X

بایگانی دی 19, 1399

دفتر سینمایی

هر حادثه محتوا و معنایی دارد/ما بایستی مضمون آن را درست بشناسیم و از آن حراست بکنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سخنرانی رهبر معظّم انقلاب در سالروز قیام تاریخی مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶، لحظاتی قبل آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، سخنرانی امام خامنه‌ای که بدون حضور جمعیت و به‌صورت تلویزیونی ایراد می‌شود از شبکه‌های یک و خبر سیما و رادیو ایران در حال پخش بوده و رئوس فرمایشات معظلم له به این شرح است:

– سلام به مردم قم و حوزه عظیم‌الشأن علمیه قم؛ از مشاهده چهره‌های منوّر برادران عزیز قمی محروم هستم. ولی این هم یکی از اَشکال زندگی است. از فراز و نشیب‌هاست. زندگی از این کوچه پس‌کوچه‌ها زیاد دارد. ان‌شاءالله این هم مثل همه حوادث تلخ و شیرین خواهد گذشت و مسیر زندگی در جاده آسفالته قرار خواهد گرفت.

– چند جمله درباره ۱۹ دی و چند کلمه هم درباره مسائل روز عرض می‌کنم که در افکار عمومی مطرح است.

– قبل از آن از مردم عزیزمان سپاسگزاری می‌کنم به‌خاطر حرکت حماسه‌گونه‌ای که در سالگرد شهید عزیزمان سلیمانی به‌وجود آوردند. این حرکات روح تازه‌ای به کالبد کشور دمید. با هیچ بخشنامه و دستوری امکان نداشت چنین حرکتی ایجاد شود. این حرکت ناشی از عواطف و بصیرت و انگیزه‌های درست مردم بود.

– همچنین تجمع بزرگ و شگفت‌انگیزی که در بغداد و در برخی شهرهای دیگر عراق برای تکریم شهید ابومهدی فرمانده برجسته عراقی و شهید سلیمانی مهمان مردم عزیزان عراق، از برادران عزیزی که در اینجا و عراق شرکت کردند تشکر می‌کنم.

– یاد همراهان شهید سلیمانی؛ شهید پورجعفری، ‌ مظفری نیا، ‌شهیید طارمی و زمانیان که جزء شهدای عالی‌قدر هستند و نیز همراهان شهید ابومهدی را گرامی می‌دارم.

– یاد شهدای کرمان و نیز حادثه تلخ هواپیما در تهران که حقیقتاً حادثه تلخ و ناگواری بود را گرامی می‌دارم. حادثه هواپیما مسئولین کشور را هم داغدار کرد و امیدواریم خدای متعال چه شهدای کرمان چه تهران را مشمول لطف و رحمت خودش قرار دهد و به خانواده‌های آن‌ها آرامش و تسلی دهد. البته وظایفی را هم مسئولان دارند که به آن‌ها تذکر داده شده.

-یاد شهید فخری‌زاده را گرامی می‌دارم که شهید برجسته‌ای بود.

– دو چهره بزرگ علمی را از دست دادیم؛ یکی شهید فخری‌زاده یکی هم جنای آقای مصباح که از هر دو میراث ارزشمندی در دستگاه تحت نظرشان باقی مانده که باید به قوت ادامه پیدا کند.

– لازم است از یاد حماسه ۱۹ دی حراست کنیم. باید از محتوا و مضمون حماسه ۱۹ دی باید نگهبانی کنیم؛ یعنی هم حراست از خود حادثه به‌معنای زنده‌نگهداشتن آن بر ما واجب است هم حراست از مضمون و محتوای این حماسه بزرگ. علتش را عرض می‌کنم.

– این که از خود آن حماسه باید حراست کنیم برای این است که این یکی از نقطه‌های اوج حیات ملت ما بود. ملت‌ها نقاط اوج و حضیض دارند؛ نقاط اوج آن‌هایی هستند که زنده بودن و پای کار بودن و با عزم بودن و بصیرت یک ملت را نشان می‌دهد؛ ۱۹ دی اینچنین بود. این زنده نگه داشتن هم به آیندگان روحیه می‌دهد هم مایه افتخار ملی است و در تاریخ ثبت می‌شود. این نقاط اوج و راه آیندگان را روشن می‌کند.

– بنابراین خود این حادثه نباید کهنه شود همانطور که تاکنون زنده و پرنشاط باقی مانده است.

– نگهبانی از محتوای این حادثه یعنی اینکه هر حادثه معنا و مضمونی دارد. مضمون این حادثه چه بود؟ چرا باید از این مضمون حراست کنیم؟ چون راویان خائن و تحلیلگران مغرض سعی می‌کنند محتوای این حوادث را به سود خودشان و دشمنان روایت کنند. در گذشته داشته‌ایم که راوی مغرض طوری حادثه را روایت می‌کند که مضمون عکس به ذهن متبادر شود. امروز هم که با این امکانات وسیع ارتباطی این امکان در اختیار قدرت‌های مغرض و دست‌های خائن وجود دارد که حوادث را تغییر بدهد و محتوای آن را عوض کنند و تفسیر غلط کنند و افکار عمومی را منحرف کنند.

– امروز یکی از کارهای مهم دستگاه‌های جاسوسی همین است. حوادث دنیا را رصد می‌کنند و بعد از قلم دیگران با مقاله و تحلیل اشخاص معتبر و معروف با پول و تهدید و تطمیع آنچه را که مورد نظرشان هست در تفسیر یک حادثه به زبان این گویندگان منعکس می‌کنند.

– اخیراً کتابی را مطالعه کردم که یک آمریکایی گردآوری کرده است؛ این کتاب درباره تسلّط سازمان جاسوسی سیا بر مطبوعات و مجلات عمده دنیاست. شرح می‌دهد که چگونه سازمان سیا در مقالات و تحلیل‌های نویسندگان معروف و معتبر چگونه دخالت کرده‌اند و تفسیر خودشان را به‌جای تفسیر واقعی به افکار عمومی القا کرده‌اند. نه فقط در مطبوعات آمریکا بلکه در اروپا و از فرانسه اسم می‌برد که در فلان مجله این کارها را کردند. سازمان سیا تحلیل انحرافی خود از مسائل و حوادث را به افکار عمومی منتقل می‌کند و آن‌ها را گمراه می‌کند و این خطری است که همیشه وجود دارد.

– خب درباره ۱۹دی مراقب باشیم چنین اتفاقی رخ ندهد. مضمون حرکت ۱۹ دی قم که مردم و حوزه مشترکاً آن حرکت عظیم را رخ دادند چه بود؟

– اگر قضیه قم در همان شهر تمام می‌شد، ‌این را ممکن بود انسان حمل کند بر یک حرکت عاطفی و زودگذر و بگویند قیامی کردند و سرکوب شد و تمام. لکن اینطور نبود و حادثه قم در قم تمام نشد؛ از قم سرایت کرد به تبریز، ‌یزد، ‌کرمان، ‌ شیراز، ‌ مشهد و تهران و به‌تدریج به یک قیام عمومی منتهی شد. شروع کننده، قمی‌ها بودند اما در قم خاتمه نیافت و این حادثه در ظرف چهار پنج ماه به قیام سراسری تبدیل شد حتی در روستاها، همه قیام کردند.

– بعد هم بر اساس این قیام یک انقلاب عظیم مردمی و کم‌نظیر در تاریخ و شاید از جهاتی بی‌نظیر بر اساس این قیام به‌وقوع پیوست. با این نگاه دیگر نمی‌شود آن حرکت مردم قم را به یک هیجان خلاصه کرد؛ نه این معنای عمیق‌تری دارد که عبارت است از خشم و شدت اعتراض مردم به رژیم فاسد، دیکتاتور، ضد دین، اشرافی و طبقاتی پهلوی.

– خشم مردم در طول زمان متراکم شده بود و یک پشتوانه فکری هم درس‌ها و سخنرانی و بیانیه‌های امام که از قم و نجف منتشر می‌شد پیدا کرده بود و این حرکت عظیم و خشم مردم، متکی به آن پشتوانه فکری که امام دائماً‌ القا می‌کرد و در سراسر کشور منعکس می‌شد توانست این قیام عظیم را بوجود آورد.

– دو نکته تعیین کنده است؛ یک اینکه رهبر این حرکت عمومی یک مرجع تقلید و یک روحانی بزرگ و یک شخصیت برجسته مبلّغ و مروج مبانی دینی، از روز اول مبارزه هم این رهبر بزرگ مردم را به دین دعوت می‌کرد. از سال ۴۱ دعوت امام متکی به مبانی دینی بود و اگر اعتراض می‌کرد و پیشنهاد می‌کرد، ‌ همه به مبانی دینی متکی بود. پس حرکت مردم اساساً حرکتی دینی بود. چون با رهبری امام بود و ایشان یک مرجع تقلید و روحانی برجسته بود و کار امام از ابتدا متکی به مبانی دینی بود. این بسیار مهم است.

– نکته دوم اینکه تقریباً‌ یک هفته قبل از قیام قم، ‌ رئیس‌جمهور آمریکا که کارتر بود در تهران حمایت صددرصد خود را از رژیم پهلوی و محمدرضا اعلام کرد. نطقی را برای او تنظیم کرده بودند و در جیب او گذاشته بودند که بعداً همراهانش آن را افشا کردند و خودش به تمجید از رژیم پهلوی پرداخت.

– بنابراین حرکت قم حرکت ضدآمریکایی و ضداستکباری بود و حرکتی ضد قدرت‌های خبیثی بود که به خاطر منافع خودشان از رژیم دیکتاتور و فاسد و ضد دین پهلوی حمایت می‌کردند.

– باید حرکت مردم در ۱۹ دی را اولین ضربه «تبرِ ابراهیمی» بر پیکره «بت بزرگ» به‌حساب آورد. این اولین تبری بود که توسط مردم قم به بت بزرگ آمریکا وارد شد. این حرکت ادامه داشت و امروز وضع و حال بت بزرگ را می‌بینید. این از نظام انتخابات‌شان، این وضعیت حقوق بشرشان است که چندساعت یا حداقل چند روز یکبار یک سیاه پوست را بدون جرم می‌کشند. این ارزش‌های آمریکایی است که امروز مایه مسخره آن‌هاست. این هم اقتصاد فلج‌شان.

– عجیب‌تر این است که قبله عده‌ای هنوز آمریکاست.

– علت قیام مردم قم هم فقط حضور رئیس‌جمهور آمریکا نبود. این سر باز کردن خشم درونی ملت بود وگرنه ۲۵ سال بود آمریکا انواع فشار را بر مردم وارد می‌کرد و به‌وسیله رژیم مستبد و فاسد پهلوی ایران را پایگاه اصلی خودش قرار داده بود و نتیجه آن هم برای مردم ما پیشرفت نبود، ‌بلکه فقر اقتصادی، ‌فقر علمی، فساد و بی‌بندوباری فرهنگی بود.

– حالا عده‌ای خیال می‌کنند اگر با آمریکا آشتی کردیم و رفیق شدیم کشور بهشت برین خواهد شد؛ نه ببیند کشورهایی که قربان صدقه آمریکا می‌روند وضع‌شان چطور است.

– آمریکا بعد از حوادث ۱۹ دی و انقلاب باز هم دست از توطئه برنداشته است. اینکه برخی می‌پرسند فرق آمریکا با فلان کشور اروپایی چیست در همین است؛ آن‌ها چون سال‌ها در این کشور جا خوش کرده بودند، دائماً در فکر بازگشت به آن وضعیت هستند. برخی از دولت‌های خائن منطقه هم البته به او کمک می‌کنند.

– آمریکا منافع خودش را در بی‌ثباتی این منطقه می‌داند. مگر وقتی که به‌طور کامل خودش را مسلط بر منطقه کند. تا قبل از آن، نفع آمریکایی‌ها در بی‌ثباتی منطقه است.

– یک کارشناس معروف اندیشکده آمریکایی که خیلی‌ها او را می‌شناسند صریحاً این حرف را زد، ‌گفت ما خواهان ثبات در ایران و عراق و سوریه و لبنان نیستیم. ما مایل به ثبات در این کشورها نیستیم. او می‌گوید «مسئله اصلی لزوم یا عدم لزوم بی‌ثباتی در این کشورها نیست». منظور او این است که این موضوع محرز است که باید بی‌ثباتی ایجاد شود، بلکه موضوع، چگونگی ایجاد بی‌ثباتی است. در جایی با داعش یک وقت هم با فتنه ۸۸ و گاهی هم با کارهایی که می‌بینید در منطقه انجام می‌دهند.

– بعد یک یاوه‌گوی آمریکایی می‌گوید ایران موجب بی‌ثباتی منطقه است، نه ما مقابل بی‌ثباتی ایستاده‌ایم. در سال ۸۸ آمریکا می‌خواست ایران را بی‌ثبات کند همان کاری که در ۹۹ سر خودشان آمد. اینکه رفتند اعضای کنگره را از دالان‌های مخفی فراری دادند همین کار را می‌خواستند در ایران انجام دهند و جنگ داخلی راه بیاندازند که خدای متعال آن‌ها را موفق نکرد. بعد خدای متعال این بلا را بر سر خودشان آورد.

– وقتی مسیر انقلاب را از ۱۹ دی تا امروز نگاه می‌کنیم ده‌ها یا شاید صدها برابر حداقل ده‌ها برابر کشور ما قوام و عمق و پختگی پیدا کرده و تجربه به‌دست آورده است. آن روز مجهز نبودیم، امروز خیلی مجهز هستیم؛ از لحاظ سیاسی، ‌ نظامی و…

– بر خیلی از موانع غلبه کرده‌ایم و هدف نهایی هم ایجاد تمدن نوین اسلامی است. ممکن است یک نسل به این هدف نرسد اما این حرکت ادامه پیدا خواهد کرد تا به آن هدف برسیم. باید غلبه کنیم بر خباثت‌هایی که علیه کشور بوجود می‌آورند. بنابراین مواضع ما در برابر آمریکا ناشی از این فلسفه است.

– امّا درباره مسائل روز؛ یکی از مسائل پرتکرار در چالش بین جمهوری اسلامی و جبهه استکبار به سرکردگی آمریکا یکی مسئله تحریم است، یکی حضور منطقه‌ای ایران، یکی هم توان دفاعی ایران و قدرت موشکی ماست. این‌ها را دائم می‌گویند و یک نقی می‌زنند و این طرف هم جوابی می‌دهد. البته مسئولین داخلی ما جواب استکبار را در هر سه مسئله داده‌اند. هم اینکه شعارهای مردمی ما جواب آن‌ها را داده ولی من سخن قطعی و پایانی را عرض می‌کنم.

– درباره تحریم‌ها؛ جبهه غرب مؤظف هستند این حرکت خباثت‌آمیز را خاتمه دهند یعنی تحریم را و فوراً متوقف کنند. این وظیفه آن‌هاست. باید همه تحریم‌ها را بردارند.

– بارها گفته‌ام باز هم تکرار می‌کنم؛ آن‌ها باید تحریم را بردارند امّا باید طوری اقتصاد را تنظیم کنیم که با وجود تحریم باز کشور را به بهترین نحو اداره کنیم. البته تحریم به تدریج دارد بی‌اثر هم می‌شود، ‌امّا گیرم که باقی بماند، ما باید اقتصاد را طوری برنامه‌ریزی کنیم که با رفتن و آمدن تحریم و بازیگری دشمن در امر اقتصاد کشور دچار مشکل نشویم. این را صاحبنظران اقتصادی می‌گویند که این کار ممکن است؛ ظرفیت‌های داخلی زیاد است و ما این را به‌صورت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ کرده‌ایم. مسئله تحریم بنابراین این است؛ ‌اینکه فلان کار را بکنید و نکنید این بیخود است. تحریم باید برداشته شود.

– درباره حضورمنطقه‌ای ما، نظام ما موظف است طوری رفتار کند که دوستانش در منطقه تقویت شود. این وظیفه ماست. حضور ما به‌معنای تقویت دوستان‌مان است. نباید کاری کنیم وفاداران به جمهوری اسلامی در منطقه تضعیف شوند. حضور ما ثبات‌آفرین است و این ثابت شده است. مسئله داعش و امثال این‌ها که ثبت شده است.  

– بنابراین حضور منطقه‌ای قطعی است و وجود خواهد داشت.

– امّا درباره قدرت دفاعی؛ نظام جمهوری اسلامی حق ندارد وضع دفاعی را طوری قرار دهد که آدم بی‌عرضه‌ای مثل صدام بیاید شهرهای ما را بمباران کند و هواپیمای میگ ۲۵ او بیاید در آسمان تهران و ما کاری نتوانیم بکنیم. اروپایی‌ها موشک‌هایی به او داده بودند که از بغداد به تهران می‌رسید.

– امروز قدرت دفاعی ما طوری است که دشمنان ما در محاسبات ناگذیرند توانایی‌های ایران را به‌حساب بیاوروند. وقتی موشک ما می‌تواند پرنده متجاوز آمریکایی را که روی آسمان ما آمده ساقط کند و وقتی که موشک‌های ایران می‌توانند پایگاه عین‌الاسد را آنطور در هم بکوبند دشمن مجبور است در تصمیم‌های نظامی خودش روی این توانایی‌های ایران حساب کند. ما نباید کشور را بی‌دفاع بگذاریم. نباید کاری کنیم دشمن جرأت کند و ما نتوانیم کاری در مقابل او انجام دهیم.

– موضوعی که زیاد تکرار می‌شود، مسئله برجام است و تعهدات جمهوری اسلامی که جمهوری اسلامی برخی تعهدات را کنار گذاشت.

– نکته اول این است که بحث می‌کنند آمریکا برگردد به برجام؛ ما هیچ اصرار و عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگدد. مسئله ما اصلاً ‌این نیست. مطالبه عقلانی ما رفع تحریم‌هاست. این حق غصب‌شده مردم ایران است. وظیفه دارند چه آمریکا و چه اروپا که آویزان آمریکا هستند. اگر تحریم‌ها برداشته شد، ‌برگشت آمریکا به برجام معنا خواهد داشت. البته مسئله‌ خسارت‌ها هست که بعداً مطالبه خواهد شد. امّا اگر تحریم‌ها برداشته نشود ممکن است بازگشت آن‌ها به برجام به ضرر ما هم باشد.

– بنده به مسئولین هم در قوه مجریه و هم در قوه مقننه گفته‌ام که در این زمینه ها با دقت و رعایت کامل ضوابط پیش بروند و عمل کنند.

– مطلب دوم این است که تصمیم مجلس و دولت در باب لغو تعهدات برجامی تصمیم درست و کاملاً‌منطقی و عقلایی و قابل قبولی است. وقتی طرف مقابل به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نمی‌کند معنی ندارد جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود عمل کند. لذا از مدت‌ها پیش برخی تعهدات را لغو کردند و اخیراً هم تعهدات دیگری را کنار گذاشتند. البته چنانچه آن‌ها به تعهدات خود را انجام دهند ما هم برمی‌گردیم. از ابتدای برجام هم گفتم کارهای ما و تعهدات ما باید متناظر با اقدامات آن‌ها باشد. از ابتدا که انجام نگرفت ولی حالا باید بشود.

– شنیدم که سوال می‌شود بنده در یک برنامه تلویزیونی یک بار گفته‌ام دولت جوان حزب‌اللهی باید سر کار بیاید یک بار هم گفته‌ام صلاح نیست از مجربین استفاده نشود. این‌ها با هم می‌سازد و منافاتی با هم ندارد.

– من اعتقاد راسخ به نیروی جوان دارم و از قدیم این اعتقاد را داشته‌ایم. معنایش این است که در برخی مدیریت‌های مهم کشور از این‌ها استفاده شود ثانیاً از حوصله و نشاط و ابتکارات جوانان استقبال شود. گاهی جوانی به همه جا مراجعه می‌کند و انجام نمی‌دهند و به ما رجوع می‌کند. وقتی به کارشناس‌ها نشان می‌دهیم می‌گویند درست است این کار می‌شود انجام بگیرد.

– بنابراین هم مسئله مدیریت‌هاست هم این. منتها اینکه می‌گوییم در مدیریت‌ها از این‌ها استفاده شود به این معنا نیست که نسل قبلی را به‌کلی کنار بگذاریم. بر حسب نیاز؛ یک جا مدیریت جوان یکجا هم مدیریت کارکشته.

– امام در اول انقلاب یک جا امام جمعه ۴۰ ساله منصوب کردند که حقیر بودم، اما در کرمانشاه هم امام جمعه ۸۰ ساله منصوب کردند.

– درباره دولت جوان حزب‌اللهی بنده بعداً حرف‌هایی خواهم گفت. این را هم باید توجه داشت که برخی افراد میان‌سال مثل جوان‌ها هستند. شهید سلیمانی ۶۰ سال سن داشت امّا مثل جوان‌ها همه جا حرکت می‌کرد و از هیچ چیز نمی‌ترسید. چیزی که بنده می‌دانم خیلی بیشتر از این‌هاست. گاهی در یک کشوری آن‌قدر تلاش می‌کرد که آدم از خواندن آن خسته می‌شد.

– موضوع آخر هم کروناست. اولاً‌ واکسنی که برای کرونا آماده شد مایه افتخار است؛ این را انکار نکنند. این مایه عزّت است. البته از طرق مختلفی به دنبال واکسن هستند. در موردی به آزمایش انسانی رسید و موفق بود سعی نکنند این را انکار کنند.

– وقتی این سانتریفیوژها را درست کردند چند نفر از بزرگان علمی نامه نوشتند که مبادا گول این‌ها را نخورید نمی‌توانند این کار را بکنند. ولی دیدید که به کجا رسید. عین عمین درباره سلول‌های بنیادی بود. وقتی این کار بزرگ را انجام دادند عده‌ای پیغام می‌دادند که خیلی این‌ها را باور نکنید. برخی به خود من گفتند خیلی قابل قبول نیست. باور کردیم و ده برابر هم پیشرفت کردیم. الان هم تست انسانی شده است و ان‌شاءالله کامل‌تر خواهد شد و تا الان موفق بوده و بعد از این هم موفق خواهد بود ان‌شاءالله. من از همه دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم.

– ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی ممنوع است. اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح در کشور خودشان به بار نمی‌آمد.

– من واقعاً به این‌ها اعتماد هم ندارم. گاهی می‌خواهد واکسن را روی ملت‌های دیگر امتحان کنند. به فرانسه هم خوشبین نیستیم چون سابقه خون‌های آلوده را دارند. امّا اگر از جایی دیگر که مطمئن باشد بخواهد وارد کنند اشکالی ندارد.

– مراقبت‌های کرونایی باید رعایت شود. مقداری تلفات کم شده که این هم زیاد است. مردم خیال نکنند دیگر تمام شد. مسئولین هم وظایف خودشان را دنبال کنند و نکته چهارم در باب کرونا اینکه برخی از افراد تجربه‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌اند. دارویی درست کرده‌اند و جایی امتحان کرده‌اند و تصدیق شده که موثر است. با این‌ها مخالفت نشود. نه اینکه هر ادعایی را قبول کنند امّا همان کارهایی که تأیید شده را حمایت کنند.

– حرف پایانی به مردم عزیز اینکه روز گذشته ملت ایران در سایه اتحاد و عزم راسخ و در سایه دین‌داری و حضور بهنگام و در سایه مجاهدت توانست این انقلاب عظیم را انجام دهد و این کار بزرگ که مسیر تاریخ بشر را عوض کرد انجام داد. امروز همان ملت با همان توانایی‌ها و با تجربه‌های بیشتر با امکانات چندین برابر حضور دارد و می‌تواند بر همه موانع فائق آید. هم در مسائل تولید و هم ارزش پول و هم مسائل فرهنگی و سیاسی و نظامی این ملت می‌تواند موفق شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر خیلی بخواهید شاهکار خلق کنید ممکن است مخاطب عام را از دست بدهید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بابک کایدان از تبدیل طرح فیلمنامه سینمایی خود با عنوان «درباره جعفر» به فیلمنامه سریالی به نام «چوب خط» خبر داد؛ سریالی که فیلمنامه‌اش توسط علی دلگشایی در حال بازنویسی است.

به گزارش سینماپرس، بابک کایدان درباره فیلمنامه سریال «چوب خط» که این روزها به کارگردانی حمید بهرامیان در روند تولید قرار دارد به خبرنگار مهر بیان کرد: من یک فیلمنامه سینمایی با نام «درباره جعفر» داشتم که منصور سهراب‌پور تهیه‌کننده‌اش بود اما به دلیل شرایط کرونایی و وضعیت سینماها دست نگه داشتیم و تولید آن به تعویق افتاد.

وی ادامه داد: این قصه به تلویزیون ارائه شد که قصه‌اش را دوست داشتند و گفتند از آن یک سریال بسازیم. با این حال من امکان کار روی آن را نداشتم ولی باز هم یکی دو جلسه با عوامل همراه شدم و الان می‌دانم علی دلگشایی مشغول نگارش متن آن است.

کایدان در توضیحات طرح اولیه «چوب خط» عنوان کرد: طرح اولیه من یک کمدی اجتماعی بود که به تفاوت طبقاتی و اجتماعی می‌پرداخت و طبیعتاً برای تغییر به یک سریال تغییرات زیادی خواهد داشت.

این نویسنده درباره کارهای فعلی خود نیز گفت: در حال نگارش سریالی برای شبکه خانگی هستم که البته هنوز به مرحله کارگردانی نرسیده است و به همین دلیل نمی‌توان جزئیاتش را بیان کرد.

وی درباره اینکه چقدر تلاش دارد قصه به کارهایی چون «دل» تبدیل نشود، گفت: من از خروجی آن سریال خیلی شاکی شده بودم و پیش از این هم اعلام کرده‌ام. تجربه کارهای قبلی باعث می‌شود حواسم باشد که دیگر چنین اتفاقاتی تکرار نشود.

کایدان درباره فیلمنامه فعلی خود و اینکه ممکن است به آثار فیلمفارسی یا سطحی نزدیک شود؟ بیان کرد: تلاش می‌کنم این‌طور نشود، ارتباط با مخاطب دو مرز دارد یک وجه ارتباط با مخاطب عام است که تا مرز روشنفکری پیش می‌رود مثل کارهای اصغر فرهادی که جریان روشنفکری را هم درگیر می‌کند. وجه دیگر همین آثار عامه پسند سینمای تجاری می‌شود و می‌تواند گاهی تا مرزی پایین‌تر از فیلمفارسی باشد. این مساله است که بتوان میانه این دو ایستاد هم از نظر جذب مخاطب و طیف‌های مختلف به آثار فرهادی رسید و هم سقوط نکرد.

وی در پایان گفت: تلاش من این است که وسط بایستم نه مدعی هستم قله‌ای را فتح می‌کنم و نه اینکه کارهایی مدل فیلمفارسی بنویسم. نمی‌دانم چقدر موفق بوده‌ام اما سریال‌هایی مثل «دل» ماجرایش متفاوت است. به طور مثال در «مانکن» سعی کردیم این اتفاق رخ دهد و به ابتذال کشیده نشود. این کار ادعایی نداشت و توانستیم بدون اینکه حاشیه‌ای ایجاد کنیم مخاطب را هم جذب کنیم. به هر حال سخت است که در شرایط فعلی اثری بسازید که مخاطب را جذب کنید و اتفاقاً اگر خیلی بخواهید شاهکار خلق کنید ممکن است مخاطب عام را از دست بدهید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قاچاق نسخه بازبینی فجر «دیدن این فیلم جرم است» در فضای مجازی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نسخه باکیفیت فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» تنها سه روز پس از آغاز اکران رسمی در سینماهای برخی استان‌ها، در فضای مجازی منتشر شد!

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و به عنوان یک فیلم سیاسی با واکنش‌های مختلفی رو به رو شد، پس از دو سال بلاتکلیفی، از صبح روز چهارشنبه همین هفته ۱۷ دی ماه در برخی استان‌های کشور روی پرده رفت و قرار بود همزمان با اعلام ستاد کرونا و پس از بازگشایی سینماهای تهران، در پایتخت نیز به‌عنوان فیلم جدید وارد چرخه رسمی اکران شود.

اکران این فیلم در حالی است که پیش از این به دلیل انتقادات صریح آن به دولت و برخی چهره‌های سیاسی، پروانه نمایش آن به مدت یک سال صادر نشد و اجازه اکران پیدا نکرده بود.

حالا با گذشت تنها سه روز از اکران نسخه غیرقانونی این فیلم در فضای مجازی منتشر شده است.

قاچاق «دیدن این فیلم جرم است» در حالی است که این اثر در بسترهای آنلاین به نمایش درنیامده و اکران آن در شهرستان‌ها در حال پیگیری است و نکته قابل توجه درباره نسخه منتشرشده، درج عنوان «جهت بازبینی جشنواره جهانی فیلم فجر» در گوشه تصویر است.

از ابتدای سال جاری و با همه‌گیری کرونا، تمام فیلم‌های سینمایی که به صورت اینترنتی به نمایش درآمدند با تهدید انتشار غیرقانونی در فضای مجازی رو به رو بوده‌اند اما «دیدن این فیلم جرم است» مورد ویژه این قاچاق هاست، چرا که همزمان با اکران بر پرده سینماها، نسخه با کیفیت آن قاچاق شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعطیلی سینماهای فرانسه باز هم تمدید شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینماها، موزه‌ها و دیگر مراکز فرهنگی فرانسه تا پایان ژانویه تعطیل می‌مانند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، ژان کاستکس وزیر فرهنگ فرانسه با حضور در تلویزیون تایید کرد که تعطیلی سینماها و دیگر مراکز فرهنگی فرانسه تا آخر ژانویه تمدید شد.

وی تاکید کرد این مراکز در هفته‌های آینده باز نمی‌شوند. در همین حال گفته شد کافه‌ها و رستوران‌ها نیز حداقل تا نیمه فوریه بسته خواهند ماند.

سینماها در کنار دیگر مراکز فرهنگی فرانسه به دستور وزیر فرهنگ از ۳۰ اکتبر و با موج دوم شیوع کرونا بسته شدند. همان زمان اعلام شده بود سینماها از ۱۵ دسامبر می‌توانند کارشان را از سر بگیرند تا سینماداران و توزیع کنندگان فیلم آمادگی از سرگیری کار سینماها را داشته باشند.

اما از ۱۰ دسامبر و با پایین نیامدن شمار مبتلایان به ویروس کرونا دولت گفت بازگشایی سینماها تا ۷ ژانویه صورت نمی‌گیرد. این تمدید تعطیلی برای پشت سر گذاشتن تعطیلات سال نو صورت گرفت تا مانع افزایش شیوع شود؛ اما حالا بازگشایی سینماها باز هم به تعویق افتاد و آب سردی بر اشتیاق سینماداران و توزیع کنندگان فیلم ریخت.

در فرانسه روزانه ۱۵ هزار مورد جدید ابتلا گزارش می‌شود و تقریباً هر روز ۲۵۰۰ نفر بستری می‌شوند. وزیر فرهنگ ضمن اینکه ابراز خوشحالی کرد که شمار مبتلایان خیلی کمتر از ۵۰ هزار نفر در روز در ماه اکتبر است، اما گفت وضعیت هنوز شکننده است و باید جانب احتیاط را گرفت.

چندین جشنواره سینمایی و تلویزیونی فصل نخست سال اعلام کردند به صورت مجازی برگزار می‌شوند و جشنواره فیلم کن نیز که قرار بود در ماه می برگزار شود اعلام کرد در صورت لزوم به اواخر ژوئن یا جولای منتقل می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بخش مستند در جشنواره خوب بوده است ولی بخش داستانی هنوز جای کار دارد و باید برای آن دوره‌های آموزشی برگزار کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در هشتمین ویژه ‌برنامه تلویزیونی یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار که از شبکه افق روی آنتن رفت، برگزیدگان بخش مسابقه «داستانی» معرفی و تقدیر شدند.

به گزارش سینماپرس، در هشتمین ویژه برنامه تلویزیونی یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار که از شبکه افق روی آنتن رفت، برگزیدگان بخش مسابقه «داستانی» معرفی و تقدیر شدند.

در ابتدای این ویژه برنامه، بعد از پخش کلیپ قرائت قرآن توسط یکی از شهدای مدافع حرم لبنانی، نادر طالب زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش میز نقد که با حضور امیر سجاد حسینی، کارگردان فیلم داستانی «دیپورت» برگزار شد، در سخنانی گفت: فیلم داستانی «دیپورت» اثر خیلی خوبی بود. موضوع آن هم بسیار خاص و جالب بود. ما برادران مهاجر افغانستانی زیادی در داخل کشور داریم. قصه «دیپورت» ماجرای ائتلاف یک رزمنده افغانستانی و یک رزمنده ایرانی است. این اثر بسیار خوش ساختی است و از گرافیک خیلی خوبی هم برخوردار است. در واقع اصل کار نشان می‌دهد که کارگردان فیلمسازی حرفه‌ای است و نگاه سینمایی خوبی دارد.

امیر سجاد حسینی کارگردان فیلم داستانی «دیپورت» نیز در سخنانی گفت: در ابتدا کمی به جشنواره عمار نقد دارم. مساله من به عنوان یک فیلمساز این است که گرافیک یک کار باید درست و اصولی باشد و اینکه صرفاً یک دوربین به دست بگیریم و هرچه را دیدیم فیلم کنیم درست نیست. زیرا کار باید به قالب‌ها و فضاهای سینمایی نزدیک باشد.

وی افزود: البته این روایت که باید اول به سوژه پرداخت و مسائل فنی در مرحله بعد است نیز درست است ولی این موضوع برای فیلم اولی‌ها است و امثال من فیلمساز باید تکنیک را به خوبی در کار و آثار خود رعایت کنیم. نکته دیگر اینکه یک فضایی ایجاد شده و تا آثار کسی در جشنواره عمار پذیرفته می‌شود می‌گویند فلانی ارزشی است و از حمایت‌های فراوانی برخوردار است. در صورتی که ماجرا اینگونه نیست و انگار ما باید بیایم ثابت کنیم که اینگونه نیست.

طالب زاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: سکانس به سکانس فیلم داستانی «دیپورت» زیبا و قشنگ بود. شخصیت‌های ابوذر و مصطفی خیلی خوب از آب درآمده بود. بازی بازیگران این فیلم هم واقعاً خیلی خوب بود.

سجاد حسینی نیز در سخنانی اظهار کرد: فیلم من درباره مهاجران افغانستانی است که در نهایت به سمت این می‌روند که مدافع حرم شوند. مساله من این بود که در این فیلم بچه مسلمان حزب الهی را قوی نشان بدهم و حوزه عقلانیت و احساس او را به تصویر کشیدم. من همیشه نسبت به شخصیت چریک، به عنوان کسی که سنگر و جای مشخصی ندارد و همیشه در حال مبارزه است، علاقه‌مند و حساس بودم.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: از مرکز آفرینش‌های بسیج و آقای زیبایی‌نژاد هم تشکر می‌کنم زیرا بسیار با ما همراهی و همکاری کردند. این فیلم آن‌قدر برای ما مهم بود که برای ثانیه به ثانیه آن موسیقی ساختیم. از طرف دیگر به دلیل اینکه موضوع اثر، ملی بود بسیاری از بچه‌ها بدون گرفتن هزینه به صورت رایگان کار کردند.

طالب زاده نیز در سخنانی خطاب به سجاد حسینی گفت: کار شما معرف شما است. گرافیک و لوکیشن و جزئیات فیلم، معرف کارگردان است. جشنواره مردمی فیلم عمار هم برای معرفی این قبیل کارها است. بخش مستند در جشنواره خوب بوده است ولی بخش داستانی هنوز جای کار دارد و باید برای آن دوره‌های آموزشی برگزار کنیم.

سجاد حسینی در پایان صحبت‌های خود گفت: مهم‌ترین دلیلی که این فیلم را تولید کردم به خاطر آخرین اثر برادران محمودی بود. در واقع خواستم نشان بدهم نگاه من به مهاجران افغانستانی با او تفاوت دارد و سعی کردم که همانند او فیلم نسازم. ملت و بچه‌های افغانستان گره‌های ناگسستنی با مردم ایران دارند.

اگر این ظلم‌ها گفته نشود، آیا این مردم طرفدار انقلاب می‌مانند

بعد از پخش تیزر فیلم داستانی «فضابازی» به کارگردانی یوسف سبحانی، در بخش بعدی میز نقد ویژه برنامه جشنواره عمار، سیامک مختاری، کارگردان مستند «قزل قیه» در ارتباطی تلفنی درباره نام اثرش توضیح داد: نام این فیلم، «قزل قیه» به معنی سنگ طلا است، این اسم در واقع اشاره به معدن مرمر است که مردم محلی از قدیم آن را بخاطر ارزش زیادش، به اسم «قزل قیه» یا سنگ طلا می‌نامند.

وی درباره ماجرای ساخت مستندش ادامه داد: ما دنبال معرفی پتانسیل‌های کردستان برای درآمدزایی بودیم که در این حین، متوجه معادن قروه شدیم که احتمالاً خیلی از مردم نمی‌دانند که اینها چه قدر گران و ارزشمند هستند. وقتی وارد منطقه شدیم متوجه شدیم مردم از معدنی حرف می‌زنند که برای اولین بار در ایران، سند ۶ دانگ آن به اسم شخصی خورده است. این موضوع برای من تعجب‌برانیگز بود چرا که معادن جزو انفال هستند و نمی‌توان آن را به افراد واگذار کرد. متوجه شدیم ستاد اجرایی امام هم در این مسئله، نقش دارد. در جریان واگذاری این معدن، یک روند پیچیده و حتی در جایی خطرناک و به ضرر مردم صورت گرفته است. یعنی جان عده‌ای در این جریان به خطر افتاده و تخلفات سلسله‌واری در جریان این واگذاری و صدور غیرقانونی سند ۶ دانگ معدن رخ داده است.

طالب زاده نیز درسخنانی درباره این کار گفت: این اثر، یک کار قوی است. ما نیاز داریم که چنین حرف‌هایی گفته شود و درباره جاهایی مثل ستاد اجرایی امام که فعالیت‌های خوب زیادی هم دارد، انتقاد نیز داشته باشیم، آن زمان قدیم بود که می‌گفتند درباره خیلی مسائل، نباید حرفی زد. مسئله‌ای که اقای مختاری روایت می‌کند این است مردم محلی سوژه این مستند، با وجود داشتن یک معدن ارزشمند در کنارشان، فقیرتر شدند.

مختاری در سخنانی دیگر توضیح داد: ما در این مستند شاهدیم که از این معادن ارزشمند غیر از یک حقوق اندک دولتی به مردم نفعی نمی‌رسد و منافع اصلی این معادن به جیب چند سرمایه‌دار می‌رسد و این پول را هم آنها به دلار تبدیل و به خارج از کشور می‌برند. یعنی هیچ اتفاقی که به نفع مردم و کشور در اینجا رخ نمی‌دهد. ما در این مستند، با مردمی مواجه هستیم که مرزنشینان ما و قشر متوسط به پایین هستند همچنان انقلاب را دوست دارند ولی ظلم‌هایی صورت می‌گیرد، اگر این ظلم‌ها گفته نشود، آیا این مردم طرفدار انقلاب می‌مانند.

مستندی که یک روزه تصویربرداری شد

حسین دارابی، کارگردان فیلم داستانی «پرستار» نیز در بخش بعدی میزنقد ویژه برنامه جشنواره عمار در سخنانی گفت: این کار را در اوایل شیوع کرونا که فضای مردم نسبت به این بیماری گنگ بود، ساختیم. به خودمان می‌گفتیم در این فضا چه کار می‌توانیم بکنیم. عوامل جشنواره عمار، یک جلسه‌ای با پزشکان و مسئولان ستاد کرونا گذاشتند که ما هم حضور داشتیم. بعد از آن ما به ایده این فیلم رسیدیم.

طالب‌زاده نیز در سخنانی با اشاره به انسانی بودن موضوع فیلم داستانی «پرستار» بیان کرد: بچه‌های فیلمساز، مهم‌تر از فیلمشان، خودشان و شخصیت‌های آنها است، به همین دلیل هم بهترین کار درباره نشان دادن این فیلمسازها به نظرم این است که فیلم و فیلمساز هر دو با هم دیده بشود.

دارابی با اشاره به سوژه فیلمش که یک پرستار است، عنوان کرد: برای تولید این فیلم، به سختی توانستیم یک بیمارستان خالی را پیدا کنیم، آن هم بیمارستانی بود که بخشی از آن در دست تعمیر بود. آنجا کار را یک روزه تصویربرداری کردیم چون از نظر مالی هم نمی‌توانستیم زیاد هزینه کنیم. ولی این کار بعد از پخش، خیلی خوب دیده شد. ما می‌خواستیم بگوییم در طبقات بالاتر هم گذشت و انسان دوستی هم جریان دارد.

در بخش بعدی این ویژه برنامه، برگزیدگان بخش مسابقه داستانی معرفی و تقدیر شدند. هوشنگ توکلی که به نمایندگی از هیات داوران بخش مسابقه «داستانی» در استودیوی برنامه حاضر شده بود، در سخنانی کوتاه درباره آثار این بخش توضیح داد: آثار امسال، بسیار پربار بود. کارها، خیلی نزدیک به همدیگر بود و در جریان داوری، ساعت‌ها طول می‌کشید که انتخاب کنیم که کدام آثار برگزیده شوند. راجع به هر اثری که می‌خواستیم حرف بزنیم، کار باکیفیتی بود.

بنابرین گزارش، هیات داوران بخش «داستانی» متشکل از هوشنگ توکلی، حامد بامروت نژاد، سعید مستغاثی، داود مرادیان و سیدناصر هاشم زاده در بخش «داستانی کوتاه» ضمن تقدیر از اثر «اژدها لازم می‌شود» به کارگردانی سامان غنائمی و اثر «تاول» به کارگردانی محمد اسفندیاری لوح افتخار این بخش را به اثر «پیشکش» به کارگردانی سجاد معارفی و اثر «جبران می کنم» به کارگردانی جمال احمدی اهدا کرد. همچنین فانوس این بخش به اثر «پرستار» به کارگردانی حسین دارابی اهدا شد. همچنین داوران در این بخش لوح افتخار دستاوردهای فنی و هنری را برای جلوه‌های ویژه اثر «فضابازی» به «روزبه شمشیری» اهدا کرد.

در بخش داستانی نیمه بلند و بلند نیز هیات داوران ضمن تقدیر از اثر «سوزگلاویژ» به کارگردانی یاسمن نصرتی و اثر «دختر الهام» به کارگردانی دانش اقباشاوی لوح افتخار این بخش را به دلیل «داشتن ایده‌ای جذاب» به فیلمنامه اثر «سه سپیده» به نویسندگی علی حسن زاده اهدا کرد. همچنین داوران فانوس این بخش را به اثر «دیپورت» به کارگردانی امیر سجاد حسینی اهدا کرد. درضمن در بخش قاب اول نیز ضمن تقدیر از اثر «الرد القاسم» به کارگردانی محمدامین عامری فلیحی لوح افتخار این بخش به اثر «لیاخوف» به کارگردانی امیرعلی مروج اهدا شد.

جوایز این بخش توسط مادر شهید حسین غلام کبیری امضا شده بود، امسال به دلیل کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، خانواده شهدا در جشنواره حضور نداشتند.

سجاد معارفی، کارگردان فیلم «پیشکش» در سخنانی کوتاه بعد از گرفتن جایزه اظهار داشت: من خواهش می‌کنم از بچه‌های جریان سینمای انقلاب اسلامی، که همان قدر که اندیشه مهم است و به آن اهمیت می‌دهند، علم سینما هم مهم است و باید در این زمینه هم بیشتر تمرکز کنیم.

علی حسن‌زاده نیز بعد از دریافت جایزه خود گفت: فیلمی که بنده نویسنده آن بودم درباره حوادث انقلاب در اردبیل است. در این منطقه ما یک اتفاقی افتاده است که در تاریخ انقلاب بی‌نظیر است، اهالی روستایی در زمان انقلاب، یک عزاداری برگزار می‌کنند که این مراسم به تظاهراتی علیه رژیم پهلوی تبدیل می‌شود که در جریان آن با حمله ژاندارمری و عوامل شاه، تعدادی از این روستایی‌ها شهید و زخمی می‌شوند.

در بخش بعدی این ویژه برنامه، با معرفی کتاب «لذت سادگی» که خاطرات اکران‌کنندگان جشنواره مردمی فیلم عمار را روایت می‌کند و همچنین بعد از پخش کلیپی درباره شهید سیاح طاهری، از محمد مردی، اکران کننده مردمی جشنواره عمار در قم با اهدای تندیس شهید سیاح تقدیر شد. این تندیس هر دوره، به یکی از اکران کنندگان فعال جشنواره در شهر قم اهدا می‌شود.

مردی در سخنانی بعد از دریافت تندیس شهید سیاح گفت: بنده به عنوان نماینده و کوچک‌ترین عضو اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار در اینجا هستم، من این تندیس را به نمایندگی از اکران کنندگان به مادر شهید زین‌الدین اهدا می‌کنم. پله پرش اکران‌های مردمی عمار در قم دوره هفتم بود که مادر شهید زین‌الدین علی‌رغم بیماری‌شان در جریان افتتاحیه ما حضور داشتند و بعد از آن پیگیر کارهای جشنواره بودند.

اختتامیه و آخرین ویژه‌برنامه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، جمعه ۱۹ دی ماه از ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه افق روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«منصور ضابطیان» به «قرنطینه» می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قسمت هفتم از فصل جدید برنامه تلویزیونی «قرنطینه» با اجرای امین زندگانی روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

به گزارش سینماپرس، به دلیل ضرورت توجه به مشکلات و مسائل روز جامعه با نگاه خاص و هنرمندانه، فصل دوم برنامه تلویزیونی «قرنطینه» از ابتدای آذر سال جاری به روی آنتن شبکه ۵ سیما رفته است.

در این برنامه که با اجرای امین زندگانی تولید شده است، سعی شده از دریچه طنز، به مسائل و موضوعات اجتماعی روز کشور پرداخته شود. قسمت هفتم این برنامه با موضوع حریم خصوصی میزبان منصور ضابطیان است که پنجشنبه ساعت ۲۲ و جمعه ساعت ۱۹ از شبکه ۵ سیما پخش می شود.

این برنامه با همکاری مشترک گروه تامین و پخش بسیج صدا و سیما و گروه اجتماعی شبکه ۵ تولید می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همایون شجریان برای «قاتل و وحشی» می‌خواند


همایون شجریان خواننده‌ تیتراژ پایانی فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شباهت تصویرسازی «خانه وحشت درختی» به ماجرای یورش به ساختمان کنگره – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طرفداران سیمپسون‌ها شباهت‌هایی بین قسمت‌های اخیر این کارتون و یورش به کنگره پیدا کردند.

به گزارش سینماپرس، طرفداران سریال کارتونی سیمپسون‌ها (The Simpsons) ذوق‌زده شباهت‌هایی را بین یورش راستگرایان افراطی به ساختمان کنگره و یکی از قسمت‌های اخیر این سریال پیدا کرده‌اند.

سی‌ویکمین قسمت مخصوص هالووین در این مجموعه انیمیشنی که در ۱ نوامبر تحت عنوان «خانه وحشت درختی» (Treehouse of Horror) پخش شد، یک صحنه آخرالزمانی را نشان می‌دهد که در آن شهر زادگاه سیمپسون‌ها، اسپرینگ‌فیلد، در روز تحلیف سال ۲۰۲۱ دچار آتش‌سوزی شده، اتومبیل‌ها واژگون شده، پنجره‌ها خرد شده، و هومر سیمپسون بلاتکلیف نتوانسته است رأی بدهد.

این تصاویر شباهت آشکاری به آشوبگران حامی ترامپ در یورش روز چهارشنبه به ساختمان کنگره دارد که منجر به کشته شدن چهار نفر و محاصره نمایندگان مجلس در دفاتر کارشان شد.

یکی از طرفداران این کارتون در توییتر خود نوشت: «دوباره، سیمپسون‌ها آینده را پیش‌بینی کردند.»

یکی دیگر از طرفداران این کارتون نوشت: «یک پیشگویی دیگر توسط سیمپسون‌ها! ما در نمایش ترومن زندگی می‌کنیم.»

تعدادی از طرفداران این کارتون عکس‌های یکی از آشوبگران در شمایل وایکینگ‌ها در اتاق سنا را در کنار یک شخصیت سیمپسون‌ها نمایش دادند که با شمایل مشابه بر بالای ساختمان کنگره پرچم آمریکا را برافراشته است.

وی نوشت: «سیمپسون‌ها هرگز شما را ناامید نخواهند کرد»

این اولین باری نیست که سیمپسون‌ها یک قدم از تاریخ جلوتر بودند. این نمایش که بیش از ۳۰ سال است در حال اجرا است، به نظر می‌رسد از ویروس کرونا و زنبورهای قاتل (فصل ۴ “Marge in Chains”) گرفته تا رئیس جمهور شدن دونالد ترامپ (فصل ۱۱ “Bart to the Future”) را پیش‌بینی کرده است.

حتی به نظر می‌رسد که سیمپسون‌ها در پیش‌بینی اتفاقات خوب در فناوری، علوم و فرهنگ پاپ نیز توانایی عجیبی دارند. مانند پایان سریال «بازی تاج و تخت» (قسمت خیالی فصل ۲۹ سریال The Serfsons)، خرید شبکه فاکس توسط شرکت دیزنی (فصل ۱۰ When You Wish Upon a Star) پیش‌بینی جرم بوزون هیگز توسط هومر (فصل ۱۰ The Wizard of Evergreen Terrace).

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ترانه‌های قدیمی را بازسازی می‌کنیم تا از تاریخ محو نشوند


تهیه کننده برنامه «عندلیب» می‌گوید گروه موسیقی این برنامه آثار موسیقایی گذشته را که به دلایل مختلف قابلیت پخش ندارند، بازسازی و مجددا ضبط می‌کند اما اکنون کرونا فعالیت این گروه را مختل کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خورشید» ر میان ۱۰ شانس اول شکار اسکار – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشریه ورایتی با انتشار فهرستی از فیلم‌هایی که در ردیف مدعیان کسب جایزه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار نود و سوم جای دارند، «خورشید» مجید مجیدی را در میان ۱۰ شانس اول جای داد.

به گزارش سینماپرس، نشریه ورایتی، با انتشار فهرستی از فیلم‌هایی که از بیشترین شانش برای دریافت جایزه اسکار بین‌المللی ۲۰۲۱ برخوردار هستند فیلم «دور دیگر» از دانمارک را در ردیف اول جای داد و برای «خورشید» نیز جایگاه هشتم را قایل شد.

منتقدان ورایتی به تازگی «خورشید» را در ردیف ۱۰ فیلم دوم از نظر داشتن شانس برای گلدن گلوب جای داده بودند.

فهرست منتشر شده توسط ورایتی چنین است:

۱. «دور دیگر» ساخته توماس وینتربرگ از دانمارک / این کشور ۱۲ بار نامزدی اسکار را کسب کرده، ۳ بار آن را برده و ۵۷ فیلم تاکنون به اسکار معرفی کرده است.

۲. «من دیگر اینجا نخواهم بود» ساخته فرناندو فریاس از مکزیک

۳. «دو نفر از ما» ساخته فیلیپو منگتی از فرانسه / این کشور تاکنون ۴۰ بار نامزدی اسکار را کسب کرده، ۱۲ بار جایزه اسکار را برده و ۶۶ بار در رقابت اسکار حضور داشته است.

۴. «خواهر کوچک من» ساخته استفانی چوآت و ورونیک ریموند از سوییس / این کشور ۵ بار نامزد اسکار شده، ۲ بار این جایزه را برده و ۴۷ فیلم تاکنون به اسکار معرفی کرده است.

۵. «شب پادشاهان» ساخته فیلیپ لاکوته از ساحل عاج

۶. «رقفای عزیز» ساخته آن دری کونچالفسکی از روسیه / این کشور ۷ بار نامزدی اسکار را کسب کرده و یک بار برده است. در مجموع روسیه ۲۷ بار در اسکار حضور داشته است.

۷. «کجا بودی آیدا؟» ساخته جاسمیلا زبانیک از بوسنی و هرزگوین / این کشور یک بار نامزد اسکار شده، یک بار جایزه برده و تاکنون ۱۹ بار در این رقابت شرکت کرده است.

۸. «یک خروشید» ساخته چانگ مونگ-هونگ از تایوان

۹. «خورشید» ساخته مجید مجیدی از ایران / با ۳ بار نامزدی اسکار، ۲ بار برد جایزه اسکار و معرفی ۲۵ فیلم تاکنون به اسکار

۱۰. «شارلاتان» ساخته آگنسکا هالند از جمهوری چک / این کشور ۳ بار نامزدی اسکار را کسب کرده، یک بار این جایزه را برده و تاکنون ۲۶ بار فیلمی به اسکار معرفی کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع