X

بایگانی بهمن 4, 1399

دفتر سینمایی

صدای بی‌کیفیت و بدون خلاقیت می‌تواند یک فیلم خوب را بد جلوه دهد و برعکس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: احسان افشاریان صداگذار سینمای ایران ضمن تاکید بر اهمیت توجه به بخش‌های فنی فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر ابراز امیدواری کرد داوران سی و نهمین جشنواره به صدای فیلم‌ها نیز توجه ویژه کنند.

به گزارش سینماپرس، احسان افشاریان صداگذار سینما و تلویزیون در گفتگو با مهر با اشاره به فیلم‌هایی که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند، گفت: در این دوره از جشنواره با ۲ فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله و «لب خط» به کارگردانی علی جبارزاده حضور دارم، همچنین با سه فیلم کوتاه «مرگ تدریجی رویا»، «سکوت» و «ماسک» نیز در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده‌ام.

وی با بیان اینکه تقریباً ۸ سال است که با حمید نعمت‌الله از نزدیک آشنایی دارد، توضیح داد: قبل از همکاری با این کارگردان در فیلم سینمایی «قاتل و وحشی»، در مجموعه «بیا از گذشته حرف بزنیم» و فیلم سینمایی «عشق جنوبی» یا «افسانه قشم» با وی کار کرده‌ام.

این صدابردار توضیح داد: با مروری بر کارنامه کاری حمید نعمت‌الله به خوبی می‌توان فهمید که این کارگردان دارای نگاهی منحصر به فرد در مسیر فیلمسازی است. زاویه دید او به داستان‌هایش باعث شده که همیشه ساخته‌هایش در رده پرمخاطب‌ترین فیلم‌ها قرار بگیرد بدون آنکه درگیر کشاندن تماشاچی به سینما به هر قیمتی باشد. نعمت‌الله از معدود کارگردان‌هایی است که دغدغه‌هایش را می‌سازد و «قاتل و وحشی» از این قاعده مستثنی نیست و بسیار فیلم هولناکی است.

وی تاکید کرد: در هر اثر سینمایی یکی از تأثیرگذارترین هنرها، هنر صداگذاری است. صدای بی‌کیفیت و بدون خلاقیت می‌تواند یک فیلم خوب را بد جلوه دهد و برعکس. اما اتفاقی که در صداگذاری فیلم «قاتل و وحشی» می‌افتد هم به نوبه خود منحصر به فرد است و تک‌تک صداها و افکت‌های طراحی شده مفهوم لایه زیرین فیلم را بیان می‌کند.

افشاریان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: حدود ۶ ماه تمام با تیمی بسیار حرفه‌ای مشغول صداسازی و طراحی صدای فیلم «قاتل و وحشی» بودم.

صداگذار فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» بیان کرد: تمام صداهای طوفان در فیلم به صورت اختصاصی ساخته شده است و طراحی صدا و میکس آن در بالاترین رده کیفیت سینمای جهان قرار دارد. برای ساختن صدای طوفان با یک تیم صدابرداری به ارتفاعات دماوند رفتیم و صداهای مختلف را ضبط کردیم و در استودیو با ترکیب چند صدا، صدای طوفان را طراحی کردم و به جرات می‌توان گفت یکی از عظیم‌ترین طوفان‌هایی که با صدا ساخته شده است در فیلم «قاتل و وحشی» وجود دارد. برای من مهم این بود که صداهای «قاتل و وحشی» به مانند همه بخش‌های فنی فیلم مثل فیلمبرداری، ماندگار و قابل ارجاع در آینده باشد.

وی توضیح داد: نمی‌شود از فیلمی که کارگردان آن یک کارگردان مولف است به سادگی گذشت و من تمام تلاشم را کرده‌ام که صدای فیلم نیز با قدرت فیلم را همراهی کند. به نظر من صداگذاری هنری است که باید با روح و جان اثر در هم آمیخته شود و به غیر از شنیدن دیده شود و برای این مهم باید از جان خود مایه گذاشت تا نتیجه دلچسب و رضایت بخش شود. امیدوارم این تلاش بی‌وقفه و سخت و لذت بخش برای فیلم «قاتل و وحشی» دیده شود.

این صداگذار با اشاره به اهمیت صدا در فیلم تاکید کرد: از هیات داوران محترم و متخصص انتظار می‌رود که با درک و بررسی‌های دقیق و موشکافانه به اصالت هر بخش فنی و هنری به طور مجزا واقف بوده و شاهد یک جشنواره عادلانه و با شکوه باشیم.

افشاریان در پایان گفت: اثر متفاوت نعمت‌الله در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و بی شک بسیاری از مخاطبان سینما در انتظار دیدن آن هستند. به امید آنکه فیلم «قاتل و وحشی» نیز مانند دیگر آثار این کارگردان مورد استقبال قرار بگیرد و به خوبی دیده و شنیده شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا کامبیز روشن‌روان مدت‌هاست موسیقی فیلم نساخته؟


کامبیز روشن‌روان در پاسخ به این پرسش که «چرا موسیقی فیلم در کشور همانند سابق ماندگار نیست؟» می‌گوید: امروزه بخش بزرگی از موسیقی‌های فیلم و سریال، افکت‌های صوتی مشابهی هستند که به سبب تکرار زیاد و نامربوط، دلزدگی ایجاد می‌کنند؛ این در حالی است که پیشترها موسیقی متن فیلم‌ها، هویت منحصر به فرد خود را داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثار «فریدون جیرانی» به «نقد سینما» می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه تلویزیونی «نقد سینما» روز جمعه سوم بهمن به واکاوی و بررسی سینمای بدنه با نگاهی به آثار فریدون جیرانی می پردازد.

به گزارش سینماپرس، برنامه «نقد سینما» جمعه این هفته ۳ بهمن ساعت ۲۲ به واکاوی و بررسی سینمای بدنه ایران با نگاهی به آثار فریدون جیرانی روی آنتن شبکه پنج سیما می پردازد.   

در بخش ابتدایی برنامه با میزبانی امیررضا مافی، علی فرهمند منتقد و نویسنده سینمایی و آرش خوشخو منتقد و روزنامه نگار، به بررسی سینمای بدنه ایران با نگاهی به آثار فریدون جیرانی کارگردان باسابقه سینما می پردازند.  

در ادامه برنامه و در دنباله سلسله گفتگوهای مربوط به بررسی سینمای ایران در دهه نود به مناسبت فرارسیدن پایان سال سینما و آخرین سال دهه ۹۰ با حضور حامد جعفری، تهیه کننده فیلم های پویانمایی آخرین داستان و فیلشاه، صنعت پویانمایی سینمای ایران را بررسی و تحلیل می کنند.

در پایان طبق روال همیشگی بهروز افخمی کارگردان سینما نیز میز آموزش فیلمسازی را پی خواهد گرفت.  

برنامه «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری، جمعه هر هفته ساعت ۲۲ از شبکه پنج روی‌ آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع