نماهنگ خانه پدری به روایت حمیدرضا برقعی
نماهنگ خانه پدری را با شعر و روایت سیدحمیدرضا برقعی به مناسبت ایام ولادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) بازنشر شد.
نماهنگ خانه پدری را با شعر و روایت سیدحمیدرضا برقعی به مناسبت ایام ولادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) بازنشر شد.
سینماپرس: همزمان با اضافه شدن حمیدرضا آذرنگ به سریال مستوران، از اولین عکس این سریال رونمایی شد.
به گزارش سینماپرس، حمیدرضا آذرنگ بازیگر مطرح سینما و تلویزیون بازیگر سریال «مستوران» به کارگردانی سید جمال سید حاتمی و تهیهکنندگی عطا پناهی شد.
سریال «مستوران» تازهترین محصول سازمان هنری رسانهای اوج به تازگی در شهرک سینمایی مستوران کلید خورده است.
فصل اول این سریال که برگرفته از قصههای کهن ایرانی است در ۲۶ قسمت تولید خواهد شد و مجری طرح این مجموعه «استودیو بادبان» است.
سازمان هنری رسانهای اوج سریال «مستوران» را برای پخش از رسانه ملی میسازد.
سید جمال سید حاتمی تجربه کارگردانی فیلم سینمایی «لاک قرمز» و همچنین سریالهای «محکومین» و «سرگذشت» را در کارنامه کاری خود دارد.
هجدهمین دوره از جشن تصویر سال قرار است با رعایت پروتکلهای بهداشتی در خانه هنرمندان ایران برگزار شود و تا پایان نوروز ۱۴۰۰ نیز ادامه داشته باشد.
سینماپرس: علیرضا زرین دست فیلمبردار پیشکسوت سینما در خصوص مشکلات معیشتی و رفاهی سینماگران در آستانه سال نو گفت: مسئولان دولت بهانه «کرونا» و «تحریم» را کنار بگذارند و دغدغه مندانه معضلات مردم و سینماگران را حل کنند؛ تا زمانی که این بهانه ها وجود دارد و مسئولان با توسل به این بهانه ها از انجام کارهایی که وظیفه شان است سر باز می زنند هیچ دردی از مردم و سینماگران که بخشی از جامعه هستند درمان نخواهد شد.
مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «کفش هایم کو؟» و «تسویه حساب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروزه هنرمندان بسیاری دچار مشکلات حاد در زندگی شان هستند. بنده شخصاً با بسیاری از اهالی سینما در صنف ها و رشته های مختلف برخورد داشته ام که حتی در تأمین معاش اولیه زندگی شان هم دچار بحران هستند و وضعیت زندگی شان بسیار بغرنج است و در حد توان خودم کمک کردم تا بخشی از مشکلات شان را برطرف کنم اما این وظیفه مسئولان سینمای است که تدبیری عاجل برای بهبود وضعیت معیشتی سینماگران داشته باشند.
این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه معضلات معیشتی و رفاهی تنها به سینماگران خلاصه نمی شود و امروزه جامعه به صورت جدی دچار بحران شده اظهار داشت: آنچه ما شاهدیم اینکه در وزارتخانه های مختلف دغدغه ای برای رفع بحران زندگی مردم وجود ندارد و گویا اصلاً دولتمردان همه چیز را به حال خود رها کرده اند. نکته مهم آنجا است که مسئول در حالی دم از مشکلات تحریم و کرونا می زنند که گاهی اوقات شاهدیم برای انجام کارهای بیهوده هزینه کردهای میلیاردی انجام می دهند در صورتی که می توانند هزینه های زائد را صرف بهبود زندگی مردم کنند.
وی تأکید کرد: امیدوارم هرچه سریع تر برای این مدیریت و شیوه اداره کشور فکر اساسی صورت گیرد و تصمیمات درستی در تمامی زمینه ها گرفته شود. مسئولان دولت باید مردم را مدد کنند تا بتوانیم این بحران جدی را پشت سر بگذاریم و از این معضلات اساسی رهایی پیدا کنیم.
زرین دست در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: امیدوارم امسال در این بحران کرونا و با توجه به بیکاری گسترده سینماگران عیدی وزارت ارشاد به صورت یکسان و عادلانه میان یکایک اهالی سینما تقسیم شود تا همه هنرمندان بتوانند شب عید حداقل های زندگی شان را فراهم کنند. همچنین آرزو می کنم در سال پیش رو سینما از شر به دور و سر راهش خیر و شادی باشد.
نمایشگاه گروهی عکس، چیدمان و میکس مدیا با عنوان «یوتاب» جمعه (٨ اسفند) در گالری شریف افتتاح میشود.
مسابقه خوانندگی «نواهنگ» با داورانی از ایران و افغانستان برای شبکه آی فیلم ۲ تولید میشود. حالا تهیه کننده در گفت و گویی به ارائه توضیحاتی درباره این برنامه در شبکه ویژه فارسی زبانان پرداخته است.
سینماپرس: اگر در فرآیند تولید آثار استراتژیک سینما در حوزه امنیت، سینماگران همکاریهای خود را محدود کنند، ریشه چنین واکنشهایی را در آیندهای نزدیک به حساب اظهار نظرهایی از این دست گذاشت.
به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام والمسلمین علوی ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ در گفتوگوی خبری شبکه دوم سیما گفت: وزارت اطلاعات را وارد کار ساخت فیلم و سریال کردیم. با فیلم و سریال توانستیم هم کار آموزش عمومی را انجام دهیم و هم اهدافی چون صیانت جامعه در برابر جاسوسی و یک سری اهداف اطلاعاتی را محقق کنیم، فیلم هایی چون “روباه، ماجرای نیمروز، سیانور، امکان مینا، روز صفر و «شبی که ماه کامل شد» و سریالهای «سارق روح»،«پازل» ،«خانه امن»، « تعبیر وارونۀ یک رؤیا” محصول همین رویکرد بود که با همکاری این عزیزان انجام دادیم.
پس از اختتامیه جشنواره فیلم فجر ،سخنان وزیر اطلاعات با واکنش تهیه کننده «شبی که ماه کامل شد» مواجه شد.
«محمد حسین قاسمی» در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
درخصوص حواشی جدید فیلم سینمایی “شبی که ماه کامل شد” لازم می دانم نکات زیر را به اطلاع مردم عزیز برسانم:
۱- برای تولید فیلم “شبی که ماه کامل شد” هرگز از منابع و سرمایه دولتی و یا نهادهای حکومتی مشارکتی دریافت نشده و از هیچ سرمایه و سرمایه گذاری که دچار شائبه از منظر حقوقی و افکار عمومی باشد نیز استفاده نگردیده است. این فیلم با سرمایه بخش خصوصی و نیز با پیش فروش و فروش رایت هایش تولید شده است. همچنین اگر اسناد و مدارکی در رد این ادعا وجود دارد از انتشار آن استقبال می کنیم.
۲- انتخاب سوژه ی ملتهب فیلم (سرگذشت زنی که گرفتار تفکرات ارتجاعی تکفیری ها می شود) از طرف کارگردان ، سرآغاز پروسهای برای تحقیقات شد و به منظور تکمیل طرح اولیه از طریق حراست وزارت ارشاد، مشاوری برای تکمیل پروسه تحقیقات معرفی گردید و این امری طبیعی و بدیهی است چرا که بخش ِ عمده ای از داده ها و معلومات به دلایلی واضح در دسترس نیست.
دیگر تهیهکنندهای که نام او در زمره تهیهکنندگان آثار نامبرده شده توسط وزیر اطلاعات با تولید آثاری نظیر سیانور و ماجرای نیمروز قرار گرفت، سید محمود رضوی است.
در لیست پروانه مالکیتهایی که توسط وزارت ارشاد منتشر شده، ۵۵ درصد سرمایه فیلم ماجرای نیمروز توسط سید محمود رضوی، ۲۵ درصد توسط بنیاد سینمایی فارابی و ۲۰ درصد هم توسط توسعه کسب و کار توسکا تامین شده است.
بر اساس اطلاعات کسب شده در گواهی پروانه مالکیت فیلم سیانور نمیتوان سرمایهگذاری را جستجو کرد که منتسب به وزارت اطلاعات باشد و همانطور که تهیهکننده شبی که ماه کامل شد تاکید میکند، این تولیدات در بخش خصوصی تولید شده است.
در مورد سریالهای تلویزیونی که وزیر ارشاد به عنوان رزومه دوران فعالیتش ارائه کرده است، سیما فیلم به عنوان سرمایهگذار و تامین کننده بودجه معرفی میشود.
در مورد تمامی سریالهای تلویزیونی که وزیر اطلاعات در کارنامه خود به ثبت رساند، چند نکته از سوی رسانههای رسمی به صورت مکرر در اخبار مرتبط با این تولیدات دائما در حال تکرار است.
ابولفضل صفری در اظهار نظری ادامه یافتن فصل دوم سریال سارق روح را منوط به تصمیم مدیران سیما میداند.اگر تهیهکننده قطعی این سریال وزارت اطلاعات بود، با توجه به مورد توجه گرفتن سریال، فاصله زمانی خاصی میان تولید فصل اول و دوم ایجاد نمیشد.
علیرام نورایی در اظهار نظری دیگر ادعا میکند که سریال «سارق روح » سفارشی نیست.
در میان اخبار منتشر شده در میان تمامی رسانهها عنوان شده که این سریال کاری از گروه فیلم و سریال شبکه پنجم سیماست و بر اساس روال همیشگی سیما، تولیدات هر شبکه با حمایت مالی مرکز سیما فیلم ساخته خواهد شد. ادعاهای سازندگان و مستندات منتشر شده در رسانهها، روزمه فعالیت نمایشی وزیر اطلاعات را با چالشهای بیشتری مواجه خواهد کرد.
از میان فیلمهایی که علوی ادعا میکند توسط وزارت اطلاعات ساخته شده، تنها میتوان دو گزینه «امکان مینا» و «روباه» در لیست تولیدات وزارت قرار داد و امکان این تکذیب نیز همچنان از سوی سازندگان، وجود دارد.
فرد سرمایهگذاری با عنوان رسمی «مهدی ابراهیمی» برای اهالی سینما به عنوان سرمایهگذار شناخته شده نیست و در فیلم امکان مینا ۵۰ درصد و در فیلم روباه ۶۰ سرمایهگذاری کرده است. نکته جالب اینجاست که همین تولیدات که از سوی وزیر به عنوان آثار نمایشی وزارت اطلاعات معرفی شدهاند، به صورت مشارکتی با بنیاد سینمایی فارابی تولید شده و تولیداتی با ۱۰۰ درصد سرمایه گذاری این نهاد نیست.
نکته مهمتر در مورد اظهارات فرهنگی وزیر اطلاعات این است که از ابتدای دهه نود میلادی بنا به اظهارنظر رسمی بسیاری از سینماگران و اظهار نظر منابع مکتوب سازمان سیا و پنتاگون در فیلمهای مهم سینمایی و سریالهای تلویزیونی فراوانی سرمایهگذاری کردهاند. آیا هیچکدام از مقامات رسمی سازمان سیا اذعان و اعتراف به سرمایهگذاری در حوزه فیلم و سریال کردهاند؟!
الیور استون در گفتوگویی که توسط ساسان گلفر در روزنامه شرق در تاریخ چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ منتشر شده میگوید: سازمان سیا واقعا کسبوکار فیلم و سینما را تحتتأثیر قرار داد. «هوملند» و «٢۴» اینها تبلیغات سازمان سیا هستند که نشان میدهد چه کار بزرگی در مبارزه با تروریسم انجام میدهند؛ و ارتش در تبلیغاتی که درموردش میشود، بسیار درگیر است و هواپیما و ناو و… در اختیار فیلمسازان میگذارد.
متن کامل مصاحبه الیور استون بازنشر در مشرق:
سازمان «سیا» واقعا کسبوکار فیلم و سینما را تحتتأثیر قرار داد/«هوملند» و «٢۴» تبلیغات «سیآیاِی» هستند
با استناد به اظهارنظر رسمی استون و درخواست سیا و پنتاگون برای همکاری با او، هیچ مقام رسمی در ایالات متحده، ساخت فیلم و سریال را به عنوان روزمه فرهنگی خود معرفی نمیکند. علت این پردهپوشی هم یک استدلال ساده منطقی و عقلانی است که در صورت ارائه اطلاعات مربوط به مشارکت دستگاههای نظامی و امنیتی در تولیدات سینمایی، اولین گروهی که از این موضوع آسیب میبینند، همان اهالی فرهنگ و سینماگران هستند. وقتی این موضوعات به صورت شائبه مطرح میشد، سینماگران با معضلات جدی در فضای سینمای روبرو بودند.
عدم توجه به کیفیت سینمایی آثاری نظیر سیانور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و نادیدهنگاری قسمت نخست ماجرای نیمروز در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، نشات گرفته از فضاسازی بود که برای سیدمحمودرضوی پدید آمد. دربهای همکاری این تهیهکننده با برچسب همکارسینمایی وزارت اطلاعات مسدود شد و در پی فضاسازی پدید آمده، محدودیتهای فراوانی برای او ایجاد شد که او عطای فعالیت سینمایی را به لقایش بخشید و راهی عرصه دیگری شد.
سوال مهم این است آیا با نام بردن این تولیدت توسط وزیر اطلاعات، در آیندهای نزدیک هنرمندان دیگری خواهند پذیرفت در پروژههای امنیتی با هر نهادی همکاری داشته باشند؟
نمونه دیگر قابل اشاره محمد حسین قاسمی که اظهار نظر اخیر وزیر اطلاعات در قضاوت فیلم اخیر او در همکاری مشترک با همسرش در جشنواره فیلم اخیر اثیر فراوانی گذاشت.
تهیهکننده شبی که ماه کامل شد پس از نمایش اثرش در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۹۷) با این چالش از سوی اصحاب رسانه مواجه بود که سرمایه ساخت فیلم را چگونه تامین کرده است و او بر اساس اظهار نظر اخیرش در پست اینستاگرامی منتشر شده اصرار داشت که فیلم در بخش خصوصی ساخته شده است.
اظهار نظر وزیر اطلاعات با توجه به ساختار و مناسبات سینما در داخل کشور، در میان اهالی سینمای چنین تفسیر شد که فیلم شبی که ماه کامل شد متعلق به وزارت اطلاعات است و هزینه تولید آنرا را این نهاد در اختیار تهیهکننده قرار داده است.
اما توضیحات این تهیه کننده نشان داد که سوژه اصلی فیلم از سوی کارگردان انتخاب شده و در فرآیند مشاوره ، مرتضی اصفهانی(قبه) کارمند سابق و بازنشسته وزارت اطلاعات به این پروژه معرفی شده است. اما همین اظهار نظر در روزهای پایانی جشنواره گریبان فیلم ابلق را گرفت و هیات داوران برای اینکه از سوی اصحاب رسانه با پرسشهای جدیتری مواجه نشوند، سازندگان ابلق را به تبلیغات گسترده در فضای مجازی متهم کردند و سید جمال ساداتیان رئیس دفتر سابق مرحوم هاشمی رفسنجانی، تهیه کننده فعلی سینما و از اعضای هیات داوران فجر در اظهار نظری سازندگان ابلق را متهم به فضاسازی رسانهای کرد.
رزومهسازیهایی از این دست پیامدهای فراوانی در سینما خواهد داشت و اگر در فرآیند تولید آثار استراتژیک سینما در حوزه امنیت، سینماگران همکاریهای خود را محدود کنند، ریشه چنین واکنشهایی را در آیندهای نزدیک به حساب این گونه ورودهای ناگهانی دانست.
*مشرق
کتاب «هفتاد نغمه در برابر باد؛ آواز علیاکبر شکارچی در هفتاد سالگی» دربرگیرنده آوازهای لری، بختیاری و لکی به همراه دیویدی صوتی منتشر شد.
سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «هیس پسرها گریه نمیکنند» از به تعویق افتادن مجدد تولید این پروژه و احتمال کلید خوردن آن در سال آینده خبر داد.
به گزارش سینماپرس، پوران درخشنده کارگردان و تهیهکننده سینما درباره پروژه جدید سینمایی خود به مهر گفت: ما همچنان در انتظار این هستیم تا شرایط بهتری برای آغاز تولید این فیلم فراهم شود، البته این را هم باید بگویم که شیوع ویروس کرونا بخشی از برنامهریزیهای ما را به هم زده است.
وی تاکید کرد: قرار بود این پروژه آذر ماه جلوی دوربین برود، اما بنا به دلایل مختلف از جمله مشکلاتی که در سرمایهگذاری روی این فیلم به وجود آمده بود، فیلمبرداری کار به تعویق افتاد.
این کارگردان سینما توضیح داد: با توجه به شرایط موجود نمیتوانم زمان قطعی را برای آغاز تولید «هیس پسرها گریه نمیکنند» اعلام کنم، اما احتمال اینکه این فیلم سال آینده جلوی دوربین برود بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر برای تولید فیلم سینمایی وجود دارد، بحث دستمزدهای بالای بازیگران و دیگر سینماگران است، باید یک تعادلی به وجود آید و دستمزدها در حد طبیعی و نرمال باشد، بالاخره ما هم به عنوان فیلمساز در شرایط یکسان کار میکنیم و باید یک سری از موارد در حوزه دستمزدها فراهم شود.
کارگردان فیلم سینمایی «هیس دخترها فریاد نمیزنند» بیان کرد: در چنین شرایطی فیلمسازان مستقل در حوزه تولید فیلم دچار مشکل شده و کمتر میتوانند پروژههای خود را جلوی دوربین ببرند.
درخشنده در پایان گفت: چند پروژه سینمایی دیگر نیز در دست دارم که تا زمانی که تکلیف «هیس پسرها گریه نمیکنند» مشخص نشود، به سراغ آنها نمیروم.
سینماپرس: تدوین مجموعه مستند «انتهای شهر» در مورد پیشگیری و مبارزه با اعتیاد به تهیه کنندگی و کارگردانی سلمان حمزه پور به پایان رسید.
به گزارش سینماپرس، سلمان حمزه پور تهیه کننده و کارگردان مجموعه مستند ۶ قسمتی «انتهای شهر» با اشاره به موضوع و فضای این مستند به مهر گفت: عوامل متعددی از قبیل مسایل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در کاهش یا افزایش آسیبهای اجتماعی به خصوص اعتیاد موثر هستند که در این مجموعه مستند با ساختاری روایت گونه سعی کردیم به بخشی از آنها اشاره کنیم.
عضو انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند درباره ساخت این مستند در شرایط کرونایی بیان کرد: شرایط خاص کرونایی، تولید این مجموعه را سختتر کرده بود، به طوری که دو نفر از تیم تولید در زمان ساخت برنامه به کرونا مبتلا شدند.
وی با اشاره به لوکیشن هایی که برای ساخت این مستند به آن مکانها رفته است، ادامه داد: برای ساخت این مجموعه ۶ قسمتی مستند، به بسیاری از پاتوقهای معتادین در تهران رفتیم مانند خلازیر، دره فرحزاد، تپههای الله اکبر، حریم راه آهن، دروازه غار، میدان شوش، برخی از گرمخانهها، مراکز نگهداری ویژه بانوان، مراکز کاهش آسیب و با برخی از مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس نیز مصاحبه داشتیم.
این کارگردان مستند همچنین بیان کرد: تدوین و گرافیک این مستند پیچیدگیهای خاص خود را داشت که خانم ایلا سلامیان از اعضای انجمن گرافیک، طراحی پوستر و تدوین این مستند را به عهده گرفت.
کارگردان مستند «انتهای شهر» در پایان درباره دیگر جزئیات مستند توضیح داد: برای هر کدام از این ۶ قسمت ۳۰ دقیقهای، اسمی جداگانه انتخاب شده است که عبارتند از «مریم امریکایی» در مورد زنان معتاد، «محله هرندی» در مورد محلههایی که مستقیماً آسیب خیز هستند، «زمین بازی» درباره دلایل چرخه بازگشت به اعتیاد، «دره فرحزاد» درباره مشکلات ایجاد شده مناطق اینچنینی و «پاتوق دار» و «معتاد متجاهر» دیگر قسمتها را تشکیل میدهند.