سینماپرس: مدرسه سینما موج نو ایران و علیدی آرت آکادمی فرانسه، دوره آموزشی طراحی صحنه در سینما را برگزار می کنند.
به گزارش سینماپرس، این دوره که در ۱۶ جلسه آنلاین تدارک دیده شده است ساعت ۱۸ به وقت تهران در روزهای یکشنبه و سه شنبه هر هفته بصورت آنلاین برگزار می شود.
شهرام علیدی کارگردان تحسین شده بخش نگاه جوان و منتقدین جشنواره کن و مدیر علیدی آرت آکادمی فرانسه مدرس این دوره است که در مورد موضوعاتی مهم در طراحی صحنه سینما به ارایه مباحث خواهد پرداخت.
سرفصل های این دوره عبارتند از : تعریف جهانی طراحی صحنه _ طراحی صحنه روز جهان _ معماری به عنوان فرم _ شناخت شیمی و فیزیک رنگ _ بافت در طراحی صحنه و طراحی لباس _ روابط طراحی صحنه، دوربین و میزانسن _ ایده برای ویژوال کردن _ طراحی صحنه بر پایه شعر. همچنین فارغ التحصیلان در پایان دوره هنرجویان گواهی بین المللی دوزبانه از علیدی آرت آکادمی فرانسه و سینما موج نو ایران دریافت خواهند کرد.
علاقمندان به این دوره تا ۶ فوریه (۱۸ بهمن) فرصت دارند ثبت نام خود را تکمیل نموده و جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می تواند به ادرس: www.cinemamojeno.ir مراجعه و یا با شماره تلفنهای ۰۹۱۲۸۹۶۵۰۱۷ و ۰۹۳۹۴۹۳۸۰۰۶ تماس حاصل نمایند.
آلبوم «تا صبح شب یلدا»، شعرها و دکلمه امیرهوشنگ ابتهاج بر روی قطعههایی از موسیقی کلاسیک جهان منتشر شد.
سینماپرس: نشست خبری فیلم سینمایی «روشن» به کارگردانی سیدروح الله حجازی با اجرای محمدرضا مقدسیان در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.
آلبوم «شناور سوی ساحلهای ناپیدا» باآهنگسازی و تنظیم ارکستر محسن غلامی و با همراهی آواز صادق میرزا رونمایی شد.
سینماپرس: امیر رضا دلاوری امشب ساعت ۲۳ مهمان مهران مدیری در برنامه دورهمی است.
به گزلرش سینماپرس امیر رضا دلاوری بازیگر امشب ساعت ۲۳ مهمان مهران مدیری در برنامه دورهمی است.
گفتنی است بازپخش برنامه «دورهمی» ساعت ساعت ۶، ١١ صبح و ١۷ است.
سینماپرس: ساخت فیلم سینمایی «پلاک قرمز»، پس از دریافت مجوزهای لازم، بهزودی آغاز خواهد شد.
به گزارش سینماپرس، نگارش فیلمنامه سینمایی «پلاک قرمز» به قلم ساغر خواجهامیری و حسین شهبازی، به پایان رسیده است و پس از دریافت مجوز ساخت، بهزودی وارد مرحله پیش تولید میشود.
به گفته حسین شهبازی که پیش از این سابقه کارگردانی تئاتر و بازیگری را در کارنامه دارد، تحقیق و نگارش فیلمنامه سینمایی «پلاک قرمز»، دوسال زمان برده است. او و ساغر خواجهامیری، پیشتر تجربه نگارش مشترک فیلم بلند «پل هوایی» و ساخت آن را در کارنامه دارند.
پس از دریافت مجوز ساخت، گروه اجرایی فیلم، وارد مرحله پیشتولید «پلاک قرمز» خواهد شد تا حسین شهبازی اولین فیلم سینمایی خود را جلوی دوربین ببرد.
سینماپرس : پنجمین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلمهای “روشن” به کارگردانی روح الله حجازی و “روزی روزگاری آبادان” به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ در برج میلاد تهران برگزار شد.
سینماپرس: نشست خبری فیلم سینمایی «روشن» به کارگردانی سیدروح الله حجازی با اجرای محمدرضا مقدسیان در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سینماپرس کارگردان «روشن» گفت: من فیلمساز سیاسی نیستم و آثارم خیلی تعابیر سیاسی ندارند، مسأله من شخصیت «روشن» بود و خیلی دنبال این ماجرا نیستم که بر مبنای مقطعی که در آن زندگی میکنیم، فیلم بسازم.
. جواد نوروزبیگی ضمن تسلیت درگذشت علی انصاریان گفت: من و روحالله حجازی در گذشته دور سابقه همکاری با هم را داشتیم و این بار، بعد از خواندن فیلمنامه «روشن» و با توجه به ویژگیهایی که داشت، علاقهمند شدم که این فیلم را با این کارگردان کار کنم.
رضا عطاران، بازیگر «روشن» در ابتدای سخنان خود، درگذشت علی انصاریان و مهرداد میناوند را تسلیت گفت و درباره خاطرات مشترکش با علی انصاریان در سریال «زیر آسمان شهر» صحبت کرد و ادامه داد: اولین بار که فیلمنامه را خواندم، شخصیت «روشن» به نظرم کاراکتری جالب توجه آمد که انفعال خاصی داشت.
بهرامی نیز اظهار داشت: من فیلمنامه را دوست داشتم و مشتاق به همکاری با روحالله حجازی بودم. حضور رضا عطاران نیز در این فیلم برایم تعیین کننده بود. من به طول نقشم فکر نکردم و تنها دوست داشتم که در این فیلم حضور داشته باشم.
حجازی درباره حضور رضا عطاران در این فیلم گفت: من به رضا عطاران گفتم که اگر در این فیلم بازی کنی، من آن را میسازم، چراکه این نقش را برای شما نوشتم و فقط میخواهم شما در آن حضور داشته باشی.
حجازی در پاسخ به این سوال که وضعیت مردم در ۸ سال دولت شبیه به فیلم شما است، گفت: من فیلمساز سیاسی نیستم و آثارم خیلی تعابیر سیاسی ندارند. مسأله من شخصیت «روشن» بود و خیلی دنبال این ماجرا نیستم که بر مبنای مقطعی که در آن زندگی میکنیم، فیلم بسازم.
او ادامه داد: این فیلم بیشتر بعد جامعهشناختی دارد و علاقهام موضوعات روانکاوانه است.
حجازی درباره سیاهنمایی در فیلمهایش گفت: من فکر میکنم این بار دست بر موضوعی گذاشتم که برای طبقه متوسط جامعه نیست و به سراغ طبقه فرودست جامعه رفتم. در آثار قبلیام بیشتر روی روابط آدمها تمرکز داشتم و در این فیلم به مسائل روانشناختی پرداختهام.
کارگردان «روشن» درباره کمبود اطلاعات در باره شخصیت اصلی فیلم گفت: این اولین فیلم کاراکترمحور من است و به اعتقاد خودم به اندازه کافی به ابعاد مختلف این شخصیت پرداختهام.
او ادامه داد: اگر سراغ مکانهایی در جامعه برویم که کمتر دیده شده و اقشار طبقه فرودست را ببینیم، متوجه میشویم که رسالت سینما پرداختن به معضلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. بحث سیاهنمایی نیست و ما بایدبه این موضوعات بپردازیم.
حجازی درپاسخ به این سوال که شخصیت «روشن» نماد مردم ایران است، گفت: من به دنبال نماد در آثارم نمیگردم. پیشتر هم میگفتند که اگر فیلم تک لوکیشن باشد یعنی نمادی از ایران است. اما اینجا سینما است و این تعابیر محلی از اعراب ندارد. گذر زمان به ما ثابت میکند که قضاوتهای ما درست هستند یا خیر.
مرتضی نجفی، مدیر فیلمبرداری «روشن» گفت: هدف ما این بود که کادر را مربع فیلمبرداری کنیم که انزوای شخصیت «روشن» را به تصویر بکشیم. فکر میکنم سالها بود که فیلمی با فیلمبرداری کادر «مربع» نداشتیم. بر اساس کادر مربع لوکیشنها انتخاب و طراحی صحنه انجام شد، ضمن این که سعی کردیم از تهران تاریک فاصله بگیریم.
میثم مولایی درباره تدوین فیلم «روشن» گفت: کار کردن در این اثر و همکاری با روحالله حجازی و رضا عطاران برایم هیجان انگیز بود. این فیلم شخصیتمحور بود و چنین فیلمهایی در تدوین چالشبرانگیز هستند از این سو که بدانیم کجا نقطه نگاه را به سمت شخصیت اصلی ببریم و کجا از آن دور شویم.
سهیل دانشاشراقی درباره طراح صحنه این فیلم توضیح داد: کار کردن با روحالله حجازی بسیار لذتبخش است؛ چرا که این کارگردان به فرم، نور و تصویر اهمیت زیادی میدهد. ما در این فیلم به بسیاری از آثار سینمای کلاسیک نیز ادای دین کردیم و در انتخاب لوکیشن بسیار دقت کردیم و سختی کشیدیم.
او ادامه داد: در عین حال هم تلاش ما این بود که چیزی از قاب بیرون نزد. هدف ما این بود که همیشه یک المان قرمز در صحنه داشته باشیم و همه این مسائل را هنگام پیشتولید کار حل کردیم. من تا به حال تجربه کار رئال و در این سبک را نداشتم و این فیلم به لحاظ رنگ و نور برایم جذابیت زیادی داشت.
بامداد افشار در خصوص آهنگسازی فیلم «روشن» توضیح داد: خیلی خوشحالم که با روحالله حجازی همکاری کردم و این فیلم یکی از سختترین آثاری بود که برایش آهنگسازی کردم. از یک سو به دلیل بیماری کرونا استودیوها تعطیل بود و برای هماهنگی با نوازندهها پروسه مشکلی را طی کردیم و مجبور بودیم نتها را به صورت پیدیاف برای نوازنده ها ارسال کنیم.
او افزود: از سوی دیگر شخصیت «روشن» به گونهای بود که موسیقی سادهای را میطلبید و نباید به سراغ موسیقی ارکسترال میرفتیم
سینماپرس: در پنجمین روز از فجر ۳۹ دو فیلم سینمایی «روشن» و «روزی روزگاری آبادان» نمایش داده میشوند.
به گزارش سینماپرس، در پنجمین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر فیلمهای «روشن» ساخته روح الله حجازی و «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ نمایش داده میشوند.
رضا عطاران، سارا بهرامی و سیامک انصاری از جمله بازیگران این اثر هستند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: روشن، مرد میانسال عشق بازیگری، نمیتواند خانه ثبتنامیاش را بگیرد و در آستانه فروپاشی همهچیز، تصمیم میگیرد نقشش را بازی کند. این دومین فیلم رضا عطاران پس از «شیشلیک» در جشنواره فجر ۳۹ است که نمایش داده میشود.
فیلم سینمایی «روزی روزگاری آبادان» هم به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و تهیه کنندگی عبدالله اسکندری و علی اوجی است. فاطمه معتمد آریا و محسن تنابنده از بازیگران اصلی فیلم هستند.
در خلاصه داستان آن آمده است: خانواده پنج نفری مصیب چرخیده در آخرین روز سال مشغول خرید شب عید هستند، اما به دلیل حال بد مصیب که ناشی از گرفتاریاش به مواد مخدر است کشمکشی میان آنها در میگیرد و در اوج تلاش خیری مادر خانواده برای به آرامش رساندن خانواده به ناگاه اتفاقی غیرمنتظره همه آنها را غافلگیر میکند و …