X

بایگانی دی 3, 1399

دفتر سینمایی

۳ فیلم کوتاه دیگر اکران آنلاین می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکران آنلاین چهار فیلم کوتاه از ۵ دی‌ماه آغاز می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم های کوتاه «افرا شماره ۱۲» به کارگردانی نهال دشتی، «کلینر» به کارگردانی محمدرضا میقانی، «کلوچه های شکلاتی» به کارگردانی سمیرا نوروز ناصری و «پسری که ناپدید شد» به کارگردانی آیدا علی مددی در قالب یک مجموعه به نام «رکوئیم» از جمعه ۵ دی ماه به مدت یک ماه در سامانه وُدیو به صورت آنلاین نمایش داده خواهد شد.

«رکوئیم» یا موسیقی مردگان قطعه آوازی در سوگ مردگان است. رکوئیم موتسارت یکی از شاهکارهای موسیقی آوازی است که با توجه به حال و هوای فیلم ها، این نامگذاری صورت پذیرفته است.

این چهار فیلم ها با توجه به محدودیت های ایجاد شده فعلی و نداشتن امکان اکران در سینما، برای اولین بار به صورت آنلاین به نمایش در خواهند آمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گلشن گروور اولین بازیگر سریال «سلام بمبئی» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

گلشن گروور بدمن معروف بالیوود، به عنوان اولین بازیگر سریال نمایش خانگی «سلام بمبئی» انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس، گلشن گروور بدمن معروف بالیوود، اولین بازیگری است که به سریال نمایش خانگی «سلام بمبئی» پیوست.

در پرونده کاری گلشن گروور بیش از ۴۵۰ فیلم به چشم می‌خورد. گلشن گروور با تمام ستاره‌های سینمای هند همبازی بوده و اولین بازیگر بالیوود است که توانست به هالیوود راه پیدا کند.

گلشن گروور پیش از این همبازی محمدرضا گلزار در فیلم سینمایی «سلام بمبئی» بود و در زمان افتتاحیه این اثر به ایران آمد.

«سلام بمبئی» به کارگردانی قربان محمدپور اولین سریال محصول مشترک ایران و هند است که در بیست قسمت برای پلتفرم‌های هند و ایران ساخته می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ثبت جهانی استادان برجسته دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان


همزمان با ثبت جهانی نگارگری (مینیاتور) استادان این رشته «محمود فرشچیان»، محمدباقر آقامیری» ،«مجید مهرگان»،که استادان برجسته واحد دانشگاهی هنرهای اسلامی- ایرانی نیز هستند به عنوان «گنجینه زنده بشری» یونسکو ثبت شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان هالووین دنباله «جن‌گیر» را می‌سازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دیوید گوردون گرین با سابقه کارگردانی فیلم «هالووین»، برای ساخت دنباله فیلم سینمایی «جن‌گیر» وارد مذاکره شده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، دیوید گوردون گرین کارگردان فیلم «هالووین» در حال مذاکره برای کارگردانی دنباله فیلم کلاسیک «جن گیر» است که توسط کمپانی‌های بلوم هاوس و مورگان کریک پروداکشن ساخته می‌شود.

این فیلم جدید می‌تواند روابط پرسود این فیلمساز با کمپانی بلوم هاوس را بعد از فیلم «هالووین» در سال ۲۰۱۸ ادامه‌دار کند. این فیلم با بودجه‌ ده میلیون دلاری، ۲۵۵ میلیون دلار فروش داشت. فیلم دیگری نیز به نام «قتل‌های هالووین» توسط این کارگردان ساخته شد که در سال ۲۰۲۱ اکران می‌شود و این سه گانه با ساخت فیلم «پایان هالووین» تکمیل می‌شود.

فیلم اصلی «جن گیر» با بازی الن برستین، لیندا بلیر و مکس فون سیدو توسط ویلیام فریدکین کارگردانی شده بود. این فیلم که در سال ۱۹۷۳ منتشر شده بود، فروشی ۱۹۳ میلیون دلاری را در گیشه رقم زد و در میان طرفداران به یک اثر محبوب تبدیل شد. ویلیام پیتر بلاتری نیز برای این فیلم نامزد بهترین فیلمنامه اقتباسی اسکار شد. این فیلم در بخش‌ بهترین فیلم، کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اصلی و مکمل زن اسکار نامزد شد.

در دهه‌های گذشته، از این فیلم چهار قسمت دیگر شامل «جن‌گیر: مرتد»، «جن‌گیر ۳»، «جن‌گیر: آغاز»، «قلمرو: پیش درآمدی بر جن‌گیر» ساخته شده است. در آگوست ۲۰۲۰ اعلام شد که کمپانی مورگان کریک قرار است «جن‌گیر» را بازسازی و آن را در سال ۲۰۲۱ اکران کند. چند روز پیش بود که فریدکین تأیید کرد در فیلم‌های جدید این مجموعه حضور نخواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تدارک ویژه مراکز استان‌ها برای گرامیداشت حماسه ۹ دی و دهه فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست مشترک نمایندگان مراکز استانی صداوسیما با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، با محوریت برنامه‌ریزی برای بزرگداشت یوم الله ۹ دی و ایام دهه فجر برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست مشترک مراکز استانی صداوسیما با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور، با محور تدارک بایسته برای بزرگداشت یوم الله ۹ دی و ایام دهه فجر، با حضور معاون امور استان‌های صداوسیما و قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

نشست شورای مدیران معاونت امور استان‌های رسانه ملی، این هفته با حضور قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و مسئولان دفاتر این شورا در سراسر کشور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

علی دارابی معاون امور استان‌ها در این نشست با بیان اینکه جنگ امروز، جنگ روایت هاست و جریان تحریف تلاش می‌کند تا حقایق و واقعیات کشور را تحریف کند گفت: باید روشنگری کرد و به شبهات پاسخ داد.

معاون امور استان‌های صدا و سیما یادآوری روزهای تاریخی و سرنوشت ساز کشور را یک وظیفه دینی، ملی و انقلابی بر شمرد و اظهار کرد: با توجه به اوضاع امروز جامعه و لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در پیشگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا لازم است شورا با بهره گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی براساس شرایط جدید نسبت به انجام برنامه‌های تبلیغی در کشور اقدام کند.

دارابی پیشنهاد داد: شورای هماهنگی تبلیغات برای بزرگداشت پیشگامان و تاریخ سازان انقلاب، برنامه جامعی داشته باشد و رسانه ملی هم در کنار دیگر فعالیت‌های خود آن‌ها را پوشش می‌دهد.

در این نشست نصرت‌الله لطفی قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم درسخنانی ضمن تشکر از رسانه ملی به ویژه معاونت امور استان‌ها و صداوسیمای مراکز به منظور همکاری و تعامل گسترده با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای گرامیداشت ارزش‌های انقلابی و مناسبت‌های مذهبی و ملی قدردانی کرد. وی همچنین به تشریح اقدامات صورت گرفته در زمینه بزرگداشت چهل و دو سالگی پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

در این نشست در ارتباط تصویری با مراکز قم و البرز، مدیرکل صداوسیمای مرکز قم به نمایندگی از مدیران کل مراکز و حجت الاسلام روحی یزدی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی البرز به نمایندگی از رؤسای دفاتر این شورا نکاتی را درباره تعامل بیش‌تر این دو نهاد بیان کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال «روزهای ابدی» به بازه زمانی آغاز انقلاب اسلامی ایران تا تسخیر لانه جاسوسی می‌پردازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر فیلم «یتیم خانه ایران» گفت: در سریال «روزهای ابدی» نقش شخصیتی به نام بکتاش را بازی می‌کنم، نقشی که فراز و فرودهای بسیاری دارد و از جمله نقش‌های تاثیرگذار در روایت اصلی این اثر است.

به گزارش سینماپرس، علیرام نورایی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون حضورش در سریال تلویزیونی «روزهای ابدی» گفت: این مجموعه از آن دست آثاری است که حضور در آن برایم لذتبخش بوده است، سریال «روزهای ابدی» قرار است از هفته دوم دی ماه روی آنتن برود و امیدوارم مخاطبان بتوانند با اثر و داستان آن ارتباط برقرار کنند.  

وی درباره مضمون سریال «روزهای ابدی» ادامه داد: روزهای ابدی داستانی معاصر و تاریخی – سیاسی است، موضوع این سریال به تاریخ اوایل انقلاب اسلامی باز می گردد و داستان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را مرور می‌کند. هسته اصلی سریال به بازه زمانی آغاز انقلاب اسلامی ایران تا تسخیر لانه جاسوسی می‌پردازد. بازیگر سریال «روزهای ابدی» با اشاره به نقش خود در این سریال افزود: در «روزهای ابدی» نقش بکتاش به عنوان یکی از منافقین را بازی می‌کنم، نقشی که فراز و فرودهای بسیاری دارد و از جمله نقشهای تاثیرگذار در روایت اصلی این مجموعه تلویزیونی است.

وی درباره احتمال موفقیت سریال «روزهای ابدی» در میان مخاطبان اظهار کرد: امیدوارم مردم سریال را دوست داشته باشند زیرا نزدیک به دو سال و نیم برای آن زحمت کشیده شده است.

بازیگر فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» درباره ایجاد برخی حواشی در قبال آثار تاریخ معاصر افزود: از نظر من خیلی نمی توان درباره این نقدها صحبت کرد زیرا این منتقدان قبل از دیدن اثر آن را به نقد می گذارند، اتفاقی که به هیچ وجه حرفه ای و عادلانه نیست.  

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره مستند بودن سریال «روزهای ابدی» افزود: به شخصه در هنگام تسخیر لانه جاسوسی دو ساله بودم و دیدی واضح از آن برهه تاریخی ندارم اما بدون شک گروه کارگردانی و نویسندگی تمامی ابعاد را بررسی کرده و کاملا مستند و واقعگرایانه به آن پرداخته اند.  

وی درباره سایر فعالیت های خود در عرصه بازیگری اضافه کرد: واقعیت امر در چند اثر تلویزیونی حضور دارم منتها اخبار آنها از طریق روابط عمومی اثر اعلام می شود، در قبال سینما هم به دلیل مشغولیت دو ساله در پروژه «روزهای ابدی» نتوانستم پیشنهادات را قبول کنم، حال باید دید از این پس چه اتفاقات و پیشنهاداتی رخ خواهد داد. البته در فیلم «اتوموبیل» به کارگردانی علی رامشه به ایفای نقشی کوتاه پرداختم که احتمالا راهی جشنواره فیلم فجر سی و نهم خواهد شد.  

نورایی در ادامه پیرامون ساخت برنامه «شهروند و مافیا» خاطرنشان کرد: ما از حدود یکسال و نیم پیش مشغول این پروژه تلویزیونی برای شبکه سلامت شدیم، این مجموعه ده فصل دارد که تاکنون هفت فصل آن روی آنتن رفته و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم روبرو شده است، این برنامه تاکنون بازخوردهای بسیار خوبی داشته و تا ماه رمضان سال آینده روی آنتن خواهد بود.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بهتر است به فیلمسازی درست و استفاده از کاربلدها بیندیشیم تا حرمت تماشاچی و مخاطب نگه داشته شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان «روزی روزگاری» در کنار اشاره به ناگفته‌هایی درباره این سریال، گفت: حتماً به خود برگشتن می‌تواند ما را در عرصه ساخت برنامه و سریال، جلو بیندازد.

کارگردانی که تعدادِ کارهای ساخته‌ شده و یا فیلمنامه‌های نوشته شده‌اش زیاد نیست اما بیشترِ کارهایش بارها از تلویزیون پخش می‌شوند و به تعبیر بسیاری از مخاطبان و کارشناسان هر بار روی آنتن می‌رود رگه‌های تازه‌ای را به رخِ مخاطب می‌کشد. او زاده اول دی‌ماه ۱۳۳۲ در میمه اصفهان است. همان‌جایی که سریال “روزی روزگاری” را ساخت و بازیگرانی همچون محمود پاک‌نیت و محمد فیلی بیش از گذشته شناخته شدند. 

امرالله احمدجو با ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز کرد. او تحصیلاتش را در رشته فیلمبرداری در مدرسه عالی تلویزیون به پایان برد. اولین اثر سینمایی‌اش به شاخه‌های بید برمی‌گردد که سال ۱۳۶۷ ساخته شد.  از معروفترین آثار او می‌توان به سریال تلویزیونی “روزی روزگاری” با بازی‌های به یاد ماندنی خسرو شکیبایی، ژاله علو و محمود پاک‌نیت اشاره کرد.

احمدجو کارگردانی است که اخلاق را مبنای اصلی تمام کارهایش می‌داند و غرق در فرهنگ بومی بودن را نوعی امتیاز می‌شمارد. علاوه بر “روزی روزگاری”، “پشت کوه‌های بلند”، “تفنگ سرپر” را برای تلویزیون و کارهایی مثل “دنیای وارونه” و “شاخه‌های بید” را از خودش در سینما به یادگار گذاشته است. این روزها به عنوان نویسنده و دستیار اول داود میرباقری، سرِ صحنه فیلمبرداری سریال “سلمان فارسی” است. 

به هر حال بیشتر از همه کارهای احمدجو، سریال “روزی روزرگاری” در خاطره‌ها ماند. سریالی که سال۱۳۷۰ ساخته شد و ماجرای راهزن معروفی به نام مرادبیگ با بازی زنده یاد خسرو شکیبایی را روایت می‌کرد که با بروز اتفاقی مسیر زندگی او کاملا دگرگون می‌شود.

به مناسبت سالروز تولدش و فقدان سریال‌های ماندگار در تلویزیون با او لحظاتی به گفت‌وگو نشستیم؛ در لا به لای این گفت‌وگو او اولین بار درباره بازیگر نقش خاله لیلا که با بازی ژاله علو در خاطره‌ها مانده، ناگفته‌ای را مطرح کرد که قابل توجه است. 

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

قرار بود طفلان مسلم شوم!

* شنیده‌ام که تا بازی در نقش طفلان مسلم هم پیش رفته‌اید؛ قرار بود بازیگر شوید؟

بله. به مراسم تعزیه‌خوانی برمی‌گردد که پدر و پدربزرگ و عموهایم همگی تعزیه‌خوان بودند. تا بازی کردن در نقش طفلان مسلم پیش رفتم اما با گذشت زمان و اینکه تعزیه‌خوان باید صدای رسا و خوبی داشته باشد نتوانستم تعزیه‌خوانی را ادامه بدهم.

ماجرای رد شدن فیلمنامه “روزی روزگاری”

* شاید بارها درباره “روزی روزگاری” صحبت کرده‌اید یک بار برای مخاطبین ماجرای ردّ “روزی روزگاری” در شورای تصویب فیلمنامه را تعریف کنید؟

دلیل رد فیلمنامه این بود که دوستان شناختی نسبت به قصه‌گویی ایرانی نداشتند. من ابتدا نسخه سینمایی آن را نوشتم و به فارابی ارائه کردم اما فارابی آن را رد کرد. بعد از شنیدن جواب بنیاد فارابی، یکی از دوستان مدیر در صداوسیما را دیدم و وقتی فهمید از رد شدن فیلمنامه‌ام ناراحتم از من خواست که قصه “روزی روزگاری” را برای او تعریف کنم. بعد از شنیدن قصه به من گفت می‌توانی آن را به سریال تبدیل کنی؟ جالب است بدانید که این سریال به سختی ساخته شد و بعد از رد شدن فیلمنامه این سریال، مدیر وقت فیلم و سریال صداوسیما مسئولیت تمام عواقب این کار را برعهده گرفت و به من مجوز ساختن این سریال را داد. 

تلویزیون , صدا و سیما , سریال ,

چرا خسرو شکیبایی به جای جمشید هاشم‌پور آمد؟

* یکی از ناگفته‌هایی که درباره این سریال مطرح شد نقش مرادبیک بود که گزینه اصلی شما جمشید هاشم‌پور بود؟

هنوز هم می‌گویم نقش مرادبیک را برای جمشید هاشم‌پور نوشتم، چون اجرای دوگانگی این کاراکتر برایم مهم بود و هاشم‌پور از هر نظر می‌توانست این تعادل و باورپذیری را برای مخاطب ایجاد کند. به نوعی مرادبیک داستانِ ما شخصیت ضدقهرمانی داشت و او در ایفای این نقش از هرلحاظ، شایسته بود. خسرو شکیبایی کاریزمایی داشت کار را برای بخش اول مشکل می‌کرد و آنقدر زحمت کشیدند تا شخصیتِ ماندگاری را از خودشان به یادگار گذاشتند؛ اصلاً از این جا به جایی ناراضی نیستم.

تلویزیون , صدا و سیما , سریال ,

در مورد خاله لیلا ناگفته‌ای دارم/ قرار بود فهیمه راستکار بازی کند

* ناگفته دیگری در مورد انتخابِ بازیگران وجود دارد؟

قرار بود نقش بازرگان را مرحوم جمشید مشایخی بازی کند که متعهد به کار دیگری بودند و نهایتاً این نقش به مرحوم منوچهر حامدی سپرده شد. اما جابه‌جایی پررنگ دیگری داشتیم و آن در مورد خاله لیلا بود. فهیمه راستکار را برای این نقش انتخاب کردم اما به دلایلی نشد و من به شدت به هم ریختم. فکر می‌کنم خداوند، ژاله علو را بر سر راه ما قرار داد. زمانی که با ایشان کار را شروع کردیم با خودم گفتم این همان خاله‌ای است که دنبالش می‌کشتم. 

بعد از پخشِ “روزی روزگاری” نیز بسیاری این نقش را تحسین کردند. هنوز که هنوز است خانم علوّ را مثل خاله‌ام دوست دارم. چون من خیلی خاله داشتم و خاله دوستم؛ آنقدر این نقش را خوب بازی کردند که این همذات‌پنداری برایم اتفاق افتاد. 

تلویزیون , صدا و سیما , سریال ,

فیلم به خاطر بازیگر ساخته می‌شود؟!

* همه کارهایی که شما ساخته‌اید بسیاری انتخاب بازیگران شما را دلیل موفقیت‌هایتان می‌دانند. چطور این انتخاب‌ها شکل می‌گرفت؟

متأسفانه در بسیاری از کارها بیشتر در سینما نسبت به تلویزیون، کسی چهره می‌شود و عکس او را این روزنامه و آن مطبوعات و این روزها در صفحه‌مجازی منتشر می‌کنند ضامن فروش و دیده شدن آن فیلم می‌شود. غافل از اینکه نگاه مخاطب تغییر کرده و اگر با محتوا و رعایت عناصر فیلمسازی، کاری پیش برود حتماً تماشایی‌تر خواهد بود. بهتر است شخصیت‌های سریال‌ها و فیلم‌ها براساس صحت انتخاب، برگزیده شوند. در واقع نباید فیلم را برای بازیگر نوشت و ساخت! کاری که برخی به هنگام نوشتن فیلمنامه صرفاً برای دیده شدن به آن فکر می‌کنند.

باید از این افکار و رفتارهای تجاری و کاسب‌کارانه فاصله گرفت، چون تکیه به دیوار سستی است. بازیگری می‌تواند کاری را به موفقیت برساند و شخصیتِ داستان آن سریال و فیلم را باورپذیر نشان دهد که چارچوب بازیگری را بشناسد و با این دنیا بیگانه نباشد. اگر بازیگران در سریال یا فیلمی درست انتخاب نشوند، تمام زحمات فیلمنامه و کارگردانی و بقیه عوامل را هدر می‌دهند. 

به دنبال کارهای سطحی نباشند

بهتر است به فیلمسازی درست و استفاده از کاربلدها بیندیشیم تا حرمت تماشاچی و مخاطب نگه داشته شود. تماشاچی طالب حرمت است؛ امروز بیننده و مخاطب ما کارهای سطحی را برنمی‌تابد و از این جهت فیلمسازان و سریال‌سازان ما باید به دنبال کارهای عمیق و فیلمنامه‌های خوب و با کیفیت بروند. 

باید در طراز بین‌المللی سریال و فیلم بسازیم

 * آرزوی شما بعد از این همه سال کار حرفه‌ای چه نویسندگی و چه کارگردانی، چیست؟

آرزوی واقعی‌ام این است صاحب سینمایی با هویت بومی بشویم. این اتفاق هم با یک نفر و دو نفر رقم نمی‌خورد بلکه نیازمند کار جمعی است. این آرزو را برای تلویزیونی‌ها و سریال‌سازان‌مان دارم که کارهای‌شان بومی شود و در سطح بین‌المللی بتوانیم فیلم‌های سینمایی و سریال‌های طراز اول ارائه دهیم. 

ایران محجوب‌ترین سینمای جهان را دارد از این جهت منحصر به فرد است؛ امیدوارم از این حد اختصاصی‌تر و سینمایی شش دانگ توسط جمع فیلمسازان ما متولد و به تثبیت برسد. 

تلویزیون , صدا و سیما , سریال ,

سعی کردم درباره فرهنگ خودی کار بسازم

* کارنامه کم‌تعدادی دارید اما ماندگار…؟

سعی کردم فرهنگ ایرانی و فرهنگ خودی مدنظرم باشد، وقتی قلم را روی کاغذ بردم تماماً آنچه از ادبیات کهن و معاصرمان، نقاشی و آیین‌های نمایشی، تغزیه‌خوانی خودمان بهره ببرم؛ بنویسم و کارگردانی کنم. 

از دل برآمده و به دل نشسته!

* پس دلیل موفقیت “روزی روزگاری” همین توجه به خودمان است؟

امیدوارم همین‌طور باشد و مردم از این سریال راضی باشند. چون از دل برآمده و به دل می‌نشیند. سعی کردم چیز از خودمان ارائه بدهیم که متعلق به خودمان است. مقلد و چشمم به دست بیگانه‌ها نباشد.

بیشتر به زرق و برق‌های دیگران توجه داریم!

* مشکلی که در ساخت برنامه‌ها و سریال‌های امروز وجود دارد، همین تقلید و کپی‌برداری است…

حتماً به خود برگشتن و خودمان را دست کم‌نگرفتن می‌تواند ما را در عرصه ساخت برنامه و سریال، جلو بیندازد.  آن سابقه فرهنگی عظیم و گنجی مملوء از تمدن در دست داریم اما چشم‌مان به زرق و برق‌های دیگران باشد، مقداری کم‌لطفی است. همواره این نکته را به دوستان جوان تذکر داده‌ام از تاریخ و فرهنگ کهن و غنی خودمان غافل نشوند.

تلویزیون , صدا و سیما , سریال ,

این روزها در کنارِ داود میرباقری

* این روزها سرِ سریال “سلمان فارسی” هستید، آیا قرار نیست امرالله احمدجو سریال یا فیلم دیگری را در کارنامه کاری‌اش ثبت کند؟

الان کنار داود میرباقری مشغول ساختِ سریال “سلمان فارسی” هستیم. احساس خوبی دارم و خیلی خوشحالم چنین موقعیتی فراهم شده و به هر حال در کنار کسی که باورش دارم و سابقه کارهایش را همه دیدند می‌توانم به کوله‌بار اندکِ تجربیات خودم بیفزایم و چیزهای جدیدی ببینم و بیاموزم.

سؤال می‌کنید آیا قرار است فیلم جدیدی را کار کنم؟ همیشه این شوق و ذوق بوده که کاری را خلق کنم. حتی برخی از دوستان، دوست دارند سر صحنه آخرین نفس‌شان را تجربه کنند. طرح‌هایی دارم که برای تلویزیون نوشته‌ام هرکدام که شرایطش فراهم شود را می‌سازم.

همه‌چیز بعد از سریال “سلمان فارسی”

طرح‌هایی را هم برای سینما دارم تعدادی کار جنگی‌اند که سال‌های پیش نوشته‌ام و چند کار هم در حدّ طرح است که به روزند. احتمالاً آن‌ها در اولویت باشند چون پیدا کردن تهیه‌کننده‌ای که بتواند زیرِ بار هزینه بالای ساخت کارهای جنگی برود، سخت است. اما همه‌چیز بعد از سریال “سلمان فارسی”! تا هر زمانی که قرار است در کنار داود میرباقری باشم این کار به هر کار دیگری اولویت دارد. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قصه و فیلمنامه است که حرف اول را می‌زند/اگر بخواهیم مخاطب را با هر ترفندی گول بزنیم و بخندانیم، جالب نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال‌های تلویزیون گفت: همیشه گفته‌ام که قصه و فیلمنامه است که حرف اول را می‌زند. وقتی قصه جذاب باشد و بتوان بازیگران کاربلدی را نیز دورهم جمع کرد، در جذب مخاطب موفق‌تر عمل می‌کنیم.

به گزارش سینماپرس، سریال‌های ایرانی حتی در دوران کرونا یکی یکی در مرحله ساخت قرار می‌گیرند تا آنتن سیما در این ایام خالی از مجموعه‌های نمایشی نباشد. همچنان که در حال حاضر نیز سریال‌هایی به ظاهر متنوع و قصه‌هایی نسبتا متفاوت درحال پخش هستند.

هرچند به مراتب این قصه‌های طنز و کمدی هستند که می‌توانند بیش از بقیه بار تلخی این روزها را کمتر کنند؛ منتها اگر محصولاتی با کیفیت مناسب و با تیمی حرفه‌ای ساخته شوند این ماجرا رنگ و بوی بهتری هم به خود خواهد گرفت. درحال حاضر چنین خلأیی نیز در کنداکتور سیما وجود دارد.

قصه و فیلمنامه است که حرف اول را می‌زند

حبیب دهقان‌نسب، بازیگر سریال‌های متعدد تلویزیونی که تجربه بازی در سریال‌هایی با قصه‌های متفاوت را در کارنامه دارد به آنا گفت: مخاطب در همه حال از سریال خوب استقبال می‌کند و شاید این در مورد آثار طنز جدی‌تر باشد؛ البته اگر بخواهیم مخاطب را با هر ترفندی مثل ساخت سریال‌های طنز معمولی و داستان‌های غیراستاندارد گول بزنیم و بخندانیم، جالب نیست.

همیشه گفته‌ام که قصه و فیلمنامه است که حرف اول را می‌زند. وقتی قصه جذاب باشد و بتوان بازیگران کاربلدی را نیز دورهم جمع کرد، تجربه نشان داده که در جذب مخاطب موفق عمل کرده است.

بازیگر سریال طنز «جاده قدیم» تأکید داشت: البته مجموعه‌های نمایشی طنز و کمدی لازمه حال مخاطب است همچنان که ما شاهد فعالیت طنزنویسان قابل و بازیگران کاربلدی هم هستیم. بنابراین این ژانر از پتانسیل بالقوه‌ای برخوردار است.

دهقان‌نسب افزود: آنچه مهم است ساخت و ساز قابل تأمل و کیفیتی است که باید قصه به همراه داشته باشد. همیشه گفته‌ام که قصه و فیلمنامه است که حرف اول را می‌زند. وقتی قصه جذاب باشد و بتوان بازیگران کاربلدی را نیز دورهم جمع کرد، تجربه نشان داده که در جذب مخاطب موفق عمل کرده است.

ملودرام‌ها در ساخت و ساز پیشروتر از طنز شده‌اند

بازیگر «مختارنامه» به اولویت‌های سریال‌سازی در ایام کرونا اشاره داشت و گفت: در دوران کرونا چه بسا مردم به سرگرمی بیشتری نیاز دارند که مصادیقش را می‌توان در نشاط و طنز سریال‌های سرگرم‌کننده کمدی بیشتر دید. وجود اینها لازمه شرایط بحرانی است اما تأکید می‌کنم مخاطب از کار بی‌کیفیت استقبال نمی‌کند.

وی گذری نیز به تولیدات نمایشی مبتنی بر درام و ملودرام داشت و گفت: اینجور سوژه‌ها در ارتباط‌گیری با مخاطب براحتی می‌توانند موفق عمل کنند چون قالبی مثل درام، نشأت گرفته از قصه‌های زندگی مردم است و با زندگی ما در ارتباط تنگاتنگی قرار دارد. مخاطب خودش را در این مجموعه‌ها بهتر می‌بیند و بالتبع استقبال بهتری هم دارد.

در دوران کرونا چه بسا مردم به سرگرمی بیشتری نیاز دارند که مصادیقش را می‌توان در نشاط و طنز سریال‌های سرگرم‌کننده کمدی بیشتر دید. وجود اینها لازمه شرایط بحرانی است.

این هنرمند اینگونه نیز اعتقاد داشت: به نظرم در دوران فعلی ملودرام‌ها در ساخت و ساز پیشروتر از طنز شده‌اند همینگونه هم که شاهد استقبال بهتری از سمت مخاطب هستند.

من بازیگر هم وظیفه دارم که کار کنم

وی با اشاره به فعالیت هنرمندان در دوران کرونا نیز یادآور شد: نمی‌توان کارها را تعطیل کرد و جلوی دوربین نرفت. بالاخره باید معیشت و زندگی را هم چرخاند. منتها همه چیز بستگی به پیشنهادها دارد.

حبیب دهقان‌نسب همچنین تأکید کرد: در این روزها تولیدات چه در سینما و تلویزیون کمتر شده؛ اما بازیگر پیشنهاد خوب را با رعایت پروتکل‌ها رد نمی‌کند. ضمن اینکه من بازیگر هم وظیفه دارم که کار کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره فجر در انتظار چراغ سبز کرونا


مدیر اداره‌ کل هنرهای تجسمی درباره شرایط برگزاری جشنواره فجر امسال توضیح داد: پیش‌بینی ما این است که بتوانیم همانند سال‌های گذشته جشنواره را به صورت حقیقی برگزار کنیم و مجازی نباشد، اما اگر در بهمن‌ ماه شرایط به سمت وضعیت قرمز پیش رفت، ممکن است برنامه‌های جدیدی برای برگزاری مجازی در نظر گرفته شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چهره‌های «چهل سال ادبیات داستانی دفاع مقدس» با داوری اهالی رسانه و خبرنگاران انتخاب شده‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر اجرایی جایزه جلال از مذاکره با دبیرخانه گرنت برای حمایت از ترجمه و انتشار ۱۰ چهره برتر ادبیات دفاع مقدس در بخش ویژه این دوره خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مصطفی جلالی دبیر اجرایی جایزه جلال در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به چهره‌های برتر بخش ویژه سیزدهمین دوره جایزه جلال که از سوی اصحاب رسانه انتخاب شده‌اند، ‌ گفت: چهره‌های «چهل سال ادبیات داستانی دفاع مقدس» با داوری اهالی رسانه و خبرنگاران به عنوان بخش ویژه سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد انتخاب شده‌اند.  

وی ادامه داد:‌ برای تجلیل از چهره‌های برتر داستان و مستندنگاری دفاع مقدس هر کدام ۱۰ میلیون تومان هدیه نقدی، ‌  لوح تقدیر به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نشان جایزه جلالدر نظر گرفته شده است که پس از اختتامیه تقدیمشان می‌شود. جلالی تصریح کرد: هم‌چنین برای ترجمه آثار این چهره‌ها در خارج از کشور با دبیرخانه گرنت مذاکراتی داشتیم تا با حمایت گرنت آثار این چهره‌ها در خارج از ایران نیز منتشر و توزیع شود.

وی در پاسخ به این پرسش گه نهادهای مرتبط دیگر نیز در حمایت از چهره‌های برتر ادبایت دفاع مقدس مشارکت داشتند یا خیر، ‌ گفت:‌ خیر، ‌ به رغم اعلام اسامی چهره‌های برتر داستان و مستندنگاری دفاع مقدس در بخش ویژه،  هنوز هیچ مجموعه ای اعلام آمادگی نکرده است.
البته این موضوعی نیست که ما از مجموعه‌های دیگر درخواست کنیم. اگر خودشان مایل باشند ما هم آماده اعلام همکاری و مشارکت هستیم. منت پذیرشان هم خواهیم بود که به این ذخایر ادبیات توجه نشان میدهند.

مشاهده خبر از سایت منبع