X

بایگانی بهمن 6, 1399

دفتر سینمایی

فیلم / تیزر فیلم سینمایی «روز ششم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس : تیزر فیلم سینمایی «روز ششم» به کارگردانی حجت قاسم زاده اصل و تهیه کنندگی رحمان سیفی آزاد و با بازی مصطفی زمانی، جمشید هاشم پور، بهاره افشاری، امیر جعفری، همایون ارشادی، مهران احمدی، افشین هاشمی، مهدی حسینی نیا، بهرام ابراهیمی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان را سیاه و سفید نبینیم/مدیریت یک «مرکز» بابودجه یک آلبوم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر «مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی» ضمن تشریح فعالیت‌های این مرکز در دوران مسئولیت خود، از تلاش برای عبور از مرزبندی‌ها میان هنرمندان، در عرصه تولید آثار هنری گفت.

به گزارش سینماپرس، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از مؤثرترین و مهم‌ترین نهادهای برآمده از فعالیت برخی هنرمندان شاخص کشورمان در سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون بوده است.

این مجموعه از آغاز قرار بود نهادی در جهت رشد و شکوفایی «اندیشه و هنر اسلامی» همچون نام اولیه‌اش باشد و در همین راستا می‌بایست شرایطی را فراهم کند که خروجی‌اش محصولات و بسته‌های گوناگون فرهنگی و هنری و صد البته به‌روز برای تأمین سبد فرهنگی خانوار ایرانی باشد. مأموریتی که اجرایی شدن تام و تمام آن در سال‌های اخیر با اماواگرهایی موجه شده و باید در بستری مطمئن و دلسوزانه مورد نقد و بررسی کارشناسان قرار گیرد تا بتوان به نتایج درخشان‌تری در عرصه‌های مأموریتی حوزه هنری با اتکا به دستاوردهای تلخ و شیرین گذشته دست پیدا کرد.

در این چارچوب زیرمجموعه‌های مختلف حوزه هنری قطعاً مأموریت‌های مهمی به دوش دارند که بنا به منویات مقام معظم رهبری و اهدافی چون «فراهم ساختن زمینه رشد و شکوفایی و گسترش هنر مبتنی بر معرفت اسلامی و متعهد به ارزشهای انقلاب اسلامی»، «بهره گرفتن از هنر در تبیین و ترویج مبانی و ارزشهای اسلامی و فضائل اخلاقی»، «تبیین و معرفی وجوه گوناگون و ویژگی‌های ذاتی و فنی هنر و ادبیات انقلاب اسلامی»، «دفاع از آرمان‌ها و اصول انقلاب اسلامی از طریق شناخت علمی و دقیق جریان‌های هنر ی معارض با تفکر اسلامی و کشف راه‌های اصولی مقابله فرهنگی با آنها»، «ایجاد زمینه رشد استعدادها و خلاقیت‌های هنری و ادبی از طریق شناسایی، تربیت، تقویت و معرفی هنرمندان برجسته مسلمان، ایجاد جریان‌های هدایت‌گر هنری بر بنیاد تولید» و «نمونه‌آفرینی هنری و ادبی به معنا و مفهوم مطلق کلمه» که برگرفته از اساسنامه این نهاد است، باید فعالیت‌هایی را انجام دهند که در فضای پر از سلیقه و تنوع جامعه امروز بتواند تبدیل به الگوهایی تأثیرگذار و در عین حال پیش برنده شود.

اینکه آیا حوزه هنری تاکنون توانسته در این حوزه‌ها نقش مؤثری ایفا کند یا خیر هم نیازمند بررسی‌های آماری دقیق و مبتنی بر جمعیت آماری گسترده‌ای است که باید برای رسیدن به الگوهای مدنظر مورد توجه قرار گیرد.

یکی از این مجموعه‌های مهم در این ساختار، مرکز موسیقی حوزه هنری است که تلاش کرده، با تهیه و تنظیم سیاست‌ها و برنامه‌های مناسب در جهت گسترش هنر اسلامی، تلاش برای شناسایی و به‌کارگیری نیروهای متعهد و جوان برای شکوفایی استعدادشان، اجرای طرح‌های مطالعاتی و پژوهش‌های مورد نیاز، تولید و نمونه آفرینی‌های هنری و ادبی، ایجاد زمینه‌های مختلف فرهنگی هنری برای بهره‌مندی هرچه مؤثرتر هنرمندان و برگزاری رویدادهای مختلف موسیقایی شرایطی را فراهم کند تا هنرمندان عرصه موسیقی در این مجال بتوانند به فعالیت خود در عرصه موسیقی به صورت هدفمند همت گمارند. چارچوبی که در سال‌های اول فعالیت به شدت توانست حضور قدرتمندی را در جریان اصلی فعالیت‌های موسیقایی کشور ایفا کند و خود را نهادی معرفی کند که آمده تا حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. فرصتی مغتنم و صد البته استراتژیک که در این سال‌ها با رشد و تأسیس نهادهایی چون مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا) به عنوان نهاد زیر مجموعه سازمان هنری رسانه‌ای اوج، مراکز مختلف هنری زیر مجموعه بسیج، دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فضای کاری مرکز موسیقی حوزه هنری را وارد شرایط جدیدی کرده که کندو کاو درباره وظایف و اهداف این مجموعه در تعامل با نهادهای موازی می‌تواند مورد تمرکز بیشتری قرار گیرد.

حسام‌الدین سراج (از شهریور ۱۳۶۰ تا مهر ۱۳۶۹) – محمد جلیل پور (از مهر ۱۳۶۹ تا آبان ۱۳۷۹) – علی بختیار (از آبان ۱۳۷۹ تا اسفند ۱۳۸۰) – رضا مهدوی (از فروردین ۱۳۸۱ تا بهمن ۱۳۸۶) – علی معلم دامغانی (از بهمن ۱۳۸۶ تا مرداد ۱۳۸۸) – رضا مهدوی (از مرداد ۱۳۸۸- تا مهر ۱۳۹۱) – پیروز ارجمند (از مهر ۱۳۹۱ تا بهمن ۱۳۹۲) – فاضل نظری (از مهر ۱۳۹۳ تا بهمن ۱۳۹۴) – عباس محمدی (از بهمن ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸) و میلاد عرفان‌پور (از ۱۳۹۸ تا کنون) افرادی هستند که طی سال‌های گذشته به عنوان مدیر در مرکز موسیقی حوزه هنری به فعالیت مشغول بودند. البته پس از خداحافظی پیروز ارجمند مرکز موسیقی حوزه هنری تا حضور فاضل نظری بدون مدیریت تقریباً به حالت تعلیق در آمد.

آنچه در این مقدمه کوتاه روایت شد، یک شَمای کلی از فعالیت مرکزی است که سکان هدایت آن طی ماه‌های گذشته به دست یک شاعر و ترانه سرای جوان به نام میلاد عرفان‌پور سپرده شده که عملکرد مثبت و منفی‌اش می‌تواند در ابعاد مختلف رسانه‌ای مورد بررسی قرار گیرد.

عرفان‌پور متولد ۱۳۶۷ در شیراز بوده و تاکنون برنده یا نامزد جایزه‌های معتبر ادبی از جمله قلم زرین و جشنواره شعر فجر بوده است. علاوه‌بر اینها مدیریت دفتر شعر مؤسسه شهرستان ادب، ابداع و دبیری دوره‌های سالانه شعر جوان انقلاب اسلامی (آفتابگردان‌ها) و تدریس ادبیات در دانشگاه از فعالیت‌های سالیان اخیر میلاد عرفان‌پور در عرصه‌های مختلف فرهنگی بوده است. عرفان‌پور در رشته «سیاست‌گذاری فرهنگ و ارتباطات» تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی ارشد با موضوع پایان‌نامه «تحلیل گفتمان انتقاد اجتماعی در شعر شاعران انقلاب اسلامی» بوده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید، بخش نخست گفتگو با این مدیر جوان مرکز موسیقی حوزه هنری است.

* بسیاری از کارشناسان و اهالی موسیقی کم و بیش می‌دانند، مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از جمله مجموعه‌هایی است که طی چهل سال اخیر نشان داده که یک مجموعه پای کار بوده و با وجود فراز و نشیب‌های فراوان فعالیت‌های ثمربخشی را در عرصه موسیقی انجام داده است، می‌خواهم پرسش اول را اینگونه مطرح کنم، که میلاد عرفان‌پورِ جوان به عنوان یک شاعر و ترانه سرای شناخته شده، چه پیش آمد که سکاندار هدایت این مجموعه مهم شد و حالا چه ارزیابی از عملکردش در دوران مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری دارد؟

بنده از سال ۱۳۸۹ با وجود اینکه ۲۲ ساله بودم، با اعتماد و توجه جناب علی‌محمد مؤدب در مؤسسه شهرستان ادب، به عنوان مسئول بخش شعر به فعالیت مشغول شدم و در این چارچوب فعالیت‌های مدیریتی را در محیط هنری تجربه کردم. به لطف خدا برنامه‌هایی که در آن مجموعه پیش بردیم و توفیقی که خداوند متعال نصیب بنده کرد منتج به ثمرات خوبی شد. با توجه به این پیشینه، همچنین فعالیت ده ساله‌ای که در زمینه موسیقی به عنوان تصنیف‌سرا و ترانه‌سرا داشتم و البته تحصیلاتی که در رشته سیاستگذاری فرهنگ و ارتباطات داشتم به بنده اعتماد شد تا در فضای مرکز موسیقی حوزه هنری عهده دار مسئولیت باشم. البته پیش از بنده بزرگوارانی چون استاد علی معلم دامغانی، جناب دکتر فاضل نظری و آقای عباس محمدی به‌عنوان افرادی که در حوزه شعر و ادبیات، سابقه داشتند به عنوان مدیر مرکز موسیقی حوزه فعالیت داشتند و شاید نگاه تصمیم‌سازی که پشت این گونه انتخاب برای مدیریت مرکز موسیقی حوزه وجود دارد، توجه به محتوا و بُعد ادبی موسیقی است که دوستان تاکید دارند در کنار توجه به موسیقی فاخر روی ادبیات نیز تاکید ویژه‌ای باشد.

 با در نظر گرفتن این موارد بود که بنده پذیرفتم در این سمت حضور پیدا کنم البته لازم است اینجا پرانتزی هم بازکنم که بسیاری از ادبا و استاد عزیزمان جناب اسفندقه اعتقاد دارد: «این گونه مسئولیت‌ها و زیست با شرایط اداری برای یک شاعر آفت است.» یعنی مطلوب آن است که شاعر به دور از این مناصب و مسئولیت‌ها به مسیر هنری خود در عرصه ادبیات و شعر بپردازد. جالب است بدانید که واقعاً این دغدغه هر روز من است که اگر برسم به نقطه‌ای که عزیز دیگری می‌تواند بهتر از بنده در این جایگاه به مسیر ادامه دهد، خودم اولین پیشنهاددهنده حضورش به عنوان مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری خواهم بود. چون بر این باورم این شرایط برای زیست ادبی یک شاعر آسیب‌هایی وارد می‌کند که من در این مدت واقعاً این آسیب‌ها را حس کردم. هرچند سعی کردم تعامل و زیست با شعر و ادبیات را در هر شرایطی قطع نکنم اما باید بپذیریم که حضور در یک منصب مدیریتی تأثیر آسیب زای خود را دارد.

البته یک نکته دیگر هم در این فضا می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و آن چالش کمبود مدیران فرهنگی و بخصوص هنری در فضای مدیریتی کشور است، متأسفانه ما مدیری که توان هنری، ذوق هنری و مبانی مدیریتی حوزه هنر را بداند، کم داریم یا کم تربیت کردیم. این است که شاید بنده حقیر که در خیلی از موارد قطعاً دارای ضعف هستم به دلیل پیشینه دانشگاهی که در این زمینه دارم و تجربه مدیریتی که در یک دهه گذشته به لطف خدا پیدا کردم، عهده دار چنین مسئولیتی شدم. بنابراین اگر نظام تصمیم‌سازی ما طوری بود که در این دهه‌های گذشته مدیرانی تربیت می‌شدند که شناخت کاملی از فضای هنری داشته باشند قطعاً یک شاعر خودش این مسئولیت را عهده‌دار نمی‌شد. این ضعف هم شامل تمام مجموعه‌های دیگر فرهنگی هنری کشور نیز می‌شود، شرایطی که خلاء پرورش یک مدیر هنری در این فضا را بیشتر از قبل نشان داده است.

* نام مرکز موسیقی حوزه هنری یادآور خاطرات خوبی برای اهالی موسیقی است در عین حال در دوره‌های مختلف مدیریتی شاهد فراز و فرودهایی بوده است. بد نیست از ورود یک مدیر جوان به چالش‌های موجود مرکز موسیقی حوزه هنری صحبت کنید. آیا معتقد به دست‌یافتنی بودن اهداف در این دوران پرچالش فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور در مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری با درنظر گرفتن آسیب‌هایی که اشاره شد، هستید؟

من زمانی که این مسئولیت را پذیرفتم و کارها را آغاز کردم، با نخستین چالشی که روبه‌رو شدم و فکر من را به خود مشغول کرد، پاسخ به یک پرسش بود. اینکه کارویژه مرکز موسیقی حوزه هنری در مقایسه با کار ویژه مجموعه‌هایی چون دفتر موسیقی وزارت ارشاد، شهرداری و سازمان صدا و سیما چه بوده است؟ در واقع وجه تمایز محصولات مرکز موسیقی حوزه هنری با نهادهای دیگر چه بوده که به این تشخص کاری وفادار مانده است؟ من با بررسی‌هایی که در این زمینه انجام دادم به این نتیجه رسیدم که مرکز موسیقی حوزه هنری در چهار دهه گذشته خدمات قابل توجهی در موسیقی نواحی انجام داده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تبدیل به باکیفیت‌ترین پایگاه‌ها و گنجینه‌ها در این حوزه شده است. اما جالب اینجاست که در خیلی از حوزه‌هایی که شاید نسبت محکم‌تری با کار ویژه‌های مرکز موسیقی حوزه هنری داشته، یا کار خاصی انجام نشده و یا آنقدر کم کار شده که تعدادشان به لحاظ آماری نزدیک به صفر است. مثلاً در حوزه سرود که یکی از گونه‌های اصلی «موسیقی مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی» است و مرکز موسیقی حوزه هنری می‌بایست در این حوزه برای معرفی و پرورش آن اقداماتی انجام می‌شد، کارهای زیادی صورت نگرفته و می‌توان گفت این گونه موسیقایی یک صدم کارهای انجام گرفته در مرکز را تشکیل می‌داد. شرایطی که برای من هم عجیب بود.

در حوزه هنری گونه دیگری مانند موسیقی موضع مند اجتماعی، سیاسی و انتقادی که می‌تواند در بزنگاه‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد، کارهای کمی در مرکز موسیقی حوزه هنری صورت گرفته که چندان به گوش مخاطبان نرسیده‌اند. منظور من در این چارچوب تولید آثاری است که از شکل مناسبتی مرسوم خود خارج و تبدیل به آثاری می‌شود که متناسب با دغدغه مردم تولید می‌شوند. به اعتقاد من این گونه آثار هم می‌بایست جزو کارهای خاص و هویتی موسیقی پیگیری می‌شد که متأسفانه کمتر انجام شده‌اند.

* این شرایطی که از آن نام می‌برید متأسفانه در حوزه‌های دیگر هم دیده می‌شود. شرایطی که موازی با جریان و کار ویژه مرکز موسیقی حوزه هنری می‌توانست باشد، اما چندان مورد توجه قرار نگرفت.

بله، به عنوان نمونه ما در حوزه موسیقی کودک و نوجوان کارهای بسیار کمی انجام دادیم که تعداد آنها به لحاظ آماری زیر ۳ درصد مجموع تولیدات مرکز موسیقی حوزه هنری هستند. این در حالی است که ما در حوزه موسیقی طنز که می‌تواند زبان رسایی در بیان حرف‌ها و آرمان‌های آن باشد کارهایی می‌توانستیم انجام دهیم که در این چند دهه نداشتیم. با این شرایط بنده سعی کردم در دوره جدید به برخی از این مسائل توجه بیشتری داشته و در کنار سایر گونه‌های موسیقایی از جمله موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی و موسیقی پاپ فضا را به سمت و سویی هدایت کنیم که مرتبط با فلسفه شکل‌گیری مرکز موسیقی حوزه هنری و به دور از موازی کارهای رایج با سایر مجموعه‌های مرتبط با موسیقی باشد.

البته این شکل و رویکردی که عرض کردم، بیشتر مرتبط با کارهایی است که برای آن برنامه‌ریزی و تولید داریم، چرا که برخی کارها هم هست که به ما پیشنهاد می‌شود که ما بر اساس معیارهای حوزه هنری در چارچوب معنا دار بودن اثر با یک حمایت حداقلی به آنها کمک کرده و در این بخش از تولید اثر حرکت می‌کنیم.

* در لا به لای صحبت‌ها شما به کلیدواژه «گفتمان انقلاب اسلامی» اشاره کردید، عبارتی که طی سال‌های اخیر تبدیل به ترکیبی شده که بعضاً مدیران فرهنگی ما در عرصه‌های مختلف از آن استفاده‌های زیادی می‌کنند، اولاً به عنوان یک شاعر و دوماً در کسوت مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری فکر می‌کنید این کلیدواژه در امتزاج با مقوله هنری چون «موسیقی» چگونه تجلی پیدا می‌کند؟ و آیا مرکز موسیقی حوزه هنری در این سال‌ها توانسته همانند دوران شکوفایی خود به تفهیم معانی ذاتی این عبارت میان مردم توفیقاتی داشته باشد؟ در این راه شما به عنوان یک مدیر جوان و صاحب ایده چه کردید؟

شما به مطلب درستی اشاره کردید. ما گاهی کلمات آرمانی، مفاهیم اصلی و عبارات مقدس را آن قدر در ساختارهای نادرست، عدم صداقت‌ها، مصارف سیاسی و ارائه گزارش‌های اداری استفاده کردیم که این عبارات رفته رفته رو به کم اثر شدن گذاشته‌اند. این مقوله متأسفانه در همه حوزه‌های فرهنگی هم اتفاق افتاده است. کما اینکه در حوزه شعر وقتی عنوان «شعر انقلاب اسلامی» مطرح بود، خیلی‌ها تمسخر می‌کردند و باور نداشتند، اما ما سعی کردیم این عنوان را در کنار رویداد هنری مؤثر و تولید اثر جا بیندازیم. در این راه هم همه شاعران انقلاب اسلامی پای کار آمدند و این عنوان آبرومند را در چارچوبی قرار دادند که این عبارت تبدیل به یک پسوند هویتی شد. یعنی وقتی می‌گوئیم «شعر انقلاب اسلامی»، منظورمان فقط درباره یک اثر یا رویداد تاریخی نیست. عبارتی است که در تمام ابعاد و زوایای آن تعهد به چارچوب معرفتی گفتمان انقلاب اسلامی است.

 حالا این گفتمان چیست؟ این گفتمان شامل همه آرمان، اهداف، جهان بینی و چارچوب‌هایی است که انقلاب اسلامی بر پایه آن ایجاد شده است. و می‌توان گفت: مترادف با اسلام نابی است که ما بدون شعار دنبال آن هستیم و دوست داریم در اهداف و تولیداتمان نیز وجود داشته باشیم. شرایطی که بنده در مرکز موسیقی حوزه هنری نیز روی آن تاکید ویژه‌ای دارم و دوست دارم بر اساس امکانات موجود تولیداتی رقم بخورد که پشتیبان این گفتمان و البته اثرگذار باشد.

به عنوان نمونه ما در سال ۱۳۹۷ که مصادف با روزهای اول حضورم در مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری بود، آمدیم و آلبوم سرودی را در چهلمین سال انقلاب اسلامی ایرانی تولید کردیم، اثری که با یک نگاه مناسبتی محدود به زمان تولید نشده بود و سعی بر این بود که وقتی نوجوان ایرانی در هر زمانی آن را می‌شنود به مفاهیمی چون امید، تلاش و ساختن برای فردای روشن‌تر نزدیک شده و با یک نشاط مضاعف در راه روشن گام بردارد. ما در گام‌های بعدی تولید آثار موسیقایی قطعاً تلاش‌هایی برای ارتقای سطح کیفی آثارمان می‌کنیم و صد البته هم می‌دانیم که این تلاش‌ها گهگاه با نقایصی روبروست. پس خودمان را بی نیاز از نقد نمی‌بینیم و تمام تلاشمان را هم می‌کنیم که پذیرای نقدها سازنده عزیزمان در این مجموعه باشیم.

* در راستای صحبت‌هایی که به آن اشاره کردید، آن چیزی که می‌تواند شرایط فعلی حوزه هنری را با تلاش و ایده پردازی شما مدیران هموارتر کند، حضور بزرگان عرصه موسیقی در جریان اصلی فعالیت‌های مرکز موسیقی حوزه هنری است. پر کردن این خلاء می‌تواند نقش ارزشمندی در ارتقای فعالیت‌ها و همان موارد انجام نشده‌ای که اشاره کردید، ایفا کند. یک نکته بسیار مهم که به اعتقاد من در راستای اندیشه‌ها و منویات رهبری هم «جذب حداکثری و دفع حداقلی» است. در این‌باره وضعیت کنونی حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید.

استفاده از ظرفیت، هنر و مشورت بزرگان موسیقی کشور جزو اولویت‌های ما در مرکز موسیقی حوزه هنری است. ما حتی برای آن دسته از هنرمندان بزرگواری که دیگر توانایی تولید اثر ندارند فضایی را به سهم خود فراهم کردیم که بتوانیم در مقاطع مختلف زمانی بدون رسانه‌ای شدن یا اطلاع رسانی در این زمینه نسبت به نکوداشت و پاسداشت مقام هنری برخی از بزرگان موسیقی کشور اقدام کنیم. صادقانه می‌گویم تا آنجا که توانستیم سعی‌مان را مبتنی بر این باور و اعتقاد کردیم که در همه شهرها هر جا هنرمندی هست برای تکریم او فعالیت‌هایی را انجام دهیم.

 ما در این مدت حتی به بعضی از شهرها سفر کردیم و برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم که کارهایی از استادان هنر موسیقی را تولید کنیم. در این راستا هم طی این دو سال خدمت استاد احمد مراتب رسیده و طی آن آلبومی از این هنرمند آواز آئینی را در دسترس مخاطبان قرار دادیم. در کنار این‌ها آلبوم دیگری را هم با استاد تقی سعیدی خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی و استاد محمد جواد ضرابیان به اتمام رساندیم که فواصل برنامه‌ریزی شده به همراه چند اثر دیگر از هنرمندان مطرح منتشر خواهند شد. همچنین با پیشکسوتان دیگری نیز چون استاد سراج، استاد بیژنی، استاد سعید انصاری، استاد منبری، استاد بهروزی نیا تعامل و تولید اثر داشته‌ایم.

ما در حوزه موسیقی کلاسیک هم طی این مدت از مشاوره‌های تعدادی از هنرمندان شناخته شده این عرصه از جمله استاد محمدرضا علیقلی نیز بهره مند شدیم. این هنرمند ارزنده اعتبار موسیقی انقلاب اسلامی است که برای بنده حتی هم صحبت با ایشان مایه افتخار است. شرایطی که خوشبختانه منجر به ایجاد فضایی شد که در ماه‌های گذشته تولیداتی از این هنرمند را منتشر کردیم. ما شورای تخصصی مرکز موسیقی حوزه هنری نیز از رهنمودهای استاد فریدون شهبازیان بهره مند می‌شویم و ایشان مدام در حال مشاوره‌های مختلف برای انتشار آثارمان هستند. در این چارچوب جناب بهرام دهقانیار، جناب محمدرضا چراغعلی، جناب عماد توحیدی هم از جمله هنرمندانی هستند که ما از مشورت‌ها و ایده‌های کارشناسانه شأن بهره‌مندیم. پس می‌بینید ما تا آنجا که می‌توانیم از بزرگان هنر موسیقی برای پیشبرد تخصصی و کیفی کارهایمان استفاده می‌کنیم. البته در اینجا نمی‌خواهم همه کاسه و کوزه‌ها را بر سر بودجه بشکنم اما قطعاً کمبود بودجه در این چارچوبی که شما به آن اشاره کردید بی تأثیر نیست.

با تمام همه این مشکلات من همچنان معتقدم که این برگ افتخار مرکز موسیقی حوزه هنری است که بین نهادهای حاکمیتی یکی از مهم‌ترین تولید کنندگان آثار فاخر موسیقایی با در نظر گرفتن همین بودجه کم بوده است. مگر ما چقدر توان مالی داریم؟ شاید باورش سخت باشد اما بودجه یک سال مرکز موسیقی به اندازه بودجه تولید یک آلبوم با همراهی یکی از بزرگان موسیقی کشور نیست. پس این را هم باید بگویم اگر ما بخواهیم شرایط کاری‌مان را مبتنی بر همکاری با یکی از چهره‌ها و بزرگان عرصه موسیقی برنامه‌ریزی فکر می‌کنم باید کل بودجه‌مان برای تولید همان اثر اختصاص دهیم، شرایطی که قطعاً امکان پذیر نیست. اتفاقاً از همین جهت است که می‌گویم نمی‌توان انتظار داشت که مرکز موسیقی حوزه هنری به طور کامل مأمن و مرکزی برای حضور استادان نام اور موسیقی باشد. اما قطعاً ما با هنرمندان و استادانی که این محدودیت‌های ما را پذیرفته باشند با تمام افتخار همکاری می‌کنیم.

شاید شما باور نکنید اما برای همین کارهایی که با جناب علیقلی انجام دادیم، محدودترین هزینه را داشتیم که ایشان با محبت و اهتمام خود پای کار آمد و شرایطی را به وجود آورد که کار فاخری را پیش روی مخاطبانمان قرار دهیم. به عبارتی تعامل ما با استاد سفارش یک کار نبود چراکه او دغدغه داشت در این مرحله از زندگی کارهایی را انجام دهد که دغدغه‌اش را داشت نه صرفاً کارهای سفارشی که در ارتباط با برخی سازمان‌های مختلف دربرگیرنده رقم‌های بالایی است.

 قطعاً اگر جایی صلاح بود که می‌توانستیم اعلام رسمی کنیم، متوجه می‌شوید که ما با چه هزینه‌هایی مشغول تولید آثار هنرمندان شناخته شده کشورمان هستیم. کارهایی که هزینه تولید آنها شاید برای برخی‌ها یا غیر قابل باورند و یا موجب تعجب آنها بعد از متوجه شدن میزان صرف هزینه‌ها می‌شوند. پس طبعاً این دغدغه‌ای که شما به آن اشاره داشتید، دغدغه جدی ما هم هست زیرا ما معتقدیم نسل‌های گذشته موسیقی حتی نسل‌هایی که ما با آنها اختلاف نظر داریم، نباید کنار بروند. مثلاً در همین چند سال ما با عزیزانی کار می‌کنیم که از گرایشات مختلف سیاسی هستند و شاید در بسیاری از موضوعات با آنها اختلاف نظر داشته باشیم. اما وقتی برای تولید یک اثر ارزشمند موسیقایی اتفاق نظر وجود دارد پس آمادگی برای تولید اثر نیز امکان پذیر است. اتفاقاً انقلاب اسلامی مدافع تولید اثر ارزشمند و فاخر بوده، هرچند در برخی مقاطع با لکنت در خط مشی و نحوه سیاستگذاری نتوانسته این همراهی را بیان کند و در برخی از اوقات نیز فضا به سمتی رفته به جهت همین سیاستگذاری‌های غلط مسیر اصلی و هویت هنری انقلاب اسلامی نیز دچار آسیب شده است.

* و ای کاش بتوانید طی دوران مدیریتی شما و جناب دادمان در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی این خط مشی مدیریتی که به آن اشاره داشتید را به معنا و مفهوم مطلق کلمه تبیین کنید. به هر حال حوزه هنری می‌تواند با در نظر گرفتن چارچوب‌ها و وظایفی که به عهده دارد می‌تواند محل امنی برای همه هنرمندان در عرصه‌های مختلف باشد. کما اینکه در مقاطع اولیه پیروزی انقلاب اسلامی این مجموعه نشان داد که می‌تواند پناهگاه قابل اعتماد فرهنگی برای اصحاب فرهنگ و هنر با اندیشه‌های متفاوت باشد. و این تصور نباشد که هیچ هنرمند دیگری اجازه ورود به این مجموعه را ندارد.

شما مطمئن باشید ما واقعاً در شأن و جایگاه تولید، اصلاً گرایشات سیاسی و مسائلی از این دست را در نظر نمی‌گیریم حتی اگر گرایشات فکری هنرمندی با ما متفاوت باشد. البته که بنده در بزنگاه‌های تاریخی که نیاز به اعلام موضع بوده، مواضع خودم را اعلام کرده و هیچ ابایی هم از بیان این مواضع نداشته و ندارم. حتی اینکه از بیرون من را یک شخصیت موضع مند در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی ببینند افتخار می‌کنم و هیچ هراسی هم از پنهان کردن دیدگاه‌ها و اعتقاداتم ندارم. من سعی می‌کنم پای بندی خود را به گفتمان انقلاب اسلامی حفظ کنم و در این راه اگر هنرمندی اثری تولید کرد که دیدگاهش حتی خلاف نظر سیاسی ماست اما آن اثر در یک حوزه خوب محتوایی همانند مناجات، عرفان باشد قطعاً آن را پس نخواهم زد.

من معتقدم آغوش هنر انقلاب اسلامی به روی همه هنرمندانی که در این حوزه محتوایی علاقه مند تولید هستند، باز است. صد البته هنرمندانی هم هستند که تلاشگرانه برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی خط‌شکنی کرده و پای کار هستند و ما وظیفه داریم که این هنرمندان را مورد توجه قرار دهیم. زیرا کارویژه حوزه هنری موسیقی انقلاب اسلامی است.

حوزه هنری وظیفه‌ای برای آموزش موسیقی ندارد چرا که بقیه نهادهای دیگر این امکانات را فراهم کردند اما چون در حوزه موسیقی انقلاب اسلامی کارهای کمی تولید شده وظیفه ماست که روی این موضوع تمرکز بیشتری داشته باشیم. این موضوع هم به معنای طرد کردن سایر هنرمندان نیست. ما نباید هنرمندان را سیاه و سفید ببینیم و آنها را با زدن برچسب‌های سیاسی ناروا، غیرمنصفانه قضاوت کنیم. به اعتقاد من هنرمندانی که اصالت را در آثار موسیقایی خود بیشتر مورد توجه قرار داده‌اند، خیلی نزدیک به آن تفکری هستند که انقلاب اسلامی در موسیقی انتظار دارد.

انقلاب اسلامی دنبال موسیقی سالم و پاک است حتی اگر این موسیقی سالم در قالب یک اثر «عاشقانه»، «عارفانه» یا انتقادی باشد. به شرطی در پشت این نوع موسیقی دلبستگی به فرهنگ ایرانی، صداقت، سلوک و طهارت نفس مورد توجه هنرمند قرار گرفته باشد. به اعتقاد من این خوب نیست که با یک عینک امنیتی و نظارتی شدید به هنرمندان نگاه کنیم چرا که هنرمندان چهره‌های امنیتی نیستند. بله گاهی اوقات ممکن است نسبت به مسأله‌ای رویکرد غلط داشته باشند اما قطعاً هنرمندند و ذات هنرمند هم با ارزش‌ها، فطرت و مفاهیمی که انقلاب اسلامی دنبال آن است گره خورده و ما اگر بتوانیم این نکات را دریابیم و هنرمندان را طرد نکنیم، طبیعتاً موسیقی انقلاب اسلامی محفلی است که هنرمندان می‌توانند گردهم بیایند و کار کنند تا ما نسبت به ترمیم وضعیتی که دچارش هستیم اقداماتی را انجام دهیم.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بحران کرونا هم نتوانست مانع برگزاری نشست خبری «تئاتر فجر» شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست رسانه ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر چهارشنبه ۸ بهمن به صورت حضوری برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، در حالی که در شرایط گستردگی بحران کرونا شاهد هستیم اکثر نشست های رسانه ای در حوزه های مختلف هنری همچون سینما به صورت برخط برگزار می‌شود اما دست اندرکاران برگزاری برنامه ها و نشست های مختلف جشنواره ای در حوزه تئاتر همچنان اعتقادی به برپایی آنلاین نشست های رسانه ای خود ندارند. چهارشنبه ۸ بهمن ماه نشست رسانه ای دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به منظور تشریح برنامه های این رویداد در تالار رودکی برگزار می شود. طبق اعلام دبیرخانه جشنواره برگزاری این رویداد آنلاین نخواهد بود و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و به صورت حضوری برپا خواهد شد

در متن روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر برای دعوت از اهالی رسانه آمده است:

«سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر امسال متفاوت‌تر از هر سال با لحاظ کردن شرایط تحمیل شده ناشی از شیوع ویروس کرونا از ۱۱ تا ۲۰ بهمن ۹۹ برگزار خواهد شد.

 این رویداد اگرچه از میزبانی اهالی رسانه به گستردگی سال های گذشته  معذور است اما همچنان مفتخر است با تمهیداتی که به اطلاع شما عزیزان رسید پذیرای حضور دلنشین و دلگرم کننده‌تان باشد.

به منظور تشریح برنامه‌ها و جزییات این رویداد نشست رسانه‌ای دبیر محترم جشنواره (حسین مسافرآستانه) برگزار می‌شود. همچنین در این برنامه از پوستر این دوره از جشنواره نیز رونمایی خواهد شد.

بدین وسیله از شما یا نماینده آن رسانه وزین دعوت می‌شود در این برنامه حضور به هم رسانید. به جهت حفظ سلامت شما عزیز گرانقدر خواهشمندیم نام و قطعیت حضور خبرنگار، عکاس، گروه تصویری خود را به شماره تماس ۰۹۳۶۶۲۶۸۲۳۲ خانم هانیه سفری اطلاع دهید.

لازم به توضیح است مکان این رویداد با در نظر گرفتن شیوه‌نامه‌های بهداشتی تعیین شده است.

زمان و مکان: چهارشنبه ۸ بهمن/ تالار رودکی/ ساعت ۱۰:۳۰ صبح

سیدمحسن حسن زاده، مدیر روابط عمومی سی‌و نهمین جشنواره تئاتر فجر.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارن همایونفر آهنگساز «دادستان» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «دادستان» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی این روزها در مرحله تدوین قرار دارد.

به گزارش سینماپرس، تصویربرداری جدیدترین سریال مسعود ده‌نمکی با نام «دادستان» که به تهیه‌کنندگی محمد خزاعی و به سفارش مرکز سیمافیلم ساخته می‌شود، اول مردادماه آغاز شده است.

پس از سه ماه کار برنامه‌ریزی شده و با ضبط سکانس‌های خارج از کشور در استانبول ترکیه، تصویربرداری این سریال اواخر مهر ماه  به پایان رسید.

تدوین و صداگذاری سریال به روزهای پایانی رسیده است و آهنگسازی کار نیز توسط کارن همایونفر در حال انجام است. «دادستان» قرار است بعد از سریال «باخانمان» روی آنتن شبکه سه برود.

عدالت‌خواهی، نفوذ و مبارزه با مفاسد اقتصادی محورهای اصلی موضوعات این سریال هستند؛ در قصه‌های فرعی این سریال به موضوعات مهم تاریخ معاصر مثل حمله داعش به مجلس هم پرداخته می‌شود.

محمد کاسبی، سید جواد هاشمی، هومن برق‌نورد، برزو ارجمند، علی سلیمانی، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، علیرضا استادی، کاوه سماک‌باشی، اصغر نقی‌زاده، هلیا امامی، رضا توکلی، محمود مقامی، نگار فروزنده، نیما شاهرخ‌شاهی، مجید شهریاری، شیوا خسرومهر، فریبا ترکاشوند، فرج‌الله گل‌سفیدی، ابراهیم کوهخایی، حمید متقی، مختار ثائقی، مریم وانشانی، یاسمن ترابی، مجید قادری و … در «دادستان» بازی می‌کنند.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: «دادستان» یک سریال تخیلی است و مربوط به هیچ دولتی نمی‌شود!

دیگر عوامل سریال «دادِستان» عبارتند از: سرپرست گروه کارگردانی: آرش سجادی‌حسینی، مدیر تولید: مصطفی سلطانی، آهنگساز: کارن همایون‌فر، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، طراح چهره‌پردازی: شهرام خلج، مدیر تصویربرداری: فرشاد گل‌سفیدی، نویسندگان: پدرام کریمی و کریم خودسیانی، مدیر صدابرداری: امیر حاتمی، صداگذار: سید محمود موسوی‌نژاد، طراح صحنه و لباس: حسین مجد، جانشین تولید: مهدی عبادتی، طراحی و ساخت تصاویر رایانه‌ای: امیر عضدی، طراح جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: کامیار شفیعی، عکاس: کوروش پیرو، مدیر روابط عمومی: حمید یادروج، مدیر صحنه: فرهاد ترابی، دستیار اول کارگردان: فرید کلهر، طراح بدلکاری: کیوان رضایی، دستیار برنامه‌ریز: عارفه رشیدی، دستیار دوم کارگردان: کمال‌الدین پیرهادی، منشی صحنه: آتوسا شاه‌سیاه، دستیار تهیه‌کننده: امیرعلی رزاقی، گروه فیلمبرداری پشت صحنه: علی غفاری، حسین محمدی، آرمان آقازاده، دستیار اول صحنه: علی خزایی، دستیار صحنه: سینا خزایی، دستیار ساخت تصاویر رایانه‌ای: سعید شلیله، دستیار اول لباس: نسیم غضنفرزاده، دستیار لباس: حدیث شعبانی، دستیار اول تصویر: امیدالله وردی، دستیاران تصویر: کیوان محمدی‌نژاد، مهدی منادی و علی نانکلی، دستیاران صدا: علی رحمانی و میعاد کوه‌انداز، مجری گریم: رضا نادی و شیده کردستانی، دستیار جلوه‌های ویژه میدانی، کاووس روزبهانی، دستیاران تولید: خلیلی برکاتی، علی حسین قاسمی، دستیار تدارکات: مصطفی بیوک، همیار تدارکات: علیرضا صادقی، اصغر بالش‌آبادی، حمل و نقل: مجید سمساری، عیسی ابوترابی، حمیدرضا رحمتی، محمد نقوی، حمید دریایی، مجید معارف‌وند، حبیب دریایی، داود باقریان، علی کنعانی، محمد نقوی، سینه موبیل: صادق کرمی، علیرضا ذی‌مدخ، بهنام بصیرت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشست «برندینگ و بازارسازی جهانی و منطقه‌ای در صنعت اسباب‌بازی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهارمین نشست علمی جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بررسی «برندینگ و بازارسازی جهانی و منطقه‌ای در صنعت اسباب‌بازی (صادرات)» می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، این نشست تخصصی ساعت ۹ تا ۱۲ روز دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ در قالب وبینار با حضور سخنرانانی از ایران و فرانسه برگزار خواهد شد.

نشست «برندینگ و بازارسازی جهانی و منطقه‌ای در صنعت اسباب‌بازی»

«بدرالدین احمدی» پژوهش‌گر و مربی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس، «مهرداد بیات» استاد مدیریت صنعتی، حسن سیرانی مدرس دانشگاه و مدیرعامل شرکت‌های ماتی‌لوس و «آیدین مهدی‌زاده» مدرس دانشگاه و پژوهش‌گر حوزه اسباب‌بازی از جمله سخنرانان این نشست هستند.
همچنین «روبرتو فراگا» طراح بازی‌های رومیزی از کشور فرانسه در نشست «برندینگ و بازارسازی جهانی و منطقه‌ای در صنعت اسباب‌بازی (صادرات)» سخنرانی می‌کند.
«مونا آقایان» کارشناس ارشد ارتباط تصویری و پژوهش‌گر هنر نیز به عنوان مهمان در این نشست سخن خواهد گفت.
علاقه‌مندان برای شرکت در نشست علمی «برندینگ و بازارسازی جهانی و منطقه‌ای در صنعت اسباب‌بازی (صادرات)» می‌توانند از طریق پایگاه جشنواره به نشانی irantoyfestival.ir اقدام کنند.
یادآوری می‌شود ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «آینده را باید ساخت» به صورت مجازی در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از حواشی آغداشلو تا گرانی آثار هنری در روزگار کرونا


دفتر سیزدهمین حراج تهران در حالی بسته شد که حواشی زیادی دامنش را گرفت. فروش ۱۲ میلیاردی اثر آیدین آغداشلو و همچنین افزایش مجموع فروش این دوره نسبت به دوره‌های گذشته باعث شد که گمانه‌زنی‌های زیادی درباره احتمال برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده‌ای از سوی متولیان امر مطرح شود. این درحالی است که رییس حراح تهران می‌گوید افزایش ۱۰ برابری اثر آغداشلو، هم به ضرر حراج بوده و هم بازار این هنرمند را با بن‌بست مواجه کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منتظر فرصتی مناسب بودم تا فیلمی در مورد سوء استفاده از کودکان بسازم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجید مجیدی در گفت و گو با رسانه «دِرَپ/ TheWrap» گفت: اگر زندگی کودکان را بهبود ندهیم، آینده خودمان را نابود کرده‌ایم

به گزارش سینماپرس، مجید مجیدی با رسانه سرگرمی «درپ» گفت و گویی در مورد فیلم «خورشید» داشته است. فیلم‌های مجیدی بیش از هر فیلمساز دیگری نماینده ایران در اسکار بوده است (در مجموع ۶ بار) که اولین بار آن در سال ۱۹۹۸ و با فیلم «بچه‌های آسمان» رقم خورد. مثل بچه‌های آسمان، داستان فیلم خورشید هم در مورد قشر کودک و نوجوانان است که البته این بار روی گروهی از بچه‌های خیابانی و کودکان کار متمرکز است.  در جشنواره ونیز ۲۰۲۰، روح الله زمانی بازیگر جوان این فیلم جایزه مارچلو ماسترویانی که به ستارگان نوظهور اختصاص داده می‌شود را دریافت کرد. در ادامه گفت و گوی مجیدی با رسانه سرگرمی «درپ»  را بخوانید:  چرا می‌خواستید این داستان را تعریف کنید.  تمامی فیلم‌های من درباره بچه‌ها بوده و مشکلی که اکنون توجه مرا به خود جلب کرده مسئله کودکان کار است. من این موضوع را در قلبم نگه داشتم و منتظر فرصتی مناسب بودم تا فیلمی در مورد سوء استفاده از کودکان بسازم.  بچه‌هایی که در این فیلم بازی کردند، چگونه پیدا کردید و چگونه توانستید چنین بازی‌های برجسته‌ای را از آن‌ها بگیرید؟  همان طور که می‌دانید یکی از چالش‌های اصلی این فیلم پیدا کردن بچه‌ها بود؛ چرا که من می‌خواستم از کودکان کار استفاده کنم. پیدا کردن آن‌ها در این جوامع کار بسیار سختی بود. ماه‌ها طول کشید تا آن‌ها را پیدا کنیم و با بسیاری از آن‌ها هم مصاحبه کردم اما از نتیجه کار خیلی خوشحالم. باید اعتراف کنم این بچه‌ها از تصور و انتظار من فراتر بودند. وقتی در فیلم کودکان مناسب را انتخاب کنید، ۵۰ درصد کار انجام شده است. بقیه آن با تجربه تکمیل می‌شود. من حدود ۲۵ یا ۲۶ سال است که با بچه‌ها کار می‌کنم، به همین دلیل می‌دانم چطور آن‌ها را هدایت و به آن‌ها رسیدگی کنم.  فیلمی مثل فیلم شما می‌تواند ادراک مردم را از مشکلاتی مثل کودکان کار تغییر دهد؟  قطعاً. من به تأثیر هنر بر یک جامعه اعتقاد زیادی دارم؛ حتی همین الان و در شرایطی که ما با بیماری کرونا سر و کار داریم و نمی‌توان فیلم‌ها را به صورت عمومی نمایش داد. حتی با در نظر گرفتن این مشکلات، فکر می‌کنم فیلم خورشید تأثیری را که من می‌خواستم بر مخاطب گذاشته است. همین الان در کشورم، مردم برای همکاری در ساخت مدارس ویژه برای این کودکان جلو آمده اند. اگر ما زندگی این بچه‌ها را بهبود نبخشیم و اگر آن‌ها تحصیل نکنند، در واقع در حال نابودی آینده خودمان هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جهان به روایت عکس‌های خبری


نشریه گاردین در قالب گزارشی تصویری، به مرور رویدادها و اخبار جهان از نگاه عکاسان خبرگزاری‌های مختلف پرداخته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثارِ بخش رقابتی جشنواره اسباب‌بازی کانون داوری شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محصولات رسیده به بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داوری شد.

به گزارش سینماپرس، هیئت انتخاب این جشنواره متشکل از فرزانه بابایی، امیرحسن سلام‌زاده و سیما مهدی‌زاده‌تهرانی ۲۲۰ محصول را بررسی و تعداد ۱۵۸ اثر را برای داوری نهایی انتخاب کردند.

داوران بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی شامل نعیم تدین، سعید باباوند، غلامرضا دیزجی، علی مهری و مجید قادری ۱۵۸ محصول را در ۱۳ بخش مورد ارزیابی قرار دادند.
اسباب‌بازی‌های ایرانی در بخش‌های بهترین بسته‌بندی، بهترین تصویرسازی و شخصیت‌پردازی، برترین کیفیت تولید (در شش بخش اسباب‌بازی‌های فلزی، پلاستیکی و پلیمری، چوبی، کاغذی و مقوایی، پارچه‌ی و ترکیبی) و برترین اسباب‌بازی‌های ایرانی در پنج دسته فکر و ذهن، حسی و حرکتی، مهارتی و آموزشی، شبیه‌سازی دنیای واقعی، سازه‌ها و جورچین‌ها از سوی داوران بررسی شد.
سیدحسین خادم‌حسینی، نایب رئیس شورای نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی به عنوان ناظر داوری بخش رقابتی این جشنواره حضور داشت.

مسئول کمیته رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در مورد تفاوت‌های این بخش نسبت به سال گذشته گفت: امسال فقط محصولات تولید شده مورد قدردانی قرار خواهند گرفت و کیفیت تولید در اولویت این بخش است و بخش طراحی ایده اسباب‌بازی‌ها در رویداد ملی ایده‌آزاد بررسی خواهد شد.
آیدین مهدی‌زاده‌تهرانی؛ در ادامه به کیفیت محصولات رسیده به دبیرخانه جشنواره اشاره کرد و افزود: محصولاتی که در بخش رقابتی وجود دارند، دارای درجه کیفی «الف» هستند و امسال بخش زیادی از محصولات ارسال شده از سوی طراحانِ ایرانی طراحی شده‌اند و بخش طراحی ایرانی پررونق بود که این امر نویدبخش رشد طراحی در صنعت اسباب‌بازی کشور است.
دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی نیز از کیفیت محصولات و همچنین تنوع تولیدات ایرانی نسبت به دوره‌های گذشته اظهار خوشحالی کرد و گفت: کیفیت تولید محصولات ارسالی به دبیرخانه در این دوره بسیار بالا بود و در بعضی از دسته‌ها کار داوری را برای هیئت داوران دشوار کرده بود.

محسن حموله خاطرنشان کرد: برگزیدگان صنعت اسباب‌بازی ایران هم‌زمان با گشایش ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در بهمن ۱۳۹۹ معرفی و در بخش‌های مختلف قدردانی خواهند شد.
او تاکید کرد: امسال برای حمایت از طراحان و تولیدکنندگان عروسک‌های ایرانی، این بخش، جداگانه داوری و نتایج آن  اطلاع‌رسانی می‌شود.
حموله در پایان سخنانش توضیح داد که در جشنواره ششم جوایز ویژه فرهنگی و علوم‌شناختی نیز به اسباب‌بازی‌های ارسالی این بخش‌ها تعلق خواهد گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام نامزدهای بخش «مسابقه ملی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نامزدهای بخش مسابقه ملی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، نامزدهای سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی در آستانه برگزاری اختتامیه این رویداد سینمایی اعلام شد.

اسامی نامزدهای دریافت جایزه این رویداد سینمایی به شرح زیر اعلام می شود:

*بهترین فیلم با مضمون هویت ملی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی:

– امیر مهران برای فیلم «نهنگ سفید»
– علیرضا کاویان راد برای فیلم «من ایرانی ام»
– عمار خطی برای فیلم «سکوت»
– محسن ظریفی پور برای فیلم «لالایی‌های ابوحمیظه»

* دیپلم افتخار بهترین نوآوری و خلاقیت در ویژگی‌های بازیگری، موسیقی، عنوان بندی، جلوه‌های ویژه، طراحی صحنه و لباس و…:

– فردین انصاری برای طراحی صحنه و لباس فیلم «فشن»
– نیلوفر محبی برای موسیقی فیلم «تابوت ساز»
-امیرحسین حسینی برای بازی در فیلم «داش»
– لعیا میرنصیری برای بازی در فیلم «ناهید»

*بهترین فیلمبرداری:

– امیر پورحکمت برای فیلم «ناهید»
– اصغر لائی برای فیلم «بلین»
– وحید بیوته برای فیلم «جبرئیل»
– سروش علیزاده برای فیلم «اسب سفید بالدار»
– آرمان قلی پور دشتکی برای فیلم «فرزندان خونیار»

*بهترین تدوین:

– عماد خدابخش برای فیلم «جبرئیل»
– مهیار ماندگار برای فیلم «اسب سفید بالدار»
– بابک بهرام بیگی برای فیلم «فرزندان خونیار»
– مرضیه خان احمدی برای فیلم «ترس خود را جابجا می‌کند»
– پویان شعله ور برای فیلم «دکل»

*بهترین صدا:

– احسان خزائی و حسین قورچیان برای فیلم «دکل»
– مجید نجاتی و آرش قاسمی برای فیلم «آیدین»
– بهروز شهامت برای فیلم «آتش سرخ»
– محمدحسین مهرجو و سیدمحمد کشفی برای فیلم «خوناب»
– ایمان باقری و سید محمود موسوی نژاد برای فیلم «کانگورو»

*بهترین فیلمنامه:

– مصطفی داوطلب برای فیلم «سایکو»
– صمد علیزاده برای فیلم «ناهید»
– مجتبی پورعبدالله برای فیلم «منبع»
– ایمان صالحی برای فیلم «ترس خود را جابجا می‌کند»
– مریم اسمی خانی و وحید حسن زاده برای فیلم «وضعیت اورژانسی»

*بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی:

– هژیر اسعدی برای فیلم «خولانه وه»
– سارا نامجو برای فیلم «ستارگان زیر باران»
– مونا عبدالله شاهی برای فیلم «آتش سرخ»
– شیوا صادق اسدی برای فیلم «خرچنگ»
– مهسا سامانی برای فیلم «هَبوب»

*بهترین کارگردانی فیلم مستند:

– آرمان قلی پور دشتکی برای فیلم «فرزندان خونیار»
– جمشید فرجوند فردا برای فیلم «کاک ئیرج»
– مهدی ایمانی شهمیری برای فیلم «پریزاد»

*بهترین کارگردانی فیلم تجربی:

– امید ادیب پرور برای فیلم «زنجیر»
– محبوبه کلایی برای فیلم «سراب»
-کمال کچوئیان برای فیلم «آداپت»
– فرهاد نجفی فرد برای فیلم «انباشتگی»
– فرزین نوبرانی برای فیلم «ققنوس»

*بهترین کارگردانی فیلم داستانی:

– ایمان صالحی برای فیلم «ترس خود را جابجا می‌کند»
– مهیار ماندگار برای فیلم «اسب سفید بالدار»
– سامان تفرشی برای فیلم «دشنه»
– صمد علیزاده برای فیلم «ناهید»
– بابک مصطفوی برای فیلم «دکل»

بهترین فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران:

– رضا نصرتی حبیبی برای فیلم «ناهید»
– بابک مصطفوی برای فیلم «دکل»
– ملیکا غلامی و ایمان صالحی برای فیلم «ترس خود را جابجا می‌کند»
– حمیدرضا زبیر برای فیلم «اسب سفید بالدار»

گفتنی است برگزیدگان سایر بخش‌های آیین نامه که نامزدی برای آن‌ها اعلام نشده است، در اختتامیه سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی خواهند شد. سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران فردا ۶ بهمن‌ماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع