X

بایگانی دی 22, 1399

دفتر سینمایی

به دلیل شرایط کرونایی هنوز قطعیتی درباره شکل اجرایی «جشنواره تئاتر فجر» وجود ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عضو هیئت انتخاب نمایش‌های صحنه‌ای(رقابتی) جشنواره تئاتر فجر بیان کرد که بشر همیشه در بحران ها چاره سازی کرده است و این روزها جشنواره تئاتر فجر به بهره گیری از شیوه‌های نو برای اجرای بهتر در شرایط کرونا می‌اندیشد.

به گزارش سینماپرس، «شهرام زرگر» عضو هیئت انتخاب آثار رقابتی بخش نمایش‌های صحنه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره کیفیت آثار این دوره و معیارهای داوری در گفت وگو با خبرنگار تئاتر فارس گفت: ویژگی هایی مانند بدیع بودن، عدم تکرار مضمون و نمایشنامه و… عمده‌ترین مواردی بودند که در آثار به آن‌ها رسیدیم و خوشبختانه تعداد کارها هم قابل توجه بود.  

وی افزود: این در حالی است که بعضی از کارها کیفیت مطلوبی نداشتند. به نظرم کسی که می خواهد کار خوبی را خلق کند و در سطح اول کشور مطرح شود باید پیش از هر چیزی با دریافتن تعریفی از توان و توقع خود، به تولید بپردازد. هنرمندان ابتدا باید خود بازبین و انتخاب‌گر اثرشان باشند.  

زرگر با اشاره به شیوه برگزاری جشنواره تئاتر فجر در شرایط کرونا و دوره سی و نهم عنوان کرد: واقعیت این است که هنوز قطعیتی به دلیل شرایط درباره شکل اجرایی جشنواره وجود ندارد. تصور می کنم بخشی از آن به شکل آنلاین برگزار می شود. البته من پیش تر داور جشنواره تئاتر «مقاومت» هم بودم و همزمان که ما کارها را می‌دیدیم، گروهی به تصویربرداری از آن‌ها می‌پرداختند و تصاویر ضبط شده پخش می‌شد. به نظر می‌رسد این شیوه نیز برای خود سبکی در شرایط کنونی است که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.  

عضو هیئت انتخاب نمایش‌های صحنه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد: باید بدانیم زندگی جریان دارد، کرونا رویدادی است که به داخل آن پرتاب شده‌ایم و هیچ چیز از پیش اندیشیده ای برای مواجه با آن نبود. به طور کلی بشر همیشه در بحران‌ها چاره سازی می‌کند.

تئاتر حتی در جریان جنگ جهانی دوم که شهر لندن هر شب بمباران می شد، به روی صحنه می‌رفت و به راه خود ادامه می‌داد. این حرفه و هنر شامل تعریف تعطیلی در آن دوران نشد و نخواهد شد و با تمام ساز و کاری که یک شغل هنری ایجاب می کند، به کار خود ادامه می‌دهد.

وی در پایان گفت: شرایط کرونا محدودیت‌ها و اجبارهایی را به ما تحمیل کرده است و ناچار به پذیرش اش هستیم اما به جای تعطیل کردن، باید راهکارهایی برای کمترین آسیب‌ها اندیشیده شود. شاید حفظ پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌ اجتماعی در اجراها و استفاده از شیوه‌های فنی که یکی از آن بهره گیری از پخش آنلاین است، بهترین راه‌حل هایی است که تئاتر را در این دوران زنده نگه می‌دارد.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه ۱۱ تا ۲۱ بهمن ۹۹ برگزار می‌شود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نبود بستر مناسب سبب دوری جوانان باسواد از کارهای پژوهشی است


حسن موریزی نژاد معتقد است بخش پژوهش هنر نیازمند اتاق فکری دائمی است که با توجه به ‏نیازهای ‏پژوهشی جامعه ما، موضوع یا موضوعاتی را جهت پژوهش و نگارش به ‏نویسندگان صاحب ‏صلاحیت بسپارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

الوند: بنده با برگزاری جشنواره فجر در دوران پاندمی کرونا صد در صد مخالفم!/ آقایان اشتباه تابش را در برگزاری جشنواره کودک را تکرار می کنند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیروس الوند کارگردان سینما با انتقاد شدید نسبت به اصرار نابخردانه برخی مدیران سینمایی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر در روزهای بحرانی کرونا گفت: بنده با برگزاری جشنواره فجر صد در صد مخالفم؛ امروزه با توجه به پاندمی ویروس کرونا در سراسر جهان حال بسیاری از صنایع و مشاغل از جمله سینما خوب نیست، جشنواره های مهم در سراسر دنیا تعطیل شده اند و توجه به جان مردم در اولویت همه دولت ها است؛ ما هم باید بدانیم سینما در حال احتضار است و با برگزاری جشنواره فجر نمی توان ادای زنده بودن سینما را درآورد، پس بهتر است بودجه ای را برای برگزاری این رویداد بی بازده صرف نکنیم!

کارگردان فیلم های سینمایی «دست های آلوده» و «پرتقال خونی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمایی باید واقع بین باشند و با رو راستی اعلام کنند که سینما در حال احتضار است. سینمای ایران قبل از ورود و گسترش ویروس کرونا هم حال روز خوبی نداشت و دخل و خرجش یکسان نبود. مردم عادت سینما رفتن را مدت ها است فراموش کرده اند و متأسفانه سینمای ایران با یک ورشکستگی جدی مواجه شده است.

وی ادامه داد: مردم مناسک سینما رفتن را از دست داده اند و همین باعث شده بود تا بسیاری از فیلم هایی که حتی قبل از کرونا اکران شدند نتوانند حتی بودجه تولید خود را در گیشه به دست آورند.

الوند سپس با اشاره به برخی اظهارات ناآگاهانه مدیران سینمایی متذکر شد: عده ای می گویند زنده بودن سینما به برگزاری جشنواره است! این حرف غلط چه معنایی دارد؟ شما اگر سینما احترام قائلید برای نشان دادن تصویر واقعی امروز سینما باید به مردم حقیقت را بگویید و اجازه ندهید جشنواره برگزار شود.

این سینماگر خاطرنشان کرد: بنده همانطور که پیش از این هم تأکید کردم با برگزاری جشنواره در این شرایط بحرانی کنونی به شدت مخالفم؛ با چنین جشنواره ای هرگز نمی توان ارتباط برقرار کرد.

کارگردان فیلم های سینمایی «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» و «یک بار برای همیشه» تصریح کرد: آقایان با برگزاری جشنواره فجر به شیوه نوین، اشتباه تابش را در برگزاری جشنواره کودک را تکرار می کنند! ما رسماً شاهد بودیم کاری که آقای تابش در جشنواره کودک انجام دادند هیچ ثمر و قایده ای نداشت. ما با برگزاری جشنواره فجر به این شیوه جدید تنها باعث نابودی آن خواهیم شد و جشنواره را از تعریف خواهیم انداخت.

الوند سپس با خواندن مصرعی از اشعار مولانا گفت: پشت این پرده خبرها است که ما بی خبریم!؛ بی تردید اصرار برخی افراد برای برگزاری جشنواره فیلم فجر داستان هایی دارد که ما از آن داستان ها مطلع نیستیم!؛ سال ها بعد معلوم می شود دلیل این اصرارهای چه چیزی بوده است!

این کارگردان پیشکسوت یادآور شد: جشنواره فیلم فجر یک نماد برای یادآوری پیروزی انقلاب است و ما نباید اجازه دهیم این نماد با اعمال سلیقه ناآگاهانه برخی از افراد دستخوش تغییرات منفی کیفی شود.

وی سپس خطاب به مدیران سینمایی اظهار داشت: ما مگر چقدر فیلم داریم که بتوانند در شأن این جشنواره باشند؟ چقدر فیلم تولید کرده ایم که پشت تولید آن ها دلایل سینمایی و هنری وجود داشته؟ آیا برگزاری این جشنواره در این روزهای کرونایی جز یک موضع گیری سیاسی چیز دیگری هم دارد؟

الوند در پایان این گفتگو یادآور شد: جشنواره فیلم فجر همواره برای خود ارزش و اعتبار داشته است. زمانی بحث ما این بود که کفه سینمای کمدی در جشنواره سنگین شده و باید به سمت فیلم های تحلیلی مسائل روز و… برویم. اما امروزه از نظر کمی در موقعیتی نیستیم که بتوانیم گلچین خوبی برای حضور فیلم ها در جشنواره داشته باشیم. این چه معنایی دارد که هر فیلمی که تولید شده بتواند در جشنواره شرکت کند؟ مگر این جشنواره مهمترین رویداد سینمایی کشور نیست؟ چرا اینطور بی اعتبار و بی ارزشش می کنید؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی شورای داوران جشنواره ملی «نغمه‌های محمدی»


دبیر علمی نخستین جشنواره ملی موسیقی‌ها و نغمه‌های محمدی با اشاره به تمدید مهلت ارسال اثر و ثبت‌نام در این جشنواره، اعضای شورای داوران را معرفی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دولت برای حل مشکلات تئاتر فقط وعده می‌دهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تجمع اعتراضی هنرمندان تئاتر در مقابل مجلس شورای اسلامی، بهانه‌ای بود برای طرح مشکلات هنرمندان و بی‌تفاوتی‌های دولت به مشکلات هنرمندان که به رغم وعده‌های متعدد بی‌سرانجام باقی مانده است.

به گزارش سینماپرس، موضوع تجمع اعتراضی هنرمندان هنرهای نمایشی در مقابل مجلس شورای اسلامی که به منظور اعتراض به مشکلات صنفی و معیشتی برگزار شد، بازتاب‌های زیادی داشت.


شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر در گفتگو با برنامه «امروز تئاتر» رادیو نمایش درباره این تجمع گفت: «نیاز جمعی تئاتری‌ها توجه به مصالح انسانی و مدنی است. در هر جامعه‌ای دولت‌ها باید نیازهای اولیه انسان‌های آن جامعه را تمهید و درباره آن سیاستگذاری کنند. مقام معظم رهبری جمله مستقیمی برای رسیدگی و تأمین بیمه تأمین اجتماعی کسانی که سرکار نیستند، فرمودند.» گیل‌آبادی با اشاره به فرایند مطالبه‌گری اهالی تئاتر از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون افزود: «در ۲۴ اسفند ۹۹ اهالی تئاتر نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتند که رونوشت آن به آقای نوبخت و آقای روحانی داده شد و هیچ پاسخ مشخصی هم دریافت نکردیم. بعد از آن جلسات متعددی تشکیل شد و ششم فروردین ۹۹ پیرو نامه به وزیر، نامه مستقیمی به آقای روحانی رئیس‌جمهور نوشتیم که به دفتر ایشان و مشاور رسانه‌ای‌شان ارجاع دادند. این نامه در مرحله بعد به دفترشان و به سازمان برنامه‌ریزی و بودجه رسید و باز هم اتفاقی نیفتاد.»


وی خاطر نشان کرد: «ارسال نامه‌های متعدد منجر به تشکیل جلسه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور شد. در جلسه معاون اول، وی مستقیم دستور پیگیری دادند و من خود در جلسه افطاری این بحث را مطرح کردم و گفته شد که بیمه هنرمندان سال بعد نباید تکرار شود، اما دوباره تکرار شد و مطمئن هستم با رویه فعلی دولت دوباره تکرار خواهد شد.» مدیر عامل خانه تئاتر با بیان اینکه لیستی از نیازها و مطالباتی داریم که همه وقایع در آن درباره وضعیت تئاتر پیش‌بینی شده است، وجود دارد، عنوان کرد: «در چنین وضعی یا باید چشم‌انداز محتملی داشت یا باید به طور اقتضایی عمل کرد. مردم چه گناهی کرده‌اند!؟ در حال حاضر وقت این است که تصمیم جدی در این بخش گرفته شود.» لازم به یادآوری است در پایان تجمع اعتراضی هنرمندان هنرهای نمایشی مقابل مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای از سوی حضار منتشر شد که در آن درخواست‌هایی از جمله تخصیص بودجه حمایتی برای جلوگیری از تعطیلی تئاترهای خصوصی و همچنین تسهیلات بیمه و حقوق بیکاری برای هنرمندان تئاتر مطالبه شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سالار عقیلی: افشین یداللهی یک انسان آزاده بود


سالار عقیلی درباره افشین یداللهی اینگونه می‌گوید: «از دید من دکتر یداللهی یک انسان بود، یک انسان آزاده، یک انسان پاک نهاد. این پاکی و خلوص را در اشعار ایشان نیز می‌بینید.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

‏راهیابی ۱۵۶ نقاشی به مرحله دوم جشنواره تجسمی فجر


عضو شورای داوری رشته نقاشی جشنواره تجسمی فجر از انتخاب ۱۵۶ اثر در مرحله اول بخش نقاشی خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۶۲ فیلم بلند سینمایی حائز شرایط شرکت در بخش سودای سیمرغ شدند+فهرست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسامی ۶۲ فیلم بلند سینمایی حائز شرایط شرکت در بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، دبیرخانه جشنواره سی و نهم طی روزهای گذشته به بررسی ۱۱۰ فیلم ثبت‌نام شده و ارزیابی فرم‌های ثبت‌نام از نظر تطابق با آیین‌نامه جشنواره پرداخت.

بر این اساس، فرم‌های متقاضیان شرکت در این دوره جشنواره از نظر سال تولید، دارا بودن پروانه ساخت سینمایی، ارائه نشدن فیلم در دوره گذشته جشنواره و… مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت ۶۲ فیلم از بین آثار متقاضی (حدود ۵۷ درصد آثار) واجد شرایط شرکت در جشنواره سی و نهم شناخته شدند.

وضعیت پروانه نمایش فیلم‌های این دوره نیز در این فهرست مشخص شده که در این بین ۱۴ فیلم تاکنون پروانه نمایش صادر شده و ۴۸ فیلم در دست بررسی شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی قرار دارد.

قابل ذکر است که طی روزهای گذشته، از بین فیلم‌های متقاضی شرکت در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، ۵ فیلم روشنایی (کامشاد کوشان)، ترانه‌های پدری (محمد بصیری)، بانک‌زده‌ها (جواد اردکانی)، موافقت اصولی (امیر پورکیان) و کوسه (علی عطشانی) به علت مسائل فنی و آماده نبودن از شرکت در جشنواره انصراف دادند.
فهرست فیلم‌های حائز شرایط شرکت در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را از اینجا مشاهده کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیاستگذاری جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی به دست چه کسانی است؟


اعضای شورای سیاستگذاری سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران یک اعتراف‌نامه‌ جذابِ آمریکایی‌- انگلیسی برای «تحریف تاریخ ایران» در گروه سینمایی «هنروتجربه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند جنجالی «کودتای ۵۳» ساخته تقی امیرانی از امروز در برخی از سینماهای هنروتجربه روی پرده می‌رود؛ اثری که شاید از نظر تکنیکی، چیزی کم ندارد. اما روایت آن به صورتی واضح تحریف «تحریف تاریخ ایران» و قدیس‌سازی از یک «ساده‌لوح سیاسی» می باشد.

به گزارش سینماپرس، مستند بلند «کودتای ۵۳» به کارگردانی تقی امیرانی با موضوع تاریخی و سرنوشت‌ساز کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از عصر امروز دوشنبه ۲۲ دی ماه در تعدادی از سینماهای «هنروتجربه» روی پرده می‌رود تا علاقه‌مندان به تاریخ و سینمای مستند بتوانند این اثر را روی پرده عریض به تماشا بنشینند.

 «کودتای 53» در سینماهای هنروتجربه روی پرده می‌رود

مخاطبان می‌توانند با مراجعه با سایت‌های فروش بلیت برای تماشای این اثر اقدام کنند.

همچنین این مستند از امروز در سایت هاشور به صورت آنلاین اکران شده است. همزمانی اکران آنلاین با اکران در سینماهای هنروتجربه تجربه‌ای جدید در دوران کروناست.

مستند بلند «کودتای ۵۳» (coup۵۳) موضوع مهم تاریخی و سرنوشت‌ساز کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را که منجر به سرنگونی دولت محمد مصدق شد، مورد بررسی قرار داده است.

«کودتای ۵۳» در بخش نمایش ویژه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور داشت و در آیین اختتامیه این جشنواره جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرد.

این مستند طی یک دهه ساخته شده و محصول مشترک ایران، انگلیس و آمریکا است.

مشاهده خبر از سایت منبع