X

بایگانی دی 2, 1399

دفتر سینمایی

«قورباغه» رفع توقیف شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا از رفع توقیف نمایش سریال «قورباغه» خبر داد.

به گزارش سینماپرس، علی سعد معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، در صفحه شخصی خود اعلام کرد: با پیگیری‌های ساترا و تعامل با قوه قضائیه، سازوکار مناسب برای رفع دغدغه‌های مقام محترم قضایی در خصوص سریال  «قورباغه» صورت گرفت.

پلتفرم با رعایت فرآیندها می‌تواند سریال قورباغه را برای کابران عرضه کند.

سریال «قورباغه» رفع توقیف شد

گفتنی است سریال «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی، تهیه‌کنندگی علی اسدزاده و سرمایه‌گذاری نماوا تولید شده است. نوید محمدزاده، صابر ابر، فرشته حسینی، سحر دولتشاهی، مهران غفوریان و … از بازیگران این سریال هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌های بخش کرونا بیشتر من را احساساتی کرد ولی به فکر فرو نبرد/خیلی از این فیلم‌ها در تلویزیون خودمان هم نمی‌تواند پخش شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

مهرداد اسکویی گفت: فیلم‌های بخش کرونا بیشتر من را احساساتی کرد ولی به فکر فرو نبرد. همچنین خیلی از این فیلم‌ها در تلویزیون خودمان هم نمی‌تواند پخش شود، حقوق شخصیت مسئله مهمی است که باید به آن توجه کرد. اینکه ما چقدر حق داریم که به شخصیت نزدیک شویم.

به گزارش سینماپرس، ویژه برنامه کرونا برای بررسی مستندهایی که درباره این موضوع ساخته شده و در آخرین روز از برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با اجرای حامد شکیبانیا انجام شد.
مهرداد اسکویی داور بخش کرونا جشنواره سینما حقیقت در سخنانی گفت: خوشحالم که در کنار اساتید خودم داوری بخش کرونا جشنواره را بر عهده داشتم. قبل از دیدن فیلم‌ها فکر می‌کردم با چه جهانی روبه رو هستم. کرونا مهم‌ترین اتفاق برای سینمای مستند بود و می‌خواستم ببینم چقدر از فضای مستندهای گزارشی درباره کرونا جدا شدیم و درباره فضاهای زیست نشده آن می‌بینیم.
وی افزود: از پاندمی گذشته ۱۰۰ سال گذشته و فیلمی وجود ندارد. در نتیجه این مقوله مهمی است که ببینیم در جهان امروز چطور با پاندمی مواجه می‌شویم. باید بگویم خیلی چیزها در فیلم‌ها رعایت نشده بود. به عنوان مثال اینکه مسئولیت فردی ما در این وضعیت کرونا چیست؟ آیا به موضوعاتی از این دست فکر کردیم و آیا قبل از برخورد با مقوله تولید فکر داریم؟ این چیزهایی است که در آثار شاهد آن نبودم.  
این مستندساز در ادامه بیان کرد: اینکه به چه نسبتی باید به سوژه نزدیک شویم و اصولا اجازه داریم به بیمار کرونایی نزدیک شویم؟ آیا فیلمساز اجازه این حد از نزدیکی را دارد؟ وقتی شخصیت به شما بگوید، اجازه دهید ماسک روی صورت من باشد و شما چند بار از او می‌خواهید ماسک را بردارد، تا چه اندازه مرز اخلاق رعایت شده است؟
وی ادامه داد: آیا هیجان زده به مقوله ایثار که ما را احساساتی می‌کند نپرداختیم؟ در صورتی که باید از این موضوع عبور کنیم و دانش جدیدی را ارائه دهیم. فیلم‌های بخش کرونا بیشتر من را احساساتی کرد ولی به فکر فرو نبرد. همچنین خیلی از این فیلم‌ها در تلویزیون خودمان هم نمی‌تواند پخش شود. حقوق شخصیت مسئله مهمی است که باید به آن توجه کرد. اینکه ما چقدر حق داریم که به شخصیت نزدیک شویم.
اسکویی در ادامه عنوان کرد: مسئله سیاه‌نمایی و سیاه‌نمایی نکردن مرز باریکی است که باید رعایت کرد. از سویی باید مسائل را نشان داد و از سویی غلو نکرد. اینکه از چه زاویه‌ای به شخصیت نگاه می‌کنید در این مسئله مهم است. آیا به شخصیت احترام گذاشته شده و مرز اخلاق رعایت می‌شود؟ مرز نزدیک شدن به سوژه آسیب پذیر کجاست؟ این سوال‌ها مقوله ویژه‌ای است که در برخی فیلم‌ها رعایت نشده است.
 وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: گاهی اوقات شخصیت‌ها و خانواده‌شان در فیلم‌هایم به من اجازه نمی‌دهند که بخشی از زندگی در  فیلم باشد. این موارد کاملا خارج از فیلم است. اما در مقوله بیماری با پیچیدگی‌های بیشتری مواجه هستیم. مستندساز قدرت دارد اما چطور می‌تواند از قدرتش استفاده کند؟ باید بگذارد گفتگو ایجاد شود. اینکه بداند چطور با بیمار گفتگو کند و آن بیمار نیز بداند که در فیلم است.
این کارگردان ادامه داد: در یکی از فیلم‌هایم سوژه چند بیمار روانی بودند که خودشان دوست داشتند در فیلم حرف بزنند اما نگذاشتند که این کار را انجام دهم. چون گفتند آنها نمی‌توانند رضایت دهند و در شرایط عادی نیستند. خودشان دوست داشتند حرف بزنند اما برخی از اعضای خانواده آنها دوست نداشتند.
این مستندساز در ادامه عنوان کرد: یک جمله معروف داریم که می‌گوید محتوا مهم است. اما محتوای درونی شده مهم‌تر است. با خیلی از فیلمسازان این بخش می‌خواهم صحبت کنم و بگویم که حالا شما محتوا برای ساخت مستند دارید و از اینجا تازه باید ساخت مستند اصلی خود را شروع کنید.
وی در ادامه گفت: مشکل من با خیلی از فیلم‌ها این بود که به من پیشنهاد ویژه‌ای در برخورد با پاندمی ارائه نمی‌دادند و حرف این بود که ما به خط مقدم رفتیم. شما به خط مقدم رفتید، ولی در آنجا چه کاری انجام دادید؟
اسکویی در ادامه عنوان کرد: جسور بودن کافی نیست و نحوه عملکرد مهم است. دومین مشکل من این بود که چرا فیلم‌ها هیچ نقدی به هیچ جا ندارند. در آثاری که دیدم هیچ نقدی به هیچ جا نشده بود. هنوز احساسمان داغ است و هیجانی با موضوع برخورد کردیم. نگران پول‌ها و زمان‌هایی هستم که فیلمسازان ما می‌گذارند و به نتیجه نمی‌رسند.  
وی ادامه داد: گاهی اوقات لازم نیست همه چیز را در فیلم‌ها نشان دهیم. ما از کشور شعر هستیم و حتی پیرمرد در روستا هم می‌تواند با شعرش ما را به وجد بیاورد. این به دلیل ایهام و آن چیزی است که ما نمی‌دانیم و آن را تحلیل کرده و براساس زیست‌مان دریافت‌هایی از آن را داریم.
این کارگردان در پایان گفت: دوست داشتم در آثار این بخش یک سری فاصله ببینم، از جنس احترام گذاشتن به سوژه و ذهن مخاطب. این به نظرم خیلی با ارزش است. اما با این متریال که حال به دست آمده است، باید به ساخت آثار عمیق‌تر در این حوزه بپردازیم. همانطور که بعد از جنگ آثار مستند ارزشمندی درباره مسائل آن ساخته شد، از امروز نیز می‌توان به زوایای دیگر این موضوع (کرونا) پرداخت.

همچنین بخش اول این برنامه، گفتگو با محمد کیاسالار دبیر رویداد «کروناروایت» (سازمان نظام پزشکی) بود.
کیاسالار درباره رویداد «کروناروایت» که از ابتدای موج اول کرونا و آغاز قرنطینه خانگی شروع شده توضیح داد و جشنواره «سینماحقیقت» را یکی از بهترین همکاری‌ها در این زمینه خواند.
عضو هیئت داوران بخش ویژه کرونای جشنواره «سینماحقیقت»، درباره این دوره از جشنواره و ارزیابی آثار این بخش از نظر موضوعی، گفت: کلیدواژه پاسخ به این سوال، تنوع است. ۱۰۵ اثر به دبیرخانه رسیده بود که ۲۵ اثر در این بخش انتخاب شد. تمام اینها آثار متنوعی از نظر اقلیمی جغرافیایی و هم مضمونی و موضوعی بودند.
دکتر کیاسالار ادامه داد: از قم که شروع کرونا در آنجا بود تا شهرهای دیگر اثر به جشنواره رسید. از چگونگی مواجهه کادر درمان و ابتلایشان به کرونا و شهادت‌شان گرفته تا روایت‌هایی از همراهی و همدلی مردم برای کمک‌های داوطلبانه.
کیاسالار ادامه داد: فیلم‌هایی هم بود که تبعات اقتصادی و اجتماعی کرونا را نشان می‌داد و موضوعات کمتر دیده و گفته شده مانند سوگ کرونایی. آثار بسیار متنوع بود و ارزش ثبت و سند شدن داشت.
او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا درباره فرهنگ اجتماعی که باید اصلاح می‌شد هم فیلمی در جشنواره بود؟ گفت: یکی از فیلم‌ها، کارگردان خودش به کرونا مبتلا شده بود و به پاس قدردانی از کادر درمان سراغ مردمی رفته بود که رعایت نمی‌کردند و پاسخ‌های متنوع آنها را منعکس کرده بود.
کیاسالار خاطرنشان کرد: دو نگاه به ساخت مستند کرونایی هست، یکی اینکه باید صبر کرد تا از واقعه فاصله بگیریم و پژوهش شکل بگیرد اما نگاه دیگر به ثبت سند تاکید دارد که باید در همین بحبوحه کرونا شکل بگیرد. اما آسیب‌شناسی این مسأله می‌تواند از جمله مستندهایی باشد که در آینده با تحقیق و پژوهش شکل می‌گیرد.
او همچنین در پاسخ به سوالی دیگر درباره تلاش برای روایت تاریخ نزدیک در آثار کرونایی گفت: در این زمینه کتاب‌هایی مانند «کرونا به روایت رسانه» و «کرونا به روایت رادیو و تلویزیون» آماده شده که منتظریم در رویدادهایی مناسب، رونمایی شود. اساسا شکل‌گیری «کرونا روایت» با این ایده بود که ثبت تاریخی از این بازه زمانی داشته باشیم.
احمد الستی عضو هیئت داوران بخش ویژه کرونا چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت، مهمان بعدی این مراسم بود که درباره تجربه تماشای آثار این بخش گفت: نکته مهم این است که این فیلم‌ها راجع به قربانیان کروناست. به ندرت چیزی درباره خود کرونا در این آثار می‌دیدیم. که البته جواب چرایی آن روشن است، باید منتظر بمانیم و ببینیم که چقدر اطلاعات علمی دقیقی از کرونا به دست می‌آوریم.
این استاد دانشگاه با اشاره به تجربه‌های جدیدی که در این دوره برای مستندها به دست آمد که هنوز ظرفیت‌های آن کشف و تمرین نشده است، گفت: به طور مثال، باید گرامر تازه‌ای برای تصویربرداری از کرونا در نظر گرفت، چون استفاده از قواعد قدیمی کار پر ریسکی است اما مهم‌تر از آن، بحث زیبایی‌شناسی این فیلم‌ها است.
او یادآور شد: به خاطر خطرناک بودن و ریسک بزرگی که در ضبط این تصاویر است باید بدانیم یکی از قوانین کلی در جهان برای ساخت مستند در بحران، این است که گروه فیلم باید تا حد امکان تقلیل پیدا کند و یک نفره شود. برای همین از تکنولوژی معمول برای تصویربرداری در این مورد نمی‌توانیم استفاده کنیم و فقط یک موبایل می‌تواند کافی باشد.
الستی با تاکید بر اینکه در ساخت مستندهای کرونایی باید به جایی می‌رسیدیم که تصاویر تک‌نفره با موبایل بگیریم، گفت: در نتیجه کیفیت تصویر و صدا تقلیل پیدا می‌کند اما به نظر می‌رسد چنین چیزی گریزناپذیر است. و هیچ زمانی ضروری‌تر از بازگشت به این ایده قدیمی، جز امروز و شرایط کرونایی نیست.
او با بیان اینکه «علیرغم تاسف بسیار برای فیلمبردارانی که در جنگ جهانی دوم و انواع جنگ‌ها جان‌شان را از دست دادند اما معتقدم کرونا شرایط خاص‌تر و خطرناک‌تری برای گروه مستندساز ایجاد کرده»، گفت: در شرایط کرونا مدتی طول می‌کشد تا متوجه خطر فیلمساز برای خودش و خانواده‌اش شویم.
عضو هیئت داوران بخش کرونا در جشنواره سینماحقیقت یادآور شد: گروه کوچک فیلم معیاری است که باعث می‌شود دکوپاژ متفاوتی داشته باشید و قواعد دکوپاژ کلاسیک و حتی مدرن اینجا اصلا کار نمی‌کند و باید به یک زیبایی‌شناسی متوسل شویم که عده بسیاری در سینمای مستند آن را نفی می‌کنند. به طور مثال با این سوال روبه‌رو می‌شویم که آیا واقعا ضبط تصاویر مخفیانه علیرغم ضرورتش، درست است؟ این مسأله‌های اخلاقی در ساخت مستندهای کرونایی مطرح است و باید در موردش تصمیم گرفته شود.
الستی تصریح کرد: آنهایی که به دور از آلودگی بودند مستندهایشان خیلی جالب‌تر هم شده بود. اما آنهایی که در محیط آلوده بیمارستان کار کردند فداکاری بزرگی کردند. و بیشتر درباره کسانی بود که در این حوزه قدم گذاشتند و موقعیت‌هایی را تصویربرداری کردند که سخت تماشاگر را احساساتی می‌کند اما بایستی بدانیم. اولین باری است که سینمای مستند با پاندمی روبه‌روست و چیز زیادی درباره آن نمی‌دانیم. تازه داریم وارد این حیطه خطرناک و در عین حال غیر قابل گذشت می‌شویم و بایستی به این فکر باشیم که این فیلم‌ها موقعیت‌هایی را پایه‌گذاری می‌کند که بایستی بعد از این به بحث گذاشته شوند که دکوپاژ، تکنولوژی، و ساختار متفاوتی می‌طلبد.
الستی در پایان خاطرنشان کرد: این تعلیق جامعه در برابر کرونا در فیلم‌های مستند هم دیده می‌شود به‌طوری که می‌بینیم همه پایانی رها شده دارند. چون کسی نمی‌داند چگونه باید این درام را به پایان برساند.
محمدرضا فرزاد مترجم کتاب «دوربین شخصی، سینمای ذهنی و فیلم جستار» در این مراسم گفت: انگیزه شخصی باعث ترجمه این کتاب شد. فیلمی ساخته بودم که افرادی می‌گفتند فیلم شما شبیه آثار فیلم جستار است. به این فکر کردم که آن چیست و درباره آن تحقیق کردم و فهمیدم قدمت بالایی دارد و تاکنون بحث‌های زیادی درباره آن شده است.  
وی ضمن بیان اینکه برون رفت از این وضعیت در سینمای مستند ما اتفاق مهمی است، بیان کرد: فیلم جستار یک گونه سینمایی است که بین حوزه‌های مختلف رفت‌وآمد می‌کند. از این جهت که برآمده از نگاه شخصی آدم و بصیرت و بینش فردی آدم است می‌توان آن را مختص به فیلم‌های شخصی دانست اما نویسنده این کتاب زمانی که کسی فکر نمی‌کرد، سعی کرد درباره رفتارهای شخصی خود بنویسد و آن را با موضوعات دیگر پیوند زند.  
فرزاد در ادامه بیان کرد: این فرم در زمان خود نخبه‌گرایانه بوده است. اما حکمت عملی و بینش فردی افراد را متمایز می‌کند. آدرنو در مقاله جستار و فرم خود می‌گوید جستار نتیجه ‌گری ندارد و نیرویش استنباط است. در نتیجه این فرمی است که نظریه ایجاد کرده است، اما حاصل واقعیت و داستان بوده و تخیل هم در آن هست.
در پایان این برنامه، با حضور محمد حمیدی‌مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت»، احمد الستی، از کتاب «دوربین شخصی، سینمای ذهنی و فیلم جستار» نوشته لائورا راسکارلی با ترجمه محمدرضا فرزاد رونمایی شد.
حمیدی مقدم در این آیین رونمایی گفت: مبحث جدیدی که در جشنواره سینماحقیقت امسال به عنوان یک بخش ویژه درنظر کرفتیم «کرونا» بود که آقایان الستی، کیاسالار و اسکویی در آن برای داوری قبول زحمت کردند و آقای محمدرضا فرزاد که همت کرد تا در این جشنواره ترجمه این کتاب ارزشمند به پایان برسد.
دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» با اشاره به اینکه این کتاب نقش مهمی در فیلمسازی شخصی دارد، گفت: در اندازه بضاعت خودمان سعی کردیم دو کتاب مهم را در این دوره از جشنواره رونمایی کنیم.
حمیدی‌مقدم در پایان با اشاره به اینکه مخاطبان جدیدی از طریق پلتفرم‌های برخط به جمع مخاطبان جشنواره سینماحقیقت اضافه شده اند، از استقبال از مراسم و بزرگداشت‌های این دوره خبر داد و افزود: از همه مخاطبان جشنواره «سینماحقیقت» دعوت می‌کنیم که فردا ساعت ۱۷.۳۰ برنامه اختتامیه جشنواره را که همراه با معرفی برگزیدگان است، تماشا کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

این بی‌انصافی است که بخواهیم باساختن فیلمی تلخ، کام مخاطبان را تلخ تر کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم «غیبت موجه» درباره دوست داشتن و عشق ورزیدن به وطن با نگاهی نزدیک به عرفان و شعر منطق الطیر عطار نیشابوری است که داستانی عاشقانه دارد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی غیبت موجه جدیدترین اثر سینمایی عباس رافعی کارگردان بهت و فصل فراموشی فریبا است. کارگردانی که بعد از تصمیم به ساخت فیلم و سریالی در سال جاری در نهایت تصمیم به ساخت فیلم دیگری با عنوان  غیبت موجه گرفت. فیلمی که از بازیگران بسیار خوبی مانند ابوالفضل پورعرب برخوردار است و به نظر می‌رسد که یکی از فیلم‌های جالبی باشد که به زودی و بعد از بازگشایی سینماهای کشور شاهد آن در پرده‌های سینما باشیم.

با او گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم و درباره داستان و مضمون فیلم جدیدش صحبت کردیم. قبلاً رافعی از مضامین فکری و اندیشه‌ای در فیلم‌هایش به ما خبر داده بود و اینکه مخاطب باید برای فهم برخی از نکات در فیلم‌ها تلاش کند.

* آیا در فیلم غیبت موجه باز هم با یک فیلم زنانه و تلخ مواجهیم؟  

فیلم زنانه بله اما فیلم تلخ نه.  غیبت موجه فیلم تلخی نیست در این ایام که مشکلات متعدد بویژه ویروس کرونا کام مردم را تلخ کرده  این بی‌انصافی است که بخواهیم باساختن فیلمی تلخ، کام مخاطبان را تلخ تر کنیم.

فیلم، سینما، کرونا،

عباس رافعی کارگردان سینما

همین ویروس کرونا بس است که این روزها را با غیبت ناموجه عزیزانمان، کام هموطنانمان را تلخ کرده است.  غیبت موجه لحن تلخی ندارد اما چون واقعیت‌ها را در برابر چشم تماشاگران به نمایش می‌گذارد کمی آنها را هوشیار می‌سازد.

* مضمون و درونمایه فیلم چیست؟

اگر بخواهم در یک عبارت یا جمله  کوتاه بگویم: همدیگر و وطنمان را دوست داشته باشیم.  اما معنای دوست داشتن  و عاشق بودن متفاوت است  فیلم به معنای درست عشق ورزیدن و دوست داشتن می‌پردازد که چگونه عشقمان را حفظ و حراست کنیم تا تنهایمان نگذارد و غایب از نظر نشود. چه بسا این عملکرد ما است که  معشوق غیبتش موجه می‌شود.

* در خلاصه داستانی که در خبرگزاری‌ها آمده از منطق الطیر عطار  گفته‌اید، آیا فیلمنامه اقتباسی از قصه سیمرغان است؟  آیا فیلم یک فیلم عرفانی است؟

نه به هیچ‌وجه این فیلم در مورد  آن عرفان مصطلحی که مد نظر عموم مردم است نیست. می‌توان گفت که این فیلم، فیلم عرفانی مرسوم عرفا  نیست فیلمی است که قصد دارد بگوید سیمرغ خود ماییم؛  به دنبال هویت خود در جایی دیگر نگردیم. آن چه خود داریم از دیگران طلب نکنیم.

فیلم، سینما، کرونا،

ابوالفضل پورعرب در غیبت موجه

فیلم با ورود یک زن (میترا حجار) به یک موقعیت و فضای غریب شروع می‌شود و با خروج‌ زن از این موقعیت غریب به پایان می‌رسد، در حالی که زن ابتدای فیلم با زن پایان فیلم یکی نیست و متفاوت است.  یعنی تأثیراتی که پذیرفته و تأثیراتی که در جهان داستان ما گذاشته در فیلم غیبت موجه مشخص است. اینجا است که عرفان مد نظر مصطلح به یک عرفان عملی تبدیل می‌شود. عرفان ابو سعید ابوالخیر تا عطار نیشابوری.

* چرا اسم فیلم غیبت موجه است؟ آیا همچنان که شنیدیم بخش‌هایی از فیلم در یک دبیرستان و هنرستان می‌گذرد یک فیلم دانش‌آموزی است؟

نه فیلم  فیلم دانش آموزی نیست یا فیلم درباره یا برای کودکان و نوجوانان نیست. کلمه غیبت یا غیبت موجه، مدرسه را به ذهن مخاطب
متبادر می‌کند اما فیلم غیبت موجه فیلم دانش‌آموزی یا اینکه فیلمی در سن و سال دانش آموزان نیست.

در زندگی همه ما عناصری غیبت دارند یا  در دنیای پیرامون ما عناصری وجود ندارند که  چه بسا ما متوجه غیبت آنها نشده‌ایم. غیبت  آنها موجه است چون ما نخواستیم آنها را داشته باشیم.  وقتی که ما متوجه نداشتن یا کمبود این عناصر نشویم غیبت آنها موجه است. داستان غیبت موجه به نوعی اشاره‌ای به این مضمون دارد که ما از فضای پیرامونی خودمان که چه چیزهایی داریم و چه چیزهایی را از دست می‌دهیم، غافلیم.  و همینطور اینکه غیبت چه کسانی، چه چیزهایی  و چه عناصری در پیرامون ما ناموجه و غیبت چه عناصری موجه است.  در این سفری که در خلقت انجام می‌دهیم چه ملزوماتی باید همراه ما باشد و چه عناصر و ملزوماتی بی‌خود و ناموجه است.

* آیا از ادبیات کهن در داستان بهره برده‌اید؟

در زیر متن داستان اشاره‌ای به عشق‌هایی که به قول مولانا  در پی رنگی می‌گردند اشاره شده است.

عشق‌هایی کز پی رنگی بود / عشق نبود عاقبت ننگی بود

شاید در زیر متن داستان ناخودآگاه  نیم‌نگاهی هم به داستان کنیزک و مرد زرگر مولانا داشته باشم که شاه‌بیت این داستان  این است:هرچه گویم عشق را شرح و بیان / چون به عشق آیم خجل باشم از آن.

فیلم سینمایی غیبت موجه با پشت سر گذاشتن بیش از نیمی از فیلمبرداری، در تهران ادامه دارد و بزودی پس از اتمام فیلمبرداری وارد فاز پس از تولید می‌شود.

عوامل فیلم غیبت موجه عبارت‌اند از، بازیگران: ابوالفضل پورعرب، میترا حجار، علی اوجی،  امیررضا دلاوری، حسن زارعی، مسعود رضایی،
زهرا میرزایی،  آیسان کرمی، احمدرضا اسعدی، مهری آل آقا،  احمد پورخوش، امیر شریعت، حسام شریفی، سعید درآینده، مهدیه گلستانی، سعید گمار،  یاسین کلاته،  اسماء حیدری، سامی سلیمانی، پیمان احمدزاده،  فریدون روشنایی،  ماه جبین حبیبی، پرستو رفیعی، مرضیه کوهی، پرهام نریمانی.

نویسنده: منیژه صالح پناه، مدیران تولید: سید مهدی نریمانی، سیداحمد رضایی، مدیر برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان: حمید شوریده، مدیر فیلمبرداری: سعید براتی،  فیلمبردار: مهدی قیصری، مدیر صدابرداری: مهدی ابراهیم‌زاده، طراح صحنه: محمد رضا میرزامحمدی، طراح لباس: پردیس رافعی، طراح گریم: مهرداد قلی‌پور، عکاس: سارا ایوانی، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای: میلاد معتمدی‌فر، مدیر تدارکات: علی رستمی‌نیا، تهیه کننده و کارگردان عباس رافعی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از «خالی بودن اتاق‌های فکر» تا دست‌پاچگی مدیریان و «تدارک دقیقه نودی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تلویزیون شب یلدای شلوغ، پرترافیک اما کمتر با ایده و خلاقیتی را پشت سر گذاشت. به نظر می‌رسد با واکاویِ ضعف‌ها و قوت‌هایش، مهیای مناسبت‌های پیش‌رو بشود.

به گزارش سینماپرس، شبِ یلدا درسی شاید به برنامه‌سازان بدهد که با این روش برنامه‌سازی، مخاطب را جذب می‌کنند اما هیچ اندوخته فرهنگی، خلاقیت و نوآوری به جامعه هدف‌شان انتقال می‌دهند. تنها سرگرم‌شدن و لحظاتی همراهی به دنبال دارد و تلویزیون نتوانست آن تأثیرگذاری که باید برنامه‌های ترکیبی و مناسبتی رویِ مخاطب داشته باشند به آن هدف نرسید. 

اولین مشکلِ تلویزیون در مواجهه با مناسبت‌ها، تدارک دقیقه نودی است که هم در برنامه و هم ساخت سریال صِدق می‌کند. همین رمضانی که پشت سر گذاشتیم، نمودش را در آثار نمایشی روی آنتن دیدیم و در یلدا به هم ریختن قالبِ برنامه‌های تخصصی، این دست‌پاچگی خودش را نشان داد. امسال هم برنامه‌ای برچسبِ یلدایی به خودش گرفت، حتی مسابقه‌های تلویزیونی مثل “سیم آخر” و برنامه‌های تخصصی مثل “زوجی‌نو” و “دستپخت” با برچسب یلدا وارد رقابت یلدایی تلویزیون شدند. 

برنامه های تلویزیونی , تلویزیون , صدا و سیما , شب یلدا , شبکه یک , شبکه دو , شبکه نسیم , شبکه سه سیما , شبکه پنج ,

خلاقیت و نوآوری گمشده این روزهای تلویزیون، دوباره خودش را در میانِ دو شب پُرترافیک شبکه‌های سیما، به خوبی نشان داد. وقتی برنامه‌ساز هنوز اصرار دارد با تغییر دکور و آوردنِ خواننده و طولانی‌کردنِ ساعت پخش می‌تواند بیننده را مشغولِ خودش کند. شاید هم تا لحظاتی بتواند به این هدفش برسد اما این واقعیت پیش‌رویِ مدیران تلویزیون است که امروز مخاطب به مدیوم‌ها و رسانه‌های مختلفی دسترسی دارد و اگر خلاقیتی نبیند، به سراغِ آن رسانه‌ها می‌رود.

آنتِن پُرکردن مهم نیست بلکه باید برنامه‌سازان ما به سمت خلاقیت و نوآوری بروند. اتاق‌های فکر خودشان را تقویت کنند نه اینکه فقط به میهمان‌های تکراری و گپ و گفت‌های همیشگی روی بیاورند. در واقع دوباره با دعوت از چند بازیگر و خواننده که در چند شبکه شاهدِ تکرارشان بودیم ویژه‌برنامه‌ها را به سرانجام رساندند. بسیاری انتقاد داشتند که خیلی سخت بود بتوانند متمرکز یک برنامه را دنبال کنند، به خاطر تدارکِ همه شبکه‌ها حتی شبکه‌های تخصصی مثل سلامت، افق و حتی مستند. 

چرا یک دفعه این همه برنامه همزمان با هم به مخاطب حمله‌ور می‌شوند؟ در صورتی که این مخاطب به برنامه با کیفیت و زمان‌بندی شده نیاز دارد نه اینکه در یک ساعت با چند برنامه روبرو شود و هرکدام را قطعه قطعه و تیکه تیکه ببیند. این نکته‌ها در دو شبِ ویژه‌برنامه‌های یلدایی تلویزیون به چشم خورد. گفت‌وگوی خوب و تلاشِ برنامه‌سازان را روی آنتن دیدیم که در این شرایط کرونایی کوشیدند تا مردم در خانه بمانند و به دورهمی‌های خانوادگی یلدایی نروند. اما کیفیت HD شبکه‌های سیما باید کیفیتِ برنامه‌ها هم بالا برود. 

بسیاری از کارشناسان هم اعتقاد داشتند که نباید برنامه‌های ثابتِ تخصصی را مناسبتی می‌کردند؛ برنامه‌هایی مثل “دستپخت”، “زوجی‌نو” و “سیم‌آخر”. می‌توانستند این برنامه را با همان شکل و شمایلِ خودشان اجرا کنند چون بیننده خاصِ همان برنامه منتظرِ اتفاقات مسابقه‌ای و یا تخصصی مربوط به آن برنامه است. این مأموریت باید به چند ویژه برنامه با شکل و شمایل خلاقانه و نوآورانه سپرده می‌شد. نه اینکه در دقایق نود، به هر برنامه تخصصی و مسابقه‌ای بگویند شما با شکل و شمایلِ یلدایی روی آنتن بروید! این کار اصولی و منطقی نیست. 

برنامه های تلویزیونی , تلویزیون , صدا و سیما , شب یلدا , شبکه یک , شبکه دو , شبکه نسیم , شبکه سه سیما , شبکه پنج ,

“زوجی‌نو” که براساس هدفِ برنامه‌ای‌اش باید از زوج‌های جوان و ازدواج صحبت کند درگیر چالش میهمان خواننده و بازیگر می‌شود. خیلی مجری به مخاطبش احترام گذاشت با یکسری از این بازیگران درباره ازدواج صحبت کند اما اوج خاطره‌گویی در این برنامه به سمت خاطره جیگرکی فیروز کریمی رفت که مصداقِ آن “خود گویی و خودخندی…” است! اگر هوشمندانه میهمان انتخاب شود اندوخته فرهنگی برای مخاطب خواهد داشت. 
 

برنامه های تلویزیونی , تلویزیون , صدا و سیما , شب یلدا , شبکه یک , شبکه دو , شبکه نسیم , شبکه سه سیما , شبکه پنج ,

اگر بخواهیم نگاهی به این ویژه برنامه‌ها داشته باشیم؛ اولین انتقاد به شبکه یک سیما است که چرا ویژه برنامه‌ای را برای این شب تدارک ندید که “دستپخت” و حتی “ثریا” را وارد این میدان کند. برنامه‌های تخصصی که سیاستگذاری‌ها و اهداف خودشان را دارند. “دستپخت” در شبِ یلدا برش تصویری از کرسی، استودیو و اجرا داشت؛ واقعاً در این برنامه تخصصی، واقعاً جای داوری امیرکربلایی‌زاده، مهران رجبی و نادر سلیمانی بود؟! یا در روزهایی که پروتکل رعایت می‌شود رفتنِ داوران (مهران رجبی، نادر سلیمانی و امیرکربلایی‌زاده) به همراه مجری زیر کرسی چه معنی می‌دهد؟

شبکه ورزش که لوکیشن را تغییر داد تا کارِ جدیدی از خودش ارائه دهد هم چندان موفق نبود؛ چرا که ساختار برنامه همان دعوت از چند میهمان بود و فقط این میهمانان در پیست اسکی دربندسر با هم صحبت می‌کردند. نکته‌ای که در گذشته هم وجود داشت و کماکان هم وجود دارد همان بی‌توجهی به دعوت از میهمانان تکراری است؛ در شبکه یک امیر کربلایی‌زاده داوری می‌کرد، به “زوجی‌نو” شبکه سه رفت؛ مهران رجبی هم در ویژه برنامه “دستپخت” حضور داشت، هم در “ایرانیش” گفت‌وگوی او پخش شد و هم به ویژه برنامه شبکه ورزش رفت.

برنامه های تلویزیونی , تلویزیون , صدا و سیما , شب یلدا , شبکه یک , شبکه دو , شبکه نسیم , شبکه سه سیما , شبکه پنج ,

قابل توجه حضور نادر سلیمانی در سه شبکه تلویزیونی بود؛ هم “دستپخت” شبکه یک، “زوجی‌نو” شبکه سه و “انار” شبکه پنج. بهروز رضوی هم در ویژه‌های رادیویی بود و هم در شبِ یلدا “دورهمی” مهران مدیری گفت‌وگو کرد و هم لحظاتی با باربد بابایی در “زوجی‌نو”. در مورد خوانندگان هم حجت اشرف‌زاده پایِ ثابت ویژه‌های شبکه سه است. هم در “سیم آخر” رشیدپور و هم در “زوجی‌نو” حاضر شد. 

برنامه های تلویزیونی , تلویزیون , صدا و سیما , شب یلدا , شبکه یک , شبکه دو , شبکه نسیم , شبکه سه سیما , شبکه پنج ,

از طرفی دیگر فرزاد فرخ در دو شبِ متوالی، بینندگان او را در تلویزیون دیدند. شبِ اول به “ایرانیش” شبکه دو رفت و شبِ دوم میهمان برنامه “انار” شبکه پنج سیما شد. البته بیشتر از این‌ها هم می‌توان اشاره کرد اما در این مجال نمی‌گنجد. این میهمانان تکراری همچنان مورد اعتراض است؛ رقابت شبکه‌ها تا اینجا رسیده که اصلاً به این فکر نمی‌کنند میهمانانی بیاورند برای بیننده هم تازگی داشته باشد و هم اندوخته فرهنگی. 

دکورها رنگِ یلدایی گرفتند اما حرف‌های یلدایی زده نشد؛ این نسل بسیاری از مفاهیم یلدا و آیین‌های کهن ایرانی را نمی‌دانند. هنوز برنامه‌سازِ ما هدف و دورنمای برنامه و تأثیرگذاری‌اش را نمی‌داند که در برنامه‌ یلدایی باید چه مفاهیمی به مخاطب انتقال داده شود. واقعاً بیننده ما منتظرِ خاطره‌بازی‌های یلدایی و آشنایی با مفاهیم آیین‌ها و سنت‌های کهن ایرانی است و یا می‌خواهد بداند در خاطره جیگرکی آقای فیروز کریمی چه می‌گذرد؟

برنامه های تلویزیونی , تلویزیون , صدا و سیما , شب یلدا , شبکه یک , شبکه دو , شبکه نسیم , شبکه سه سیما , شبکه پنج ,

البته در این میان برنامه “قندپهلو” با همان شکل و شمایلِ برنامه خودش فقط در محیط بیمارستانی و کنار بخش مراقبت‌های ویژه خودش را به آنتن رساند و این خودش نوعی خلاقیت و ادای احترام مستقیم به جامعه پزشکی بود. همان آدم‌های مرسوم و فضای ادبیاتی و طنز را داشت و قالبِ خودش را به خاطر یلدا به هم نزده بود. با این عبارت “کرونا با کسی شوخی ندارد” چالشی ایجاد کرد که مخاطبین شعرهای طنزآمیز خودشان را به برنامه ارسال می‌کردند و فضای جذابی داشت. 

برنامه های تلویزیونی , تلویزیون , صدا و سیما , شب یلدا , شبکه یک , شبکه دو , شبکه نسیم , شبکه سه سیما , شبکه پنج ,

“رادیو هفت” هم در شبِ بازگشت خودش، همان شکل و شمایل را حفظ کرده بود اما چرا باید سروش صحت را دعوت می‌کرد که خودش مجری “کتاب باز” است. باید آنتن در اختیار کسانی قرار بگیرد که حرف‌های جدید دارند و یا به نوعی برای مخاطب تازگی دارند. اصرار به این میهمانان تکراری چیست؟ چرا دنبال فرهنگ عامیانه و ادبیات یلدایی متنوع نبودیم؟

اگر بخواهیم در میان این همه برنامه، بگوییم چه خلأهایی احساس شد واقعاً در هیچ‌کدام از این برنامه‌ها به صورت علمی و پژوهشی درباره یلدا صحبت نشد. حداقل در سال‌های قبل برخی از برنامه‌ها یلداخوانی داشتند و از قدیمی‌های این عرصه که سال‌ها پژوهش کردند دعوت می‌شد اما امسال از همین کار حداقلی هم دریغ شد. 

از طرفی مناسبتِ یلدا تا حدودی مناسبت میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار را هم کمرنگ کرد که تلویزیون قدری می‌توانست به جای این همه بازیگر و خواننده که به خاطر حضور بی‌رویه‌شان به روالی معمول تبدیل شده‌اند، از مدافعان سلامت و پرستاران و جامعه پزشکی دعوت می‌کرد. به نظر می‌رسد برنامه‌سازان در کنار خلاقیت و نوآوری در ساختار، باید هوشمندی در انتخاب موقعیت‌های برنامه و میهمانان‌شان داشته باشند. 

برنامه های تلویزیونی , تلویزیون , صدا و سیما , شب یلدا , شبکه یک , شبکه دو , شبکه نسیم , شبکه سه سیما , شبکه پنج ,

وقتی برای دعوت از میهمان به فضای‌مجازی و حقیقی میهمان توجه شود کمتر تهیه‌کننده  و شبکه دچار چالش می‌شود مثل اتفاقی که برای برنامه “انار” شبکه پنج افتاد. یا گفتار و رفتارهایی که با وایرال‌شدن، اعتبار یک رسانه را به خطر می‌اندازد. 

بسیاری در فضای‌مجازی به این سردرگمی‌ها و برخی از دکورهای آنچنانی سفره‌های پرزرق و برق واکنش نشان دادند که این‌ها هم قابل تأمل است. وقتی روی سفره بسیاری از خانواده‌ها، میوه‌ها و غذاهای آنچنانی نیست چرا این همه باید سفره برخی از برنامه‌ها آنقدر رنگین باشد؟

به نظر می‌رسد برنامه‌سازان برای مناسبت‌های پیش‌رو، به جایِ مجری و دکور، بیشتر روی اتاق فکرها و استفاده از کاربلدها و متخصصین سرمایه‌گذاری کنند بیشتر موفق می‌شود. اگر محتوا را جای حاشیه و صرفاً دیده شدن در فضای‌مجازی در رأس هدف‌گذاری‌هایشان قرار دهند می‌توانیم منتظر اتفاقات خوبی در عرصه برنامه‌سازی تلویزیون باشیم.

اگر نظارت، اتاق‌فکر و مشاورین متخصص در کنار برنامه‌ساز باشد و به پژوهش و تحقیق برای ساخت برنامه اهمیت بدهیم آن‌گاه خواهیم دید همه ارکانِ یک برنامه به بهترین شکل کنار هم قرار می‌گیرند. 

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بسته های حمایتی ارشاد از موسیقی در استان‌ها معرفی شدند


دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه حمایت خود از فعالیت هنرمندان و گروه های موسیقی در کشور، چهار زمینه حمایتی دیگر را نیز در دستور کار قرار داده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سینما ملت» به سینمای جهان می‌پردازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند تلویزیونی «سینما ملت» به تهیه کنندگی محمدهادی نعمت اللهی دوشنبه‌ها از شبکه افق پخش خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، اولین قسمت از مستند سریالی «سینما ملت» به تهیه کنندگی هادی نعمت الله با رویکرد بررسی سینمای جهان از روز گذشته اول دی ماه روی آنتن رفته است و از این پس هر دوشنبه‌ از شبکه افق پخش خواهد شد.

این مستند سریالی با هدف بررسی تعاملات سینما با رویدادهای مهم تاریخی، بازشناسی مفهموم سینما و تبارشناسی سینما ساخته شده است به گونه‌ای که در هر قسمت با معرفی آثار مطرح جهان سعی در تعریف و مرور تاریخ دارد.

برنامه «سینما ملت» به تهیه کنندگی محمدهادی نعمت اللهی و سردبیری علی اکبر جناب زاده در ۵۲ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در گروه مستند شبکه افق تولید شده است و روزهای دوشنبه ساعت ۲۰ از این شبکه پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیش‌تولید تازه‌ترین پروژه همایون شجریان آغاز شد


مرحله پیش تولید تازه‌ترین پروژه موسیقایی همایون شجریان به آهنگسازی فردین خلعتبری آغاز شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«منم دوستت دارم» از امشب به شبکه سلامت می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه نمایشی «منم دوستت دارم» به تهیه کنندگی مهران رسام و کارگردانی مجید پرکار از امشب روی آنتن شبکه سلامت می رود.

به گزارش سینماپرس، اولین قسمت از مجموعه نمایشی «منم دوستت دارم» به کارگردانی مجید پرکار امشب دوم دی ماه ساعت ٢١:۵٠ از شبکه سلامت پخش می شود.

امیرحسین صدیق، نگار عابدی، مسعود فروتن، عرفان برزین و ترنم کاظمی بازیگران این مجموعه نمایشی هستند.

«منم دوستت دارم» با نگاهی به مقوله خانواده و با بهره گیری از نظر کارشناسان، سعی دارد با ارائه راهکارهایی مبتنی بر علوم روانشناسی به حل چالش های روزمره و در نتیجه تقویت روابط اعضای خانواده کمک کند.

این مجموعه نمایشی در ۹۰ قسمت به صورت روزانه در چهار نوبت، ساعات ۱۴:۵۰، ۱۵:۴۰، ۱۷ و ٢١:۵۰ از شبکه سلامت پخش می شود.

عوامل این مجموعه نمایشی عبارتند از: مشاوره پروژه: رضا پورحسین، مشاور کارگردان: علی اصغر آزادان، جانشین تهیه کننده: سید مهدی قائم مقام، سرپرست نویسندگان: مجید پرکار، نویسندگان: جهانگیر شهلایی، بابک طهماسب زاده، سجاد نصیری، فاطمه الوندی، صدیقه پوراسکندر، فاطمه تقاضایی، حانیه فراهانی، مدیر برنامه ریزی: شقایق سامانی، مدیر تصویربرداری: کامران‌حامدی، مدیر تولید: امیرسالار نصیری، موسیقی: فرشاد مشفقی، صدابردار: امیرعباس زاهدی، طراح گریم: سیده سحر موسوی، طراح صحنه و لباس: محسن ارشدی، تدوین و صداگذاری: علیرضا مبارکی، جلوه های ویژه: فرید روشن قیاس، تصویربردار: علی غلامی، دستیار تصویر: سید محمد حسینی، جانشین تولید: مصطفی غزنوی، لباس:‌ فرزانه عبادی، دستیار صحنه: الناز حسن مرشدی، مجری گریم: امین قربانی و ثمین احمدزاده، تدارکات: سامان نظامیوند چگینی، مهدی کوهی، دستیار تدوین: پیمان غلام رضائی، تولید محتوای فضای مجازی: شروین شهابی، همایون خلیلی، مشاور رسانه ای: محمدحسین سرو.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تولید اثر جدید همایون شجریان در همکاری با فردین خلعتبری


همایون شجریان تازه‌ترین پروژه موسیقایی خود را با همکاری فردین خلعتبری تولید و منتشر خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی ستاره‌های بین‌المللی تجسمی در جشنواره فجر


دبیر سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: در این دوره از جشنواره بخش ستارگان جهانی ‏هنر ایران را ‏داریم. این بخش مختص هنرمندانی است که خارج از ایران و در بیینال‌ها و جشنواره‌ها طی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ جایزه گرفته‌اند.‏

مشاهده خبر از سایت منبع