X

بایگانی بهمن 16, 1399

دفتر سینمایی

برنامه دستخط میزبان فرمانده ارتش می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه تلویزیونی «دستخط» جمعه هفدهم بهمن با حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روی آنتن خواهد رفت.

به گزارش سینماپرس، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده با حضور در برنامه دستخط از آخرین تحولات نیروی هوایی و آمادگی خلبانان ارتش جمهوری اسلامی ایران می گوید.  

مهم ترین تفاوت های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نبست به قبل از انقلاب از دیگر مباحثی است که در این برنامه بررسی خواهد شد. ضمن اینکه همکاری نیروی هوایی با شرکت های دانش بنیان در تولید قطعات مهم پروازی، مقابله با تهدیدات دشمن و آمادگی همیشگی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران سایر مباحثی است که درباره آن گفتگو خواهد شد.  

«دستخط» که به گفتگوهای صریح با نخبگان سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، پزشکی و اجتماعی می پردازد کاری از گروه خانواده و کودک شبکه پنج سیما است.

این برنامه گفتگو محور و تحلیلی را مریم حداد تهیه کنندگی می کند و با اجرا، سردبیری و نویسندگی محمد حسین رنجبران هر هفته جمعه ها ساعت ۱۶:۳۰ از شبکه پنج سیما تماشایی می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیت رئیس فدراسیون جهانی عکاسی برای درگذشت علی انصاریان


رئیس فدراسیون جهانی هنر عکاسی (فیاپ) در پیامی درگذشت علی انصاریان را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار کتاب پوستر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر


کتاب پوسترهای برگزیده سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با عنوان «پلاکات» در ۸۸ صفحه منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توقیف فیلم‌ها در عصر دیجیتال بیشتر خودزنی است تا خیرخواهی/ در شورای پروانه ساخت حواستان را جمع می‌کردید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک کارشناس فرهنگ و رسانه ضمن تایید محتوای مجهول فیلم‌هایی نظیر «مصلحت» و «شیشلیک»، توقیف این آثار را اشتباهی ویژه خواهد.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی در فضای مجازی نوشت: دوره توقیف فیلم آن هم بعد از تولید دیگر گذشته و این امر برای حاکمان در عصر دیجیتال بیشتر خودزنی است تا خیر خواهی!

این کارشناس فرهنگی کشور در ادامه با اشاره به رویه غلط سازمان سینمایی و ول‌انگاری حاکم بر نهادهای نظارتی نوشت: فیلمی که با مجوز شورای پروانه ساخت ساخته می‌شود همچون تیری است که از کمان خارج شده؛ باید همان اول راه حواستان را جمع می‌کردید حضرات!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گیتی: در ۳ روز ابتدایی جشنواره حتی یک فیلم استاندارد و کامل ندیدیم/ این فیلم ها همگی نشانه مرگ سینمای ایران هستند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما با انتقاد شدید از ضعف شدید کیفی آثار حاضر در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: در ۳ روز ابتدایی جشنواره حتی یک فیلم استاندارد و کامل ندیدیم؛ اگر این فیلم ها بهترین و گلچین شده های سینما هستند بدا به حال این سینما!‌ واقعا باید فاتحه سینما را بخوانیم چرا که با این آثار به شدت نازل و ضعیف هیچ امیدی به بهبود وضعیت سینماها نیست و مردم قطعا از این فیلم های سطح پایین در زمان اکران عمومی استقبال نخواهند کرد.

این منتقد در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برای اوضاع اسفبار سینمای ایران بسیار غمگینم! واقعا نمی دانم مسئولان سینمای ایران چه تدبیری برای آینده می خواهند داشته باشند؟ ما زمانی که شنیدیم نزدیک به ۱۳۰ فیلم فرم حضور در جشنواره را پر کرده اند بسیار خوشحال شدیم اما حالا که می بینیم گلچین ۱۶ فیلم برتر سینمای ایران این فجایع غیر استاندارد هستند حالم بد شده و معتقدم با این شرایط به زودی باید شاهد مرگ کامل سینمای ایران باشیم.

گیتی ادامه داد: انبوهی از فیلم های ضد انسانی و ضد تماشاگر و ضد اعصاب را در جشنواره شاهد بودیم. واقعا فیلمی مثل «ستاره بازی» با آن کیفیت به شدت نازل چرا باید در مهمترین رویداد سینمایی کشور حضور داشته باشد؟ چرا فیلم ها اینقدر شعاری هستند! این فیلم آنقدر اعصاب خراب کن بود که من اگر کارگردانش را می دیدم با او درگیری فیزیکی پیدا می کردم!

وی خاطرنشان کرد: «ابلق» فیلم خانم نرگس آبیار هم علیرغم همه تبلیغاتی که برایش شد اثری بسیار ضعیف بود. ایشان مناسبات اجتماعی را بسیار مورد نکوهش خود قرار داد و جامعه را فاسد و لاابالی نشان داد؛ آیا به زعم خانم کارگردان همه افراد جامعه چنین افراد فاسد و بی هویتی هستند؟

این منتقد پیشکسوت سینما متذکر شد: «رمانتیسم عماد و طوبا» یکی دیگر از فیلم های فاجعه آمیز فجر سی و نهم بود؛ این فیلم چه بود؟ چه نشانی از سینما داشت؟ اصلا تکلیف فیلمنامه آن روشن نشد که از منظر اول شخص مفرد روایت می شود یا دانای کل!؛ «بی همه چیز» هم که واقعا بی همه چیز بود! ‌ این ها چه فیلم هایی هستند که در جشنواره فجر انقلاب که نمادی از پیروزی انقلاب اسلامی است حضور دارند؟

گیتی در خاتمه سخنانش افزود: «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان هم اثری مهوع و بی ارزش بود. فیلمی سرشار از شوخی های اروتیک فیزیکی و کلامی و دشنام و توهین به طبقه محروم کشور!؛ من برای کسانی که اصلا مجوز ساخت به این فیلمنامه های نازل را داده اند و کسانی که این فیلم ها را به جشنواره فجر انقلاب اسلامی راه داده اند متأسفم! این فیلم ها همگی نشانه مرگ سینما هستند و همه سینه سوختگان و دغدغه مندان سینما را در غم و بهت فرو می برند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / نشست خبری فیلم سینمایی«مصلحت»


سینماپرس : نشست خبری فیلم سینمایی مصلحت به کارگردانی حسین دارایی ۱۵ بهمن در برج میلاد محل برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پلاک کوبی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی


صبح امروز مراسم پلاک کوبی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی جهانی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راهیابی دو اثر سینمایی کانون به جشنواره آمریکایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دو فیلم سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بخش رقابتی دومین جشنواره فیلم خانواده و ایمان ویکو آمریکا راه یافت.

به کزارش سینماپرس، فیلم‌های «ضربه فنی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی  و «دوچ» به کارگردانی امیر مشهدی‌عباس از تولیدات سال ۱۳۹۷ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش رقابتی بهترین فیلم سینمایی این جشنواره با ۱۹ فیلم دیگر به رقابت خواهند پرداخت.

بر اساس این خبر از ۶۵ فیلم راه یافته به این جشنواره، ۲۱ فیلم برای دریافت جایزه بهترین فیلم بلند، ۱۸ فیلم برای کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه، ۹ فیلم برای دریافت جایزه بهترین فیلم انیمیشن و ۱۶ فیلم برای به‌دست آوردن جایزه بهترین فیلم دانشجویی به رقابت خواهند پرداخت.
فیلم «ضربه فنی» نامزدی دریافت جایزه بخش داستانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان چین با عنوان «فیلم مورد علاقه من»، حضور در بخش مسابقه چهل‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم جیفونی ایتالیا و حضور در بخش چشم‌انداز جشنواره زلین را در کارنامه خود ثبت کرده است.
این سه پروانه زرین، یک جایزه ویژه، یک تندیس و یک لوح قدردانی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان را دریافت کرده است.
فیلم «دوچ» نیز تاکنون در بخش رقابتی جشنواره‌های زلین، به‌صورت ویژه‌برنامه‌ای با دوبله ژاپنی در شهر اکیناوای کشور ژاپن، جشنواره بین‌المللی فیلم بمبئی، جشنواره اوکراینی دشی‌یتکو DYTIATKO و در بخش نمایش ویژه جشنواره سینه‌کید آمستردام، به نمایش درآمده و پنج جایزه و لوح قدردانی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان را از آن خود کرده است.
به گفته بنیان‌گذار جشنواره فیلم ویکو آمریکا به دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، برگزارکنندگان جشنواره در تلاش هستند تا بهترین و ایمن‌ترین روش را برای تماشای فیلم‌های منتخب فراهم سازند به طوری‌که تمامی فیلم‌ها به صورت آنلاین و حتی برخی از فیلم‌ها به صورت رایگان قابل دسترس هستند.
دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «خانواده و ایمان ویکو» آمریکا از ۱۶ تا ۱۸ بهمن سال ۱۳۹۹ (۴ تا ۶ فوریه ۲۰۲۱) در ایالت تگزاس، آمریکا به صورت آنلاین برای علاقه‌مندان به موضوع خانواده و ایمان برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایتی حماسی بر پرده نقره‌ای سینما/ وقتی شور و حماسه با قناسه به جشنواره فیلم فجر آمد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «تک تیرانداز» مانند ده‌ها نمونه دیگر از ژانر دفاع مقدس، آثار «تأویلی» هستند که تا ابد، متعلق به تمام ادوار و دیار و افراد و نسل‌هاست و زمان و مکان و موضوع فیلم، در همهٔ موقعیت‌های انقلاب، ‌ توان سرایت دارد زیرا سندی از یک دوره‌ای است که ایرانی‌ها برای جنگ مقدس، جان خود را دادند.

حمید خرمی/ فیلم سینمایی «تک تیرانداز» مانند فیلم «نینوا» یا  «بلمی به سوی ساحل» اثری سینمایی در ستایش حماسه‌های رزمنده‌های غیور هشت سال دفاع مقدس است. غیور مردانی طول هشت سال دفاع مقدس حماسه‌ها آفریدند و در آزادسازی خرمشهر و عملیات خیبر و … نقش به سزا داشتند.

فیلم سینمایی «تک تیرانداز» برخلاف بسیاری از تولیدات سینمای سال‌های اخیر که اسم ژانر دفاع مقدس را به دوش می‌کشند؛ اثری است که از خود جنگ می‌گوید و بدین واسطه در بدنه سینمای دفاع مقدس قرار می‌گیرد و با وجود آنکه در بعضی موارد، ‌ تدوین و میزانسن و دیالوگ‌های ضعیف دارد اما پیرنگ داستان به هم نریخته است و عنصری از حماسه را کم و ناقص نمی‌کند. اثری که هرچند تعریف جنگ را به  «تنازع بقا» تقلیل نمی‌دهد اما از لحاظ ایدئولوژی، می‌توانست بیشتر و حتی بهتر به بازنمایی تعریف جنگ و تفاوتش با دفاع مقدس بپردازد.

با این همه تلاش فیلم سینمایی «تک تیرانداز» بسیار ارزنده قابل تقدیر است. تلاشی که معطوف به بازنمایی و نزدیک شدن به ابعاد معنوی جنگ است و خصوصا با تکیه بر آیه شریفه  «و ما رَمیْت إذ رمیتَ و لکنّ االله رمی»، ابعاد ایمانی و تکیه بر غیب را در میان رزمندگان  برجسته می‌سازد و به ویژه آنکه اثر به درستی توانسته تا این نکته را برای مخاطب سینمایی خود ترسیم نماید که همانا منطق جنگ از نطر رژیم بعث، چیزی جز  «اصالت نتیجه»،   «نیرنگ و دسیسه» و  «تنازع بقا» نیست.

بر این اساس است که در فیلم سینمایی «تک تیرانداز»، شهید حسین زرین، از اطلاعات عملیات جنگ استفاده می‌کند لکن پیروزی در جنگ را منوط به زرنگی و زرنگ‌بازی نمی‌داند و در جای جای اثر مخاطب را متوجه می‌کند که توفیقات این شهید والامقام مربوط به مناسبات ایمانی او است.

همچنین شخصیت ایمانی به عنوان نوجوان فیلم، هرچند ابتدا به دنبال کشتن و تیر انداختن است  که تازه به میدان جنگ آمده اما در انتها با روح تعالیم غیبی پخته‌تر می شود و چشم فتنه جنگ را کور می‌کند و امداد غیبی را درجایی می‌بیند که توسط هیچ دوربین و قناسی قابل پوشش نیست!

فیلم سینمایی «تک تیرانداز» قطعیت و جلالیت خاصی دارد. به‌نوعی، تلفیقی است از دو ژانر پدر (ژانر جنگی) و مادر (ملودرام رمانتیک).

قهرمان فیلم سینمایی «تک تیرانداز»، یک نیمچه «رمبو» را القا می‌کند و فیلم‌نامه با تکیه به عوامل و صحنه‌های آشنای مدل فیلم‌های آکسیون، ازجمله جیمز باند، ایندیانا جونز و فیلم جنگی‌های آمریکایی، روال فوق‌العاده روان و سنجیده‌ای به خود گرفته است.

شخصیت‌های رزمنده در فیلم سینمایی «تک تیرانداز» به حُسن ابتلا یا همان آزمایش نیکو دچارند و از این جهت است که عبدالحسین زرین، در جریان عملیات عزیزان خود را از دست می‌دهد، با آقا عماد، فرمانده لشکر به خاطر علی، جدل می‌کند، دادن خبر شهادت به مادر علی را بسیار دشوار می‌بیند، و ظاهرا گلوله‌ای در کمر دارد و با خانواده‌اش نیز بی‌ارتباط شده و دلتنگ است، اما با همه این اوصاف، او بر ضد دشمن پیروز می‌شود.

فیلم سینمایی «تک تیرانداز» به جدال و مقابله، و قهرمان پردازی چشم ندوخته و چندان در بند روابط نیست و نمایشی‌تر به منظر جنگ می‌نگرد و سعی دارد به خلوت و درونیات رزمنده نزدیک شود.

حُسن مهم این فیلم فاصله گرفتن  از ضایعات و مصائب و حواشی جنگ است و از ناکامی و آرمان باختگی سخن نمی‌گوید. و از همه مهمتر، فیلم از عنصر  «قهرمان» (پروتاگونیست) و ضد قهرمان (انتاگونیست) antagonistēs استفاده می‌کند. و اساسا منطق «خیر» و «شر» در این درام معلوم است و شمایل بعثی‌ها مظهر شر قلمداد شده است و علیرغم اینکه در برخی موارد، ‌ شخصیت بعثی‌ها کاریکاتوری و تیپیک شده است (خنده‌های مصروعانه و خبیثانه و دعوای تک تیراندازان خارجی و…) اما چنین نمایشی، وجه روایی دارد و مخاطب ایرانی وطن‌دوست، منطق آن را می‌پذوطن‌ددر مجموع فیلم سینمایی «تک تیرانداز» از نقطه قوت‌های دفاع مقدس می‌گوید و قهرمانان جمعی نشان می‌دهد و از نوع قهرمان فردی به سبک فردی پودفکین فاصله می‌گیرد و به مدل تدوین آیزنشتاینی نزدیک می‌شود. درواقع شخصیت  «عبدالحسین زرین» در فیلم،   اگرچه تک و واحد است، اما کنشگری او برای محو کردن دشمن، حاصل فکر و ایمان یک لشگر است.

از سویی تمام تدوین و روایت فیلم در خدمت روح جمعی رزمنده‌های عملیات است و ازاین‌جهت فیلم، از اوج شروع می‌شود و در اوج هم پایان می‌پذیرد.

 این در حالی است که مخاطب، پیام انقلاب و  «ولایت پذیری» و  «رابطه سرباز و فرمانده» و… از خلال القای روح‌انگیز فیلم، دریافت می‌کند زیرا او خودش یک‌بار با آن رزمندگان، خصوصا عبدالحسین زرین، همسو و هم‌صحبت و همدل می‌شود و از این جهت قطعاً فیلم سینمایی «تک تیرانداز» مانند ده‌ها نمونه دیگر از ژانر دفاع مقدس، آثار «تأویلی» هستند که تا ابد، متعلق به تمام ادوار و دیار و افراد و نسل‌هاست و زمان و مکان و موضوع فیلم، در همهٔ موقعیت‌های انقلاب، ‌ توان سرایت دارد زیرا سندی از یک دوره‌ای است که ایرانی‌ها برای جنگ مقدس، جان خود را دادند. زیرا دفاع مقدس نه‌تنها حیات‌بخش به کالبد سینما در آن دوران است بلکه زندگی‌بخش به تمام جامعه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیت رئیس رسانه ملی در پی درگذشت علی انصاریان


دکتر علی عسکری رئیس رسانه ملی با صدور پیامی درگذشت علی انصاریان، بازیکن سابق و محبوب فوتبال ایران، بازیگر مجموعه‌های نمایشی و مجری برنامه‌های تلویزیونی را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع