X

بایگانی بهمن 22, 1399

دفتر سینمایی

تأکید بر جاه طلبی مدیران سینمایی و به خطر انداختن جان مردم برای دستیابی به منافع شخصی شان! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور با انتقاد شدید از برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر در بحران کرونا تأکید کردند: مدیران جاه طلب برای دستیابی به منافع شخصی شان می خواهند جشنواره را برگزار کنند؛ برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر در این روزهای بحرانی و حساس اشتباه صرف و دعوت به مرگ همگانی بود.

به گزارش سینماپرس بحران کرونا تاکنون باعث تعطیلی مهمترین جشنواره ها و مراسم های سینمایی در سراسر جهان شده است اما مدیران سینمای کشور با بی تدبیری هرچه تمام تر با پافشاری و اصرار این جشنواره را به صورت فیزیکی برگزار کردند! این اتفاق در حالی است که بسیاری از پزشکان و کارشناسان بهداشتی خبر از خیز پیک چهارم ویروس مرگبار کرونا در کشور را می دهند.

این اصرار مدیران سینمایی برای برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر با انتقاد بسیار جدی از سوی بخش اعظمی از سینماگران و اهالی رسانه روبرو شد؛ سینماپرس به عنوان یک رسانه تخصصی سینمایی بنابر رسالت خود منعکس کننده بخشی از نظرات هنرمندان و کارشناسان سینمایی در این رابطه بود؛ چندی قبل نظرات برخی از اهالی سینما از جمله: عباس کریمی، حسن هدایت، مجید مظفری، محسن محسنی نسب، سیدامیر سیدزاده، سیروس الوند، امیرحسین شریفی، حسن برزیده، دکتر مصطفی جلالی فخر، سارا طالبی زاده، سیاوش حقیقی، داود توحیدپرست، پروانه معصومی، مهدی احمدی و شفیع آقامحمدیان در مطلبی تحت عنوان («نه» قاطع سینماگران به خنثی سازی جشنواره فجر انقلاب/ برگزاری یک رویداد بی هویت در شأن این رویداد ملی و انقلابی نیست) منتشر شد که با واکنش های زیادی در سطح جامعه سینمایی مواجه گشت.

اما مدیران سینمایی که خود را کاملاً به نشنیدن زده اند همچنان پیش رفتند و به اصرارشان برای برگزاری تجمعات خطرناک در جشنواره فیلم فجر پافشاری کردند. در همین رابطه ۸ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: زینت رضا، گلچهره دانش، داریوش ارجمند، فریده ذاکری، نادر طریقت، فرزاد موتمن، محمد متوسلانی و مائده طهماسبی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

زینت رضا رئیس انجمن منشیان صحنه با انتقاد شدید از برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر در بحران کرونا گفت: برخی جاه طلبان برای دستیابی به منافع شخصی شان می خواهند جشنواره را برگزار کنند؛ برگزاری جشنواره فیلم فجر در این روزهای کرونایی با حضور مردم، هنرمندان و اهالی رسانه چه معنایی دارد؟ اگر به نظر آقایان کرونا تمام شده و تجمعات می توانند برگزار شوند چرا مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت منع تردد شبانه و منع تردد بین شهری را برنمی دارند تا مردم بتوانند زندگی عادی شان را از سر بگیرند؟ بنده به عنوان رئیس صنف هرگز هیچ بلیتی برای اعضایم تهیه نخواهم کرد چرا که می دانم بلیت توزیع کردن در خانه سینما فاجعه انسانی به وجود می آورد و هرگز نمی توان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی مبادرت به توزیع بلیت کرد و قطعاً اوضاع در سالن های سینما بسیار اسفبارتر نیز خواهد بود!

گلچهره دانش عضو شورای مرکزی انجمن منشیان صحنه نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: بنده جداً با برگزاری جشنواره فیلم فجر مخالفم؛ برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر در این روزهای بحرانی و حساس اشتباه صرف و دعوت به مرگ همگانی است و متأسفم که مدیران سازمان سینمایی و دست اندرکاران برگزاری جشنواره فجر بی توجه به خطری که می تواند جان یکایک شرکت کنندگان در این رویداد را تهدید کند صرفاً برای رسیدن به منافع شخصی شان اصرار به برگزاری جشنواره دارند. ؛ پرسش من از آقایان این است که تا چه زمانی قرار است تنها به منافع شخصی خود بیندیشید؟ با این شرایط که بخش عمده ای از سرمایه های فرهنگی کشور به این ویروس مبتلا و یا جان خود را از دست داده اند شما چه اصراری برای برگزاری این رویداد دارید؟ چرا جان مردم، خبرنگاران و هنرمندان برای شما مهم نیست؟

داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما نیز در خصوص این اشتباه دست اندرکاران جشنواره فجر و مدیران سینمایی کشور گفت: مراجعی مانند وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا که مرتب به مردم در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی تذکر می دهند باید توجه ویژه به برگزاری تجمعات داشته باشند؛ بی تردید این مراجع هستند که باید در این بحران کرونا اجازه برگزاری تجمعات را صادر نکنند و از این رو ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر باید تجدید نظر کند. در هر صورت من امیدوارم اگر اصرار به برگزاری جشنواره فیلم فجر در این روزهای بحرانی کرونا است به دور از هرگونه شعارزدگی پروتکل های بهداشتی با وسواس و دقت رعایت شوند تا خدای ناکرده برگزاری جشنواره باعث گسترش این ویروس منحوس نشود.

فریده ذاکری عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با انتقاد شدید از برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر در بحران کرونا گفت: تعجب بنده این است وزارت بهداشت که مرتب به مردم تذکر می دهد در هیچ تجمع خانوادگی شرکت نکنند چرا جلوی برگزاری پر ازدحام جشنواره فجر را نمی گیرد؟ چرا ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص برگزاری جشنواره فجر به صورت فیزیکی عملکردی منفعلانه دارد؟ بی تردید برگزاری این جشنواره بازی با جان یکایک شرکت کنندگان و خانواده های شان است و می تواند موجبات گسترده تر شدن ویروس مرگبار کرونا در سطح کشور را فراهم آورد. اگر کرونا تمام شده بیایند و رسماً اعلام کنند و این منع تردد شبانه و منع تردد بین استانی را که باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای مردم شده بردارند و اگر کرونا تمام نشده هرگز نباید اجازه تجمعاتی نظیر جشنواره فیلم فجر داده شود.

نادر طریقت کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره گفت: اکثریت بزرگان سینما با برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت فیزیکی و با حضور مردم و منتقدان و روزنامه نگاران مخالفند اما کسانی که می خواهند پول بیت المال را بر باد دهند از برگزاری جشنواره دفاع می کنند؛ بی شک حضور مردم در این رویداد موجبات گسترش هرچه بیشتر ویروس کرونا را فراهم می سازد و دعوت به یک مرگ دسته جمعی است! همه ما اهالی سینما که رزق و روزی مان از سینما است دوست داریم بحران کرونا پشت سر گذاشته شود، سینماها بازگشایی شود، مردم با خیال راحت به سینما بروند، جشنواره ها برگزار شوند و… اما وقتی می بینیم مسئولان وزارت بهداشت مرتباً هشدار می دهند که موج چهارم این ویروس در راه است نباید منافع فردی مان را به منافع ملی ارجح بدانیم.

فرزاد موتمن کارگردان مطرح سینما نیز با انتقاد شدید از برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر در بحران کرونا گفت: متأسفم که مدیران به جای ساماندهی شرایط اسفبار و بحرانی سینما اصرار به برگزاری دورهمی به اسم جشنواره فجر دارند؛ این اتفاق در حالی است که مهمترین رویدادهای سینمایی جهان یک به یک در حال لغو و تعویق هستند و از سوی دیگر هشدارهای جدی بابت آغاز موج چهارم کرونا داده می شود! حرکت درست و منطقی این بود که مدیران سینمایی در این شرایط بحرانی و حساس به جای تلاش برای برگزاری جشنواره کمی به فکر سینما و وضعیت بحرانی زندگی سینماگران بودند!

محمد متوسلانی بازیگر، تهیه کننده و کارگردان پیشکسوت سینما نیز به سینماپرس گفت: بنده بارها اعلام کردم برگزاری جشنواره فجر به صورت فیزیکی اشتباهی غیرقابل اغماض و برخلاف مصالح و سلامت عمومی جامعه است؛ بنده شخصاً با برگزاری این رویداد به صورت فیزیکی به شدت مخالفم و معتقدم این حرکت اصلاً درست نیست و مدیران سینمایی باید در خصوص این تصمیم اشتباه تجدید نظر کنند. همه ما باید بدانیم سلامت جامعه به برگزاری هر جشن و جشنواره ای اولویت دارد؛  آقایان جان هم میهنان مان را بیش از این به خطر نیدازید، برگزاری جشنواره می تواند موجبات گسترش هرچه بیشتر ویروس کرونا را فراهم سازد و این اتفاق بسیار تلخ است.

مائده طهماسبی بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر در بحران کرونا گفت: بی تردید در زمانی که مسئولان مرتب هشدار می دهند پیک چهارم کرونا در راه است برگزاری تجمعات امر بسیار اشتباهی است، بنده امیدوارم خود مردم تدبیر داشته باشند و حاضر به حضور در جشنواره نشوند! آیا وضعیت سفید شده و ما بی خبریم!؟ احتمالاً وضعیت کرونا سفید شده که مسئولان سینمایی دست به برگزاری فیزیکی جشنواره زده اند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجراهای برخط موسیقی پس از کرونا هم می‌تواند ادامه یابد


معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در تالار رودکی از ضبط اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر بازدید کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش «الناز شاکردوست» به نادیده گرفتن بازی «هوتن شکیبا» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: الناز شاکردوست به نادیده گرفته‌شدن بازی هوتن شکیبا در جشنواره فیلم فجر امسال واکنش نشان داد.

امشب برگزیدگان سی و نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی می‌شوند و دفتر این رویداد هنری بسته می‌شود.

هوتن شکیبا برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد در سال گذشته، امسال با دو فیلم «ابلق» و «تی تی» در جشنواره حضور داشت و در هر دو فیلم همبازی الناز شاکردوست بود. شاکردوست برای ایفای نقش در «ابلق» کاندیدای دریافت سیمرغ شده است، اما شکیبا در هیچ بخشی نامزد دریافت جایزه نشد!

الناز شاکردوست در واکنش به این اتفاق متنی را در صفحه مجازی خود منتشر کرده است و متقابلاً هوتن شکیبا به او پاسخ داده که در ادامه آن را می خوانید:

واکنش الناز شاکردوست به نادیده گرفته‌شدن بازی هوتن شکیبا در فجر ۳۹

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خدا را شاکرم که عمری که به من ارزانی داشته را به بطالت نگذراندم/تماشاگران من مردمِ واقعی بوده اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عنایت الله بخشی با روایت خاطره ای از زنده یادان حمید سمندریان و عزت‌الله انتظامی، ماجرای ورودش به تلویزیون را بازگو کرد.

به گزارش سینماپرس، این بازیگر که ایفای نقش در سریال هایی چون «سربداران»، «بوعلی سینا»، «آینه عبرت»، «امام علی(ع)»، «پهلوانان نمی میرند»، «زیر تیغ»، «ولایت عشق» و «معمای شاه» را در کارنامه هنری اش دارد، درباره نحوه ورودش به تلویزیون گفت: کلاس‌های استاد سمندریان عصرها برگزار می‌شد. یادم می‌آید یک روز استاد انتظامی آمد به استاد سمندریان گفت، یکی دو تا از شاگردانت را بده به تلویزیون ببرم. یکی از این افراد که انتخاب شدند من بودم.

بخشی ادامه داد: آن شب تا صبح در خیابان ها راه رفتم از هیجان اینکه قرار بود به تلویزیون بروم و مردم مرا ببینند. آن زمان همه تلویزیون نداشتند. به یاد دارم زنده یاد جمشید مشایخی در آن مجموعه حضور داشتند و ما در یک صحنه از پشت پنجره قتلی را می دیدیم. همین. آن روز از شبکه دو تا حوالی خانه مان که راه آهن بود پیاده آمدم. ما اینگونه از سایه شروع ‌کردیم. اما امروز می‌بینیم بعضی از دوستان از گرد راه می رسند و به آنها می‌گویند بفرمایید بالای مجلس، خوش آمدید.

این بازیگر که در برنامه «دست در دست» حاضر شده بود، درباره کار کردن در هر شرایطی، به خاطره‌ای از سریال «امام علی (ع)»، اشاره کرد و گفت: بخشی از سریال امام علی (ع) را اطراف بندرعباس کار کردیم. باران سیل آسایی آمد و همه دکورها را شکست که تا زمانی که دکور ترمیم شود، رسیدیم به فصل تابستان، ناچار شدیم با ریش مصنوعی، لباس های گرم، عبای پشمین، گریم سنگین، چکمه و … در آن گرما کار کنیم.

عنایت بخشی همچنین بیان کرد: در کلاس‌های زنده‌یاد حمید سمندریان که مرد بزرگ و با دانشی بود حضور داشتم. در یکی از روزها که جلوی در کلاس ایستاده بودم، با زنده‌یاد عباس جوانمرد، مرد بی بدیل عرصه هنر به صورت اتفاقی روبرو شدم. آن زمان نمایشنامه‌ای به نام «مرده‌های بی کفن و دفن» اثر ژان پل سارتر را بازی می کردم و ایشان آن کار را دیده بود. گفت دوست داری دوباره تئاتر بازی کنی؟ گفتم آرزوی من است که گفت فردا به وزارت فرهنگ و هنر آن زمان و وزارت فرهنگ و ارشاد فعلی بیا و در ادامه رفتن همانا و ماندن در این عرصه همان که باعث شد به عنوان یک حرفه آن را انتخاب کنم.

او ادامه داد:این افتخار را و یا شاید این شانس را داشتم که با کسانی رفاقت کنم که جزو بزرگان ادب و هنر جامعه ما بودند و دیگر تکرار نشدند. به عنوان مثال زنده‌یادان حمید سمندریان، عباس جوانمرد، منوچهر و هوشنگ انور، ابراهیم گلستان و نویسندگانی که جامعه به آنها مدیون است.

بازیگر «مسافران» گفت: وقتی تالار سنگلج افتتاح شد اولین کسی بودم که در نمایش «غروب در دیاری غریب و قصه ماه پنهان» به روی صحنه رفتم و این جزو افتخارات من است اما بخشی از تاریخ و قصه‌ای است که بر ما گذشته است. ما باید به خود تئاتر بیندیشیم، نه منِ عنایت بخشی.

وی ادامه داد: نمی‌خواهم نقد کنم اما این وظیفه تلویزیون است که به  مفهوم سینما، تئاتر و ادبیات به صورت واقعی بپردازد، نه اینکه من و امثال من کجای این عرصه حضور داریم.

بازیگر «سردار جنگل» با اشاره به ایفای نقش در حدود ۱۹۰ فیلم سینمایی، اظهار کرد: این تعداد سوای نمایشنامه ها، سریال ها و مجموعه های تلویزیونی است که تعدادشان را واقعا نمی توانم بگویم. خدا را شاکرم که عمری که به من ارزانی داشته را به بطالت نگذراندم. ادعا ندارم همه کارهایی که کردم درست بوده اما حتی اگر ۱۰ درصدشان خوب بوده باشد راضیم و خدا را شاکرم.

عنایت بخشی ادامه داد: بسیاری از این کارها را بدون چشمداشت مالی انجام داده ام. تماشاگران من مردمِ واقعی بوده اند. حضوری در تالارهای آنچنانی با لباس هایی آنچنانی که گویی به مراسم بالماسکه می روند نداشته ام.

وی با اشاره به خاطره‌ای گفت: در یکی از نمایشنامه ها چون نقشم منفی بود یکی از تماشاگران روی سن آمد تا مرا با چاقو بزند. تا زمانی که قطب منفی یک سیم با قطب مثبت برخورد نکند چراغی روشن نمی شود، بنابراین نقش مثبت و منفی نیز در تقابل با یکدیگر شکل می گیرند و مکمل هم هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای مراسم اختتامیه به «محمد سلوکی» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر روابط عمومی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با تأکید بر حضور حداقلی مهمانان، جزئیات برگزاری مراسم اختتامیه این را شرح داد.

به گزارش سینماپرس، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سی‌ونهمین‌ جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره درباره نحوه برگزاری مراسم اختتامیه این دوره گفت: مراسم اختتامیه با اجرای «محمد سلوکی» فردا ۲۲ بهمن ماه در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از ساعت ۱۸ در سالن‌ مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.  

به گفته نجفی، مدت این برنامه ۱۲۰ دقیقه است و مراسم تا ساعت ۲۰ به اتمام خواهد رسید.

او ادامه داد: در این مراسم، جوایز در بخش‌های «مسابقه تبلیغات سینمای ایران»، مسابقه «مستند»، «فیلم کوتاه» و «سودای سیمرغ» به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

مهمانان محدود اختتامیه

نجفی با تأکید بر دعوت حداقلی از مهمانان این مراسم گفت: حاضران این مراسم محدود به داوران، نامزدهای بخش‌های مختلف و جمع محدودی از عکاسانی خواهد بود که در هشت روز برگزاری این رویداد، کارت جشنواره در اختیار داشتند.

او همچنین به عدم پذیرش همراهان مدعوین در مراسم اختتامیه اشاره و تأکید کرد: بنا به ملاحظات رعایت پروتکل‌های بهداشتی و لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی، به جز افراد ذکر شده، اجازه ورود به هیچ فرد دیگری داده نمی‌شود و فقط  نامزدهای حشنواره، هیأت داوران و جمعی از عکاسان (بدون همراه) اجازه ورود به مراسم اختتامیه را خواهند داشت.  

نکوداشت‌ها

مدیر روابط عمومی جشنواره گفت: بخشی از اختتامیه جشنواره سی و نهم به دو نکوداشت زنده‌یاد «پرویز پورحسینی» و زنده‌یاد «چنگیز جلیلوند» اختصاص دارد که کلیپ‌هایی درباره‌ این دو هنرمند فقید به کارگردانی مجید توکلی پخش خواهد شد. ضمن این که یاد «علی انصاریان» بازیگر سینما و ملی‌پوش فقید که در روزهای برپایی جشنواره او را از دست دادیم، گرامی داشته خواهد شد.

پخش زنده اختتامیه

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در پایان گفت: مراسم پایانی جشنواره سی و نهم به صورت زنده از «شبکه نمایش»، «رادیو ایران»، صفحه اینستاگرام و سایت رسمی جشنواره پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دادستان» از امشب بر روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «دادستان» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و تهیه‌کنندگی محمد خزاعی محصول جدید مرکز سیمافیلم از امروز روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی «دادستان» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و تهیه‌کنندگی محمد خزاعی محصول جدید مرکز سیمافیلم است که از امروز -چهارشنبه ۲۲ بهمن ماه- ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

«دادستان» سریالی اکشن و پلیسی است که در ۱۶ قسمت با محوریت عدالت‌خواهی و فسادستیزی ساخته شده است.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: «دادستان» یک سریال تخیلی است و مربوط به هیچ دولتی نمی‌شود!

همچنین ترانه تیتراژ این سریال را سینا آبگون خواننده رپ و بازیگر این سریال خوانده است.

محمد کاسبی، سیدجواد هاشمی، هومن برق‌نورد، برزو ارجمند، علی سلیمانی، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، علیرضا استادی، کاوه سماک‌باشی، اصغر نقی‌زاده، هلیا امامی، رضا توکلی، محمود مقامی، نگار فروزنده، نیما شاهرخ‌شاهی، مجید شهریاری، شیوا خسرومهر، فریبا ترکاشوند، فرج‌الله گل‌سفیدی، ابراهیم کوهخایی، حمید متقی، مختار ثائقی، مریم وانشانی، یاسمن ترابی، مجید قادری و… در سریال «دادستان» بازی می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روزنامه‌ها یک روز بعد از انقلاب چه کردند؟


روزنامه‌های روز ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ – یعنی درست یک روز پس از پیروزی انقلاب – در نمایشگاهی با عنوان «روز بعد» در گالری هو به نمایش گذاشته شده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ندای پیروزی انقلاب در رادیو‌های استانی طنین‌انداز می‌شود


صد ساعت برنامه رادیویی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب و همزمان با ۲۲ بهمن از رادیو‌های استانی پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داوری «تجسمی فجر» جدی و حرفه‌ای است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن غفاری عضو شورای داوری جشنواره تجسمی فجر ضمن تأکید بر ویژگی پرسش‌گری «هنر»، توضیحاتی در مورد داوری بخش عکس سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، حسن غفاری هنرمند عکاس و عضو شورای داوری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره کارکرد این جشنواره به مهر گفت: جشنواره تجسمی فجر با پرداخت به گرایش و زیرشاخه‌های متعدد هنرهای تجسمی سالیانه برگزار می‌شود. طبیعتاً همه مسابقه‌ها با توجه به فضای ارائه آثارشان که یکی از فاکتورهای انتخاب تعداد آثار منتخب است، نحوه برگزاری خود را مشخص می‌کنند. با توجه به اینکه امسال هم همانند سال‌های گذشته، نمایشگاه جشنواره فجر در مؤسسه صبا برگزار می‌شود، خوشبختانه، هم تجربه دوره‌های گذشته به کمک آمد و هم وسعت فضا برای چیدمان آثار قابل قبول است.

وی با اشاره به تناسب فضا با اثر هنری، در مورد فضای گالری‌ها بیان کرد: ما اهالی هنرهای تجسمی معتقد هستیم که یک فضا و گالری متناسب با ظرفیت هنرهای تجسمی در کشور نداریم. برعکس، در خیلی از کشورهای دنیا خیلی وقت‌ها هنر را متناسب با فضا ارائه می‌دهند که در نوع چیدمان و اثرگذاری بر مخاطب تأثیر دارد. در این دوره جشنواره تعداد عکس‌های ارسالی زیاد بود به همین دلیل آثار انتخاب شده در مرحله نهایی در اندازه ۱۰۰ در ۷۰، با یک چیدمان خاص به نمایش در آمدند.

آسیب‌شناسی رفتار برخی عکاس‌ها در ارسال اثر تکراری به جشنواره‌ها

غفاری درباره کیفیت آثار نیز توضیح داد: باید پذیرفت که هرچه جلوتر می‌رویم، تعداد آدم‌های دوربین به دست و علاقه مند به عکاسی که به ابزار هم دسترسی دارند زیاد می‌شود. از آنجایی که یکی از بندهای آئین نامه اکثر مسابقات، آزاد بودن شرکت برای همه افراد است، لذا با تنوع اثر مواجه می‌شویم که بعضی از آنها هم کیفیت لازم را ندارند. با اینکه در فراخوان قید می‌شود آثار باید از توانایی فنی برخوردار باشند اما این شرط عملاً محقق نمی‌شود. البته این مورد مدنظر هیأت داوران قرار گرفت زیرا نگاه فنی به عکس هم بخشی از توانمندی آنها در بیان موضوع محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه رفتار برخی عکاس‌ها در ارسال یک یا چند اثرشان به جشنواره‌های متعدد باید آسیب‌شناسی شود، گفت: متأسفانه بعضی از عکاس‌ها، چند اثر خود را زیاد به مسابقه‌ها و جشنواره‌ها ارسال می‌کنند که این موضوع باید آسیب شناسی شود. البته یکی از علت‌هایش این است که شرایط برای برگزاری نمایشگاه انفرادی و یا انتشار آثار یک عکاس در نشریات و کتاب‌ها فراهم نیست. بنابراین جامعه عکاسی ما، یکی از راه‌های انتشار آثار خود را شرکت در مسابقه‌ها می‌دانند و البته انگیزه‌های مالی هم در حضور یافتن آنها مؤثر است.

داوری «تجسمی فجر» جدی و حرفه‌ای است

این عکاس باسابقه همچنین درباره معیارهای داوری خود بیان کرد: در همه مسابقه‌های دنیا، وفاداری به آئین نامه و اهداف جشنواره‌ها، اولین معیارهای داوری است. در جشنواره فجر با هیأت داوران پیش از انتشار آئین نامه بخش عکس مشورت شده بود چراکه موضوع جشنواره آزاد بود و افراد می‌توانستند عکس‌های سیاه سفید و یا رنگی خود را ارسال کنند. وفاداری به زمان هم در عکاسی مستند مورد نظر ما قرار گرفت. یعنی دیده شده که بعضی از عکس‌ها مربوط به یک زمان و برخاسته از فکر زمانی ماست و سعی کردیم این مسائل لحاظ شود و برخلاف تصور برخی از افراد، چیزی بر ما امر نشد.

وی افزود: آقایان فخریان و وثوق‌نیا، کهنه کار و اساتید دانشگاه هستند. نگاه من، فضای مستند و گرایشم مردم نگارانه است اما نگاه دو دوست دیگر، کاملاً هنری است. بنابراین برخورد با آثار کاملاً جدی و حرفه‌ای بود.

غفاری با بیان اینکه وقتی موضوع آزاد است در بخش‌های، تک عکس، مجموعه و عکس رنگی، ناگهان با حجم و دنیای متفاوتی روبرو می‌شوید، گفت: در مرحله اول عکس‌های غیر واجد شرایط را کنار رفتند، بعد برای آنکه به آثار مطلوب متناسب با تعداد رسیدیم داوری چند بار انجام شد. ما دو روز کامل آثاری را انتخاب کردیم تا روی دیوار بروند. اما همان طور که ما در فضای آموزشی به افراد می‌گوئیم که با احترام به حریم شخصی و اصول اخلاقی دچار خودسانسوری نشوید و کارتان را انجام دهید، ما هم این نگاه را داشتیم و در بعضی از موارد، مجبور می‌شدیم که به سال‌های قبل مراجعه کنیم تا روند تکراری نداشته باشیم. همه می‌دانند که هنر و تأثیرات آن روی افراد و جامعه را باید بررسی کرد؛ بنابراین هنر باید پرسش‌گری داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: دیدن عکس از نزدیک فضای متفاوت‌تری نسبت به دیدن آن روی پرده دارد. تلاش بر این بوده که این مفهوم و بیان هنری که لازمه عکس در هنرهای تجسمی است، در اینجا به حمایت و خدمت بیان موضوع بدون عکس باشد.

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۳۰ بهمن ماه به کار خود ادامه می‌دهد و بازدید ‌از ‌نمایشگاه این جشنواره به صورت حضوری با رعایت پروتکل هااز ساعت ۱۰ تا ۱۸ هر ‌روز و ‌همچنین مجازی در دسترس است. ‌

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سیمرغ» فجر بر شانه کدام «مستند» خواهد نشست؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داوران بخش مستند و کوتاه ، از میان مستندهای به نمایش درآمده در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت»، پنج مستند را به‌عنوان نامزد دریافت سیمرغ بلورین انتخاب کرده‌اند.

به گزارش سینماپرس، این آثار از بین ۳۱ فیلم مستند بلند ۷۰ دقیقه‌ای که پیش از این در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» رونمایی و داوری شده بودند، انتخاب شده‌اند. هیأت داوران بخش فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند بلند جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر شامل سعید پوراسماعیلی، امیر توده روستا، محمدعلی فارسی، محمد کارت و سام کلانتری این پنج مستند را به‌عنوان نامزد دریافت عنوان «بهترین مستند جشنواره فجر» معرفی کرده‌اند.

«ایساتیس»، «خانه»، «رویاهای خالکوبی شده»، «کودتای ۵۳» و «هجده هزارپا» پنج نامزد نهایی این بخش هستند که بدون اکران در ایام برگزاری جشنواره، تنها از سوی داوران دیده و ارزیابی شده‌اند.

در این گزارش مروری کوتاه و مختصر بر این پنج مستند خواهیم داشت.

مستند «ایساتیس»

«ایساتیس» یکی از ۵ فیلمی است که برای دریافت سیمرغ بلورین با دیگر آثار راه یافته به این بخش رقابت می‌کند، کارگردانی این پروژه مستند را علیرضا دهقان برعهده داشته است، همچنین این کارگردان به همراه راحیل صحرایی به عنوان تهیه‌کنندگان این مستند معرفی شده‌اند.

پژوهش این فیلم مستند ۱۵ ماه و مراحل تولید و آماده‌سازی آن ۳ سال به طول انجامیده است. در «ایساتیس» ابوالحسن تهامی‌نژاد، نصرالله مدقالچی، زهره شکوفنده و مریم شیرزاد به عنوان راوی حضور دارند.

در خلاصه داستان «ایساتیس» آمده است: «این داستان سفر است. سفر یکی از فرزندان ما؛ آدم. سفری به درازای هزاران سال در دل کویر بی آب و علف، در مرکز این سرزمین کهن. روایتی که راویانش آب، باد، خاک و آتش هستند. این آشنایان ناآشنا، پس گوش دل بسپار که شرحی شنیدنی است.»

در واقع این مستند با تصاویری از طبیعت اطراف شهر یزد، آرام‌آرام به این شهر می‌رسد، «ایساتیس» به نوعی ادای دین این کارگردان به شهر زادگاهش است.

«ایساتیس» توانست جایزه ویژه دبیر جشنواره شامل تندیس و لوح افتخار چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» را دریافت کند.

دهقان هنگام دریافت این جایزه در اعتراض به نادیده گرفتن مستند «ایساتیس» از سوی هیأت داوران، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی را خطاب قرار داد و گفت: یک بار برای همیشه این مساله را حل کنیم که داوری سلیقه نیست. سینما یک بخشی‌اش سلیقه است. کمر ما بابت این ناداوری شکست. داوران می‌خواستند فیلم را حذف کنند و همین اتفاق کمر ما را شکست.

مستند «خانه»

یکی دیگر از فیلم‌های راه یافته به لیست ۵ فیلم مستند نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، مستند «خانه» به کارگردانی افسانه سالاری است، تهیه کنندگی این فیلم مستند توسط جویل مرنان و افسانه سالاری انجام شده است.

این مستند درباره سه نسل از خانواده‌ای افغانستانی در سه طبقه خانه‌ای آجری در جنوب تهران است که با هم زندگی می‌کنند و روابط عمیق و صمیمانه‌ای بین‌شان برقرار است. «محمدتقی» پسر جوان خانواده صفری که در ایران به دنیا آمده، به زودی از دانشگاه تهران با مدرک کارشناسی‌ارشد فارغ‌التحصیل می‌شود. او تصمیم گرفته است برای همیشه ایران را ترک کند، به افغانستان برگردد و آنجا کار و زندگی کند. سرزمین مادری که هرگز آن را ندیده است. خانواده‌ای که سال‌ها با زندگی در غربت کنار آمده با سفر محمدتقی در مسیر تازه‌ای می‌افتد.

این مستند پیش از این توانسته است تقدیر ویژه هیات داوران بخش رقابتی جشنواره مستند «ویزیون دو ریل» را دریافت کند.

مستند «رویاهای خالکوبی‌شده»

اما مهدی گنجی در این دوره از جشنواره فیلم فجر با مستند «رویاهای خالکوبی شده» مدعی شکار سیمرغ است. تهیه کنندگی این پروژه مستند توسط بهزاد توکلی انجام شده است. این مستندساز پیش از این با فیلم مستند «من می‌خوام شاه بشم» توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند را از سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کند.

مستند «رویاهای خالکوبی شده» داستان چند نوجوان عاشق فوتبال از شهرهای مختلف ایران است که با هم رقابت می‌کنند تا بتوانند برای آموزش فوتبال زیرنظر مربیان حرفه‌ای به اسپانیا بروند. والدین این نوجوانان فوتبالیست انتظار دارند که آنها با درآمد فوتبال، زندگی کل خانواده را نجات دهند.

«رویاهای خالکوبی شده» هرچند درباره چند نوجوان عاشق فوتبال است، اما کارگردان آن معتقد است که این مستند درباره فوتبال نیست، بلکه یک اثر اجتماعی درباره فوتبال است.

مستند «کودتای ۵۳»

«کودتای ۵۳» نام مستند دیگری است که در لیست نامزدهای بخش مستند سی و نهمین جشنواره «سینماحقیقت» قرار گرفته و برخی آن را شانس اصلی شکار سیمرغ بلورین جشنواره سی‌ونهم می‌دانند. تقی امیرانی کارگردانی و تهیه‌کنندگی این پروژه را برعهده داشته است. همچنین والتر مرچ یکی از چهره‌های شاخص سینمای جهان تدوینگر و نویسنده این پروژه بوده است.

این مستند که درباره وقایع سیاسی منتهی به کودتای ۲۸ مرداد است، طی یک دهه ساخته شده و تا کنون در جشنواره‌های همچون تلوراید، جشنواره فیلم لندن، جشنواره مستند کپنهاگ دانمارک، پالم اسپرینگز، فیلکرز رودآیلند و سیاتل نمایش داده شده است و نامزد دریافت جایزهٔ بهترین مستند بیفا، جایزه معتبر گریرسون، نامزد جایزه حقیقت در داکیوفست کوزوو و همین‌طور برنده جایزه بهترین فیلم مستند بین‌المللی به انتخاب تماشاگران در جشنواره ونکوور بوده و سال گذشته نیز نامزد جایزه بهترین مستند از جوایز فیلم مستقل بریتانیا بوده است.

همچنین «کودتای ۵۳» توانست تندیس بهترین فیلم مستند از نگاه تماشاگران را از چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» دریافت کند.

این مستند سیاسی و تاریخی، درباره کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ است که منجر به سرنگونی دولت محمد مصدق شد. «کودتای ۵۳» از ۲۲ دی ماه در سینماهای گروه «هنر و تجربه» روی پرده سینما رفته است.

آخرین مستند از لیست مستندهای مدعی شکار سیمرغ، «هجده هزارپا» به کارگردانی مهدی شامحمدی است که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و گروه مستند بنیاد «روایت فتح» تولید شده است.

این فیلم توانست تندیس طلایی و دیپلم افتخار بخش شهید آوینی چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» و همچنین جایزه مستند برگزیده شبکه مستند سیما را دریافت کند.

کارگردان «هجده هزارپا» درباره این مستند گفته است: در واقع قصه ما قصه هجده هزار پا ارتفاعی است که هواپیماها می‌توانستند پرواز کنند تا از اصابت گلوله و موشک درامان بمانند و بتوانند امدادرسانی کنند. معمولاً در شرایط نرمال باید در ارتفاع ۶ تا ۱۲ هزار پا این کار انجام شود چون در ارتفاع هجده هزار پا درصد خطا بسیار بالاست، اما خلبانان زبده ایرانی موفق شدند با کمترین درصد خطا این کار را انجام دهند و رکورد روزانه این کار را بزنند. قصه یک نگاه انسانی در خود دارد و به ماجرای یکی از اهالی به نام احمد شیخ می‌پردازد که سه سال در محاصره بود و زمانی که امکان می‌یابد تا از این شهر خارج شود، تلاش می‌کند تا به هر طریقی که شده به کمک مردم شهرش برود، او هر روز به مردم شهرش کمک می‌کند، اما در فاصله هجده هزار پایی می‌تواند شهرش را ببیند.

مشاهده خبر از سایت منبع