X

بایگانی بهمن 26, 1399

دفتر سینمایی

اکران بین‌المللی فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور، یک شوخی است/نمایش در چند جشنواره و سالن را نمی‌شود اکران جهانی نامید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد درمنش درباره اکران «آن شب» گفت: قصه و فرم فیلم، به نحوی است که اتفاقاً در سالن با ظرفیت کمتر بهتر جواب می‌گیرد. قصه دلهره‌آور است و ظرفیت یک‌سوم سالن‌ها را به نفع جذب مخاطب می‌دانم.

به گزارش سینماپرس، سالن‌های سینمایی پس از اتمام دوره سی و نهم جشنواره فیلم فجر همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و به نظر با ورود فیلم‌های جدید، دیگر سالن‌های خاموش نیز بازگشایی شوند. هم‌اکنون «شنای پروانه»، «اینجا هم باران می‌بارد» و «دیدن این فیلم جرم است» از آثار تازه‌ای هستند که سالن‌ها را فعال نگه داشته‌اند و طی روزهای آینده هم فیلم‌های جدیدی همچون «آن شب» به روی پرده عمومی می‌رود.

این فیلم که محصول مشترک ایران و کمپانی هالیوودی است، اکران بین‌المللی خود را نیز در حال حاضر دنبال می‌کند و اینگونه در روزهایی همزمان با اکران جهانی، به جمع فیلم‌های اکران در ایران اضافه خواهد  شد.

برای «آن شب» از قبل برنامه داشتیم؛ تحت تأثیر جشنواره نبودیم

محمد درمنش، تهیه‌کننده این فیلم سینمایی درباره روند توزیع «آن شب»  به آنا گفت: ما از اول قرار داشتیم این فیلم را ۱۵ آذرماه و حتی قبل از اکران جهانی آن در ایران روی پرده بفرستیم تا بازخوردها را ببینیم و بعد به نمایش بین‌المللی آن از ۲۹ ژانویه اقدام کنیم. با این حال ماجرای شیوع کرونا و تعطیلی سینماهای داخلی، باعث شد که ماجرا را برعکس کنیم؛ یعنی اول «آن شب» را به سمت پخش بین‌المللی و ایالت متحده بردیم.

تا به الان اکران جهانی «آن شب» شروع خوبی داشته و جواب هم گرفته؛ یعنی مخاطب به سالن رفته و راضی هم برگشته است.  همین استقبال باعث شد برای اکران داخل ایران نیز انگیزه بگیریم.

وی افزود: این اثر سینمایی هم‌اکنون در ۵۰  کشور فروش و پیش‌فروش داشته و به‌زودی هم به سینماهای ایران می‌رسیم. بنابراین اکران «آن شب» در این زمان در سینماهای کشور،  ارتباطی هم به استقبال مردم از سالن‌های اکران مردمی جشنواره فجر ندارد.

سینما همچنان محل امن است

درمنش در عین حال تأکید داشت: البته شخصاً معتقدم که سالن‌های مردمی جشنواره شرایط خوبی داشتند و نشان دادند که سینما در اپیدمی کرونا بازهم می‌تواند محل امنی برای مخاطب باشد.

این تهیه‌کننده سینما درباره اکران جهانی آثار ایرانی یادآور شد: اکران بین‌المللی فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور، یک شوخی است چون نمایش یک فیلم در چند جشنواره و سالن را نمی‌شود عنوان اکران جهانی داد. ما در «آن شب» سعی کردیم به واقع سراغ پخش بین‌المللی آن برویم.

وی اینگونه نیز توضیح داد: هم‌اکنون حدود ۳۵ درایوین سینما و ۳۰ سینما اکران عمومی «آن شب» را مشغول کار دارند. البته در آمریکا همچنان بسیاری از سینماها تعطیل است اما باز هم سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های ممکن استفاده لازم را برای توزیع فیلم ببریم.

اکران کردیم،  جواب هم گرفتیم

درمنش با اشاره به استقبال احتمالی از این فیلم در خارج از کشور عنوان کرد: تا به الان اکران جهانی «آن شب» شروع خوبی داشته و جواب هم گرفته؛ یعنی مخاطب به سالن رفته و راضی هم برگشته است.  همین استقبال باعث شد برای اکران داخل ایران نیز انگیزه بگیریم. ضمن اینکه استقبال از جشنواره فجر نیز نوید خوبی برای رفتن مردم به سمت اکران عمومی است.

به گفته این فیلمساز؛ قصه و فرم ساخت «آن شب» به نحوی است که اتفاقاً در سالن با ظرفیت کمتر بهتر جواب می‌گیرد. قصه فیلم دلهره‌آور است و ظرفیت یک‌سوم سالن‌ها را نیز به نفع جذب مخاطب می‌دانیم. این فیلم را باید در سالن تاریک و حجم مخاطب کمتر دید تا قصه بر مخاطب حاکم شود.

اکران بین‌المللی فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور، یک شوخی است چون نمایش یک فیلم در چند جشنواره و سالن را نمی‌شود عنوان اکران جهانی داد. ما در «آن شب» سعی کردیم به واقع سراغ پخش بین‌المللی آن برویم.

مرد هم خسته‌اند و بیشتر به سمت سینما می‌آیند

درمنش با این حال گفت: البته قطعاً اگر فیلم کمدی بود دست به چنین کاری نمی‌زدیم. خود من از اول هم نگران بودم که فیلم را در سینمای پر اکران کنم، از این بابت که شاید جو فیلم، بیننده را نگیرد و بر او مستولی نشود.

وی ادامه داد: در وضعیت کرونایی کشور، مردم خسته شده‌اند. تصور من این است که پس از برگزاری جشنواره فجر، رجوع مردم به سمت سالن‌ها بیشتر می‌شود و اکران سینما رونق می‌گیرد.  در ایام جشنواره نیز مردم و سالن‌داران مراعات می‌کردند. الان هم موافقم که «آن شب» در این شرایط روی پرده برود.

به وقتش سراغ اکران آنلاین نیز می‌رویم

این تهیه‌کننده با بیان اینکه مدتی دیگر وارد اکران آنلاین نیز خواهیم شد، گفت: فیلمنامه خوب و دیگری فیلم خوب روی زمین نمی‌ماند و در هر شرایطی قطعا دیده خواهد شد.  من در اکران «آن شب» با خوش‌بینی جلو می‌روم. خصوصاً اینکه صداوسیما نیز کار را پسندیده و قرار است در حوزه تبلیغات پشت ما را بگیرد و حمایت کند.

گفتنی است؛   «آن شب» نخستین اثر سینمایی کوروش آهاری از جمله فیلم‌های جدی ایرانی است که در آمریکا تولید شده و قصه‌ای در ژانر دلهره و وحشت را جلوی دوربین برده است.   این فیلم از ۶ اسفند وارد چرخه اکران سینماهای کشور خواهد شد.

داستان آن نیز درباره یک زوج ایرانی در آمریکاست که در یک هتل محبوس شده‌اند در حالی که نیروهای بیگانه‌ای آن‌ها را وادار می‌کنند که با رازهایی که از هم پنهان کرده‌اند روبه‌رو شوند.

در این فیلم شهاب حسینی، امیرعلی حسینی، آرمین مهر، گلبرگ خاوری، علی کوششی و بازیگر خردسال لیلا گرگانیان به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین در کنار عوامل ایرانی، بازیگران خارجی ازجمله لی‌لی ویکی، جرج مگوایر، الستر لیتم، مایکل گرم و جیا مو حضور دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشنامه خوانی :‌ قرص (‌قسمت اول )‌

نمایشنامه ” قرص ” به قلم  سیاوش نثری

گوینده :‌احسان کار

بازیگران

احسان کار :‌ پاول پاور – گوینده

علی راحمی :‌ راجر ریدول

ترگل جعفری: مدیسون مدیال

سعیده شهامت نژاد: آماندا آرمسترانگ

پیمان طالبیان :‌ جیم  اسکرامب

تصویربردار: طناز اسماعیلی
تدوین : شادی شایانفر
مدیر هنری: پیمان طالبیان
تهیه کننده : پیمان طالبیان
با تشکر از :مهدی معمارزاده زنجانی
هاردا فیلم
تهیه شده در ” دفتر سینمایی”
با ما مطمئن قدم بردارید
Www.cinemaoffice.ir

دفتر سینمایی

انتخاب «سیدناصر هاشم‌زاده» به عنوان فیلمساز خادم قرآن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در بیست و پنجمین آیین تجلیل از خادمان قرآن، سید ناصر هاشم زاده به عنوان سینماگر خادم قرآن انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس، عباس صالح مدرسه‌ای نماینده کارگروه هنرمندان انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران گفت: پیرو جلسه نمایندگان کارگروه‌ها درباره معرفی خادمان قرآن در حوزه سینما پس از مشورت، بحث و بررسی پیشنهادهای مختلف طی ۲ دوره اخیر، سید ناصر هاشم‌زاده برگزیده شد.

وی با اشاره به درخشش هاشم‌زاده افزود: سید ناصر هاشم‌زاده نظریه پرداز، فیلمنامه‌نویس و کارشناس ارشد سینما است. فعالیت‌های هنری ایشان در چند دهه گذشته بر کسی پوشیده نیست منتهی در معرفی ایشان به عنوان سینماگر خادم قرآن غفلت شده بود. در حقیقت، هاشم زاده بنیانگذار فیلم‌های قرآنی است و آن زمان که هیچ کس از فیلم قرآنی حرف نمی‌زد، ایشان با همه ظرفیت، دانش و تجربه‌اش از رابطه قرآن و سینما سخن می‌گفت.

وی عنوان کرد: طی سال‌های گذشته هر کس به اندازه نیازش از دیدگاه‌ها و راهکارهای هاشم زاده بهره برده و فیلمسازان صاحب نام کشورمان با مشارکت و مشاوره این استاد بود که توانستند آثار ماندگاری را خلق کنند. در واقع، هاشم زاده دریچه و افق جدیدی را به روی علاقه‌مندان و مشتاقان معارف و مفاهیم قرآنی در سینما باز کرد و در نهایتِ بزرگ منشی، فروتنی و اخلاص، مسیر خیلی‌ها را اصلاح و مسیر تعدادی را تغییر داد.

صالح مدرسه‌ای اظهار کرد: هاشم زاده علاوه بر تحصیلات حوزه علمیه که تا درس خارج پیش رفتند در سال‌های دور در دانشگاه نیز مقطع کارشناسی ارشد رشته فلسفه را پشت سر گذاشتند. آثار منتشر شده ایشان نظیر «انصار الحسین»، «فرمان»، «او سلمان شد»، «عیار دانش»، «نگار دانش»، «رویای یک دیدار»، «از حاجی واشنگتن تا حاج کاظم» و… کتاب‌های شناخته شده‌ای برای مخاطبانند. همچنین سردبیری مجله «نقد سینما» و «بیدار» و نیز عضویت در شورای فصلنامه «میراث جاویدان»، سخنرانی‌ها و نقدهای سینمایی- هنری در صدا و سیما و برنامه‌های مختلفی همچون «ققنوس»، برنامه سینمایی «هفت» (شبکه سه)، عضویت در شوراهای متعدد فیلمنامه بنیاد سینمایی فارابی، صدا و سیما و مراکز فرهنگی، تدریس دوره‌های تخصصی فیلمنامه‌نویسی در مراکز و مجموعه‌های فرهنگی نظیر حوزه هنری و بنیاد شهید آوینی، پژوهش و نگارش مقالات فلسفی- سینمایی، داوری جشنواره فیلم فجر، سینماحقیقت، عمار، دفاع مقدس و بسیاری از جشنواره‌های دیگر، مشاوره و مشارکت در نوشتن فیلمنامه‌های متعدد سینمایی و تلویزیونی مانند «سیب و سلما»، «بید مجنون»، «زیر نور ماه»، «باران»، «رنگ خدا» و… تنها بخش کوچکی از خدمات ارزشمند و فعالیت‌های هاشم زاده محسوب می‌شود.

نماینده کارگروه هنرمندان از تلاش‌های بی‌شائبه پورمعین مسئول انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران و فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی کرد.

در دوره‌های گذشته سینماگرانی همچون مجید مجیدی، رضا میرکریمی، عباس صالح مدرسه‌ای، شهریار بحرانی، مجتبی راعی، کمال تبریزی، منوچهر محمدی، محمد داوودی و محمد علی باشه آهنگر به عنوان فیلمساز خادم قرآن انتخاب شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از «هشت آباد» شبکه سه تا «هم‌بازی» شبکه دو و «نون. خ ۳» و «پایتخت» شبکه یک – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه‌های مختلف سیما مشغول تصویربرداری سریال‌های نوروزی خود هستند که این مجموعه‌ها در لوکیشن‌های مختلفی از مشهد گرفته تا شمال کشور و نیز تهران درحال ضبط هستند.

به گزارش سینماپرس، سریال‌های نوروزی سیما برای بهار ۱۴۰۰ روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارند و همگی نیز در زمان مناسب به جدول پخش این ایام خواهند رسید. سریال‌های درنظرگرفته از ماه‌ها پیش در دست ساخت و تصویربرداری قرار گرفته‌اند و شاید به جز سریال «هم‌بازی»، سه مجموعه دیگر روزهای پایانی تصویربرداری را مشغول ضبط دارند.

هم‌اکنون سریال‌های «نون. خ ۳»، «هم‌بازی»، «بوتیمار» و «هشت‌آباد» برای نوروز ۱۴۰۰ درحال ساخت و ضبط هستند که برخی از آنان بر سر قطعیت شبکه نیز تعیین تکلیف شده‌اند اما دو سریال بین شبکه سه و پنج، شاید به قید قرعه و یا میزان مخاطب‌پذیری دست به دست شوند.

شبکه سه و پنج سیما؛ رقابت بر سر دو گزینه

شبکه سه سیما از مدت‌ها قبل سریال «هشت آباد» را با عنوان اولیه «نوروز رنگی» و به کارگردانی علی مسعودی (مشهدی) جلوی دوربین برد تا دوباره مخاطبان علاقه‌مند به فضای کمدی را به سمت خود بکشد. این سریال آبان‌ماه در شهر مشهد کلید خورد و هم‌اکنون نیز ادامه ضبط خود را در این شهر ادامه می‌دهد.

این مجموعه به تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان، سریالی طنز است که جواد خواجوی، بازیگر مشهدی و چهره معروف فضای مجازی نقش اصلی آن را برعهده دارد که با نقش‌آفرینی او و جمعی دیگر از بازیگران بومی مشهد ساخته می‌شود.

سریال هشت آباد

«هشت‌آباد» روایتگر دورانی از سال‌های میانی دهه ۶۰ است که قصه‌هایی طنز برگرفته از تجارب شخصی و خاطرات نوجوانی علی مسعودی، نویسنده و طنزپرداز کشورمان را طراحی و روی آنتن ایام نوروز خواهد برد.

اکبر تحویلیان در گفت‌وگو با آنا و درباره تکلیف «هشت‌آباد» برای پخش از شبکه سه یا شبکه‌های جایگزین در نوروز ۱۴۰۰گفته است: ما سریال را برای سیمافیلم می‌سازیم و خب من تولیدکننده نمی‌توانم مشخص کنم که کار را به کدام شبکه بدهند. الان هم مشخص نیست که «هشت‌آباد» در کنداکتور کدام شبکه قرار گیرد. خود سیمافیلم و صداوسیماست که به انتخاب مشترکی خواهند رسید.

وی اعلام کرد: نمی‌توان با قطعیت بگویم که شبکه سه آن را پخش می‌کند یا به شبکه دیگری خواهد سپرد، ولی ما سریال را برای نوروز و در ۲۰ قسمت آماده می‌کنیم. تمام لوکیشن‌ها نیز همچنان در شهر مشهد در نظر گرفته شده و البته در جاهای مختلف شهر در حال تغییر است.

سریال هشت آباد

در این مجموعه جواد خواجوی نقش اصلی را برعهده دارد. در کنار جمعی از هنرمندان بومی مشهد بازیگرانی همچون رابعه اسکویی، یوسف تیموری، داریوش سلیمی و هادی عامل هاشمی نیز در این سریال جلوی دوربین رفته‌اند.

«بوتیمار» به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده نیز گزینه دیگر شبکه سه سیما برای کنداکتور ساعت ۲۰:۴۵ نوروز ۱۴۰۰ است که اخیرا در لوکیشن‌های تهرانپارس درحال تصویربرداری است.

به گفته مهران مهام تهیه کننده این سریال تلویزیونی؛ گروه بعد از سه ماه تصویربرداری در ساحل دریای خزر و لوکیشن های مختلف استان مازندران ادامه کار را از بهمن در تهران پی می‌گیرند و بعد از آن گروه دوباره برای ضبط چند سکانس باقی مانده راهی شمال و شهر نوشهر خواهد شد.

مهام گفته است: تجربه کار با بازیگران مازندران که همگی استعدادهای ناب و کاربلدی بودند اتفاق متفاوتی در این سریال بود که امیدوارم نتیجه‌اش نظر مخاطبان نوروز  ۱۴۰۰ را جلب کند. تمام تلاشمان این است که بتوانیم حداقل برای لحظاتی فضای خانه‌های هموطنانمان را در نوروز مفرح سازیم.

سریال بوتیمار

حمید لولایی، مرجانه گلچین، هدایت هاشمی، اشکان اشتیاق، سارا مقربی، ندا کوهی، علیرضا درویش، سلمان خطی، ملیحه بقایی، حسین توهمی، سامی غریبی و دانیال جعفری بازیگران اصلی این مجموعه تلویزیونی هستند.

احتمالا یکی از این دو سریال روانه آنتن شبکه پنج سیما در ایام نوروز ۱۴۰۰ خواهد شد.

شبکه دو سیما؛ «هم‌بازی»

سریال «هم‌بازی» به کارگردانی سروش محمدزاده برای پخش در ایام نوروز از شبکه دو سیما آماده می‌شود که پس از شروع تصویربرداری در روزهای ابتدایی دی‌ماه، تاکنون بازیگرانی همچون مریم مومن و حسین مهری، همایون ارشادی، نیلوفر کوخانی، محیا دهقانی، رؤیا جاویدنیا و محمد حیدری جلوی دوربین آن رفته‌اند.

هم‌اکنون دو گروه تصویربرداری در تهران مشغول ضبط تصاویر مجموعه هستند؛ ضمن اینکه قبلتر نیز دیبا زاهدی، کامران تفتی، حسین مهری، مریم مؤمن، آتیلا پسیانی علیرضا استادی، امیر کاظمی، خیام وقار، پادینا کیانی و زهره نعیمی وارد این مجموعه شده بودند.

سریال هم بازی

«هم‌بازی» ملودرام عاشقانه‌ای است که سعی دارد در فضایی جدید با قصه‌ای اجتماعی به روابط جوانان اشتغال و هویت نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

عوامل این سریال عبارتند از؛ کارگردان: سروش محمدزاده، تهیه‌کننده: نوید محمودی، نویسنده: وحید حسن‌زاده و مریم اسمی خانی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری، تدوین: نیما جعفری جوزانی، صدابردار: سعید بجنوردی، آهنگساز ابوالفضل فراز، کارگردان گروه دو شکیل مظفری، صداگذار: حسین قورچیان، طراح چهره‌پردازی: محمود دهقانی، مدیر تولید: علیرضا باقربیگی، سیاوش رمضانلو، طراح صحنه: احمد عبدالهی، طراح لباس: زهره سلطانی، برنامه ریز: نوشین شکری، دستیار کارگردان مهرداد نژاد، منشی صحنه: فروغ غیاثوند مهلا معصومی نژاد.

این سریال طبق معمول ساعت ۲۱:۳۰ در جدول شبکه دو سیما قرار می‌گیرد.

شبکه یک سیما؛ «نون. خ ۳» و «پایتخت»

سعید آقاخانی تصویربرداری فصل سوم از سریال طنز «نون. خ» به تهیه‌کنندگی مهدی فرجی از اواسط مهرماه در تهران آغاز کرد تا آن را در ۱۶ قسمت برای پخش در نوروز سال آینده  از شبکه اول سیما آماده کند. این مجموعه روزهای پایان تصویربرداری خود را پشت سر می‌گذارد

سعید آقاخانی، کارگردان این مجموعه پیش از این گفته گفت: فصل سوم «نون. خ» ادامه داستان فصل دوم هست و در این فصل ما علاوه بر نمایش زیبایی‌های استان کرمانشاه و استان کردستان، مهاباد و بخش‌های کردنشین استان آذربایجان را هم به تصویر کشاندیم. همچنین در این سری جدید تمرکز ما بر روی تولید محصولات دارویی است و این شغل را معرفی کردیم.

نون خ 3

او تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که در نوروز سال ۱۴۰۰ مردم ساعت و لحظات خوشی را با این سریال سپری کنند و امیدوارم بتوانیم مردم را بیشتر بخندانیم درواقع روز مرگ ما زمانی است که بیننده به سربال ما نخندد و تلاش ما این است که مردم را شاد کنیم.

به گفته این کارگردان؛ «نون. خ ۳» اولین سریالی است که بازیگران با ماسک مقابل دوربین رفتند و از آنجا که یکی از شخصیت‌های این سریال بر اساس قصه به کرونا مبتلا شده است بنابراین ما علاوه بر اینکه به موضوع کرونا پرداختیم، تمام صحنه‌ها را با ماسک مقابل دوربین رفته‌ایم.

نون خ 3

گفتنی است در «نون. خ۳» در کنار سعید آقاخانی بازیگران دیگری همچون علی صادقی، سیروس میمنت، شقایق دهقان، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، یدالله شادمانی، ندا قاسمی، نسرین مرادی، هدیه بازوند، شیدا یوسفی، صهبا شرافتی، هدی استواری، آتنا مهیاری، کاظم نوربخش، ماشاءالله وروایی، سیروس سپهری، یوسف کرمی، رضا رشیدی، سید حسین موسوی، سیروس حسینی‌فر، علی اخوان، افشین ملکی، نارین ایوبی، شقایق فتاحی و … ایفای نقش می‌کنند.

این سریال در نوروز ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۱۵ در کنداکتور شبکه یک سیما قرار خواهد گرفت.

مخاطبان سیما دو قسمت باقی‌مانده از «پایتخت ۶» به کارگردانی سیروس مقدم را نیز در نوروز ۱۴۰۰ به تماشا خواهند نشست. این دو قسمت ۲۵ بهمن‌ماه کلید خورده و در لوکیشن‌های مازندران نیز به تولید می‌رسد. البته درحال حاضر زمان دقیقی برای پخش این دو قسمت مشخص نشده اما قطعا برای جدول پخش نوروز در نظر گرفته شده است.

الهام غفوری تهیه‌کننده‌ سریال اعلام کرده است: سال گذشته به دلیل شیوع و گسترش ویروس کرونا، تولید و پخش فصل ۶ «پایتخت» ناتمام ماند و ما بر خود وظیفه دانستیم که حتماً ۲ قسمت پایانی «پایتخت ۶» را تولید و پخش کنیم تا پرونده‌ این فصل بسته شود.

سریال پایتخت

برخی عوامل این ۲ قسمت عبارتند از؛ طراح و سرپرست فیلمنامه و مشاور کارگردان و بازیگردان: محسن تنابنده، نویسنده: محمد تنابنده، مدیر تولید: محمود اتحادی، مدیر فیلمبرداری: محمدرضا سکوت، تدوین: خشایار موحدیان، سعید سیاحی، آهنگساز: آریا عظیمی‌نژاد، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: فرید ناظر فصیحی، مدیر صدابرداری: امیر پرتوزاده، طراح صحنه و لباس: عباس بلوندی، طراح گریم: مجید اسکندری، جانشین تولید: محمدرضا آهی… ی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گشایش نمایشگاه و فروشگاه اینترنتی جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست خبری ششمین جشنواره ملی اسباب بازی، با حضور معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری ششمین جشنواره ملی اسباب بازی، ظهر امروز در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

این نشست، با سخنرانی محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محسن حموله دبیر جشنواره اسباب‌بازی و حامد رهنما مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

محمدرضا کریمی صارمی رئیس ششمین جشنواره اسباب بازی، در این نشست خبری گفت: ششمین جشنواره اسباب بازی به صورت کاملاً مجازی برگزار خواهد شد. خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت این جشنواره تمام محصولات را که با معیارهای مختلف دسته‌بندی شده‌اند ببیند و اسباب بازی مورد نظر خود را انتخاب کنند. سپس اسباب‌ بازی‌هایی که سفارش داده شده‌اند در کمترین فرصت به صورت رایگان برای آنها ارسال خواهد شد.

 رویدادی برای تکمیل زنجیره تولید اسباب بازی

کریمی صارمی افزود: تلاش ما این است که این رویداد فرهنگی را در شأن نظام مقدس  جمهوری اسلامی ایران و در شأن کانون پرورش فکری برگزار کنیم. امیدوارم بتوانیم زنجیره مخاطبان، تولیدکنندگان  و سرمایه‌گذاران حوزه اسباب بازی و بازی‌های فکری را تکمیل کنیم. تلاش ما این است که به زودی رشته دانشگاهی طراحی و تولید اسباب‌بازی را راه اندازی کنیم. ضمن این که برنامه‌های زیادی هم برای  تقویت صنایع و متعلقات جانبی فیلم‌های انیمشین داریم.

در ادامه این نشست خبری، حامد  رهنما مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون هم گفت: جستجوی محصولات جشنواره، بنا بر رده‌بندی سنی، قیمت و جنس محصول امکان پذیر است. مردم می‌توانند محصولات مورد نظر خود را به صورت حرفه‌ای انتخاب کنند؛ همچنین ما در سایت جشنواره اسباب بازی، به خریداران به صورت آنلاین مشاوره می‌دهیم و تعدادی از مشاوران به صورت تلفنی خدمات ارائه دهند.

وی افزود: در ششمین دوره جشنواره اسباب بازی، محصولات را به تمام نقاط کشور رایگان ارسال خواهیم کرد. در سایت جشنواره، محصولات حدود بیست تولیدکننده وجود دارند و خریداران می‌توانند بیش از ۱۲۵۰ محصول را ببینند و خریداری کنند. همچنین در این سایت محصولات به صورت تخصصی دسته بندی شده اند.

 جزئیات برگزاری جشنواره ششم به صورت مجازی

در ادامه، محسن حموله دبیر جشنواره ملی اسباب بازی اظهار کرد: ما امسال گروه‌های سازنده ذهن و تفکر حسی و حرکتی و سرگرمی‌های مهارتی را انتخاب کردیم که پس از داوری برگزیدگان بیست و هشتم بهمن ماه معرفی خواهند شد. در این دوره از جشنواره، بالغ بر سی  محصول به عنوان اسباب‌بازی‌های برتر معرفی خواهند شد.

حموله عنوان کرد: امسال ۱۴۰ شرکت کننده در بخش نمایشگاهی جشنواره حضور دارند. در معرفی عروسک ایرانی، ۳۲۸ نمونه معرفی شده که قابل دسترس هستند. هر تولیدکننده در صفحه نمایشگاه، صفحه شخصی دارد تا خانواده‌ها با تولیدکنندگان ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: همچنین شش نشست علمی را برای جشنواره امسال، برگزار کردیم و از بیست و هشت دی تا یازده بهمن در قالب این نشست‌های علمی مهمانانی را از ده کشور داشتیم. نشست‌ها به صورت وبینار بود و میانگین بیش از ۱۵۰ نفر در آن شرکت کردند. در جشنواره امسال، محصولات به تمامی مناطق کشور رایگان ارسال خواهند شد. برترین اسباب‌بازی‌هایی که داوران انتخاب کرده اند در سایت جشنواره قابل مشاهده خواهد بود.

 لازم به یادآوری است، ششمین جشنواره ملی اسباب بازی از ۲۸ بهمن تا ۱۱ اسفند به صورت مجازی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نامبرده، حسین سرشار» منتشر شد


کتاب «نامبرده، حسین سرشار» درباره این هنرمند موسیقی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مردم صداها را دوست دارند ولی نه هر صدایی را/صدای ماندگار داریم ولی تعدادشان به اندازه دوبلورها نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نوجوان ۱۳ ساله‌ای که برای اولین بار به سینما رفته بود، بدجوری از دیدن تصاویر متحرک روی پرده نقره‌ای هیجان زده شد. این جادو رهایش نمی‌کرد. این فکر آن قدر با او ماند تا او را به ناصر ممدوح تبدیل کرد؛ یکی از صداهای ماندگار و خاطره‌ساز ما.

به گزارش سینماپرس، ناصر ممدوح، گوینده و مدیر دوبلاژ آثار متعددی است. بزرگترها اول بار صدای او را با فیلم «زنده باد زاپاتا» ساخته مشهور الیا کازان شناختند و نسل جدیدتر هم با «جزیره اسرارآمیز» از او خاطره دارند.

این هنرمند که زاده ۲۶ بهمن سال ۱۳۲۱ است، امروز ۷۸ ساله می‌شود و به همین مناسبت موزه سینما، فیلم کوتاهی از گفتگوی او که سال ۱۳۹۴ انجام شده، منتشر کرده است.

اما ورود این نوجوان مشتاق که حالا به جز درس و مشق، رویای دیگری به نام سینما داشت، به عرصه دوبله، داستان جالبی دارد.

ممدوح بعد از اینکه جذبه سینما را چشید، مدام در اندیشه آن بود که در این عرصه سهمی داشته باشد و می‌خواست مجالی برای حضور بیابد. به همین منظور دست به قلم شد و فیلمنامه‌ای نوشت که قصه خوبی هم داشت؛ «نه مثل یک بیگانه». دست نوشته‌اش را برداشت و پیش زنده یاد مهدی میثاقیه برد که یکی از بزرگترین تهیه‌کنندگان سینما در آن دوره بود.

او نیز کوشید فوت و فن کار را به این جوانک مشتاق بیاموزد ولی در چند نشستی که با ممدوح داشت، متوجه صدای خوب او شد و جوان را به عطاالله کاملی، از مدیران کاربلد دوبلاژ معرفی کرد.

کاملی دریافت که جوانک نیازی هم به تست گویندگی ندارد و دست او را گرفت و به پروژه «زنده باد زاپاتا» دعوتش کرد و این سرآغاز حضور ناصر ممدوح در زمینه گویندگی بود که به سال ۱۳۴۰ برمی‌گردد.

او با «زاپاتا» گریست و زندگی کرد ولذت برد. او پیش «کاملی» مشق گویندگی کرد و آن چنان که خود می‌گوید زندگی‌اش در سینما خلاصه می‌شد.

ممدوح در سال‌های پربار فعالیت خود با گویندگی در آثاری همچون «اسپارتاکوس»، «محمد رسوال الله»، «السید»، «دره من چه سبز بود»، «کتاب آفرینش»، «جنگ و صلح» و … نیز نسخه سینمایی «شاه لیر» و «هملت» یا مجموعه‌های تلویزیونی «جنگجویان کوهستان»، «زورو»، «لئوناردو داوینچی» و … برای مردم خاطراتی شیرین ساخته است.

همچنانکه کودکان دیروز با کارتون‌های «سندباد»، «معاون کلانتر» و «مارکوپولو» و … او را به یاد دارند.

ممدوح که تجربیاتی  در حوزه بازیگری دارد، همچنان دوستدار حرفه گویندگی است. آن چنانکه خود می‌گوید: وقتی جای شخصیتی حرف می‌زنم، خود را به جای او می‌گذارم ولی در فیلم‌های کره‌ای ژاپنی نمی‌توانم صحبت کنم، نمی‌توانم خود را با لب و دهان و صدای آنان تطبیق دهم.

این صدای خاطره‌ساز که باور دارد کار هنر مبتنی بر سلیقه است، از دوستش «بهرام زند» هم یاد می‌کند که در زمینه تنظیم دیالوگ‌ها و انتخاب گویندگان چقدر وسواس داشته است.

و حالا او از محبت مردم می‌گوید که همیشه شرمنده‌اش کرده‌اند: مردم صداها را دوست دارند ولی نه هر صدایی را. صدای ماندگار داریم ولی تعدادشان به اندازه دوبلورها نیست.

ممدوح اضافه می‌کند: مردم را واقعا دوست دارم. از لبخند دیگران لذت می‌برم، این دیگران می‌تواند هر کسی باشد و از دیدن چهره‌های گرفته، دلم می‌گیرد. کاری نمی‌توام برایشان بکنم ولی دلم می‌گیرد. اگر با من صحبت کنند، تا جای امکان آرام‌شان می‌کنم و هرگز نمک بر زخم‌شان نمی‌پاشم.»

سخنان او با شکرگزاری‌اش از خداوند به پایان می‌رسد: هر چه دارم از لطف خداست و خودم هیچ چیزی نیستم. خدا مرا بسیار دوست داشته و خیلی چیزها در اختیار من گذاشته است.

*ایسنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمند انقلابی و عکاس امام خمینی (ره) درگذشت


رضا هوش‌ور هنرمند پیشکسوت عکاس که به خاطر عکس‌هایش از حضرت امام خمینی (ره) و دیگر شخصیت‌ها و شهدای انقلاب و دفاع مقدس مشهور است، در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خشونت، خودکشی و خودسوزی در میان فیلم‌های جشنواره فیلم فجر سی و نهم از نگاه مطالعات فرهنگی قابل تأمل است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مریم جلالی کارشناس رسانه اعتقاد دارد که میل به بازنمایی خودکشی و تنفر از خود حکایت یک عصیان است و باید سیاستگذاران فرهنگی ما حساس شوند.

به گزارش سینماپرس، خشونت، ‌ خودکشی، ‌ خودسوزی و عصبانیت در شبکه نمایش‌خانگی موج می‌زند، در این بین، تلویزیون منفعل‌ترین روزهای خودش را سپری می‌کند؛ نه سریال‌های دلچسبی روی آنتن می‌برد و نه برنامه‌سازی را در مدارِ اصول و منطقِ مناسب پیش می‌برد. جشنواره فیلم فجر بسیاری از مسائل را به اثبات رساند که اندیشه و تفکرِ فیلمساز ما به کجا می‌رود!

از طرفی ورود نمایش‌خانگی به ساخت کارهایی با تِم خشونت و صرفاً تجاری و کپی‌پرداری از کارهای ترکیه‌ای و یا در تلویزیون کارهایی که دلچسبی گذشته را ندارند، این سؤال را برای ما بوجود آورده که چرا جریانِ آثار نمایشی ما در مدیوم‌های مختلف آنقدر غیرمنسجم پیش می‌روند و سرمنزلِ مشخصی ندارند؟

باید نگرانِ جریان خودکشی و خودسوزی جشنواره فیلم فجر شد

به سراغ مریم جلالی کارشناس رسانه و دکتری مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی فرهنگی رفتیم و با او لحظاتی به گفت‌وگو نشستیم:

وی درباره جریان خودکشی و خودسوزی در جشنواره فیلم فجر، تأکید کرد: خشونت، خودکشی و خودسوزی در میان فیلم‌های جشنواره فیلم فجر سی و نهم از نگاه مطالعات فرهنگی قابل تأمل است. میل به بازنمایی خودکشی و تنفر از خود حکایت یک عصیان است و وقتی قبح این بازنمایی ریخته می‌شود باید نگران شد.

جلالی با اشاره به اینکه با وجود خودکشی‌های چند باره در فیلم‌ها، سیاستگذاران فرهنگی ما باید حساس شوند، خاطرنشان کرد: بالا رفتن بسامد برخی از نمادها و تکرار آن‌ها نشانه‌ای است که باید سیاستگذاران فرهنگی ما را حساس کند. وقتی در یک فیلم نمادگرا شاهد خودکشی قهرمانِ داستانیم و در یک فیلم کاملاً واقعی هم خودکشی اتفاق می‌افتد. پیام فیلمسازان چیست؟

چرا قهرمان چاره‌ای جز خودکشی ندارد؟

وی در خصوص اینکه چرا قهرمان اثر چاره‌ای جز خودکشی ندارد، خاطرنشان کرد: انتخاب سینماگران به عنوان تولیدکنندگان کالای فرهنگی و محتوا به سویی رفته است که  قهرمان اثر چاره‌ای جز خودکشی ندارد مستاصل می‌ماند چون ایده پیش‌برنده‌ای ارائه نمی‌دهد.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: این حجم خشونت فروخورده همان احساس اجحاف جامعه، خلأ قدرت وعدم  احساس اقتدار در جامعه ایرانی است که منجر به ارائه پیرنگ‌هایی می‌شود که ستاره‌ها و روشن‌ها و حتی بی‌همه‌چیزها را خاموش می‌کند. سینما استعاره می‌سازد دایره‌های معنایی تازه‌ای پیشنهاد می‌دهد. کلمات را کاربردی نو می‌دهند و فرهنگ عمومی را شکل می‌دهد.

باید نشانه‌های تولیدات تصویرپایه را جدّی گرفت

جلالی، افزود: خشونت، جرم و جنایت یکی از مهمترین ابزارهای درام‌سازی است به شرطی که در خدمت ایده اصلی و دال مرکزی باشد و تنها برای تزیین و جذابیت شکلی به ایده تحمیل نشوند. باید نشانه‌های تولیدات فرهنگی به ویژه تولیدات تصویر پایه را جدّی گرفت.

وقتی خشونت دامنِ نمادهای عاطفه را می‌گیرد…

وی با اشاره به اینکه قتل، خونریزی، خشونت و اعتیاد با بسامد بالا، سینمایی می‌سازد که در آن یک عاطفه معمولی حکم رمانتیسم پیدا می‌کند، بیان کرد: وقتی خشونت دامن اقشاری که روزگاری نماد عاطفه بودند را می‌گیرد باید نگران شد <زن، کودک، مادر، قهرمان و…>. اعتیاد، خشونت کلامی و فیزیکی،   تنفر و انزجار، قتل و خونریزی با بسامد بالا، سینمایی می‌سازد که در آن  یک عاطفه معمولی و رایج  حکم رمانتیسم را پیدا می‌کند.

نقش تلویزیون در رقابت با نمایش‌خانگی

این پژوهشگر و طراح و برنامه‌ساز تلویزیون درباره نقش تلویزیون در رقابت با نمایش‌خانگی خاطرنشان کرد: نمایش‌خانگی تلاش می‌کند آنچه در تلویزیون محدودیت دارد را بازنمایی کند. یا در واقع آن چیزهایی که در تلویزیون  امکان اتفاق ندارد. تلویزیون باید رسالت رسانه جمعی خود را ایفا کند و  سبد  نمایش را اعم از موضوع و مخاطب تکمیل کند.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه عصر جدید رسانه‌ای،  عصر انتخاب است و با سواد کم رسانه‌ای مقهور و منفعل خواهد شد، گفت: به هر حال شبکه خانگی رقیب تلویزیون نیست تکمیل‌کننده چرخه تولید و ارائه‌دهنده زاویه دیدهای تازه در بستری تازه است که اختیار مخاطب را افزایش می‌دهد.   عصر جدید رسانه‌ای،  عصر انتخاب است و مخاطب با سواد رسانه‌ای قدرت انتخابش بالا می‌رود. و با سواد کم رسانه‌ای مقهور و منفعل خواهد شد.

در هیچ کشوری اثری که میزانی خشونت دارد برای پخش همگانی نیست

وی تصریح کرد: وقتی سواد رسانه‌ای پایین است ما برای رده‌بندی سنی اهمیتی قائل نمی‌شویم چه در تلویزیون و چه در نمایش‌خانگی، هر تِم و پیرنگی در معرض نگاه همه مخاطبین قرار می‌گیرد وگرنه در هیچ کشوری اثری که میزانی خشونت دارد برای پخش همگانی نیست. یک رابطه دوسویه بین تولیدکننده و مصرف کننده برقرار است از یک سو باید آنقدر سبد رسانه‌ای کامل باشد که همه ژانرها را پوشش دهد و از سوی دیگر، قدرت و دانش انتخاب به مخاطب‌ داده شود که هرچیزی را نبیند.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بارکد ۲» منتشر شد/ اعتراض نوجوانان به یک اتفاق مهم


نماهنگ «بارکد ۲» عنوان یکی از تازه‌ترین محصولات تولید شده از سوی مرکز موسیقی «مأوا» است که به تازگی با موضوع حمایت از تولید ملی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع