X

بایگانی فروردین 6, 1400

دفتر سینمایی

در حال حاضر یکی از معضلات سینمای ایران فیلمنامه است/زمانی که بحث اقتباس پیش بیاید بسیاری از این معضلات از بین می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس هیات مدیره خانه سینما معقتد است این روزها سینمای خانگی پیش از هر زمان دیگری مورد استقبال مخاطب قرار گرفته و به همین دلیل این بستر تازه باید اندیشه را به خانه‌ها ببرد.

به گزارش سینماپرس، محمدعلی نجفی تهیه‌کننده و کارگردان پیشکسوت سینما و رئیس هیات مدیره خانه سینما در گفتگو با مهر درباره آرزوهای خود برای سینمای ایران در سال ۱۴۰۰ گفت: آنقدر مساله سینما این روزها پیچیده است که نمی‌دانیم چه آرزوهایی می‌تواند اولویت در سینمای ایران باشد، بعد از شیوع ویروس کرونا، سالن‌های سینمایی در سراسر کشور وضعیت خاصی پیدا کرد و همه توجه مخاطب به سمت سینمای خانگی رفته است.

وی بیان کرد: فکر می‌کنم در سال ۱۴۰۰ باید به شبکه نمایش خانگی پیش از هر چیز دیگری توجه کرده و به آن اهمیت داد، چرا که در حال حاضر سالن‌های سینمایی هم به لحاظ شرایط کرونایی و هم به لحاظ ترافیک‌های شهری، به گونه‌ای شده که انگار تنها باید در مراسم‌های خاص مانند جشنواره فیلم فجر به سینما رفت. در چنین شرایطی مخاطب در شبکه نمایش خانگی بهتر از آثار سینمایی استقبال می‌کند و می‌توان گفت دریچه جدیدی به سینمای ایران باز شده است.

این کارگردان سینما توضیح داد: امیدوارم مساله سینمای خانگی در سال جاری جدی‌تر گرفته شود و هم فیلمساز و هم جریان‌های دولتی در کنار کمک به توسعه آن، به مسائل تکنیکی و محتوای تولیدی نیز فکر کنند، یعنی سینمای خانگی اندیشه را به خانه‌ها ببرد، تا مخاطب درگیر فیلم و موضوع آن شود. به گونه‌ای که سینمای خانگی در کنار سرگرمی ذهن مخاطب را نیز درگیر کند.

وی ادامه داد: آرزوی من این است که سینما به گونه‌ای شکوفا شود که فیلم دیدن و به فیلم فکر کردن تبدیل به یک مساله شود، زمانی که مخاطب فیلم می‌بیند باید به این حس برسد که پیش از هر چیز یک فیلم می‌بیند، زمانی مخاطب فیلم را در سینما می‌دید و این تفریح را به صورت جمعی تجربه می‌کرد، اما حالا به دلیل شرایط موجود سینما رفتن از حوصله مخاطب خارج شده است.

رئیس هیات مدیره خانه سینما در پایان تاکید کرد: مساله مهم دیگری که می‌تواند در سال جاری مورد توجه قرار گیرد، توسعه فیلمنامه‌های اقتباسی است، سینمای ایران این روزها نیازمند این نوع از فیلمنامه‌ها است و باید به آن توجه کرد. در حال حاضر یکی از معضلات سینمای ایران فیلمنامه است، زمانی که بحث اقتباس پیش بیاید بسیاری از این معضلات از بین می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نوای نواحی ایران در تهران طنین‌انداز شد/ حال خوب با موسیقی اقوام


تعدادی از مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی و تفریحی شهر تهران از پنجم فروردین در باغ فردوس، فضای باز برج میلاد، خانه مینایی، خانه ساعی، تئاتر شهر و راه آهن میزبان موسیقی اقوام و نواحی شده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خیلی از کارهایی را که در سینما پذیرفتم به خاطر رفاقت بوده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همایون ارشادی از بازیگران سینما در تازه ترین نشست های تاریخ شفاهی موزه سینما از احساس دین خود به مرحوم عباس کیارستمی برای ورودش به عرصه بازیگری سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، همایون ارشادی در تازه‌ترین نشست‌های تاریخ شفاهی موزه سینما با بیان اینکه از کودکی با سینما آشنا بوده است، گفت: در کودکی آبادان زندگی می‌کردم. همانطور که می دانید شرکت نفت آبادان در آن سال‌ها سینمایی داشت که از مجهزترین سینماهای ایران بود و بیشتر در آن فیلم‌های مصری نمایش داده می‌شد اما یک شانس هم داشتیم که به خاطر سینما تاج آبادان فیلم‌هایی به زبان اصلی هم نمایش داده می‌شد و با توجه به اینکه در آن زمان تفریح زیادی نداشتیم بیشتر به سینما می‌رفتیم. یادم می‌آید که جمعه صبح‌ها هر هفته برای دیدن فیلم‌ها به سینما می‌رفتیم بدین ترتیب از کودکی با سینما آشنا بودم.

از شاهد ازدواج بودن تا بازیگر سینما شدن!

وی ادامه داد: اوج آشنایی من با سینما در دوران دانشجویی‌ام در ایتالیا اتفاق افتاد در زمان انقلاب فرهنگی فرانسه که فیلم‌ها بیشتر فرهنگی- سیاسی بود و ما اغلب هفته‌ای سه چهار بار برای دیدن فیلم‌ها به سینما می‌رفتیم و حُسن سینمارفتن ما در آن زمان‌ها این بود که بعد از سینما درباره فیلم‌ها بحث می‌کردیم.

ارشادی در پاسخ به پرسش زنده یاد زاون قوکاسیان مبنی بر اینکه شنیده شده اولین بار در سینما با فیلم تهمینه میلانی ایفای نقش داشتید؟ گفت: با محمد نیک بین در خیابان گرگان همسایه بودم و اتفاقی در آمریکا همدیگر را دیدیم و یک روز باهم با یک پرواز به ایران برگشتیم. زمانیکه محمد نیک بین با تهمینه میلانی ازدواج کردند من یکی از شاهدان ازدواج آنها بودم. بعد از چندماه یک روز خانم میلانی به من زنگ زد و گفت یک فیلم دارم به نام «کاکادو» برای بازی می‌آیی من هم رفتم و درآن فیلم با محمد نیک بین همبازی شدیم.

بسیاری از نقش‌ها را به خاطر رفاقت پذیرفتم

وی درباره همکاری‌اش با مرحوم عباس کیارستمی نیز توضیح داد: وارد شدنم به سینما را مدیون عباس کیارستمی هستم و ماندن من در سینما درواقع با فیلم ایشان بود. خیلی‌ها با فیلم‌های ایشان وارد سینما شدند اما کارشان را ادامه ندادند و همان یک نقش را ایفا کردند.

ارشادی خاطرنشان کرد: خیلی از کارهایی را که در سینما پذیرفتم به خاطر رفاقت بوده است و اگر می‌خواستم از روی حرفه گری انتخاب کنم شاید در برخی‌ها بازی نمی‌کردم.

وی با بیان اینکه بازیگر کسی است که بتواند همه نقش‌ها را ارائه دهد، گفت: از نظر من بازیگری یک علم است. در مورد نقش‌هایی که ایفا می‌کنم ابتدا به این موضوع فکر می‌کنم که آن نقش باید در وجودم باشد تا بتوانم آنرا اجرا کنم درغیر این صورت از عهده آن بر نمی‌آیم. به عنوان مثال، اگر به من می‌گفتند باید نقش یک آدمکش را بازی کنی من قطعاً نمی‌توانستم. در این چارچوب به نظر من پرویز پرستویی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است زیرا از عهده همه نقش‌ها به خوبی برمی‌آید.

انتظار نداشتم در سینما باقی بمانم اما …

ارشادی با اشاره به اینکه کارش را در سینما به شکل حرفه‌ای با فیلم «طعم گیلاس» شروع کرده است، بیان داشت: در ابتدا انتظار نداشتم در سینما باقی بمانم همانطور که می‌دانید در فیلم‌های آقای کیارستمی اغلب نابازیگرها ایفای نقش می‌کردند و آنها معمولاً همان یک بازی را داشتند و دیگر ادامه نمی‌دادند به همین دلیل من هم تصور می‌کردم با همان یک فیلم حضورم در سینما تمام می‌شود اما بعد از آن ادامه دار شد در فیلم‌های عشق گمشده، درخت گلابی نیز حضور داشتم.

وی ادامه داد: در ابتدا نقش‌ها کمی کلیشه‌ای بود و بیشتر نقش یک روشنفکر یا مهندس را به من می‌دادند و بعدها نقش‌های دیگری هم پیشنهاد شد. من از آن دسته بازیگرهایی بودم که برایم خیلی مهم نبود که کارگردان بعدی که می‌خواهم در فیلمش ایفای نقش داشته باشم چه کسی باشد اینکه از من خواسته بود تا در فیلمش بازی کنم برایم اهمیت داشت زیرا تصورم این بود که من را لایق دانسته تا نقش مورد نظر را بازی کنم.

جنگ همیشه تنفر نیست

ارشادی درباره حضورش در فیلم «ملکه» ساخته محمدعلی باشه آهنگر نیز نیز توضیح داد: در فیلم ملکه در نقش یک افسر عراقی در خاک عراق بودم و داستان درباره یک دیده بان بود. بدین شکل که در سکانسی دیده بان باید می‌گفت که من کجا هستم تا با موشک من را بزنند اما او با فاصله بیشتری آدرس می‌دهد تا موشک به من نخورد و این نشان می‌دهد که جنگ همیشه تنفر نیست.

وی با اشاره به اینکه عشق به سینما او را در سینما نگه داشت، گفت: در سینما بیشتر از روی علاقه کار کردم البته گاهی هم جنبه‌های مادی آن برای گذران زندگی نیز مطرح بوده اما من درحدود ۱۵ فیلم کوتاه برای جوان‌ها کار کردم و حتی از جیب خودم هم برای آنها گذاشتم زیرا به این کار عشق داشتم و می‌دانستم جوانی که از من خواسته تا در فیلمش بازی کنم اولین کارش است و برایش اهمیت دارد بنابراین حضورم به احترام کسی بوده که وارد این حرفه شده و برایم جنبه مادی آن مهم نبوده است.

ارشادی در پایان یادآور شد: همیشه از اینکه یکی از آن ارکان کوچکی باشم که به جوانی که می‌خواهد وارد سینما شود کمک کنم، لذت برده ام و این کار را ادامه می‌دهم.

گفتگوی تاریخ شفاهی موزه سینمای ایران با همایون ارشادی سال ۱۳۹۰ انجام و ضبط شده است که اجرای آن را زنده یاد زاون قوکاسیان بر عهده داشته است. این گفتگو امروز ۵ فروردین سال ۱۴۰۰ همزمان با زادروز هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون «همایون ارشادی» برای اولین بار منتشر شده است.

موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می‌داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق وشکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند. انتشار این مطالب به معنای تایید و یا رد نظر اشخاص نیست و صرفاً جنبه پژوهشی و ضبط تاریخ شفاهی داشته وهدف پرداختن به سرگذشت و تاریخ سینمای ایران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی که بعد از دو قرن پیدا شد


تابلو نقاشی که توسط نقاش چیره‌دست فرانسوی بیش از دو قرن از نظرها پنهان مانده بود در فرانسه کشف شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به یاد خسرو شکیبایی و بنان و بهار دلنشین


حتی اگر خسرو شکیبایی زاده بهار هم نبود باز هم به قطعه «بهار دلنشین» زنده‌یاد غلامحسین بنان عشق می‌ورزید؛ آخر او عاشق شعر بود و عاشق بهار.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سازمان سینمایی شرایطی فراهم کند که همه فیلم‌ها به نوبت روی پرده سینماها بروند و شانس خود را در سینماها امتحان کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی قوی‌تن تهیه‌کننده و کارگردان سینما ضمن امیدواری به اینکه سینمای ایران در سال ۱۴۰۰ دوباره احیا شود، تاکید کرد شرایط باید به گونه‌ای پیش رود که فیلم ها به نوبت اکران شود.

به گزارش سینماپرس، علی قوی تن تهیه کننده و کارگردان سینما در گفتگو با مهر درباره آرزوی خود برای سینمای ایران در سال ۱۴۰۰ گفت: اولین آرزوی من این است که این ویروس خطرناک و خانمان سوز کرونا از بین برود و مردم بتوانند با شادی و شادکامی مانند گذشته در سالن‌های سینمایی حضور پیدا کنند و فیلم‌های مورد علاقه خود را در سالن‌های سینما تماشا کنند.

وی بیان کرد: امیدوارم سینما دوباره احیا شود و مانند گذشته مردم از سینما و فیلم‌هایی که در آن اکران می‌شود، استقبال کنند.

این کارگردان سینما بیان کرد: همچنین تقاضا دارم سازمان سینمایی در سال جدید اولویت خود را بر این بگذارد که چه در پخش فیلم‌ها در سینماها و یا اکران آنلاین، برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد تا همه فیلم‌هایی که ساخته شده در چرخه اکران قرار گرفته و به صورت نوبت‌بندی روی پرده سینماها برود و دیگر اجازه ندهد که مافیای اکران برای نمایش فیلم‌ها در سینماها تصمیم بگیرد.

وی توضیح داد: اگر شرایط اکران و برنامه‌ریزی برای آن به درستی صورت نگیرد، سینما سرانجام خوبی نخواهد داشت و فیلم‌هایی که محتوا دارد و بحث سرگرمی در اولویت ندارد مهجور واقع شده و حتی فرصتی برای اکران آنلاین ندارند.

قوی تن در پایان گفت: باید سازمان سینمایی شرایطی فراهم کند که همه فیلم‌ها به نوبت روی پرده سینماها برود و شانس خود را در سینماها امتحان کنند و مخاطب خود را پیدا کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امیدوارم سینما دوباره احیا شود/ اکران به نوبت فیلم‌ها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

علی قوی تن تهیه کننده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آرزوی خود برای سینمای ایران در سال ۱۴۰۰ گفت: اولین آرزوی من این است که این ویروس خطرناک و خانمان سوز کرونا از بین برود و مردم بتوانند با شادی و شادکامی مانند گذشته در سالن‌های سینمایی حضور پیدا کنند و فیلم‌های مورد علاقه خود را در سالن‌های سینما تماشا کنند.

وی بیان کرد: امیدوارم سینما دوباره احیا شود و مانند گذشته مردم از سینما و فیلم‌هایی که در آن اکران می‌شود، استقبال کنند.

این کارگردان سینما بیان کرد: همچنین تقاضا دارم سازمان سینمایی در سال جدید اولویت خود را بر این بگذارد که چه در پخش فیلم‌ها در سینماها و یا اکران آنلاین، برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد تا همه فیلم‌هایی که ساخته شده در چرخه اکران قرار گرفته و به صورت نوبت‌بندی روی پرده سینماها برود و دیگر اجازه ندهد که مافیای اکران برای نمایش فیلم‌ها در سینماها تصمیم بگیرد.

وی توضیح داد: اگر شرایط اکران و برنامه‌ریزی برای آن به درستی صورت نگیرد، سینما سرانجام خوبی نخواهد داشت و فیلم‌هایی که محتوا دارد و بحث سرگرمی در اولویت ندارد مهجور واقع شده و حتی فرصتی برای اکران آنلاین ندارند.

قوی تن در پایان گفت: باید سازمان سینمایی شرایطی فراهم کند که همه فیلم‌ها به نوبت روی پرده سینماها برود و شانس خود را در سینماها امتحان کنند و مخاطب خود را پیدا کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جنایت‌ بی‌دقت» در آمریکای شمالی اکران می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، نشریه اسکرین دیلی از قرار داد بین کمپانی فرانسوی «دریم لب» و شرکت توزیع فیلم «دف کروکدیل» برای پخش و نمایش فیلم «جنایت بی‌دقت» به کارگردانی شهرام مکری و تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر در آمریکای شمالی خبر داد و نوشت: «این فیلم که برای نخستین بار در جشنواره ونیز نمایش داده شد؛ پاییز امسال در آمریکا به نمایش عمومی در آمده و پس از آن در سامانه‌های پخش محتوای آن لاین عرضه می‌شود. «دریم لب» پیش از این قرار داد نمایش فیلم را در فرانسه به شرکت «دامندفیلمز» واگذار کرده بود و کمپانی «تریگون فیلم» حق پخش «جنایت بی‌دقت» را در کشورهای آلمان و سویس در اختیار دارد. این کمپانی پیش از این فیلم «ماهی و گربه» را هم در سویس اکران کرده بود. همچنین حق پخش فیلم در ایتالیا به شرکت «پی.اف. دی» واگذار شده است. «جنایت بی‌دقت» برنده جایزه بهترین فیلم نامه اورژینال از منتقدان ونیز و جایزه هوگوی نقره‌ای جشنواره فیلم شیکاگو است.»

این نشریه در ادامه با اشاره به فیلم‌های قبلی این کارگردان اضافه می‌کند: «ماهی و گربه» فیلم اول شهرام مکری هم در جشنواره ونیز به نمایش در آمد و فیلم بعدی مکری «هجوم» هم نخستین نمایشش را در بخش پانورامای جشنواره برلین داشت. کمپانی «دف کرودکدیل فیلمز» با هدف آوردن مخاطب سینما برای تماشای فیلم‌های متفاوت و همچنین ترمیم فیلم‌های تاریخ سینما توسط دنیس بارتوک مدیر سابق سینما تک آمریکا و کریگ راجرز تاسیس شده است.»

«جنایت بی‌دقت» محصول موسسه فرهنگی هنری کارنامه است و پخش بین‌المللی آن را نسرین میرشب برعهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند «ایستوود» به جشنواره فیلم کپنهاک راه یافت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند کپنهاک (CPH:DOX) از تاریخ ۲۱ آوریل تا ۲ می مصادف با ۱ تا ۱۲ اردیبهشت ماه به صورت فیزیکی و آنلاین در کشور دانمارک برگزار می‌شود.

مستند «ایستوود» در اولین حضور بین‌المللی خود به بخش مسابقه «بعدی: جایزه موج» این جشنواره راه یافت. در این بخش فیلم‌های مستند کوتاه، نیمه‌بلند و بلند فیلمسازان خلاق به نمایش در می‌آیند.

هدف این جشنواره نمایش فیلم‌هایی از آثار کارگردانان بزرگ بین‌المللی تا استعدادهای تازه است.

«ایستوود» داستان فیلمسازی آماتور است که بعد از دیدن عکس آدمی شبیه کلینت ایستوود در یک روزنامه، برای پیدا کردنش راهی سفر می‌شود. بخش کوتاهی از این فیلم در تهران و بخش اصلی فیلم در شهرستان سیرجان و روستاهای اطراف تصویربرداری شده است.

طرح، تهیه‌کنندگی، کارگردانی و فیلمنامه «ایستوود» برعهده علیرضا رسولی‌نژاد بوده است. در مستند «ایستوود» رضا تیموری تصویربردار و شاهین پورداداشی صدابردار بودند. علیرضا رسولی‌نژاد و سمیرا بختیاری هم تدوین فیلم را برعهده داشته‌اند و سهیل سیم صباحی عکاسی آن را انجام داده است. موسیقی فیلم به صورت انتخابی روی اثر قرار گرفته که اجرای آن برعهده پارسا توکلی بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدئو / موسیقی فیلم؛ «مأموران بزرگراه»


«مأموران بزرگراه» فیلمی ماجراجویانه و درام به کارگردانی «جان لی هنکاک» است که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شد. این فیلم داستان دو مأمور بازنشسته را روایت می‌کند که برای از بین بردن دو گنگستر مشهور یعنی «بانی و کلاید» استخدام شده‌اند. «بانی پارکر» و «کلاید بارو» زوج تبهکار آمریکایی بودند که حدود دو سال رکورد قانون‌شکنی را شکستند و طرفدارانی هم برای خود دست و پا کرده بودند. موسیقی متن «مأموران بزرگراه» را «توماس نیومن» در دومین همکاری‌اش با کارگردان اثر یعنی «جان لی هنکاک» ساخته است. این آهنگساز ۶۵ ساله آمریکایی تاکنون برای حدود ۱۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی موسیقی متن نوشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع