X

بایگانی اسفند 3, 1399

دفتر سینمایی

شبکه‌های نمایش خانگی بازار خود را دارند/«کرونا» بازگشت سرمایه در شبکه نمایش خانگی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد نیک‌بین معتقد است کرونا هیچ تاثیری روی بازار شبکه نمایش خانگی نگذاشته است، اما آثار سینمایی همچنان به اکران وابسته‌اند و بازگشت سرمایه در این حوزه یک مسئله جدی است.

به گزارش سینماپرس، محمد نیک‌بین تهیه‌کننده سینما در گفتگو با مهر، با اشاره به پروژه‌هایی که در دست دارد، گفت: پروژه سینمایی «پازل» همچنان متوقف است تا شرایط مناسبی برای تولید این فیلم فراهم شود و بتوانیم آن را جلوی دوربین ببریم.

وی بیان کرد: باید به جمع‌بندی مناسبی برسیم و ببینیم می‌توانیم این پروژه سینمایی را با حفظ پروتکل‌های بهداشتی جلوی دوربین ببریم یا خیر. علاوه‌بر مشکلی که شیوع ویروس کرونا برای تولید فراهم کرده است، بحث اکران فیلم‌ها در سینماها است. باید دید با توجه به شرایط فعلی یک فیلم بعد از تولید می‌تواند در سینماها بازدهی اقتصادی داشته باشد یا خیر.

این تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: باید همه موارد را سنجید تا بتوانیم تصمیم نهایی را بگیریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: تهمینه میلانی به همراه تیم خود مشغول کار روی سناریو یک سریال شبکه نمایش خانگی هستند، این سریال نیز مانند دیگر پروژه‌های خانم میلانی یک اثر اجتماعی خواهد بود و بعد از پایان مراحل نگارش سناریو و پیش تولید آن را جلوی دوربین می‌بریم.

نیک‌بین گفت: البته این را باید بگویم که شبکه‌های نمایش خانگی بازار خود را دارند و چندان مساله اپیدمی، بازگشت سرمایه در شبکه نمایش خانگی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

وی توضیح داد: فیلم سینمایی همچنان وابسته به اکران در سینماها است و کار برای بخش خصوصی در چنین شرایطی سخت شده است، به خصوص کسانی که به دنبال بازگشت سرمایه خود هستند، باید بررسی کنند که با چنین شرایطی می‌توانند به اکران و بازگشت سرمایه امید داشته باشند یا خیر.

نیک بین در پایان گفت: در حال حاضر بنا به مسائل اپیدمی کرونا، تاریخ و زمان مناسبی را برای تولید پروژه‌های خود نداریم، فعلاً در حال انتظار هستیم تا ببینیم شرایط چگونه پیش می‌رود. تا زمان مناسبی را برای کار پیدا کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کرونا ۲ رویداد هنری را به تعویق انداخت


برگزاری سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در بوشهر و دهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران به علت شرایط تشدید گسترش کرونا در کشور به زمان دیگری موکول شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنسرتِ بدون تماشاگر واقعا دردناک است


حسین علیشاپور ـ خواننده ـ درباره تجربه حضور در جشنواره مجازی موسیقی فجر بیان می‌کند: در این شرایط کرونا تنها دو راه داریم؛ یک اینکه کنسرت‌ها و به طور کلی جریان فرهنگی را متوقف کنیم تا زمانی که شرایط بهتر شود و بتوان با حضور تماشاچیان اجرای زنده داشت یا اینکه تا جایی که ممکن است با استفاده از تکنولوژی، ارتباط را با مخاطبان حفظ کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزیدگان «هنر مقاومت» معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود نجابتی در مراسم پایانی جشنواره «هنر مقاومت» بیان کرد هنر انقلاب در دست ما امانت است و برای حفظ آن کوشیدیم؛ ما فضای هنر را خط کشی نکرده‌ایم اما خط کشی در این فضا وجود دارد.

به گزارش سینماپرس، مراسم پایانی ششمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» عصر دیروز جمعه اول اسفندماه با حضور سید محمدیاشار نادری مدیرعامل بنیاد روایت فتح، مسعود نجابتی دبیرکل و محمد حبیبی دبیر اجرایی جشنواره «هنر مقاومت» و جمعی از هنرمندان هنرهای تجسمی در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این مراسم که اجرای آن برعهده امیرحسین مدرس بود، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، طاهر شیخ الحکمایی و محمدرضا دوست‌محمدی دبیران بخش‌های کارتون و کاریکاتور، بخش حجم و بخش تصویرسازی ششمین جشنواره هنر مقاومت نیز حضور داشتند.

مسعود نجابتی دبیرکل ششمین جشنواره هنر مقاومت به عنوان اولین سخنران به سختی‌های بسیاری که برای حفظ هنر انقلاب کشیده شده، اشاره کرد و گفت: «هنر مقاومت» نزد ما امانت است؛ این امانت را از اساتید و پیشکسوتان هنر انقلاب اسلامی دریافت کردیم و سعی بر حفظش نیز داشتیم و داریم اما در این سال‌ها که برای حفظ آن کوشیدیم، طعنه‌ها و حرف‌های زیادی شنیدیم.

«هنر مقاومت» نزد ما امانت است؛ این امانت را از اساتید و پیشکسوتان هنر انقلاب اسلامی دریافت کردیم و سعی بر حفظش نیز داشتیم و داریم اما در این سال‌ها که برای حفظ آن کوشیدیم، طعنه‌ها و حرف‌های زیادی شنیدیم وی تاکید کرد: ما فضای هنر را خط کشی نکرده‌ایم اما خط کشی در این فضا وجود دارد و به همین دلیل باید ببینیم کدام طرف ایستاده‌ایم. تا زمانی که جنگ و مبارزه و شرک و کفر در جهان باقی است، ما هم در میدان «هنر مقاومت» حضور خواهیم داشت.

دبیرکل جشنواره «هنر مقاومت» همچنین بیان کرد: در این جشنواره به همان میزانی که به شهدای مدافع حرم پرداختیم، به شهدای مدافع سلامت هم پرداختیم و همان‌قدر که به شهدای غواص پرداختیم، به شهدای آتش‌نشان هم اشاره کردیم.

در ادامه این مراسم، عباس ساکی هنرمند جانباز رشته نقاشی در ششمین جشنواره «هنر مقاومت» تجلیل به عمل آمد. همچنین، از محمدعلی رجبی دوانی هنرمند پیشکسوت نقاش و نگارگر، محمدعلی کشاورز هنرمند پیشکسوت طراح گرافیک، سیدعباس میرهاشمی هنرمند پیشکسوت عکاس و محمدحسین صلواتیان هنرمند پیشکسوت تصویرساز و کارتونیست نیز به عنوان هنرمندان پیشکسوت عرصه هنر مقاومت تجلیل شد.

محمدعلی کشاورز پس از مراسم تقدیرش در سخنانی گفت: من و دوستان دیگر، بیش از اعتبارات مادی به اعتبارات اخروی نیاز داریم و امیدوارم نصیب‌مان شود.

محمدعلی رجبی پس از دریافت لوح تقدیرش، تاکید کرد: باید از هنرمندانی تجلیل کرد که هنر انقلاب را با آثار خود زنده نگه داشته و لحظه‌ای از آرمان‌هایشان کوتاه نیامده‌اند هنرمندانی که در برابر همه لحن‌ها و طعنه‌ها مقاومت کردند و از هنر انقلاب دست برنداشتند.

سیدعباس میرهاشمی نیز در سخنانی کوتاه ابراز امیدواری کرد که شرایطی فراهم شود تا هنرمندان جوان کشورمان نیز بیش از پیش دیده شوند.

بر این اساس، اهدای جوایز به برگزیدگان این دوره جشنواره «هنر مقاومت» پایان بخش مراسم بود. البته نکته جالب توجه در اهدای جوایز این بود که تنها تندیس و لوح تقدیر برگزیدگان اهدا و قرار شد جوایز نقدی به حساب برگزیدگان واریز شود! همچنین برگزیدگان شهرستانی این جشنواره به دلیل شرایط و محدودیت‌های ناشی از کرونا، در مراسم حضور نداشتند.

برگزیدگان به شرح زیر معرفی شدند:

رشته نقاشی

محمدعلی نادری، محمد اسدی جوزانی و صادق اکبری درا ین بخش تقدیر شدند.

نفر اول: طهمورث آشناگر

نفر دوم به صورت مشترک: حسین شیخ‌علی‌شاهی و غلامرضا شاملو

نفرات سوم مشترک: مونا فرزانه و مهدی پرستار

رشته حجم

نفر اول: نسرین شاپوری

نفر دوم: مرضیه سرسریان

نفر سوم: مهدی احمدی

رشته عکاسی

الف) موضوع کمک‌های مومنانه:

نفر اول: کریم متقی

نفر دوم: وحید احمدی

نفر سوم: محمد رضایی

ب) موضوع مدافعان سلامت:

نفر اول: محمد مهدی دورانی

نفر دوم: مرتضی جابریان

نفر سوم: محمد آهنگر

رشته گرافیک

احسان صناعی‌راد، مرضیه چوپان و ساناز برجی‌خانی در بخش گرافیک تقدیر شدند.

برگزیدگان بدون رتبه‌بندی:

مهدی مصطفوی، احسان صناعی‌راد، صدیقه احمدی، مریم موسوی و هاله وجدانی

رشته کارتون

نفر اول: سعید صادقی

نفر دوم: جیجت کاستانا از اندونزی

نفر سوم به صورت مشترک: علیرضا پاکدل و سجاد رافعی

رشته تصویرسازی

ایمان نوری نجفی، زهره محمدی، مطهره غلامی، آرام علایی، شقایق صفایی، نوشین بیجاری، سیدحامد الحسینی و سیده مرضیه ارشد در این بخش تقدیر شدند.

نفر اول: مهدی پرستار

نفر دوم: لیلا تیموری نژاد

نفرات سوم به صورت مشترک: کمیل کریمی و نادیا ایرانی

رشته تایپوگرافی

هدایت الله موسوی، مهدی عسکری، محمود بازدار و حسام فرهمند تقدیر شدند.

نفر اول: محبوبه جوادی پور

نفر دوم: امین احمدی

نفر سوم: داود خلیلی

رشته پرچم و کتیبه

حسین ونکی و فاطمه کرمانی تقدیر شدند.

برگزیدگان بدون رتبه‌بندی:

مجید کشاورزی میان‌دشتی، محمد صابر شیخ رضایی و مجتبی حسن‌زاده.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای ۲ گروه کُر در ششمین روز از جشنواره موسیقی فجر


سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر در ششمین روز از برگزاری خود میزبان شش گروه خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مجید صالحی» به «برف آخر» پیوست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با قطعی شدن حضور مجید صالحی در «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری لیست بازیگران این پروژه سینمایی تکمیل شد.

به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری فیلم سینمایی «برف آخر» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین عسگری و تهیه‌کنندگی حسن مصطفوی پس از قطعی شدن حضور امین حیایی، لادن مستوفی و مجید صالحی به ‌زودی آغاز می‌شود.

«برف آخر» نگاهی متفاوت به روزمرگی‌های یک دامپزشک دارد و عمده سکانس‌های آن در برف فیلمبرداری می‌شود.

همچنین تاکنون حضور آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری، امید گل‌زاده طراح گریم، علی نصیری نیا طراح صحنه و لباس، امیر حاتمی صدابردار، رضا کشاورزی دستیار اول کارگردان، لاله مستوفی برنامه‌ریز، شیما باقری منشی صحنه، حسن شجاعی عکاس، علی بهرمند جانشین تولید و منصوره بسمل به‌عنوان مشاور رسانه‌ای در این پروژه سینمایی قطعی شده است.

امیرحسین عسگری برای ساخت فیلم قبلی اش علاوه بر دریافت جوایز داخلی و خارجی موفق به دریافت عنوان آینده آسیا و بهترین فیلم در سال ۲۰۱۴ شد.

 فیلم سینمایی «برف آخر» طی روزهای آتی در شمال کشور کلید می خورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی مظلوم‌سازی از سلطنت‌طلبان و مجاهدین خلق «ققنوس سینما انقلاب» را از آن خود کرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شب گذشته، آیین اختتامیه دهمین جایزه سینمایی ققنوس از شبکه افق سیما پخش شد.

به گزارش سینماپرس، شب گذشته، آیین اختتامیه جایزه سینمایی ققنوس از شبکه افق سیما پخش شد.  

در این مراسم، «مصلحت» به عنوان برترین فیلم جایزه سینمایی ققنوس معرفی شد.

فیلم سینمایی «مصلحت» عنوان اثری است که ظاهرا دغدغهمند است و سعی دارد نقد درون گفتمانی بر حاکمیت نظام جمهوری اسلامی باشد؛ اما به واسطه عدم شناخت و دانش کافی و همچنین دقت لازم در طرح دغدغهها و بیان روایت خود به زبان سینما، به فیلمی در مواجهه با انقلاب اسلامی مبدل شده است. اثری است که شاید اگر نام «حوزه هنری» و «سازمان اوج» را در پس خود نداشت، مخاطب را با ذهنیت تماشای فیلمی سفارش شده از آن سوی مرزها و در راستای ترسیم مظلومیت طیف سلطنت‌طلب و همچنین مجاهدین خلق (منافقین) در نظام جمهوری اسلامی مواجه میساخت. اثری که با پیش کشیدن مبحث دوگانه کاذب «مصلحت» و «عدالت» ، سعی میکند تا «فساد سیستمی» نهادینه شده در ساختارهای حاکمیتی کشور را به تصویر کشیده و چنین ذهنیت تباه کنندهای را به مخاطب سینمایی خود ارایه نماید.

همچنین از عوامل فیلم‌های سینمایی منصور به کارگردانی سیاوش سرمدی، یدو به کارگردانی محمد جعفری و تک تیرانداز به کارگردانی علی غفاری، تجلیل شد.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سرود» چگونه به ویترین «فجر ۳۶» رسید؟/ سهم آهنگ‌های انقلابی


مدیر بخش سرود سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با ابراز خرسندی از اضافه شدن این بخش به یک رویداد ملی به طرح نکاتی درباره اهمیت سرود در جشنواره موسیقی فجر پرداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افشاکننده «فساد جنسی در هالیوود» برای همیشه از آمریکا رفت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رز مک‌گوآن، بازیگر هالیوودی و افشاکننده رسوایی‌های جنسی در این سینما اعلام کرد که به مکزیک رفته و به آمریکا بازنخواهد گشت.

به گزارش سینماپرس به نقل از ددلاین، «رز مک گوان» بازیگر شناخته‌شده هالیوودی که چندسال اخیر آزار و اذیت‌های جنسی در هالیوود را افشا کرده بود، در گفت‌وگویی عنوان کرده است که به مکزیک نقل مکان کرده و هرگز برای زندگی به آمریکا برنمی‌گردد. او اعلام کرده که در سال ۲۰۲۰ به مکزیک رفته است.

مک گوان در مصاحبه‌ای گفت: «من کارت اقامت دائم خود را از مکزیک دریافت کردم و از داشتن آن بسیار سپاسگزارم. این کشور واقعاً شفابخش و جادویی است.»

وقتی از این بازیگر سوال شد که آیا او هرگز به ایالات متحده برگشته؟ او گفت: «نه، هرگز».

رز مک گوان بازیگری است که برای اولین‌بار به افشای تجاوز و آزارهای جنسی هاروی واینستین، تهیه‌کننده مطرح هالیوودی در ارتباط با بازیگران آمریکایی زد و جنبش MeToo# را در میان بازیگران زن هالیوود رواج داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر نتوانیم آنچه را که ریشه در تاریخ و فرهنگ‌مان دارد به آیندگان منتقل کنیم، گرفتار تسلسل فرهنگی خواهیم شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حرف‌های عمیق و مهم را هم می‌شود با زبانی ساده مطرح کرد تا برای مخاطب قابل درک و فهم باشد وگرنه اینکه با کلمات قلمبه‌سلمبه بخواهیم اظهار فضل کنیم به درد جذب مخاطب نمی‌خورد

به گزارش سینماپرس، نمایش‌های سنتی و آیینی برگرفته از فرهنگ، آیین و بوم مردم ایران است و مردم به این نمایش‌ها علاقه دارند، چون اصالت دارند و چه خوب می‌شود که اگر چنین نمایش‌هایی وارد فضای هنرهای مدرن شوند.

جواد انصافی، بازیگر باسابقه و فعال نمایش‌های آیینی با بیان این مطلب به «جوان» گفت: درددل و حرف مردم را باید در قالب هنر بیان کرد و هر چقدر شخصیت‌های نمایشی به مردم نزدیک‌تر باشند، بهتر است. این وظیفه تلویزیون و سینماست که سعی کنند این درددل‌ها را بازتاب دهند.

انصافی افزود: نکته مهم نمایش‌های اصیل ایرانی، ساده‌گویی در نمایش‌هاست که از استعاره‌گویی و در لفافه حرف زدن پرهیز می‌شود، مثلاً خیلی ساده و رک شخصیت سیاه در نمایش می‌گوید بنزین را دارند گران می‌کنند و مردم هم از این ساده‌گویی و عدم‌سیاست‌بازی هنرمند خوششان می‌آید. این ساده گویی عمیق، باید به فضای نمایشی سینما و تلویزیون هم راه یابد.

جواد انصافی گفت: خودم نزدیک دو سال نمایش «جوحی و کدخدا» را در تالار سنگلج اجرا کردم و تقریباً از هر قشر مخاطبی با هر سن و سالی به دیدن نمایش آمدند و دلیل این هم فقط ساده کردن زبان نمایش بود.
بازیگر نمایش «آدم آهنی» تأکید کرد: معتقدم حرف‌های عمیق و مهم را هم می‌شود با زبانی ساده مطرح کرد تا برای مخاطب قابل درک و فهم باشد، وگرنه اینکه با کلمات قلمبه سلمبه بخواهیم اظهار فضل کنیم به درد جذب مخاطب نمی‌خورد.

جواد انصافی با یادآوری یکی از خاطرات خود عنوان کرد: در یکی از شب‌های اجرای یکی از نمایش‌های مردمی خودم، مرد کفاشی به همراه تمام خانواده‌اش به دیدن نمایش آمده بود و همچنان بعد از خاتمه نمایش با شور، عوامل را تشویق کردند که برای ما مایه دلگرمی و خوشحالی بود و من شرمنده آن‌ها شدم که با وجود وسع کم مالی‌شان برای من هم گل خریده بودند. هنر باید تا همین حد مردمی باشد تا اثرگذار باشد.

جواد انصافی درباره ریشه‌های هنر مردمی گفت: در ادبیات و شعر ایرانی مثل مثنوی معنوی و شاهنامه منابع زیادی برای نوشتن نمایشنامه در اختیار داریم و من در اجراهایم به هنرهای ایرانی فراموش شده مثل کسبی‌خوانی نیز پرداخته‌ام، این کسبی‌خوانی‌ها را در روند پژوهش برای نوشتن متن پیدا کردم که روی آن‌ها کار و تکمیل‌شان کردم.

این هنرمند در شرح این گونه نمایش گفت: در کسبی‌خوانی شخصیتی مانند سیاهِ نمایش‌های سیاه‌بازی وجود دارد که قصه را پیش می‌برد و در نمایش از اشعاری که در بازار و میان اهل کسب مورد استفاده قرار می‌گرفت، استفاده می‌شود.

بازیگر «زن بدلی» متذکر شد: امیدوارم این هنرهای نمایشی مردمی به نسل‌های بعدی هم منتقل شود، چون اگر نتوانیم آنچه را که ریشه در تاریخ و فرهنگ‌مان دارد به آیندگان منتقل کنیم، مطمئناً خیلی زودتر از حد تصور گرفتار تسلسل فرهنگی خواهیم شد.

این بازیگر ۶۹ساله تأکید کرد: بهترین راه انتقال هنرهای نمایشی مردمی ترکیب آن‌ها با فضای رسانه‌های جدید است، مثلاً اگر بتوانیم محتواهای تلویزیونی قوی با تکیه بر هنرهای نمایشی سنتی تولید و سعی کنیم مشکلات روزمره را با زبان طنز وارد این محتواها کنیم، بلاشک مورد توجه مخاطب قرار خواهد گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع