X

بایگانی اسفند 22, 1399

دفتر سینمایی

«جنایت‌ بی‌دقت» به هنگ‌کنگ می‌رود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، «جنایت بی‌دقت» به کارگردانی شهرام مکری در بخش سینمای جهان چهل‌وپنجمین جشنواره فیلم هنگ‌کنگ حضور خواهد داشت. هفت فیلم دیگر از فیلمسازان ایرانی هم در این جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود.

در بخش سینمای جهان این فستیوال که از دوازده فروردین به مدت ۲ هفته برگزار می‌شود فیلم های ایرانی چون «جنایت بی‌دقت» به کارگردانی شهرام مکری، «منطقه پایانی» به کارگردانی بردیا یادگاری و احسان میرحسینی، «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی، «مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان، «رادیولوژی یک پرتره» به کارگردانی فیروزه خسروانی، «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی، «پسر-مادر» به کارگردانی مهناز محمدی و  … به نمایش گذاشته خواهد شد.

۲ فیلم «رادیولوژی یک پرتره» و «دشت خاموش» در بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم این فستیوال هم به نمایش درمی‌آیند.

این جشنواره از قدیمی‌ترین فستیوال‌های آسیایی است و امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، امکان دعوت از مهمانان خارجی را نخواهد داشت. در بخش‌های دیگر این فستیوال مروری بر سینمای ژاپن و بخش رقابتی فیلمسازان جوان چین هم به چشم می‌خورد.

«جنایت بی‌دقت» به تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر محصول موسسه فرهنگی هنری کارنامه است و پخش جهانی آن را نسرین میرشب در کمپانی «دریم لب» بر عهده دارد. این فیلم پیش از این در بخش رقابتی جشنواره هایی نظیر ونیز  و شیکاگو به نمایش گذاشته شده و جایزه هوگوی نقره ای شیکاگو را به دست آورده است. فستیوال های ویناله، توکیو فیلمکس، مد فیلم، شارجه، داکا و … از دیگر جشنواره هایی هستد که «جنایت بی دقت» در آنها حضور داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۰ با اجرای علی ضیا+تیزر


علی ضیا از ۲۸ اسفند ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۰ شبکه یک را با آیتم‌های گوناگون و جذاب و حضور چهره‌های محبوب اجرا می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حرکت عجیب بازیگری که مجری برنامه به خاطرش عذرخواهی کرد!+ فیلم


سامان صفاری بازیگر در برنامه قرنطینه خاطره‌ای را تعریف کرد که مجری برنامه به خاطر آن معذرت خواهی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرنخ؛ اثری جذاب و ماندگار پس از ۲۵ سال


سریال سرنخ از جمله مجموعه‌های تلویزیونی به شمار می‌رود که با وجود گذشت نزدیک به ۲۵ سال همچنان اثری جذاب است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بهمنی: مدیران نالایق و ناکارآمد سینمای دفاع مقدس را به نابودی و انحطاط کشانده اند/ اسلاملو: تا مدیران پایبند به اصول انقلاب روی کار نیایند وضعیت سینمای دفاع مقدس بهبود نمیابد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمید بهمنی و محمدرضا اسلاملو ۲ سینماگر و کارشناس فرهنگی کشور همزمان با ۲۲ اسفند روز بزرگداشت شهدا با انتقاد از کم کاری هنرهفتم در خصوص پرداختن به زندگی شهدا متذکر شدند: مدیران نالایق و ناکارآمد سینمای دفاع مقدس را به نابودی و انحطاط کشانده اند و تا زمانی که نفوذی ها که از براندازان خط فکری می گیرند در سینما احاطه داشته باشند ما شاهد چنین وضعیت بغرنج و بحرانی خواهیم بود؛ ما نیاز به مدیران انقلابی داریم و تا مدیران پایبند به اصول انقلاب روی کار نیایند وضعیت سینمای دفاع مقدس بهبود نمیابد.

به گزارش سینماپرس شهید و شهادت در فرهنگ اسلامی از جایگاه رفیع برخوردار است؛ درباره مقام شهیدان، روایات زیادی در منابع اسلامی دیده می شود که حکایت از عظمت فوق العاده ارزشمند شهیدان دارد. به عنوان مثال در حدیثی از رسول اکرم حضرت محمد مصطفی (ص) می خوانیم: «اِنَّ فَوْقَ کُلِّ بِرٍّ بِرّاً حَتّی یُقْتَلَ الرَّجُلُ شَهِیْداً فِی سَبِیْلِ اللّهِ»؛ (بالاتر از هر نیکی، نیکی دیگری وجود دارد تا به شهادت در راه خدا رسد که برتر از آن چیزی متصور نیست). همچنین در حدیث دیگری از آن حضرت نقل شده است: «اَلْمُجاهِدُونَ فِی اللّهِ تَعالی قُوّادُ اَهْلِ الْجَنَّهِ»؛ (مجاهدان راه خدا رهبران اهل بهشتند!). از سوی دیگیر در حدیث دیگری از امام باقر(علیه السلام) می خوانیم: «ما مِنْ قَطْرَه اَحَبُّ اِلَی اللّهِ مِنْ قَطْرَهِ دَم فِی سَبِیْلِ اللّهِ، اَوْ قَطْرَه مِنْ دُمُوعِ عَیْن فِی سَوادِ اللَّیْلِ مِنْ خَشْیَهِ اللّهِ، وَ ما مِنْ قَدَم اَحَبُّ اِلَی اللّهِ مِنْ خُطْوَه اِلی ذِی رَحِم، اَوْ خُطْوَه یُتِمُّ بِها زَحْفاً فِی سَبِیْلِ اللّهِ»؛ (هیچ قطره ای محبوب تر در پیشگاه خدا، از قطره خونی که در راه او ریخته می شود، یا قطره اشکی که در تاریکی شب از خوف او جاری می گردد، نیست، و هیچ گامی محبوب تر در پیشگاه خدا از گامی که برای صله رحم برداشته می شود، یا گامی که پیکار در راه خدا با آن تکمیل می گردد، نمی باشد).

جایگاه شهید آنقدر بالا است که خداوند در قرآن کریم سخنان بسیاری در رابطه با جایگاه رفیع شان فرموده است و آیات و احادیث بسیاری در رابطه با شهدا و جایگاه شان وجود دارد. مقام معظم رهبری هم بارها در سخنان شان به جایگاه مهم شهدا اشاره کرده اند؛ به عنوان مثال ایشان در جایی فرموده اند: «وظیفه قدردانی از ایثارگران به ویژه شهیدان، فریضه ای عینی و همیشگی است.»

ایران اسلامی هم طی سال های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شهدای بسیاری را تقدیم اسلام و انقلاب و دفاع از  میهن کرده است؛ شهدایی که هریک از آن ها جایگاهی عظیم دارند، شهدایی که همه ملت برای همیشه به آن ها و خانواده های شان مدیون هستند، شهدایی که اگر نبودند شاید امروز سرنوشت دیگری برای مردمان این دیار رقم می خورد.

حال با توجه به این مباحث از خودمان سوأل می کنیم که جایگاه شهدا در سینمای ایران اسلامی کجاست؟ چرا ما باید در سینمای مان شاهد بیکاری بخش اعظمی از سینماگران دغدغه مند حوزه مقاومت و دفاع مقدس باشیم و به جای تولید آثار استراتژیک و ارزشمند در رابطه با زندگی شهدای کشورمان فیلم هایی سخیف با مضامین غیراخلاقی تولید شود؟ چرا ما امروزه به جایی رسیده ایم که برای مدیران و مسئولان سینمایی مان تنها خوش آمد غربی ها و جشنواره های غربی مهم شده است؟ چرا سینمای ایران سرشار از لودگی های مهوع شده اما از تولید آثار با ارزش در رابطه با زندگی شهدا خبری نیست؟

سوألی که همزمان با روز بزرگداشت شهدا به هر ذهن آگاه و بیداری خطور می کند این است که ما اساساً در کشورمان برای زنده نگاه داشتن یاد و نام شهدا، اهداف و آرمان های آن ها و آنچه باعث شد تا آن ها از دنیا بگذرند و به ره سعادت برسند چه کرده ایم؟

حوزه فرهنگی و هنری کشور و به خصوص سینمای ایران و باز هم به خصوص طی سال های اخیر برای تبیین و تفهیم آرمان ها و اهداف و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافع حرم چه قدمی برداشته است؟ چرا سینمای ایران جایگاهی شده برای حضور نااهلانی که به واسطه خون همین شهدای بزرگوار اینک آزادانه کار می کنند اما آثارشان بر ضد منافع و سیاست های کلان نظام و کشور است؟

چرا جشنواره فیلم فجر که به عنوان یکی از دستاوردهای مهم حوزه فرهنگی و هنری کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی شناخته می شود باید سرشار از فیلم های سیاه، یأس برانگیز و تلخ باشد و کمترین آمار آن به فیلم های دفاع مقدسی و ارزشی اختصاص پیدا کند؟

 هر سال در این روز مهم و ارزشمند یادمان می آید که عرصه فرهنگ و هنر کشور در خصوص بزرگداشت این شهدای والامقام کار شایسته ای انجام نداده و به ویژه دست هنرهفتم همواره در این حوزه خالی بوده است؛ این سوأل سال ها است مطرح می شود که سینما به عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین ابزار رسانه ای برای معرفی شهدای دلپاک و افتخارآفرین تا چه حد نقش داشته است؟ آیا کم کاری در این زمینه در دهه های گذشته و در مدیریت های قبلی سینمایی کشور قابل کتمان است؟ آیا عدم گرایش اغلب فیلمسازان به معرفی این عزیزانی که تنها در برخی برنامه ها و مراسم سینمایی از آنها به نیکی و احترام یاد می شود و دیگر هیچ؛ را می توان منکر شد؟ آیا زمان آن نرسیده که بپذیریم بنا به فرمایش رهبر مدبر و فرزانه انقلاب اسلامی، در حوزه دفاع مقدس و معرفی فرماندهان شهیدی که مرزهای این کشور را با چنگ و دندان برای رفاه ما حفظ کردند قصور جدی صورت گرفته است؟

اینک همزمان با روز بزرگداشت شهدا به این بهانه از ۲ سینماگر و کارشناس فرهنگی و مطرح کشور آقایان: حمید بهمنی و محمدرضا اسلاملو سوأل کرده ایم که چرا ما باید در سینمای ایران شاهد بیکاری بخش اعظمی از سینماگران دغدغه مند حوزه مقاومت و دفاع مقدس باشیم و به جای تولید آثار استراتژیک فیلم هایی ضداخلاقی، ضدارزشی، سیاه و تلخ تولید شود؟ چرا امروزه ما به جایی رسیده ایم که برای مدیران و مسئولان سینمایی مان تنها خوش آمد غربی ها وجشنواره های غربی مهم است؟ چرا مدیران سینمایی برخلاف شعارها و وعده های شان هیچ تدبیری برای بهبود وضعیت کیفی سینمای مهم و ارزشمند دفاع مقدس نمی کنند و چرا این سینمای مهم روز به روز بیشتر به انحطاط کشیده می شود؟

حمید بهمنی کارگردان مطرح سینما در این باره به سینماپرس گفت: نکته بسیار مهمی که بسیاری از مدیران فرهنگی و سینمایی از درک آن عاجز هستند این است که با پرداختن به زندگی و جایگاه شهدا جامعه از گزند و انحراف دور می ماند و ایمن می شود. مدیران سینمایی هنوز به این باور نرسیده اند که ما اگر به داشته های مان اندیشه نکنیم و با ایمان و اعتقاد و عزم راسخ مبادرت به تولید فیلم نکنیم دشمن وارد میدان شده و به ما خط می دهد تا بر اساس منافع آن ها گام برداریم.

وی ادامه داد: بی تردید متولیان سینمای دفاع مقدس مثل بنیاد شهید، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، سازمان اوج، حوزه هنری و سایر نهادهای سینمایی دولتی مانند سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و خلاصه هر نهادی که بودجه در اختیار دارد موظف است در خصوص زندگی شهدا مبادرت به تولید فیلم کند. همه ما به خوبی می دانیم که برخلاف گفته مدیران هم پول و هم امکانات کافی برای تولید آثار ارزشمند در این حوزه مهیا است و اگر تولیدی صورت نمی گیرد به علت ناکارآمدی مدیرانی است که راه خودشان را گم کرده اند! در واقع مدیران نالایق و ناکارآمد سینمای دفاع مقدس را به نابودی و انحطاط کشانده اند!

این سینماگر در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما چرا همواره تمامی مسئولان مشکلات مالی را مانع از تولید آثار سینمای دفاع مقدس می دانند اظهار داشت: همانطور که عرض کردم پول هست و اگر مدیری نبود پول را بهانه می کند به علت ناکارآمدی خودش است. مشکل ما عدم اتحاد میان دستگاه های فرهنگی و هنری و عدم دغدغه مندی لازم از سوی مدیران است. بی شک اگر دستگاه های مختلفی که پیش از این ذکر کردم با هم متحد شوند یک همگرایی خوبی به وجود می آید و ما می توانیم شاهد رشد و تعالی سینمای ارزشمند دفاع مقدس باشیم.

بهمنی تأکید کرد: ما باید یک قرارگاه فرهنگی در کشور ایجاد کنیم؛ ما اگر با هم متحد باشیم می توانیم روی دست سینمای هالیوود بزنیم. بی شک اگر ضعف ما در حیطه مدیریتی است باید مدیری را بیاوریم که دغدغه سینمای ارزشمند داشته باشد. ما باید صندوق حمایت از سینمای جنگ طراحی کنیم و سیاست های تشویقی برای تولید اثر در این گونه مهم ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: مدیری که دست روی دست بگذارد و منتظر پول از این طرف و آن طرف باشد به درد سینمای دفاع مقدس نمی خورد. مدیری خوب است که مطالبه گری کند، یقه گیری کند و برود برای کار کردن در خصوص شهدا پول درآورد. ما نباید فراموش کنیم که آرامش امروزمان را مدیون این شهدای والامقام هستیم.

محمدرضا اسلاملو دیگر کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: تا مدیران پایبند به اصول انقلاب روی کار نیایند وضعیت سینمای دفاع مقدس بهبود نمیابد؛ ما با مدیرانی روبرو هستیم که مرتب شعار حمایت از سینمای دفاع مقدس می دهند این برایشان یک عادت روزمره شده و ما تا زمانی که با این شعارهای کلیشه ای و مبالغه آمیز و تکراری روبرو هستیم نمی توانیم شاهد هیچ اتفاق مثبت و سازنده ای در سینمای دفاع مقدس باشیم.

وی ادامه داد: پرداختن به زندگی شهدا جزو ضروریات است و سینما و تلویزیون باید تولیدات انبوهی در این حوزه ها داشته باشند. ما باید روی طرح ها و فیلمنامه های به روز که بتواند با ذائقه مخاطب امروزی و به ویژه نسل جوان ارتباط برقرار کند کار جدی کنیم. یک فیلمنامه نویس یا طراح وقتی فیلمنامه را می نویسند نباید تنها حول محور جزئیات زندگی شهید که باتقوا و… بوده تمرکز کنند، آن ها باید نشان بدهند که شهید قبل از شهادتش به اوج رسیده و از تاریکی نجات پیدا کرده است.

اسلاملو خاطرنشان کرد: ما نباید در سینمای جنگ و دفاع مقدس همیشه دم دستی ترین مفاهیم را نشان بدهیم. ارزش هر کدام از شهدای ما به اندازه نورانیتی بود که از خدا و اهل بیت (ع) کسب کرده بودند و ما باید این فضا را در آثارمان به تصویر بکشیم.

این سینماگر تصریح کرد: بنده بارها گفته ام و باز هم تکرار می کنم مدیران سینمایی ما به انقلاب و شهدا باور ندارند. به حقیقت نرسیده اند. وقتی غربی ها یک قهرمان خیالی از خودشان می سازند جون به آن باور دارند قهرمان شان در دنیا مطرح می شود اما ما که در سرزمینی زیست می کنیم که سرشار از قهرمان است به دلیل ناباور بودن به آن ها نتوانسته ایم آثار ارزشمندی در این حوزه تولید کنیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: از سوی دیگر ما نباید اجازه دهیم یک فیلمساز جنگ هر خزعبلاتی که می خواهد بگوید؛ متأسفانه ما در این سال ها با فیلم هایی در سینمای دفاع مقدس روبرو بوده ایم که اصلا دفاع مقدس را زیر سوأل برده بودند و این اتفاق بسیار تلخ تر از عدم پرداخت به این گونه مهم سینمایی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصمیمی برای اکران «منصور» نداریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده فیلم سینمایی «منصور» بیان کرد بهترین زمان برای اکران این فیلم سینمایی فصل پاییز است.

به گزارش سینماپرس، جلیل شعبانی تهیه کننده سینما با اشاره به اینکه پروانه نمایش فیلم سینمایی «منصور» صادر شده است، به مهر اظهار داشت: در حال حاضر تصمیمی برای اکران این فیلم سینمایی نگرفته‌ایم و منتظر هستیم ببینیم وضعیت اکران به چه شکل خواهد بود تا بهترین زمان را برای نمایش «منصور» در نظر بگیریم.  وی بیان کرد: ما در نوبت اکران نوروزی نبودیم به همین دلیل این فیلم بی شک یکی از گزینه‌های اکران نوروزی نیست.  این تهیه‌کننده سینما توضیح داد: بهترین زمان برای اکران این فیلم سینمایی، اوایل پاییز است، البته به این شرط که چرخ سینماها راه بیفتد چرا که ما به دنبال مخاطب هستیم.  شعبانی در پایان با اشاره به اینکه نسخه‌ای که برای اکران «منصور» آماده شده همان نسخه‌ای است که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، گفت: امیدوارم شرایط مناسب برای اکران فیلم‌های سینمایی فراهم شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فروش چشمگیر یک اثر هنری کاملا دیجیتال


یک هنرمند آمریکایی با به فروش رساندن نخستین اثر هنری کاملا دیجیتالی در حراجی به یکی از گران‌ترین هنرمندان زنده جهان تبدیل شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متاسفانه در پرداخت به موقعیت‌های اجتماعی و موضوعات روز دست به عصا حرکت کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهاب عباسی کارگردان مجموعه نوروزی «دست‌انداز» از محدودیت‌ها در مجموعه‌های طنز سخن گفت و بیان کرد که این محدودیت‌ها نگران‌کننده است.

به گزارش سینماپرس، شهاب عباسی کارگردان مجموعه «دست‌انداز» که برای نوروز ۱۴۰۰ پخش می‌شود درباره این مجموعه به مهر بیان کرد: این مجموعه از چند آیتم کوتاه تشکیل شده است و فضایی مشابه «خنده بازار» دارد و البته در مضامین تفاوت‌هایی هم دارد.   وی درباره اینکه مخاطب امروز چقدر از مجموعه‌های آیتمی استقبال می‌کند، بیان کرد: کارهای آیتمی هنوز با استقبال مواجه می‌شود و مخاطب خود را دارد. به نظرم همه جا می‌شود این آیتم‌های کوتاه را دید، چه در مکان‌های عمومی مثل فروشگاه، مترو و محل کار و چه در خانه، به هر حال مخاطب با آنها ارتباط برقرار می‌کند.   کارگردان «خنده بازار» با اشاره به نگرانی خود از ساخت مجموعه طنز «دست‌انداز» عنوان کرد: نگرانی من در مورد محدودیت‌های رو به افزایش و سخت‌گیرانه در زمینه ساخت اثر است که باعث می‌شود ما در حوزه شوخی سازی و تامین محتوای سیاسی، فرهنگی و حتی ورزشی محتاطانه تر عمل کنیم و متاسفانه در پرداخت به موقعیت‌های اجتماعی و موضوعات روز دست به عصا حرکت کنیم.   وی اضافه کرد: آرزوی ما این است که بتوانیم شفاف‌تر و راحت تر وارد موضوعات مورد نظر مردم شویم چراکه اگر دغدغه‌ها و حرف‌های دل مردم را بیان کنیم حال مردم ما بهتر خواهد شد و از این نوع شوخی‌ها خوشحال می‌شوند.   عباسی درباره شوخی با چهره‌های هنری و ورزشی در این مجموعه عنوان کرد: فعلاً در مقطع عید بخش پارودی نداریم اما در زمان‌های دیگر به این نوع شوخی‌ها نیز فکر خواهیم کرد.   این بازیگر و کارگردان درباره شوخی‌هایی که خودم مردم در فضای مجازی می‌سازند و منتشر می‌کنند و تولید برنامه در مقایسه با آنها بیان کرد: فضای مجازی کار را سخت می‌کند زیرا علی رغم داشتن آگاهی از موضوعات روز و توانمندی در ساخت آیتم، محدودیت‌هایی در تلویزیون داریم در صورتی که در فضای مجازی و اینستاگرام این حجم از سختی کار وجود ندارد، محدودیتی هم ندارند. اما ما باید با قواعد خاص و چارچوب‌های مشخص با فضای گسترده مجازی رقابت کنیم و همین کار ما را با چالش بیشتری مواجه کرده است.   عباسی درباره دلیل رکود مجموعه‌های طنز در چند سال اخیر بیان کرد: یک دلیل همین محدودیت‌هاست، گاهی هم متن‌های محکم و درست نداریم. در عین حال شرایط را هم باید همیشه در نظر گرفت مثل کارگردانی که همه فیلم‌هایش خوب از آب در نمی‌آید در هر کاری هم ممکن است طبق شرایطی که به وجود آمده یک شوخی یا خروجی نهایی، جذاب در نیاید.   «دست‌انداز» مجموعه طنز نوروزی شبکه نسیم است که در ۹۰ قسمت ساخته می‌شود و ۱۵ قسمت آن در نوروز ۱۴۰۰ روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سناریوی برای مختومه کردن ماجرای «فتنه انگیزی ستون پنجم فرهنگی» در تلویزیون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با آغاز بازپخش سریال «پایتخت ۶» مخاطبان این مجموعه تلویزیون منتظر پخش دو قسمت پایانی هستند. پایانی که می‌تواند آغاز گمانه‌زنی‌ها برای ساخت فصل‌های بعدی این سریال باشد.

به گزارش سینماپرس، از شب گذشته و با آغاز بازپخش  سری  ششم «پایتخت» آنتن تلویزیون رنگ و بوی نوروز گرفت. اگرچه «پایتخت» برخلاف بسیاری از نوروزهای دهه نود، امسال و در ایام نوروز روی آنتن نمی‌رود اما قسمت‌های انتهایی آن در آستانه تحویل سال پخش خواهد شد. به این ترتیب انتهای این دهه نیز همچون آغاز آن با این سریال پرمخاطب و خبرساز همراه شود.

قرار است سریال «پایتخت ۶» که نوروز ۹۹ از تلویزیون پخش شد، به صورت خلاصه و در قالب ۷ قسمت  ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه یک بازپخش شود؛ روندی که از پنجشنبه شب (۲۱ اسفند) و همزمان با عید مبعث آغاز شد. همچنین دو قسمت جدید این فصل که در  روزهای پایانی سال تصویربرداری شده است، در روزهای ۲۹ و ۳۰ اسفند ماه از شبکه یک پخش خواهد شد.

سناریوی برای مختومه کردن ماجرای «فتنه انگیزی ستون پنجم فرهنگی» در تلویزیون

آن گونه که اعلام شده است، قصه دو قسمت پایانی «پایتخت ۶» نگاهی طنزآمیز به برخی مسائل و حواشی کرونا دارد و درحقیقت روند قصه ۱۵ قسمت قبلی را تکمیل می‌کند. سریال «پایتخت ۶» سال گذشته به دلیل شیوع کرونا در کشور نیمه تمام ماند و عوامل در همان زمان وعده ساخت قسمت‌های پایانی منوط به بهترشدن شرایط را داده بودند.

بخش عمده‌ای از روند تولید این فصل با شیوع ویروس کرونا هم‌زمان شد. درنتیجه داستان آن با نوعی شتاب‌زدگی و آشفتگی به پایان رسید. ضمن این‌که در نبود زنده‌یاد خشایار الوند به‌زعم بسیاری از مخاطبان و کارشناسان، داستان پایتخت ۶ و متن و دیالوگ‌های آن از جذابیت و استحکام همیشگی برخوردار نبود. وضعیتی که نوک پیکان انتقادات را بیش از هر کس به سمت آرش عباسی، نویسنده سریال و از دوستان نزدیک محسن تنابنده و احمد مهرانفر نشانه رفته بود.

«پایتخت ۶» در کنار حواشی محتوایی فراوان و دیالوگ‌های تند و تیزی که به خطوط قرمز سریال سازی در ایران نزدیک می‌شد، در قسمت پایانی هم حاوی سکانس‌هایی بود که به شکلی روشن ذهن مخاطب را به یک فیلم پیش از انقلاب با حضور ستارگان سینمای آن دوران ارجاع می‌داد. مهم‌تر از این موضوع، ناتمام‌ماندن داستان و مشخص نشدن فرجام شخصیت‌های پایتخت ۶ بود که بینندگان پیگیر این سریال را در روزهای پایانی تعطیلات کرونایی نوروز سال ۹۹ غافلگیر کرد.

سناریوی برای مختومه کردن ماجرای «فتنه انگیزی ستون پنجم فرهنگی» در تلویزیون

طلب مخاطبان پایتخت در حال وصول شدن

در دوازدهم فروردین ۹۹ سیروس مقدم با اعلام رسمی ناتمام ماندن داستان فصل ششم «پایتخت» به دلیل شیوع کرونا، عنوان کرد: «قسمت‌های آخر پایتخت، طلب مخاطبان از ما باشد».

او در همان زمان در گفت‌وگویی که با روابط عمومی سیمافیلم داشت با اشاره به این‌که خانواده‌های گروه سازنده پایتخت مثل دیگران، نگران فرزند، همسر، والدینشان و … هستند افزود: «پایتخت در ۱۵ قسمت طبق قرار و تعهدش در تعطیلات نوروز پخش شد و تنها قسمت‌های آخر و فینال آن طلب مخاطبان از ماست که ان‌شاءالله در اولین روزی که وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام وضعیت عادی نمودند، تیم پایتخت دور هم جمع شده و فینال را ساخته و در یکی از اعیاد مثل عید فطر و یا… به محضر مردم عزیز تقدیم می‌کنند». مقدم در نشست نقد و بررسی سریال در شبکه یک نیز این وعده را که با تأیید مهدی فرجی، مشاور پروژه نیز همراه شد، تکرار کرد.

با این‌حال عید فطر و قربان و غدیر و مناسبت‌های دیگر هم گذشت و این وعده رنگ حقیقت نگرفت. از سوی دیگر درگیرشدن برخی از بازیگران این سریال در پروژه‌های دیگر، ساخت ادامه سریال را به یک چالش جدی بدل کرد.

سرانجام و پس از کش و قوس های فراوان، مدیر روابط عمومی معاونت سیما در اظهارنظری متفاوت از بازپخش خلاصه هفت‌قسمتی «پایتخت ۶» از عید مبعث (۲۱ اسفند) و پخش دو قسمت جدید در روزهای ۲۹ و ۳۰ اسفند خبر داد.

 جلسه توجیهی برای پایان‌بندی شایسته

حمید خواجه‌نژاد به دستور رئیس سازمان برای بررسی خطا و اشکالات سکانس پایانی این مجموعه نیز اشاره کرد و افزود: هیئت ویژه‌ای در معاونت سیما تشکیل شد و پس از بررسی‌های مختلف درنهایت مشخص شد بی‌توجهی و کم‌دقتی‌هایی موجب اشکالات بخش‌هایی از آخرین قسمت شده است.

 وی همچنین از جلسه سیروس مقدم، با رئیس سازمان صداوسیما پیش از آغاز تصویربرداری دو قسمت پایانی هم خبر داد و گفت: در این نشست آقای مقدم با بیان توضیحاتی اذعان داشت سوءنیتی برنامه‌ریزی‌شده در کار نبود، اما رسانه‌های بیگانه با اهداف سوء خود روی آن موج‌سواری کردند و گروه سازنده موظف شد فصل ۶ را با پایان‌بندی شایسته و مورد انتظار مخاطبان به سرانجام برساند.

سناریوی برای مختومه کردن ماجرای «فتنه انگیزی ستون پنجم فرهنگی» در تلویزیون

به این ترتیب پرونده تولید پایتخت ۶ با این رایزنی ها و جلسات توجیهی به پایان رسید. درحال حاضر هم عومال سازنده در رامسردر حال تصویربرداری دو قسمت با قیمانده هستند و طبق آخرین اخبار بیش از ۸۰درصداز تصویربرداری به پایان رسیده است.

با توجه به توضیحات معاونت سیما به نظر می‌رسد سازندگان پایتخت ترجیح می‌دهند که پایان داستان  این سریال  با کمترین حاشیه  و جنجال رقم بخورد. با این حال باید برای تحقق این پیش‌بینی و ارزیابی کیفیت این مجموعه، تا روزهای پایانی سال و پخش دو قسمت پایانی منتظر ماند. موضوعی که می‌تواند زمینه را برای ساخت فصل‌های بعدی این سریال نیز فراهم کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جنایت‌ بی‌دقت» به چین می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «جنایت بی‌دقت» به کارگردانی شهرام مکری در بخش سینمای جهان جشنواره فیلم هنگ‌کنگ به نمایش در می آید.

به گزارش سینماپرس، «جنایت بی‌دقت» به کارگردانی شهرام مکری در بخش سینمای جهان چهل‌وپنجمین جشنواره فیلم هنگ‌کنگ حضور خواهد داشت. هفت فیلم دیگر از فیلمسازان ایرانی هم در این جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود.   در بخش سینمای جهان این فستیوال که از دوازده فروردین به مدت ۲ هفته برگزار می‌شود فیلم های ایرانی چون «جنایت بی‌دقت» به کارگردانی شهرام مکری، «منطقه پایانی» به کارگردانی بردیا یادگاری و احسان میرحسینی، «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی، «مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان، «رادیولوژی یک پرتره» به کارگردانی فیروزه خسروانی، «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی، «پسر-مادر» به کارگردانی مهناز محمدی و  … به نمایش گذاشته خواهد شد.   ۲ فیلم «رادیولوژی یک پرتره» و «دشت خاموش» در بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم این فستیوال هم به نمایش درمی‌آیند.   این جشنواره از قدیمی‌ترین فستیوال‌های آسیایی است و امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، امکان دعوت از مهمانان خارجی را نخواهد داشت. در بخش‌های دیگر این فستیوال مروری بر سینمای ژاپن و بخش رقابتی فیلمسازان جوان چین هم به چشم می‌خورد.   «جنایت بی‌دقت» به تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر محصول موسسه فرهنگی هنری کارنامه است و پخش جهانی آن را نسرین میرشب در کمپانی «دریم لب» بر عهده دارد. این فیلم پیش از این در بخش رقابتی جشنواره هایی نظیر ونیز  و شیکاگو به نمایش گذاشته شده و جایزه هوگوی نقره ای شیکاگو را به دست آورده است. فستیوال های ویناله، توکیو فیلمکس، مد فیلم، شارجه، داکا و … از دیگر جشنواره هایی هستد که «جنایت بی دقت» در آنها حضور داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع