی تعطیل شده تازه معلوم شده چقدر میان سینمای جشنوارهای و مخاطب فاصله افتاده است.
بازیگر «باران» و «بید مجنون» تأکید کرد: سینمای ایران قبل از کرونا هم در بهترین حالت مخاطبان پرفروشترین فیلمهایش به ۱۰ میلیون نفر نرسید. دلیلش این است که یک توهم غلط را در سینما شکل دادند که فیلمسازی برای مخاطب عام کاری سطح پایین است و باید به دنبال محافل جشنوارهای بود، در صورتی که هر فیلمی ابتدا باید مخاطب خود را در وطنش پیدا کند و بعد برود به سمت جذب مخاطب آن طرفی.
این بازیگر ادامه داد: پای حرف و شعار که باشد همه خود را وطنپرست میدانیم و از تاریخ چندهزارساله میگوییم ولی وقتی میخواهند فیلم بسازند از همان پیشتولید میروند دنبال لابی و رونمایی برای پیدا کردن جشنواره خارجی. به گفته این بازیگر پیشکسوت متأسفانه این روند غلط باعث شده است در سالهای اخیر در هیچ جشنواره مطرح دنیا جایزه نگیریم و به جشنوارههای کم نام و نشان بسنده کنیم.
رضا ناجی پیرامون تازهترین کارهای بازیگری خود گفت: آخرین فیلمهایی که بازی کردم و یکیشان سال قبل اکران شد «ایکس لارج» به کارگردانی محسن توکلی و دیگری «آپاچی» به کارگردانی آرش معیریان است. فیلم «قلعه عشق» را که در جمهوری آذربایجان ساخته شد نیز در نوبت اکران دارم.
ناجی خاطرنشان ساخت: من هیچ واهمهای ندارم که در فیلمهای طنزی بازی کنم که مخاطب آنها را ببیند، وگرنه اینکه فیلم به اصطلاح هنری بازی کنیم که صد نفر هم آن را نبینند، اصلاً منطق ندارد. از مهمترین فیلمهای رضا ناجی میتوان به «بچههای آسمان»، «آواز گنجشکها»، «ترنج»، «باران» و «باد در علفزارها میپیچد» اشاره کرد. ناجی بازیگری را از سال ۱۳۴۱ خورشیدی آغاز کرد و با بازی در فیلمهای مجید مجیدی به شهرت رسید. وی با دریافت جایزه خرس نقرهای بهترین بازیگر مرد جشنواره برلین ۲۰۰۸ به اوج شهرت خود رسید.
یک کارشناس هنری بر این باور است که متاسفانه هماکنون به دلیل برخی از موضوعاتی که ریشه سیاسی دارد، خیلی از موزههای دنیا، مینیاتور و گنجینههای ایرانی را به اسم خودشان کردهاند و اینگونه معرفی میکنند. در حال حاضر هر کشوری تلاش میکند که گنجینههای تاریخی جهان را به نام خود کند و در همین راستا نیز برخی از کشورهای عربی از اشیای اصیل و باارزش ایرانی تغذیه میکنند.
سینماپرس: علی نصیریان معتقد است که شخصیت در فیلمها توسط نویسنده خلق میشود بنابراین نویسنده باید برای نوشتن شخصیتها آگاهی کامل داشته باشد و این امر با تحقیق و پژوهش میسر میشود.
به گزارش سینماپرس، علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینمای ایران گفت: بازیگر باید قبل از شروع نقشش در فیلمها و سریالها درباره آن تحقیق و پژوهش کند.
وی با بیان اینکه پژوهش عنصر بسیار مهمی است، افزود: پژوهش مقولهای است که در همه هنرها و مخصوصا در سینما باید به آن توجه داشت و فیلمنامه نویسها و کارگردانها باید بیشتر از سایرین به آن دقت داشته باشند.
این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون یادآور شد: آنچه مشخص است شخصیت در فیلم توسط نویسنده خلق می شود بنابراین نویسنده باید برای نوشتن شخصیتها آگاهی کامل داشته باشد که این امر با پژوهش میسر می شود و تفاوتی نمی کند که اثر سینمایی و نمایشی درباره امروز باشد یا تاریخ گذشته. مانند مجموعه های سربداران، امام علی (ع) که قطعا آقایان محمدعلی نجفی و داوود میرباقری تحقیقات مفصلی درباره تک تک شخصیت ها داشته اند.
نصریان همچنین گفت: بازیگر خودش باید به دنبال سرنخهایی که کارگردان درباره نقش به او می دهد، باشد و درباره آنها تحقیق و جستجو کند. من درباره همه شخصیتهایی که قرار است نقش آفرینی کنم اعم از نقشهای سینمایی و تلویزیونی- قطعا تحقیقاتی انجام میدهم.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
سینماپرس: فراخوان اولین جشنواره آنلاین «هنر زنده است» که در اسفندماه سال ۱۳۹۹ و در چهار بخش برگزار می شود منتشر شد.
به گزارش سینماپرس، فراخوان اولین جشنواره آنلاین «هنر زنده است» در چهار بخش فیلم به دبیری کمال تبریزی- تئاتر به دبیری بهروز غریبپور – موسیقی به دبیری فردین خلعتبری و دیجیتال آرت به دبیری محمود کلاری منتشر شد.
این جشنواره آنلاین در چهار بخش فیلم- تئاتر- موسیقی و دیجیتال آرت برای عرضه آثار هنری در سراسر ایران در پلتفرمهای نمایشی برگزار میشود.
جشنواره «هنر زنده است» مولود شرایطی است که بیماری کووید-۱۹ بر جامعه جهانی تحمیل کرده است. باوجود مصائبی که این پاندومی به بار آورد، انگیزهای ایجاد شد تا ضمن توجه به راههای ارتباطی سنتی، راههای پرامکان ارتباط مجازی از نو مورد توجه قرار گیرد.
پیام این جشنواره چندوجهی است؛ «جهان زنده است، هنر زنده است، هنرمندان زندهاند، مخاطبان زندهاند.»
کمال تبریزی دبیر بخش فیلم- بهروزغریب پور دبیربخش تئاتر- فردین خلعتبری دبیربخش موسیقی و محمود کلاری دبیر بخش دیجیتال آرت این جشنواره، در نشست رسانهای جزییات جشنواره آنلاین «هنر زنده است» را اعلام خواهند کرد. متن کامل فراخوان در آدرس فرم ثبتنام این جشنواره موجود است.
علاقهمندان جهت شرکت در بخشهای مختلف جشنواره «هنر زنده است» از امروز شنبه بیست و نهم آذر ماه تا یکم بهمن ماه ۹۹ می توانند آثار خود در بخش فیلم بلند را به نشانی دبیرخانه ارسال و سایر آثار خود در بخش های مختلف را در فرم ثبتنام جشنواره بارگذاری کنند.
مسعود ده نمکی درباره اینکه چرا کمتر به قهرمانان شهید پرداخته شده است به مشکلات اشاره و بیان کرد که بسیاری دوست دارند درباره این قهرمانان ملی آثار مستند ببینند تا درام.
به گزارش سینماپرس، مسعود دهنمکی کارگردان سینمای ایران که تاکنون چند سریال تلویزیونی را کارگردانی کرده و این روزها سریال «دادستان» را در دست ساخت داردف درباره اینکه چرا در سریال سازی کمتر به قهرمانان شهید همچون سردار قاسم سلیمانی پرداخته شده است، بیان کرد: به نظرم یک اصل وجود دارد که متاسفانه بیشتر به تعمیم برمیگردد و اگر شما مثلاً درباره یک قاضی بد فیلم و سریال بسازید همه شاکی میشوند و یا اگر درباره وکیل بد باشد همه وکلا شاکی خواهند شد.
وی اضافه کرد: معمولاً هم درباره لهجه دیدهایم که درباره هر لهجهای باشد صاحبان آن دلخور میشوند درحالیکه در دنیا درباره هر قشر و گروهی درام بسازید چنین ذهنیتی وجود ندارد و با هر کسی میتوان شوخی کرد یا درباره او فیلم و سریال ساخت.
همه توقع دارند از شخصیتهای واقعی مستند ببینند تا درام
دهنمکی در ادامه با تاکید بر این حساسیت نسبت به شخصیتهای واقعی تصریح کرد: همین نگاه درباره شخصیتهای حقیقی هم وجود دارد و افرادی که زندگیشان در تاریخ معاصر بوده است، خانواده، دوستان و همرزمانش همه توقع دارند که به جای درام از آن شخصیت اثری «مستند» ببینند.
وی اضافه کرد: این نگاه تناقضها و تعارضاتی را برای شما بهوجود میآورد و از فیزیک بازیگر تا خصوصیات و ویژگیهای روحی او دستخوش این ذهنیتها میشود. هر جا هم که به کاراکترها به صورت مستقیم پرداخته شده خیلی سخت بوده است که خانوادهها واکنشی نشان ندهند.
کارگردان فیلمهای «اخراجیها» و «رسوایی» با اشاره به سختی پرداخت نسبت به قهرمانان شهید اظهار کرد: مطالباتی که وجود دارد کار را سخت میکند و به نظرم این سختیهاست که هنرمندان بیشتر احتیاط میکنند که بخواهند به صورت مستقیم درباره قهرمانان فیلم و سریال بسازند.
باید دقت کرد قهرمانان در ذهن مردم شکسته نشوند
ده نمکی درباره ضرورتی که با همه این سختیها نسبت به پرداخت و تصویر کشیده شدن این قهرمانان وجود دارد عنوان کرد: بیشتر از ضرورتی که وجود دارد باید به این هم دقت کرد که قهرمانان و اسطورهها در ذهن مردم شکسته نشوند. حتی ممکن است کاراکتری هم به صورت واقعی پرداخته شود اما وقتی به او نزدیک میشوند در ذهن مردم خراب شود.
کارگردان «دادستان» درباره اینکه درام چه کمکی به شناخت قهرمانان میکند با مثالی بیان کرد: مجید سوزوکی که در «اخراجیها» شاید رزمندهای معمولی بود اما در ذهن مردم به یک قهرمان تبدیل شد و این همان کارکرد درام است. فردی مثل مجید سوزوکی بر نفس خود غلبه کرد تا به شهید و قهرمان تبدیل شد و وقتی وارد درام شد نامش ماندگار شد. مردم سر مزارش میروند و حتی در منطقه جنگی برای او جایی مثل بارگاه و قدمگاه ساختند که همه اینها بعد از فیلم ساختند.
افراد نزدیک به حاج قاسم برای ساخت سریال او اولویت دارند
وی درباره اینکه خودش تمایلی برای ساخت سریال حاج قاسم سلیمانی دارد یا خیر گفت: خانواده او در این زمینه صاحب نظر هستند با این حال فکر میکنم دوستان نزدیک تر سردار سلیمانی هستند که در این زمینه ورود کنند و به نظرم چنین افرادی اولویت دارند.
ده نمکی در پایان درباره ساخت سریال درباره قهرمانان شهید گفت: باید در این زمینه کار کرد و به فراخور این اتفاق برای قهرمانان شهید دیگر هم رخ بدهد مثل شهید بابایی که این اتفاق برایش رخ داد چراکه ما قهرمانان زیادی داریم که دستمایه سریال و سوژه مطالعه قرار بگیرند.