X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

«سازمان هنری رسانه ای اوج» با چهار فیلم سینمایی به جشنواره می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سازمان هنری رسانه ای اوج با ۴ فیلم سینمایی، دو مستند و یک فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا می کند.

چهار فیلم سینمایی، دو مستند و یک فیلم کوتاه از محصولات سازمان هنری رسانه ای اوج در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهند آمد.

«کارو»، «منصور»، «مصلحت نظام» و انیمیشن «پسر دلفینی» آثار سینمایی سازمان اوج در جشنواره فیلم فجر محسوب می شوند و همچنین مستندهای «کمیته» و «دستمال سرخ ها» در بخش آثار مستند این جشنواره به شمار می آیند. فیلم کوتاه «من آمریکایی هستم» نیز در بخش فیلم کوتاه به نمایش در می آید.

فیلم سینمایی «منصور» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی با نگاهی به بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری و طراحی و تولید اولین جنگنده کاملا ایرانی ساخته شده که در آن بخش‌های ناگفته از هشت سال دفاع مقدس روایت شده است.

فیلم سینمایی «کارو» به کارگردانی احمد مرادپور، تهیه کنندگی حسین صابری و نویسندگی فهیمه سلیمانی نیز فیلمی در حوزه دفاع مقدس است که به علت شرایط سخت تصویربرداری در کوهستان های استان اردبیل و آب و هوای نامناسب، به جشنواره سال گذشته نرسید.

فیلم سینمایی «مصلحت نظام» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‎‌کنندگی محمدرضا شفاه نخستین فیلم سینمایی مشترک سازمان اوج و حوزه هنری به حساب می آید. این فیلم یک تریلر جاسوسی- امنیتی است که داستان آن در اواخر دهه ۵۰ می‌گذرد و قرار است در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود.

انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» نیز به نویسندگی و کارگردانی محمد خیر اندیش و تهیه کنندگی محمد امین همدانی در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد.

مستندهای «کمیته» و «دستمال سرخ ها» نیز در جشنواره سینما حقیقت به نمایش در آمده اند و با استقبال مخاطبین روبرو شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فضای مجازی و فیلم دیدن در فضایی سالم آن هم در منازل، توانست بخش قابل توجهی از مخاطبان سینما را راضی کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دو سینماگر به تحلیل تولیدات سینمایی، اکران و استقبال مردم از بازگشایی سینماها پرداختند.

به گزارش سینماپرس، ترافیک اکران یکی از معضلات همیشگی و می‌توان گفت از اصلی‌ترین مشکلات سینمای ایران است. فیلمساز و سرمایه گذار قرار است، نتیجه زحمت و عملکردشان را روی پرده سینما ببینند، اما زمان موعود که فرا می‌رسد به علت نبود سالن کافی و رانت بازی‌های اکران به سدهایی بر می‌خورند که رمقشان را می‌گیرد و آن‌ها را در سراشیبی ضرر مادی و معنوی می‌اندازد.

این که ترافیک اکران در حالت عادی و روزمره سینما اتفاق می‌افتد. حالا فکر کنید در وضعیتی هستیم که کرونا یکسال سینمای ایران را تعطیل کرده است. شیوع این ویروس به مشکلات افزود و تعداد بسیار زیادی فیلم را پشت در اکران نگه داشته است.   نکته قابل تامل‌تر اینکه روز به روز بر حجم تولیدات اضافه و این ترافیک به شدت سنگین‌تر می‌شود.

محمد اطبایی پخش کننده بین المللی سینمای ایران در این باره گفت: همیشه در طول سال‌های اخیر هیچ نسبت منطقی بین عرضه و تقاضا در سینما وجود نداشته است. یعنی بیشتر از ظرفیت‌های نمایشی چه در داخل چه در خارج، روی تولید متمرکز شدیم. انگار در تولید سودی وجود دارد که هیچ وقت متوقف نمی‌شود.

وی درباره ارائه آمار تولیدات از سوی سازمان سینمایی افزود: اگر به سازمان سینمایی و مراکز رسمی مراجعه کنید، معمولا آمارشان نسبت به آمار غیر رسمی متفاوت است. آنجا می‌گویند آنقدر پروانه ساخت و پروانه نمایش دادیم، پس تولیدات ما فلان تعداد است. بعد هم بین تولید سینمایی و ویدیویی مرزبندی دارند که این موضوع هیچ جای دنیا وجود ندارد. یک فیلم بلند فارغ از اینکه پروانه سینمایی، ویدئویی و حتی پروانه نداشته باشد یک فیلم بلند محسوب می‌شود.

برای سه سال فیلم آماده اکران داریم/ دولت به پخش کنندگان سینما یارانه دهد

اطبایی ادامه داد: آن چیزی که معمولا رصد می‌کنم، پوشش می‌دهم، ثبت می‌کنم و نسبت به آن تحلیل دارم واقعیت تولیدات سینمای ایران است که هر سه طیف فیلم (سینمایی، ویدیویی، بدون پروانه) را شامل می‌شود. در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۳۱ فیلم تولید شده که آن‌ها را ثبت کردم. حالا بخشی از این آثار اکران می‌شود؛ تعدادی به هنر و تجربه می‌رود و بخشی به جشنواره‌ها می‌روند. تعدادی از این فیلم‌ها پروانه ندارند و برای نمایش در ایران اقدامی نمی‌کنند. به این ترتیب ۱۳۱ فیلم داریم که از این تعداد ۶۹ فیلم اکران کردیم و ۶۲ فیلم رنگ پرده ندیدند. سال ۲۰۲۰ به واسطه شرایط همه گیری کرونا مانند بقیه کشورهای دنیا وضعیت خوبی نداشتیم. تا این لحظه ۸۹ فیلم تولید کردیم که فقط ۱۹ اثر اکران شدند و ۷۰ فیلم پشت در سینماها باقی ماندند. در سال ۲۰۲۱ تا این لحظه، ۲۰۴ فیلم در مراحل مختلف قرار دارند. با یک جمع ساده متوجه می‌شویم ۳۳۶ فیلم منتظر اکران هستند.

این پخش کننده بین المللی سینما اظهار کرد: طبیعی است که این تعداد فیلم طبق مقررات سازمان سینمایی پروانه ندارند، تعدادی پروانه دارند و به قصد بازار داخلی تولید نشدند بخشی هم پروانه ویدیویی دارند و باید در صف طولانی هنر و تجربه منتظر اکران باشند. ظرفیت اکران سالانه سینمای ایران با بخش هنر و تجربه در شرایط عادی و نه کرونایی و تعطیلی سینماها، بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ فیلم است. پس تقریبا برای سه سال فیلم داریم. این در حالی است که همچنان تولید ادامه دارد و متوقف نمی‌شود.

برای سه سال فیلم آماده اکران داریم/ دولت به پخش کنندگان سینما یارانه دهد

اطبایی درباره استقبال مردم از سینماها پس از بازگشایی بیان کرد: واقعیت اینجاست که ما هم نمی‌توانیم، مانند بقیه کشورهای دنیا پیش بینی دقیقی در استقبال مخاطب از سینما داشته باشیم. در نتیجه به دلیل این بلاتکلیفی نمی‌دانیم که قضیه باز شدن همه سینماها چه زمانی صورت می‌گیرد و مردم چقدر جرات می‌کنند به سینما بروند. اگر در آینده به شرایط عادی هم برسیم گزینه‌هایی مانند اکران آنلاین نباید فراموش شود.  

داریوش باباییان پخش کننده و تهیه کننده سینما درباره  استقبال مردم از سینماها گفت: فضای مجازی و فیلم دیدن در فضایی سالم آن هم در منازل، توانست بخش قابل توجهی از مخاطبان سینما را راضی کند. از طرفی، به دلیل اینکه وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست، مخاطبان سینما دیدن فیلم در فضای مجازی با کمترین هزینه را به حضور در سالن‌های سینما با قیمت‌های چند برابری را ترجیح می‌دهند. کمتر خانواده‌ای در سینماها حاضر می‌شود و یا اجازه حضور بچه‌های خود در سالن سینما را می‌دهد. عده‌ای هنوز از کرونا ترس دارند و بچه‌هایشان در مدارس حضور نخواهند یافت. بنابراین شاید تعداد اندکی از جوان‌ها راغب باشند در سینما فیلم ببینند.

برای سه سال فیلم آماده اکران داریم/ دولت به پخش کنندگان سینما یارانه دهد

وی افزود: در خصوص همکاری پخش کنندگان با شورای صنفی نمایش در دادن فیلم برای اکران در سینماها، دولت باید یارانه بدهد و فیلمشان را گارانتی کند تا استقبال بیشتر شود. بعید می‌دانم هیچ تهیه کننده و پخش کننده‌ای فیلمش را بدون یارانه و در این شرایط اکران کند؛ چراکه دیدند فیلم‌هایی که در اکران نوروز و پس از آن بودند و پتانسیل فروش بالایی داشتند، متضرر شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۴ هزار ترانه مورد بررسی قرار گرفت/ انتقاد از آثار سطحی


نشست شورای داوران «جایزه ترانه» سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با حضور مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش «دیدن این فیلم جرم است» در مناطق فاقد سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شرایط اکران «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان در مناطق فاقد سینما، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها مهیا شد.

به گزارش سینماپرس، شرایط اکران «دیدن این فیلم جرم است» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه و کارگردانی رضا زهتابچیان در مناطق فاقد سینما، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها مهیا شد و علاقه‌مندان برای ثبت درخواست اکران مردمی یا سازمانی این فیلم، می‌توانند به سایت عماریار به نشانی AmmarYar.ir مراجعه کنند.

«دیدن این فیلم جرم است» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه و کارگردانی رضا زهتابچیان با هنرنمایی امیر آقایی، لیندا کیانی، حسین پاکدل، حمیدرضا پگاه، محمود پاک نیت، احسان امانی و مهدی زمین‌پرداز یک فیلم سیاسی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پروژه «همساز» آغاز شد/ اعلام جزییات یک رویداد موسیقایی


پروژه موسیقایی «همساز» با هدف تبیین مفهوم «رفاقت به جای رقابت» در عرصه نوازندگی و نگاهی مجدد به واژه هایی چون «هم نوازی» آغاز شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معمای تعطیل ماندن کنسرت‌ها در پایتخت/پای «قیمت بلیت» در میان است؟


پس از اعلام رسمی مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی‌ بر مجاز بودن برگزاری کنسرت‌ها و اجراهای تئاتر در شهرهای با وضعیت زرد و آبی، هنوز خبری از برگزاری کنسرت‌ها در شهر تهران نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرور زندگی «داود فتحعلی‌بیگی» در شبکه چهار سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «مرد عاشقانه ها» با روایتی از زندگی داود فتحعلی‌بیگی، بازیگر، پژوهشگر، نویسنده وکارگردان نمایش‌های آیینی و سنتی ۲۹ دی ماه از شبکه چهار سیما پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، مستند «مرد عاشقانه ها» عنوان قسمتی دیگر از مجموعه «حکایت دل» است که به معرفی استاد داود فتحعلی‌بیگی می پردازد. این مستند دوشنبه  ۲۹ دی ماه ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش می شود.

داود فتحعلی بیگی متولد دانش‌آموخته مقطع کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او علاوه بر کارگردانی، بازیگری، نویسندگی و پژوهشگری، مدرس دانشگاه است. فتحعلی‌بیگی از جمله فعالان عرصه هنرهای نمایشی است و در سال ۱۳۸۰ موفق به دریافت مدرک درجه یک هنری معادل دکتری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. فتحعلی بیگی برنده دیپلم افتخار نمایشنامه‌نویسی مسابقه بین‌الملل دوازدهمین جشنواره عروسکی تهران در ۱۳۸۷ است و مدیریت تالار محراب از ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۴ و مدیرت اداره تئاتر از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ را بر عهده داشته است. وی عضو و ریس هیئت مدیره انجمن تعزیه ایران ۱۳۸۴ تا به حال است و نمایش‌هایش در جشنواره‌های معتبر جهانی از جمله جشنواره عروسکی زاگرب در سال ۱۳۶۹ و جشنواره‌های آوینیون، پارما و آریوانودلاماره ایتالیا دارای رتبه‌های برتر شده است.

«حکایت دل» به تهیه کنندگی علیرضا حسینی وکارگردانی بیژن شکرریز، مستندی از زندگینامه ها، پرتره علمی و حرفه‌ای اساتید فاخر و مشاهیر معاصر کشور است که دوشنبه ها ساعت ۲۱ و سه شنبه ساعت ۱۴ از شبکه چهار سیما بازپخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه‌یابی ۹۳ اثر خوشنویسی به تجسمی فجر/ بیشتر آثار نستعلیق بودند


مجتبی ملک‌زاده داوران بخش خوشنویسی جشنواره تجسمی فجر از راه‌یابی ۹۳ اثر به این بخش برای حضور در جشنواره خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از تئاتر شروع کردم و هنوزم که هنوز است بچه تئاترم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عبدالرضا اکبری دوست دارد در فیلم‌های ایرانی نقش‌ شخصیت‌هایی مثل خیام و نظام‌الملک را بازی کند؛ همچون روزی که نقش امام خمینی(ره) را به او پیشنهاد دادند.

به گزارش سینماپرس، عبدالرضا اکبری این روزها قرار است در سریال “بچه مهندس ۴” که ویژه ماه مبارک رمضان شبکه دو سیما آماده می‌شود حضور پیدا کند. درباره نقش و جزئیات او چیزی در دست نیست اما خودش در گفت‌وگویی با تسنیم  اعلام کرد که قرار است جلوی دوربین احمد کاوری کارگردان جدید این سریال حضور پیدا کنم. بازیگری که مدتی است مثل خیلی از بازیگران کاربلد کم‌پیدا شده، اما درباره “بچه‌مهندس” گفت:  بچه‌مهندس” جزو کارهایی است که مردم استقبال کرده‌اند و خواستار ساخت فصل‌های بعدی‌اش بوده‌اند و قرار است در فصل چهارم من هم کنار این دوستان باشم. چند روز آینده قرار است مقابل دوربین این سریال قرار بگیرم.

اکبری امروز در گفت‌وگویی رادیویی درباره دو سریالی که در اراک کار کرده و کار دیگری که به محیط‌بانان و نقش متفاوت او برمی‌گردد اشاره کرد و افزود:  من بعد از یک سال وقفه به دلیل کرونا، اخیراً دو سریال کار کردم که یکی از آن‌ها در اراک بود که با شرایط بسیاری سختی، در یک کارخانه آن را کار کردیم و بعد از آن یک کار دیگر برای محیط بانان بازی کردم که من نقش یک محیط‌بان را داشتم و البته این فیلم برعکس کارِ قبلی، لوکیشن بسیار خوبی داشت چون در طبیعت و هوای مناسب بود .

او تأکید کرد: خانه اول من تئاتر است، من ۱۰ سال هنرجوی تئاتر بودم و هنوز هم هنرجو یا هنرآموز هنرِ نمایش‌ام و اینکه من بعد از مدت‌ها، حدود دو سه سال پیش، دوباره به تئاتر بازگشتم و سه نمایشنامه روی صحنه بردم و این نمایشنامه‌ها را در سالن تئاتر سنگلج و سالن‌های دیگر اجرا کردم.   بعد از آن داشتم نمایشنامه چهارمم را روی صحنه می‌بردم که به قضیه کرونا برخورد کردیم و کار به اجرا رسید. در کل من از تئاتر شروع کردم و هنوزم که هنوز است بچه تئاترم.

اکبری در مورد طی کردن مسیر بازیگری‌اش افزود: همان‌طور که به تئاتر اشاره کردیم من طی این ۱۰ سال خیلی از قواعد، قوانین، آداب، آیین‌ها و رسم و رسوم‌هایی که مربوط به هنر نمایش و کار بازیگر باشد را زیرنظر اساتید این حوزه آموختم.

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان ما گروه ۵۰ نفره‌ای بودیم که سال‌ها با هم کار کردیم و نمایش‌های زیادی را روی صحنه بردیم و از طریق همین تئاترها، معرفی و وارد تلویزیون شدیم و بعد از آن هم برای تمام نقش‌هایم در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف تلاش بسیاری کردم و از تجربیات کارگردانانی که با آن‌ها کار کردم نیز بهره بردم.  

اکبری در پایان در پاسخ به این سؤال که علاقه دارد در چه نقشی بازی کند گفت: در فیلم‌های ایرانی، علاقه دارم نقش شخصیت‌هایی همچون خیام و نظام‌الملک را بازی کنم.  همچون نقش شخصیت امام خمینی(ره) که در فیلم سینمایی “فرزند صبح” ساخته شد نقش این شخصیت بزرگ را بازی کردم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سازهای ملی» برای ایران کنسرت می‌دهد/ اجرای آنلاین در تالار وحدت


«ارکستر سازهای ملی ایران» به رهبری علی‌اکبر قربانی بر روی صحنه تالار وحدت به‌صورت آنلاین برای مخاطبان اجرا می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع