X

بایگانی دی 22, 1399

دفتر سینمایی

گفت‌وگو با خالق استارتاپ هنری که در جنوب ایران شهره شده است!


در دنیای امروز که همه چیز تحت تأثیر فناوری‌ها و توسعه‌ی کسب و کارهای اینترنتی است، حتی هنر و فرهنگ نیز از این رشد حیرت انگیز بی نصیب نیست. استارتاپ‌ها یا کسب و کارهای نوپایی که اغلب مبتنی بر اینترنت هستند، چند سالی است در کشور ما هم جایی برای خود باز کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امسال همه فیلم‌ها در کنار هم داوری می‌شوند/این امر می‌تواند برای فیلم اولی‌ها یک قدم بزرگ باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی قائم‌مقامی تهیه‌کننده سینما که با دو فیلم از کارگردانان فیلم‌اولی فرم تقاضای حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده است، این دوره از جشنواره را فرصت شکوفایی فیلم‌اولی‌ها می‌داند.

به گزارش سینماپرس، علی قائم مقامی تهیه کننده سینما که فرم حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را برای ۲ فیلم سینمایی «سیاه باز» و «گل به‌خودی» پرکرده است، در گفتگو با مهر گفت: فیلم «سیاه باز» به کارگردانی حمید همتی یک فیلم اولی است که در آن بازیگران بسیار خوبی حضور دارند، این فیلم یک داستان اجتماعی دارد که درباره بیت کوین است، همچنین «گل به‌خودی» به کارگردانی احمد تجری است که یک اثر اجتماعی در حوزه نوجوان است، این فیلم نیز اولین فیلم سینمایی احمد تجری به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در واقع بعد از اینکه فیلمنامه این ۲ پروژه سینمایی فیلم اولی را خواندم، تصمیم گرفتم تا تهیه‌کننده‌ای این آثار را برعهده گرفته تا بتوانیم فیلم‌های قابل قبولی را جلوی دوربین ببریم.

قائم‌مقامی توضیح داد: جشنواره فیلم فجر، مهمترین رویداد و محفل فرهنگی و هنری کشور به شمار می‌رود، این جشنواره همیشه سر موعد برگزار شده و بهتر است همیشه به همین منوال برگزار شود، مساله این است که طی یک سال گذشتی بسیاری از کارگردانان و تهیه کنندگان به یک امیدی فیلم ساخته‌اند و دوست دارند این آثار در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر چه توسط داوران و چه توسط رسانه‌ها و یا مردم دیده شود.

چاره‌ای جز برگزاری جشنواره «فجر» نبود

وی تاکید کرد: سینمای ایران چاره‌ای جز برگزاری مهمترین رویداد سینمایی کشور نداشت و این جشنواره هرچند با تفاوت‌هایی نسبت به دوره‌های قبلی برگزار می‌شود اما برگزاری آن بهتر از برگزار نشدن آن بود.

این مدل از برگزاری جشنواره یک حسن دارد، فیلم اولی‌ها در دوره‌های گذشته تنها در بخش بهترین فیلم اول داوری می‌شدند و بازی‌ها، طراحی‌ها و دیگر شاخه‌های هنری این آثار داوری نمی‌شد، این در حال است که ممکن بود در فیلم‌های اول بازی‌های درخشان و یا فیلمبرداری‌های خوبی وجود داشت که می‌توانست پا به پای دیگر آثار رقابت کنند قائم مقامی درباره اینکه ممکن است مخاطبان عام که یکی از ارکان اصلی برگزاری این جشنواره هستند، نتوانند فیلم‌ها را ببینند، گفت: امیدوارم تا آن زمان شرایطی فراهم شود تا مانند سال‌های گذشته مخاطبان هم بتوانند به صورت حضوری این جشنواره را دنبال کنند.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنم که این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های قبل با تفاوت‌هایی همراه است و می‌توان گفت که نسبت به گذشته با تغییرات مهمی مواجه است، در گذشته یک هیات انتخاب بود که فیلم‌ها را بررسی می‌کرد و بعد از غربالگری داوری می‌شد، اما امسال بدون حضور هیات انتخاب همه فیلم‌ها دیده و داوری می‌شود.

این تهیه‌کننده سینما بیان کرد: البته باید این را بگویم که این مدل از برگزاری جشنواره یک حسن دارد، فیلم اولی‌ها در دوره‌های گذشته تنها در بخش بهترین فیلم اول داوری می‌شدند و بازی‌ها، طراحی‌ها و دیگر شاخه‌های هنری این آثار داوری نمی‌شد، این در حال است که ممکن بود در فیلم‌های اول بازی‌های درخشان و یا فیلمبرداری‌های خوبی وجود داشت که می‌توانست پا به پای دیگر آثار رقابت کنند.

وی توضیح داد: خوشبختانه در این دوره از جشنواره ممکن است فیلم‌های اول در همه رشته‌ها دیده شوند و این خود مساله بسیار مهمی است، به عنوان مثال ممکن است در دوره‌های قبل می‌گفتند ۳ فیلم اولی می‌تواند به بخش مسابقه اصلی راه پیدا کنند، اما امسال همه فیلم‌ها در کنار هم داوری می‌شوند. این امر می‌تواند برای فیلم اولی‌ها یک قدم بزرگ باشد.

عضو هیات مدیره خانه سینما تاکید کرد: معتقدم سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، محلی برای شکوفایی فیلم اولی‌ها به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کرونا و شرایطی که برای سینما رخ داده است، فکر می‌کنم جشنواره‌ای متوسط و حتی رو به خوبی داشته باشیم، البته این جشنواره مانند سال‌های قبل نمی‌شود، اما مهم این است که این جشنواره در چنین شرایطی برگزار می‌شود.

کار سخت هیأت داوران

تهیه کننده فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» بیان کرد: به نظرم از بین ۱۱۰ فیلمی که فرم حضور در جشنواره را پر کرده‌اند، تعداد بسیاری حذف می‌شود، چرا که برخی از این آثار پروانه ویدیویی دارند، نسخه نهایی تعدادی از فیلم‌ها نیز ممکن است به دبیرخانه نرسد و همین مساله سبب می‌شود تا تعداد کمی از فیلم‌ها به عنوان نامزد در لیست داوری قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه هیات داوران در این دوره از جشنواره کار سختی را پیش رو دارند، تاکید کرد: تعداد آثار فیلم اول در این دوره بسیار زیاد است و ممکن است در بین این آثار فیلم‌های خوبی وجود داشته باشد، در این دوره هیات داوران باید همه موارد را برای فیلم‌های اول در نظر بگیرد که این خود مسئولیت بسیار سختی را به همراه دارد.

مدیر تولید فیلم رستاخیز در پایان در جواب این سوال که چه چیز باعث شد با فیلم اولی در این دوره همکاری کند، گفت: دوست داشتم تجربه جدیدی را با فیلم اولی‌ها پشت سر بگذارم، که این تجربه بعد از همکاری با کارگردانان نامدار، برای من جالب بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یادمان «سرباز وطن» در انتظار انتخاب


داوری آثار مسابقه ملی «سرباز وطن» با هدف ساخت سازه‌ای با هویت ملی در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد ۲۲ دی ماه در هتل ارم آغاز شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمید هیراد «خدا نکند» را منتشر کرد


حمید هیراد در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود تک آهنگ «خدا نکند» را در دسترس شنوندگان قرار داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال ابرقهرمانی «پسرها» پیشتاز شد/ «روح» باز هم جایزه گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم‌های «پسرها»، «روح» و «پالم اسپرینگز» در ابرجوایز انتخاب منتقدان امسال به عنوان برندگان بزرگ شناخته شدند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، درام ابرقهرمانی «پسرها» محصول آمازون پرایم ویدیو با کسب چهار جایزه از جوایز ابرجوایز انتخاب منتقدان بیشترین تعداد جوایز را از آن خود کرد و توانست عنوان بهترین سریال ابرقهرمانی، بهترین بازیگر مرد در سریال ابرقهرمانی برای آنتونی استار، بهترین بازیگر زن در سریال ابرقهرمانی برای آیا کش و بهترین شخصیت منفی در یک سریال را باز هم برای استار از آن خود کند.

در این جوایز، تمام بخش‌های ابرقهرمانی همچنین شامل آثاری می‌شدند که با اقتباس از کمیک بوک‌ها و ویدیو گیم‌ها ساخته شده‌اند.

«پالم اسپرینگز» که فیلمی محصول هولو و نئون با نقش‌آفرینی اندی سمبرگ، کریستین میلیوتی و جی‌کی سیمونز است و نیز فیلم انیمیشن «روح» محصول دیزنی پلاس هر یک توانستند سه جایزه دریافت کنند.

«پالم اسپرینگز» جوایز بهترین فیلم علمی‌تخیلی/ فانتزی و همچنین بهترین بازیگر مرد و زن این ژانر را برای سمبرگ و میلیوتی به خود اختصاص داد. «روح» هم جایزه بهترین فیلم انیمیشن را برد و جیمی فاکس و تینا فی برای آن توانستند به عنوان بهترین صداپیشه مرد و زن شناخته شوند.

«مرد نامرئی» محصول یونیورسال به عنوان بهترین فیلم ژانر وحشت شناخته شد و «وایکینگ‌ها» محصول شبکه هیستوری هم جایزه بهترین سریال اکشن را از آن خود کرد.

در میان استودیوها، «استودیو» با پنج پیروزی در صدر قرار گرفت. این شرکت جایزه بهترین فیلم اکشن را به خاطر «۵ قطره خون»، بهترین بازیگر مرد در یک فیلم اکشن را برای دلروی لیندو برای بازی در همین فیلم، بهترین سریال انیمیشن برای «بوجک هورسمن»، بهترین صداپیشه مرد در یک سریال انیمیشن را برای ویل آرنت در «بوجک هورسمن» و بهترین فیلم ابرقهرمانی را به خاطر «محافظان قدیم» کسب کرد.

آمازون، دیزنی پلاس و یونیورسال هر یک با چهار جایزه در رتبه دوم قرار گرفتند.

ابرجوایز انتخاب منتقدان همچنین یک جایزه میراث کاری به فرنچایز «سفر ستاره‌ای» اهدا کرد. پاتریک استوارت و سونکوا مارتین-گرین این جایزه را در مراسمی تلویزیونی بدون حضور تماشاچیان زنده که از شبکه سی‌دبلیو پخش شد، دریافت کردند.

استوارت همچنین جایزه بهترین بازیگر مرد یک سریال علمی‌تخیلی/ فانتزی را به خود اختصاص داد. کوین اسمیت و دنی فرناندز مجری مراسم بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از ساز تا استارتاپ


در دنیای امروز که همه چیز تحت تأثیر فناوری‌ها و توسعه‌ی کسب و کارهای اینترنتی است، حتی هنر و فرهنگ نیز از این رشد حیرت انگیز بی نصیب نیست. استارتاپ‌ها یا کسب و کارهای نوپایی که اغلب مبتنی بر اینترنت هستند، چند سالی است در کشور ما هم جایی برای خود باز کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فانوس روشن جشنواره عمار به فیلمنامه «سه سپیده» از اردبیل رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جایزه فیلمنامه برتر یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار به فیلم «سه سپیده» نوشته علی حسن زاده کارگردان اردبیلی تعلق گرفت.

بع گزغرش سینماپرس، علی حسن زاده، نویسنده فیلم «سه سپیده» با بیان اینکه این تله فیلم روایت گر سه دوره تاریخی مختلف از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۰ در استان اردبیل است، به مهر اظهار کرد: داستان اصلی این فیلم از حوادث قیام مردم نیارق و انقلابیون مردم اردبیل به رهبری مرحومین حضرت آیت الله مروج، آیت الله مسائلی و حادثه ترور شهید پیرزاده آغاز شده و رشادت‌های مردم اردبیل را در مبارزات گسترده علیه رژیم طاغوت به تصویر می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه بخش دوم این فیلمنامه به نقش سرداران و فرماندهان استان اردبیل در طول هشت سال دفاع مقدس اختصاص دارد، افزود: بخشی از زندگی و دلاور مردی‌های شهیدان شاپور برزگر و مرحمت بالازاده به تصویر کشیده شده و در بخش آخر در خصوص پیشرفت‌های استان از جمله فعالیت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و زمین گرمایی فیلم برداری انجام شده است.

حسن زاده به توصیف مراحل نگارش و انجام تحقیقات اولیه این فیلمنامه نیز پرداخت و گفت: شکل گیری داستان اصلی این فیلم بر اساس تحقیقات و مستندات تهیه شده حدود ۱۱ ماه به طول انجامید و تمامی حوادث رخ داده در این فیلم بر اساس وقایع و اتفاقات تاریخی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس در استان اردبیل پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه در بخش فیلم‌های بلند و نیمه بلند جشنواره در مجموع ۶۳ فیلم به مرحله داوری رسیده بودند افزود: ۳۱ فیلم در بخش فیلم‌های بلند جشنواره و ۳۲ فیلم در بخش فیلم‌های نیمه بلند مورد ارزیابی قرار گرفتند که در نهایت پنج فیلم به مرحله پایانی این جشنواره راه پیدا کرده و فیلم نامه «سه سپیده» موفق به کسب رتبه برتر این جشنواره شد.

نویسنده فیلم سه سپیده یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار را بسیار پربار و اثر بخش دانست و تصریح کرد: جشنواره مردمی عمار همواره ویترین فیلم‌های حماسی و انقلابی بوده و هست و امسال نیز همزمان با سالگرد شهادت سردار دل‌ها برای نخستین بار بخش ویژه تولید آثار با عنوان حاج قاسم سلیمانی نیز برگزار شده بود که بر کیفیت و ارائه فیلم‌هایی با موضوعات مقاومت و ایثار و شهادت افزود بود.

«سه سپیده» عنوان فیلم تلویزیونی است که تهیه‌کننده و کارگردانی برعهده رحیم طوفان است و به سفارش سیمای استان‌های سازمان صدا و سیما در درجه (الف) در صدا و سیمای مرکز اردبیل تولید می‌شود.

در این فیلم تلویزیونی علیرضا جلالی تبار، رامین راستاد، سارا منجزی، فرهاد طوفان، سروناز میرائیز، مسعود نخستین، فرناز فرایدی، محمد خورشیدی و جمعی از هنرجویان به ایفای نقش می‌پردازند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کیمیایی: مدیران بودجه هایی که خرج برگزاری جشنواره ها می کنند را به سینماگران اختصاص دهند/ خانه سینما جز برگزاری ختم و صدور کارت عضویت چه کاری می کند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پولاد کیمیایی بازیگر و کارگردان سینما با انتقاد از متولیان فرهنگی کشور در خصوص ارائه راهکار برای برون رفت از کمای سینما در دوران کرونا گفت: مدیران بودجه های پراکنده ای که خرج برگزاری جشنواره ها می کنند را به معیشت سینماگران اختصاص دهند؛ با این تورم و گرانی سرسام آوری که این روزها شاهدش هستیم و با توجه به بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از هنرمندان روا نیست که چنین بودجه های هنگفتی برای انجام امور غیر ضروری نظیر برگزاری جشنواره ها مصرف شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «خفه گی» و «گشت ارشاد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه نه تنها در سینما که در سایر بخش ها و حوزه های کشور شاهد سوء مدیریت جدی هستیم. بودجه های بیت المال توسط برخی مدیران و مسئولان در حالی هدر می شوند که بخشی از این بودجه ها می تواند زندگی مردم را که با مشکلات عدیده رفاهی و اقتصادی و معیشتی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند عوض کند.

وی ادامه داد: مسئولان باید قدر این مردم را بدانند. این مردم همان هایی هستند که برای سرافرازی کشور انقلاب کردند، این مردم همان هایی هستند که برای اینکه کشور به دست بیگانگان نیفتد جنگیدند و به جبهه ها رفتند، این مردم همان هایی هستند که برای پاسداری از کشور در مقابل تحریم ها مقاومت کردند و دم نزدند، حالا این مردم نیاز به حمایت و کمک دارند و اگر این کمک الآن رخ ندهد، دل چرکینی مردم از مسئولان تا سال ها باقی خواهد ماند و این اصلاً خوب نیست.

کیمیایی در همین راستا متذکر شد: متأسفانه در کشور ما برخی مسائل حاشیه ای که اهمیتی ندارند توسط مسئولان در صدر قرار می گیرند و برخی مسائل بنیادین که باید انجام شوند در سطوح زیرین واقع می شوند! همه این ها به آن علت است که مسئولان دولت مدیریت بحران بلد نیستند. نه تنها در مواجهه با ویروس منحوس کرونا این امر را اثبات کردند که در بحران هایی نظیر بحران های سیل، زلزله، وقایع زیست محیطی، ساختمان پلاسکو و… هم ثابت کردند که قادر به حل بحران نیستند.

این سینماگر افزود: متأسفانه ما با مسئولانی روبرو هستیم که وقتی بودجه هنگفتی را می بینند برای خودنمایی در آنجا قرار می گیرند اما در عمل کارآیی ندارند و دردی از مردم و جامعه درمان نمی کنند.

بازیگر فیلم های سینمایی «سربازهای جمعه» و «شمعی در باد» سپس با اشاره به مشکلات پیش آمده برای اهالی سینما در پاندمی کرونا تصریح کرد: متأسفانه مدیران فرهنگی و سینمایی هم مانند سایر مدیران هیچ تدبیری برای برون رفت سینما از وضعیت حاد نداشتند.

وی ادامه داد: خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران در این مدت هیچ کاری برای اهالی سینما انجام نداد و آن ها را به حال خود رها کرد؛ البته خانه سینما جز برگزاری ختم و مراسم تشییع جنازه و صدور کارت عضویت چه کاری برای سینماگران کرده است؟ متأسفانه آن ها هم جایی که باید باشند و کار کنند نیستند!

کیمیایی در همین راستا افزود: مدیران سینمایی در تمامی بخش ها، نهادها، ادارات و حوزه ها باید در خصوص رفع بحران سینما و سینماگران جلسات فوری برگزار کنند، اتاق فکر تشکیل دهند و همه به این نتیجه برسند که به جای خرج کردهای بیهوده ای که نفعی برای سینما و هنر به خصوص در این شرایط بحرانی ندارد، بودجه ها را به زندگی سینماگران بیکار شده اختصاص دهند.

این بازیگر در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: ما باید کشورهای متمدن و پیشرفته را الگوی رفتاری خود کنیم. باید در این بحران فعلی به فکر کسانی باشیم که نانی برای خوردن ندارند و زندگی شان با خطر از هم گسیختگی روبرو شده است. امیدوارم چنین تدبیر و عقلانیتی در بین مدیران سینمایی وجود داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به‌کارگیری ریتم و موسیقی در مجسمه/ تعریف مرزی در هنرها وجود ندارد


آتنا اقبالی از شرکت‌کنندگان هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران معتقد است در عصر حاضر، تعریف مرزی از هنرها وجود ندارد و هنرمندان هر رشته به راحتی می‌توانند در زمینه دیگری نیز کار کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عرضه اثری مهوع در سایه بی‌مسئولیتی مسئولان فرهنگی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انتشار یک عنوان فیلم-تئاتر مبتذل در فضای مجازی، بار دیگر، از ضرورت بازنگری به موضوع و چگونگی نظارت بر نمایش و فضای مجازی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، این فیلم- تئاتر که در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ در قالب یک نمایش به روی صحنه رفته بود، به خوبی از کمرنگ بودن نظارت در حوزه تئاتر و سکوهای نمایش حکایت می‌کند. فیلم-تئاتر یادشده؛ که بر اساس یک متن خارجی شکل گرفته؛ دربر گیرنده جملات هنجارشکنانه است که با وقاحت هرچه تمام‌تر بر زبان دو شخصیت بیان می‌شود.
به‌نظر می‌رسد که فضای تئاتر و پلات‌فرم‌ها به حال خود رها شده است و برخی از عوامل کارهای نمایشی و تصویری، امیال و مکنونات سخیف خود را به نام هنر و هنرمند عرضه می‌کنند و گاه خواسته و ناخواسته در نقش عوامل و پادوهای نفوذ فرهنگی به ایفای نقش می‌پردازند.
بی‌شک با توجه به سوابق و مصادیق گذشته، نمی‌توان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار برخورد و اصلاح داشت اما بر مدعی‌العموم است که قاطعانه با ابتذال دامن‌گستر در عرصه کارهای نمایشی برخوردی قاطعانه کند و ناظران اهمال‌کار را هدف بازخواست قرار دهد.

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع