X

بایگانی بهمن 29, 1399

دفتر سینمایی

«گاندو» با فصل دوم خود به تلویزیون بر می‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فصل دوم سریال «گاندو» مدتی است کلید خورده است و این روزها تصویربرداری آن در گرمدره ادامه دارد.

به گزارش سینماپرس، فصل اول سریال «گاندو» به کارگردانی جواد افشار و تهیه کنندگی مجتبی امینی سال گذشته از شبکه سه سیما روی آنتن رفت و مخاطبان زیادی پیدا کرد.

این روزها فصل دوم این سریال در حال تصویربرداری است و بیش از ۴۵ روز است که دوباره کلید خورده است.

فصل دوم «گاندو» با نام موقت «لوتی» به کارگردانی جواد افشار در لوکیشن‌های مختلفی در تصویربرداری می‌شود و این روزها عوامل این سریال در منطقه گرمدره تهران مشغول به کار هستند.

فصل دوم این سریال در ادامه فصل اول تولید می‌شود اما رویکردی اجتماعی‌تر پیدا کرده است.

داریوش فرهنگ، وحید رهبانی، سوگل طهماسبی، علی افشار، شهرزاد کمال زاده از جمله بازیگران فصل قبل بودند که در این فصل هم به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین بازیگران جدیدی هم به این فصل از سریال اضافه شده‌اند که امیریل ارجمند از جمله آن‌هاست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور چاپ دستی و کاغذسازی در «فجر» در معرفی این هنر تأثیرگذار ‏است


فرشته متقی معتقد است حضور چاپ دستی و هنر کاغذسازی در جشنواره ‏فجر می‌تواند در معرفی بیشتر این هنرها تأثیرگذار باشد‎.‎

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال‌هایی که می‌تواند مخاطب جذب کند نسبت به کارهایی که جذب نمی‌کند کمتر است/با دستورالعمل نمی‌شود این مشکل را برطرف کرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر نقش نماینده مجلس سریال “دادِستان” اعتقاد دارد در این سریال می‌گوییم چرا فساد وجود دارد و حرف‌هایی از عدالتخواهی می‌زنیم می‌گویند این شعار است.

به گزارش سینماپرس، محمد کاسبی در اولین گفت‌وگوی رسانه‌ای خودش با آن‌که هنوز از تبعات و عوارض بیماری کرونا رنج می‌برد به تسنیم  گفت: “من هیچ‌وقت در کاری که همه جوانبش را نسنجیده باشم، بازی نمی‌کنم. وقتی در سریال “دادِستان” حضور یافتم یعنی کارگردانی مسعود ده‌نمکی را قبول دارم و از سوی دیگر فیلمنامه برایم جذاب بوده است. ”     

او همچنین به گزیده‌کاری اشاره کرد که “در سال‌های فعالیتم هر دو سال یک بار، بازی کرده‌ام؛ چون برایم مهم است که فیلمنامه چه می‌گوید و نقش من در آن اثر چه تأثیری بر کلیت قصه می‌گذارد. من همیشه نقشی را می‌پذیرم که بدانم آن نقش برای من است! “

معمای قصه در نقش نماینده مجلس

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

محمد کاسبی که نقش نماینده مجلس سریال “دادِستان” را ایفا می‌کند در خصوص این کاراکتر و حضورش در این مجموعه تلویزیونی، خاطرنشان کرد: به نظرمن معمای این قصه در این کاراکتر نهفته است و الان وقتش نیست که درباره این کاراکتر به صورت مفصل صحبت کنم. اما تا اینجا بگویم که اگر همه جوانبِ کاری را نسنجم، فیلمنامه برایم جذاب نباشد و خیلی از مسائل دیگر، آن کار را انتخاب نمی‌کنم.

همیشه منتظرِ کار موردنظرم

وی با اشاره به اینکه همیشه منتظر می‌مانم تا کار موردنظرم پیشنهاد شود، تصریح کرد: من در طول سال‌های فعالیتم، منتظر می‌مانم تا کار موردنظرم پیشنهاد شود. به شدت گزیده‌کارم و به این موضوع اعتقاد ویژه دارم. بسیاری از بازیگران مسئله گزیده‌کاری را عنوان می‌کنند اما وقتی به کارهایشان نگاه می‌کنیم، آن‌طور که باید و شاید و بنا به دلایلی که خودشان دارند نمی‌توانند این گزیده‌کاری را رعایت کنند. من تا به امروز سعی کردم هیچ‌چیزی مرا مجبور نکند در هر کاری حضور داشته باشم.  

وقتی فیلمنامه “دادِستان” را خواندم گفتم این شخصیت برای من است

بازیگر سریال “صاحبدلان” در خصوص حضورش در اثر جدید مسعود ده‌نمکی، تأکید کرد: من همیشه در کارهایی بوده‌ام که خدا را شاکرم به پخش‌های متعدد رسیده و مورد توجه مخاطب قرار گرفته است. وقتی آقای ده‌نمکی، “دادِستان” را به من پیشنهاد دادند، فیلمنامه را خواندم به خودم گفتم این شخصیت برای من است. همیشه در طول سال‌های بازیگری‌ام، کاراکترهایی را می‌پسندم که آن کاراکتر و نقش برای من باشد. یعنی بازیگر دیگری نتواند آن‌طور که من آن کاراکتر را بازی کرده‌ام، آن نقش را ایفا کند.

شاه حاتمی به من گفت کاسبی نمی‌آمد “خوش‌رکاب” را نمی‌ساختم

بازیگر نقش نماینده مجلس سریال “دادِستان” با اشاره به پیچیدگی‌های این شخصیت، گفت: سریال “صاحبدلان”، “خوش‌رکاب”، “سه در چهار” مجید صالحی لحظات خاطرانگیزی را برای خودم و مخاطب رقم زد. یادم می‌آید شاه حاتمی (کارگردان) گفته بود کاسبی نمی‌آمد “خوش‌رکاب” را نمی‌ساختم. “دادِستان” هم مثل همان کارها خواهد شد و این شخصیت را هم دوست دارم چون پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

ابتلا به کرونا/ یک ماه قرنطینه بودم

کاسبی در این بخش از گفت‌وگو، به ابتلایش به بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: در روزهای پایانی کار که به ترکیه رفته بودیم و سکانس‌های پایانی “دادِستان” آنجا فیلمبرداری می‌شد یک روز مانده به پایان کار احساس کردم حال خوبی ندارم. بعد از بازگشت و گرفتنِ تست، متوجه شدم به کرونا مبتلا شده‌ام. همسرم هم به این واسطه کرونا گرفت. دلهره‌مان این بود که با ناراحتی قلبی که من دارم، شرایط سخت‌تر شود. یک ماهی در قرنطینه بودم و خوشبختانه تست گرفتیم منفی شد.

او درباره ادامه تبعات و عوارضِ کرونا، خاطرنشان کرد: من از آن روز تاکنون هیچ‌چیزی نگفتم چون اصلاً علاقه‌ای به این رسانه‌بازی‌ها ندارم. حال خوبی ندارم، روزی دو بار قفسه سینه‌ام درد می‌گیرد و دچار تنگی نفس شده‌ام. احساس می‌کنم ریه‌هایم هنوز آلوده‌اند؛ با پزشکان مشورت کردم آن‌ها به من گفتند وضعیت بیمارستان‌ها به گونه‌ای نیست که بروم و بستری بشوم.

قضاوت‌های زودهنگامی که همه‌چیز را زیر سؤال می‌برد

بازیگر سریال “سرّ دلبران” در واکنش به انتقادات زودهنگام از “دادِستان” گفت: در گوشی تلفن همراه دیدم رسانه‌ای بعد از پخش دو قسمت، متن انتقادی و منفی نوشته بود که مرا متعجب کرد. زیرا کار غلطی است؛ مگر می‌شود با دیدنِ دو قسمت، کلِ داستان و اتفاقات یک مجموعه تلویزیونی را قضاوت کرد. مسئله این است وقتی چنین نقدهایی نوشته می‌شود شعورِ من که گزیده‌کاری می‌کنم را زیر سؤال می‌برد.

می‌گویند تمام این کار، شعار است!

وی با اشاره به اینکه “دادِستان” شالوده و زیربنای خوبی دارد و متوجه نمی‌شوم چرا عده‌ای می‌گویند تمام این کار شعار است، افزود: همه آدم‌هایی که دست‌اندرکار تصویر باشند فیلمنامه‌ای به دستشان برسد بر مبنای سلیقه، فهم و ادراک خودشان، کار را پیش می‌برند. یک زمانی زیربنا و  شالوده کار خوب است و بقیه مسائل سلیقه‌ای است. سریال “دادستان”، درون مایه و زیربنای خوبی دارد. الان آقای ده‌نمکی تمام زحمات خودش را کشیده است. عده‌ای از آدم‌ها امکان دارد بگویند که تمام این کار شعار است. البته در آن مطالب هم دیدم؛ شعار یعنی چه؟ و این نوع نقد کردن را متوجه نمی‌شوم.

در این سریال از عدالت حرف می‌زنیم

بازیگر نقش نماینده مجلس در سریال “دادِستان” تأکید کرد: در این سریال می‌گوییم چرا فساد وجود دارد و حرف‌هایی از عدالت و عدالتخواهی می‌زنیم می‌گویند این شعار است. عمل را تعریف کنند و بگویند شعار یعنی چه؟ نقدهای بی‌ریشه‌ای که تلاش‌های عده‌ای را زیر سؤال می‌برد در دوران سخت کرونا، جلوی دوربین قرار گرفتند.

دادِستان مخاطب را پای تلویزیون نگه می‌دارد

کاسبی با اشاره به اینکه خوشحالم “دادِستان” مخاطب را به سمتِ تلویزیون جذب کرده است، خاطرنشان کرد: من خوشحالم در سریالی حضور دارم که مخاطب را پای تلویزیون نگه می‌دارد. به گونه‌ای که از تماشای این سریال منزجر نشوند و کار موفقی است. قسمت به قسمت هم جلوتر برود غنی‌تر هم می‌شود.

دلیل پذیرفتن “دادِستان” و عدم حضور در ادامه “بچه‌مهندس”

بازیگر سریال “سه در چهار” درباره عدم حضورش در فصل دوم “بچه‌مهندس” و پذیرفتن نقش نماینده مجلسِ سریال ده‌نمکی، توضیح داد: من سال ۱۳۹۶ در “سرّ دلبران” محمدحسین لطیفی بازی کردم و همچنین فصل اول “بچه‌مهندس” هم حضور داشتم. اما در “بچه‌مهندس۲” بازی نکردم، چون فصل اول را بیشتر دوست داشتم و برایم حضور آن بچه‌های ۵، ۶ ساله دلچسب و خاطرانگیز بود. در این سال‌ها، حدود ۸ سریال تلویزیونی به من پیشنهاد شد اما فقط توانستم “دادِستان” را انتخاب کنم.

او تأکید کرد: تجربه به من ثابت کرده، وقتی کاری را نمی‌پذیرم این کار روی زمین نمی‌ماند. آن کار هم پخش می‌شود و نقاط مثبت و منفی خاص خودش را دارد. در این میان چه کسی برای نگاهش هزینه کرده است؟ قطعاً من! زیرا دستمزدی که می‌توانستم بگیرم را بابت آن کار نگرفتم. با خودم می‌گویم چندین میلیون تومان دستمزد آن کار را نمی‌گیرم، چون اعتقاد داشتم این کارِ خوبی از آب درنمی‌آید. بعداً آن کار پخش می‌شود، کار مورد توجهی نمی‌شود.

نباید دو سال دو سال منتظرِ کار خوب باشم

بازیگر سریال “خوش‌رکاب” با اشاره به اینکه امروز سریال‌هایی که بتواند جذب کند نسبت به کارهایی که جذب نمی‌کند کمتر است، افزود: روزی به یکی از مسئولین تلویزیون می‌گفتم اگر کارها را درست تصویب کنید من دو سال دو سال منتظر نمی‌مانم کار موردنظرم را پیدا کنم. البته آن‌ها هم دلایل خودشان را دارند و از سویی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم همه کارهای تلویزیون هم “صاحبدلان”، “سه در چهار” و یا “دادِستان” باشد. اما با یک دقت بیشتری می‌توان سریال‌سازی کرد که تماشاگر جذب شود.

مشکل سریال‌های امروز؛ یا ترکیب بازیگران خوب نیست یا کارگردانی!

کاسبی خاطرنشان کرد: تعداد سریال‌های امروز تلویزیون که می‌تواند مخاطب جذب کند نسبت به کارهایی که جذب نمی‌کند کمتر است. با دستورالعمل نمی‌شود این مشکل را برطرف کرد. عمده این کارها هم نوشته‌های خوبی دارند اما یا ترکیب بازیگران و عوامل درست کنار هم قرار نمی‌گیرند و یا کارگردانی مشکل دارد. من الان خودم “دادِستان” را می‌بینم کار خوبی از آب درآمده است.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کاریکاتورهای «کارا» مکتوب شد


مراسم رونمایی از کتاب کاریکاتور کارا (آثار منتخب جشنواره ملی کاریکاتور کار) با حضور اسحاق جهانگیری (معاون اول رییس جمهوری) و محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) چهارشنبه (۲۹ بهمن ماه) برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره تجسمی فجر ۳۰ بهمن به پایان می‌رسد/ اختتامیه ۷ اسفند


مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پنجشنبه ۷ اسفند در تالار وحدت به کار خود پایان می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سعید الهی: این رسم انقلابی‌گری و عدالتخواهی نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مبادا که در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، جریان نقدِ تولیدات سینمایی و تلویزیونی به اهرم فشاری برای تسویه حساب های جناحی و فردی و بین‌ نسلی تبدیل شود.

به گزارش سینماپرس، پس از انتشار برخی نقدهای سازمان یافته درباره سریال دادستان، از سوی یک جریان «شبه‌انقلابی» در فضای مجازی، مسعود ده‌نمکی به این رویدادها واکنش نشان داد. در ادامه واکنش به این جریان، سعید الهی کارشناس فرهنگی با هشتگ #دادستان نوشت:  مبادا که در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، جریان نقدِ تولیدات سینمایی و تلویزیونی به اهرم فشاری برای تسویه حساب های جناحی و فردی و بین‌ نسلی تبدیل شود. نه به تخریب های غیرمنصفانه و نه به تمجیدهای غیرعادلانه از یک اثر در رسانه هایتان! این رسم انقلابی گری و عدالتخواهی نیست.

سعید الهی: این رسم انقلابی‌گری و عدالتخواهی نیست

لازم به ذکر است که یک جریان مشکوک در سال‌های اخیر اقدام به تخریب بسیاری از شخصیت‌های برجسته فرهنگی کرده است.

سال‌ گذشته در همین ایام، پس از آنکه وحید جلیلی در مناظره با محمد قوچانی توانست طرف مناظره را وادار به قبول بسیاری از کاستی‌های فرهنگی سینماگران کند، پروژه تخریب جلیلی را راه اندازی کرد. این فرد و سایر همران رسانه‌ای اش گاهی در پشت پرده و گاهی به صورت علنی سکان جریان تخریب ده‌نمکی را در دست دارند و با دستمایه قرار دادن «نقد سریال» هجمه گسترده‌ای را همراه با همفکرانش علیه کارگردان «دادستان» کلید زده اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اثر حسام اینانلو مجوز گرفت/ اجازه انتشار برای یک آلبوم عجیب


دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته سوم بهمن ماه مجوز ۱۵۲ تک آهنگ و ۲۵ آلبوم را صادر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در «شهرک دفاع مقدس» دیگر امکانات قابل استفاده‌ای نداریم/همه چیز به شدت از کارکرد خارج شده و به درد نخور است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم «آبادان یازده ۶۰» گفت: اگر واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم دیگر نمی‌توان فیلم دفاع مقدسی یا جنگی ساخت، شاید صرفا بتوان در کل سینما سالی یک فیلم در این ژانر ساخت، زیرا نه امکاناتش وجود دارد و نه سرمایه‌ای برای تولید این آثار در نظر گرفته می‌شود.

مهرداد خوشبخت در گفت‌وگو با میزان، پیرامون فیلم سینمایی «تک تیرانداز» گفت: خوشحالم که بخشی از این پروژه بودم، این فیلم را در جشنواره فیلم فجر در کنار مخاطبان و اهالی رسانه دیدم، به شخصه اثر را دوست داشتم، زیرا احساس می‌کنم حس و حال خوبی داشت و برخلاف بسیاری از آثار دفاع مقدسی عامدانه دشمن را ضعیف نشان نداده بود، زیرا وقتی که ما دشمن را ضعیف نشان دهیم این پیروزی در دوران دفاع مقدس هم کمرنگ می‌شود.

وی در همین راستا ادامه داد: فیلم سینمایی «تک تیرانداز» پیچیدگی‌های خاص خود را داشت، تعلیق‌های خوبی ایجاد شده بود و در کنار فیلمنامه و کارگردانی، فیلمبرداری باعث شده بود تا اثری تمیز در ژانر سینمای اکشن دفاع مقدسی به مخاطب ارائه شود. کارگردان فیلم «آبادان یازده ۶۰» درباره سختی ساخت آثار دفاع مقدس تاکید کرد: اگر واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم دیگر نمی‌توان فیلم دفاع مقدسی یا جنگی ساخت، شاید صرفا بتوان در کل سینما سالی یک فیلم در این ژانر ساخت، زیرا نه امکاناتش وجود دارد و نه سرمایه‌ای برای تولید این آثار در نظر گرفته می‌شود.

وی در همی رابطه تصریح کرد: به عنوان مثال در شهرک دفاع مقدس ما دیگر امکانات قابل استفاده‌ای نداریم و همه چیز به شدت از کارکرد خارج شده و به درد نخور است، به عنوان مثال در همین فیلم «تک تیرانداز» تانک‌ها با تبحر علی غفاری اینگونه در فیلم به نمایش در آمده اند، زیرا نه تعداد تانک مناسبی در این شهرک وجود دارد و نه اینکه آن تعداد موجود قابل استفاده هستند.

این کارگردان سینما نبود امکانات را مشکل بزرگ سینمای دفاع مقدس دانست و اضافه کرد: ما هر روز می‌بینیم که مسئولین فرهنگی از سویی هر روز می‌گویند که تعداد آثار دفاع مقدسی ما کم است، اما از سویی می‌بینیم که هیچ حمایتی از این سینما رخ نمی‌دهد، این هم مثل تمام شعارهایی است که داده شده، اما به آن عمل نمی‌شود.

وی با اشاره به اکران فیلم «آبادان یازده ۶۰» طی سال جاری اظهار کرد: این فیلم در سالی اکران شد که چهلمین سالگرد هشت سال دفاع مقدس بود، اما هیچ حمایتی از آن نشد، ما امسال تنها همین فیلم دفاع مقدسی را در چرخه اکران داشتیم که با وجود کرونا جرات کرده و به اکران رسیده بود، اما علنا شاهد آن بودیم که فیلم توسط هیچ نهادی در تبلیغات و یا فروش حمایت نشد. به همین دلیل به راحتی دیدیم که این فیلم در چرخه اکران زمین زده شد.

خوشبخت معضل اصلی فیلم دفاع مقدس را چرخه اکران دانست و افزود: متاسفانه همیشه چرخه اکران برای فیلم‌های دفاع مقدس جایی نداشته است، امروز که همه آثار سینما در اکران با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند اوضاع سینمای دفاع مقدس بدتر از قبل شده است.

وی در همی رابطه ادامه داد: متاسفانه آنقدر به سینمای دفاع مقدس بی اعتنایی شده که بهترین راه تعطیلی کامل آن است، امروز برخی ارگان‌ها در بخش فرهنگی وجود دارند که در ردیف بودجه خود حمایت از آثار دفاع مقدسی را آورده اند، اما هیچکدامشان کوچکترین کمکی هم به این بخش نمی‌کنند. حداقل هفت ارگان مستقیم در این رابطه وجود دارند اما هیچ تاثیری در سینمای دفاع مقدس ندارند.  

خوشبخت در همین راستا خاطرنشان کرد: این نهادها باید از سینمای دفاع مقدس حمایت کنند، اما ما شاهدیم که سال گذشته یک فیلم «آبادان یازده ۶۰» و امسال یک فیلم «تک تیرانداز» در این ژانر ساخته شده است، پس بودجه این ارگان‌ها به کجا می‌رود که ما نمی‌توانیم در این زمینه فیلم بسازیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از اعلان جشنواره «هنرزنده است»


آیین رونمایی از پوستر جشنواره آنلاین «هنرزنده است» برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همان قدر که تکنیک یا فرم مهم است، همان قدر موضوع یا محتوا نیز مهم است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جمال رحمتی معتقد است جشنواره «تجسمی فجر» باید بهترین رویداد هنرهای تجسمی کشور باشد و هنرمندان باید آن را فارغ از گرایش‌های سیاسی و به عنوان یک جشنواره هنری با معیارهای هنری ببینند.

به گزارش سینماپرس، جمال رحمتی داور بخش کارتون کاریکاتور سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر درباره معیارهای داوری در این دوره جشنواره به خبرنگار مهر گفت: آثار تجسمی فرم و محتوای‌شان مدنظر است و داورها هم عمدتاً درگیر این دو بخش هستند؛ در بخش کارتون و کاریکاتور همیشه بحث سر این است که فرم به محتوا اولویت دارد یا برعکس. به شخصه جز آن دسته‌ای هستم که فکر می‌کنم هیچکدام از این موارد را نباید در نظر گرفت و این اولویت مطرح نیست، چراکه همان قدر که تکنیک یا فرم مهم است، همان قدر موضوع یا محتوا نیز مهم است.

وی تصریح کرد: در واقع، یک موضوع بد با یک اجرای خوب، کار خوبی از آب در نمی‌آید و همچنین یک موضوع خوب با یک اجرای بد، باز هم کار خوبی نمی‌شود؛ به همین دلیل فکر می‌کنم در داوری روش من اینگونه است که فرم و محتوا برایم مهم است و از یک درجه اهمیت برخوردار است و هر کدام که بلنگد، آن کار را کنار می‌گذارم.

رحمتی در ارزیابی فرم و محتوای آثار کارتون و کاریکاتور جشنواره تجسمی فجر از نظر فرم و محتوایی، گفت: آثار کارتون و کاریکاتوری که به نمایشگاه سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر راه پیدا کرد، هم فرم و هم محتوای قابل توجهی داشتند چون کارهایی که رسیده بود مثل هر جشنواره دیگری از آماتور تا حرفه‌ای در آن شرکت می‌کنند ولی در نهایت کارهایی که برای نمایشگاه انتخاب می‌شوند، کارهای حرفه‌ای بود؛ حرفه‌ای به این معنی که هم در فرم و هم در محتوا، کارهای قابل دفاعی هستند.

وی در مورد موضوع «آزاد» جشنواره و مزیت‌ها و آسیب‌هایی که ممکن است داشته باشد، بیان کرد: به نظر من موضوع نباید مهم باشد، چراکه کار هنری معمولاً بازتابی از جامعه است به همین دلیل هر آنچه که در جامعه اتفاق می‌افتد که «کرونا» شاید مهمترین اتفاق سال گذشته و این روزهای جامعه باشد، خیلی طبیعی است این آثار متأثر از این موضوع باشند و عملاً نمی‌توان جلوی خلق چنین آثاری را گرفت. اگر دغدغه منِ هنرمند، تنها شدن آدم‌ها و فاصله گرفتن و امثال اینها باشد، خود به خود در کارها نیز شاهد آن خواهیم بود.

داور بخش کارتون کاریکاتور سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر در پایان درباره جشنواره تجسمی فجر و نمایشگاه آن گفت: واقعیت این است که «تجسمی فجر» باید بهترین رویداد هنرهای تجسمی ما باشد و به نظرم نباید بهتر از این رویداد در ایران باشد و لازمه تحقق آن، مشارکت همه هنرمندان در آن است. در حال حاضر به دلایلی که ارتباط مستقیم با «فجر» ندارد، مشارکت کم است که دلیلش به اواخر دهه هشتاد و آغاز فعالیت «فجر» بر می‌گردد که از مقطعی، انشقاقی بین هنرمندان کارتونیست به وجود آمد و خود به خود سبب مشارکت نکردن همه هنرمندان شد و این موضوع تا امروز ادامه پیدا کرد. امیدوارم روزی آید که همه «فجر» را فارغ از گرایش‌های سیاسی‌شان و به عنوان یک جشنواره هنری با معیارهای هنری ببینند و این متأثر از اتفاقات جامعه نباشد.

مشاهده خبر از سایت منبع