X

بایگانی دی 2, 1399

دفتر سینمایی

«عربستان سعودی» با «دختر دریا» به «اسکار ۲۰۲۱» می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عربستان سعودی روز پیش فیلم «دختر دریا» (Scales) ساخته شهد امین را برای حضور در رقابت اسکار نود و سوم معرفی کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از اسوشیتدپرس، جدیدترین فیلمی که به اسکار معرفی شده «دختر دریا» ساخته شهد امین به نمایندگی از کشور عربستان سعودی است.

منتقدان از این فیلم به عنوان اثری یاد کرده‌اند که از طریق داستانی جادویی-واقع‌گرایانه به بررسی تغییر نقش زنان در جامعه می‌پردازد.

هرچند مهلت ارسال نمایندگان کشورها برای حضور در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار نود و سوم به پایان رسیده است اما به نظر می‌رسد اسکار هنوز دارد چند مدعی جدید را در آخرین لحظه‌ها می‌پذیرد.

این فیلم را شهد امین نوشته و کارگردانی کرده است و داستان آن درباره یک دختر نوجوان پناهنده است که نمی‌خواهد توسط مردم روستایش به عنوان قربانی به موجودات دریایی مرموز تقدیم شود.

«دختر دریا» ۷۴ دقیقه‌ای است و سال ۲۰۱۹ ساخته شده و نخستین بار در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمده است.

از دیگر فیلم‌های عربی که امسال در رقابت اسکار حضور دارند «تو در ۲۰ سالگی خواهی مرد» از سودان، «۲۲ متر» از اردن، «غزه عشق من» از فلسطین، «هلیوپلیس» از الجزیره، «مردی که پوستش را فروخت» از تونس و «کلیدهای شکسته» از لبنان هستند.

تاکنون ۹۱ کشور وارد فهرست رقبای اسکار بین‌المللی ۲۰۲۱ شده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشی از انعکاس مرگ و ‌زندگی


نمایشگاهِ گروهی مولتی مدیا «زوال، دیالکتیک استمرار» از ۵ تا ۱۴ دی با نمایش آثار دو هنرمند در گالری فرمانفرما برگزار می‌شود.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«قهرمان» فرهادی به پایان فیلمبرداری رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلمبرداری فیلم سینمایی «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی تمام شد.

به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری فیلم سینمایی «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی پس از هفتاد و پنج جلسه، روز شنبه بیست و نهم آذر ماه طبق برنامه ریزی انجام شده به پایان رسید.

امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدر عرفایی، سارینا فرهادی و جمعی دیگر از بازیگران که اغلب آن‌ها چهره‌های جدیدی هستند در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

تدوین این اثر توسط هایده صفی یاری آغاز شده است. لوکیشن های این فیلم در شیراز و اطراف آن بود و از بازیگران بومی آنجا نیز استفاده شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات فراخوان پویش «قهرمان من» در پاسداشت سردار سلیمانی


مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از راه‌اندازی پویشی با عنوان «قهرمان من» در آستانه سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قسمت دوم «غیررسمی» پخش خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «غیررسمی» با بخش‌های منتشر نشده از دیدارهای رهبرانقلاب، پنجشنبه ساعت ۲۰ از شبکه۳ و سایت Khamenei.ir پخش خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، یکی از برنامه‌های مستمر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که از سال‌های گذشته برقرار بوده، برگزاری جلسات گوناگون با طیف‌های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری است. جلساتی که در فضایی متفاوت از دیدارهای رسمی برگزار شده و رهبر انقلاب پای صحبت‌ها و درددل‌های حاضران می‌نشینند که بخشی از این جلسات، از سال ۹۵ در قالب جلسات «پنج‌شنبه ای» برگزار شده است.

مؤسسه‌ی پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای)، روایتی از این دیدارها را در مجموعه مستند «غیر رسمی» تولید کرده که قسمت دوم این مجموعه با موضوع «مروری بر دیدارهای پنجشنبه‌ای» رهبرانقلاب و حاشیه‌های این جلسات آماده پخش شده است.

این قسمت از مجموعه مستند غیر رسمی، پنجشنبه ۴دی ساعت ۲۰ در مجموعه رسانه‌های KHAMENEI.IR و شبکه سوم سیما و همچنین جمعه ساعت ۲۱ از شبکه افق و شنبه ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دعوت از عکاسان برای شرکت در جشنواره‌ «ایران بان‌نو»


نخستین جشنواره تخصصی بانوان کارآفرین با عنوان «ایران بان‌نو» از عکاسان برای شرکت در این جشنواره دعوت به حضور کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی «ستاره‌های بین‌المللی هنرهای تجسمی» در جشنواره فجر سیزدهم


علی اشرف صندوق آبادی توضیحاتی درباره بخش‌های سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و بخش ستارگان جهانی هنر ایران ارائه کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ظهور حقیقت تحریف و انحراف عرصه مستند در پرتو مدیریت ناکارآمد فرهنگی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت به پایان خود نزدیک می‌شود و سَرکِیف بودن مدیران سینمایی از نحوه برگزاری این جشنواره در شرایط کرونایی کشور موجب شد تا به مرور چند موضوع در این زمینه بپردازیم.

محمدرضا مهدویپور/ چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت به پایان خود نزدیک میشود و سَرکِیف بودن مدیران سینمایی از نحوه برگزاری این جشنواره در شرایط کرونایی کشور موجب شد تا به مرور چند موضوع در این زمینه بپردازیم:

۱/ مرورکلی مجموع آثار راه یافته به چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت بازگو کننده این واقعیت دردناک است که اساسا سینمای مستند ما به حال خود رها شده و مدیریت سینمایی کشور این عرصه مهم و تاثیرگذار در صنعت سینمای ایران را به حال خود وِل نموده و «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» تنها با ادعای «کمک به راهبری مدیریت سینمای مستند و انیمیشن» به دنبال مصرف بودجههای فرهنگی میباشد. آن هم به صورتی کاملا پُرخرج و به نحوی که متولیان امر در هفت ماهه نخست امسال مبلغی در حدود چهار میلیارد و چهارصد میلیون تومان را هزینه نمودهاند!

۲/ از هجمه مستقیم به «آرمانهای انقلاب اسلامی» و نا کارآمد نشان دادن «نظام جمهوری اسلامی» گرفته تا برجسته نمودن «دوران ستمشاهی» و ایجاد حسرت و افسوس نسبت به «سبک زندگی آریامهری»  و … موضوعاتی است که در آثار راه یافته به چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت قابل مشاهده بوده و این همه یا موید ناکارآمدی و نابلدی متولیان امر و سرایت «ولنگاری» در حوزه مدیریتی ایشان است و یا حکایت از غلبه جریان «نفوذ فرهنگی» بر پیکره مدیریتی کشور در عرصه مستند مینماید.

۳/ عدم توجه به «سبک زندگی اسلامی-ایرانی» یکی از چالشهای چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت میباشد. موضوعی به شدت مظلوم که نه تنها در مجموع تولیدات حمایت شده توسط «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» جای خالی آن به چشم آمده و بعضا مشاهده میشود که برخی از آثار حمایت شده توسط این مرکز در صدد استخفاف و یا اهالت مستقیم به انسان مسلمان ایرانی میباشند و… ؛ بلکه حتی در تولیدات نهادهایی همچون «گروه مستند روایت فتح» و یا «خانه مستند» نیز قابل مشاهده بوده و در این راستا میتوان ذهنیت «همرنگ شدن» را عاملی برای رواج چنین عدم توجهی در میان این مجموعهها قلمداد نمود. مجموعههایی که در عرصه مستندسازی کشور چند سالی است که دُچار کم خود بینی شده و  زمانی حذف عنوان «انقلاب اسلامی» از پسوند تشکیلاتی و تقلیل جایگاه خود از «خانه مستند انقلاب اسلامی» به «خانه مستند» و زمانی دیگر با اعلام برائت از «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» به عنوان یکی از مجموعهای وابسته به «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» و … به دنبال جذب حداکثری بوده و با ژستهای شبه رونشنفکری و عدم توجه به «سبک زندگی اسلامی-ایرانی» میخواهد سری در میان سرهای واداده به غرب و شرق پیدا نماید!

۴/ اتخاذ استراتژی «انبوده سازی» و در کنار آن عدم تزریق مناسب منابع مادی و هزینه کردهای تحقیقاتی لازم برای آثار و …؛ اگر چه سبب شد تا «گروه مستند روایت فتح» با ۱۲ اثر و «خانه مستند» با ۱۶ اثر در بخشهای مختلف چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت حاضر شوند و با عدم دغدغه برای کپی شدن آثار در اکران آنلاین و همچنین مناسبات مالی بتوانند دست برگزار کنندگان جشنواره را پُر نموده و به عاملی برای توجیه برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی کشور مبدل شوند و…؛ اما در واقع «کیفیت» پایین عمده این آثار و بویژه مشهود بودن خلأ «پژوهشی» در مجموعه این تولیدات سبب شد تا بار دیگر زنگ خطر جدی در عرصه «مستندسازی انقلاب اسلامی» به صدا درآمده و عاقبت تیره و تار اینگونه از مستندسازی و رواج آن در میان طیف نیروهای متعهد به مبانی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را یادآور شود. عاقبت تیره و تاری که فرجام آن تنها تحریف تاریخ و ایجاد ذهنیت کاذب از واقعیتهای گذشته و حال خواهد بود!

۵/ ظاهرا با اصرار متولیان سازمان سینمایی قرار است برگزای «جشنوارهها» به محل آزمون و خطای مدیران مبدل گردد و بودجههای فرهنگی بجای صرف در تولید آثار و یا حمایت از هنرمندان درگیر در شرایط کرونایی؛ به بزمهایی درون سازمانی اختصاص پیدا کند که تنها عنوان «جشنواره» را با خود به یدک میکشند! بزمهایی پُرخرج که البته با توجیه افکار عمومی و بیان این ادعای تکراری توسط مدیران برگزار کننده همراه میباشد که: «با برگزار نکردن جشنواره نمی‌توانستند بودجه را به بخش‌های دیگر تزریق کنند» !

۶/ اگر چه پرداخت به این مُهم و بررسی چرایی صرف بودجههای فرهنگی کشور با چنین توجیهات کودکانهای و آن هم در شرایطی ویژه که بسیاری از اهالی سینما یا در بیکاری به سر میبرند و یا به دلیل وضعیت کرونایی، مجبور به خانه نشینی و ارتزاق از پسانداز و یا قرض از این و آن شدهاند و …؛ مجالی مختص به خود را طلب میکند؛ اما به هر شکل چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت با تاکید ویژه «مدیران بنفش» در مُدل برگزاری به صورت کاملا اینترنتی شکل گرفت. مدلی که به هیچ عنوان از قابلیت تعمیم برای سایر جشنوارهها و بالاخص دو جشنواره ملی و بینالملل فیلم فجر برخوردار نمیباشد.

۷/ بنابر اعلام شخص دبیر جشنواره چهاردهم؛ بودجه مصوب این دوره از برگزاری «سینماحقیقت» مبلغی بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان است. بودجهای قابل توجه که ادعا میشود صرف تهیه و توسعه زیر ساخت‌های لازم در برگزاری جشنواره به «شیوه برخط» خواهد شد. پس اگر چه توجیه صرف چنین بودجهای برای پلتفرمهای آماده با منطق جور در نمیآید. اما همچنان برای قضاوت در این مورد زود است و باید منتظر ماند تا صورت مخارج جشنواره منتشر شود و معلوم گردد که این بودجه دقیقا صرف انجام چه اتفاقی در زمینه زیرساختهای «شیوه برخط» شده است. البته اگر شفافیت واقعی صورت گیرد و گزارشهای مالی جشنواره چهاردهم دارای پیوست ریز مخارج باشد!

۸/ بنابر ادعای دبیر جشنواره چهاردهم؛ در چهار روز نخست جشنواره، یعنی تا روز جمعه ۲۸ آذرماه؛ تعداد ۲۳ هزار بازدید از پلتفرمهای جشنواره ثبت شده است. استقبالی که در صورت صحت آن و با احتساب بلیطهای ۷ هزار تومانی جشنواره؛ مبلغی در حدود ۱۶۰ میلیون تومان آورده مالی به همراه داشته است. آورده مالی کم اما قابل قبولی که در صورت صحت و تداوم آن در چهار روز دوم جشنواره به مبلغی معادل ۳۲۰ میلیون تومان رسیده و حالا باید منتظر ماند و دید که با وعده دبیر جشنواره چهاردهم، این مبالغ به تولیدکنندگان آثار پرداخت خواهد شد یا خیر!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام حمایت از تولید آلبوم‌های موسیقی سنتی و مقامی


دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه حمایت خود از فعالیت هنرمندان و گروه‌های موسیقی در کشور، چهار زمینه حمایتی دیگر را نیز در دستور کار قرار داده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند «ایران‌زاد» مهمان یزدی ها شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند بلند «ایران‌زاد» به کارگردانی مجید عزیزی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر این روزها زندگی یزدی‌ها را جلوی دوربین برده‌ است.

به گزارش سینماپرس، «ایران‌زاد» در هفتمین سفر استانی خود مهمان ماجراها و روایت‌های دلنشین یزدی‌ها شد و پای صحبت معلمی نشست که با بیانِ داستان‌های شفاهیِ گذشته، خاطرات شیرینی را در ذهن شاگردانش به جا گذاشته بود.

همچنین این مستند درد دل مادری را تصویر کرد که بزرگترین نگرانی‌اش دور ماندن از فرزندانش و ترس از تنهایی بود. از داغ مادری شنید که در حادثه‌ای، نزدیک ترین عزیزانش را از دست داده بود. میزبان دنیای جوانی شد که با وجود شکست‌ها و سختی‌های زیاد از تلاش‌ها و امیدش برای رسیدن به آرزوهایش گفت. روایت زندگی زرتشتیان در یزد را از زبان یک موبد زرتشتی شنید و با زبان اشاره راه به دنیای ناشنوایان برد و خاطرات یک جوان ناشنوا را مرور کرد.

مستند سینمایی «ایران زاد» که از اوایل سال ۹۹ در استان چهارمحال و بختیاری کلید خورده است، تاکنون در استان‌های مازندران، گیلان، تهران، قزوین و همدان تصویربرداری شده و قرار است تا سال آینده در مناطق مختلف کشور ادامه پیدا کند. «ایران‌زاد»، پس از اتمام مراحل فنی در سینماهای کشور و جشنواره‌های داخلی و خارجی نمایش داده خواهد شد.

روند تصویربرداری مستند سینمایی «ایران‌زاد» در شهرها و روستاهای مختلف ایران به دلیل شرایط بحرانی شیوع کرونا، کندتر از آن‌چه در تصمیم اولیه تیم تولید بوده، پیش می‌رود.

به گفته مجید عزیزی کارگردان این مستند، «ایران‌زاد» برخلاف آنچه در وهله اول تصور می‌شود، درباره اقلیم ایران یا تاریخ آن نیست، بلکه به تجربه‌های زیسته ایرانیان معاصر می‌پردازد.

 مجید عزیزی، در کارنامه خود تجربه تولید رسانه‌ای در بیش از ۲۵ کشور جهان را دارد و تاکنون موفق به دریافت جوایز متعددی از جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی شده است. از مهم‌ترین آثار او می‌توان به «تاریخ صدور» و «بدون مرز» اشاره کرد.

دیگر عوامل اصلی این فیلم عبارتند از مشاور پروژه: حامد شکیبانیا، مدیر تولید: محمدهادی‌ حیدری، دستیار کارگردان: فاطمه سادات ابوترابی، سرپرست گروه تحقیق: ایمان معصومی، پژوهشگر: علیرضا زارعی، مدیر فیلمبرداری: میثم بابایی، تدوین‌گر: محمدحسین حیدری، مدیر صدابرداری: احمد افشار، مدیر برندینگ: علی قرائتی، طراح گرافیک: سیدعلی میرفتاح، مدیر رسانه‌ای: فرنوش آباء.

مشاهده خبر از سایت منبع