X

بایگانی فروردین 6, 1400

دفتر سینمایی

«عزیز» به اکران آنلاین رسید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای فیلم کوتاه «عزیز»، پس از اکران موفق فیلم کوتاه «عزیز» به نویسندگی و کارگردانی مهدی برزُکی در گروه سینمایی «هنر و تجربه»، این فیلم قرار است در پلتفرم وُدیو برای مخاطبان به نمایش درآید.

فیلم کوتاه «عزیز» دومین تجربه فیلم کوتاه داستانی و ششمین فیلم مهدی برزًکی است که جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین صدابرداری، بهترین بازیگر زن و لوح افتخار گروه «هنر و تجربه» را در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دست آورد. این فیلم همچنین در سومین جشنواره ملی فیلم آیات و اولین جشنواره «هنر زنده است» به عنوان بهترین فیلم کوتاه داستانی معرفی و تقدیر شد.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «در مراسم چهلم پدر خانواده حضور زن غریبه ای باعث دردسرهایی برای اعضای خانواده مرحوم می‌شود..»

در این فیلم کوتاه، یاسمن نصیری، فرزانه آیافت، شهلا خدیوی، یوسف محمدی، مهدی جعفری، فاطمه عباسپور، زینب آکار، حسام الدین دیمکار، غلامرضا اکبری، مهدی رضایی، محمد جواد اسماعیل زاده و مریم حسن زاده ایفای نقش داشتند. دیگر عوامل «عزیز» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: مهدی برزُکی، فیلمبردار: رضا قاسمی، صدابردار: مصطفی بهمنی، صداگذار: حسین قورچیان، تدوینگر: ماهان عمادی، آهنگساز: نیما امین، طراح صحنه: فرهاد نصر، طراح لباس: مهسا افسری کالریست: ایمان سلیمی، گرافیک: میدیا کیاست، گریم: مرضیه بابایی، عکاس: تینا کچویان، مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی، مدیر تولید: سعید قربانی، تهیه کننده: انجمن سینمای جوان دفتر کاشان و مهدی برزُکی.

برای تماشا و خرید بلیت به صفحه فیلم در «ودیو» مراجعه کنید یا اینجا کلیک کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا بازی در «مادر» علی حاتمی را نپذیرفتم؟/ کار در روز عروسی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، فاطمه معتمدآریا با تبریک سال ۱۴۰۰ گفت: امیدوارم سال جدید برای همه اتفاق‌های خوبی بیافتد، همراه با سلامتی، آرامش و صلح برای همه مردم و به دور از بیماری‌ها باشد و سینمای ایران مانند سال‌های گذشته سینمای پرفروغی شود.

وی با بیان اینکه کودکی درخشانی با پدر و مادر استثنایی داشته است، افزود: از ۱۳ سالگی به سمت تئاتر رفتم اما از ۹ سالگی از صبح تا ظهر به تشویق مادرم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودم و آموزش می‌دیدم.

معتمدآریا درباره اولین حضورش در عرصه بازیگری نیز توضیح داد: یادم می‌آید تیرماه سال ۱۳۵۴ تصمیم گرفتم بازیگر شوم همان اندازه جدیت داشتم و برایم مهم بود که امروز حرفه‌ام برایم مهم و جدی است.

وی با اشاره به حضور مستمرش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: در آن دوره با زنده یاد علیرضا توپچیان، فرشته صدرعرفایی، ایرج طهماسب، حمید جبلی، محمدعلی طالبی، حسن حسندوست، همایون اسعدیان هم دوره بودیم اما دوره‌های قبل تر از ما افرادی از کانون برخاستند که امروز جزء اسطوره‌های فرهنگی جامعه هستند. همچون زنده یاد عباس کیارستمی، علی اکبر صادقی، فرشید مثقالی، بهرام بیضایی، امیر نادری، ناصر تقوایی.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۶۰ ازدواج کرده است، بیان داشت: یادم می‌آید شب عروسی‌ام سر تمرین «یک جفت کفش برای زهرا» بودم و خجالت می‌کشیدم به کارگردان بگویم می‌خواهم عروسی کنم. سر تمرین به آقای شاه محمدلو گفتم می‌شود امروز زودتر بروم، از من سوال کرد چرا و من گفتم می‌خواهم ازدواج کنم و ایشان گفت همین الان تعطیل می‌کنیم و همه باهم می‌آییم عروسی که جمعه تعطیل بود و من از شنبه دوباره برگشتم سرکار.

«ناصرالدین شاه آکتور سینما» یکی مهمترین آثار سینمای ایران

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تنها وقفه کاری‌ام دوران کرونا بوده است، حتی زمانی که بچه‌ام به دنیا آمد شب قبلش سرکار بودم که ۱۰ روز استراحت کردم و دوباره برگشتم.

معتمدآریا با بیان اینکه با فیلم «شهر موش‌ها» وارد سینما شده است اما اولین بازی‌اش در فیلم «جدال» بوده است، گفت: در «شهر موش‌ها» صدا پیشه نارنجی و خواهر عینکی بودم و این فیلم بازخورد خوبی داشت و بسیار موفق بود زیرا آدم‌های باتجربه‌ای در این فیلم حضور داشتند.

وی درباره فیلم «ناصرالدین شاه آکتور سینما» نیز توضیح داد: یکی از مهمترین فیلم‌های تاریخ سینمای ما «ناصرالدین شاه آکتور سینما» است زیرا مروری است از همه اتفاقاتی که در ۱۰۰ سال در سینمای ما افتاده است. خودم بسیاری از صحنه‌های فیلم را می‌دیدم شگفت زده می‌شدم زیرا چیزی در حدود ۲ ساعت گریم این نقش طول می‌کشید و فیلمبرداری شروع می‌شد تا من گریمم تمام شود و برای قسمت‌های مربوط به خودم جلوی دوربین می‌رفتم. یادم می‌آید زمانی که در حال گریم بودم از صدای زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی و هیجان آقای مخملباف به حیاط کاخ گلستان می‌آمدم تا ببینم چه کاری انجام می‌دهند. هرچه زمان از ساختن این فیلم می‌گذرد تازه نقش و نگارهای آن مشخص‌تر می‌شود.

وی درباره ایفای نقش «دختر لر» نیز گفت: «دختر لر» فیلم محبوب پدرم بود و این فیلم را در سینما دیده بود و دیالوگ‌هایش را می‌دانست و درباره این فیلم با ما خیلی صحبت کرده بود به همین دلیل وقتی به من گفتند می‌خواهیم این نقش را بازسازی کنی برای من مانند یک هدیه الهی بود.

معتمدآریا ادامه داد: فیلم «مسافران» را تازه تمام کرده بودم که بلافاصله «دختر لر» را بازی کردم. هر ۲ فیلم در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده بود. یادم می‌آید به من گفته بودند برای فیلم «مسافران» جایزه گرفتم در حالی که انتظار داشتم برای فیلم «ناصرالدین شاه» جایزه بگیرم.

وی خاطرنشان کرد: در آن سال‌ها فقط ۲ استاد وجود داشت زنده یاد حمید سمندریان در تئاتر و بهرام بیضایی در سینما. وقتی بهرام بیضایی می‌خواست فیلم «مسافران» را بسازد طبیعی بود که همه بازیگران سینمای ایران دوست داشتند با وی کار کنند.

پیشنهاد بازی در «مادر» را رد کردم

معتمدآریا درباره فیلم «یکبار برای همیشه» و همکاری‌اش با سیروس الوند نیز گفت: چیزی در حدود یک ماه هر روز سیروس الوند فیلمنامه می‌نوشت و به من و زنده یاد خسرو شکیبایی می‌داد تمرین می‌کردیم و روز بعد سه صفحه و روز بعدش ۱۰ صفحه برای تمرین می‌آورد. اینقدر در نوشتن بخشنده بود و عالی می‌نوشتند که ما نمی‌دانستیم بین این ۱۰ صفحه کدام بهتر است. خیلی مطالب زیبا و دیالوگ‌های بی نظیر داشت که نتیجه آن شد فیلم «یکبار برای همیشه». زنده‌یاد خسرو شکیبایی موجود دوست داشتنی و عاشق بازیگری که موجب شده بود ترکیب خوبی با فیلمبرداری آقای صبا داشته باشیم و من برای این فیلم سیمرغ گرفتم.

محمود کلاری، حمید جبلی، اکبر عبدی، عزیز ساعتی به من زنگ زدند و گفتند آخه این چه حرفی بود که زدی؛ علی حاتمی فیلمنامه ندارد، می‌نویسد و صحنه به صحنه سناریو را درست می‌کند و من هم گفتم تا فیلمنامه نباشد کار نمی‌کنم و این تنها افسوسی است که در سینما دارم وی با اشاره به علاقه کودکان به «کلاه قرمزی» افزود: «کلاه قرمزی» نسل به نسل می‌چرخد و ریتم و آوازهای عروسک‌ها در جذاب شدن «کلاه قرمزی» بسیار تاثیر داشت تا آنجا که حتی کودکان امروز هم این فیلم را دوست دارند.

معتمدآریا با اشاره به همکاری‌اش با رخشان بنی اعتماد در فیلم‌های «گیلانه» و «روسری آبی» گفت: ویژگی مهم رخشان بنی اعتماد این است که قبل از اینکه فیلمی را بسازد اغلب مستند آن‌را می‌سازد. تا حالا نشنیده‌ام که رخشان بنی اعتماد فیلمنامه‌ای را ۶ ماهه نوشته باشد؛ ۲ سال درباره موضوع تحقیق می‌کند که درباره فیلم‌های «گیلانه» و «روسری آبی» نیز به همین شکل بود. در فیلم «گیلانه» که به تبعات جنگ پرداخته شده است من نقشی ۴۰ سال بزرگ‌تر از خودم داشتم.

وی در پاسخ به سوال مسعود نجفی مبنی بر اینکه فیلمی بوده که ایفای نقش کرده باشد و بعد از حضورش پشیمان شده باشد؟ پاسخ داد: خیر اما از یک کار که انجام ندادم، پشیمان هستم. در فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی نقشی که اکرم محمدی بازی می‌کرد را به من پیشنهاد داده بود که نقش لطیف و قشنگی بود. برای این فیلم یک بچگی و غدی بدی کردم زمانی که به دفتر زنده یاد علی حاتمی رفتم وی برایم در مورد نقش توضیح داد و من گفتم حتماً کار می‌کنم اما زمانی که داشتم بلند می‌شدم گفتم می‌شود فیلمنامه را به من بدهید. آقای حاتمی در ابتدا سکوت کرد و گفت می‌گویم فیلمنامه را بهت بدهند آمدم بیرون و وی داشت نماز می‌خواند به آقای یکتاپناه گفتم می‌شود فیلمنامه را به من بدهید در همان موقع زنده یاد حاتمی پرده را کنار زد و گفت برایتان می‌فرستیم. شب که به خانه برگشتم محمود کلاری، حمید جبلی، اکبر عبدی، عزیز ساعتی به من زنگ زدند و گفتند آخه این چه حرفی بود که زدی؛ علی حاتمی فیلمنامه ندارد، می‌نویسد و صحنه به صحنه سناریو را درست می‌کند و من هم گفتم تا فیلمنامه نباشد کار نمی‌کنم و این تنها افسوسی است که در سینما دارم. البته قرار بود در فیلم «جهان پهلوان تختی» زنده یاد علی حاتمی نیز بازی کنم.

وی با اشاره به تجربه همکاری‌اش یا زنده یاد عباس کیارستمی در فیلم «شیرین» افزود: با وی یک بحث طولانی از زمان کانون داشتیم. همیشه به وی می‌گفتم باید با بازیگران حرفه‌ای کار کنید و وی می‌گفت به دلیل تصنعی که وجود دارد این کار را انجام نمی‌دهد.

با شکیبایی بده بستان داشتیم

وی درباره همکاری‌اش با سایر بازیگران در فیلم‌ها گفت: با همه بازیگران راحت بودم آنقدر که نمی‌توانم بگویم کدام یک از دیگری بهتر است. با زنده یاد خسرو شکیبایی در بازی‌ها بده بستان خوبی داشتیم. پرویز پرستویی بازیگر بی‌نظیری است زیرا برای هر نقشی که برعهده دارد انرژی زیادی می‌گذارد. آقایان جبلی، طهماسب، زنده یاد انتظامی همه عالی هستند.

معتمدآریا در پاسخ به این پرسش که چه توصیه‌ای برای جوانان علاقمند به بازیگری دارد؟ پاسخ داد: اولین چیزی که می‌گویم اینکه ابتدا درس بازیگری را بخوانند زیرا هرچه دانش‌شان را بیشتر کنند متوجه می‌شوند علاقه‌شان در این حرفه چقدر است کلاس‌های بازیگری بروند، آموزش ببینند و اگر بتوانند سختی این کار را تحمل کنند می‌توانند ادامه دهند.

وی افزود: نسل جدید برای من مثل یک گوهر با ارزش است به شرط اینکه بتوانیم باهم هماهنگ شویم.

معتمدآریا در پایان بیان داشت: امیدوارم سینما چرخه‌اش را خودش بچرخاند بدون اینکه بخواهند بار اضافه‌ای بر دوشش بیاندازند. من هر کاری از دستم برمی‌آمده برای حرفه‌ام انجام دادم و هنوز هم ادامه دارد.

این گفتگو بیش از ۳ ساعت به طول انجامید که بخش اصلی آن جهت ثبت در تاریخ در موزه سینمای ایران آرشیو می‌شود.

موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می‌داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع‌آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق و شکل‌گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند. انتشار این مطالب به معنای تایید و یا رد نظر اشخاص نیست و صرفاً جنبه پژوهشی و ضبط تاریخ شفاهی داشته و هدف پرداختن به سرگذشت و تاریخ سینمای ایران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دیوار چهارم» به بخش مسابقه اصلی «زاگرب» راه یافت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، چهل و هشتمین جشنواره پویانمایی «زاگرب» از تاریخ ۷ تا ۱۲ ژوئن مصادف با ۱۷ تا ۲۲ خرداد در کرواسی برگزار می‌شود و «دیوار چهارم» به بخش فیلم‌های پویانمایی کوتاه این جشنواره راه یافته است.

در بخش پویانمایی کوتاه این جشنواره از میان ۸۲۰ اثر هیات انتخاب ۴۴ اثر را انتخاب کردند.

جشنواره پویانمایی زاگرب (Animafest Zagreb‌) یک جشنواره فیلم بین‌المللی سالانه است و در سال ۱۹۷۲ توسط آسیفا (ASIFA) آغاز به کار کرد. این جشنواره بعد از جشنواره پویانمایی انسی قدیمی‌ترین جشنواره پویانمایی در اروپا است.

در خلاصه داستان انیمیشن ۱۰ دقیقه‌ای «دیوار چهارم» آمده است: «آرزو، خیال و خواسته‌هایش در یک آشپرخانه کوچک خلاصه شده؛ پسرک لکنتی آنجا مشغول بازی است.»

محبوبه کلایی در باره این انیمیشن توضیح داد: در فرآیند ساخت «دیوار چهارم» به واسطه ترکیب تکنیک‌های انیمیشنی با فیلم زنده امکانات بیانی مدیوم انیمیشن را از نو شناختم. دلیل آن ابعاد یک به یک و واقعی فضای فیلم بود که باعث شد حین کار خود من هم به یک عنصر انیمیشنی تبدیل شوم و فیلم را بیشتر به یک تجربه و لحظه به خصوص نزدیک ببینم. در کنار این ویژگی‌های تکنیکی فنی که فرم بیانی اثر را ساختند، معنای منسجم فیلم و تناسب آن با تکنیک‌های انتخابی منجر به شکل‌گیری شیوه متفاوتی از روایت شد.

محبوبه کلایی، نویسندگی، کارگردانی، انیمیت، تصویربرداری، ساخت مدل و تدوین فیلم را بر عهده داشته و حسین قورچیان نیز، طراحی و ترکیب صدای این اثر را انجام داده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای ایران تبدیل به یک پاتوق کوچک شده است/ توجه به مستقل‌ها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

امیر توده روستا فیلمساز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت سینمای مستقل و توجه به آن گفت: در حال حاضر مهمترین اولویت برای سینمای ایران در سال جاری، سالم بودن همه اعضای سینمای ایران است تا دیگر شاهد درگذشت سینماگران به دلایل مختلف از جمله ویروس کرونا نباشیم.

وی بیان کرد: واقعیت این است که سینما تبدیل به یک پاتوق شده است، پاتوقی کوچک که سینما این روزها درگیر آن است. آرزو می‌کنم سینمای ایران از این حالت پاتوق بودن خارج شود و تبدیل به یک اتفاق مهم اجتماعی شود.

این کارگردان سینما ادامه داد: سالی که گذشت، سال بدی برای همه سینماگران بود، چه کسانی که پرکار بودند و چه کسانی که کم کار بودند، امیدوارم سال آینده اگر قرار باشد شرایط مناسب شود، برای همه این شرایط مناسب شود و تنها مخصوص تعدادی خاص از سینماگران نباشد.

وی تاکید کرد: طبیعتاً اولویت سینمایی از نظر فیلمسازان مستقل این است که واقعاً نگاه به صدور پروانه ساخت به گونه‌ای باشد که به جنس سینمای مستقل توجه بیشتری شود و نگاه عوامل سینمایی به جنس فیلم‌های مستقل تغییر کند. نه اینکه چیزی را از پیش تعیین شده در نظر بگیریم و بگوییم که ناچارید این گونه نگاه کنید، بلکه به این سینما نگاه جدی شود.

توده روستا در پایان گفت: بعید می‌دانم جنس بچه‌های سینمای مستقل به گونه‌ای باشد که چندان بیش از آنکه برای این سینما در نظر گرفته شده جا اشغال کند، یعنی آنقدر جای این سینما کوچک است که خود ما انتظار ویژه‌ای برای آن نداریم اما همان انتظارات کلی نیز در سینمای مستقل اتفاق نمی‌افتد که باید به آن توجه کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محمدرضا فروتن و الناز شاکردوست چگونه به سینما معرفی شدند؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، در سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی، موزه سینما این بار میزبان کیومرث پوراحمد کارگردان نامدار سینمای ایران بود.

کیومرث پوراحمد با اشاره به دوران کودکی خود گفت: من در اصل نجف آبادی هستم. در زمان کودکی سرگرمی زیادی برای ما وجود نداشت یعنی یک مدادرنگی شش‌تایی کوچک برای ما جهان بزرگی بود.

فعالیت در روزنامه‌ای که جیرانی و صدرعاملی در آن کار می‌کردند

وی درباره آشنایی خود با سینما گفت: برادر بزرگم چند بار من را به سینما برده بود. یادم می‌آید فیلم‌های «عروس فراری»، «آقا جنی شده» و «اسپارتاکوس» را با او در سینما دیدم و با دیدن فیلم اسپارتاکوس دریچه دیگری از سینما به روی من باز شد و دائم از خودم می‌پرسیدم این فیلم‌ها را چگونه می‌سازند و این تصاویر را چگونه کنار هم قرار می‌دهند. حتی هنوز بعد از سال‌ها اسپارتاکوس فیلم محبوب من است.

این کارگردان با بیان اینکه در جوانی همیشه با خودم می‌گفتم من یا باید کارگردان شوم و یا معلم، بیان کرد: در دوره‌ای برای کار به روزنامه اطلاعات رفتم که جواد مجابی سردبیر بود در همان دوره‌ای که فریدون جیرانی هم در این روزنامه کار می‌کرد و رسول صدرعاملی هم در بخش حوادث بود. همکاری من با این روزنامه درست زمانی بود که می‌خواستم فیلم بسازم. در همان دوره‌ها فیلمنامه «تاتوره» را به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برده بودم که بعد از ۱۳ بار اصلاح تصویب شد. یادم می‌آید با محمدمهدی دادگو سر جوی‌های محوطه موزه سینما باهم قرارداد بستیم و اولین فیلم بنیاد سینمایی فارابی را من ساختم.

یک روایت جالب از انتخاب مادر برای نقش بی بی قصه‌های مجید

پوراحمد درباره انتخاب مادرش برای ایفای نقش در «قصه‌های مجید» نیز گفت: داستان به این شکل بود که ما خانه و مهدی باقربیگی (مجید) را انتخاب کرده بودیم و فقط بی بی مانده بود. مادر من برای انتخاب نقش بی‌بی با همسایه‌ها و خانم‌های مُسن صحبت می‌کرد و ما از آنها تِست بازیگری می‌گرفتم. یادم می‌آید یک روز یکی از خواهرانم به من گفت تو سراغ خانم‌های معمولی خانه دار می‌روی مادر خودمان هم این خصوصیات را دارد چرا از او برای این نقش استفاده نمی‌کنی؟ این‌ها در حالی بود که مادر من عاشق سینما بود؛ هفته‌ای دو سه بار به سینما می‌رفت، همه سریال‌های تلویزیون را می‌دید و در آشپزخانه‌اش یک رادیو داشت که دائم قصه‌ها را گوش می‌کرد، کتاب زیاد می‌خواند و کتاب قصه‌های مجید را هم چندبار خوانده بود. یک دوربین وی اچ اس کوچک داشتیم مادرم را به خانه‌ای که انتخاب کرده بودیم به همراه مجید بردیم و به او گفتم قصه خواب نما را بگوید و ما فیلمبرداری کردیم و متوجه شدم که مادرم برای این نقش بسیارخوب است و به این شکل بود که بی بی قصه‌های مجید انتخاب شد.

همه فیلم‌هایم را دوست دارم اما «شب یلدا»، «اتوبوس شب»، «خواهران غریب»، «به خاطر هانیه» و «قصه‌های مجید» را بیشتر دوست دارم وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بازیگران جوانی که در فیلم‌هایش حضور داشتند، گفت: محمدرضا فروتن و الناز شاکردوست را من به سینما معرفی کردم و افسانه بایگان سطح کارش با فیلم خواهران غریب عوض شد. فیلم خواهران غریب بسیار موفق بود در جشنواره فیلم فجر و چند جشنواره خارجی جایزه گرفت و آقای زم اصرار داشت قسمت دوم این فیلم را هم بسازیم اما من موافق نبودم و گفتم نمی‌خواهم خودم را تکرار کنم.

کیومرث پوراحمد کدام فیلم‌هایش را دوست دارد؟

وی درباره چگونگی ساخت فیلم «گل یخ» نیز توضیح داد: روزی وحید نیکخواه آزاد به من گفت با دوستانش فیلم «سلطان قلب‌ها» را دیده است و پیشنهاد داد این فیلم را به روز کنیم و به شکل دیگری بسازیم و من در ابتدا جدی نگرفتم. یک سال گذشت و بعد فکر کردم بد نیست به آن بپردازم همه اتفاق- حادثه‌های آن فیلم را دراماتیک کردم که در نهایت شد فیلمنامه «گل یخ» که یک سال بر روی آن کار کردم و بعد آن را ساختم. من بدترین و بهترین فیلمم را کمتر از یک سال روی فیلمنامه آن کار نکرده‌ام و همه آنها را به یک میزان وسواس ساخته‌ام و طبیعی است که یکی خوب و یکی بد شود.

پوراحمد در پاسخ به این سوال که کدام یک از فیلم‌هایش را بیشتر دوست دارد، گفت: همه فیلم‌هایم را دوست دارم اما «شب یلدا»، «اتوبوس شب»، «خواهران غریب»، «به خاطر هانیه» و «قصه‌های مجید» را بیشتر دوست دارم.

از انگیزه‌های ساخت «شب یلدا» تا پذیرش پیشنهاد آقای آهنگساز

وی درباره فیلم «شب یلدا» نیز توضیح داد: شب یلدا زندگی خودم است و بدین شکل ساخته شد که خودم پلان به پلان بازی می‌کردم و محمدرضا فروتن تکرار می‌کرد. به شکلی که وقتی مادرم در اصفهان فیلم را دیده بود کاملاً متوجه شده بود که زندگی خودم است زیرا حرکات و نحوه بیان محمدرضا فروتن درست مثل من بود که بلافاصله به من زنگ زد و گفت کیومرث تو واقعاً خودت را یک سال در خانه حبس کرده بودی و به ما نگفته بودی.

پوراحمد در ادامه افزود: در کارم فقط به نادر ابراهیمی که در حق من پدری کرد مدیون هستم زیرا من را آزاد گذاشته بود هر سکانسی که می‌خواستم با هر فیلمبرداری می‌گرفتم و تشویقم هم می‌کرد.

وی درباره حضورش در فیلم «جمشیدیه» به عنوان بازیگر بیان داشت: سال‌هاست با فردین خلعتبری کار می‌کنم. خلعتبری بسیار آهنگساز خوب، مرد شریف، فیلسوف و دوست نازنینی است. یک روز به من گفت می‌خواهم فیلمنامه‌ای که خودم نوشته‌ام را بفرستم و تو بخوانی و من خواندم و گفتم فیلمنامه خوبی است. به من گفت حاضر هستی نقش پدر در فیلم جمشیدیه را بازی کنی؟ نقش کوچکی بود اما من پذیرفتم.

این گفتگو بیش از ۴ ساعت به طول انجامید که بخش اصلی آن جهت ثبت در تاریخ در موزه سینمای ایران آرشیو می‌شود.

موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می‌داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع‌آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق و شکل‌گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.

انتشار این مطالب به معنای تایید و یا رد نظر اشخاص نیست و صرفاً جنبه پژوهشی و ضبط تاریخ شفاهی داشته و هدف پرداختن به سرگذشت و تاریخ سینمای ایران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاطره‌بازی تمام عیار با یک فیلم/ «کارآگاه۲» را اینترنتی ببینید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فیلم سینمایی «کارآگاه ۲» به نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب‌پور از روز چهارشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۰ در پایگاه مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اکران می‌شود. این فیلم از تولیدات سال ۱۳۶۷ کانون است که در قالب طرح «نمایش‌نما» در پایگاه اینترنتی کانون به نمایش گذاشته خواهد شد.

داستان این فیلم درباره خانواده یکی از دانش‌آموزان مدرسه مهربانی است که به پسرشان وعده داده‌اند در صورتی که شاگرد اول شود دوچرخه‌ای به او هدیه دهند، پسرک در نمره‌های هم‌شاگردی‌ها دست می‌برد تا خود را از آن‌ها جلو بیندازد. مدیر مدرسه که از کشف راز ماجرا عاجز است با مراجعه به «کارآگاه ۲» از مأموران کمک می‌گیرد.

بر همین اساس، حسن دادشکر، حمید عبدالملکی، رضا فیاضی، مهدی میامی، محمود جعفری، محمدرضا شمس، مریم سعادت، مرضیه محبوب، فریبا جدیکار، محمد صدیق تعریف، حمید اردلان، محمد خلیلی‌فرد، فروزان زاهدبیگی، فرزانه بهرام‌پور، زهره مجابی، سهیلا احمدی‌فرد، ویدا قهرمانی، اشرف کچویی، فرزانه عباد، نامدار گونه فراهانی و علیرضا حسین‌پور، بازیگران و گویندگان این فیلم عروسکی هستند.

کامبیز صمیمی‌مفخم طراح صحنه و بیژن نعمتی‌شریف طراح عروسک این فیلم بلند هستند و مرضیه محبوب طراحی و دوخت لباس را انجام داده است

ساخت عروسک‌های این فیلم را بیژن نعمتی‌شریف، احمد خلیلی‌فرد، عادل بزدوده، علیرضا حسین‌پور، نامدار گونه‌فراهانی و اشرف کچویی بر عهده داشته‌اند.

کامبیز صمیمی‌مفخم، عادل بزدوده، حمید عبدالملکی، علیرضا حسین‌پور، حمید اردلان، محمد خلیلی‌فرد، داوود قائم‌مقامی، علی‌اصغر خطیبی و عبدالله رستمی‌شیرکوهی ساخت دکورِ این فیلم را انجام داده‌اند.

ارسلان کامکار به عنوان آهنگ‌ساز و حسین زلیخاپور، ارسلان کامکار و کیومرث میردادیان به عنوان نوازنده، حسن آقاکریمی به عنوان مدیر تولید، فاطمه لنگرانی به عنوان منشی صحنه با فیلم «کارآگاه ۲» همکاری داشته‌اند. بهمن جلالی کار نور این اثر بلند را انجام داده است.

گامِ سوم طرح «نمایش‌نما» هم‌زمان با نوروز ۱۴۰۰، از سوی اداره‌کل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران «پسر» در بخش رقابتی جشنواره فیلم مسکو – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم بلند «پسر» به کارگردانی نوشین معراجی و تهیه کنندگی مهدی فرد قادری در بخش مسابقه اصلی چهل و سومین دوره جشنواره فیلم مسکو به نمایش در می‌آید.

جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو یکی از جشنواره‌های رده الف جهانی است که امسال سعی بر برگزاری به صورت حضوری دارد و کارگردان و تهیه کننده فیلم به همراه چندی از عوامل در این جشنواره حضور خواهند داشت.

سهیل قنادان، ناهید حدادی، دنیا حیدری، مجتبی فلاحی و اتابک نادری از بازیگران اصلی «پسر» هستند و قصه فیلم روایتگر تنهایی آدم‌ها و تلاش بی‌حاصل برای رهایی از آن است. ضمن اینکه آیسان گل بابایی، کیمیا کامیار، مریم نقیب و راحله صادقی به عنوان چهره‌های جدید در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

پخش بین‌المللی فیلم «پسر» به عهده پرشیا فیلم با مدیریت علی قاسمی است.

برخی از عوامل فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان: نوشین معراجی، مدیر فیلمبرداری: علی شورورزی، صدابردار: امین جعفری، صداگذار: سامان شهامت، تدوین: رامین نجفی، آهنگساز: آرمان معراجی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: نگار نقوی، طراح گریم: الهام اطیابی، طراح صحنه: ثنا نوروزبیگی، تصحیح رنگ و نور: علیرضا هدایی، عکاس: سمیه شوقیان، پخش بین‌الملل: علی قاسمی، تهیه‌کننده: مهدی فرد قادری.

چهل و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو از ۲۲ تا ۲۹ آوریل ۲۰۲۱ (۲ تا ۹ اردیبهشت ماه) در مسکو روسیه برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قطعه «نوروز»ی شمس لنگرودی+صدا


قطعه «New Day» با شعر و صدای شمس لنگرودی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع