X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

آیین نکوداشت مرحوم استاد «اکبر عالمی» برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی مستندساز، پژوهشگر و استاد دانشگاه در پنجمین روز از چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، امروز شنبه ۲۹ آذرماه در پنجمین روز از برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» علاوه بر پخش مستندهای مختلف، برنامه‌های متعددی از طریق تلویزیون تعاملی تیوا و لایو صفحه اینستاگرام جشنواره برای علاقه مندان پخش می‌شود.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ هر روز از جشنواره چهاردهم به بزرگداشت و نکوداشت بزرگان عرصه مستند اختصاص دارد. امروز شنبه ۲۹ آذرماه نکوداشت اکبر عالمی مستندساز، مجری، استاد دانشگاه و پژوهشگر در برنامه روز پنجم جشنواره برگزار می شود. علاقه مندان برای تماشای برنامه می‌توانند از طریق تلویزیون تعاملی تیوا و اینستاگرام جشنواره آن را دنبال کنند.

در این آیین، فیلم نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی به کارگردانی سمیرا غلام‌زاده پخش می‌شود. همچنین سیف‌اله صمدیان عکاس و مستندساز، امیرحسن ندایی پژوهشگر و مستندساز، ابراهیم حقیقی طراح گرافیک و مدیر هنری و امیرحسین سرایی درباره زنده یاد عالمی صحبت می‌کنند.

در پنجمین روز از چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در بخش «فیلم خبر» جشنواره، مستندهای «داغ قره‌باغ»، «رویای آشفته»، «شب‌ها در راه مرغ آتش»، «رضیه و منصور» در ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴ و مستندهای «آق‌سو»، «پا به توپ»، «حاج ابوالقاسم قناد و پسران»، «سنجاقک‌های برکه‌ خشک»، «قهرمان»، «ژنرال» در ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶ تحت عنوان «فیلم خبر» معرفی و بررسی می‌شوند.

علاوه بر این تلویزیون تیوا و لایو اینستاگرام جشنواره در ساعات ۱۶:۳۰ تا ۱۷، ۱۸:۳۰ تا ۱۹، ۲۰:۳۰ تا ۲۱ و ۲۱ تا ۲۲ برنامه‌های ترکیبی دیگری نیز در نظر گرفته که برای علاقه مندان به صورت رایگان قابل تماشا است.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذرماه آغاز شده و تا  ۲ دی ماه به صورت برخط برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیران رسانه ملّی باید از سیاست نادرست «سلبریتی‌پروری» دست کشیده و به دامان «خلاقیت» پناه ببرند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به ورود مجلس به موضوع دستمزدهای نجومی بازیگران، گفت: صداوسیما نباید پول بیت المال را صرف کشیدن ناز سلبریتی‌ها کند.

به گزارش سینماپرس، این روزها در کنار معضلاتِ همیشگی‌ صداوسیما، حضور اسپانسرهای رنگارنگ هر روز به تهدید جدّی‌تری تبدیل می‌شوند. چرا که خلاقیت، نوآوری و ایده‌پردازی را هر روز از بدنه اصلی شبکه‌های تلویزیونی دورتر می‌کنند.   این فقدان پژوهش و توجه به اندیشه‌ورزی و ایده‌پردازی، بیننده را با تک و توک سریال موفق و برنامه دلچسب روبرو می‌کند؛ مدیران و دست‌اندرکارانی که فقط به پُر کردن آنتن می‌اندیشند و دلچسبی، دل‌انگیزی و کیفیت، گم‌شدنِ پژوهش و فقدان برنامه‌سازان و سریال‌سازان کاربلد برای کسی مهم نیست.  

با بالاگرفتن بحثِ دستمزدهای نجومی ضعف‌های ساختاری و وابستگی زیاد از حد به عده‌ای خاص، یک بار دیگر خودشان را به خوبی نشان دادند؛ وقتی بخش زیادی از برآورد ساخت سریال تلویزیونی به هزینه دستمزد چند بازیگر اختصاص پیدا می‌کند آن‌موقع دست‌اندرکاران مجبور می‌شوند برای تأمین آن دستمزد از مسائل دیگری همچون پروداکشن و کیفیت کار بزنند. به تعبیرِ بسیاری از تهیه‌کنندگان، در این راستا بارها مدیران تلویزیون هم اصرار داشته‌اند که فلان آقا و خانم بازیگر حضور داشته باشند.  

اتفاقی که بارها در دعوتِ سلبریتی خاص برای حضور در برنامه‌ای تلویزیونی افتاده و دستمزدهای هنگفتی که رد و بدل شده است. این مسابقه و رقابت‌ِ مدیران و شبکه‌های تلویزیونی با دعوت از سلبریتی‌ها تمام نمی‌شود؛ تا مادامی که برنامه‌سازان و سریال‌سازان قیدِ زرق و برق و ظاهر را نزنند و وارد بطنِ ماجرا نشوند، این رویه پابرجا است. زیرا بنابر پژوهشِ کارشناسان و اظهارنظرهای متعدد منتقدین و رسانه‌ای‌ها،  مخاطبِ امروز به مسابقه کپی و سوژه تکراری فلان سریال، نیاز ندارد؛ سهولت در دسترسی به رسانه‌های مختلف، قدرتِ انتخاب را بالا برده و کار رسانه ملّی را هر روز سخت‌تر می‌کند.

اختصاص ۷۰ تا ۷۵ درصد بودجه یک سریال به بازیگرانش و یا حتی پرداخت بخش عمده‌ای از برآورد یک برنامه تلویزیونی به میهمانان سلبریتی و بازیگرش، حقیقتی انکارناپذیر است که هم پای اسپانسرهای متعدد را به تلویزیون باز می‌کند و هم صداوسیما را از نهاد فرهنگی به سمت نهادی تجاری می‌برد؛ در واقع همه نگاه‌ها را بیشتر از دلسوزی و دغدغه‌مندی برای فرهنگِ این مرز و بوم، به سمت رفتار کاسب‌کارانه سوق می‌دهد. وقتی تهیه‌کننده و یا کارگردان قدیمیِ طرح فاخری به تلویزیون ارائه می‌دهند و آن‌ها می‌گویند این طرح خوب است اما بروید و اسپانسر بیاورید! این همان نگاه کاسب‌کارانه و تجاری است.  

ازدیاد آگهی‌های بازرگانی، جولان سلبریتی‌ها و اسپانسرها به خاطرِ همین استفاده بی‌رویه از چند بازیگر خاص، دعوت آن‌ها برای اجرای برنامه‌ها و مسابقه‌ها، حضور در سریال‌ها و میهمانی در برنامه‌ای تلویزیونی، است. بسیاری از کارشناسان و منتقدین اعتقاد دارند تلویزیون دیگر باید به سمت کاربلدها، جوانان مستعد و برنامه‌سازان و سریال‌سازانِ دغدغه‌مندش برود تا کسانی که هیچ‌چیزی برایشان مهم‌تر از پول نیست. نکته‌ای که بارها به مرحله اثبات رسیده، اما کماکان مدیرانِ تلویزیون به این رویه اعتقادِ بیشتری دارند.  

برای واکاوی بیشترِ مسئله دستمزدهای نجومی، درخواست‌های نامتعارف بازیگران و استفاده بیش از حد از سلبریتی‌ها در سریال‌ها و اجرای مسابقه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، بودجه ۱۴۰۰ صداوسیما و ابهاماتی که در آن وجود دارد، بحثِ آگهی‌های بازرگانی و جولان اسپانسرها در تلویزیون و فقدان نظارت بر سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و تولید این همه سریال آپارتمانی بی‌مصرف و تولید حداقلی کارهای بزرگ و ماندگار، به سراغِ حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رفتیم و با او لحظاتی به گفت‌وگو نشستیم.

بودجه صداوسیما را در حدِّ بنگاه تبلیغاتی دیده‌اند

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

* با نگاهی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ علاوه بر نگاه دولتمردان نسبت به صداوسیما و مقایسه‌ آماری بودجه رسانه ملّی در سال‌های قبل، نکته ابهام‌برانگیزِ برداشت از صندوق توسعه ملی برای کیفی‌سازی سریال‌ها و برنامه‌ها وجود دارد، ماجرای آگهی‌های بازرگانی که هنوز سامان پیدا نکرده‌ و کیفیت سریال‌ها و برنامه‌هایی که به اعتقادِ بسیاری با بودجه‌ای که پرداخت می‌شود همخوانی ندارد.  نظرتان را راجع به بودجه رسانه ملّی و ابهاماتی که در این بین وجود دارد بفرمایید.  آیا باز هم باید منتظر این باشیم که مدیران تلویزیون بابتِ آگهی‌های آزاردهنده خودشان و یا پررنگ شدن اسپانسرها، به رسانه‌ای‌ها بگویند ما بودجه نداریم و مضطرّیم به تأمین بودجه‌مان از طرف کارهای مشارکتی و ورود بازرگانی و آگهی‌های تبلیغاتی؟

فارغ از سؤالی که طرح شد، آنچه که در رابطه با لایحه بودجه ۱۴۰۰ روشن است، این است که این لایحه بیش از اینکه مطابق واقعیات میدانی کشور باشد، مبتنی بر علایق شخصی مسئولان دولتی است و این علایق بارها در میدان عمل آزموده و مشخص شده است که راه حل مشکلات کشور از گذر اصرار به این علایق نمی‌گذرد.

اما در خصوص بودجه صداوسیما باید به این نکته اشاره کنم که متأسفانه از قرار معلوم تصوری که مسئولان دولت هنگام نگارش بندهای مربوط به بودجه رسانه ملی از صداوسیما داشته‌اند، چندان تصور دقیقی نبوده است و در محاسبات خود این دستگاه فرهنگی عریض و طویل را در حکم یک بنگاه تبلیغاتی یا واحد بازرگانی و روابط عمومی شرکت‌های تجاری در نظر گرفته‌اند.

گلایه مردم از ازدیاد تبلیغات در صداوسیما

مردم که نباید جورِ نگاه نادرست دولت به دستگاه‌های فرهنگی به ویژه صداوسیما را بکشند. با مردم که ملاقات می‌کنیم، مکرراً از ازدیاد تبلیغات در صداوسیما گلایه می‌کنند. خب اینجا نقش مجلس مهم است. ما به عنوان کمیسیون فرهنگی مجلس اراده کرده‌ایم که به سهم خود مانع تبدیل صداوسیما به یک محفل تجاری-تبلیغاتی شویم. چرا که بودجه نامناسب، مقدمات جولان اسپانسرها را فراهم می‌کند.

می‌خواهیم مقابل تجاری‌سازی یک نهاد فرهنگی بایستیم

اسپانسرها که جولان بدهند، پس از مدتی حتی بر محتوای برنامه‌ها هم مسلط می‌شوند و می‌گویند حالا که پولش را ما می‌دهیم، پس ما هم باید تعیین کنیم که چه چیزی پخش شود و چه چیزی پخش نشود. آن‌وقت چه کسی پاسخگو است. می‌خواهیم مقابل تجاری‌سازی یک نهاد فرهنگی بایستیم.

مجلس با برداشت از صندوق توسعه مخالف است

در خصوص برداشت از صندوق توسعه هم که به‌نظر می‌رسد با وجود تبلیغات دولت، رهبر معظم انقلاب در آن نامه مکتوبی که نوشتند، اجازه برداشت آزادانه از صندوق را ندادند. مجلس هم با این کار دولت مخالف است. منابع صندوق توسعه که نباید قربانی بی‌تدبیری‌های بودجه‌نویسان کشور باشد که هر وقت دلشان خواست دست در آن بکنند و منابع کشور را صرف بدعملی‌ها و بی‌عملی‌های خودشان بکنند.

تهیه‌کننده متهم و پول‌های کثیفِ نمایش‌خانگی

* بحث بعدی دستمزدهای نجومی است که این روزها در رسانه‌ها مطرح می‌شود. تهیه‌کنندگان اعتقاد دارند شبکه نمایش‌خانگی باعث شده تا این اتفاق بیفتد؛ مصادیق آن شاید سریال “پایتخت” و حتی کنار گذاشتن بازیگر نقش اصلی “بچه‌مهندس” باشد که بحث بسیاری را در رسانه‌ها به‌وجود آورد که همه به رقم‌های هنگفت و درخواست‌های نامعارفی برمی‌گردد که صدایِ نقد و اعتراض رسانه‌ای‌ها را بالا آورد. اصراری که برخی از تهیه‌کنندگان و البته اسپانسرها دارند که از بازیگرها و سلبریتی‌ها برای برنامه‌هایشان استفاده کنند. همه این‌ها باعثِ افزایش دستمزدها و نرخ نجومی شده که به تلویزیون راه پیدا کرده است؛ نظر شما در این باره چیست؟

در خصوص بحث دستمزدها نکته‌ای که می‌خواهم به آن اشاره کنم، این است که متأسفانه در سال‌های گذشته در خلأ نظارت مستمر و کارآمد بر هزینه‌هایی که در شبکه نمایش خانگی صرف می‌شد، ما شاهد ورود پول‌هایی کثیف به این حوزه بودیم که عده‌ای تلاش می‌کردند با هزینه این مبالغ در حوزه فرهنگ و هنر برای خود اعتباری دست و پا کنند که از این اعتبار به عنوان پوششی برای فعالیت‌های خود استفاده کنند.

نمونه بارزش هم همین تهیه‌کننده سریال معروف شبکه نمایش خانگی است که اکنون در حال محاکمه است که ما دیدیم چه مبالغ کلان عجیب و غریبی را بدون منطق و مبنا در جیب برخی بازیگران ریختند که بعداً هم معلوم شد این هزینه‌ها از جیب مردم معمولی، آن هم بدون اطلاع خودشان، صرف شده است.

صداوسیما باید محکم در مقابل این بدعت بایستد

خب صدا و سیما و اسپانسرها وقتی با این اتفاقات روبرو می‌شوند با خودشان می‌گویند اگر آن‌ها هم مبالغشان را آن‌چنانی نکنند و آنتن را در اختیار سلبریتی‌ها قرار ندهند، از این رقابت عقب می‌مانند. از این رو آن‌ها هم به سلبریتی‌پروری و دادن دستمزدهای غیرمنطقی روی می‌آورند که صداوسیما باید محکم در مقابل این بدعت بایستد.

نباید پول بیت‌المال را صرف کشیدنِ ناز سلبریتی‌ها کنند

این نهاد عمومی که نباید تمام توانش را صرف فربه‌شدن سلبریتی‌ها و برخی برنامه‌سازان که توقعات نجومی دارند، بکند. صداوسیما نباید پول بیت‌المال را صرف کشیدن ناز سلبریتی‌ها کند.  

مجلس واردِ دستمزدهای نجومی بازیگران می‌شود

مجلس به‌ویژه کمیسیون به این موضوع ورود خواهد کرد. بنا داریم که به سهم خودمان مانع از استحکام پایه‌های بدعت‌های این‌چنینی شویم. این تصور غلط که تولید محتوای پربیننده منوط به حضور سلبریتی‌ها است، باید شکسته شود؛ مدیران رسانه ملّی باید از سیاست نادرست «سلبریتی‌پروری» دست کشیده و به دامان «خلاقیت» پناه ببرند.

سریال‌هایی که با ضعفِ فاحشِ محتوایی ساخته می‌شوند

* یکی از اتفاقاتی که در رسانه ملّی شاهدیم بحث فقدان نظارت بر سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی است که این همه سریال آپارتمانی بی‌مصرف ساخته می‌شود و کارهای بزرگ و ماندگار کمتر تولید می‌شوند. شما در جلسه‌ای که اخیراً با رئیس رسانه ملّی داشتید یکی از تأکیدهایتان بر ساخت کارهای ماندگار بود؛ چقدر پیگیرِ مصوبات و مطالباتی که از رئیس صداوسیما داشتید خواهید بود؟

در رابطه با مسئله سریال‌های آپارتمانی که فرمودید، واقعاً این نقد وارد است. در سال‌های اخیر، مکرراً شاهد تولید سریال‌هایی بوده‌ایم که با بهانه‌های مختلف از جمله کمبود منابع مالی، با کمترین کیفیت ممکن از جمله ضعف فاحش در فرم و محتوا ساخته شده‌اند و به همین علت هم نتوانستند اقبال مردمی را به‌دست آورند. مسئولان مربوطه در حوزه ساخت سریال نباید به حداقل‌ها قانع باشند.

اثری که با کیفیت حداقلی تولید شود، با استقبال حداقلی هم مواجه خواهد شد. در حالی که ما تجارب ارزنده‌ای در حوزه ساخت سریال داریم که در عین اینکه به مفاهیم فاخر و متعالی پرداخته‌اند، توانستند توجه مردمی را نیز به خود جلب کنند؛ تا جایی که می‌بینیم مردم بعضاً از نمایش چندین و چندباره برخی سریال‌های ماندگار و فاخر استقبال می‌کنند.  

اثر فاخر و بالا بردن سلیقه مخاطب/ این نکات را به رئیس صداوسیما گفتیم

اثر فرهنگی-هنری فاخر و ماندگار، سلیقه بیننده را هم چند پله ارتقا می‌دهد. آن وقت دیگر بیننده حاضر نیست که مثلاً وقتش را صرف دانستن جزئیات زندگی فلان بازیگر یا بهمان خواننده کند. ما در قبال سلایق مردم مسئولیم. تولید آثار بی‌مصرف و زرد، سلیقه عمومی را هم به ابتذال می‌کشاند. در حالی که اثر فاخر، تعالی فرهنگ جامعه را تضمین می‌کند که این نکات را هم به رئیس رسانه ملی منتقل کردیم.  

ساخت سریال فاخر برای موضوع جمعیت

از نظر پیگیری این مطالبه هم واقعاً نمایندگان حاضر در کمیسیون فرهنگی مصمم‌اند. مثلاً در زمینه قانونی که اخیراً در زمینه مباحث مربوط به جمعیت و خانواده ذیل اصل ۸۵ به تصویب رسید، ما در بخش وظایف رسانه ملّی تذکر دادیم که صداوسیما موظف به تولید آثار فاخر و ماندگار در این زمینه است و صرف تولید یک اثر برای ما موضوعیت ندارد. البته مسئله خانواده و جمعیت یک مثال است. منظور این است که وقتی مجلس در مصوباتش هم به تولید آثار فاخر تأکید می‌کند، بدیهی است که عزم خودش را برای هدایت صداوسیما در مسیر تولید سریال‌های ماندگار، جزم کرده است.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان جشنواره آنلاین «هنر زنده است»


فراخوان نخستین جشنواره آنلاین «هنر زنده است» منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای ایران ورشکسته است و بیشتر با پول‌ بخش خصوصی و بخش کوچکی از پول‌های نهادهای دولتی اداره می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید ضیاء هاشمی راهکارهایی را برای ساماندهی دستمزدها در سینما بخصوص در حوزه بازیگری ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، سید ضیاء هاشمی تهیه‌کننده سینما، در پاسخ به این سوال که فارغ از مقدار دستمزد بازیگران در سینمای ایران، آیا این جریان می‌تواند ساماندهی شود و به تعادلی برسد که به نفع تهیه‌کننده و بازیگر باشد، به خبرنگاران جوان، گفت: سینمای ایران که ورشکسته است و بیشتر با پول‌ بخش خصوصی و بخش کوچکی از پول‌های نهادهای دولتی اداره می‌شود؛ برای همین نباید دستمزدهای آنچنانی برای بازیگران در نظر گرفت. البته این پرداخت‌ها مختص بازیگران نیست؛ برخی از کارگردان‌ها هم رقم‌های نجومی طلب می‌کنند. بعضی از تهیه کنندگان هم متأسفانه نابخردی کرده و خواسته‌های نابجای افراد را برآورده می‌کنند. قاعدتاً باید سندیکاها کنترل لازم را بر این موضوع انجام دهند.

وی ادامه داد: برای برون رفت از این مشکل باید همه عوامل موثر که طلب پول‌های زیاد کرده و فکر می‌کنند در فروش اثر و جذب مخاطب موثر هستند، در تولید فیلم مشارکت کنند. همانطور که می‌دانیم اکثر تولیدات هالیوود به این شکل است. به عنوان نمونه تام کروز اگر ۲۰ میلیون دلار دستمزد بازیگری دارد، تنها بخش کوچکی از آن را دریافت می‌کند و بقیه آن را مشارکت کرده و مادام‌العمر از فیلم و حقوق متعدد آن منتفع می‌شود.

این تهیه‌کننده افزود: در نوع دوم، بازیگران شراکت در سود فیلم را طلب می‌کنند که در این نوع مشارکت دستمزد بیشتری دریافت خواهند کرد و از سود فیلم که مشخص می‌کنند چه میزان است، درصد سود می‌گیرند. بر اساس قرارداد منعقد شده بین تهیه کننده و فرد که دائمی نیست، در یک برهه زمانی تعریف شده است و به صورت مالکیتی نخواهد بود، طبق توافق طرفین، پرداخت‌ها از فروش فیلم یا رایت‌های تلویزیونی، شبکه نمایش خانگی یا فروش و پخش بین الملل و … صورت می‌گیرد.

تهیه‌کننده «عروس» گفت: دوستانی که طلب پول‌های نجومی کرده و در تولید شراکت نمی‌کنند، به خودی خود از سینما حذف می‌شوند؛ چون سینما تحمل هزینه‌های سرسام آور را ندارد.

تهیه‌کننده «شوکران» تأکید کرد: شبکه نمایش خانگی هم از بازیگران مطرح سینما استفاده می‌کند که کار غلطی است. باید در این حوزه بازیگر معرفی کنند یا با دستمزدهای کم، نهایتاً از یک یا دو بازیگر مطرح استفاده شود تا این بخش هم ارتقا یابد.

هاشمی در پایان عنوان کرد: عزت و سربلندی سینما در این است که همه دست به دست هم بدهیم و این هنر – صنعت را سرپا نگه داریم نه این که با افزون خواهی آن را به نابودی بکشانیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عارف و کنسرت‌های ارزان برای کارگران/روز دقیق درگذشت شاعر مشروطه


نورمحمدی می‌گوید: پژوهش روی مطالب منتشر شده درباره عارف قزوینی در مطبوعات دوره قاجار و پهلوی، نشان داد که ورودیه کنسرت‌ها برای کارگران ارزان‌تر از بقیه بود و روز فوت او نیز اول بهمن است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رد صلاحین «پسر بامزه» کانادیی برای حضور در «اسکار ۲۰۲۱» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «پسر بامزه» که از سوی کانادا برای حضور در اسکار بین‌المللی معرفی شده بود، صلاحیت شرکت در این رقابت را به دست نیاورد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، «پسر بامزه» دومین فیلم بلند دیپا مهتا که برای شرکت در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی به اسکار معرفی شده بود از راه یافتن به این رقابت باز ماند و از سوی اسکار واجد شرایط لازم تشخیص داده نشد.

با این حال گفته شده این فیلم در بخش بهترین فیلم و دیگر بخش‌های کلی اسکار حضور خواهد داشت.

آکادمی اسکار اعلام کرد «پسر بامزه» که محصولی از تله‌فیلم کانادا است به دلیل استفاده زیاد از زبان انگلیسی فاقد صلاحیت شرکت در بخش رقابت بین‌المللی است.

کریستا دیکنسون مدیر اجرایی این کمپانی گفت: هر چند اطلاع از این تصمیم آکادمی ما را ناامید کرد اما با ادامه سفرمان در رقابت اسکار هیجان‌زده هستیم.

این فیلم با اقتباس از رمان پرفروش شیام سلوادوری ساخته شده و درباره پسر جوانی به نام آرجی در سریلانکا است که در دوره درگیری و آشفتگی بین تامیل و سینالی‌ها و جنگ داخلی، زندگی می‌کند.

گرچه بخشی که قبلاً به عنوان اسکار خارجی زبان شناخته می‌شد اکنون به بهترین فیلم بلند بین‌المللی تغییر نام داده تا تنها زبان ملاک انتخاب نباشد، اما بخش مهمی از فیلم «پسر بامزه» به زبان انگلیسی است.

امسال به طور استثنایی کمیته انتخاب فیلم کانادا ۲ نماینده به اسکار معرفی کرد که نام فیلم دوم محرمانه باقی ماند و آکادمی نیز اکنون در حال بررسی فیلم دوم است تا در صورتی که صلاحیت شرکت داشت، به عنوان نماینده کانادا به جای «پسر بامزه» وارد رقابت اسکار شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«قرنطینه» پرستاران بخش کرونا را غافلگیر کرد


فلش مآب «قرنطینه» به مناسبت یلدا با هدف قدردانی از مدافعان سلامت و کادر درمان مقابل بیمارستان امام خمینی(ره) اجرا و تقدیم پرستاران شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی راه‌یافتگان نهایی به دومین جایزه سال «استیکر»


پس از نخستین مرحله داوری، اسامی راه‌یافتگان نهایی به مرحله دوم داوری دومین جایزه سال «استیکر» اعلام شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قوی تن: مسئولان خانه سینما دست روی دست گذاشته اند و هیچ تدبیری برای وضعیت بحرانی زندگی سینماگران ندارند/ تصمیم گیری های دولت زندگی مردم را سخت تر کرده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی قوی تن کارگردان سینما گفت: مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه سینما دست روی دست گذاشته اند و هیچ تدبیری برای وضعیت بحرانی زندگی سینماگران ندارند؛ امروزه سینماگران در شرایط بحرانی روزگار می گذارنند و به دلیل اینکه در بین عموم افراد جامعه چهره ای شناخته شده هستند نمی توانند برای امرار معاش شان دست به هر کاری بزنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «رویای سهراب» و «آفتاب، مهتاب، زمین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اینکه هنرمند مجبور باشد برای تأمین معاش روزانه خود دست به هر کاری بزند به حیثیت و جایگاه هنر لطمه می زند. من واقعاً نمی دانم برخی از اهالی سینما امروزه با این شرایط بیکاری و خانه نشینی و این تورم و گرانی سرسام آور و فزاینده چطور روزگار می گذرانند؟

وی ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به یک سال است که تولید در سینما به پایین ترین میزان خود رسیده، سینماها تعطیل است و اهالی سینما بیش از گذشته درد بیکاری و بی پولی و فقر را می چشند. برخی از سینماگران حتی توان پرداخت اجاره خانه و تهیه نان شب خود را ندارند اما متأسفانه از سوی مسئولان هیچ اتفاق مثبت و سازنده ای برای رفع این بحران ها وجود ندارد.

قوی تن با تأکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه سینما باید فکر اساسی برای دوران رکود و دوران اوج ویروس منحوس کرونا داشته باشند تصریح کرد: متأسفانه از سوی مسئولان دولتی هم شاهد تصمیم گیری های چاره گشا نیستیم و بالعکس تصمیم گیری های دولت زندگی مردم را سخت تر کرده است!

وی در همین راستا متذکر شد: دولت اگر برای مردم محدودیت می گذارد باید در کنارش کمکی هم به آن ها بکند اما نه تنها کمک نمی کند بلکه جریمه های سنگین و مالیات سنگین برای مردم می بندد. ما بعد از شیوع و گسترش ویروس کرونا رسماً روند افزایشی گرانی و تورم را با پوست و گوشت و استخوان ما درک کردیم. متأسفم که باید عنوان کنم دولت نه تنها کمک حال جامعه نیست بلکه با هر حرکت خود زندگی را برای مردم سخت و سخت تر می کند.

این سینماگر با طرح این پرسش که فردی که کارمند نیست و با مشاغل روزانه دستمزد دریافت می کند و هیچ مستمری ندارد در این بحران باید چطور روز خود را سپری کند اظهار داشت: گویا کسانی که تصمیم برای افزایش محدودیت های کرونایی می گیرند حقوق یامفت دارند و نمی دانند کسی که صبح سر کار نرود شب نانی در سفره اش نیست که با خانواده اش بخورد!

کارگردان فیلم های سینمایی «نسکافه داغ داغ» و «سنجاقک های برکه سبز» در همین راستا ادامه داد: یکی از مشکلات جدی که دولت برای مردم ایجاد کرده همین محدودیت های تردد در شهر از ساعت ۹ شب تا ۴ بامداد است! واقعاً این چه فایده ای دارد؟ چه سرویس عمومی برای مردم راه اندازی شده که اگر کسی کارش طول کشید جریمه نشود و بتواند در این سرمای زمستان راحت به منزلش برسد؟ این تصمیم گیری های نابخردانه جز فشار بر مردم چیزی ندارد!

وی خاطرنشان کرد: بنده همیشه از خودم این سوأل را می کنم که آیا خدا از کسانی که مردم را در این بیماری و گرانی و وضعیت سخت رها کرده اند می گذرد؟ قطعاً کسانی که باعث و بانی فشارهای مضاعف بر مردم و جامعه هستند باید در درگاه الهی پاسخگوی عملکرد و رفتارشان باشند!

این کارگردان سینما در خاتمه اظهاراتش با طرح درخواستی گفت: مدیرعامل و هیأت مدیره خانه سینما باید در این روزهای کرونایی تدبیری برای اکران آنلاین داشته باشند و از مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی پدید آوردن اکران آنلاین با امنیت کامل را مطالبه کنند. آمدیم و چندین سال وضعیت جامعه و بیماری کرونا روبراه نشد و یا بیماری دیگری آمد. چرا نمی نشینند و تدبیر کنند تا اکران آنلاین را درست راه اندازی کنند. چرا پخش کننده خوب برای اکران آنلاین به وجود نمی آورند؟ این وظیفه متولیان است که میدان را برای کسانی که فیلم کار کردند باز کنند تا آن بتوانند با امنیت کامل فیلم های شان را اکران کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای آثار بزرگان در شب دوم کنسرت های آنلاین موسیقی ایرانی


دومین شب از برگزاری دومین دوره کنسرت های آنلاین موسیقی ردیف دستگاهی ۲ گروه موسیقی به اجرای آثار بزرگان موسیقی کشورمان در تالار رودکی پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع