X

بایگانی دی 3, 1399

دفتر سینمایی

«باشو غریبه کوچک» برای نابینایان شنیدنی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گروه سوینا نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «باشو غریبه کوچک» را با صدای پریناز ایزدیار منتشر می‌کند.

به گزارش سینماپرس، نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «باشو غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی توسط گروه سوینا روز پنجشنبه چهارم دی ماه در چارچوب برنامه فیلمخانه منتشر می‌شود.

این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش می‌شود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده، متن روایت این فیلم را شیدا محمدطاهر نوشته و در استودیو شهر صدای پارسیان ضبط شده است. مرجان طبسی نیز صدای این برنامه را میکس و تدوین کرده است.

علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سوینا به نشانی www.sevinagroup.com به فایل صوتی فیلم‌های سینمایی توضیح‌دار دسترسی داشته باشند.

این گروه پیشتر نسخه توضیح‌دار فیلم‌های سینمایی ایرانی «روز واقعه» با صدای افشین زی‌نوری، «دلشدگان» با صدای شبنم مقدمی، «مادر» با صدای احترام برومند و «بنفشه آفریقایی» با صدای علیرضا شجاع‌نوری را در قالب برنامه فیلمخانه منتشر کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لزوم طی شدن مراحل قانونی مصوبه شورا برای نامگذاری خیابانی بنام استاد شجریان


فرماندار تهران با تاکید بر لزوم طی شدن مراحل قانونی برای مصوبات شورای شهر تهران، گفت: مراحل قانونی برای مصوبه نامگذاری خیابانی بنام استاد شجریان طی نشده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌های واجد شرایط برای حضور در این رویداد به تعداد ۵۲ عنوان رسیده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به جدیدترین جزئیات حضور فیلمسازان در این رویداد اشاره کرد.

به گزارش سینماپرس، سید محمد مهدی طباطبایی نژاد دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، درباره اضافه شدن فیلم‌های واجد شرایط برای حضور در این رویداد، به خبرنگاران جوان، گفت: تعداد فیلم‌ها به ۵۲ عنوان رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به بهبود شرایط کرونا در روزهای اخیر آیا امکان دارد خبرنگاران و اهالی رسانه نیز در جشنواره حضور داشته باشند، عنوان کرد: امیدواریم؛ ولی هیچ چیز قابل قضاوت نیست.

گفتنی است برگزاری جشنواره فیلم فجر به علت شیوع ویروس کرونا مانند سال های قبل حالت طبیعی خود را طی نمی کند و کاملا تحت الشعاع آن قرار گرفته است.

فعلاً، اولویت نمایش فیلم‌ها برای هیئت داوران است؛ در قدم بعدی و در صورت بهبود شرایط کرونایی برای اهالی رسانه و سینماگران و نهایتاً برای مردم هم این امکان فراهم خواهد شد.

باید دید جشنواره امسال با همان اولویت اول یعنی فقط حضور هیئت داوران پیش می‌رود یا اهالی رسانه و مردم هم امکان حضور در آن را خواهند داشت؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش توئیتری چند تن از اعضای شورای شهر تهران به حواشی نامگذاری خیابانی بنام استاد شجریان


چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پیام های توئیتری جداگانه ای نسبت به حواشی نامگذاری خیابانی بنام استاد شجریان واکنش نشان دادند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جایزه بهترین فیلم مستند به «جاهای خالی پر می‌شود» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت پس از ۸ روز برگزاری مجازی و اکران برخط آثار مستند راه‌یافته، با برگزاری مجازی آیین اختتامیه به کار خود پایان داد.

به گزارش سینماپرس، آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» امشب چهارشنبه سوم دی‌ماه رأس ساعت ۱۸ و با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد.

در این آیین که به صورت مجازی از پلتفرم‌های ارتباطی جشنواره پخش شد، در راستای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مهمانان به‌صورت محدود دعوت شده و حضور داشتند.

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر از مدیران سینمایی حاضر در این مراسم بودند.

اجرای این مراسم را منصور ضابطیان برعهده داشت و در آغاز به ارائه توضیحاتی درباره شرایط متفاوت برگزاری جشنواره چهاردهم در سایه تهدید ویروس کرونا پرداخت.

آینده «مستند» بدون اکران آنلاین چیزی کم دارد

محمد حمیدی مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در نخستین سخنرانی این مراسم با خیرمقدم به مهمانان محدود آیین اختتامیه گفت: از شور و هیاهوی سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت یک سال گذشت. انگار یک قرن گذشته است. عصر جدید با شرایط متفاوت. کرونا تنها تن انسان را نشانه نگرفت، خاموشی و سکون را همه‌جا پخش کرد. بزرگان و عزیزان بسیاری را از ما گرفت. مستندسازان در این شرایط دل به دریا زدند و به ثبت شرایط پرداختند. آیا می‌شد ساکت نشست و این آثار را به بایگانی سپرد. در هر یک از این آثار دنیایی حرف وجود دارد.

وی ادامه داد: در شرایطی که بسیاری از رویدادها در سایه تعلیق به آینده‌ای نامعلوم موکول شد، سینماحقیقت پای در مسیری متفاوت گذاشت، زیر باور داشت، سکوت، درمان نیست.

حمیدی‌مقدم گفت: چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت روش تجربه‌گرایی را ادامه دارد. برگزاری برخط جشنواره هوشمندانه بود و چالش‌ها را به فرصت تبدیل کرد. جشنواره چهاردهم این فرصت را به مردم داد که به تماشای مستند بنشینند. فرصتی برابر و عادلانه برای مخاطبان اصلی فیلم مستند. به این ترتیب سینمای مستند، تکثیر شد، به وسعت همه ایران. ۲۵ آذر ۱۳۹۹ روزی تاریخ‌ساز در سینمای مستند خواهد ماند که از یاد نخواهد رفت. نقطه آغاز دورانی جدید برای سینمای مستند در قالب اکران برخط. از این روز وارد تعاملی تازه با مخاطبانی گسترده شدیم.

وی افزود: فردای سینمای مستند، بدون اکران برخط چیزی کم خواهد داشت. جشنواره چهاردهم از این منظر تجربه‌ای متفاوت بود.

دبیر جشنواره چهاردهم در پایان از همکاران خود در ستاد برگزاری جشنواره سپاسگزاری کرد و در بخشی از صحبت‌های خود آمار بازدید از خانه جشنواره در ایام برگزاری را بالغ بر ۵۰ هزار نفر اعلام کرد.

اهدای جوایز بخش «کارآفرینی»

در ادامه نوبت به نخستین بخش اهدای جوایز رسید. در این بخش هیأت داوران بخش مستند کارآفرینی معرفی و روی سن دعوت شدند. خوانساری مدیر اتاق بازرگانی هم در این بخش حضور داشت.

هیات داوران بهش کارآفرینی، فیلم «خالقین کوچک» به کارگردانی سهراب نوربخش را شایسته تقدیر و جایزه نقدی دانستند و در ادامه جایزه سوم این بخش را به مستند «زیر این چتر باران می‌بارد» به کارگردانی کتایون جهانگیری اهدا کردند.

لوح تقدیر و جایزه دوم بهترین مستند کارآفرینی به «ف – الف» به کارگردانی فرشاد اکتسابی اهدا شد. فرشاد اکتسابی پس از دریافت جایزه خود از عوامل تولید این مستند و مسئولان مرکز گسترش تشکر کرد.

جایزه اول بخش مستندهای کارآفرینی هم به مستند «راه ناتمام» (اصغر قندچی) به کارگردانی مصطفی رزاق‌کریمی اهدا شد. رزاق کریمی در این بخش گفت: پس از سال‌ها تجربه مستندسازی صنعتی در ایران و خارج از کشور تجربه ساخت این مستند برایم اتفاق ویژه‌ای بود و بابت آن از همه دوستان به‌خصوص مدیران مرکز گسترش تشکر می‌کنم.

فیلم برگزیده شبکه مستند سیما؛ «هجده هزار پا»

در ادامه محسن یزدی مدیر شبکه مستند، جایزه مستند برگزیده این شبکه از میان فیلم‌های جشنواره امسال را به فیلم «هجده هزارپا» ساخته مهدی شاه‌محمدی اهدا کرد.

شاه‌محمدی در این بخش گفت: تشکر می‌کنم از همه دوستان مستندسازم که تلاش کردند و سینمای مستند را یک سال دیگر پیش بردند. قبل از هر چیز باید یاد بگیریم که قواعد بازی حضور در جشنواره را بپذیریم. امیدوارم دوستانی که از دیشب تا امروز کمی بداخلاق بودند، کمی وضعیت را تغییر دهند و فشاری که روی داوران است را کم کنند.

فیلم‌های برگزیده بخش «کرونا روایت»

پس از پخش کلیپی درباره بخش ویژه کرونا جشنواره، مجری مراسم از مهرداد اسکویی، احمد الستی و محمد کیاسالار برای اهدای جوایز برگزیدگان این بخش دعوت کرد تا روی صحنه بیایند.

در ادامه برنامه جایزه سوم این بخش به مستند «تنگ‌نای» به کارگردانی مشترک جواد یقموری و مهدی امینی اهدا شد.

جایزه دوم بخش کرونا روایت، به مستند «قطعه ۱۹» به کارگردانی مسعود دهنوی رسید.

جایزه ویژه هیأت داوران این بخش به فیلم «آنجا سپیده دم» به کارگردانی مشترک محسن جهانی و هاشم مسعودی تعلق گرفت.

جایزه اول بخش کرونا روایت هم به مستند «پسقله» به کارگردانی مجید شیدا اهدا شد. شیدا پس از دریافت جایزه‌اش درباره نام مستند خود «پسقله» توضیح داد که این عبارت ناظر به اصطلاحی یزدی است که به ویروس «فسقلی» کرونا اشاره دارد.

فیلم‌های برگزیده «جایزه شهید آوینی»

در ادامه مراسم محمدحسین حقیقی، محمد داوودی و پژمان لشگری‌پور برای اهدای جوایز بخش شهید آوینی به صحنه آمدند.

تندیس برنزی شهید آوینی در این بخش به علی‌محمد ذوالفقاری کارگردان فیلم «گزارش رمادی» اهدا شد.

تندیس نقره‌ای این بخش به حسن جعفری کارگردان فیلم «چلچلای سفری» رسید.

هیأت داوران دو فیلم را شایسته دریافت جایزه ویژه دانستند. جایزه ویژه هیأت داوران به خاطر تحقیق و پژوهش شاخص و توجه به نقش این عنصر مهم و کلیدی در ساخت مستند به رضا اعظمیان به خاطر فیلم «جزیره ماهی» تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیأت داوران به خاطر نگاه صمیمی و مؤثر فیلمساز بر حضور و نقش برادران مجاهد افغانستانی در سال‌های دفاع مقدس به وحید فرجی کارگردان فیلم «محسن ژاپنی» تعلق گرفت.

رضا اعظمیان کارگردان «جزیره ماهی» حین دریافت جایزه خود با اشاره به سالگرد عملیات کربلای ۴ گفت: پنج سال پیش در چنین شبی ۶۰ گردان نیروی پیاده و حدود ۱۲ هزار نفر غواص در عملیات کربلای ۴ شرکت کردند عملیاتی که به ظن من پیچیده‌ترین عملیات بود چراکه دشمن با آگاهی تمام منتظر این عملیات بود، دوئل ایران و عراق بود عراقی که در والفجر ۸ شکست خورده بود می‌توانست دو روز قبل از عملیات با بیماران آبادان و خرمشهر صد هزار نفر از ما را شهید کند اما این کار آن نکرد چون پیش‌تر شکست خورده بودند امیدوارم جزیره ماهی ادای دینی به بخشی از ایثار شهدای غواص باشد.

تندیس طلایی و دیپلم افتخار و مبلغ ۲۲۰ میلیون ریال جایزه برگزیده بخش آوینی به مهدی شاه‌محمدی کارگردان فیلم «هجده هزارپا» اهدا شد.

مهدی شاه محمدی بعد از دریافت جایزه نخست شهید آوینی گفت: اتفاق بدی داشت برای جایزه شهید آوینی رخ می‌داد در آخرین دوره‌هایی که مستقل برگزار می‌شد. تمهید آقای طباطبایی نژاد این بخش را زنده نگه داشت حداقل در آن موقع به افول رفته بود و الحاق این جایزه به سینما حقیقت باعث زنده ماندن آن شد امیدوارم کسی بیاید که بعداً تصمیم بهتری هم بگیرد.

در ادامه محمد حمیدی مقدم، جایزه «سرباز وطن» را به ساسان فلاح فر کارگردان و حسن قائدی کاراکتر اصلی مستند «چشم ایرانی» اهدا کرد.

اهدای جوایز بخش ملی

بعد از پخش کلیپی از نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی، زنده یاد حمید سهیلی، زنده‌یاد اکبر عالمی، زنده‌یاد منوچهر طیاب و بزرگداشت مهوش شیخ‌الاسلامی، فرشاد فداییان و کامران شیردل نوبت به اهدای جوایز بخش ملی رسید.

حسام اسلامی و مرتضی پایه‌شناس در این بخش به نمایندگی از هیأت داوران برای اهدای جوایز فنی روی صحنه حاضر شدند.

جایزه بهترین نویسنده گفتار متن یا گوینده در بخش ملی (کوتاه)، متن مشترکاً به امیرمسعود حسینی نویسنده و سیامک صفری گوینده مستند «طاهر» اهدا شد.

در ادامه جایزه بهترین صداگذاری به آرش قاسمی برای مستند «سنجاقک‌های برکه خشک» اهدا شد.

جایزه بهترین پژوهش به مهرداد شیخان برای مستند «انیمیشن ایرانی» اهدا شد.

جایزه بهترین موسیقی متن به کیاوش صاحب نسق برای مستند «آخرین نفس‌ها» رسید.

جایزه بهترین تدوین به مصطفی گندم‌کار و سوگل مرادی برای مستند «هوبره» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمبردار در بخش ملی به داوود رحمانی برای مستند «کل فاطمه» اهدا شد.

در ادامه جایزه ویژه هیأت داوران به محسن خانجهانی برای کارگردانی مستند «بر سر خاک» اهدا شد. خان جهانی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: فیلم من درباره فرسایش خاک است و امیدوارم مسئولان فیلم را خوب ببینند ولی مخاطب اصلی‌اش مردم هستند. خاک هم مثل آب در حال تمام شدن است اما کسی توجه نمی‌کند.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه به علی اسدی و رسول داوری کارگردانان مستند «برانازا، (برادر خشکی‌ها)» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند هم به مهدی زمانپورکیاسری کارگردان مستند «کل فاطمه» رسید.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند هم به عطیه زارع آرندی کارگردان مستند «جاهای خالی پر شود» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم مستند «جاهای خالی پر می‌شود» به کارگردانی عطیه زارع آرندی اهدا شد.

اهدای جایزه ویژه دبیر جشنواره به «ایساتیس»

در ادامه با حضور محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر و حامد شکیبانیا معاون مستند مرکز گسترس سینمای مستند و تجربی جایزه ویژه دبیر جشنواره به پاس تلاش مجدانه برای ثبت چشم‌نواز بخشی از فرهنگ سرزمین ایران و جلب سرمایه‌های بخش خصوصی برای تولید مستندی فاخر اعطا شد به راحیل صحرایی و علیرضا دهقان تهیه‌کنندگان مستند «ایساتیس».

دهقان هنگام دریافت این جایزه در اعتراض به نایده گرفتن مستند «ایساتیس» از سوی هیأت داوران، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی را خطاب قرار داد و گفت: یک بار برای همیشه این مسئله را حل کنیم که داوری سلیقه نیست. سینما یک بخشی اش سلیقه است. کمر ما بابت این ناداوری شکست. داوران می‌خواستند فیلم را حذف کنند و همین اتفاق کمر ما را شکست.

انتظامی: دبیران جشنواره‌های سینمایی عقب‌نشینی نکردند

حسین انتظامی ریاست سازمان سینمایی در این بخش از مراسم در سخنانی گفت: تلاش می‌کنم در ۱۲۰ ثانیه نکاتی را مطرح کنم. اول از فیلمسازانی که با کارهای درخشان خود چراغ جشنواره را روشن نگه داشتند و به این شیوه نمایش اعتماد کردند. منفعت سینمای مستند را برجیزهای دیگر ترجیح دادند. از هیأت‌های انتخاب و داوری قدردانی می‌کنم. از صنوف سینما که مدتی است در شوراهای سیاست‌گذاری رویدادهای سینمایی با مشارکت خوب کمک می‌کنند کارها جامع‌تر و برنامه‌ها دقیق‌تر باشد هم تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: از همکارانم در مرکز گسترش و دبیرخانه این جشنواره هم تشکر می‌کنم. دبیران جشنواره‌های سازمان سینمایی با ریسک‌پذیری، تدبیر و شهامت خود زمینه ایجاد کردند که چراغ جشنواره‌ها روشن بماند. طبیعتاً می‌شد از ترس کرونا همه فعالیت‌ها را تعطیل کرد. حتی می‌شد شعار مردم پسند هم داد و این عقب‌نشینی را توجیه کرد. اما جشنواره‌ها و ظرفیت‌هایی که برای دیده شدن و کشف استعدادها دارند حایز اهمیت هستند.

رئیس سازمان سینمایی افزود: سینمای مستند در سال‌های اخیر خیز قابل‌توجهی داشته است. می‌شد منفعلانه از برگزاری جشنواره شانه خالی کرد اما دبیران جشنواره‌ها با ریسک‌پذیری، شهامت و تدبیر این کار را نکردند و سراغ ظرفیت‌هایی رفتند که قبلاً هم بود اما جدی گرفته نمی‌شد رفتند. اینگونه زمینه همگرایی هنر و صنعت را به‌وجود آوردند. زمینه‌هایی که می‌توان در آینده از فضای مجازی استفاده کرد و این تجربه‌ای بود که در آینده می‌توان پس از برچیده شدن کرونا بازهم از آن استفاده کرد. ظرفیتی که به عدالت فرهنگی هم نزدیک‌تر است. کمااینکه امسال دیدید که همه مردم ایران توانستند از آثار درخشان جشنواره سینماحقیقت استفاده کنند.

بهترین مستند از نگاه تماشاگران؛ کودتای ۵۳

در پایان مراسم جایزه بهترین مستند از نگاه تماشاگران با حضور محمدعلی نجفی رئیس هیأت مدیره خانه سینما اهدا شد. نجفی پیش از معرفی مستند برتر این بخش گفت: خیلی خوشحالم که جشنواره برگزار شد و توجه خاصی به سینمای مستند شد. فیلم مستند در حقیقت تاریخ تصویری جامعه است.

در ادامه جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «کودتای ۵۳» به کارگردانی تقی امیرانی اهدا شد.

امیرانی در ارتباطی تصویری از لندن با مراسم اختتامیه گفت: یک دنیا متشکرم از لطفی که به فیلم بنده داشته و دارید. برای این انتخاب بسیار ارزشمند است. این فیلم حرف دل من است که به نظر می‌رسد حرف دل هم‌وطنان ایرانی‌ام بوده است. هیچ چیز برایم به این اندازه ارزشمند نیست.

مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت رأس ساعت ۲۰:۳۰ به پایان رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز جشنواره روتردام با یک فیلم اکشن کمدی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «سواران عدالت» با بازی مدس میکلسن برای افتتاحیه پنجاهمین دوره جشنواره فیلم روتردام انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، «سواران عدالت» اکشن کمدی ساخته اندرس توماس جنسن با بازی مدس میکلسن فیلم افتتاحیه پنجاهمین جشنواره فیلم روتردام شد.

این جشنواره امسال در ۲ بخش برگزار می‌شود؛ اولین بخش ترکیبی است و از یکم تا هفتم فوریه برگزار می‌شود و دومی امید می‌رود به صورت فیزیکی از ۲ تا ۶ ژوئن برگزار شود. مراسم اهدای جوایز ۷ فوریه خواهد بود.

در «سواران عدالت» میکلسن در نقش مارکوس یک نظامی بازی کرده که به خانه برمی‌گردد تا پس از درگذشت همسرش در سانحه قطار در کنار دخترش باشد. ابتدا از این سانحه به عنوان یک بدشانسی یاد می‌شود اما بعد این ظن به وجود می‌آید که شاید یک توطئه احتمالی در جریان بوده است.

جنسن که خودش فیلمنامه را نوشته بهترین فیلمنامه‌نویس دانمارک است که «پس از ازدواج»، «برادران» و «میفونه» را در کارنامه دارد. او جایزه اسکار را برای فیلم کوتاه «شب انتخابات» در سال ۱۹۹۸ دریافت کرد. وی آخرین بار سال ۲۰۱۵ روی صندلی کارگردانی فیلم «مردان و مرغ» نشسته بود.

۱۶ فیلم برای رقابت در بخش رقابتی جشنواره روتردام که از آن به عنوان رقابت ببر یاد می‌شود، انتخاب شده‌اند. از این میان ۱۴ فیلم برای اولین بار دیده می‌شوند و ۲ فیلم دیگر اولین اکران بین‌المللی خود را تجربه می‌کنند.

وانیا کالودجرسیک مدیر جشنواره، امسال را شبیه هیچ سال دیگری ندانست و گفت فیلمسازی بالا و پایین زیادی داشت.

وی افزود: با این حال جشنواره سه بخش اصلی رقابت ببر، رقابت پرده بزرگ و رقابت فیلم کوتاه ببر آمادو را در برنامه‌هایش دارد.

داوران بخش رقابت ببر شامل فیلمساز و هنرمند تجسمی لمهانگ جرمیا موسس، مدیر هنری جشنواره بین‌المللی فیلم آمستردام اوروا نیرابیا، هنرمند تجسمی و فیلمساز هالا الکویسی، فیلمنامه‌نویس و منتقد هلنا ون رد مولن و ایلسه هوگان تهیه کننده فیلم هستند.

«موس عقیق» ساخته سلیم مراد از لبنان، «دو قطبی» ساخته کویینا لی از چین، «جشن» ساخته تیم لیندکر از هلند، «گریت» ساخته ایتونژه سیمر گوتورمسن از نروژ، «در جستجوی ونرا» ساخته نوریکا صفا از کوزوو و «مدوسای سیاه» ساخته اسماعیل یوسف چبی از تونس از جمله فیلم‌هایی هستند که در بخش رقابتی اصلی حضور دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیش‌تولید «دختر برقی» آغاز می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین قناعت به تشریح برخی جزئیات «دختر برقی» جدیدترین فیلم بلند سینمایی خود پرداخت.

به گزارش سینماپرس، حسین قناعت نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان «دختر برقی» که به تازگی پروانه ساخت آن صادر شده است، با اشاره به برخی جزئیات این اثر به خبرنگاران جوان، گفت: این فیلم با موضوع کودک و نوجوان ساخته می‌شود و اثری شاد، سرگرم کننده و فانتزی خواهد بود.

وی افزود: پیش تولید این فیلم به زودی آغاز خواهد شد و همه لوکیشن‌های آن در تهران است.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که با توجه به نام فیلم فقط از بازیگران دختر بهره خواهید برد، گفت: نام فیلم بدین معنی نیست که فقط از بازیگران دختر استفاده کنیم و به طور قطع مانند دیگر آثارم، از بازیگران پسر و دختر بهره می‌برم.

قناعت در پایان عنوان کرد: البته هنوز بازیگری برای این پروژه انتخاب نشده است؛ اما بیشتر عوامل پشت دوربین، افرادی هستند که در کارهای قبلی با آن‌ها همکاری داشتم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امیدهایی که با تغییر در سبک و سیاق برگزاری جشنواره های سینمایی ایجاد می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برگزاری چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت را می‌توان شروعی برای اعمال تغییرات اساسی در صنعت سینمای ایران و بالاخص بازنگری در سبک و سیاق برگزاری جشنواره‌های سینمایی در کشور قلمداد نمود.

محمدرضا مهدویپور/ سوای نظر از وضعیت نابسامان عرصه مستند در کشور و آنچه که در بخش نخست این گزارش با عنوان ظهور حقیقت تحریف و انحراف عرصه مستند در پرتو مدیریت ناکارآمد فرهنگی به شرح آن پرداخته شد؛ برگزاری چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت را میتوان شروعی برای اعمال تغییرات اساسی در صنعت سینمای ایران و بالاخص بازنگری در سبک و سیاق برگزاری جشنوارههای سینمایی در کشور قلمداد نمود و از این جهت مرور چند نکته از اهمیت ویژه برخوردار میباشد:

۱/ برگزاری جشنواره چهاردهم سینماحقیقت به شیوه مجازی و به اصطلاح برخط نشان داد که میتوان ماهیت تعاملی جشنوارهها را از صورت وضعیت دیدارهای متعارف و یا لابیهای حرفهای و بیزینسهای هنری و …تغییر داد و به سمت و سوی جدیدی هدایت نمود. سمت و سویی جدید که تعداد مخاطب، کمیت و کیفیت آثار و … را به عنوان عوامل اعتبار بخشی به جشنوارههای هنری معرفی نموده و در عین حال موجب از بین رفتن و یا کمرنگ شدن بسیاری از تبعیضها و نابرابریهای عمدی و غیر عمدی معمول در جشنوارههای سینمایی خواهد شد.

۲/ نمایش مساوی خلاقیت‌ها و نوآوری‌های هنری و بویژه رفع محدودیت در زمان اکران و همچنین عدم اعمال تبعیض در شرایط اکران آثار و تولیدات هنری از نکات بسیار مهم در برگزاری جشنوارههای سینمایی به شیوه مجازی میباشد. از این جهت تداوم برگزاری جشنوارهها به این شیوه را میتوان گامی مهم در حذف برخی رانتها و اعمال قدرتهای مرسوم در زمینه حضور تولیدات سینمایی در موعد جشنوارهها قلمداد نمود و به تولیدکنندگان آثار سینمایی در هر سطح و مرتبهای این اطمینان خاطر را بخشید که محصول ایشان در موقعیتی کاملا برابر دیده خواهد شد و به منظر عموم مخاطبان جشنواره و بالاخص اهالی رسانه و منتقدان خواهد رسید.

۳/ صرف نظر از تمامی ابعاد و جوانب کیفی و تخصصی جشنوارههای مختلف سینمایی، اصل کلاسه بندی (Classification) و اتخاذ درجه بندی (Grading) و اطلاق عنوان بین المللی (International) برای هر جشنواره (Festival)، دلالتی آشکار بر ماهیت استراتژیک (Strategic) آن جشنواره داشته و دارد. موضوعی کاملا واضح و آشکار که در تمامی جشنوارههای هنری  موضوعیت داشته و به وضوح میتوان آن را در کم و کیف برگزاری جشنوارههای مختلف سینمایی در اقصی نقاط جهان مشاهده نمود؛ از جشنواره جهانی فیلم مونترال (Montreal World Film Festivalجشنواره بین‌المللی فیلم کن (Cannes International Film Festival)، جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (Berlin International Film Festival) گرفته تا صدها جشنواره بینالمللی دیگری که با تمرکز بر صنعت-هنر-رسانه سینما در سراسر جهان در جریان بوده و به دنبال اهداف استراتژیک مختص به خود میباشند. در ایران نیز اگر جشنوارهای با گرید و درجه بندی بین المللی تعریف شود؛ منطقا میبایست به دلیل سطح استراتژیک خود، اهدافی استراتژیک را نیز مد نظر داشته باشد. اهدافی برگرفته از آرمانهای انقلاب اسلامی و منطبق با سیاستهای کلان نظام جمهوری اسلامی ایران که قطعا در تعارض با منافع نظام سلطه و قدرتهای بین الملل قرار خواهد گرفت و موجب بایکوت (Boycott) و تحریم رسانهای جشنواره و به تبع آن ندیده شدن تولیدات عرضه شده در آن خواهد شد. حال آنکه برگزاری جشنوارهها به شیوه مجازی میتواند موجب خنثی شدن این تحریمها و گسترش طیف مخاطبان این گونه جشنوارهها در سراسر جهان و به نمایش درآمدن نامحدود آثار و در معرض عموم قرار گرفتن تولیدات عرضه شده باشد.

۴/ شیوه مجازی در برگزاری جشنوارهای با گرید و درجه بندی بین المللی و تحت عنوان جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران (Iran International Documentary Film Festiva) آن هم در قالبی کاملا اختصاصی به عنوان سینماحقیقت (Cinema Verite) میتواند اسباب گستردگی مخاطبان و شکسته شدن تحریم رسانهای مستندهای در تعارض با نظام سلطه را فراهم سازد. مشروط بر آنکه این جشنواره به دنبال اهداف استراتژیک مختص به خود بوده و  منطبق بر خاستگاهی برگرفته از مفاهیم انقلاب اسلامی و ماهیت جمهوری اسلامی ایران سعی در حمایت از تولیدات مستند در ژانرهای گوناگون داشته باشد.

۵/ برگزاری جشنواره به شیوه مجازی میتواند فتح بابی از برای بازگشت جشنوارههای هنری به کارکرد اصلی خود، یعنی بررسی کارشناسانه و کاملا منتقدانه و همچنین جهت دهنده قلمداد شود. این در حالی است که عموم جشنوارههای سینمایی در کشور سالهاست کارکرد تاثیرگذار و سیاست‌دهنده خود را در صنعت سینمای ایران از دست داده و با مدیریت غلط در سالهای اخیر، عملا به دورهمیهای لوس و بیرمق و یا جشنهای مُجللی برای ظهور و بروز سلبریتیهای معلوم‌الحال مبدل گردیدهاند، جشنهای پُرخرجی که عموما با حاشیه‌سازیهای گسترده به منظور ایجاد شهرت برای برخی افراد و همچنین کسب درآمدهای خاص برای برخی مدیران برگزار کننده آن همراه میباشد.

۶/ برگزاری جشنوارههای سینمایی به شیوه مجازی از یک سو میتواند اسباب گسترش طیف مخاطبان جشنوارهها را فراهم ساخته و از سوی دیگر سبب میشود تا سُستی و کاهلی متولیان برگزاری در راهبری جشنوارهها به صورتی ویژه به چشم آید. متولیانی که چندسالی است به تنش‌زدایی روی آورده و با اتخاذ سیاست راضیسازی همگانی سعی کردهاند تا جشنوارههای سینمایی را به موجوداتی خنثی و بیحیثیت مبدل نمایند. موجوداتی که همه در آن هستند و چَرب و شیرین آن به صورت غنیمت به نحوی تقسیم میشود که همه طیفی از چپ و راست گرفته تا سکولار و لیبرال و … از آن راضی باشند!

۷/ برگزاری جشنواره چهاردهم به شیوه مجازی به خوبی توانست اعوجاج و عدم وجود شورای سیاستگذاری منسجم را به نمایش گذارد. پس اگر چه تنوع آثار و ژانرهای موجود در این دوره از سینماحقیقت موضوعی نشاط برانگیز و قابل تقدیر میباشد، اما فی‌الواقع عدم وجود استراتژی مشخص در پذیرش و حضور آثار سبب شد تا این تنوع ژانر بیشتر به صورت تَلون و رنگارنگی ظهور و بروز پیدا نموده و آثار بدون لحاظ محتوا و یا حتی کیفیت ساخت در کنار هم به رقابت بپردازند. پس اگر چه اصل حضور آثار متنوع و در ژانرهای گوناگون میتواند عاملی مهم در رُشد و تعالی جشنوارههایی همچون سینماحقیقت محسوب شود. اما این تنوع میبایست مبتنی بر یک سیاستگذاری منسجم، به نمودی جدید از جشنوارهای متفاوت در جهان مبدل شود؛ جشنوارهای متفاوت از آنچه که در نظام سلطه میگذرد؛ جشنوارهای که نه تنها آثار منورالفکرانه را نُشخوار نمینماید؛ بلکه کاملا مستقل و مبتنی بر سیاستهای کلان نظام جمهوری اسلامی سعی میکند تا سلایق و طیفهای متنوعی از سینماگران پایبند به اصول ارزشی خود را از داخل و خارج از کشور جمع نموده و آثار ایشان را به معرض دید عموم برساند.

۸/ پُرواضح است که کاستی و ضعف برخی جشنوارههای سینمایی در شفافیت ضوابط و عدم تبیین قوارههای حرفهای و  تدوین اصول و اهداف استراتژیک به گونه خاص سبب افول و تبدیل این جشنوارهها به دُکانی از برای داد و ستد عوامل برگزاری و داوران و … شده است و در موارد بسیاری مشاهده میشود بودجه فرهنگی کشور و بیت المال ملت مسلمان ایران در این قبیل جشنوارهها صرف لابی عدهای و ارتزاق و تامین معاش عده ای دیگر گردیده است. اما برگزاری به شیوه مجازی از یک سو سبب خارج شدن جشنوارههای سینمایی از دورهمیهای قبیلگی را فراهم خواهد ساخت و از سوی دیگر اهداف برگزاری را معین ساخته و میزان نزدیکی و یا دوری از آن اهداف را به صورتی کاملا شفاف و غیر قابل کتمان به نمایش و در معرض قضاوت عموم جامعه خواهد گذاشت تا سیه روی شود هر که در او غش باشد!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمدید مهلت ارسال آثار به مسابقه عکاسی و پوستر مدافعان سلامت


مهلت ارسال آثار به مسابقه عکاسی و طراحی پوستر مدافعان سلامت تمدید شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قاسمی: ارج گذاشتن به هنر و هنرمند پیشکش، به فکر نان هنرمندان باشید!/ مسئول دلسوزی وجود ندارد که مشکلات صنفی سینماگران برطرف نمی شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با انتقاد از شرایط بحرانی به وجود آمده برای سینماگران و عملکرد انفعالی خانه سینما در خصوص رفع این وضعیت گفت: یک زمانی مقام و منزلت هنرمندان و تکریم جایگاه هنری آن ها مسأله ای مهم بود اما امروزه به جایی رسیده ایم که باید بگوییم ارج گذاشتن به هنر و هنرمند پیشکش؛ نان برای خوردن نداریم!

بازیگر فیلم های سینمایی «ویلایی ها» و «دختر شیرینی فروش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: درست است که همه گیری ویروس کرونا باعث شده تا شرایط جهان در همه حوزه ها به طور کامل به هم بریزد و همه مشاغل و صنوف در دنیا تحت تأثیر این ویروس با مخاطرات جدی مواجه شوند اما بی تردید اگر مدیر و مسئول دلسوز و دغدغه مندی وجود داشته باشد این مشکلات برطرف می شود کما اینکه ما در بسیاری از کشورها شاهد این مسأله هستیم.

وی ادامه داد: بی تردید اگر مسئول دلسوزی در سینمای ایران، خانه سینما و سازمان سینمایی و… وجود داشته باشد مشکلات صنفی سینماگران نیز برطرف خواهد شد. مگر سینماگران به جز امنیت شغلی و یک معاش حداقلی چه چیزی می خواهند؟ پس به این نتیجه می رسیم که مسئول دلسوزی وجود ندارد که مشکلات صنفی سینماگران برطرف نمی شود!

این سینماگر پیشکسوت در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما چرا مسئولان پس از گذشت یک سال از همه گیری ویروس منحوس کرونا دست روی دست گذاشته و هیچ اقدام موثری برای رفع بحران زندگی هنرمندان برنداشته اند اظهار داشت: این سوأل را بروید از خود مدیران و مسئولانی که سفت به میزهای شان چسبیده اند بپرسید! آن ها هستند که باید پاسخگوی نحوه عملکرد خودشان باشند!

قاسمی در همین راستا متذکر شد: اگر بنده و امثال بنده و خود هنرمندان در رأس وزارت ارشاد و خانه سینما بودیم وضعیت به اینجا نمی رسید و ما باید پاسخ رفتار و کردار خودمان را می دادیم اما حالا که دیگران به عنوان مدیر و مسئول و متخصص در رأس این نهادها حضور دارند باید خودشان پاسخگوی این پرسش مهم باشند که چرا بعد از گذشت این همه مدت هیچ دردی از سینماگران درمان نکرده و آن ها را در این روزهای سخت و دشوار به حال خود رها کرده اند!

مشاهده خبر از سایت منبع