X

بایگانی بهمن 6, 1399

دفتر سینمایی

داوری «شهری که من دوست دارم» تمام شد/ اجرای نقاشی کودکان در شهر


دبیر کمیته پیگیری و نظارت شهر دوستدار کودک اعلام کرد آثار برتر دومین دوره مسابقه نقاشی «شهری که من دوست دارم» ضمن نمایش در یک نمایشگاه، امکان اجرا در سطح شهر را پیدا می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«موسسه هنرمندان پیشکسوت» رفتار بسیار زننده‌ای با پیش کسوتان دارند/چرا این قدر با پیش کسوتان بد رفتار می‌کنید؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پروانه معصومی جزو بازیگران گزیده‌کار سینما و تلویزیون است و با وجود سال‌ها حضور در عرصه بازیگری،کارنامه چندان بلندبالایی ندارد، اما معمولا انتخاب‌های خوبی داشته و با نقش‌های مختلف دریاد مخاطبان مانده است.

به گزارش سینماپرس، سریال «امام علی (ع)»، «مسافر ری» و «یوسف پیامبر(ع)» نیز آثار تاریخی محبوب و ماندگار در کارنامه این بازیگر هستند. این بازیگر پیش کسوت از بی‌توجهی به پیش کسوتان و امکاناتی که در اختیار آن‌ها گذاشته نمی‌شود گله‌مند است. درباره این گلایه‌ها، آثاری که در آن‌ها بازی کرده و آخرین فعالیت‌های او، گفت‌وگویی با این بازیگر داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

در یک سال گذشته به دلیل شیوع کرونا کار نمی‌کنید، اما پیش از این هم کم کار بودید، علتش گزیده کاری شماست؟

بله، اگر دقت کنید، من خیلی کار نکردم. ۵۱ سال است که دارم کار می‌کنم و در این ۵۱ سال، کمتر از ۲۰ سریال و ۱۵ فیلم بازی کردم. در زمان شیوع کرونا پیشنهادهای کار زیاد بوده، فکر می‌کنم دلیلش این است که پیش کسوتان و افرادی که سنی از آن‌ها گذشته، زودتر به کرونا مبتلا می‌شوند و می‌میرند. احتمالا فقط به همین دلیل بوده که ظرف ۱۰ ماه گذشته، بیشتر از ۸ یا ۹ سریال، فیلم سینمایی و تله‌فیلم به من پیشنهاد شد.

یعنی قبلا این طور نبود؟

نه اصلا، هر از گاهی ممکن بود یک نقش کوچک و گذری وجود داشته باشد که بیایند سراغ مان، اما الان نقش‌های اساسی پیشنهاد می‌شود! نقش اصلی یا هرچه که می‌خواهد باشد، من جانم را پای یک اثر نمی‌گذارم. مگر چقدر به من دستمزد می‌دهند؟ مگر من از آن‌هایی هستم که میلیاردی می‌گیرند؟ علاوه بر این، در موسسه پیش کسوتان رفتار بسیار زننده‌ای با پیش کسوتان دارند، امیدوارم هیچ پیش کسوتی به این‌ها محتاج نباشد که بخواهند به او کمکی بکنند. بنده ۵۱ سال با خوش نامی کار کردم نه بدنامی. هروقت هرجا گیر می‌کردند، کسی را می‌خواستند که بتواند گلیمش را از آب بیرون بکشد، فوری می‌آمدند سراغ من، حالا چه شده که وقتی مریض می‌شوم می‌روم کارت بیمه‌ام را می‌دهم، هزارجور بهانه می‌آورند و می‌گویند پیش کسوتان تازگی ها خیلی از این کارها می‌کنند! مگر ما چه کارهایی می‌کنیم؟ بالاخره وقتی آدم پا به سن می‌گذارد، مریض می‌شود. تا سال ۹۸ پرونده مرا زیر و رو کنند ببینند من یک بار دکتر رفتم؟ چرا این قدر با پیش کسوتان بد رفتار می‌کنید؟ شما باید به کسانی که عمرشان را در این راه گذاشتند افتخار کنید. مگر چه می‌کنید؟ ماهی ۱۵۰ هزار تومان حقوق می‌دهید. وقتی این پول به حساب من واریز می‌شود، می‌بینم نوشته حقوق ۱۵۰ هزار تومان، می‌گویم بانک نمی‌گوید این بدبخت چه کاره است که ماهی ۱۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد؟ ۱۵۰ هزار تومان حقوق می‌دهید، گاهی مثلا تولد باشد ۲۰۰ یا ۵۰۰ تومان به حساب می‌ریزید. از آن طرف می‌گویند یک میلیارد و خرده‌ای برای صندوق هنر داده‌اند، کو؟ این صندوق هنر کجاست؟ من الحمدلله نیاز ندارم و نمی‌خواهم، بدهید به کسی که نیاز دارد و اثاثش را در خیابان ریختند. پیش کسوت یعنی کسی که عمرش را در این هنر گذاشته.

گاهی در آثار نمایشی هم به پیش کسوتان توجهی نمی‌شود و نقش‌های خوبی برای آن‌ها نوشته نمی‌شود.

بله، او هم مجبور است برای کسب درآمد بعضی نقش‌ها را بپذیرد، وگرنه نقشی به او می‌دهند که هرکسی در خیابان رد می‌شود، بیاید بازی کند. سال‌ها قبل، پس از انقلاب سر فیلمی بودم، برای نقش یک آبدارچی که چای بیاورد، دنبال کسی می‌گشتند. دیدم آقایی را آوردند، پرسیدم کیست؟ گفتند: در خیابان او را پیدا کردیم و آوردیم! گفتم: من بازی نمی‌کنم، شما این قدر برای کار ما ارزش قائل نیستید که می‌روید در خیابان دست کسی را می‌گیرید و می‌آورید. یعنی این قدر کار ما بی ارزش است؟ چرا هیچ توجهی به پیش کسوتان ندارید، باید آن‌ها را روی سرتان بگذارید. بروید دنبال همان چشم‌سبزها و موبورها و کسانی که هر روز یک شکلی هستند و مدام آبرو و حیثیت‌تان را می‌برند.

آخرین بار با سریال «شرایط خاص» در تلویزیون دیده شدید که کمدی بود، اما در این سال‌ها کمتر پیش آمده که کمدی بازی کنید، آیا انتخاب خودتان بوده است؟

نقش آن مادر شهید را خیلی دوست داشتم. این سریال در ژانر کمدی مورد خاصی بود. این طور نبود که من بخندانم، یک زن جدی بود که دنبال فرزند شهیدش می‌گشت. چون خیلی به شهدا و خانواده شهدا احترام می‌گذارم، این سوژه را دوست داشتم. صحنه‌های پایانی سریال خیلی زیبا بود، اما متاسفانه همه را حذف کردند.

با توجه به سابقه بازی شما در آثار تاریخی ماندگار، جذابیت این آثار برای شما چیست؟

هرکدام از این آثار جایگاه خاص خودش را برای من دارد و نقش‌هایی را که در آن‌ها بازی کردم، دوست داشتم. مثلا در «یوسف پیامبر(ع)» از قدرتمندی و پایدار بودن «بانو تیه» خوشم می‌آمد.

مردم سریال «یوسف پیامبر(ع)» را خیلی دوست دارند، به نظرتان راز ماندگاری آن چیست؟

راز ماندگاری این سریال بستگی‌اش به قرآن است و دوم این که مرحوم سلحشور خیلی به کار اهمیت می‌داد. من ساعت ۶ گریم می‌شدم، صدای تلاوت قرآن او را از اتاق روبه‌رو می‌شنیدم. یعنی به نوعی منزه سر کار می‌آمد که خیلی ارزشمند بود. فکر می‌کنم تمام این‌ها پشتوانه کارش شده است.

به نظرتان چرا امروزه سریال تاریخی ماندگار، به ویژه در باره ائمه معصومین(ع) کمتر ساخته می‌شود؟

بی‌اعتقادی. نه این که بگویم خداپرست نیستند، نه، آدم باید واقعا معتقد باشد کاری که دارد انجام می‌دهد با ثمر است و اگر آن را انجام دهد، دردی از مردم دوا می‌کند. وقتی اعتقادش این است که فقط باید پول دربیاورد، کارهای دیگری انجام می‌دهد که پول خوبی دربیاورد.

قرار بود نقش حضرت آسیه(س) را در سریال «حضرت موسی(ع)» بازی کنید.

بله، آقای شورجه همیشه مدت‌ها قبل از این که کسالت پیدا کنند، می‌گفتند دوره میان سالی و کهن سالی حضرت آسیه را باید تو بازی کنی، گفتم چشم. فعلا که خوشبختانه آقای حاتمی‌کیا کارگردان سریال هستند و من افتخار می‌کنم اگر با ایشان کار کنم.

با آقای حاتمی‌کیا صحبتی درباره این موضوع مطرح شده است؟

نه هنوز چون فعلا دارند فیلم نامه را بازنویسی می‌کنند. آقای حاتمی‌کیا اگر لازم باشد، از من دعوت می‌کنند، اگر هم لازم نباشد که دعوت نمی‌کنند.

نظرتان درباره ساخته‌های آقای حاتمی‌کیا چیست؟

من کارهای‌ ایشان به خصوص فیلم آخرشان «خروج» را دوست دارم. قرار بود در این فیلم بازی کنم و همه کارها هم انجام شد، اما وقتی به شمال آمدم دیدم هوا خیلی گرم شده و باید در شرایط سختی فیلم برداری کنند، با مدیر تولید کار تماس گرفتم، عذرخواهی کردم و گفتم می‌ترسم در نیمه کار بیمار شوم، در آن صورت دیگر فیلم می‌خوابد. من خودم این جا در شمال تراکتور سوار می‌شدم و همه کارهای باغ را با تراکتور انجام می‌دادم. نمی‌توانم بگویم، اما آقای حاتمی‌کیا در قبال این که من گفتم نمی‌توانم بازی کنم کار زیبایی کردند که کمتر کارگردانی ممکن است این شعور را داشته باشد، به همین دلیل است که می‌گویم یک آدم بسیار بافرهنگ، باشعور و با منش انسانی است. اگر از من دعوت کردند می‌پذیرم، اگر دیدند مناسب نیستم که هیچ، بسیار آدم شایسته‌ای هستند و من سر تعظیم در مقابل شان فرود می‌آورم.

* خراسان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تاکید بر جایگاه رفیع خطاطی از زمان نزول وحی/نستعلیق عروس خطوط است


در شب پنجم نمایشگاه «رقص قلم» که با محوریت هنر خوشنویسی در کشورهای جاده ابریشم در حال برگزاری است، هنرمندانی از پاکستان، افغانستان و عراق نظرات خود درباره هنر خوشنویسی را مطرح کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / بازدید رئیس سازمان سینمایی از سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران


سینماپرس : حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی ظهر یکشنبه ۵ بهمن ماه از سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بازدید کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چگونه یک پوستر خبری طراحی کنیم؟


یک کارشناس گرافیک، طراحی پوستر را نیازمند ایده و خلاقیت طراح دانست و گفت: پوستر در ابعاد مشخص روی کاغذ و در یک فاصله قابل خواندن خبر را در سریع ترین زمان ممکن به نمایش می گذارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اهالی موسیقی برای مبتلایان به کرونا کنسرت می‌دهند


دومین فستیوال موسیقی ققنوس برای ادای احترام به کادر درمان کشور که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا تلاش می‌کنند، بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آتیلا پسیانی» مقابل دوربین سریال نوروزی شبکه دو رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ادامه تصویربرداری سریال نوروزی «هم بازی» به کارگردانی سروش محمدزاده در تهران در حال انجام است.

به گزارش سینماپرس، ادامه تصویربرداری سریال نوروزی «هم بازی» به کارگردانی سروش محمد زاده و تهیه کنندگی نوید محمودی در تهران در حال انجام است. آتیلا پسیانی، خیام وقار، پادینا کیانی و زهره نعیمی نیز به گروه بازیگران مجموعه اضافه شده اند.

با توجه به اینکه سریال «هم بازی» برای پخش در ایام نوروز در نظر گرفته شده، دو گروه تصویربرداری در تهران و اطراف گرمسار مشغول ضبط تصاویر هستند.

دیبا زاهدی، کامران تفتی، حسین مهری، مریم مومن، علیرضا استادی و امیر کاظمی نیز پیش‌تر جلوی دوربین سروش محمدزاده رفته بودند.

«هم بازی» ملودرام عاشقانه‌ای است که سعی دارد در فضایی جدید با قصه‌ای اجتماعی به قلم وحید حسن زاده و مریم اسمی خانی با طراحی نوید محمودی به روابط اشتغال جوانان وهویت نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

«هم بازی» برای پخش در نوروز۱۴۰۰ آماده می‌شود.

از جمله عواملی که در این سریال همکاری دارند، عبارتند از:

کارگردان: سروش محمدزاده، تهیه کننده: نوید محمودی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری، تدوین: نیما جعفری جوزانی، صدابردار: سعید بجنوردی، آهنگساز ابوالفظل فراز، سرپرست گروه کارگردانی: شکیل مظفری، صداگذار: حسین قورچیان، طراح چهره پردازی: محمود دهقانی، مدیر تولید: علیرضا باقربیگی، طراح صحنه: احمد عبداللهی، جانشین تولید: سیاوش رمضان لو، طراح لباس: زهره سلطانی، برنامه ریز: نوشین شکری، منشی صحنه: فروغ غیاثوند و روابط عمومی: سپیده حیدرآبادی.

«هم بازی» به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما تهیه و تولید می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میزان اعتباراتی که برای کمک به فیلمسازان جوان تعریف شده بود رشد چشمگیری داشته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:حسین انتظامی گفت: مهم‌ترین فیلمسازان ما از سینمای کوتاه معرفی شده‌اند و برترین آن‌ها تجربه ساخت فیلم کوتاه را داشته اند.

به گزارش سینماپرس، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در حاشیه بازدید از سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، بیان کرد: باید از فیلمسازان و همکاران ستاد برگزاری جشنواره تشکر ویژه کنم که امسال جشنواره را با توفیق برگزار کردند. امروز در شرایط خاص هستیم و هرگونه طراحی برای فعالیت تولیدی باید بر اساس این شرایط باشد. همکاران ما در سازمان سینمایی برای جشنواره‌ها ترکیبی از فعالیت حضوری و مجازی را بسته به شرایط روز زیست کرونایی تعریف کرده‌اند.
وی افزود: به همین دلیل جشنواره فیلم کودک و نوجوان به یک شکل، سینما حقیقت شکل دیگر و جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز به شکل دیگری برگزار شد، در این جشنواره کارویژه‌های مختلف جشنواره را باز کردند که هر کدام در زمان ویژه خود انجام شده و کار خوبی بود هم کار آموزشی و هم رقابت و نمایش برگزار شد و تجربه خوبی را برای ما رقم زد.
رییس سازمان سینمایی با تشکر از حضور چشمگیر فیلمسازان جوان، ادامه داد: مهم‌ترین راه ورود فیلمسازان به حرفه فیلمسازی از مسیر فیلم کوتاه است و برترین فیلمسازان ما کسانی هستند که این تجربه را داشته‌اند.
انتظامی تاکید کرد: پوست اندازی که در سینمای کشور در جشنواره فجر سال جاری دیدیم نشان می‌دهد، نزدیک ۶۰ درصد آثار مربوط به فیلمسازان اول بود که این خود نویدبخش رشد سینمای کشور است.
وی گفت: اقتصاد فرهنگ و هنر و به تبع آن اقتصاد سینما و اقتصاد فیلم کوتاه قاعدتا متاثر از شرایط مختلف است که بخشی به برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های دولت و نهادهای حکومتی و بخشی نیز به توجه فیلمسازان بر می‌گردد.
رییس سازمان سینمایی کشور گفت: بخش دولت باید زمینه‌سازی بخش بازار را داشته باشد که می‌تواند یکی از آنها ظرفیت اکران باشد که در هنر و تجربه وجود دارد و مابقی بخش‌ها نیز می‌توانند به کمک سینمای کوتاه بیایند، البته انجمن سینمای جوانان ایران هم در این زمینه فعالیت‌هایی داشته که این فعالیت‌ها توسعه خواهد یافت.
انتظامی اضافه کرد: از ابتدای سال ۹۸ میزان اعتباراتی که برای کمک به فیلمسازان جوان تعریف شده بود رشد چشمگیری داشته است؛ در حالی که در بخش‌های دیگر سازمان سینمایی محدودیت داشته‌ایم، علت این اتفاق به این دلیل است که برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به فیلمسازان جوان اولویت دارد.
وی به موضوع پیچینگ اشاره کرد و گفت: هر ساله پیچینگ‌ها در فصول مختلف در حال برگزاری هستند و فیلم‌هایی که تایید و انتخاب می‌شوند و مصوبه می‌گیرند مورد حمایت هستند و این مسیر نیز به جد ادامه خواهد داشت.
سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سید صادق موسوی فردا ششم بهمن‌ با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایده گرفتن از «تالار وحدت» برای اجرای اثر/ هویت و صحنه مهم است


محسن رافعی معتقد است هویت تالار وحدت صحنه‌ای را به ذهن می‌آورد تا مخاطب به جای اینکه فقط تماشاگر و نظاره‌گر باشد، تبدیل به عنصری فعال شود و تجربه‌های هنرمند را تجربه کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طباطبایی نژاد: شرط اکران آثار در جشنواره فیلم فجر امسال صرفا کاندید شدن در یک بخش است/بخش جنبی وجود ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: تاکنون ۶۲ فیلم دارای شرایط حضور در جشنواره فیلم فجر بوده اند، از میان این تعداد آثار تاکنون ۵۶ فیلم از سوی داوران جشنواره دیده شده است.

به گزارش سینماپرس، سید محمد مهدی طباطبایی نژاد در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین وضعیت برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: در حال حاضر تمامی برنامه ریزی‌ها جهت برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر انجام شده و به امید خدا طی چند روز آینده درباره شیوه نهایی این جشنواره تصمیم گیری خواهد شد.

وی با اشاره تخصیص برج میلاد و پردیس ملت به عنوان سینمای اهالی رسانه اذعان کرد: حضور «برج میلاد تهران» و پردیس سینمایی ملت به عنوان میزبانان اهالی رسانه و همچنین هنرمندان قطعی است، اما در قبال برگزاری اکران‌های مردمی هنوز تصمیم صد در صد گرفته نشده است، نتیجه این تصمیمات تا پایان هفته جاری به احتمال فراوان اعلام خواهد شد.  

دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر درباره تعداد آثار راه یافته به جشنواره فیلم فجر امسال اضافه کرد: تاکنون ۶۲ فیلم دارای شرایط حضور در جشنواره فیلم فجر بوده اند، از میان این تعداد آثار تاکنون ۵۶ فیلم از سوی داوران جشنواره دیده شده است.  

وی در همین رابطه ادامه داد: شرایط به این صورت است که هر کدام از این آثار در یک یا چند بخش نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شوند در این دوره از جشنواره فیلم فجر به نمایش در خواهند آمد. شرط اکران آثار در جشنواره فیلم فجر امسال صرفا کاندید شدن در یک بخش است، در غیر این صورت بخش جنبی برای آثاری که نامزد سیمرغ بلورین نشده اند وجود ندارد.  

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره شرایط اکران آثار اضافه کرد: ما در نهایت طی یک روز می‌توانیم دو فیلم اکران کنیم، این دو فیلم هم باید قبل از ساعت ۲۰ اکران شوند، در حال حاضر سانس‌های اصلی اکران طی روز مشخص شده که طی سه روز آینده اعلام رسمی خواهد شد.   

مشاهده خبر از سایت منبع