X

بایگانی اسفند 11, 1399

دفتر سینمایی

بازی در سریال‌های شبانه شرایط خاصی دارد/معمولاً همه‌چیز در این سریال‌ها باید سر وقت باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هوشنگ حریرچیان که یک بار به کرونا مبتلا شده، معتقد است این روزها با کمدی می‌شود حال مردم را خوب کرد.

به گزارش سینماپرس، هوشنگ حریرچیان بازیگر گزیده کاری است و در همین معدود فیلم‌ها و سریال‌هایی که بازی کرده، نقش‌های طنز سهم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. این بازیگر پیشکسوت تا به امروز در سریال‌های عکاس‌باشی، هشت بهشت، تفنگ سرپر، پژمان، آشپزباشی، سایه سلطان، خاتون و … بازی کرده است. حریرچیان در سریال “ساختمان پزشکان” ایفاگر نقش «فرید» است؛ پدر خانواده که البته میان پسرانش نیما و ناصر تفاوت قائل می‌شود و خصوصیات اخلاقی عجیب و مخصوص به خودش را دارد.

او می‌گوید زمانی که چند قسمت آماده از فیلمنامه سریال را خوانده است، احساس کرده که ساختمان پزشکان می‌تواند یک تجربه متفاوت باشد. این بازیگر، طنز سریال “ساختمان پزشکان” را متفاوت و خاص عنوان و تأکید می‌کند که اثر سروش صحت نمی‌خواهد لودگی کند و به هر قیمتی مخاطب را بخنداند.

حریرچیان خصوصیات عجیب و غریب فرید را از جمله دلایل جذابیت این کاراکتر برمی‌شمرد و تصریح می‌کند به لحاظ اخلاقی اشتراکات زیادی با پدر خانواده افشار نداشته است. به باور این بازیگر، نقشی که در “ساختمان پزشکان” ایفاگرش است با تمام نقش‌های قبلی‌اش تفاوت دارد. او تأکید می‌کند که به خواست سروش صحت در ساختمان پزشکان لهجه اصفهانی گرفته و خودش اصراری به داشتن لهجه نداشته است. همچنین علت تبعیض قائل شدن میان پسران خانواده افشار را از سوی پدر و مادرشان، نشان دادن ناهنجاری‌های اخلاقی قابل مشاهده در خانواده‌ها و جامعه با چاشنی غلو می‌داند.

این روزها سریال‌های تکراری و قدیمی که در شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود به نوعی جایگزین سریال‌های جدید به حساب می‌آید تا سازندگان سریال‌های امروزی بدانند هنوز مردم بیننده آن کارهای قدیمی‌اند چون هم داستان، سوژه و چارچوب مشخصی دارند و هم هنرنمایی‌هایشان بیشتر به چشم می‌خورد و البته دلایل دیگری هم دارد که به بهانه پخش “ساختمان پزشکان” با هوشنگ حریرچیان بازیگر نقش فرید هم‌کلام شدیم که در ادامه می‌خوانید:

* بگذارید ابتدا با تجربه شما در سریال “ساختمان پزشکان” شروع کنیم که اولین حضورتان در سریال طنز شبانه به شمار می‌رود؛ چطور شد؟

البته من قبل از “ساختمان پزشکان” در فیلم‌ها و سریال‌های طنز دیگری بازی کرده بودم اما این سریال اولین حضورم در کار طنز شبانه به شمار می‌رفت. وقتی چند قسمتی از فیلمنامه سریال را که آماده بود، خواندم احساس کردم “ساختمان پزشکان” می‌تواند تجربه متفاوتی باشد که اتفاقاً همین‌طور هم بود. از سوی دیگر، بازیگران و عوامل خیلی خوبی در سریال حضور داشتند که همکاری با آن‌ها می‌توانست لذت‌بخش باشد.

* حضور در سریالی که هر شب پخش می‌شد و قاعدتاً با شروع پخش، تصویربرداری و مراحل فنی همه توأمان می‌شدند برایتان سخت نبود؟

بازی در سریال‌های شبانه شرایط خاصی دارد. معمولاً همه‌چیز در این سریال‌ها باید سر وقت باشد و کارها هم به شکل فشرده پیش می‌رود تا سریال به پخش برسد. کار آسانی نبود؛ اما به هر حال من بازیگرم و این توانایی را دارم که خودم را با شرایط وفق بدهم.

* اگر بخواهیم خاطره‌بازی داشته‌ باشیم؛ چقدر کاراکتر فرید به عنوان پدرِ داستان “ساختمان پزشکان” را دوست داشتید و به عنوان پدر یک خانواده، با این نقش احساس نزدیکی کردید؟

این کاراکتر به لحاظ سنی به خودم خیلی نزدیک بود؛ اما در برخی از خصوصیات اخلاقی‌اش هیچ اشتراکی با هم نداشتیم. او دارای ویژگی‌های عجیب و غریبی بود که خودم اصلاً نمی‌پسندیدم. با این حال، به عنوان بازیگر اگر نتوانم با یک نقش ارتباط برقرار کنم، اصلاً ایفایش را قبول نمی‌کنم. از این لحاظ، فرید را با همه خصوصیات مثبت و منفی‌اش دوست داشتم.

* البته همین خصوصیات عجیب و غریب فرید، شخصیت او را خاص کرده بود  و به بسیاری از کاراکترهای این‌چنینی که معمولاً آرام و ساکت و منفعل هستند، شباهتی نداشت.

همه این خصوصیات از قبل در شخصیت‌پردازی این کاراکتر لحاظ شده و قرار نبود او شبیه بسیاری از پیرمردهای بازنشسته‌ای باشد که همیشه می‌بینیم. این پیرمرد نه تنها ساکت و آرام نیست که حتی شیطنت‌های کودکانه زیادی دارد. با همسرش جروبحث می‌کند تا جایی که حتی زنش به حالت قهر از خانه می‌رود یا مثلاً میان پسرهایش تبعیض قائل می‌شود و با همدستی یکی، علیه دیگری توطئه می‌کند. آقایان صحت و قاسم‌خانی تأکید داشتند که فرید به عنوان پدر خانواده دارای چنین اخلاقی باشد.

* پس به این ترتیب بازی در قالب چنین کاراکتری باید برای خودتان هم جذاب بوده باشد؟

دقیقاً همین‌طور است. فرید با همه نقش‌هایی که قبلاً بازی کرده بودم، تفاوت داشت. او به هیچ‌کدام از پدرهایی که قبلاً نقش‌شان را بازی کرده بودم، شباهت نداشت. همین تفاوت، بازی در نقش او را برایم لذت‌بخش می‌کرد و نمی‌گذاشت تا فشردگی کار برایم آزاردهنده شود.

* معمولاً در بیشتر نقش‌هایتان یک ته‌لهجه اصفهانی دارید. این ته‌لهجه در “ساختمان پزشکان” هم مشاهده می‌شود و به نظر می رسد بخشی از بازی‌تان شده است.

اتفاقاً در ابتدا اصلاً قرار نبود لهجه داشته باشم و چون مدت‌ها بود که نقشی را با لهجه بازی نکرده بودم، اصلاً هم برایم آسان نبود؛ اما آقای صحت اصرار داشت که حتماً ته‌لهجه اصفهانی داشته باشم.

* یکی از سؤال‌هایی که برای مخاطب در حین تماشای سریال “ساختمان پزشکان” پیش می‌آید علت تبعیض افراطی فرید و همسرش (محبوبه) درباره نیما و ناصر است. واقعاً چرا این‌قدر ناصر را تحویل می‌گیرند و به نیما سرکوفت می‌زنند، آن هم در حالی که ناصر یک خلافکار تازه از زندان آزاد شده است و نیما یک پزشک روانشناس!؟

آقای صحت می‌خواست با زبان طنز بعضی از ناهنجاری‌های رفتاری در میان خانواده‌ها را نشان ‌دهد که یکی از آن‌ها، همین تبعیض قائل شدن میان فرزندان است. ذات کار طنز در این است که این معایب را درشت‌تر از آنچه که هست نشان دهد. روی همین حساب است که تبعیض میان نیما و ناصر این قدر به چشم می‌آید. البته ناصر اگرچه بیکار و خلافکار است؛ اما شباهت‌های ظاهری و رفتاری بیشتری با پدر و مادرش دارد و شاید به همین دلیل باشد که از سوی آنها محبت و توجه بیشتری می‌بیند.

* همکاری‌تان با سروش صحت در ساختمان پزشکان با سریال “پژمان” هم ادامه پیدا کرد. این تجربه همکاری را چگونه دیدید؟

سروش صحت یک همه فن حریف است و علاوه بر بازیگری، کار نویسندگی و کارگردانی هم می‌کند و به همه این حوزه‌ها احاطه دارد. طبیعی است که کارکردن با چنین آدم مسلطی لذت‌بخش است. ضمناً او رابطه خیلی خوبی با بازیگران برقرار می‌کند و پذیرای نظرات آن‌ها است.

* ساختمان پزشکان یکی از سریال‌های طنز جذاب و پر مخاطب تلویزیون در یک دهه گذشته است. نقاط قوت این سریال را در چه می‌بینید؟

“ساختمان پزشکان” با وجود کمدی بودن حرف برای گفتن زیاد دارد. این سریال به بسیاری از مشکلات جامعه می‌پردازد بدون آن که بخواهد لودگی کند. سریال از طنزی خاص برخوردار است و کمدی واقعی به شمار می‌رود. به لحاظ ساختاری هم ساختمان پزشکان از ویژگی‌های خوبی بهره می‌برد. تیم نویسندگان خیلی خلاقی بالای سر کار بود و کارگردانی را هم جوان خوش ذوقی مثل سروش صحت برعهده داشت. بازیگران سریال هم از پیشکسوتان تا جوانان خیلی خوب در نقش‌های خود ظاهر شدند و درخشیدند. طبیعی است که سریالی با این خصوصیات بتواند با بینندگان ارتباط خیلی خوبی برقرار کند.

* در اکثر نقش‌هایی که از شما دیده‌ایم رگه‌هایی از طنز قابل مشاهده است. خودتان چقدر به ژانر کمدی علاقه دارید؟

فکر می‌کنم با کمدی می‌توان حال مردم را خوب کرد. خودم هم روحیه طنازی دارم و دوست دارم هم بخندم و هم دیگران را بخندانم. خوشبختانه اکثر نقش‌هایی هم که تا به امروز داشته‌ام، کمدی بوده‌اند.

* واکنش مخاطبان پس از پخش سریال “ساختمان پزشکان” چگونه بود؟

مردم همیشه به من لطف داشته‌اند. برای ساختمان پزشکان بازخوردهای خیلی خوبی گرفتم و خوشبختانه سریال مخاطبان زیادی داشت.

* این روزها چه می‌کنید و مشغول چه کاری هستید؟

از آنجا که یکبار به کرونا مبتلا شدم و خوشبختانه بهبود پیدا کردم و با توجه به شرایط موجود، ترجیح می‌دهم فعلاً کار نکنم تا کرونا تمام شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسامی قطعی آثار اکران نوروزی ۱۷ اسفند اعلام می‌شود/هر فیلم ۲۰۰ میلیون تومان هزینه تبلیغات دریافت می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سخنگوی شورای صنفی اکران گفت: تاکنون هشت فیلم برای اکران نوروز اعلام آمادگی کرده‌اند، شورا ۱۶ اسفند را آخرین مهلت برای ارائه درخواست کتبی متقاضیان این نوبت از اکران اعلام کرده تا از میان آنها فقط سه فیلم برای اکران نوروز معرفی شود.

به گزارش سینماپرس، مرتضی شایسته در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین تصمیمات شورای صنفی نمایش برای اکران نوروزی گفت: تاکنون هشت فیلم برای اکران نوروز اعلام آمادگی کرده‌اند، شورا ۱۶ اسفند را آخرین مهلت برای ارائه درخواست کتبی متقاضیان این نوبت از اکران اعلام کرده تا از میان آنها فقط سه فیلم برای اکران نوروز معرفی شود. وی در همین راستا اعلام کرد: شورای صنفی نمایش پس از دریافت درخواست‌های کتبی روز ۱۷ اسفند نسبت به معرفی سه فیلم با پتانسیل فروش بالا برای اکران نوروزی تصمیم‌گیری می‌کند.

سخنگوی شورای صنفی اکران درباره کمک به آثاری که در ایام نوروز اکران می شوند خاطرنشان کرد: طبق مصوبه سازمان، هر کدام از سه فیلمی که در عید اکران شوند ۲۰۰ میلیون تومان هزینه تبلیغات دریافت می کنند. ضمن اینکه سازمان سینمایی هم ۲، ۳ و ۵ درصد صندلی‌ها را در اکران گارانتی می‌کند.

گفتنی است باباسبیلو، بی همه چیز، دینامیت، لاله، چپ راست، درخت گردو و جنس لطیف از مهم‌ترین فیلم‌هایی هستند که نامشان برای اکران نوروز مطرح شده‌ است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محکومیت ایالات متحده آمریکا به پرداخت ۱.۳ میلیون دلار خسارت به «صداوسیما» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دیوان داوری دعاوی ایران- آمریکا مستقر در لاهه هلند، دولت آمریکا را به استرداد اموال رسانه ملی یا پرداخت مابه‌ازای آن به ارزش تقریبی یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار محکوم کرده است.

به گزارش سینماپرس، معاونت حقوقی و امور مجلس رسانه ملی با پیگیری‌های مستمر، ارائه مستندات، دفاعیات، لوایح متقن و بهره‌گیری از حقوق‌دانان و کارشناسان مجرب، با همکاری مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری موفق شد از هیئت عمومی دیوان داوری متشکل از ٩ قاضی رسیدگی‌کننده، رأی محکومیت «قطعی» دولت آمریکا را بگیرد.

طرح دعوی رسانه ملی علیه دولت آمریکا به استرداد تعدادی از ادوات موسیقی باز می‌گردد که دیوان داوری ایران و آمریکا پس از بررسی موضوع در یک بازه زمانی طولانی، رأی به محکومیت دولت آمریکا صادر کرد. تجهیزات یادشده توسط یکی از کارمندان سابق نمایندگی رادیو و تلویزیون ایران در نیویورک برای سازمان خریداری شده بود که دولت آمریکا مانع از انتقال آن‌ها به ایران شد.

رأی بدوی دیوان شامل موضوعات متعدد و بالغ بر ۶۹۱ صفحه، سال گذشته (بیستم اسفند ١٣٩٨) صادر شد، ولی با اعتراض طرفین به برخی مفاد آن، اخیراً این رأی به صورت «قطعی» درآمده و در نهایت دولت آمریکا به استرداد ادوات مورد نظر محکوم شده است.

قضات رسیدگی کننده، مهلت چهار ماهه‌ای برای اجرای رأی مذکور تعیین و مقرر کرده‌اند که در صورت عدم اقدام به موقع دولت آمریکا، واشنگتن مکلف است با احتساب خسارات وارده، مجموعاً مبلغ یک میلیون و ۲۳۸ هزار و ۱۱۰ دلار به سازمان صداوسیما خسارت بپردازد.

کارشناسان حقوقی و سیاسی بر این باورند که این رأی، بیان‌گر توانمندی کارشناسان زبده حقوقی سازمان صداوسیما در ارائه لوایح و دفاعیات متقن است که با همکاری مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری در دفاع از منافع ملی و به ویژه پاسداری از منافع رسانه ملی در محاکم و مراجع بین‌المللی انجام پذیرفته است. همچنین صدور این رأی می‌تواند به عنوان رویه و مستندی مهم در طرح دعاوی کشورمان علیه دولت آمریکا به منظور استرداد سایر اموال به ناحق توقیف‌شده ملت ایران مورد استناد قرار گیرد.

در این پرونده از جانب کشورمان سه داور (حمیدرضا نیکبخت فینی و سید جمال سیفی اعضای هیئت علمی دانشگاه و میرحسین عابدیان کلخوران قاضی سابق دیوان عالی کشور) حضور داشتند و سه قاضی بی‌طرف (برونو سیما و هربرت کرونک، قضات عالی‌رتبه آلمانی و هانس ون هوته، قاضی برجسته بلژیکی) بوده‌اند و توماس جانسون، چارلز براور و رزماری بارکت نیز به عنوان قضات دولت آمریکا در پرونده یاد شده تصمیم‌گیری کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در «نمایش فیلم‌های اکران نشده» با ممانعت و محدودیت جدی مواجه شدیم/امیدوارم همه این آثار از بند توقیف رها شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کمال تبریزی دبیر بخش فیلم جشنواره «هنر زنده است» درباره ممانعت و محدودیت در نمایش فیلم‌های اکران نشده در این رویداد توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، بعد ازظهر امروز دوشنبه ۱۱ اسفند، جلسه نشست با کمال تبریزی، دبیر بخش فیلم و از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره «هنر زنده است» با حضور مازیار رضاخانی، مدیر جشنواره برگزار شد.

در ابتدای این نشست، کمال تبریزی گفت: اولین بار که درباره این جشنواره صحبت شد، من فکر نمی‌کردم که با وجود امکانات کم مالی جشنواره و عدم تبلیغات جشنواره با چنین استقبالی مواجه شویم. این جشنواره صرفاً از دل هنرمندان و هنر جوشیده و شکل گرفته است. توجه افراد به این جشنواره اتفاقی بسیار مبارک است.

مازیار رضاخانی گفت: در بحث اکران آثار، مقوله احتمال سرقت و کپی آثار دیده می‌شد و به همین علت درصدد اکران حضوری در بخش فیلم جشنواره «هنر زنده است» برآمدیم.

تبریزی در این نشست گفت: هدف این جشنواره، برپایی آنلاین و غیرفیزیکی است. سایتی که برای این فستیوال طراحی شد و آثاری که از اقصی نقاط ایران توسط هنرمندان بارگذاری شد، اتفاق مبارکی بود. رمز عبور برای تماشای آثار در اختیار داوران قرار گرفت و برای اولین بار در تاریخ جشنواره‌ها تمام ۸۵۵ اثری که به ما رسید را داوران توسط سایت دیدند و به آن‌ها امتیاز دادند.

او ادامه داد: ۶۰۴ فیلم کوتاه داستانی و ۱۱۴ فیلم مستند کوتاه، ۵۶ اثر پویانمایی کوتاه، ۴۱ فیلم بلند داستانی ۴۱ اثر و ۴۰ اثر مستند بلند که مجموعاً ۸۵۵ اثر را تشکیل می‌داد به دبیرخانه ما رسید.

رضاخانی گفت: ما نزدیک به ۶۰ اثر سینمایی داشتیم اما به دلیل اینکه به موقع حاضر نشدند داوران به تماشای ۴۱ اثر نشستند.

تبریزی گفت: ویروس کرونا، مقوله آنلاین شدن را تسریع کرد اما اگر هم این ویروس نبود، ما در حال حرکت به سمت آنلاین شدن هستیم و این واقعیتی است که باید پذیرفته شود. در نتیجه این جشنواره مسیری را باز می‌کند که می‌تواند راهگشای دیگر فستیوال‌ها هم باشد. باتوجه به یک‌سالی که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، ما جشنواره‌ای هستیم که بیش از دیگر جشنواره‌ها کار آنلاین انجام دادیم.

دبیر بخش فیلم جشنواره «هنر زنده است» ادامه داد: زمانی که افراد از نقطه نظرات هم باخبر می‌شوند، کسی که سخنور خوبی است می‌تواند بقیه را هم مجاب و در نظر خود سهیم کند. اما در چنین حالتی، داوران با هم تعامل ندارند و هرکس به تنهایی به تماشای آثار می‌نشیند و آن را داوری می‌کند و خطای انسانی را کم می‌کند. نکته عجیب هم برای من این است که نظرات داوران در بسیاری از موارد به هم نزدیک است و فکر می‌کنم زمانی که جوایز اعلام شود، همه حرف ما را بپذیرند که این داوری یکی از سالم‌ترین داوری‌ها در میان جشنواره‌ها بوده است.

او ادامه داد: در کشور ترکیه جشنواره فیلم کوتاهی با عنوان جشنواره «دوستی» برگزار می‌شود. من یک سال در ترکیب هیأت داوران آن جشنواره بودم. داوران در آن جشنواره می‌گفتند که فیلم‌های سینمای ایران چند سر و گردن بالاتر از آثار دیگر کشورها هستند و بدون هیچ تردیدی توجه داوران به سمت آثار ایرانی معطوف شده بود.

وی اظهار کرد: ایده جوانان ایرانی بسیار بکر و فوق‌العاده است. در حوزه فیلم کوتاه به دلیل استعداد بالای فیلمسازان اتفاقات عجیبی می‌افتد که خارج از چارچوب کلاسیک است و در شمایل مدرن و جلوتر از زمان خود ظاهر می‌شود و همین فیلمسازان کوتاه، سینمای ایران را زنده نگاه داشته است. چراکه نگاه این کارگردانان به دیگر هنرمندان هم سرایت کرده و بالندگی ایجاد می‌کند.

تبریزی گفت: قدم اول سینما با فیلم کوتاه آغاز می‌شود. برای مثال ما امسال فیلمی داریم که تمامش با موبایل گرفته شده و به صورت عمودی تصویربرداری شده است. من به فیلمساز این فیلم بابت نگاهش به ساختار تبریک می‌گویم و من فکر می‌کنم چنین اکتشافاتی تنها از دل جوانان حوزه فیلم کوتاه پیش برمی‌آیند که جسارت و ریسک می‌کنند.

او درباره این موضوع که سینماگر ایرانی غمگین است، گفت: سینماگر ایرانی امیدوار است. فیلم‌ها استنتاج منطقی فیلمساز از دل جامعه‌اش است به طور طبیعی جوانان به واقعیات جامعه چون فقر واکنش نشان می‌دهند، اما نکته از بین نرفتن امید است که هنر را زنده نگاه داشته است و علیرغم همه ناملایمات به هر حال باید به زندگی ادامه داد.

ممانعت و محدودیت در نمایش فیلم‌های اکران نشده

تبریزی درباره جای خالی «نمایش فیلم‌های اکران نشده» در برنامه این دوره جشنواره «هنر زنده است» گفت: چون تعداد مخاطبان ما بسیار محدود بودند و افراد از دل متخصصان این حوزه انتخاب شده بودند و اکران عمومی هم برای این فیلم‌ها نداشتیم، من فکر نمی‌کردم که دچار مشکل شویم، اما متاسفانه با ممانعت و محدودیت جدی مواجه شدیم.

او گفت: من از دوستان در شورای پروانه نمایش درخواست کرده بودم که مجوز قانونی برای اکران اختصاصی این آثار داشته باشیم. اما بعد از انتخاب آثار همه پا پس کشیدند. به هرحال یک روزی همه این آثار پروانه نمایش خواهند گرفت اما به دلایل مختلف این اتفاق عملی نشد. امیدوارم تا سال آینده و دوره جدید همه این آثار از بند توقیف رها شوند اما اگر هم نه، امیدوارم در دوره بعدی این اتفاق که به نفع همه هم هست، عملی شود. به نظر من شجاعت برخورد با چنین مواردی باید از رفتارهای اصلی مدیران باشد چراکه شکل‌گیری چنین ماجرایی باعث رشد و اعتلای سینمای ایران خواهد شد.

رضاخانی گفت: من یک عذرخواهی به فیلمسازان بدهکار هستم و امیدوارم که بتوانم بار دیگر این روزنه را باز کنیم و شاهد اکران آثار باشیم.

تبریزی گفت: من ناراحتم از بابت اشتیاقی که به فیلمسازان بابت اکران آثارشان دادیم و بعد دوباره آن‌ها را ناامید کردیم. اما من هنوز ناامید نشده‌ام، شاید امکان این باشد که بعد از جشنواره در یک بخش جنبی این آثار را تحت عنوان جشنواره «هنر زنده است» برای مخاطبان محدودتری اکران کنیم.

رضاخانی از تبریزی پرسید که از ده نمره، چه نمره‌ای به جشنواره می‌دهد که او در پاسخ گفت: من فکر می‌کنم باوجود تمام مشکلاتی که داشتیم، از ده، نمره یازده هم می‌گیریم! من فکر می‌کنم این جشنواره نباید رها شود و بعد از اختتامیه باید برای دوره بعدی طراحی و برنامه‌ریزی در نظر گرفت و این جشنواره را محل اکران آثاری قرار داد که در جاهای دیگر اکران نمی‌شوند، این‌گونه اتفاق بسیار خوبی رخ خواهد داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی «اوج» از «نائب الامام» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین رونمایی از مستند «نائب الامام» با محوریت زندگی سید نورالدین حسینی از علمای صاحب نام و مبارز شیراز برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آیین رونمایی از مستند «نائب الامام» با محوریت زندگی سید نورالدین حسینی‌الهاشمی از علمای صاحب نام و مبارز شیراز به کارگردانی محمدعلی یزدانی شامگاه یکشنبه ۱۰ اسفند در مجتمع شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.

حداد عادل: سید نورالدین شیراز قابل مقایسه با شهید بهشتی انقلاب است

در ابتدای این مراسم غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: من توفیق داشته‌ام از شهریور سال ۱۳۴۵ تا بهمن ۱۳۴۷ ساکن شیراز باشم و در این ۳۰ ماهی که در دانشگاه شیراز درس می‌خواندم و درس می‌دادم؛ به‌طور طبیعی با محافل دینی و سیاسی شهر و استان آشنا شدم و از برخی حوادث و سوابقی که خودم شاهد آن نبودم اطلاعاتی کسب کردم.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: اقوامی که در این مدت با آن‌ها در معاشرت بودم از سید نورالدین با عظمت یاد می‌کردند؛ وی برای متدینین شیرازی یک اسطوره‌ با  نفوذ کلام بودند که نقشش در ایجاد وحدت بین نیروهای متدین و سیاسی و قدرت سازماندهی نقل محافل بود. بعدها شاید تصویر وی را در چشم مردم شیراز قابل مقایسه با شهید بهشتی در انقلاب دیدم.

وی با تاکید براینکه سید نورالدین حسینی‌الهاشمی رابطه دین و سیاست را با زندگی و مرگ خود گرده زده بود، گفت: در سال‌های ۱۳۴۵ فقط یک هیات دینی از مجموعه فعالیت‌های این عالم مبارز باقی مانده بود که خاکستری از آتش سال‌های قبل بود و من همواره مایل بودم درباره آن‌ها اطلاعاتی کسب کرده باشم.

حقاتی: دوره زندگی سید نورالدین مصادف با سیاه‌ترین دوران تاریخ ایران بود

موسی حقانی در ادامه این مراسم با تاکید براینکه لازمه شناخت سید نورالدین حسینی‌الهاشمی شناخت زمانه و مکان زیست و مبارزاتی وی است، گفت: مرحوم سید نورالدین در فارس مستقر بودند؛ فارس و جنوب ایران یکی از مناطق مهم در سیر مبارزات ضد استعماری مردم ایران بوده است و از طرفی اصفهان، شیراز و جنوب ایران از جمله مراکزی است که مورد توجه استعماری انگلیس بوده است و حریم آن‌ها محسوب می‌شده و اجازه اینکه کسی تحرک ضد انگلیسی داشته باشد داده نمی‌شد.

این پژوهشگر تاریخ معاصر، سید نورالدین را پاسدار دیانت و سیاست در ایران دانست و افزود: ما مدیون چهره‌هایی هستیم که عَلمِ مبارزه را با استبداد، استعمار و حفظ دیانت و سیاست به ‌دوش کشیدند و مقدمات بسیاری از تحولات را رقم زدند.

حقانی بر تاثیر انگلستان  در کودتای ۱۲۹۹ تاکید کرد و افزود: دوره زندگی سید نورالدین مصادف با سیاه‌ترین دوران تاریخ ایران با استقرار رژیم کودتایی رضاخان بوده است. برخی از خارجی‌هایی که با رضاخان دیدار داشته‌اند در توصیف او واژه «جانور درنده» را مورد استفاده قرار داده است. در خاطرات رجال همان دوره نیز مصادیقی از رفتارهای او وجود داشته است. ۴۴ هزار سند به نام رضاخان پهلوی طی ۱۶ سال صادر شده است که میانگین روزانه هفت سند به اسم او صادر شده است.

وی برخورد با روحانیت، شعائر دینی و عزاداری سیدالشهدا را بخشی از کودتای ۱۲۹۹ معرفی کرد و گفت: سید نورالدین حسینی‌الهاشمی در این دوران زندگی می‌کند و قصد عمل کردن به وظایف شرعی خود را دارد؛ فردی که در ۱۷ سالگی به درجه اجتهاد رسیده و قائل به حکومت اسلامی و اجرای حدود است. یکی از دلایلی که موجب تبعید وی شد مربوط به برخورد با یک شراب‌خوار بود که این موضوع موجب ناراحتی دبیر کنسولگری انگلیس در فارس شد.

سید معزالدین حسینی: «نائب الامام» پس از هفت سال تحقیق تولید شد

سید معزالدین حسینی پژوهشگر و فرزند سید نورالدین حسینی‌الهاشمی به نام‌گذاری این مستند اشاره کرد و گفت: «نائب الامام» به معنای این است که او معتقد به ولایت فقیه است؛ مرحوم آیت‌الله شیرازی در امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به‌عنوان نائب الامام شرکت می‌کرد. کمترین جست‌وجو در آثار وی می‌رساند که این لغت مورد حساسیت او بوده است.

وی با تاکید براینکه سید نورالدین حسینی‌الهاشمی معتقد به ولایت فقیه بود، گفت: آخرین برگ‌های زندگی سید نورالدین حسینی‌الهاشمی هماهنگ و هم‌عهد با جهاد نواب صفوی برای قیام مسلحانه بود. پیش از این نیز سید نورالدین در مسائل گوناگون به‌عنوان فردی که وظیفه اداره مسلمین در زمینه فرهنگ و اجتماع و سیاسی را برعهده داشت وارد میدان می شد.

این پژوهشگر با بیان مستند «نائب الامام» پس از هفت سال پژوهش و تحقیق تولید شده است، از عوامل تولید آن تشکر کرد و گفت: به صراحت عرض می‌کنم در دوران مشروطه کسی که با قدرت آیت‌الله شیرازی به میدان آمده باشد وجود ندارد.

در پایان این مراسم، با حضور غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان فارسی، سید معزالدین حسینی پژوهشگر و فرزند سید نورالدین حسینی‌الهاشمی، سردار سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب‌پرور رییس سابق سازمان بسیج، سردار رستم قاسمی از عوامل سازنده مستند «نائب الامام» تجلیل شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نغمه باران» کنسرت اینترنتی برگزار می کند/ اجرا در تالار وحدت


ارکستر مجلسی «نغمه باران» به سرپرستی و خوانندگی علی امیر قاسمی روز دوازدهم اسفند در تالار وحدت کنسرت اینترنتی اجرا می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باید به وضعیت پیرامون مجموعه تئاتر شهر رسیدگی شود و فضایی در شأن این بنا شکل بگیرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: منیژه محامدی این وضعیت را که مجموعه تئاتر شهر نه پارکینگ اختصاصی دارد و نه حریمی مشخص، نامناسب دانست که باید هر چه زودتر فکری برای آن بشود.

به گزارش سینماپرس، منیژه محامدی یکی از کارگردان‌های با سابقه و شناخته شده عرصه تئاتر ایران است که سال‌های متمادی در مجموعه تئاتر شهر به اجرای آثار خود پرداخته است. نمایش‌های «پرواز بر فراز آشیانه فاخته»، «سووشون» و «چشم‌اندازی از پل» از جمله آثار مطرحی هستند که محامدی در این مجموعه تئاتری کارگردانی کرده و به صحنه برده است.

وی به وضعیت پیرامون مجموعه تئاتر شهر انتقاد دارد و معتقد است که چنین فضا و محیطی برازنده یک مجموعه فرهنگی و هنری نیست.

محامدی درباره محیطی که تئاتر شهر در آن واقع شده، به مهر گفت: قبل‌ها مجموعه تئاتر شهر دارای حریمی مشخص بود. یادم هست وقتی که نمایش «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» را در تئاتر شهر اجرا می‌کردیم با استقبال خیلی خوب مخاطبان همراه بود و همان حریم مشخص باعث می‌شد تا مزاحمتی برای مخاطبان که تعدادشان خیلی زیاد بود ایجاد نشود و آنها به راحتی بتوانند در فضای اطراف و داخل تئاتر شهر حضور داشته باشند.

این کارگردان با سابقه تئاتر یادآور شد: در آن مقاطع زمانی تا قبل از اینکه حریم تئاتر شهر برداشته شود، فضای پیرامون مجموعه بسیار تمیز، پاک و امن بود.

کارگردان نمایش «سووشون» با بیان اینکه باید از تئاتر شهر محافظت شود، تصریح کرد: مجموعه تئاتر شهر نه پارکینگ دارد و نه حریمی مشخص. باید به این وضعیت رسیدگی شود.

محامدی معتقد است در فضای پیرامون و حریم تئاتر شهر می‌توان به شکلی درست فضایی هنرمندانه را شکل داد که برای هنرمندان تئاتر، مخاطبان و مردم فضایی مناسب و جذاب باشد.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: باید به وضعیت پیرامون مجموعه تئاتر شهر رسیدگی شود و فضایی در شأن این بنا شکل بگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشست مجازی «آواز سلیمانی» برگزار می‌شود


تعدادی از دست‌اندرکاران حوزه موسیقی و ترانه با برگزاری یک نشست مجازی درباره فعالیت‌های موسیقایی کشورمان در پاسداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفتگو می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قویا اعتقاد دارم موسیقی، مافیا دارد/به جایی رسیده‌ایم خیلی تهیه‌کننده با افتخار می‌گوید تیتراژ تلویزیونی را آنقدر می‌فروشم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آهنگسازی در برنامه “شب‌های هنر” با اشاره به مافیای موسیقی، گفت: کار به جایی رسیده که تهیه‌کننده‌ای با افتخار می‌گوید تیتراژ تلویزیونی را آنقدر می‌فروشم.

به گزارش سینماپرس، یکی از موضوعات مهم در تلویزیون، موضوع تیتراژ سریال‌ها و حضور خوانندگان در برنامه‌های تلویزیونی خصوصاً مناسبت‌ها است. نکته‌ای که پیش از این از مدیرکل موسقی و سرود سازمان صداوسیما هم پیگیرش شدیم؛ چرا که تیتراژها هم مانند سایر قطعات موسیقی باید از دفتر و موسیقی و سرود مجوز پخش بگیرند.

اتفاقاً در آن گفت‌وگو محمدمهدی نراقیان به این نکته اشاره کرد که: “یک خواننده با اجرای یک تیتراژ به مقدار قابل توجهی در مسیر حرفه‌ای پیشرفت می‌کند. از نظر ما صرفاً مجوز پخش داشتن برای انتخاب تیتراژ برنامه ملاک نیست؛ بلکه باید بین کیفیت موسیقی تیتراژ و صلاحیت عوامل آن با برنامه و اهمیت آن تناظر وجود داشته باشد. “

مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما همچنین در پاسخ به این سؤال که برای جلوگیری از رفتارِ تیمی و به‌گونه‌ای مافیا در موسیقی تیتراژ و یا حضور خوانندگان در برنامه‌های تلویزیونی چه تمهیداتی را در دستور کار دارید، تأکید کرد: “جریان غالبی در فضای تجاری موسیقی ما وجود دارد که لزوماً یک نفر یا دو نفر هم نیست. سازوکارهای اقتصادی و سیاسی و سلیقه و مخاطب جامعه این جریان غالب را شکل می‌دهد. به هر حال این جریان غلب طبیعتاً اثرش را روی آنتن تلویزیون هم می‌گذارد. “

شب گذشته در برنامه شب‌های هنر، بهنام صبوحی آهنگساز شناخته شده به نکاتی قابل تأمل درباره پرداخت پول برخی از خواننده‌ها به برنامه‌های پربیننده برای رونق کنسرت‌هایشان، پشت پرده تیتراژهای تلویزیونی و مافیای موسیقی اشاره کرد که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

بهنام صبوحی با اشاره به اینکه خیلی از موسیقی‌های امروزی فست‌فودی‌اند، تأکید کرد: در دهه‌های قبل کارهایی ساخته می‌شدند که تاریخ مصرف داشتند و هنوز هم ماندگار و دلچسبند اما آرام‌آرام آن عمق‌بخشی‌ها در ساخت موسیقی کمرنگ شد و موسیقی‌ها ماهیت فست‌فودی به خودش گرفت. شاید یکی از دلایل دیگر این توجه عمیق در ساخت موسیقی به این نکته هم برگردد که هنوز آن دوره بحث بیزینس و پول مطرح نبود.

وی افزود: متأسفانه بحث بیزینس و پول وارد موسیقی شد و این درآمدهای آشفته‌ای که از کنسرت‌ها بدست می‌آیند روند موسیقی را به سمت دیگری برد. در این یکی دو دهه، به جرأت می‌توانم بگویم با احترام به تمام دوستان خواننده، ما خواننده مؤلف نداریم. خواننده‌های ما الان بدون نقشه جلو می‌روند و فقط دنبال این موضوع‌اند که هوادارشان چه می‌خواهد و آن را می‌خوانند.

صبوحی خاطرنشان کرد: خواننده باید خودش باشد و شنونده را جذب کند. دلایلی که کارها ضعیف شده و خواننده‌های امروزی فکر می‌کنند مردم چه می‌پسندند آن اثر را اجرا می‌کنند؛ در گذشته این طور نبود و مردم خواننده‌های خوب را خودشان انتخاب می‌کردند و خواننده تنها به اجرای کار خوب فکر می‌کرد حتی اگر طرفدارانش ریزش داشته باشند. خواننده‌های الان یک مقداری بلاتکلیفند و هرکدام‌شان هرکاری می‌کنند.

این آهنگساز شناخته شده به پایین آمدن سلیقه مخاطب اشاره کرد و گفت: امروز سلیقه‌ها هم تغییر کرده و در این پایین آمدن سلیقه و ذائقه، ما خودمان مقصریم. البته فکر می‌کنم مردم هم وظیفه دارند از کارهای خوب حمایت کنند، چون موسیقی جزو هویت فرهنگی یک جامعه است. همان‌طور که در کشورهای دیگر برای موسیقی، سوبسید و امتیازات ویژه قائل می‌شوند.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو به معضل کارهای سفارشی اشاره کرد و افزود: یکی از معضلات این سال‌ها، کارهای سفارشی و بدون هیچ استفاده است. گاهی وقتی کار فاخر تولید می‌شود که آن دلچسبی را برای مخاطب ندارد؛ در سینما هم این اتفاق می‌افتد که با بهترین لوکیشن‌ها و طراحی صحنه و بازیگر هم در معرض دیدِ مخاطب قرار می‌گیرد هیچ لذتی را منتقل نمی‌کند.

صبوحی به انتقاد از رها شدن آموزش موسیقی، تأکید کرد: این هزینه کردن چه فایده‌ای دارد! اگر بخواهیم برای هنر خرج کنیم چه بهتر که در راه آموزش باشد. نسلی را پرورش بدهیم که الان آموزش موسیقی رها شده است حتی در هنرستان‌ها؛ ما آموزشگاه‌های زیادی داریم و با وجود تلاش‌هایی که در دانشگاه موسیقی می‌بینیم اما آن خروجی و جریان‌سازی که باید را ندارند.

او در بخش آخر این گفت‌وگو درباره مافیا در موسیقی صحبت کرد و گفت: دلیل به وجود آمدن مافیا یا بازار سیاه این است که سرمایه‌گذاری درستی نشده روی یک جریان درست! شاید این مافیای موسیقی به این دلیل راه افتاده که هیچ‌وقت جریان‌سازی درستی نکردیم که یکسری نسل درست موسیقیایی را پرورش بدهیم. قویاً اعتقاد دارم موسیقی، مافیا دارد؛ چرا که به جایی رسیده‌ایم خیلی تهیه‌کننده با افتخار می‌گوید تیتراژ تلویزیونی را آنقدر می‌فروشم و بابتش‌ آنقدر پول می‌گیرم.

این آهنگساز در پاسخ به این سؤال که صحت دارد برخی از خوانندگان رقم‌های ۱۰۰ میلیونی در چند برنامه پربیننده رد و بدل می‌شود تا کنسرت‌شان رونق بگیرد، تصریح کرد: کاملاً صحت دارد؛ من کسانی را می‌شناسم خیلی راحت به عنوان رابط معرفی کردند. وقتی یک خواننده ضعیف به واسطه اینکه پول داده، برای تیتراژ تلویزیونی می‌خواند یا تیتراژ سینمایی می‌خواهند و حتی بازیگری می‌کند. این دیگر می‌شود مافیا و اینجا دیگر بحث هنر و کیفیت نیست. تا وقتی که فقط جریان پول، تعیین کننده باشد این آشفته بازاری است که شاهدش هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیران گالری ها از موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کردند


برخی مدیران و نمایندگان گالری‌ها یکشنبه ۱۰ اسفند از نمایشگاه «ارمغان» و «عکس مفهومی» در موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع