X

بایگانی دی 8, 1399

دفتر سینمایی

نمایش ۱۴ اثر از حسن روح‌الامین در فرهنگسرای نیاوران


نمایشگاه آثار نقاشی حسن روح‌الامین با عنوان «آل علی علیهم‌السلام» ۱۲ دی‌ماه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت همایون شجریان از آماده‌سازی سنگ مزار پدرش


همایون شجریان خواننده موسیقی ایرانی روز دوشنبه هشتم دی ماه با انتشار پستی در صفحه شخصی گزارشی را از روند ساخت سنگ مزار پدرش محمدرضا شجریان به مردم ارائه داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چند پیام تسلیت در پی درگذشت «اصغر عبداللهی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بنیاد سینمایی فارابی و کانون کارگردانان سینمای ایران درگذشت اصغر عبداللهی فیلمنامه نویس سینما را تسلیت گفتند.

به گزارش سینماپرس، در پی درگذشت اصغر عبداللهی فیلمنامه‌نویس سینمای ایران مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و کانون کارگردانان سینمای ایران، در پیام هایی جداگانه درگذشت این هنرمند را تسلیت گفتند.

در پیام علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی آمده است:

«در نهایت اندوه و تاسف، یکی دیگر از نویسندگان نجیب، فهیم و وزین سینمای ایران از جمع یارانش جدا شد.

مردی مهربان و خوش قریحه که بارها با قلمش، به یاری فیلمسازانی از نسل‌های مختلف آمد و سبب شد تا آثار درخشانی در کارنامه آنها به ثبت برسد. اگرچه
اصغر عبداللهی با لطافت و خون گرمی جنوبی‌اش، مشتاقان فرهنگ را به وجد می آورد ولی با پشتکاری وصف‌ناپذیر، سال‌ها نوشت و به حق، «مرد قدیمی فیلمنامه‌نویسی» لقب گرفت.

فقدان این نویسنده، فیلمنامه‌نویس و فیلمساز، به تلخی‌های سال ۹۹ جامعه هنری افزود و حسرتِ هجرانش را بر دل‌های دوستدارانش، بر جای نهاد.
ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره اش، از درگاه خداوند متعال، برای روح سترگش، آرامش و برای خانواده و یارانش، صبرِ جمیل، مسئلت می‌نمایم.»

کانون کارگردانان سینمای ایران

در پیام‌تسلیت کانون کارگردانان سینمای ایران هم آمده است:

«اصغر عبداللهی هم رفت. هنوز داغ درگذشت کامبوزیا پرتوی، پرویز پورحسینی، چنگیز جلیلوند و دیگر همکاران سینمائی التیام نیافته که خبر می رسد یکی دیگر از یاران سینمایی مان را از دست دادیم. اصغر عبداللهی قصه پرداز و فیلمنامه نویس که بسیاری از همکاران ما خاطره شیرین همکاری هایشان با او را فراموش نکرده اند، پس از یک یک سال تحمل بیماری از دنیای ما رفت تا در جهانی دیگر در کنار دوستان و همکارانش به آرامش ابدی برسد. درگذشت این قصه پرداز مهربان، خوش خُلق و کم نظیر را به همسر گرامی و خانواده محترمش تسلیت می گوئیم و برای باز ماندگانش آرزوی صبر و آرامش می کنیم.»

اصغر عبداللهی فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و داستان‌نویس که چند سالی بود از سرطان رنج می‌برد، ۷ دی در سن ۶۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سنگ مزار محمدرضا شجریان آماده شد + فیلم


اکنون که قریب به سه ماه از درگذشت محمدرضا شجریان می‌گذرد، همایون شجریان از طراحی سنگ مزار این هنرمند با دست خطی از خود او و حاوی جمله «خاک پای مردم ایران»، خبر می دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثار بخش مسابقه جشنواره «عمار» اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم «عمار» آثار مسابقه هفت بخش این رویداد سینمایی را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، دبیرخانه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار»» پس از بررسی آثار رسیده به این دوره جشنواره، اسامی آثار راه‌یافته به بخش مسابقه «نماهنگ»، «فیلم ما»، «برنامه تلویزیونی، کلیپ و موشن گرافیک»، «تلویزیون اینترنتی»، «پویانمایی» و «نقد، مقاله و پژوهش سینمایی»، «فیلمنامه» و بخش «قاب اول» را اعلام کرد.

برگزیدگان این بخش‌ها در ایام برگزاری جشنواره، به ترتیبی که توسط دبیرخانه جشنواره، تعیین می‌شود، معرفی خواهند شد.

بخش نماهنگ

این واقعیته – سید احسان حیدری / با هم که باشیم – اسماعیل معنوی / بهار مهربانی – علی رحیمی و محمد امین شریفی / تا ابد ایران – حمید بیات / تار و پود – محمد صادق رمضانی مقدم / تمام خاطرات من – امیر اصانلو و مصطفی فتاحی / دریای تشنگی (قسمت یک دشت تنهایی) – حسن اسدی / دست خط خدا – محمدرضا ملاعباسی / ریحانه – سید میثم سجادی / سیاه و سفید – محمدرضا ملاعباسی / فلسطین، خانه‌ی من – ضحی شهریاری / قرنطینه – امین حسین پور / کاروان آوای امید – طاهر ده پهلوان / بیستا بر مه (گریه آرام) – حسن جعفر / من و تو – مهران علوی / وتر – فاطمه طیوب

بخش پویانمایی

ایستاده‌ایم – مسعود شریفی / آینه – آرش سفیدروز / بر همان عهد – داود زارعی / به همین سادگی – مهدی نجفی / بی قرار – مهدی صدیقی / پیشاهنگ جهاد و شهادت – صادق روشن / تأثیر مخرب رسانه‌ها بر تفکر انسان – سیده زهرا احمدی حسینیان نژاد / جوانمردان – علی احمدی / چهل شاهد – محمد علی صفورا / حسنی میره جنوب – مهناز صابر پور / خانه مقدس – عابدین محمدی / رابی، ربات شگفت انگیز- محمد سادات / شهر موشکی –رسول آذرگون / صفر در سفر – احمدرضا نصری / غروب تباهی – علیرضا حبیبی / فرمانده – علی نانوا باشی / فقط برای خدا ۲ – محمد فلاحیان / قهرمان خین – داود جلیلی و زهره ملامحمدی / گور به گورها – حسین مظفری و سولماز یزدان دوست/ ماهیگیر – علیرضا حبیبی/ مجموعه دهه‌ها-قسمت: اینجا made in- ندا تنهائی مقدم و وحید جدایی/ مرصاد – عابدین محمدی/ من آلیس نیستم ولی اینجا سرزمین عجایبه – مهدیه سادات احمدی سلیمانی / ناجی – سجاد اسماعیل بیگی / نبرد نهان – محمد پورمعظمی / نجات هولیر – عابدین محمدی / وصل – جعفر میرناصری / / هلوکاست یک تمدن – سعید دولت ابادی فراهانی / یاعلی (ع) – علیرضا خوشکام

نقد، مقاله و پژوهش‌های سینمایی

«آینه‌های غیبی»؛ تحلیلی کامل از ارتباط انسان با فرشته و شیطان از منظر قرآن و حدیث با ارائه الگوی بازنمایی رسانه‌ای این ارتباط – مصطفی همدانی / اثربخشی‌محتوای‌دینی «سینمای‌دفاع مقدس»، به‌مثابه «سینمای‌ملّی» برروی «اعضای خانواده شهدای شهرتهران – رضا صفری / ارائه الگویی از بازنمایی سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی «روحانی» در سریال‌های تلویزیونی (مطالعه موردی نقد سریال سرّ دلبران) – مصطفی همدانی / بررسی نقش و جایگاه سینمای ایران در سیر تحولات فرهنگی و سیاسی منتهی به انقلاب اسلامی ایران – مجتبی اشرافی و مرتضی اشرافی / خشونت جدید، سینمای نابرابر (بررسی نابرابری در روایت خشونت بر پرده سینمای ایران با نگاهی به پرداخت سینمایی استان سیستان و بلوچستان) – مجتبی جهان تیغ / دو انقلاب؛ یک سینما (بررسی سینمای ایران و آمریکا لاتین از فراسوی انقلاب) – حسام‌الدین ابوالحسنی / سنت روایت در ادبیات فارسی: راهکاری نو در روایت برای فیلم کوتاه – مجید کیانیان / سینمای ایران در محاصره ذائقه نوکیسه‌ها (بررسی وضعیت کمدی‌های مبتذل دهه نود و دلیل اقبال مخاطب به این فیلم‌ها) – سیدعلی سیدان / سینمای مقدس؛ فیلم مقاومت و فیلم ضد مقاومت (مروری نقادانه به فیلم‌های جنگی چهار دهه گذشته انقلاب) – رضا عزیزی / شاه کلید اوینی برای نقد درست فیلم (مطالعه موردی: فیلم فرزند خاک و تنگه ابوقریب) – رضا عزیزی / فمینیسم و پویانمایی‌های غربی – زهرا راد / هنر جنگ یا روایت فتح؟ – فرزاد میرحمیدی

فیلمنامه

طرح سریال
روایت ناتمام – محمد سجاد نجفی / عیوق – محمد سجاد نجفی

طرح فیلمنامه

بهارستان – صابر الله دادیان / روز صفر – هادی محمدی نسب / کیمیا – مرضیه منصوری و مجید شتی

فیلمنامه کامل بلند

بر فراز قله‌ها – حجت احمدی زر / بلتا – مجید فراهانی / پیشاهنگ – مهدی مافی / چوب خط – عباس مرادیان / رخنه – مهدی حسین‌علیخانی / سه چهارم جنگ – داود جلیلی و محسن غضنفری / / صاد ی الف دال – محسن راست خانه و راحله پاشایی

فیلمنامه کوتاه

بیست، بیست و دو – سید جواد سنجری / دکل – محمد سلیمانیان و پوریا عطایی

فیلمنامه نیمه بلند

برای پدر – آمین صحرایی / سرحد – محمدحسین سلطانی / لباس جنگی – سید مهدی عباس نژاد / هدیه‌ای برای روح الله – بهروز خندان دل

فیلمنامه مستند

بال‌هایی برای پرواز – مهراب اکبری شهپر / صدق صادقان – مهراب اکبری شهپر

بخش فیلم ما (نهضت تواید محتوای مردمی)

۳۱ سال انتظار – عرفان طحانی / اربعین دارالسلام – علی اکبر ثقفی / بانوان جهادگر نهاوندی – علی سهرابی / بنزین و بارون – مجتبی علی یزدی / پیک کتاب رسان – مجید حاجبی / جهاد ادامه دارد – محمدمهدی انتظار / جهادگران سلامت (قسمت تولید ماسک غدیر) – محمدجواد شیخعلیشاهی / خاطره‌ای دور – حسین مخلصیان / دست به دست – محمد طه ناطقی / راه میرزا – عبدالرضا استودان / سفید پوشان – احسان بلندنظر / شهید سلامتی – علی پوربهزاد / شهید علی اسماعیلی – حسین طالبی مقدم / قهرمان کوشکک – میثم جوکار / کار فرهنگی ثواب ندارد – سعید ستاری / کنارتم هم وطن – مهدی نجفی / مادران ۳ ستاره – صادق صادقی چلیچه / من ۲۰ گرفتم – رضا رادپور / هر خانه یک حسینیه – محمد مهدی رودگر / هستیم بر آن عهدی که بستیم – محسن مرادی / همسر اعظم خانم – جواد صالح / هیات تعطیل نیست – سینا رضایی

بخش برنامه تلویزیونی

برنامه تلویزیونی ترکیبی

ایران بانو – سجاد شیرافکن / پایش – الهام پیرهادی / چاپ اول – احسان فروغی اصل / رخداد – میثم پیله ور / روایت حبیب – مهدی سموعی / سرچشمه – امیرعلی آزادی / قرن ۱۴ – علیرضا خوشکام / کی میاد ستاره چینی – آزاده رجبی / مامان‌ها – مجتبی حسینی / مثبت مکث (بورس) – حمید جوادی / ملازمان حرم – محسن اردستانی رستمی / ملت شهر (مهندس هاتف) – محتبی احسانی / منهای نفت – احسان شادمانی / مهمات – سیداحمد موسویان

تلویزیون اینترنتی

پنجیر تی وی – میثم جوکار / دی بی سی فارسی – رضا حاتمی وفا / رو در رو – ناصر آراسته / سلام مدیا – اسماعیل هاشم آبادی / سیلی – علی سبحانی / سین جیم – محمدجواد شیخعلیشاهی / شهرآرا (مجموعه سیستان و بلوچستان) – میلاد گودرزی / شهرداد (مجموعه بانک خوب) – میلاد گودرزی / شیمی تی وی (کانزاس سیتی یا رشت) – حسین سبزه چین / قوی – سعید خزاعی مقدم / کارآگاه شهر (قسمت برمودای قزوین) – میلاد گودرزی / کارآگاه شهر (قسمت ساخت و باخت) – مهدی محبتی خلف / گروه طه (واردات) – هادی پرتوی نیا / مادری – زهرا یزدان پناه / نصر تی وی (از ایروان تا بهشت) – محسن اردستانی / نصر تی وی (چه کسانی با هنر مخالف اند) – محسن اردستانی رستمی / ویدئولوژی-علی سرو

کلیپ، آیتم و موشن گرافیک

اجتماع سلیمانی‌ها – فرزین خداوردیان / از کوخ تا کاخ – امیرعباس کنعانی / انتقام سخت – مهدیار عقابی / پس وارون – محمدجواد شیخعلیشاهی / پول خون – محمدمهدی صدرالدین کرمی / تربت (بچه بسیجی آرپی جی زن) – مصطفی موسی پسندی / جک استراو – مهدی دهقان / دست‌های رنگی – عباس رفیعی مرغملکی / دلهره‌های آخرین خاکریز – ایمان ایزی / دیپلماسی ورزشی – حمیدرضا غلامزاده / روزگار حمید – علی رهجو و سیدحامد قاسمی / ریتالین – علیرضا حاجی صمدی / فرشتگان زمینی – مهدیه سادات محور جعفری / قدرت رسانه – اسماء رستمی / کرونا زدا – علی سبحانی / کویید ۴۸ – علیرضا رحمانی پور / ماجرای ناباروری – علی کوثری / متانت – محمد مهدی خالقی / مستند طنز دی بی سی فارسی – مصطفی صاحبی / مشاغل سخت – هادی زهره کاشانی / ملت شهر (آیتم) – محمد صادق رمضانی مقدم / من قالیچه سلیمانم – محمدرضا امامقلی / موشن گرافیک سند ۲۰۳۰ – امیر اسماعیلی / میراث سوزان – ضحی شهریاری / نای نفس – حامد سلطانی / یک بسته از بهشت – حسین صداقتی و محمد رسول اسمعیل‌پور

گزارش خبری

از حجره تا غسالخانه – سجاد میرشریف / اوس کاظم – کاظم دهقانی اشکذری / بدهی‌های تمام نشدنی – صابر چهری / پایی که بسته ماند – صابر چهری / تحقیقی فراتر از عسل – پریسا پانیاز / تخریب مسجد هفت درب – مریم تکافی / حماسه مردم ذوالفقاری – نوید سالم زاده / دست‌های پینه بسته – کاظم دهقانی اشکذری / روبان قرمز – طاهره رئیس جعفری مطلق / روستای بلا تکلیف – طاهره رئیس جعفری مطلق / سایه مهر – مریم تکافی / فراموش شدگان نبرد با کرونا – زهرا کلانتری / کوی آسمانی – شیما کرمیانی / مجاهد دیروز، رزمنده امروز – نوید سالم‌زاده / همت‌های والا – خاطره تیموری

بخش رقابتی «قاب اول»

در این دوره از جشنواره، آثاری از فیلمسازان تازه‌نفس جوان و نوجوان نیز در بخش‌های مختلف ثبت‌نام کرده بودند که با تشخیص هیات انتخاب، منتخبی از آن‌ها در بخش «قاب اول» حضور پیدا می‌کنند. آثار حاضر در بخش‌های «نماهنگ»، «پویانمایی» و «تلویزیون اینترنتی» در ادامه آمده است.

آیه رحمت – امیر عباس امینی / دختران نور – سیده فائزه سیدمفید / رفیق قدیمی – محمد سلطان زاده / سالار جنگل – سجاد عزیزپور / سرداران سلامت – امیر رضا واحدی / سرفراز باشی میهن من – ایمان قنبری / سلام بر محمد – محمد عباسپور / شلیک – مصطفی ملاحسینی / فرمانده دل‌ها – رضا مختاری / قهرمانان عاشق – مجید حاجبی / منتظر یعنی – علی دانش / یادمه حسین – محسن شهبازی / پایان ظلم (جنگ آخر) – محمد مجتبی عبدی نسب / حسین پسر غلامحسین – حانیه محمدرضائی بیدگلی / گرما – نیما مرادی / ماه – فاطمه خدیور / ماه پیشونی – احسان – مرادیان / اخبار مدرسه – ایمان قنبری

افتتاحیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار»، با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا، یازدهم دی ماه و به صورت تلویزیونی صورت می‌گیرد که جزئیات بیشتر آن در روزهای آتی توسط دبیرخانه جشنواره اعلام می‌شود.

همچنین آثار منتخب جشنواره نیز از روز پنجشنبه یازده دی به صورت مجازی و از طریق سایت عماریار Ammaryar.ir اکران می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش ۱۴ نقاشی‌ درباره «آل علی علیهم‌السلام»


نمایشگاه «آل علی علیهم‌السلام» با نمایش آثار نقاشی حسن روح الامین روز جمعه (۱۲دی‌ماه) در فرهنگسرای نیاوران افتتاح می شود. در این نمایشگاه آثاری چون «معرکه آب»، «لصحاب کساء»، «دیر راهب»، «ابد والله» و «معراج» به نمایش گذاشته می شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هزینه‌ای که برای جشنواره‌ها می‌شود نسبت به خدماتی که در این رویدادها اتفاق می‌افتد، در حداقل‌ترین شکل ممکن قرار دارد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در این زمینه از برخی اقدامات اجرایی در این زمینه گفت.

به گزارش سینماپرس، چهارشنبه دوازدهم آذر ماه سال ۱۳۹۹ بود که لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور توسط حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور تقدیم هیات رییسه مجلس شورای اسلامی شد.

از همه اعداد و ارقام پیچیده مرتبط با تحلیل بودجه که بگذاریم ماجرای نحوه تخصیص بودجه به فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور همواره در میان اصحاب و اهالی هنر جزو یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که مورد توجه قرار می‌گیرد. شرایطی که به شدت دچار چالش‌ها و آسیب‌های فراوان است و می‌تواند در یک فرصت مغتنم‌تر درباره بررسی و نحوه تخصیص آن به فعالیت‌های هنری کشور به آن پرداخت. چرا که در این چارچوب شرایط پر از پرسشی وجود دارد و روش سنتی بودجه بندی و مسائل وابسته به آن به شکلی نبوده که بتواند دورنمای روشنی از وضعیت اقتصادی مواجهه دولت‌ها با بودجه را پیش روی مخاطبان معرفی کند.

اساساً از همه این‌ها که بگذریم، باز با چالش‌های دیگری در حوزه بودجه مواجه می‌شویم، اینکه اساساً چقدر از نقطه ضعف‌های موجود در حوزه فرهنگ و هنر به بودجه باز می‌گردد؟ چرا با وجود تاکیدات رهبر انقلاب روی موضوع فرهنگ وقتی در اجرا به فرهنگ و هنر می‌رسیم شاهد تخصیص حداقل‌ها هستیم؟ آیا اکنون با شرایط فعلی اقتصادی کشور که در سخت‌ترین شرایط خود قرار گرفته صرف بودجه در عناوین دیگر دارای اولویت است یا نه بازهم در این شرایط باید به بودجه فرهنگ و هنر هم توجه داشت؟ و اینکه اکنون که در کوران بررسی ماجرای بودجه ۱۴۰۰ هستیم چه اتفاقات اجرایی می‌تواند در حوزه‌های فرهنگ و هنر بیفتد؟

تمام موارد اشاره شده موجب شد تا گروه هنر در ادامه سلسله گفتگوهای «قصه بودجه و غصه فرهنگ» به سراغ سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برود تا از او درباره وضعیت بودجه و پیش بینی‌هایی که در شرایط فعلی می‌توان برای فعالیت‌های هنری در حوزه بودجه متصور شد، نظرخواهی کنیم. گفتگویی که می‌تواند گشایشگر طرح مباحث دیگری در حوزه‌های مرتبط با بودجه و فعالیت‌های هنری به حساب آید.

آنچه می‌خوانید مشروح گفتگوی مهر با سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

* با توجه به فعل و انفعالاتی که از سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا پیش آمد، طبیعتاً ساختار کلی فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور نیز به شدت تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته، فضایی که به طور حتم تاثیرات خود را در ماجرای بودجه و نحوه تخصیص آن پس از ارائه آن از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی برجای خواهد گذاشت. چارچوبی که به نظر می‌آید وضعیت بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۰ را می‌تواند دچار تغییر و تحولاتی کند، از این منظر به عنوان یک مدیر دولتی در عرصه فعالیت‌های هنری، وضعیت بودجه سال آینده را با در نظر گرفتن احوالات موجود چگونه پیش بینی می‌کنید؟

به طور مشخص ما با یک جمله کلیدی روبه‌رو هستیم. اینکه بودجه فرهنگ و هنر کشور بودجه بسیار قلیل و کمی است. کلید واژه‌هایی که تقریباً در طول سال‌های گذشته نیز آنها را شنیدیم و به نظرم عبارت درستی است. چرا درست است؟ به دلیل اینکه حوزه فرهنگ و هنر مزیت کشور ماست یعنی ایران را به فرهنگ و هنرش می‌شناسند و امروز هم منابع انسانی بسیاری در حوزه هنر داریم که اگر به عنوان دوره تاریخی با سایر ادوار تاریخی قیاس کنیم، می‌بینیم که منابع انسانی در حوزه فرهنگ و هنر یک سرمایه شگفت‌انگیز است که می‌تواند فرصت آفرین و کمکی برای معرفی درست و ارائه یک تصویر مناسب از کشورمان باشد.

به همین سبب بودجه تخصیص پیدا کرده به فعالیت‌های فرهنگی هنری، در تناسب با این فرصت و حجم منابع انسانی نیست. این در حالی است که در طول ۴۰ سال گذشته با افزایش فرصت‌های آموزشی، ایجاد جشنواره‌های مختلف و متعدد در رشته‌های مختلف هنر به عنوان نظامی برای کشف استعداد، منابع انسانی هم رشد پیدا کرده و طبیعتاً وقتی این رشد اتفاق می‌افتد باید اقتضائات متناسب با این چارچوب از جمله سرانه اعتبار برای رفع حوائج و نیازهای اهالی فرهنگ و هنر و اعمال قوانینی برای تشویق بخش خصوصی در عرصه فرهنگ و هنر برای سرمایه گذاری و ارائه خدمات هم رشد پیدا کند.

در این راستا علاوه بر اینکه تعداد ذی‌نفعان این حوزه گسترده شده، قواعد و قوانین متناسب با این رشد شکل نگرفته است. در این چارچوب هم تصور می‌شد بخشی از این نارسایی‌ها در کمبود سازمان و نهاد است. بنابراین نهادها و سازمان‌های دیگری در حوزه فرهنگ و هنر تاسیس شد. اما نکته حائز اهمیت در اینجاست با در نظر گرفتن این ضروریات سرجمعِ این اعتبار تمهید شده برای حوزه فرهنگ و هنر نه تنها بیشتر نشده، بلکه همان میزان تقریباً بر نهادهای بیشتر تقسیم شده است.

خوب در همین راستا نهادها ناچارند بخشی از بودجه شان را برای گردانندگی هزینه و بخشی محدودتری را برای برنامه خود صرف کنند. بنابراین حد اعتبار پیش بینی شده برای فرهنگ و هنر تقریباً در طول چندین سال حد ثابتی بوده اما ذی‌نفعان آن افزایش پیدا کرده و نهادهای فعال هم در واقع تقاضا می‌کنند از حجم اعتبارات بودجه‌ای سهمی داشته باشند تا بتوانند برنامه‌های خود را پیش ببرند. در نهایت اعتباری که می‌خواهد برای برنامه‌ها هزینه شود هم ناگزیر کاهش می‌کند. از سوی دیگر اگر بخواهیم به موضوع تورم و ارزش اعتباری نسبت به سنوات قبلی هم بررسی داشته باشیم که طبیعتاً باید نظام دیگری را برای بررسی این موضوع تدارک ببینیم.

بودجه کشور یک امر انتزاعی نیست که بگوییم حالا که بودجه کم است بیاییم برای بهتر شدن ماجرا آن را چهار برابر افزایش دهیم و بعد گمان که مشکلات اعتباری مان حل می‌شود. *با توجه به مواردی که اشاره کردید، پس طبیعتاً نباید منتظر اتفاق و رویداد ویژه و خاصی در حوزه بودجه بندی بخش فرهنگ و هنر باشیم، چرا که با در نظر گرفتن این واقعیت و البته محدودیت‌های موجود همچنان همین شیوه سنتی بودجه بندی بر ماجرا حاکم خواهد شد و در خوشبینانه‌ترین شکل ممکن هم ماجرا اگر به شکل قبلی خود باقی بماند باید خدا را شکر کرد.

ببینید بودجه کشور یک امر انتزاعی نیست که بگوییم حالا که بودجه کم است بیاییم برای بهتر شدن ماجرا آن را چهار برابر افزایش دهیم و بعد گمان که مشکلات اعتباری‌مان حل می‌شود. قطعاً بودجه یک امر واقعی بسته به درآمدهای کشور است که در صورت وجود درآمد و انجام هزینه‌ها می‌توان درباره تقسیمات اعتباری بودجه هم فکر کرد. اما اکنون در شرایطی که ماجرای بودجه ناشی از تحریم‌ها و جنگ اقتصادی برنامه‌ریزی می‌شود بنابراین بحث کم شدن درآمدهای ملی هم جزیی از تبعات آن است و دقیقاً همین‌جاست که ما چقدر توانستیم با تدبیر، درایت و هر صفت مثبت دیگری یک اقتصاد بدون نفت را با همه مشکلاتش تجربه کنیم.

در عین توجه به این موارد است که با این احوال می‌بینیم ساختار بودجه ما نمی‌تواند در سال آینده یک دفعه دچار تغییر شگفت‌انگیز شود. در این راستا دو نکته وجود دارد. اول اینکه بتوانیم ضرورت هنر را تبیین کنیم و برای این ضرورت در یک برنامه میان مدت بین ۵ تا ۱۰ سال بتوانیم اعتبارات دولتی و بودجه را تصحیح کنیم و حداقل به بودجه‌ای برسیم که کارایی داشته باشد. نکته دوم هم تغییر هزینه‌ها از «هزینه کرد اقتضایی» به «هزینه کرد برنامه‌ای و هدف مند» است. اینکه با یک نگاه بلندمدت‌تر این اعتبار کم را طوری هزینه کنیم که بیشترین خاصیت و نتیجه را داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است با اعتباری که برای یک رویداد هنری هزینه می‌شود، پروژه‌ای را طراحی کرد که این پروژه بخش خصوصی و سایر نهادها را تشویق کند تا آن میزان مشارکتی که از نهاد دیگر می‌آورند چند برابر هزینه‌ای باشد که از طریق همین بودجه هزینه می‌شود.

*اساسا شما تا چه میزان بر این باورید، که اغلب مشکلات و نقطه ضعف‌های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر به بودجه باز می‌گردد؟

البته که همچنان معتقدم بودجه سهم بسیار مهمی در رفع مشکلات و نقطه ضعف‌های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر کشور دارد. به عبارتی اگر ما بخواهیم مشکلات کنونی فرهنگ و هنر را در چهار قسمت بررسی کنیم باید اذعان کرد که یک چهارم مشکلات امروز نشات گرفته از کمبود اعتباری است که می‌بایست متناسب با این حوزه هزینه شود. در کنار این «یک چهارم» برخی قوانین و مقررات، نظام بررسی اندیشه و محتوا، تفکر برنامه‌ریزانه و هدف مند نیز اقسام دیگر آسیب‌ها و نقطه ضعف‌های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر را تشکیل می‌دهند که باید برای بهبود شرایط نسبت به آنها بی توجه نبود.

* بنده پرسشم را از این منظر مطرح کردم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول این چهاردهه یکسری هزینه‌های تامین شده از بودجه خود را صرف برنامه‌ها و برخی رویدادهایی کرده که متاسفانه تاثیر مثبتی در جریان رشد و ارتقای فعالیت‌های هنری نداشته و گویا این روند سنتی نیز به حرکت خود ادامه داده که امیدی هم به تغییر این نگرش وجود ندارد. فکر نمی‌کنید در این سوی ماجرا وزارت اشاد باید از نگاه سنتی صرف به سمت و سویی مسیر خود را تغییر دهد که این هزینه‌کردها در شرایط منطقی‌تر، علمی‌تر و هدفمند تری مدیریت شود؟ کما اینکه هم اکنون در بسیاری از حوزه‌های فعال با فرهنگ و هنر از جمله تئاتر هستند افراد و مجموعه‌هایی که می‌دانند هرساله به آنها بودجه‌ای اختصاص داده می‌شود که قرار هم نیست خروجی موثری داشته باشند.

آنچه شما می‌گویید حرف درستی است که باید برای اجرای آن برنامه‌ریزی کرد. ضمن اینکه اول باید بدانیم و باور داشته باشیم که هنر پدیده مهم و موثری است. پس اگر پدیده مهم و موثری است برای شئون و شقوق مختلفش طراحی داشته باشیم. شاید یک مدیر موفق در حوزه عمومی نتواند در حوزه تخصصی هنر آن توفیق را داشته باشد بنابراین در حوزه هنر به کسانی نیاز است که هنر را دقیق می‌شناسند. بعد از توجه به این مولفه‌ها به یک نظام برنامه‌ریزی دقیق در عرصه فرهنگ و هنر هم احتیاج است. یعنی مجموع این سه ضلع اگر در کنار هم خودی نشان دهند آن گاه تازه می‌توان به این سمت رفت که باید برای هنر چه کاری انجام داد. یکی از اتفاقاتی که در این چارچوب می‌تواند محل نقد قرار بگیرد همین رفتار «اقتضایی» نسبت به هنر است. به عبارتی در اینجا می‌توان پرسش‌هایی را مطرح کرد که در این چارچوب «سلیقه» موثر است یا «کارکرد»؟ اینکه از یک رویداد هنری مورد نظر به چه نحوی حمایت شده و چقدر برگزاری آن ضرورت دارد؟ اینها مجموعه‌های چند وجهی هستند که باید نسبت به وجوه مختلف آن با تدبیر حرکت کرد.

به طور کلی عرضم این است که اگر ما با بودجه «کلان» یا «محدود» به صورت اقتضایی رفتار کنیم، طبیعتاً مدت برداشت محصول هم کوتاه شده و فقط به تعداد کارها افزوده خواهد شد. اما اینکه این تعداد منجر به «ایجاد جریان» خواهد شد یا نه را نمی‌توان پاسخ داد. در حالی که اگر یک نظام برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های هنری داشته باشیم می‌توانیم بودجه را به گونه‌ای هزینه کنیم که در بستر «میان مدت» و «بلند مدت» منجر به خروج یک جریان موثر برای نشان دادن قدر و منزلت هنر می‌شود.

یک کمیته حسابرسی و نظارت تشکیل شده تا موسساتی که از معاونت هنری کمک گرفته یا معاونت هنری به آن‌ها بودجه‌ای اختصاص داده توسط یک گروه خبره مورد ارزیابی قرار بگیرند تا از مدیریت سلیقه‌ای روی منابع و کارها جلوگیری شود *آیا شما در معاونت هنری وزارت ارشادی که خودتان مسئولیت مدیریت آن را به عهده داشتید، کاری برای همین موضوعاتی که به آن اشاره داشتید، به صورت اجرایی و عملیاتی انجام داده‌اید؟

در این عرصه چندین کار را آغاز کردیم و انجام دادیم. طبیعتاً برای نظم دهی به فعالیت‌هایمان گروهی تشکیل و مقرر شد تا تمامی فرآیندها توسط این گروه بررسی و آنها را ساماندهی کنند و تقلیل دهند و البته این عملیات تقلیل یافته نیز منطبق بر دستورالعمل و یا شیوه نامه‌ای شود که رفتار سلیقه‌ای را کاهش دهند. توضیح اینکه در معاونت هنری وزارت ارشاد ۱۱۳ فرآیند انجام می‌شد که این تعداد اکنون به ۳۴ فرآیند کاهش پیدا کرده و این تعداد اکنون یا در قالب دستورالعمل و شیوه نامه مستند و مستدل شدند یا طی دو ماه آینده کار شیوه نامه سازی آن‌ها به اتمام می‌رسد.

در حوزه نظارت بودجه هم کارهایی انجام شد که بر همین مبنا یک کمیته حسابرسی و نظارت تشکیل شده تا موسساتی که از معاونت هنری کمک گرفته یا معاونت هنری به آن‌ها بودجه‌ای اختصاص داده توسط یک گروه خبره مورد ارزیابی قرار بگیرند تا از مدیریت سلیقه‌ای روی منابع و کارها جلوگیری شود. از سوی دیگر شورای برنامه‌ریزی تشکیل شده که به طور مستمر جلسه دارد و تمام ادارات کلی که در مجموعه معاونت هنری مشغول به فعالیت و خدمت رسانی هستند برنامه‌های خود را ذیل این شورای برنامه‌ریزی تعریف و در صورت تصویب به آن عمل می‌کنند. همه این فعالیت‌ها هم در راستای جلوگیری از رفتار سلیقه‌ای و پراکنده صورت گرفته که بتوانیم با یک وحدت رویه برنامه‌ریزی بلند مدتی داشته باشیم.

در این راستا بیش از ۲۶۰ جشنواره‌ای که در سراسر کشور با حمایت و نظارت معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار می‌شود در قالب یک طرح مطالعاتی ویژه مورد بررسی قرار گرفته و درجه بندی شده‌اند. اینکه آیا رویدادها موثر بر هدف و عملکرد مناسبی داشته‌اند یا خیر؟ طبیعتاً آن رویدادهایی که کارکرد مناسبی داشتند تقویت می‌شوند. اما آن جشنواره و برنامه‌هایی که تاثیر مثبتی نداشتند باید بتوانند با رویدادها دیگری جایگزین یا ادغام شوند. این کار در معاونت هنری شروع شده که بتوان کارها را به جای «هزینه کرد اقتضایی» به یک «هزینه کرد مبتنی بر برنامه‌ریزی» انتقال داد. این فرآیند هم طبیعتاً دکمه خاموش و روشن ندارد که بخواهیم با فشردن یک دکمه بگوییم ماجرا تغییری پیدا کرده است. زیرا چنین ادعایی، یک ادعای خام دستانه‌ای است که به همین سرعتی که روشن شده به همان سرعت نیز خاموش می‌شود. بنابراین باید زیرساخت‌های این موضوع برای انتقال فرآیند مهیا شود و اگر مهیا نشود طبیعتاً اتفاقی نمی‌افتد.

* البته در راستای صحبت‌هایی که اشاره داشتید باید به این موضوع تاکید کنم که طی ماه‌های اخیر در فضای مجازی و رسانه‌ها درباره هزینه‌هایی که معاونت هنری وزارت ارشاد در حوزه‌های زیر مجموعه خود به ویژه تئاتر و موسیقی انتقاداتی مطرح شده که مهم‌ترین آن به سمت نحوه هزینه کرد در جشنواره‌های هنری به ویژه جشنواره‌های فجر بازمی‌گردد. هزینه‌هایی که به گفته بسیاری از کارشناسان و اهالی رسانه آنچنان که باید به قول شما برنامه‌ریزی شده و هدف مند نبوده است. آیا شما بر اساس این انتقادها ماجرا را به سمت و سوی هدفمندی و روشنگری برده‌اید یا نه بر اساس آنچه از قبل انتقادها مطرح شده فضای کار را این چنین که گفتید، مدیریت کردید؟

قطعاً انتقادهای رسانه‌ای بسیار خوب و موثر است و اتفاقاً می‌تواند برخی از چراغ‌های خاموش را روشن و انگشت اشاره‌ای برای توجه دادن مدیران به سمت یک نکته مهم باشد. بر این باورم خیلی از انتقادات و نکته‌های گفته شده در فضای مجازی از سر دلسوزی است که می‌تواند به نگاه در فعالیت‌ها کمک کند. به عنوان یک هنرجو با توجه به شناختی که از فضای هنری دارم بنابراین در برابر آنچه پیرامون این بخش از فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور رخ می‌دهد احساس مسئولیت می‌کنم. در این راستا تشکیل شورای برنامه‌ریزی و کمیته حسابرسی و نظارت از اولین قدم‌های کار من در معاونت هنری وزارت ارشاد بوده است. به همین دلیل پیش از انتقادها حرکت‌های نظارتی شروع شده‌اند. اما چنین هم نیست که وقتی کمیته نظارت و حسابرسی تشکیل شده همه مشکلات در چارچوب این کمیته حل می‌شود.

همه مشکلات باید براساس آنچه هست سنجیده شود و بعد از آن قدم به قدم برای مرتفع کردنش کارهایی کرد. مثلاً چنین نهاد دقیقی برای نظارت هزینه کرد بودجه تشکیل شد اما بعد آنجایی که می‌خواهید ارزیابی کنید چندین سال دیون معوق مالیاتی دارد. در این شرایط چه باید کرد؟ آیا می‌توانیم با دکمه خاموش و روشن کردن، این دیون نادیده مالیاتی را نادیده گرفته و بعد بگوییم از اول شروع می‌کنیم؟ یا نه باید مشکلات گذشته را برطرف کرد؟ آیا حل مشکلی که چند سال آهسته آهسته جمع شده با یک هفته برنامه‌ریزی و برگزاری چند جلسه حل می‌شود؟ یا نه باید برنامه طراحی کرد تا در پروسه مدت دار اول این مشکلات را حل کرد و بعد در حین انجام این کار برای آینده برنامه‌ریزی کرد.

تشکیل شورای برنامه‌ریزی و کمیته حسابرسی و نظارت از اولین قدم‌های کار من در معاونت هنری وزارت ارشاد بوده است. به همین دلیل پیش از انتقادها حرکت‌های نظارتی شروع شده‌اند بنابراین توجه به نگاه برنامه ریزانه در معاونت هنری امری بوده که در ابتدای این دوره شروع شده و اگر هم در این راه انتقاد سازنده‌ای بوده آنها را دریافت و بر داشته‌های خودش افزوده است. در اینجا لازم است به نکته‌ای اشاره کنم. در همین سه سال گذشته خیلی از تصمیم‌های که قبلاً یک نفره گرفته می‌شد، گروهی شده‌اند. به عنوان نمونه در حوزه هنرهای تجسمی اگر اعزام هنرمندی به «شهرک سیته» یا «بی ینال ونیز» حسب مصلحت اندیشی با تصمیم‌گیری مدیریتی صورت می‌گرفت، اما اکنون باید یک گروه نسبت به اعزام و انتخاب افراد اقدام کند.

ما در حوزه حمایتی تئاتر نیز سعی کردیم شورای حمایت نظر نهایی را بدهد. شورایی که فقط دو نفر از اعضای آن دولتی هستند و بقیه را هنرمندانی از بدنه تئاتر تشکیل می‌دهند. به عبارتی دخالت بخش دولتی را تقلیل دادیم تا چند متخصص هنری از میزان آرای بالاتری برای تصمیم‌گیری برخوردار باشند.

طبیعتاً بر اساس تصمیماتی هم که در این شورا گرفته می‌شود ممکن است نقدهایی وارد باشد اما اگر کسی منتقد بوده و خودش هم در این شورا حضور می‌داشت، آیا ممکن نبود همین تصمیم شورای فعلی را می‌گرفت؟ یا اگر تصمیم دیگری می‌گرفت بازهم افراد دیگری نبودند که به آن تصمیم انتقاد می‌کردند؟ ممکن است در این شرایط هر تصمیم منجر به شروع نقد شود. اما قطعاً در این راه باید دید که این تصمیم گرفته شده بر اساس داده‌هایی که در اختیار اعضای شورا قرار گرفته تصمیم درستی بوده؟ دوم اینکه برای رسیدن به هدفی که کسی برای تحقق آن هدف انتخاب شده، موثر بودن نیز مورد توجه است که طبیعتاً اگر این دو شرط را نداشت تصمیم یک شورا می‌تواند تصمیم نامناسبی باشد که برای اصلاح آن باید اقدام کرد.

* آقای حسینی از تمام اینها که بگذریم آن سوی ماجرا هم مشکلاتی وجود دارد، اینکه گفته می‌شود اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم آنچنان که باید درگیر مسائل و جزییات فعالیت‌های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر نیستند، کما اینکه کمیسیون مظلوم فرهنگی مجلس در مقاطع مختلف تاریخی مهجورترین و کم‌طرفدارترین کمیسیون‌های مجلس بوده که تعداد زیادی از نمایندگان محترم با بی‌میلی وارد آن شده‌اند. با در نظر گرفتن این موارد که البته نمی‌دانم با آن موافقید یا مخالف و آگاهی به این شرایط که سال ۱۴۰۰ دوره آخر فعالیت دولت فعلی است فکر می‌کنید چه سرنوشتی در انتظار بودجه و برنامه‌ریزی آن برای فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور است؟ آیا با توجه به گرایشات سیاسی دو طرف دولت و مجلس در شرایط فعلی می‌توانیم پیوندی را میان آنها برقرار کرد تا سرنوشت بودجه با وجود تمام مواردی که به آن اشاره داشتید وارد نوسانات سیاسی و اختلافات نشود؟

طبیعتاً باورم این است که هیچ مسیری نیست که از طریق تعامل و گفتگو بهبود پیدا نکند و اگر هم تا به امروز به قول شما اتفاق نیفتاده حتماً کافی نبوده است. بالاخره آیا ما غیر از تعامل و گفتگو در ارائه آنچه که به عنوان مجریان قوانین کشور داشتیم ابزاری داریم؟ ما مجموعه‌ای از داشته‌ها را داریم که حاصل تجربه مدیریت اجرایی است که باید اینها را در میان بگذاریم و هرچه قدر بتوانیم با اقناع و ادله بیشتر و کامل آن را در اختیار مجموع افراد و نه صرفاً مجلس قرار دهیم، حتماً می‌توان به تصمیمات بهتر جمعی رسید.

گزاره دوم هم این است که کسانی که به عنوان نمایندگان مردم انتخاب می‌شوند و در یک کمیسیون تخصصی عضویت پیدا می‌کنند حتماً دغدغه اولشان این است که درباره حوزه تخصصی شان اشراف پیدا کرده و اطلاعات دقیق‌تر و بهتری کسب کنند. کما اینکه در بعضی از حوزه‌ها نمایندگان مجلس مشاور می‌گیرند یا حتی در حوزه‌هایی از مدیران تخصصی نظر می‌گیرند. در مجموع فکر می‌کنم به این معنا نیست که کسی از نمایندگان عزیز علاقه‌ای برای غیر فعال کردن حوزه‌های مرتبط با فرهنگ و هنر داشته باشد. بنابراین نمایندگان مجلس در ادوار مختلف با انگیزه‌های مختلفی که برآمده از سلیقه و تفکرتشان بوده کوشش کرده‌اند تا شرایط را بهتر کند. ما هم باید به سمت تعامل و گفتگو برویم که اهمیت حوزه هنر را بیشتر نشان داده و مشارکت نمایندگان محترم را جلب کنیم برای اینکه کمک‌هایی برای بهبود شرایط داشته باشند.

* الان که در بحبوحه ماجرای بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور هستیم به اعتقاد شما چه اتفاقات اجرایی را می‌توانیم برای بودجه سال آینده در حوزه فرهنگ و هنر را به عنوان یک چشم‌انداز پیش روی خود قرار دهیم؟

پیش‌بینی‌ام این است که با توجه به شرایط فعلی، اتفاق عجیبی برای بودجه ما در کوتاه مدت نخواهد افتاد. بنابراین ما برای سال آینده بودجه ۹۹ را با انتظاراتی که ذی‌نفعان این حوزه و برنامه‌های پیش رو دارند، فقط تصحیح و واقعی می‌کنیم. البته دو تا سه پروژه کلان دیگر هم به عنوان «بخش افزوده» را در حوزه طراحی بودجه پیش بینی کرده‌ایم. به عنوان نمونه در حوزه آموزش حقیقتاً به تعریف یک پروژه خاص با هدف بهبود روند آموزش و توسعه عدالت آموزشی در حوزه آموزش هنر احتیاج داریم.

غیر از مواردی که به آن اشاره شد، در نتیجه یک کار مطالعاتی طولانی مدت تری که در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، رسیدن به «پیش‌نویس سند توسعه اقتصادی هنر» مد نظر بود که یکی از مجلدات این مجموعه مطالعاتی پیشنهادها و پروژه‌های اقتصادی است که می‌تواند در توسعه اقتصاد هنر نقش موثری را ایفا کند. این مطالعات هم صرفاً به فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط نمی‌شود. بر همین مبنا شورایی تشکیل شد که نمایندگان دستگاه‌های اجرایی فعال در عرصه فرهنگ و هنر نیز طی چند جلسه در آن حضور داشتند و پیشنهادات آنها هم در قالب پروژه در این جداول گنجانده شد.

پیش بینی‌ام این است که با توجه به شرایط فعلی، اتفاق عجیبی برای بودجه ما در کوتاه مدت نخواهد افتاد. بنابراین ما برای سال آینده بودجه ۹۹ را با انتظاراتی که ذی‌نفعان این حوزه و برنامه‌های پیش رو دارند، فقط تصحیح و واقعی می‌کنیم پس تحقق و تصویب این سند و تخصیص اعتبار برای پروژه‌های ویژه آن در سه بخش «کوتاه مدت»، «میان مدت» و «بلند مدت» حتماً می‌تواند کمک دهنده خوبی به روشن‌تر شدن نگاه برنامه ریزان فرهنگ و هنر در حوزه بودجه باشد. شرایطی که می‌توانیم زین پس از هنر به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

به طور حتم «اقتصاد فرهنگ و هنر» یا «اقتصاد خلاق» یکی از نزدیک‌ترین گونه‌های اقتصادی نزدیک به «اقتصاد مقاومتی» است. یک اقتصاد درون زای برون گراست که بر اساس داشته‌ها و فرصت‌های داخلی‌مان طراحی شده و در عین حال با توجه به الهام بخش بودن هنر ایران می‌تواند نگاه برونگرایی داشته و خیلی‌ها را متوجه ظرفیت هنری کشورمان کند. از سوی دیگر میزان اشتغالی که در عرصه فرهنگ و هنر وجود دارد نسبت به سایر گروه‌هایی که می‌توان در آن شغل ایجاد کرد، هم بسیار ارزان‌تر و هم پایدارتر است. اما این شرایط نیاز به یک همراهی و ریل گذاری دارد که چگونه می‌توانیم در این فضا شغل ایجاد کنیم تا مشاغل «رویدادی» نبوده و تبدیل به یک شغل دائمی شوند. اینکه چه قوانین و مقرراتی را نیاز داریم تا بتوانیم این مجموعه را تقویت کنیم؟ بنابراین اگر چنین به هنر نگاه کنیم، این چارچوب یک امتیاز ویژه‌ای برای کمک به اقتصاد ملی خواهد بود.

ما در حال حاضر یک درصد از جمعیت جهان و خاک کره زمین را دارا هستیم، اما چند درصد از میراث فکری و فرهنگی هنری جهان متعلق ایران عزیزمان است. پس با چنین داشته‌ای آیا نمی‌توان یک طرحی داشت که حرکت و تولید بیشتری در آن وجود داشته باشد؟ ما به نسبت حضورمان در جوار کشورهای منطقه فرصت‌های بسیار شناخته شده هنری داریم که نسبت به همین کشورها شناخته شده تر است. ما در حوزه هنرهای تجسمی منطقه به طور میانگین حدود ۴۰ درصد بازار حراج‌ها را متعلق به هنرمندان ایرانی رصد کردیم. یا از میان ۱۰ هنرمند برتر خاورمیانه ۴ هنرمند ایرانی هستند. از سوی دیگر میزان علاقه‌مندی مجموعه داران به جمع‌آوری آثار هنرمندان تجسمی توسط هنرمندان ایران به دست آمده‌اند. در حوزه موسیقی نیز الهام بخشی موسیقی ایرانی و تنوع گسترده‌ای که حوزه اقوام مختلف ایران داریم دربرگیرنده جذابیت‌های ویژه‌ای است که حتی در حوزه موسیقی کلاسیک نیز دارای رتبه و ارزش بالایی است. در هنر تئاتر نیز به جهت آمار و تعداد اجراهای به صحنه رفته و حتی تعداد هنرمندان و متون تولید شده ما را با پدیده بسیار ارزشمندی مواجه کرده که می‌تواند به عنوان یک فرصت در کشور طرح و معرفی شود.

*البته بسیاری از هنرمندان و کارشناسان و صاحب نظران هم بر این باورند که اکنون موقعیت مناسبی برای صحبت از بودجه و افزایش آن در بخش فرهنگ و هنر نیست و هر آنچه می‌توانیم از آن به عنوان اعتبار و بودجه نام ببریم می‌بایست به سمت پشتیبانی و حمایت از تولید اقلام، درمانی، پزشکی و بیمارستانی برای مقابله با ویروس کرونا شود.

– قطعاً سنجش مصالح یک امر کلان‌تر از حوزه فعالیتم است که در رابطه با آن تصمیم‌گیری کنم. وقتی مدیران ارشد کشور مونیتورینگ می‌کنند که شرایط بیماری کرونا در کشورمان و مبارزه اقتصادی چگونه است، طبیعتاً به یک تصویری می‌رسند و سعی می‌کنند بهترین تصمیم را بگیرند. اما بنده شخصاً فکر می‌کنم هنر یک «تجمل» نیست، هنر یک «ضرورت» است که باید در کنار سایر ضرورت‌ها به آن توجه کرد. در همین ایام بیماری کرونا و فشارهایی که در حوزه سلامت داشتیم، مشاهده کردیم اتفاقاتی که توسط اهل هنر رقم خورد به روحیه بخشی جامعه و کادر درمان تا چه حد زیادی کمک کرد.

وقتی یک پزشک از خطه شمال به دلیل تخصصی که در حوزه موسیقی دارد، می‌آید و یک قطعه موسیقایی را به افتخار کادر درمانی تولید و آن را تقدیم به مردم و تلاشگران عرصه درمان می‌کند، می‌بینیم که پژواک این اثر هدیه شده تا چند روز توجه به خود جلب می‌کند. یا کاری که ارکسترهای دولتی و سایر مجموعه‌های فعال مرتبط با حوزه‌های مختلف هنر برای تقدیر از کادر درمان صورت داده‌اند همه نشان دهنده یک موضوع مهم است. اینکه هنر توانسته در کنار بقیه ارکان ضروری یک جامعه، کمک دهنده‌ای برای ایجاد امید، مقاومت و پویایی برای رد شدن از کوران این جنگ تمام عیاری که همه دنیا را فراگرفته، باشد. بنابراین هنر یک ضرورت است که به اعتقاد من امر مضاعفی نبوده و همیشه باید دیده شود. به همین دلیل احساس نمی‌کنم باید تعطیل شود تا جای دیگری برقرار بماند. اتفاقاً هنر به عنوان یک ضرورت باید وجود داشته باشد تا در کنار بخش‌های دیگر کمکی برای افزایش روحیه مردم و کادر درمانی در این روزهای سخت باشد.

البته شاید در این شرایط خوش بینی باشد که بتوان اعتبارات را چند برابر کرد. ما باید توجه خود را به این موضوع معطوف کنیم که چطور داشته‌هایمان را بهتر هزینه کنیم.

* آقای حسینی من هم برای تحقق چنین دستاوردهایی آرزویی جز اجرایی شدن این اندیشه‌ها و تفکرات ندارم که امیدوارم روزی شاهد به تحقق پیوستن مواردی که به آن اشاره داشتید، باشیم. مایلم حالا که از بودجه و ماجراهای ریز و درشت مربوط به آن صحبت کردیم، پرسش پایانی‌ام در این داستان پرغصه را با موضوع جشنواره مطرح کنم که آیا تاکید وزارت ارشاد برای برگزاری جشنواره‌های مرتبط با رویداد ملی فجر انقلاب اسلامی، تلاشی برای دریافت بودجه جشنواره به هر قیمت و جلوگیری از بازگرداندن آن به صندوق توسعه ملی است؟ به هر حال این شائبه و شایعه‌ای است که طی ماه‌های اخیر به شدت میان هنرمندان و مخاطبان مطرح شده که بد نیست در پایان گفتگو به آن اشاره‌ای داشته باشید.

بودجه را این گونه به نهادها و سازمان‌ها نمی‌دهند که بگویند خرج کنید و اگر خرج نکردید آن را بازگردانید. اتفاقاً در این راستا همه موارد مرتبط با بودجه به شکل برنامه‌ای تخصیص پیدا خواهد کرد. یعنی شما به عنوان یک مجموعه باید اعلام کنید که: «این برنامه را دارید، فلان مبلغ صرف هزینه‌اش می‌شود. پس لطفاً این بودجه را به مجموعه اختصاص دهید تا برنامه را برگزار کنیم». طبیعتاً در این شرایط ادله‌ای هم از نهاد درخواست کننده بودجه می‌خواهند. اینکه فلان برنامه یا رویداد چرا و چگونه باید برگزار شود؟ بنابراین اگر این رویدادها می‌خواهد برگزار شود پیشینه و دلایلی برای برگزار شدنش اقامه شده که اتفاقاً آن دلایل هم مورد تایید قرار گرفته‌اند. پس این پولی نیست که باید حتماً هزینه شود، و شما هم هزینه کنید. پس به طور حتم برگزاری این رویدادها صرفاً برای دریافت بودجه برنامه‌ریزی و اجرا نمی‌شود.

بودجه را این گونه به نهادها و سازمان‌ها نمی‌دهند که بگویند خرج کنید و اگر خرج نکردید آن را بازگردانید. اتفاقاً در این راستا همه موارد مرتبط با بودجه به شکل برنامه‌ای تخصیص پیدا خواهد کرد نکته دوم این است که اساساً هزینه‌ای که برای این جشنواره‌ها می‌شود نسبت به خدماتی که در این رویدادها اتفاق می‌افتد، در حداقل‌ترین شکل ممکن قرار دارد. حداقل در این دوره که به عنوان یکی از عوامل اجرایی درگیر جشنواره‌های مرتبط با معاونت هنری وزارت ارشاد بودم سعی شد در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی شود. حتی به خاطر شرایط اقتصادی کشور بسیاری از اعتباراتمان در مضایق زیادتری قرار گرفته و طبیعتاً حق هم همین است. البته قطعاً وضعیت بهداشتی کشور را می‌بینیم که متحمل چه هزینه‌های سنگینی به دلیل تاخت و تاز ویروس کرونا شده است.

سومین موضوع هم در موضوع بودجه مبتنی بر این نکته است که جشنواره‌های موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی فجر و مد و لباس فجر تبدیل به برندهای بین‌المللی شده‌اند که برای برگزار شدنشان باید منظر کلان‌تری را تصور کرد. به عنوان نمونه جشنواره تئاتر فجر که در آستانه سی و نهمین دوره آن هستیم، به شهادت دوستانی که تحقیق کرده و آمار مختلف جشنواره‌های دنیا را سنجیده‌اند، یکی از جشنواره‌های بزرگ تئاتری دنیا از نظر کثرت آثار و میزان مخاطب است. آیا باید از این برند محافظت شود یا نگاه دیگری درباره آن داشت، خود این جشنواره‌ها می‌توانند به یک عامل تقویت کننده روحیه خود هنرمندان و در لایه بعد مخاطبان باشد. وقتی این فرصت وجود نداشته که هر شب تئاتر، نمایشگاه و یا کنسرتی برقرار شود اینکه به خاطر برگزاری یک رویداد، روحیه یکدیگر برای خلق اثر تقویت شود، موجب کمک به هنرمندان در درجه اول و درجه بعدی مخاطبان می‌شود.

برای برگزاری این جشنواره‌ها تلاش شده تا مسیری طراحی شود که اگر شرایط کرونایی التیام پیدا کرد، با رعایت پروتکل و شیوه نامه‌های بهداشتی شرایط اجرای با مخاطبان فراهم شود. اگر شرایط به همین منوال پیش رفت و قابلیت اجرای عمومی وجود نداشت، اجراها به صورت «برخط» پیش روی مخاطبان قرار گیرد. طبیعتاً به دلیل ظرفیت‌های ایجاد شده جشنواره‌های امسال بر این مبناست تا از نظر کمیت محدودتر و از نظر کیفیت توجه بیشتری در رشته‌های مختلف داشته و در عین حال به زیرساخت‌های لازم برخط توجه بیشتری شود و در نهایت این جشنواره‌ها بستری باشند تا پویایی هنر حتی در شرایط دشوار دیده شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برپایی نمایشگاه عکس «روز نهم» در فضای مجازی


به منظور گرامیداشت سالروز نهم دی نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «روز نهم» در فضای مجازی منتشر می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طراحی پوستر با اسماء منتخب حضرت فاطمه(س)


بخش جنبی هفدهمین نمایشگاه سالانه حروف نگاری «اسماء الحسنی» به طراحی پوستر با اسماء منتخب حضرت فاطمه (س) و یا ترکیب آنها که در روایات و زیارتنامه‌ها استفاده شده است، اختصاص یافت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خون و نفت» به تلویزیون رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «خون و نفت» با موضوع نفتکش های ایرانی در ونزوئلا از شبکه مستند پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، نهمین قسمت از فصل چهارم برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» با پخش و بررسی مستند «خون و نفت» به کارگردانی مصطفی شوقی روی آنتن شبکه مستند می رود.

این فیلم مستند، روایتی صریح و بی‌پرده از اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا برای صادرات بنزین به این کشور است.

«خون و نفت» مخاطب را با نفتکش‌های ایرانی از خلیج فارس تا ونزوئلا و دریای کارائیب همراهی کرده و تصاویری از اعزام نفتکش‌ها را نشان می‌دهد؛ سپس به تاریخچه روابط ایران و ونزوئلا می‌پردازد و در نهایت سیاست‌های دولت فعلی در برابر ونزوئلا را مورد بررسی قرار می‌دهد.

پس از پخش مستند، میز کارشناسی برنامه با حضور رستم قاسمی، وزیر اسبق نفت برگزار می‌شود و در آن صادرات اخیر بنزین از ایران به ونزوئلا که علی رغم تهدیدات ترامپ عملی شد مورد بررسی قرار می‌گیرد. این قسمت از برنامه «به اضافه مستند» روز سه‌شنبه ۹ دی ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه ۱۰ دی ساعت ۹ و جمعه ۱۲ دی ساعت ۱۴ است.

«به اضافه مستند»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که به پخش مستندهای دیده نشده داخلی و خارجی در تلویزیون و بحث کارشناسی پیرامون موضوع مستند می‌پردازد. این برنامه با اجرای امین قدمی، کارگردانی محسن کریمیان و تهیه‌کنندگی یاسر فریادرس با آیتم‌های مختلف سه‌شنبه‌های هر هفته ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع