X

بایگانی اسفند 11, 1399

دفتر سینمایی

اهدای جایزه به ۲۲ اثر برگزیده جشنواره ملی فیلم ایثار – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی فیلم «ایثار» با اهدای جایزه به ۲۲ اثر، در تالار وحدت برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سیدمرتضی حسینی مدیر گروه تلویزیونی شاهد و دبیر چهارمین جشنواره ملی فیلم «ایثار» درباره مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره گفت: مراسم اختتامیه جشنواره در آستانه «روز بزرگداشت شهدا»، شامگاه جمعه ۱۵ اسفندماه  در تالار وحدت برگزار می‌شود.

وی درباره تعداد جوایز و آثار برگزیده چهارمین جشنواره ملی فیلم «ایثار»، توضیح داد: قرار است در این دوره در بخش مستند بلند بالای ۱۵ دقیقه ۳ جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و دیپلم افتخار به برگزیدگان این بخش اهدا شود. در بخش فیلم‌های ۱۲۰ ثانیه‌ای با موضوع ایثار اجتماعی نیز ۲ اثر برگزیده جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را دریافت می‌کنند.

مدیر کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: دیپلم افتخار بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نیز جوایز بخش فیلم کوتاه داستانی جشنواره هستند که به سه اثر اهدا می‌شوند. در بخش شهدای مقاومت و شهید سلیمانی نیز جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند کوتاه در نظر گرفته شده است.

به گفته حسینی، جوایز بهترین کارگردانی و بهترین فیلم در بخش پویانمایی، جوایز بهترین تدوین فیلمنامه و بهترین پژوهش در بخش پژوهش، جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین پژوهش در بخش نماز، حجاب و عفاف و جوایز بهترین کارگردانی و بهترین نماهنگ در بخش نماهنگ از دیگر جوایزی است که در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی فیلم «ایثار» به آثار برگزیده این بخش‌ها اهدا می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کتاب «جشنواره ملی عکس شاهنامه» منتشر شد 


کتاب نخستین «جشنواره ملی عکس شاهنامه» به کوشش کوروش جوادی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کلید خوردن «جیران» در ادامه بلاتکلیفی «مست عشق» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی‌که تکلیف نمایش و مالکیت فیلم «مست عشق» به عنوان آخرین ساخته فتحی روشن نشده، ساخت سریال جدید او یعنی «جیران» کلید خورده است.

به گزارش سینماپرس، سریال «جیران» تازه‌ترین اثر حسن فتحی است که از نیمه بهمن ماه وارد مرحله تولید شد و تصویربرداری این سریال تاریخی با ضبط سکانس‌های مربوط به شهرک غزالی شروع شد و همچنان هم ادامه دارد.

قصه سریال در عهد ناصری اتفاق می‌افتد و ماجرای آن روایت دلباختگی ناصرالدین شاه به زنی به نام «جیران» است.

نقش ناصرالدین شاه را بهرام رادان و نقش جیران را هم پریناز ایزدیار بازی می‌کند.

قرار بود نقش مهدعلیا، مادر ناصرالدین شاه را شبنم مقدمی بازی کند اما با انصراف او، مریلا زارعی برای این نقش انتخاب شد. امیر جعفری، رعنا آزادی‌ور و امیرحسین فتحی هم در «جیران» بازی دارند.

فتحی در حالی کار تولید این سریال را آغاز کرده است که هنوز سرنوشت  فیلم سینمایی «مست عشق» که آخرین اثر او پیش از «جیران» بود در هاله ای ابهام است. این در حالی است که از پایان فیلمبرداری آن فیلم حدود یک سال سپری شده، اما مالکیت و چگونگی اکران آن هنوز روشن نشده است.

پروژه‌ای خبرساز با محوریت مولانا

مهرماه سال ۱۳۹۸ بود که  اخبار مربوط به پیش‌تولید فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی مهران برومند در رسانه‌ها منتشر شد؛ اخباری که با آب و تاب فراوان از پروژه سینمایی مشترک بین ایران و ترکیه حول محور فیلمی درباره «مولانا جلال‌الدین محمد بلخی» شاعر و عارف نامدار فارسی‌زبان می‌چرخید.

در فصل پاییز و با  آغاز فیلمبرداری و  انتخاب گروه بازیگران، اخبار و تصاویر گریم بازیگران اصلی این سریال نیز  به تدریج منتشر شد؛ بر این اساس، «پارسا پیروزفر» در نقش مولانا، «سید شهاب حسینی» در نقش شمس تبریزی و حسام منظور در نقش حسام الدین چلبی بازیگران ایرانی «مست عشق» بودند.

بازیگران مشهور ترکیه‌ای همچون ابراهیم چکلیکول، هانده ارچل، سلما ارگچ و بنسو سورال نیز در کنار جمع زیادی از بازیگران فرعی آن کشور در این فیلم تاریخی ایفای نقش می‌کردند. فیلمی که  قرار بود سهراب پورناظری کار ساخت موسیقی آن را  به خوانندگی همایون شجریان به عهده بگیرد.

به این ترتیب، چنین ترکیب جذابی و البته کارنامه قابل‌توجه حسن فتحی در ساخت آثار تاریخی ماندگار همچون سریال‌های «پهلوانان نمی‌میرند»، «مدار صفردرجه»، «شب دهم» و «شهرزاد» حس کنجکاوی را برای دیدن خروجی کار بیشتر می‌کرد؛ اما پس از مدت‌ها بی‌خبری،   در آبان ماه امسال حسن فتحی با انتشار یک فایل صوتی ابعاد دیگری از این پروژه را روشن کرد.

 اختلافاتی که از پرده بیرون افتاد

فتحی در این فایل صوتی اعلام کرد خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر آماده شدن فیلم سینمایی «مست عشق» برای  اکران  صحت ندارد.

فتحی در ادامه صحبت‌هایش،   با اشاره به این که  حدود هشت سکانس از سکانس‌های مهم این فیلم هنوز فیلمبرداری نشده، علت تأخیر در فیلمبرداری سکانس‌های باقیمانده را علاوه بر اختلافات مالی بین سرمایه‌گذار ایرانی و ترکیه‌ای، شیوع بیماری کرونا دانست.

کارگردان فیلم «مست عشق» افزود: تا زمان فیلمبرداری هشت سکانس باقیمانده، که سازندگان ایرانی فیلم به جهت حفظ کیفیت اثر مصّر هستند، هرگونه دخل و تصرف در تدوین و امور فنی فیلم بدون اطلاع و هماهنگی و اجازه از کارگردان و تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار ایرانی فیلم فاقد وجاهت اخلاقی و حرفه‌ای و واجد پیگرد قانونی است.

 بیشتر بخوانید:

اکران «مست عشق» در ترکیه بدون اجازه عوامل ایرانی غیراخلاقی است 

این اظهارنظر از سوی فتحی در حالی رقم خورد که این پروژه سینمایی از مدت‌ها پیش به خاطر شیوع ویروس کرونا متوقف مانده بود. مهران برومند تهیه‌کننده «مست عشق» اواخر خردادماه امسال اعلام کرده بود که سکانس‌های باقیمانده از این فیلم به محض رفع محدودیت‌های کرونا و باز شدن مرزها به اتمام خواهد رسید.

 او همچنین از انجام تدوین همزمان این فیلم توسط سپیده عبدالوهاب در آن مقطع خبر داد  و گفت: امورفنی پس از تولید ازجمله صداگذاری نیز همزمان در ترکیه انجام می‌شود.

برومند در آن گفتگو،   زمان پایان مراحل فنی و آمادگی برای نمایش را انتهای تابستان دانست و افزود: زمان اکران فیلم، بستگی کامل به اوضاع نمایش فیلم در سینماهای ایران و جهان دارد. به هرحال این فیلم محصول مشترک است و باید همزمان در ایران و ترکیه روی پرده برود.

 تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مست عشق»   دلیل  سکوت خبری این پروژه را نیز این‌گونه عنوان کرد: ما معمولاً وقتی چیزی را اعلام می‌کنیم که خبر مهمی داشته باشیم. وقتی وضعیت اکران فیلم در جهان مشخص نیست، چرا انتظار بیهوده ایجاد کنیم؟

دلگیری آقای نویسنده از بدقولی طرف ترکیه‌ای

در همان زمان  فرهاد توحیدی که به همراه حسن فتحی نگارش فیلمنامه «مست عشق» را به عهده داشته،   در گفتگو با ایسنا نسبت به  خبر اکران فیلم در ترکیه بدون هماهنگی با طرف ایرانی این گونه واکنش نشان داد: این خبر برای همه دست‌اندرکاران این پروژه که حدود چهار سال از عمر خود را به ساخت این فیلم اختصاص داده‌ایم، بسیار ناگوار و شوکه‌کننده بود. با پایان کار بازیگران ایرانی فیلم، حدود هشت سکانس باقی ماند که این سکانس‌ها به بازی بازیگران ترک اختصاص دارد و فیلمبرداری آن حدود یک هفته زمان می‌برد.

توحیدی در صحبت‌های خود به  تنش‌هایی اشاره کرد که از همان  آغاز فیلمبرداری میان سرمایه‌گذار ترک و سرمایه‌گذار ایرانی این پروژه وجود داشته است؛ تنش‌هایی که تلاش می‌شده با تفاهم حل شود اما ظاهراً این کوشش‌ها نافرجام بوده است.

این اظهارات نشان داد اختلافات میان سازندگان ایرانی و ترک این پروژه عمیق‌تر از آن چیزی است که فتحی به آن اشاره کرده است. در نتیجه پروژه‌ای که از ماه‌ها پیش از سوی  عوامل ایرانی آن  به عنوان یک تولید مشترک بین دو کشور ایران و ترکیه  معرفی و تبلیغات فراوانی درباره آن صورت گرفت، پیش از تکمیل و اکران با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد.

«جیران» به میدان آمد؛ «مست عشق» به حاشیه رفت

گویا در چهار ماه اخیر هم تهیه‌کننده و سازنده فیلم «مست عشق» ترجیح دادند تا در سکوت خبری به رایزنی با طرف ترکیه‌ای بپردازند تا به نتیجه دلخواه خود برسند. به این ترتیب در حالی که تکلیف نمایش و شاید مالکیت فیلم «مست عشق» به عنوان  آخرین ساخته فتحی روشن نشده، ساخت سریال جدید او یعنی «جیران» با تعداد زیادی بازیگران چهره و احتمالاً پروداکشنی قابل‌توجه کلید خورده است.

البته پیش‌تولید «جیران» پاییز سال گذشته آغاز شده بود و حتی لوگوی این مجموعه نیز رونمایی شد اما با درگیر شدن فتحی در پروژه «مست عشق» آغاز تصویربرداری آن به تعویق افتاد.

حال باید دید روند تولید این سریال نمایش خانگی تا چه اندازه طبق برنامه پیش می‌رود و آیا سایه حواشی فیلم «مست عشق» روند تولید «جیران» را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد یا خیر؟ به‌ویژه این‌که تجربه قبلی فتحی در شبکه نمایش خانگی با وجود همه حواشی مربوط به سرمایه‌گذار آن با استقبال مخاطبان مواجه شد و سریالی موفق بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعین نرخ دستمزد برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعداد کف دستمزد اعضای انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینما برای عقد قرارداد کاری تعیین شد.

به گزارش سینماپرس، این انجمن جزئیاتی از اعداد کف دستمزد اعضای خود را با این تاکید که عوامل زیاد دیگری بر تعیین دستمزد دخیل هستند، منتشر کرد.

در اطلاعیه این انجمن آمده است: 

«به نام پروردگار یکتا

انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان، به پشتوانه زحمات همکاران عزیز و گرامی در دوره‌های پیشین هیئت مدیره در برگزاری جلسات متعدد، تحقیق و تفحص در باب چگونگی تعیین کف دستمزد، ساعت‌ها کار گروهی و پایه‌گذاری روش‌های نظام‌مند برای انجام محاسبات، در این دوره موفق شد به همت هیئت مدیره منتخب، اعداد کف دستمزد را مطابق با واقعیات روز جامعه سینمای ایران و حداقل‌های مورد نیاز برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان به این شرح نهایی نماید:

۱. برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان (مشترکاً) :۳۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (ماهیانه)

۲. برنامه‌ریز / دستیار اول کارگردان (هر کدام به تنهایی) :۱۷.۰۰۰.۰۰۰۰ تومان (ماهیانه)

۳. دستیار برنامه‌ریز / دستیار دوم کارگردان (هر کدام به تنهایی) : ۸.۰۰۰.۰۰۰۰ تومان (ماهیانه)

۴. دستیار سوم کارگردان:۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان (ماهیانه)

 توجه به این نکته ضروری است که ارقام ارائه شده به هیچ عنوان به معنای عرف دستمزد برنامه‌ریزان و دستیاران نبوده و در نظر انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان چنین کاری از اساس ناممکن است. هر پروژه‌ای با دیگری متفاوت است و عواملی مانند وجود صحنه‌های بدلکاری، جلوه‌های ویژه، صحنه‌های تاریخی، کار در شهر یا کشورهای مختلف، تعداد بازیگران و بی‌شمار عوامل دیگر در کار دستیار کارگردان و حیطه مسئولیت‌هایش و در نتیجه بر دستمزد او تاثیر گذار است. از سوی دیگر بدیهی است سطح تجربه و دانش یک برنامه‌ریز یا دستیار کارگردان نیز باید در تعیین دستمزد وی مدنظر قرار گیرد. دستمزد هر دستیار کارگردان و برنامه‌ریز با توجه به پیچیدگی‌های هر پروژه و سابقه کاری او تعیین می‌شود.

انجمن تاکید می‌کند هیچ برنامه‌ریز و یا دستیار کارگردانی ملزم نیست با این ارقام کار کند، اما از اعضا خواسته می‌شود تحت هیچ شرایطی با رقمی کمتر از این مشغول به کار نشده و در عقد قراردادها این رقم را نقطه شروع و مبنای مذاکره قرار دهند. ذکر این نکته ضروری است که این ارقام بر مبنای مصوبات اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تیر ماه  سال ۱۳۹۹ ارائه شده و بدیهی است که پس از اعلام مصوبات جدید از سوی وزارت کار اعداد بر مبنای مصوبات جدید بازنگری خواهد شد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تولید چند اثر موسیقایی برای بهار ۱۴۰۰/ «اروند» در دست تولید است


مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام گرفته در این مجموعه طی سال جاری از برنامه‌ریزی و تولید چند اثر موسیقایی برای اوایل سال ۱۴۰۰ خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کار خوب برای بچه‌ها در تلویزیون خالی است/وقتی تبلیغات غلط غربی‌ها را ضدّ کودکان می‌بینم بیشتر نگران می‌شوم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در کنار دغدغه‌مندی برای واکسن کودکان، آرزو دارد که تلویزیون برای بچه‌ها، سریال و برنامه‌های خوب و دلچسب بسازد.

به گزارش سینماپرس، “آقای جمالی” تلویزیون این روزها بیشتر کتاب می‌نویسد، البته چند تا از کتاب‌هایش را به بازار عرضه کرده است. هنوز در لا به لای صحبت‌هایش دلش برای آن روزهایی تنگ شده که تلویزیون بیشتر به کودکان توجه می‌کرد. بازیگری که در کنار کارهای خوب و ماندگارش، هنوز دغدغه نمایش و سریال و برنامه کودکانه دارد. رضا فیاضی در معرفی خودش هم می‌گوید  «من کودکان را دوست دارم؛ به ایران و ایرانی احترام می‌گذارم و برای فرهنگ و هنر این مملکت تلاش کرده‌ام و در هر رشته‌ای، می‌کوشم قدمی بردارم.»

در مجموعه عروسکی “هادی و هدا” نویسندگی کرده است و در آرایشگاه زیبا “مرضیه برومند” بازی دیدنی را ارائه می‌دهد. در “پهلوانان نمی‌میرند” کنسول روس را بازی کرد و بعد از آن، بارها فیلمسازان دیگری خواستند تا نقش روسی به رضا فیاضی واگذار کنند که البته پیش از “پهلوانان نمی‌میرند” در سریال “امیرکبیر” سعید نیک‌پور چنین نقشی را با فضایی دیگر ایفا کرده بود. آنجا البته قرار بود نقش میرزا آقاخان نوری را بازی کند اما خودش با مرحوم محمد مطیع معامله می‌کند و نقش سفیر روس را بازی می‌کند.  

رضا فیاضی هم مثل بسیاری از بازیگران کاربلد دیگر، کارنامه خاطرانگیزی از خود به جای گذاشته است با سریال‌هایی مثل “هتل”، “رانت‌خوار کوچک”، “روزگار قریب”، “نوشدارو”، “بچه‌های نسبتاً بد” و در سینما “روسری آبی”، “روز واقعه”، ‌”گزارش مریم”، “خنده در باران”، “یوسف هور” و “کار کثیف” . او که علاوه بر کارگردانی و بازیگری، شعر می‌سراید، ‌ داستان می‌نویسد و خاطراتش را می‌گوید؛ ‌ از جمله تألیفاتش می‌توان به “ت مثل تئاتر”، “بانوی نیلوفر”، “بازیگر” و “قصه‌های آسیه‌آباد” اشاره کرد.

او این روزها در اهواز جلوی دوربین سریال تلویزیونی قرار دارد اما برای واکسن زدن و شرایط سخت کرونایی هم حرف‌های قابل تأملی دارد و همچنین برای تلویزیونی‌ها آرزو می‌کند که ۱۴۰۰ بیشتر به فکرِ بچه‌ها باشند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

رضا فیاضی درباره پخش سریال “خوشبرگ” شبکه امید تصریح کرد: پخش سریال “خوشبرگ” به تهیه‌کنندگی ایمان ایرانمنش و کارگردانی رامین معقولی از شبکه امید آغاز شده و پنجشنبه‌ها ساعت ۲۰:۳۰ پخش می‌شود. نقش آقای حکمتی را بازی می‌کنم؛ رستورانی که غذای روحی می‌دهد و کتاب معرفی می‌کند. ۱۵ قسمت حاضر شده اما کرونا باعثِ تعطیلی ادامه فیلمبرداری‌اش شد. این روزها درگیر سریال دیگری در اهوازم که علی عبدالعلی‌زاده کارگردانی می‌کند.  

او افزود: من در سریال “جزر و مد”، نقش لطیف را بازی می‌کنم، نقش همسرم در این سریال را افسانه ناصری و نصرالله رادش هم نقش دیگری را برعهده دارد. داستان در خصوص کلاهبرداری است؛ کلاهبرداری که باعث می‌شود شخصیتِ لطیف مجبور شود از تهران به اهواز برود. این روزها کتاب‌هایی‌ هم نوشته‌ام که روانه بازار می‌شوند و چند نمایشنامه هم قرار است به کمکِ دوستان تبدیل به کتاب شود. یکی از نمایشنامه‌ها که ۶ جلد خواهد شد درباره نمایشنامه خلاق است که به چاپ انتشارات جهاددانشگاهی خواهد رسید.  

فیاضی در پاسخ به این سؤال که اهواز این روزها به خاطر شیوع کرونا، جزو شهرهای قرمزِ کشور به شمار می‌رود چطور این خطر را به جان خریدید، گفت: قبول دارم خیلی‌ها هستند که ترجیح می‌دهند در قرنطینه باشند و حاضر نیستند به هیچ قیمتی کار کنند. آسیب هم دیدند و حق هم دارند؛ اینجا خوشبختانه خانم پرستاری حضور دارند و صبح‌ها تب ما را می‌گیرند و کنترل می‌کنند. اما به هر حال هنرپیشه‌ها آسیب‌پذیرند، گریم هم می‌کنیم محدودیت‌های دیگری وجود دارد.  

او درباره اظهارنظرهای سلبریتی‌ها در فضای مجازی گفت: نمی‌توانم نظر خاصی بدهم هرکس شخصیت خاص خودش را دارد. اما زمانی که کیش رفتم و در آنجا زندگی کردم ترجیح دادم کتابفروشی راه بیندازم. در حالی که راه‌های دیگری هم پیشنهاد می‌شد اما من این راه را انتخاب کردم. خوشبختانه این کتابفروشی را می‌شناسند و مردم به ما اعتماد دارند و کتاب می‌خرند. من نمی‌توانم تجویزی برای دیگران داشته باشم اما دغدغه خودم کتاب است.  

این بازیگر پیشکسوت درباره ماجرای واکسن زدن هنرمندان و اولویت قرار گرفتن این قشر، تصریح کرد: من خودم واکسن ایرانی می‌زنم و بارها هم گفته‌ام به پزشکان خودمان اعتماد دارم. باید این نخبگان را باور کرد که از هیچ کوششی دریغ ندارند. دغدغه‌ام نیست اما اگر قرار است اولویت قرار دهند اولویت من بچه‌ها است. آن‌ها آینده‌سازند و باید این مملکت را بسازند. من خودم را ته این صف می‌دانم و بدون تعارف شعار نمی‌دهم.  

او آرزو کرد که تلویزیون در ۱۴۰۰ بیشتر برای کودکان برنامه و سریال بسازدو تأکید کرد: یادم می‌آید زمانی که تلویزیون بهترین برنامه‌ها و سریال‌های نمایشی‌اش را به کودکان اختصاص می‌داد؛ این روزها که این اقشار در بمباران هجمه‌های غربی‌اند، آرزو دارم که برای بچه‌ها کار کنم اما این فضا فراهم نشده است و در این سال‌ها برای بزرگسالان کار کردم. همین کار “خوشبرگ” که از شبکه امید پخش می‌شود و برای نوجوانان است؛ زجرآورترین کار بوده، نه پولم را داده‌اند و نه کار تمام شده است.  

فیاضی تأکید کرد: تهیه‌کننده ما در سریال “خوشبرگ” کرونا گرفت و بچه‌ها هم مریض شدند. در شرایط سختی کار کردیم که همین ۱۵ قسمت آبرومندانه به آنتن برسد. اما مسئولین و دست‌اندرکاران آن‌قدر بی‌تفاوت بودند که فریاد هم زدیم پول ما را بدهید، کار در حال پخش است اما هیچ اعتنایی نشد.  

بازیگر سریال‌های ماندگار تلویزیون، جای بچه‌ها را در رسانه ملی خالی دانست و گفت: به نظرمن برای افسانه‌هایمان و ادبیاتمان کار خاصی نکردیم و اگر قرار باشد من یک روز کار کنم حتماً بچه‌ها را انتخاب می‌کنم چون همه دغدغه‌هایم رشد و نمو این قشر است. سبک زندگی و خانواده کودکان برایم اهمیت دارد. وقتی تبلیغات غلط غربی‌ها را ضدّ کودکان می‌بینم بیشتر نگران می‌شوم. هرچند برخی اوقات می‌گویند بچه‌ها هستند! اما همین بچه‌ها از آدم بزرگ‌ها بیشتر می‌فهمند. کار خوب برای بچه‌ها در تلویزیون خالی است و امیدوارم در ۱۴۰۰ به سراغ ساختِ چنین کارهایی بروند.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام آمادگی ۸ فیلم برای اکران نوروزی/ احتمال گران شدن بلیت سینما – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره خروجی جلسه امروز یکشنبه ۱۰ اسفند ماه گفت: در جلسه امروز مقرر شد دفاتر پخش و تهیه‌کنندگانی که متقاضی اکران نوروزی سال ۱۴۰۰ هستند حداکثر تا تاریخ ۱۶ اسفندماه درخواست کتبی خود را به دبیرخانه شورای صنفی ارایه کنند.

وی افزود: شورای صنفی روز ۱۷ اسفندماه نسبت به معرفی سه فیلم پرمخاطب، تصمیم‌گیری می‌کند. با توجه به اینکه یک سری از تهیه‌کنندگان اعلام بی اطلاعی نسبت به تصمیمات شورا کرده بودند تصمیم گرفتیم فرصتی دیگر بدهیم از این جهت این آخرین فرصت برای اعلام صاحبان فیلم‌هاست.

شایسته بیان کرد: تاکنون هشت فیلم برای اکران نوروزی اعلام آمادگی کرده‌اند که در میان آنها فیلم‌هایی از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر و فیلم‌های جشنواره سی و هشتم هم دیده می‌شود.

وی در پایان گفت: هنوز درباره قیمت بلیت‌های سینما برای ۱۴۰۰ تصمیم‌گیری نکرده‌ایم ولی احتمال افزایش قیمت وجود دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قندریز مثل قند آب شد!


منصور قندریز، نقاشی که یکی از مهمترین هنرمندان معاصر ایران محسوب می‌شود، عمر کوتاهی داشت. او با وجود فرصت کم، ردپای ماندگاری از خود به جا گذاشت و حالا پس از گذشت بیش از ۵۰ سال از نبودش، آثارش با قیمت‌های بالایی خرید و فروش می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زمان پخش خندوانه در نوروز ۱۴۰۰ مشخص شد/ پخش حراجی موزه دورهمی در آخرین قسمت


محمد احسانی جزئیات ویژه برنامه‌های نوروزی شبکه نسیم را تشریح کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعطیلی «عصر جدید» به منظور فشار برای گرفتن مجوز «ساخت پاساژ» تحت عنوان «پردیس سینمایی»؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مشخص نیست مرحله بعدی حواشی تعطیلی «عصر جدید» چیست. آیا قرار است این سینما در عملی انجام شده به بخش دولتی واگذار شود و یا اساسا کاربری‎ جدیدی برای آن در راه است.

به گزارش سینماپرس، سالن‌سازی در سینما طی سال‌های اخیر شکل جدی‌تری به خود گرفت و این ماجرا چه در ساخت پردیس‌های بزرگ سینمایی و چه سینماهای تک‌سالنه اما مجهز در شهرستان‌های مختلف ادامه دارد.

این فعل و انفعال نه فقط درمورد حوزه هنری که بخش اعظمی از سینماهای کشور را در اختیار دارد، بلکه توسط بخش خصوصی و تهیه‌کنندگان سرمایه‌دار نیز ادامه یافت تا جایی که مصادیق زیادی از این پروژه‌ها مثل کوروش، مگامال، ایران‌مال و غیره هم‌اکنون در نقاط ریز و درشت تهران سربرآورده‌اند.

خراب‌کن‌های نوستالوژی

موازی با این ساخت و سازها که سود بسیاری هم –تا پیش از دوره کرونا-نصیب مالکان آنان می‌کرد، بسیاری از سالن‌های رنگ و رو رفته تهران نه‌تنها توانی برای بازسازی نداشتند، بلکه به‌خاطر عدم ارائه فیلم توسط تهیه‌کنندگان به آنان کم‌کم رو به ورشکستگی نهادند.

البته در این بین شهرداری نیز گویا به دلیل توسعه و پیشروی طرح‌های شهری، برخی از این سینماها را تخریب کرد که یکی از آنان را می‌توان سینمای نوستالوژیک «آرش» دانست. هم‌اکنون یکی از ایستگاه‌های مترو بجای این ساختمان قد علم کرده است!

در حال حاضر چه در منطقه ۱۲ و چه گوشه و کنار خیابان‌های قدیمی تهران، می‌توان سالن‌هایی مخروبه و سردرهای سینمایی را به چشم دید که اتفاقا تغییر کاربری هم نداده‌اند؛ اما یال و کوپال آنان ریخته و همانند جسدی بی‌جان در کناری افتاده‌اند.

توان نداریم پس فیلم نمی‌دهند

طی روزهای اخیر بالاخره پس از مدت‌ها دوباره نام سینمای «عصر جدید» با قدمتی تقریبا ۸۰ ساله، به میان آمد که دیگر نایی برای حیات ندارد. سینمایی که گفته می‌شود به دنبال تعطیلی و شاید تغییر کاربری است، به‌ویژه اینکه متعلق به دو تهیه‌کننده فعال بخش خصوصی سینما هم هست و شاید خبرهایی در راه باشد.

عبدالله علیخانی و محمدحسین فرحبخش که در عرصه فیلمسازی در کنار یکدیگر، پروژه‌های مشترکی را خصوصا در سینمای تجاری می‌سازند، از ۱۰ سال قبل این سینما را خریداری کردند و آخرین فیلم‌هایی که به اکران درآورند به «بی‌حس موضعی» و «زن‌ها فرشته‌اند ۲» برمی‌گردد.

در ایام جشنواره فجر پیشین، این رویداد علاقه به دادن فیلم به این سینما نشان نداد. هرچند در همان زمان علیخانی به آنا گفت که نمی‌توانیم درخواست اکران بدهیم چون توانش را اجبارا نداریم؛ یعنی نه می‌توانیم تقاضایی برای میزبانی از جشنواره داشته باشیم و نه جشنواره علاقه‌ای دارد که به ما فیلم بدهد. تجیهیزات پردیس‌ها در قیاس با ما خیلی‌به‌روزتر است.

خیلی خیلی غیرممکن

نکته جالب اما حواشی علنی شدن تعطیلی «عصر جدید» است که گویا خبر تعطیلی همیشگی آن در چندروز اخیر نیز نباید رسانه‌ای می‌شد!

گفته شده این سینما بازگشایی نخواهد شد مگر اینکه سرمایه‌ای برای تجهیز آن فراهم شود که چنین اتفاقی بعید به نظر می‌رسد و لااقل در شرایط کنونی صاحبان آن تمایلی برای آن نشان نمی‌دهند. فروش آن به بخش دولتی ازجمله حوزه هنری و یا بنیاد سینمایی فارابی از دیگر گزینه‌های مطروحه است. این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که تغییر کاربری این سینما را باید امری غیرممکن دانست.

نباید رسانه‌ای می‌شد؛ ولش کنید

در همین حال علیخانی پس از انتشار خبر تعطیلی «عصر جدید» به آنا می‌گوید که «طرح این اتفاق در همین دو سه روز دردسر و اعصاب خردکن شده. صلاح این است که دیگر حرفی زده نشود.» فرحبخش نیز ترجیح داد که سکوت کند و به قول معروف با «ولش کنید» ماجرا را فیصله دهد!

فعلا مشخص نیست مرحله بعدی حواشی تعطیلی احتمالی «عصر جدید» چه باشد. آیا قرار است این سینما در عملی انجام شده به بخش دولتی واگذار شود و یا اساسا کاربری‌ جدیدی برای آن در راه است، هرچند که شاید هیچکدام از این اتفاقات به سرعت رخ ندهند و باید منتظر گذر زمان بود. با این حال درحال حاضر و تا اطلاع ثانوی این سینما فعالیت خود را همانند ماه‌های گذشته به طور کلی به حالت تعلیق درآورده است.

مشاهده خبر از سایت منبع