X

بایگانی بهمن 4, 1399

دفتر سینمایی

پیکر ابراهیم اثباتی به خاک سپرده شد


پیکر ابراهیم اثباتی، هنرمند موسیقی کشورمان در مقبره خانوادگی‌اش در شهریار به خاک سپرده شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موسوی: مشخصات قبلی فیلم با تهیه کنندگی مشترک «ریحانه پارسا» بوده! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صادق موسوی درباره حضور فیلمی با تهیه کنندگی ریحانه پارسا در این جشنواره توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، سید صادق موسوی دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، گفت: سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران همیشه در آبان ماه برگزار می‌شد، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا بخش‌هایی از فستیوال مانند آموزش، مشاوره تخصص، نشست‌ علمی با ۱۰ مدرس خارجی و ۱۰ مدرس ایرانی برگزار شد که مجموعا شامل بیش از ۲۰ کارگاه  در۱۰ شبانه روز بود. هر روز ۴ ساعت این نشست‌ها ادامه داشت و ۳۳ هزار و ششصد بازدید کننده به طور کامل از این محتواها به شکل رایگان استفاده کردند. وی افزود: نزدیک به ۲۰۱ فیلم ایرانی و خارجی در ۳۶ باکس جشنواره در اشکال مختلف، داستانی، مستند، انیمیشن و فیلم‌های تجربی قابل مشاهده است.

موسوی با اشاره به فیلم های رسیده به دبیرخانه گفت: چهار هزار و ۸۵۶ فیلم خارجی به دبیر خانه جشنواره رسیده که از میان آن‌ها چهار هزار و ۸۰۰ فیلم حذف شد و فقط ۵۶ فیلم توانست به بخش رقابت راه پیدا کند که فقط شامل یک درصد از آثار خارجی می شود. از میان هزار و پانصد و هشتاد پنج فیلم ایرانی، ۱۴۲ فیلم ایرانی در جشنواره حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: این مهمترین جشنواره فیلم کوتاه در غرب آسیا و خاورمیانه است که ۳۷ سال برگزاری و پشتوانه عمیق علمی فرهنگی و هنری را در این منطقه دارد.

دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: امسال بخش مجازی جشنواره را به شکل جدی راه اندازی کردیم. امسال بر بستر پلتفرم‌های ایرانی ما عمده فیلم‌های جشنواره را توانستیم پخش کنیم و استقبال کم نظیری از آن شده است. دیروز ۴ هزار نفر از فیلم‌هایی که در روز اول پخش شده بود، استفاده کردند، فروش قابل قبولی به عنوان اولین تجربه فروش اینترنتی در حوزه فیلم کوتاه داشته ایم.

وی گفت: با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با حداکثر فاصله جشنواره را برگزار می‌کنیم و استحضار دارید که در قوانین بازگشایی سینماها، صاحبان سینماها می‌توانند ۵۰ درصد ظرفیت سینما بلیت فروشی کنند. برای افزایش ضریب ایمنی نهایتا ۲۵ درصد ظرفیت سینما را اشغال کردیم که در بسیاری از سانس‌ها، همان ظرفیت هم تکمیل نشده؛ چرا که ما اصرار داریم مردم از خانه فیلم ببینند.

موسوی گفت: اینجا بلیت فروشی برای مردم نداریم و فقط از طریق پلتفرم می‌توانند به تماشای فیلم‌ها بنشینند. در کاخ جشنواره فقط صاحبان آثار و اصحاب رسانه و صنف فیلم کوتاه خانه سینما می‌توانند حضور داشته باشند.

دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: اولین جشنواره‌ معتبر سینمایی  در سال ۹۹ است که هم شکل فیزیکی و هم شکل مجازی برگزار می شود و بسیار تجربه موفقی داریم.  

موسوی گفت: در فراخوان جشنواره به بخش کووید ۱۹ توجه کردیم. فیلم‌های رسیده در این حوزه را داوران محترم می بینند. یک فیلم از این فیلم‌ها به عنوان اثر برگزیده با موضوع کرونا انتخاب شد که در اختتامیه از آن قدردانی خواهد شد. فیلم کوتاه همه ساله مخصوصا در حوزه فیلم‌های داستانی به موضوعات اجتماعی می‌پردازد. موضوعات فرهنگی، اجتماعی مهمترین دغدغه فیلمسازان کوتاه ماست و این دغدغه در سال جدید هم بود.

وی افزود: به دلیل شرایط کرونا مدتی تولیدات فیلم کوتاه و بلند در کشور تعطیل شده بود با این همه تعداد فیلم هایی که به جشنواره رسید، بسیار شگفت انگیز بود چرا که بیش از نیمی از سال فعالیت تولیدی تعطیل شده بود اما جریان فیلمسازی در کشور رو به رکود نرفت و فضای نقادانه، پرسشگر، فضای خلاقانه و فضای تجربه گرا جریان دارد.

موسوی گفت: فیلم کوتاه علی رغم اینکه بسیار جریان فرهیخته‌ای رو تعقیب می‌کند حدودا در هیچ جای دنیا محلی برای عرضه ندارد؛ چراکه روی پرده و اکران عمومی نیستند و به ندرت در شبکه های تلویزیونی استفاده می شوند و در پلتفرم‌ها و شبکه نمایش خانگی هم به تازگی ورود پیدا کرده از این رو برگزاری جشنواره‌های فیلم کوتاه فقط محل کشف استعداد هنرمندان و صنعت تصویر کشور است.

موسوی گفت: فیلمی با عنوان بیچاره ظاهرا مشخصات قبلی آن با تهیه کنندگی مشترک ریحانه پارسا بوده و فرض ما بر این بود، اما تهیه کننده کنونی نامه نگاری کرد و گفت مالکیت و تهیه کنندگی فیلم منحصرا برای خودم (هادی دهقان) است و خودشان می‌توانند پاسخگوی هر مدعی دیگری باشند. براساس اظهارت و فرمی که پر شده و تهیه کننده فیلم نوشته مطلقا کسی تهیه کننده فیلم نیست.

وی با اشاره به تفاوت برگزاری جشنواره نسبت به سال گذشته گفت: سال گذشته در پردیس ملت تا پاسی از شب می‌ماندیم و تا دو نیمه شب فیلم پخش می‌کردیم. امسال به دلیل کرونا و سرمای بهمن ماه باید جایی را انتخاب می‌کریدم که تراکم جمعیت به دلیل کرونا رعایت شود.

موسوی گفت: انجمن سینمای جوانان ایران مهمترین مرکز تولید فیلم کوتاه در ایران و بزرگترین مدرسه سینمایی در کشور است که با ۸۰ دفتر و نمایندگی، سالانه بیش از ۴ هزار هنرجو فارغ التحصیل می شوند و با ۷۰۰ مدرس کار می کنند و هزار فیلم کوتاه حرفه‌ای نیمه حرفه‌ای و هنرجویی تولید می‌ شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زباله‌های «اورست» اثر هنری می‌شوند


قرار است زباله‌های کوه اورست در راستای یک پروژه به آثار هنری تبدیل و به نمایش گذاشته شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«لری کینگ» بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: لری کینگ، مجری کهنه‌کار تلویزیون در ۸۷ سالگی و بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

به گزارش سینماپرس، لری کینگ، مجری کهنه‌کار تلویزیون در ۸۷ سالگی و بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.
او در مدت ۶۳ سال فعالیتش در رادیو، تلویزیون و رسانه‌های دیجیتال چندین‌هزار گفتگو با افراد مختلف انجام داد و در سراسر دنیا به‌خاطر تاک شوهایش شهرت داشت. نیویورک تایمز تخمین زده که لری کینگ در دوران فعالیتش بیش از ۵۰ هزار مصاحبه انجام داده‌است.

او از زمان ریچارد نیکسون تا دونالد ترامپ با تمام رئیس‌جمهورهای آمریکا مصاحبه کرده‌بود. کینگ همچنین مجری برنامه‌ای شبانه در سی‌ان‌ان با نام «اجرای زندهٔ لَری کینگ» بود که یکی از پرقدمت‌ترین برنامه‌های آن شبکه است.

در بیانیه رسمی ارسال شده به حساب توئیتر لری کینگ آمده است که این مجری تلویزیونی امریکایی امروز در سن ۸۷ سالگی در یک مرکز پزشکی در لس آنجلس درگذشت.

لری کینگ برای ۶۳ سال در رادیو، تلویزیون و رسانه‌های دیجیتال، هزاران مصاحبه انجام داد و جوایز و تحسین‌های جهانی او شاهدی بر استعداد بی‌نظیر و ماندگارش بود.

او با برنامه «اجرای زنده لری کینگ» در شبکه سی‌ان‌ان در سطح بین‌المللی مشهور شد که از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۰ در این شبکه پخش می‌شد. و در شش هزار اپیزود این برنامه کینگ با افرادی از جمله رئیس‌جمهورها، سناتورها، ستارگان سینما و موسیقی و سایر افراد مشهور به گفتگو نشست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تحلیل موسیقی فیلم های «پیرمرد و دریا» و «دختری با گوشواره مروارید»


موسیقی دو فیلم مطرح تاریخ سینمای جهان با روایت مریم نشیبا در برنامه «جعبه موسیقی» رادیو نمایش در روزهای پنجم و ششم بهمن‌ماه تحلیل و بررسی می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سیدمحمدرضا خوشرو» به «صدا و سیما» رفت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با حکم حمید شاه آبادی سیدمحمدرضا خوشرو به سمت مشاور معاون سیما منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، حمید شاه آبادی معاون سیمای رسانه ملی در حکمی، سیدمحمدرضا خوشرو را به سمت مشاور معاونت سیما منصوب کرد.

در حکم معاون سیما خطاب به خوشرو تاکید شده است: با استفاده از ظرفیت های شبکه های سیما و حوزه های ستادی به ویژه مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما اهتمام لازم را برای ارائه برنامه ریزی مدون و نظارت مستمر در جهت ارتقای کیفی برنامه های سیما به عمل آورید.

سیدمحمدرضا خوشرو سابقه مدیرکلی فرهنگ عمومی قوه قضاییه، مدیریت گروه های پژوهش در سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد و مشاوره در پژوهش معاونت صدا را در کارنامه کاری خود دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تابلوهای «فرشچیان»، الهام بخش «چکناواریان»


بعید است کسی تابلوهای نقاشی استاد محمود فرشچیان را ببیند و تحت‌تاثیر آن قرار نگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ناشنیده‌هایی درباره اسطوره مینیاتور ایران


از همان زمان که چشم باز کرد، نقش و نگارهای فرش‌های دستباف ایرانی را دید و روح و جانش با آن نقش‌ها و رنگ‌ها پیوند خورد. اولین سرمشقی که از استادش در نقاشخانه گرفت، طراحی یک آهو بود؛ به خانه که رفت، از ذوق و شوقی که داشت، ۲۰۰ طرح آهو نقاشی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماکت «ابوالفضل پورعرب» در بخش نام آوران موزه سینمای ایران در معرض دید برای عموم علاقمندان قرار گرفته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ابوالفضل پورعرب در برنامه شب گذشته «هفت» گفت با اینکه از دهه ۷۰ وارد سینما شده است اما یک عکس هم از او در موزه سینما وجود ندارد. حال موزه سینما با ارسال تصاویری، این ادعای پورعرب را رد کرده است.

به گزارش سینماپرس، ابوالفضل پورعرب که مهمان شب گذشته برنامه سینمایی «هفت» بود، در بخشی از این برنامه مدعی شد: من از دهه ۷۰ وارد سینما شدم ولی یک عکس از من در موزه سینما نیست.  

او که با فیلم «عروس» به کارگردانی بهروز افخمی در سال ۱۳۶۹ به صورت حرفه‌ای وارد سینما شد و به شهرت رسید، در این باره گفت: وقتی کسی در ۲۵ سالگی ستاره می‌شود، باید معلم داشته باشد تا به بیراهه نرود.  

افخمی پیش‌تر درباره چگونگی انتخاب پورعرب گفته بود: در آن زمان در سینمای ایران، نه مرد ۲۵-۲۶ ساله داشتیم و نه دختر ۱۸-۱۹ ساله. به همین دلیل سراغ بازیگرانی رفتیم که باید برایشان کلاس بازیگری می‌گذاشتیم و از ابتدا برای این فیلمنامه آماده‌شان می‌کردیم. حدود ۹ ماه تمرین برای پورعرب گذاشتیم، در ۴ ماه آخر هم نیکی کریمی انتخاب و تمرین‌های مشترکش با پورعرب شروع شد. دیالوگ‌ها رو تمرین می‌کردیم و کرنومتر می‌گرفتیم و سرعت را بیشتر می‌کردیم تا زمان فیلمبرداری، آماده باشند.

اما در واکنش به بخشی از سخنان پورعرب، امروز روابط عمومی موزه سینما تصاویری از حضور این بازیگر در ۱۴ دی ماه ارسال کرد و توضیح داد: تاریخ شفاهی «ابوالفضل پورعرب» که شامل دوران کودکی، نوجوانی، نحوه آشنایی و ورود به سینما و خاطرات نقش‌آفرینی‌ها در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی است، در گفتگو با هوشنگ گلمکانی ضبط شده است.

همچنین ماکت «ابوالفضل پورعرب» در بخش نام آوران موزه سینمای ایران در معرض دید برای عموم علاقمندان قرار گرفته است.

پورعرب برای بازی در فیلم «مردی شبیه باران» در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شده است. این بازیگر سینما امسال با فیلم «غیبت موجه» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کودکان از پشت پنجره قرنطینه شهر را چطور می بینند؟


نقاشی کودکان تهران از ۶ تا ۱۴ بهمن ماه در خانه هنرمندان به نمایش گذاشته می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع